eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۹۵۷ چطور میتوانم به حقیقت توحید برسم با اینکه خدا را عامل همه چیز میدانم و نعمتها را از جانب خدا میدانم ولی با اینحال گاهی به عوامل بشری امید دارم و این رو شرک میدونم ..... سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ سفارش قرآن و اسلام اینست که فقط و فقط به *خودشناسی* برسید تا به *خداباوری* مفید برسید. ۲ـ ابتدا معنای *درست* توحید را خوب بفهمید و سپس آن را در *خودتان* بیابید. زیرا در *بیرون* از ما خداوند حاکمیت مطلق دارد و فقط در *درون انسان* است که به *شرک* آلوده می شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۵۸ *يك دقيقه با وحي* « در *روز بیست و دوم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « *آقا و بانوی مومن، اظهار نظر ممنوع* » در سراسر قرآن و در أکثر آیات بر مختار بودن و مجبور نبودن انسان، با صراحت تأکید شده که در « نکته روز چهاردهم به آن اشاره شد. » اما چون خداوند، جان و مال مؤمنین را در إزاء بهشت خریده است: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ .... (توبه/۱۱۱) پس اگر مرد و زن مؤمنی، با عبارت: « اللهم لک لبیک » با این معامله موافقت کند دیگر در هیچیک از ابعاد زندگی هرگز اجازه ندارد در مقابل « حُکم » خدا و رهبر منصوب الهی خود را مختار بپندارد و به تشخیص خود عمل کند: وَ مَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ..(أحزاب/٣٦){و هيچ مرد و زن مؤمنى را نرسد كه وقتی خدا و سفیر او ـ در هر زمان ـ به كارى حُکم کردند در آن كار به نظر خودش عمل کند ...} زیرا اگر مرد و زن مؤمنی با حُکم خدا و سفیر او مخالفت و نافرمانی کند، در واقع راه زندگی را گُم کرده و او قطعاً به هیچ سعادتی نمی‌رسد: .... وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا مُبِينًا (أحزاب/٣٦){... و هر كه خدا و سفیرش را نافرمانى كند قطعا دچار گمراهى شدید و آشكار شده است.} چرا غالب مردم تاریخ، إدّعا و هشدار رهبران منصوب الهی را باور نکرده و از آنان اطاعت نمی‌کنند و آنان را دروغگو می‌پندارند؟ وَ إِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ ... (فاطر/٤) احتمالا به خاطر اینکه مردم، غیب و وحی و آورنده وحی را ندیدند، پس برای تصدیق ادّعای أنبیاء و رُسل، باید خودشان با عالم غیب و معنا در ارتباط باشند تا از درون خود بتوانند آن مدّعی را تصدیق کنند، پس تمام افرادی که هنوز عاقل نشده و به تصدیق « رسول باطنی » خود نرسیده‌اند، نمی‌توانند صداقت أنبیاء و أولیاء و أوصیاء الهی را تأئید کنند. چرا اکثر مردم عاقل نشده‌اند؟ ظاهرا پاسخ قرآن اینست که انسان، بسیار غفلت‌پذیر است و دنیا را محل بازی می‌پندارد و با آن فریب می‌خورد و مغرور و از خود بی‌خود می‌شود و لذا مقابل هر « حقّی »، موضعگیری متکبرانه دارد: يا أَيُّهَا النَّاسُ؛ ... فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ. *(جزء بیست و دوم)(فاطر/۵)* 👈واژه: ۲۲ ۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۵۹ من به همی سوالات ایشون پاسخ دادم .... پس این حدیثها ..... بهتر بود نظر آنها را *تأئید* می کردید و *خداشناسی* را ضروری می دیدید اما به آنها می گفتید: شناخت خداوند بدون *شناخت آثار خداوند* امکان ندارد و *انسان* بزرگترین و در دسترس ترین *آیت الهی* است، لذا طبق اصل: *مقدمه واجب، واجب است* پس *خودشناسی* برای *خداشناسی* واجب است. زیرا خود آن ذوات مقدسه فرموده اند: *من عرف نفسه، فقـــــــــد عرف ربه.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۶۰ شما نمیدونید من با چه صبری با این نور چشمیهای خداوند دارم بحث میکنم ..... ۱ـ تمام ورزشکاران قبل از *مسابقات اصلی،* چندین بار با *حریفهای تمرینی* بازیهای *تدارکاتی* انجام می دهند تا خوب *ورزیده* شوند. ۲ـ لذا از منظر اسلام، *زن و شوهر* هم *حریف تمرینی* برای *عشق ورزی* به خالقشان هستند. ۳ـ لطفا این همکاران خود را *حریف تمرینی* و *آزمایش الهی* ببینید و وجودشان را برای *ورزیدگی* خودتان، *مغتنم* بشمارید و در آنها، جز *زیبائی* نبینید تا خداوند شما را در *جهاد تبیین* و *تقویت همدلی* و گسترش *وحدت* موفق و مؤید فرماید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۶۱ با سلام و تشکر بابت سخنرانی های بی نظیر. خیلی خیلی عالی اند استاد، چرا در صوت جلسه نهم اخلاق انسانی و اسلامی، اوایل صحبت هاتون فرمودی، متاسفیم که دعای روز نوزدهم را می خوانیم، مگه خواندن دعا تاسف دارد؟ سلام و رحمت الهی بر شما. آفرین و ما شاء الله به این دقت شما. آن کلمه *متأسفیم* مربوط به *اسلاید بعدی* بود که *اشتباها* زودتر به زبانم جاری شد تا این دقت شما *ظهور* پیدا کند. وقتی افراد بشر می توانند بر روی *یک کلمه بیجا،* اینقدر *دقیق* و *حساس* باشند، به خدا باید پناه ببریم از *دقت حسابرسی آخرت.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۶۲ میشه لطف کنید منظور از این فراز دعا و اسئلک ان تکرمنی بهوان مَن شئت مِن خلقک و لا تهنی بکرامه احد مِن اولیائک فرموده اند: خدایا مرا باعث اهانت و خواری دشمنانت قرار بده، اما *مرا دشمن دوستانت قرار مده* تا كرامت آنها باعث اهانت و خواری من نشود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۶۳ *يك دقيقه با وحي* « در *روز بیست و سوم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « *احساس طلبکاری و استفاده ابزاری از مقدسات، ممنوع* » انسان قبل از عاقل شدن، اسیر حواس خویش است و فقط مخلوق را در حوادث موثر می‌پندارد اما چون فطرتش خداشناس است، لذا با مواجهه با حوادث خطرناک، عقل او موقتاً فعال و توجّه او به خالقش جلب می‌شود و فقط ربوبیت او را در رفع مشکلات « موثر » می‌بیند و مشتاقانه و مخلصانه فقط او را به کمک می‌خواند: وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ ضُرٌّ دَعا رَبَّهُ مُنيباً إِلَيْهِ ...{و اگر به انسان آسيبی برسد خدایش را مشتاقانه (به کمک) مى‏خواند ....} اما وقتی خداوند گشایشی برایش فراهم می‌آورد (و خرش را از پُل می‌گذراند) و فشار را از او برمی‌دارد، او باز غرق محسوسات می‌شود و با غفلت، نقش خدا را فراموش می‌کند و نجاتش را به شانس و عواملی غیر خداوند نسبت می‌دهد و اینگونه ناشکری و خودخواهی می‌کند: ... ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِيَ مَا كَانَ يَدْعُو إِلَيْهِ مِنْ قَبْلُ ... (زمر/۸) { سپس چون نعمتى به او عطا كند آن (خطر) را كه برای رفع آن به درگاه او دعا مى‏كرد فراموش مى‏کند .... } .. و این غفلت تا آنجاست که براى خالق خود همتايانى را قرار مى‏‌دهد تا خود و دیگران را از بندگی خدا گمراه کند: ... وَ جَعَلَ لِلَّهِ أَنْدَادًا لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ... (زمر/٨) { و برای خدا، مانندهائی را قرار داد تا مانع بندگی او شود ... } به این غافل و ناشکر و خودخواه بگو: با این ناشکری و کفر كمى خوش باش زیرا همنشین آتشى: ... قُلْ تَمَتَّعْ بِكُفْرِكَ قَلِيلا إِنَّكَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ (زمر/٨) البته در جوامع بشری، افراد رو به ازدیادی هم هستند که بجای طلبکاری از خدا، در لحظات خلوت شبانه خود، خود را موظف به تمرین بندگی و سجده و قیام می‌دانند و نگران حسابرسی آخرت خویش و به رحمت خدا امیدوارند: ... هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَ قَائِمًا يَحْذَرُ الآخِرَةَ وَ يَرْجُو رَحْمَةَ ... « *(جزء بیست و سوم)(زمر/۹)* » 👈واژه: ۲۳ ۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*یادآوری:* با سلام و احترام إن شاء الله تعالی: آخرین جلسه *سبک زندگی انسان تراز قرآن،* امروز *سه شنبه* *۶ اردیبهشت* از ساعت: *۱۱:۳۰ تا ۱۳* برای *آقایان* و *بانوان* برگزار می شود. *نشانی:* خیابان ارتش، شهرک شهید محلاتی، فاز یک، خیابان آزادگان، رو به روی آزادگان ۶، *مسجد انصارالحسین* صلوات الله علیه. إن شاء الله تعالی *حضور مجازی* در کلاس هم فراهم خواهد شد. *نشانی:* https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-ghoran110
۳۹۶۴ *يك دقيقه با وحي* « در *روز بیست و چهارم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « *سرنوشت انسان، تابع محیط نیست.* » تمام حکومتهای استکباری در طول تاریخ و عوامل استکبار و غافلین و جاهلین در سالهای أخیر، به شکلهای مختلف به مردم تلقین می‌کنند که: سرنوشت انسان تابع وراثت و محیط و او مجبور است و با صراحت و وقاحت می‌گویند: معتاد فقط بیمار است و بدترین جنایتکاران مُجرم نیستند و بخاطر حقوق بشر!!! نباید إعدام شوند. (اکثر مردم هم با فرار از مسئولیت و برای اینکه تخلّفاتشان را توجیه کنند، به این ادعای غلط، اعتراضی ندارند.) در حالی که تمام أنبیاء الهی و آیات قرآن، بر مختار بودن انسان تأکید دارند. مثلاً قرآن می‌فرماید: در قیامت سلطه‌پذیران به سلطه‌‌گران مى‏گويند اگر شما نبوديد، ما حتماً مؤمن بوديم: .... يَقُولُ الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذينَ اسْتَكْبَرُوا لَــــــوْ لا أَنْتُمْ لَكُنَّا مُؤْمِنينَ (سبأ/۳۱) سلطه‌گران به آنها می‌گويند: ... خیر، شما خودتان متخلّف و گناهكار بوديد: قالَ الَّذينَ اسْتَكْبَرُوا لِلَّذينَ اسْتُضْعِفُوا: .... بَلْ كُنْتُمْ مُجْرِمينَ (سبأ/۳۲) سلطه‌پذیران به آنها مى‏گويند: این نيرنگ دائم شما بود كه ما را وادار مى‌‏كرد به خدا كفر بورزيم و عوامل دیگر را مؤثر بدانیم: وَ قالَ الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذينَ اسْتَكْبَرُوا بَلْ مَكْرُ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ إِذْ تَأْمُرُونَنا أَنْ نَكْفُرَ بِاللَّهِ وَ نَجْعَلَ لَهُ أَنْداداً ..... (سبأ/۳۳) پس از این جدال بی‌فایده، سلطه‌پذیران به سلطه‌گرانِ مى‌‏گويند: در دنیا ما پيرو شما بوديم آيا اکنون مى‏‌توانيد اندکى از اين آتش را از ما دفع و کم کنيد؟ ... فَيَقُولُ الضُّعَفاءُ لِلَّذينَ اسْتَكْبَرُوا: إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعاً، فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا نَصيباً مِنَ النَّارِ؟ (غافر/۴۷) پس اولاً: هر که با بی‌إعتنایی به عقل، فکر، فهم، شعور، اراده و اختیارِ خود و بی‌توکّلی به خالق، سلطه‌پذیر باشد با آنها که از انسانیت منحرف و خارج شده و با ثروت، قدرت، غرور و تکبرِ خود، سلطه‌گر شده‌اند، در آتش جهنم با هم هستند. (البته آنها که با ساده‌لوحی، استضعاف و زبونی را پذیرفته‌اند با آنها که استضعاف به آنها تحمیل شده فرق دارند.) ثانیاً: اگر مردم توانایی‌های فراوان خود را بشناسند و باور کنند و قدرت اراده و ایمان و وحدت را بدانند و قیام کنند و پیروی از دشمن را آجیلِ مشکل‌گشا و حلّال تمام مشکلات خود نپندارند و بخاطر هرزگی و گناهکاری زیر بار بردگی نروند و خود را برای سواری دادن، آماده نشان ندهند، هیچ مستکبری جرأت مردم سواری پیدا نمی‌کند. ثالثاً: مجرمین سلطه‌پذیر حتی در قیامت هم از سلطه‌گران کمک می‌خواهند. در هر حال سلطه‌گران به آن مجرمین سلطه‌پذیر می‌گویند: چاره‌ای نیست زیرا اكنون همه ما در آتشيم و این خداوند است كه ميان بندگانش داورى می‌كند: قالَ الَّذينَ اسْتَكْبَرُوا: إِنَّا كُلٌّ فيها إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَكَمَ بَيْنَ الْعِبادِ. « *(جزء بیست و چهارم)(غافر/۴۸)* » 👈واژه: ۲۴ ۴۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۶۵ *يك دقيقه با وحي* « در *روز بیست و پنجم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » «‌ *دروغ‌ شاخدارِ خرص‌ها!!!* » از بیماری‌های بسیار شایع در جهان، « جوگیر شدن » به دو صورت است: اول: جوگیر و منفعل شدن تحت تأثیر « عوامل بیرونی »، دوم: جوگیر شدن تحت تأثیر « خیالبافی‌های درونی ». افرادِ غافل و دنیاطلب و متخّلفی که تفکر و تعقل و منطق ندارند، با خیالبافی و خالی‌بندی و گفتن دروغهای شاخدار، تخلفاتشان را توجیه و تبرئه می‌کنند. قرآن، این توجیه احمقانه را در چهار آیه با واژه: خرص یخرُص بیان می‌کند: ۱ـ مشرکین می‌گویند: اگر خدا می‌خواست ما و پدران ما، مشرک نمی‌شدیم: قَالَ سَيَقُولُ الَّذينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا .... قرآن به آنها می‌فرماید: شما فقط پیرو حدس و گمانید و خالی‌بند و گوینده دروغهای شاخدارید:.. إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ تَخْرُصُونَ (أنعام/۱۴۸) ۲ـ اگر از أکثر مردم جهان اطاعت کنی حتما تو را از راه حق منحرف میکنند: وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ، ... (أنعام/۱۱۶) زیرا آنها فقط بر اساس حدس و گمانشان نظر می‌دهند و خالی‌بند و گوینده دروغ‌های شاخدار و توجیه‌گرند: إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (أنعام/۱۱۶) ۳ـ هر مخلوق عاقلی در آسمانها و زمین برای خداست اما مشرکین (که وصله ناجور آفرینش‌اند) از آنها پیروی نمی‌کنند زیرا فقط تابع گمانشانند و خالی‌بند و گوینده دروغ‌های شاخدارند: أَلا إِنَّ لِلَّهِ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَتَّبِعُ الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ شُرَكاءَ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (یونس/۶۶)(عبارت ما يَتَّبِعُ شاید پرسشی یا عطف به «مَن» باشد.) ۴ـ مشرکین می‌گویند: اگر خدا ميخواست ما، غیر خدا را بندگی نميکرديم اما آنها خواست خدا را نمی‌دانند پس گوینده دروغهای شاخدارند: وَ قَالُوا لَوْ شَاءَ الرَّحْمَنُ مَا عَبَدْنَاهُمْ مَا لَهُمْ بِذَلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلا يَخْرُصُونَ (زخرف/۲۰) « *(جزء بیست و پنجم)(زخرف/۲۰)* » 👈واژه: ۲۵ ۲۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۶۶ *يك دقيقه با وحي* « در *روز بیست و ششم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » در ششم هجری، صلح حدیبیه و در هشتم هجری، مکه فتح شد و مردم غرق در جاهلیت، مردمی متمدن و مقتدر شدند و مسلمین به پیروزی عظیمی رسیدند: إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا. (فتح/۱) خداوند با این دو فتح بزرگ، چهار هدف اصلی را تأمین فرمود: اول: انتقادات و شُبهات و ابهامات علیه رسول أکرم صلی الله علیه و آله را از بین برد: لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ مَا تَأَخَّرَ ... (۲) و اقتدار ایشان، تثبیت شد: وَ يَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِيزًا (فتح/۳) دوم: مومنین که هدایت و سعادتِشان را در اطاعت از عقل و رسول باطنی می‌جویند و عزت و زیبایی را فقط در خدا می‌بینند، ایمانشان زیاد شد و لایق بهشت شدند: هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا .. (۴) لِيُدْخِلَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ .. (فتح/۵) سوم: معلوم شد که هر فتح و پیروزی، محصول حضور هنرمندانه و نامحسوسِ بانوانِ مؤمن و ظهور شجاعانه و علنی مردان مؤمن است. چهارم: مواضع مشترک منافقین و مشرکین و بدگمانی آنها به خدا إثبات و باعث شد آنها عصبانی و لایق جهنم شوند: وَ يُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَ الْمُنَافِقَاتِ وَ الْمُشْرِكِينَ وَ الْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَن السَّوْءِ ..(فتح/۶) نکته مهم ۱: ظاهرا نفاق، فقط برای پیروان پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و بعد از صلح حدیبیه و فتح مکه رایج شده، پس فرقِ منافقین با مشرکین و کافرین در اینست که مشرکین، خدای یگانه را قبول ندارند اما منافقین، نماینده خدا را قبول ندارند که دین منهای رهبر حقّ، هیچ ارزشی ندارد. نکته مهم ۲: با اینکه منافقین، ادّعا می‌کنند که خدا و آخرت را قبول دارند اما طبق بیان قرآن، آنها مؤمن نیستند: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ: آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنينَ (۸) يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذينَ آمَنُوا ... (بقره/۹) لذا هر پیروزی و موفقیتِ مؤمنین در هر زمینه و در هر زمانی، باعث آزار و اذیت و رنج و عذابِ تمام مردان و زنانِ منافق و مشرک می‌شود: وَ يُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَ الْمُنَافِقَاتِ وَ الْمُشْرِكِينَ وَ الْمُشْرِكَاتِ .. آنها لایق لعنت و خشم الهی اند: و غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا (۶) « *(جزء بیست و ششم)(فتح/۶)* 👈واژه: ۲۶ ۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۶۷ منظور از *بحبوحات جناتک* در دعای ۲۲ رمضان چیه؟ احتمالا *بهشت های* متعددی که در قرآن از آنها نام برده و آنها را توصیف کرده است، حالت *متداخل* دارند و در یکدیگر مندرج هستند و بر یکدیگر به نوعی *احاطه* دارند. بنابراین شاید *بحبوحات جنات،* آن *مرکز و وجه مشترک* و *نقطه ثقل* جنات است که لابد از *کاملترین شرائط* برخوردار است و بر *تمام مراتب جنات،* اشراف و احاطه دارد. اگر هر یک از *معصومین* را یک یا چند *جنّت* بدانید، وجود مقدس مادر نازنینمان حضرت صدیقه طاهره و زهرای أطهر سلام الله علیها، آن *بحبوحه* و *مرکز* آن *جنات* است که بر تمام جنات، *اشراف* و *تجلی* دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2