eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۹۸۵ برا مادر ویک خانم خانه دار برای رشد خودش از کجا شروع کند وچه فایلی رو گوش بکند؟ لازم است چند صوت را بشنوید و خودتان *بحث مناسب* با خودتان را تشخیص دهید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا @dr_ghofrani2
۴۹۸۶ برا اینکه بتوانیم نمازهایمان را سر وقت و با رغبت و با توجه و معرفت بخوانیم چه پیشنهاد میکنید؟ لازم است برای کارهای روزانه خود *برنامه* داشته باشید تا بتوانید به *انضباط* فردی برسید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا @dr_ghofrani2
۴۹۸۷ برای درمان پرخاشگری و لجبازی دختر بچه پنج ساله چه راهکاری دارید؟ ۱ـ روی اعصابش راه نروید، ۲ـ با او *همبازی* شوید. ۳ـ زبان او را *بیاموزید.* ۴ـ آرامش خودتان را با انس با قرآن شارژ کنید. البته *بدون داشتن برنامه جامع و متنوع* برای کارهای روزانه، رعایت این موارد تقریبا غیر ممکن است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا @dr_ghofrani2
۴۹۸۸ پسری چهارسالو نیمه دارم که بسیار لجبازی می‌کنه و سریع بهانه گیری می‌کنه و گریه و ناله...من هم خودم خیلی زود عصبی میشم و بهم میریزم . خیلی داد میزنم سر این موضوع و کلا درگیری بین ما دو تا زیاد شده...از طرفی دوماه هم هست که باردارم.... کلافه شدم واقعا .... چیکار کنم؟ حل مشکل شما فقط *دو راه حل* دارد: راه حل اول اینست که لطفا شماره تلفن فرزندتان را به من بدهید تا از او خواهش کنم *بچه* نباشد و *بچگی* نکند و دائما دنبال *بازی* نباشد بلکه با انس روزانه با قرآن، عاقلانه و مؤمنانه و صبورانه *بی‌برنامه* بودن مادرش را تحمل کند و *دستورات بی‌حساب و کتاب* مادر را که به خاطر خیالباف بودن، خودش را *فرمانروائی بزرگ* می‌پندارد، بدون هیچ اعتراضی اطاعت کند و خلاصه روی اعصاب مادرش راه نرود.... راه حل دوم: اینست که از خود شما ملتمسانه خواهش کنم که با کتاب *خالق* خودتان أنس روزانه پیدا کنید و عاقلانه *بفهمید* و مؤمنانه *بپذیرید* که شما *مالک* فرزند و *ولی* فرزند و *مربی* فرزند و *مسئول* تربیت فرزند *نیستید.* شما اولا: باید خودتان را *هر لحظه* در *محضر خداوند* ببینید و از هر گونه گفتار و رفتار *غیر مجازی* (به احترام خودتان)(و به خاطر مجازات آخرتی آن) بپرهیزید. ثانیا: باید هر روز به خودتان یادآوری کنید که چند سال قبل در دفترخانه ازدواج، *متعهد* شده‌اید که *فقط* همسر شوهر محترمتان باشید و *فقط* به جهادهمسرداری برسید و برای *آرامش* بخشیدن به شوهر، بسیار منضبط و با برنامه و منظم و پاکیزه و آراسته و شیرین زبان و خنده رو و *دلربا* باشید. ثالثا: با *خواندن* و *فهمیدن* آیه *۲۳۳ سوره بقره* باید بپذیرید که فرزند *مال* خداوند است و برای *پدر* به دنیا می‌آید و *تمام محبت مادر* باید به *اسم پدر* و به *یاد پدر* و با *تجلیل از پدر* به فرزند ابراز شود تا فضای خانواده از *آرامش* و *نشاط* و *رفتار طبیعی* پر شود و زندگی برای تمام أعضاء خانواده *لذتبخش* شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا @dr_ghofrani2
۴۹۸۹ دختر من ان شاء الله چند روز دیگه به سن بندگی میرسه ... ولی در خانه تمایلی به نماز خواندن نشان نمیدهد...؟ لطفا بفرمائید *زمان بلوغ* و *سن مکلف* شدن هر فردی چه زمانی است؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا @dr_ghofrani2
۴۹۹۰ در رویکردی یکی ازمبانی این هست که به بچه برچسب زده نشه.حتی برچسب خوب مثل مهربان .چون عقیدشون اینه که بچه زیرباراین صفت اذیت میشه وبرای اکتسابش دیگه ممکنه خودش نباشه و ... ۱ـ *هر فرزندی* قطعا *سیادت ذاتی* دارد و قرار نیست والدین به او سیادت بدهند و قرار نیست او *فضائل* را *اکتساب* کند. (این عوامل استکبارند که به دروغ انسان را *محتاج کسب* معرفی می‌کنند.) ۲ـ البته سیادت فرزند، *بالقوه* است و والدین می‌توانند از این *افتخار* برخوردار شوند که در به *فعلیت* در آمدن و *شکوفائی* سیادت فرزندشان، *تسهیل‌کننده* باشند. ۳ـ پس *تشویق* هر *فضیلت* و صفات مثبتی در تمام افراد بشر، *برچسب* خارجی و دروغی و زورکی *نیست.* ۴ـ اینکه تمام *أنبیاء* و *مرسلین* مأمور بودند *بشیر* باشند، به خاطر اینست که *تشویق* کردن بهترین عامل *فعلیت* یافتن و *نهادینه* شدن *فضائل* و صفات مثبت در انسان است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا @dr_ghofrani2
۴۹۹۱ در خصوص آیه ۳۱ سوره بقره:شما فرمودید خداوند به حضرت آدم فرمودند که در اینجا منظور به جنس مرد هست که اهل فساد وخونریزی است ولی در تفسیر المیزان میگه منظور بشر هست چه زن چه مرد،میشه توضیح بدید سوال بعد این هست که مگر آدم وحوا زوج آفریده نشدندکدوم آیه دلالت بر امر به ازدواج این دو را دارد؟در آیه اسکن وانت زوجه الجنه که امر به ازدواج نیست؟ ۱ـ ظاهرا منظورتان *آیه ۳۰* سوره بقره است، که نام *خلیفه* آورده شده و به *جنسیت* آن خلیفه اشاره ندارد. ۲ـ اما *ملائکه* (که ظاهرا فقط *یک جنبه* آن خلیفه را می‌دیدند) دو *اشکال* را برای او مطرح می‌کنند. ۳ـ در آیه بعد، خداوند *أسماء* را به *آدم* (نه حوا) تعلیم می‌فرماید و با *همین فضیلت* او را به *نبوت* می‌رساند. ۴ـ در *آیه ۳۴* خداوند به *ملائکه* فرمان می‌دهد همگی به *آدم* (نه حوا) *سجده* کنند. که تمام ملائکه سجده می‌کنند و *إبلیس* که خودش را مثل ملائکه می‌پنداشت و *فقط پیگر آدم* را دیده بود و آن *روح الهی* دمیده شده در او را نمی‌دید، از سجده (که معنی آن متأسفانه در کتابها به روشنی گفته نشده) خودداری کرد. ۵ـ متأسفانه من ندیده ام مفسری به این نکته اشاره کند و آن را توضیح دهد که: اولا: چه ربطی میان آن *دو مشکل* و این *سجده* وجود دارد؟ ثانیا: تا اینجا *حوا* کجا بود؟ و ثالثا: *چرا تعلیم أسماء* و *دستور سجده* برای *حوا* انجام *نشد؟* ۶ـ در *آیه ۳۵* خداوند به *آدم* دستور می‌دهد که با *زوج خودت* به *آرامش برس* و بعد *هر دو نفرتان* از این بهشت هر جه می‌خواهید *بخورید* ... ۷ـ متأسفانه من ندیده‌ام که مفسری توضیح دهد که چرا خداوند اولا: به *حوا* دستور نداد که تو باید *آرامش ببخشی.* ثانیا: چگونه آدم باید می‌فهید یا فهمید که آن بانو، *زوج اوست؟* (زوجک) ثالثا: آن بانو چگونه باید می‌فهمید که باید *زوج* آن آدم باشد؟ و چگونه باید *آرامش‌بخش* باشد؟ ۸ـ با توضیحاتی که مجال طرح آنها نیست ثابت می‌شود که *خلافت* برای *انسانی* جعل شده که از *زوجیت زن و مرد* پدید آمده باشد و *فقط زوج آرام* می‌توانند *جانشین خدا* باشند و *کارهای خدا* را انجام دهند اما *تمام مجردینی* که عمداً زوجیت پیدا نمی‌کنند *جای خدا* می‌نشینند و (مثل اولهب)(و حماله الحطب) *خدائی* می‌کنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا @dr_ghofrani2
۴۹۹۲ ... بارها از شما شنیده ام زنان روستایی یا زنان عشایر، یعنی دنبال علم تربیت کودک یا خودشناسی نریم؟ ... ۱ـ اولا: *تربیت کودک* از هیچ پدر و مادری خواسته *نشده* است، و ثانیا: غالب والدین و خصوصا زنان شهری، اصلا *کتاب* نمی‌خوانند بلکه *تحمیل* خودخواهی‌ها و *شنیدنی‌های* خود را *تربیت* می‌پندارند، و ثالثا: جز تعدادی انگشت شماری از مردم شهر، به *خودشناسی* اصلا توجهی ندارند، رابعا: افراد شهری عمدتا، *مصرف‌کننده* هستند و می‌پندارند که *هر مسئله‌ای* را می‌توان با *پول* حل کرد. ۲ـ در حالی که مرد و زن و کودک و نوجوان و جوان *عشایری* برای تمام فصول سال *برنامه مشخصی* دارند و دائما در حال *فعالیت طبیعی* و *تولید مفید* هستند و فرصتهای خود را به *بطالت* نمی‌گذرانند. اما افراد شهری (اگر *مجبور* به تحصیل یا کار و آشپزی و مهمانداری نباشند،) هیچ *برنامه‌ مشخصی* برای روز و شب و تعطیلی و فصول مختلف سال خود *ندارند.* ۳ـ در عشایر، غالب رفتارها و احساسات *طبیعی* است و هر فرد کوچک و بزرگی فقط به *خودش* مشغول است و پدیده زشت *چشم و همچشمی* و *مقایسه* و *حسادت* و *توقع* و *طلبکاری* در میان آنها دیده نمی‌شود. خواب و خوراکشان طبیعی است، بروز تمایلات جنسی آنها طبیعی است، خنده و شوخی آنها طبیعی است و هرگز یکدیگر را زیر *ذره بین* قرار نمی‌دهند و نقش استاد اخلاق و معلم فلسفه و پلیس و بازجو و مرجع تقلید و حاکم شرع و .... را بازی نمی‌کنند. *بزرگترها* احترام دارند و *حرمت* هر چیزی را *همه* رعایت می‌کنند و *زمینه خشونت* و *پرخاشگری* حداقل در خانواده نیست. ۴ـ اما اکثر مردم شهر، از کودکی یاد گرفته‌اند که در مهمانی باید رفتار و گفتار *تصنعی* داشته باشند و دائما غرق در *اوهام* و *خیالبافی* باشند و برای هم *فیلم* بازی کنند، دروغ بگویند، پنهانکاری کنند، روی اعصاب هم رژه بروند، حرص و خشم و شهوات یکدیگر را *تحریک* کنند و دائما دل (آشفته خودشان) را با آزار و اذیت دیگران خالی و خنک کنند و هر گفتار و رفتاری را *نیش* و *کنایه* به خودشان تلقی کنند و از همه *متوقع* و *طلبکار* باشند و هیچ کاری به *آینده* خانواده و جامعه و *آخرت* خودشان نداشته باشند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۴۹۸۳ #پرسش ممنون ازپاسخدهیتان، ولی متوجه منظورتان نشدم، که.. مگراینکه درهدایت شماسهمی
۴۹۹۳ با توجه به پاسخ شما استاد آیا این مطلب که می‌نویسم درست هست؟ پس اگر شخصی به واسطه ناراحتی یا ظلمی در حق دیگری باعث پیشرفت اون شخص بشه، می‌تونه بعد از مرگش هم از پیشرفت اون شخص نفع ببره؟ یعنی می‌فرمائید: اگر *عدو* سبب *خیر* شود باید آن *عدو* از آن خیر *سهمی* داشته باشد؟ آیا *منطقی* و *عادلانه* است؟ یا نه، هر فردی فقط سر سفره *نیت* و *عمل صالح و مؤمنانه* خودش نشسته است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا @dr_ghofrani2
۴۹۹۴ برای پسر بچه ۵ساله ای که فعالیت هاش و شور و شوق و سرحالیش نسبت به قبلا کمتر شده اسم نویسی در باشگاه ورزشی متناسب با سنش یا کلاس های مهد پیشنهاد میکنید؟ لطفا فرصتهای شیرین با فرزند بودن و به *بهانه* او رشد کردن و تجربه آموختن و از زندگی *لذت* بردن خودتان را به دیگران واگذار و خودتان را از آنها *محروم* نکنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا @dr_ghofrani2
۴۹۹۵ سلام و صلوات الهی بر أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی و والدین امانتدار.* عید *جمعه* و *تجمّع* و *جماعت* و *وحدت* بندگان عاقل و مسلمان و مؤمن بر شما مبارک. *نود و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: *مسخ* در آیه: *وَ لَوْ نَشَاء لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَى مَكَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِيًّا وَ لَا يَرْجِعُونَ* یعنی چه؟ (و اگر صلاح ببینیم آنها را در جایشان *مسخ* مى‏كنيم كه نه بتوانند بروند و نه برگردند.) ضمن تشکر از پاسخهای محققانه و مؤمنانه شما عزیزان. ظاهرا *مسخ* یعنی: *شقاق بدن* از *روح* و *طلاق مخلوق* از *خالق،* که باعث *تغییر شکل* و از *صورتی* به *صورتی دیگر* درآمدن و از *لطافت* افتادن و *سخت* و *غلیظ* و *ثقیل* و *متعفن* شدن می‌شود. وقتی انسان، *دنیا* را به *آخرت* ترجیح می‌دهد و به آن (به عنوان محبوب و معبود) *راضی* می‌شود، گرفتار *ثقل* و *غلظت* شده و *زمین گیر* می‌شود: ... *اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ؟ أَ رَضيتُمْ بِالْحَياةِ الدُّنْيا مِنَ الْآخِرَةِ* ... (توبه/۳۸) پس *مسخ شدن،* انسان را از *جریان* داشتن و از *زندگی* کردن و *با نشاط* بودن، *باز* می‌دارد و مثل *یک تکه سنگ بی‌جان* و *بی‌روح* و *بی‌روحیه،* او را به *زمین‌* می‌زند و از *رشد* و *پویائی* و *تحوّل* و از *قافله حیات طیبه* محروم می‌کند. فرد *مسخ* شده (مانند لامپی سوخته)، انسانی *منجمد* است که از یکسو *توان رفتن* و *پیشرفت* و رسیدن به *اقیانوس* را *ندارد* (فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِيًّا) و از سوی دیگر *توان بازگشت* و *توبه* و *استغفار* و *جبران* و *جاری شدن* را هم *ندارد* (وَ لَا يَرْجِعُونَ) بلکه او باید در *لجنزار* و *تاریکی* خودساخته، *رسوب* کند و *بپوسد* و *زجر بکشد.* *آیه ۶۷ سوره یس* به ما *هشدار* می‌دهد که برخی از شما مردم، با اینکه ظاهراً شبیه انسانند، اما *درونشان* مثل یک *حیوان* و بلکه مثل یک *باغ وحش آشفته* است که *قلبشان* مثل: *سنگ،* از *عواطف* انسانی و *لطافت* عقلانی و *متانت* منطقی و *الفت* اجتماعی، *خالی* و *تهی* شده است: *ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ ... كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً* ... (بقره/۷۴) و بارها از روایات معتبر شنیده‌ایم که *أولیاء الهی* که صاحب *بصیرت* اند، *باطن این مسخ شدگان* را می‌دیدند و حتی گاهی به افراد خاصی هم آنها را *نشان* داده‌اند. *مسخ* شدن با توجه به *قدرت الهی* می‌تواند هم در *ظاهر* و هم در *باطن* رُخ دهد، اما چون *دنیا* دار *مکافات* و *مجازات قطعی نیست* و چون *مسخ شدن ظاهری،* برای سایرین، *معلوم* و *قابل فهم نیست* و *هشداری* برای سایرین نخواهد بود، به نظر می‌رسد آیه فوق، بیشتر *مسخ شدن باطنی* را *هشدار* می‌دهد که از *عاشوراء* تا به امروز، *نمونه‌های* زیادی از این *افراد وحشی* و بسیار *خشن‌تر* از *حیوانات درنده* را به وضوح در *جهان* و در *منطقه* و همین روزها در *کشورمان* می‌توانیم ببینیم. *خدایا؛* ما و مردم ما را از این *شقاق بدن از روح* و *غلبه نفسانیت بر عقلانیت* و از این *ثقل* و *غلظت* و *قساوت* و از این *توحش ددمنشانه* حفظ فرما. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی، *هفتمین* جلسه دور دوازدهم کلاس *مفاهیم قرآن از زبان قرآن،* امروز *یکشنبه‌ ۲۹ آبان* ۱۴۰۱ از ساعت: *۱۴.۳۰ تا ۱۵.۴۵* برگزار می‌شود و به این *پرسشها* می‌پردازیم: ۱ـ أکثر مردم « *چه چیزهائی* را به *یاد* » نمی‌آورند؟ ۲ـ چرا برخی از مردم با « *تذکّر* هم *هوشیار* » نمی‌شوند؟ ۳ـ به « *یاد نیاوردن* » عامل چیست؟ ۴ـ چرا خداوند فقط « *جلیس الذاکرین* » است؟ ۵ـ « *زبان خداوند* » چیست؟ ۶ـ « *آیه* » چیست؟ و برای « *کیست؟* » ۷ـ چند « *نمونه* از *معجزات الهی* » برای عموم مردم؟ ۸ـ « *آیات پنهانی* برای *هشت گروه خاص* » کدامند؟ ۹ـ أکثر مردم در گذشته با « *آیات الهی* » چه کردند؟ ۱۰ـ أکثر مردم با « *آیات الهی* » چه برخوردی دارند؟ ۱۱ـ تأثیر « *آیات* در *مؤمنین* » چگونه است؟ ۱۲ـ فرق « *آیه* با *آیات* » چیست؟ از تلاش شما برای *یافتن پاسخ* این پرسشها از *قرآن* و از حضور به موقع شما در کلاس، متشکّرم. *نشانی* کلاس: https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-ghoran110 *صوت* این کلاس علاوه بر *کانال تسبیح ۱ و تسبیح ۱۲* در *گروه زیر* بارگذاری می شود: *ble.ir/join/MGU1MmFiMW*