eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
ارسال شده از سروش+: ۴۱۸ منطق چیست؟ هیچ کس نمی داند.* فقط می دانند که ما منطقی هستیم، خب چه هستی؟ هیچی، منطقی هستیم. هیچ کس نمی داند چیست. همه می دانند منطقی هستند. سلام و رحمت الهی بر شما؛ متأسفانه برای غالب افراد با سواد جهان، *اکثر واژه ها،* معنا و *مفهوم « روشن و یکسانی » ندارند* لذا افراد هر قدر با سوادترند، *کمتر با هم به تفـــاهم می رسند.* مثلا واژه های: شعور، شخصیت، منطق، زندگی، زیبایی، فرهنگ، حــق، .... تعریف روشن و یکسانی در کشور و در جهان ندارند. ظاهرا *منطق:* « مجموعه مبانی و اصول ثابتی » است که خداوند علیم حکیم در ذات و فطرت تمام افراد بشر کار گذاشته و همه و همه جا و همیشه آن را دارند و از بین رفتنی نیست و *تنها وجـــه مشـــترک* میان افراد بشر (و جن و ملائکه) در سراسر جهان و در طول تاریخ است. البته: *افراد عاقل،* بر مبنای آن مبانی، می اندیشند و صحبت و عمل و زندگی می کنند، اما *افراد خــــودخواه،* به آن اصول و مبانی، *برخــــــورد دوگانـــه ای* دارند. (مثلا: دزدی و دروغ و خیانت و هر کار خلافی را برای خودشان مجاز می دانند اما همانها را برای دیگران نسبت به خودشان، بسیار بسیار بد می دانند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
ارسال شده از سروش+: ۴۱۹ ۴۱۷ 📌همراه با نظرات شما قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ.(آل عمران.۳۲) بگو: از خدا و رسولش فرمان ببريد. پس اگر رويگردان شدند، بدانند كه خدا كافران را دوست ندارد. وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز،) همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان؛ و آنها رفیقهای خوبی هستند!*(نساء.۶۹) دکتر غفرانی: با سلام و احترام و تشکر از پاسخ فوری شما. اما این آیاتی که مطرح فرمودید، *ممکن است* این تصور را در ذهن برخی ایجاد کند (که در طول تاریخ ایجاد کرده) که « اطاعت از خدا و رسول »، در « *عرض* » هم هستند. شبیه اطاعت از پدر و مادر ، اطاعت از دو استاد، دو پزشک، ... لطفا آیه ای را بیابید که در « *طـــول* » یکدیگر بودن را تفهیم کند. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
ارسال شده از سروش+: ۴۲۰ ۴۱۷ 📌همراه با نظرات شما وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای این که به فرمان خدا، از وی اطاعت شود. و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم می‌کردند (و فرمانهای خدا را زیر پا می‌گذاردند)، به نزد تو می‌آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش می‌کردند؛ و پیامبر هم برای آنها استغفار می‌کرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان می‌یافتند.(نساء.۶۴) دکتر غفرانی: متأسفانه اکثر مترجمین آیات قرآن به این نکته دقت نکرده اند که *ترجمه « نبی » با « رسول » حتما فرق دارد.* لطفا شما دقت کنید که برای « *نبـی* » می توان گفت: « پیام آور و پیامبر و پیغمبر » اما « *رسول* » یعنی: رهاشده ی مأمور رهانیدن دیگران، یا سفیر الهی یا مجری أمر الهی، البته ممکن است عزیزی هم « نبی » باشد و هم « رسول » که دو شأن و دو مقام جدا از هم هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
ارسال شده از سروش+: ۴۲۱ ۴۱۹ متوجه منظور شما از *طول* و *عرض* هم نمیشم. اگر بیشتر در این مورد توضیح بدین ممنون میشم. تمام عناصر آفرینش، « عامل » هستند و « عملی » از آنها صادر می شود. این عوامل برای انجام هر کاری، یا در « *طـــول و دنبـال* » هم قرار می گیرند و یا در « *عرض و کنار* » هم. مثلا: در « *پیدایش فرزند* »، پدر و مادر، رابطه « *عرضـی* » دارند یعنی هر دو عامل باید در *کنار هم* باشند تا فرزنددار شوند. در گروههای جهادی و کمک رسانی به آسیب دیدگان سیل و زلزله هم، کار *عرضی* است یعنی افراد با تخصصهای مختلف *در کنار یکدیگر* و به کمک یکدیگر، خانه ها و مساجد و مدارس را می سازند یا تعمیر و راه اندازی می کنند. اما برای « *نوشتن* »، میان « *اراده* انسان و *دست* او، « *رابطه طولــی* » است. یا میان *فرمانده* ارتش و *رزمندگان*، رابطه *طولی* است زیرا رزمندگان و سربازان، *با « اراده » فرمانده،* پیشروی یا عقب نشینی می کنند. پس اینکه در سوره توحید می گوئیم: خداوند، *« کفو و همسر » ندارد:* وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ ، یا: خداوند *« شریک » ندارد:* لا شریک له، یعنی هیچ عاملی در *« کنار خدا نیست »* و تمام امور جهان آفرینش، *فقط به « إراده و أمر » الهی است* و تمام أجزاء آفرینش، در طول اراده و امر الهی قرار دارند و *همه وسیله، سبب، واسطه بروز و ظهور و جاری شدن اراده و أمر الهی هستند* و از خودشان، اراده و قدرت انجام کار مستقلی ندارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
ارسال شده از سروش+: ۴۲۲ ۴۱۷ 💥با سلام و احترام و تشکر از عزیزانی که آیاتی را متذکر شدند. امروز این بود که چرا در صلوات شعبانیه *ابتدا* به خداوند عرض می کنیم: خدایا؛ اطاعت رسول أکرم و خاندانش صلوات الله علیهم را بر ما تکلیف کردی: *اَللّهُمَّ .... فَرَضْتَ طاعَتَـــــهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ* .... اما در سطر بعد می گوئیم: خدایا؛ قلبم را با « إطاعت خـــودت » آباد کن ...: *وَ اعْمُرْ قَلْبى‏ بِطاعَتِـــکَ*... آیا این دو تقاضا (طاعَتَــهُمْ،‏ طاعَتِـکَ)، در *طول* یکدیگرند یا « *عرض* » هم و در « *تناقض* » با هم؟ و چه زیبا شما عزیزان با استناد به این آیه که می فرماید: اگر به خدا عشق می ورزید و او را می جوئید، پس مرا پیروی کنید تا به عشق و قرب الهی برسید: قل: *ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله* ... (آل عمران ۳۱) و خیلی صریح خداوند می فرماید: هر که از رسول و سفیر من اطاعت کند، مرا اطاعت کرده است: *مَّن يُطِـــعِ الرَّسُـــولَ فَقَدْ أَطَــــاعَ اللَّهَ* ... (نساء/٨۰) پس « *فقط* » آنان که از « رسول و سفیر منصوب الهی » اطاعت می کنند در حقیقت از « خدا » اطاعت می کنند. و هر که بگوید: حسبنا کتاب الله (یعنی: اطاعت از خدا کافیست) دروغ می گوید زیرا اطاعت از رسول و سفیر خدا، دستور خودِ خدا در قرآن است. پس تمام آنها که در سقیفه خلاف تعهد و بیعتشان در غدیر، عمل کردند یا مثل سلیمان صردی، امام حسین صلوات الله علیه را یاری نکردند و یا مالک اشتر و مسلم بن عقیل و ولی فقیه امروز را حمایت و اطاعت نمی کنند، در حقیقت، خداوند را اطاعت نمی کنند. خلاصه بی عشق خامنه ای نتوان عاشق مهدی شد. *پس خدایا به ما توفیق « اطاعت از خودت » را بده تا به فرمان تو (در قرآن) از « سفیران منصوب » تو (در هر مرتبه ای) اطاعت کنیم و به شرافت لازم برای حضور در ضیافت با شکوه رمضان و لیالی قدر و افتخار سهیم بودن در زمینه سازی ظهور آخرین حجتت برسیم.* 🍃واژه: معظم_انقلاب @dr_ghofrani2
۴۲۳ آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ سلام و رحمت الهی بر شما و صبحتان بخیر. *صحبانه « موکب أربعینی »* روز ششم ماه شعبان ما اینست که: در صلوات شعبانیه، چهل و سه بار خداوند با عبارت « *الهـــی* » صدا زده می شود. لطفا در حدود « نیمه های » آن ببینید که من از *چه « کارهایی »* باید « *بیــــــزاری* » بجویم؟ راهنمایی اول: « بیزاری » با کلمه ای بیان شده که معنای آن « *خروج زهر و سم* » از بدن است. راهنمایی دوم: در دعای « *بــعــــد* » از زیارت امام رضا صلوات الله علیه، « این کار »، *اولین* چیزی است که باید از آن « *استغفار* » کنیم. راهنمایی سوم: حدودا در وسط دعای ابوحمزه ثمالی، به خدا « *اعتراض* » می کنیم که چرا این « *حالت خاص* » را بر ما « مستولی » می کنی؟ اما بعد که « علل آن بررسی می شود « این کار مورد نظر »،« *آخرین علت چُرت و خواب آلودگی* » در نماز و مناجات نیمه شب و « *عامل مجازت الهی* » مطرح شده است. لطفا آن « کلمه » و آن عبارت را در مناجات شعبانیه بیابید و عبارت را به صورت کامل بنویسید. بسیار ممنون. حی علی السعی و الدقه 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۲۴ رابطه بین دعا و رضا و قضا چیست ؟ بعبارتی اگر راضی و خشنود به حال هر لحظه ای از اوقات عمرمان باشیم دیگر مفهوم دعا چیست ؟ چگونه اگر نظر به ارتقاء به حالی بهتر باشد با رضایت به حال کنونی بدست می آید و اینکه چگونه است که بواسطه دعا قضا تغییر می کند ....بفرموده امام سجاد ع .... إِنَّ اَلدُّعَاءَ لَيَرُدُّ اَلْبَلاَءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً . ۱ـ می دانید (و یا در فیلمها دیده اید) که گاهی افراد آسیب دیده در سرما، دچار « *خیز ریوی* » می شوند و *سطح هوشیاری* آنها کاهش پیدا می کند *و اگر « بخوابند » حتما می میرند،* لذا اطرافیان تلاش می کنند *او را به حرف زدن وادار کنند تا خوابش نبرد.* « *دعــا* » هم نعمتی است که « *سطح توجـــه* » و « ارتباط » ما را با « خالق »، برقرار نگه می دارد زیرا *قطع این « ارتباط و توجه »،* باعث غفلت و انحراف و *محرومیت از الطاف و عنایات حیاتبخش الهی* می شود. قرآن چه زیبا می فرماید: از آنهایی نباشید که *خدا را فراموش کردند و خودشان فراموش و فاسق شدند:* وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ *نَسُـوا اللَّهَ فَأَنْسـاهُمْ أَنْفُسَــهُمْ* أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (حشر/۱۹) ۲ـ خداوند برای اینکه « *أمر عالمانه و حکیمانه ی* » خود را دائما در آفرینش « *جـــاری* » کند لازم است برای » *هر مخلوق در هر مرتبه و مقام و شرائطی »،« قضــــا و حکــم خاصی* » داشته باشد. ۳ـ نظام آفرینش « *مراتب و تبعیض* » دارد یعنی: *هر مخلوقی « مرتبه و نقش و مأموریت خاص و فضائل و خصوصیات خاص خود را دارد* به نحوی که « دو مخلوق »،« صد در صد » مثل هم نیستند. بنابراین یکی از مشکلات مهم برای انسان، « *مقایسه* » کردن خود با دیگران و « *ابراز نارضایتی* » از مرتبه و نقش و مأموریت و « دارایی ها » و « نادارایی های » خویش است. لذا « *مقام رضایتمندی و تسلیم أمر و حکم الهی بودن* »، از *بالاترین نشانه های عقلانیت و ایمان و اعتماد به علیم و حکیم بودن خالق است.* أمیرالمؤمنین امام علی صلوات الله علیه می فرماید: اِنَّ اهنأ النّاسِ عشیاً مَن کانَ بما قسم الله لهُ راضیاً *شادترین مردم در زندگی آنست که به آنچه خداوند برای او تقسیم و حکم کرده و مقدر داشته، راضی باشد.* از فواید رضای بنده به قضاء و حکم الهی، « *رضوان و رضایت الهی* » از اوست و این *بزرگترین سعادت* است و هیچ نعمتی در بهشت والاتر از آن نیست. قرآن می‌فرماید: وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تجرِی مِن تحتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَةً فیِ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ *رِضْــــوَانٌ مِّنَ اللَّهِ أَکْبر* ذَالِکَ *هُـوَ الْفَــــوْزُ الْعَظِیمُ* (توبه/۷۲) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۲۵ ۴۱۷ در قرآن چند رسول داریم؟ فقط رسول خاتم مقام رسول بودن هم داشتن؟ و بقیه ۱۲۴ هزار پیامبر فقط نبی بودن؟ و فرمودید عزیزی هردو باشد منظورتان این است که انسانهای دیگر هم نائل به این مقام میشن؟ ۱ـ در قرآن گاهی « انسانهای خاص » و گاهی « ملائکه »،« رسول » نامیده شده و « مجری کاری » شده اند. ۲ـ احتمالا طبق فرمایش امام صادق صلوات الله علیه از جمیع یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر، فقط ۳۱۳ نفرشان مقام رسول هم داشته اند. حضرت ابراهیم صلوات الله علیه، پس از آزمونهای سخت، هر سه مقام نبی و رسول و امام را إحراز کردند. اما سید و سرور تمام رسولان منصوب الهی و خاتم الأنبیاء و المرسلین، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم هستند. ۳ـ به نظر می رسد احتمالا و شاید آن « *الـــرسولی* » که در آیه ۸۱ آل عمران و ۷ سوره احزاب از تمام أنبیاء و مرسلین برایش » میثاق غلیظ » گرفته شده و « *حجت الهی* » است و « *زمین لحظه ای از حضور او خالی نیست »،* شخصیتی غیر از آن ۳۱۳ رسول است که در جایگاهی مثل « قاب قوسین » یا « مقامی نزدیکتر » قرار دارد و « تمام رسالات مرسلین » را « *یقصون* » می کند و « *تمام دین » را در « تمام زمین* « مستقر می سازد. لیظهره علی الدین کله. ۴ـ تمام مؤمنین و مؤمنات (علماء و معلمین ..)، اولآ: باید خودشان را به « *مقام امام متقین* » برسانند. (و اجعلنا للمتقین اماما) ثانیا: باید « *ادامه دهنده* رسالت رسولان الهی » باشند. ثانیا: مؤمنین و مؤمنات، موظف هستند « *زمینه* » ظهور آخرین حجت الهی و « *آخرین جلوه رسول أعظم* » را هم فراهم آورند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۲۶ ۴۲۵ استاد این مورد ۴ سوره مبارکه فرقان ،آیه ۷۴ متوجه نمیشم،،،اصلا فکر کنم به برکت شما اولین باره دیدمش!! چطور میشه من برای خودم همچین مقامی طلب کنم!؟ برای پرهیزگاران پیشوا بشم؟؟ یعنی این مقام با مقامی که خود خداوند به حضرت ابراهیم سلام الله اعطا کرد در *طول* هم قرار میگیرن؟یعنی تناقضی با هم ندارن؟ یعنی خدایا چنان توفیق و معرفت و عزم و اراده ای به من عنایت کن تا حدی که برای « با تقوا بودن » تا سر حد « پیشوایی متقین » تلاش کنم. البته باید توجه داشته باشم که *این مقام « پیشوایی برای متقین »، بعد از اینست که بکوشم « همسر و فرزندانم را نورچشم خود قرار دهم. »* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۲۷ 📌همراه با نظرات شما سلام و عرض ادب محضراستاد عزیزم و تبریک اعیاد شعبانیه عقل منشای حیای انسان اگر بخواهیم خاستگاه حیا را در انسان بیابیم می بایست آن را در عقل و عقلانیت انسان جست. از این روست که در روایات حیا و دین داری را از ملازمات عقل دانسته است. از جمله روایتی است که از امیرمومنان علی(ع) روایت شده است: الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَهَ عَنْ عَلِیّ‏ٍ (ع) قَالَ : هَبَطَ جَبْرَئِیلُ عَلَى آدَمَ (ع) فَقَالَ: یَا آدَمُ إِنّی أُمِرْتُ أَنْ أُخَیّرَکَ وَاحِدَهً مِنْ ثَلَاثٍ فَاخْتَرْهَا وَ دَعِ اثْنَتَیْنِ. فَقَالَ لَهُ آدَمُ: یَا جَبْرَئِیلُ وَ مَا الثّلَاثُ؟ فَقَالَ: الْعَقْلُ وَ الْحَیَاءُ وَ الدّینُ. فَقَالَ آدَمُ: إِنّی قَدِ اخْتَرْتُ الْعَقْلَ. فَقَالَ جَبْرَئِیلُ: لِلْحَیَاءِ وَ الدّینِ انْصَرِفَا وَ دَعَاهُ. فَقَالَا: یَا جَبْرَئِیلُ إِنّا أُمِرْنَا أَنْ نَکُونَ مَعَ الْعَقْلِ حَیْثُ کَانَ. قَالَ: فَشَأْنَکُمَا وَ عَرَجَ ؛ اصبغ بن نباته از على علیه السلام روایت مى‏کند که جبرئیل بر آدم نازل شد و گفت: اى آدم ! من مأمور شده‏ام که تو را در انتخاب یکى از سه چیز مخیر سازم. پس یکى را بر گزین و دو دیگر را واگذار. آدم گفت: آن سه چیز چیست ؟ گفت: عقل و حیاء و دین. آدم گفت: عقل را برگزیدم. جبرئیل به حیاء و دین گفت: شما باز گردید و او را واگذارید. آن دو گفتند : اى جبرئیل! ما مأموریم هر جا که عقل باشد با او باشیم. جبرئیل گفت : خود دانید و بالا رفت.(اصول کافى، ج۱ ،ص ۱۱ ، روایت ۲) دکتر غفرانی: سلام و رحمت و برکات الهی بر شما بسیار به موقع و زیبا بود. از شما ممنونم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۲۸ ۴۲۳ 💥با سلام و احترام به أعضاء محترم و عزیز گروه و تشکر از پاسخ های درست و خوبتان به پرسش دیروز. همانطور که شما عزیزان هم فرمودید: در دعای ابوحمزه ثمالی می گوئیم: خدایا؛ چرا وقتی می خواهم نماز شب بخوانم یا با تو مناجات کنم، « *چُــرت* » را بر من می اندازی و مرا محروم می کنی؟ اللَّهُمَّ .... وَ نَاجَيْتُكَ *أَلْقَيْـتَ عَلَـــيَّ نُعَاســا* ... آهان، شاید به این خاطر ای خدا مرا از درگاهت میرانی که .... « *در محضر تو کم شرم و حیاء* » هستم: ۱ـ لَعَلَّكَ ... ۲ـ أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي ... ۳ـ أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي ... ۴ـ أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي ... ۵ـ أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي ... ، ۶ـ أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي ...، ۷ـ أَوْ لَعَلَّكَ .... ۸ـ أَوْ لَعَلَّكَ ... ۹ـ أَوْ لَعَلَّكَ *بِقِلَّـــةِ حَيَائِــــي مِنْـكَ جَازَيْتَـــنِي* ... و در دعای *بعـــد* از زیارت امام رضا صلوات الله علیه می گوئیم: خدایا؛ به خاطر اینکه در محضر تو « شرم و حیاء » (ندارم) از تو طلب آمرزش دارم: رَبِّ ؛ إِنِّي ۱ـ *أَسْتَغْفِــرُكَ اسْتِغْفَار َحَيَــــــاءٍ* ۲ـ ..، ۳ـ ...، ۴ـ ...، ۵ـ ...، ۶ـ ...، ۷ـ ...، ۸ـ ...، ۹ـ ...، ۱۰ـ ...، ۱۱ـ ...، ۱۲ـ ...، ۱۳ـ ... ، پس آن کلمه مورد نظر، « *حیـــــاء* » بود، و « *آن عبارت مورد نظر در مناجات شعبانیه* » هم اینست که عرض می کنیم: خدايا؛ *از آنچه به خاطر كمى حيائي ام در محضر تو مرتکب شده ام، بيزارى می جويم* ... إِلَهِي؛ أَنَا عَبْدٌ أَتَـنَـصَّـــلُ إِلَيْكَ مِــمَّا كُنْتُ أُوَاجِه بِهِ مِنْ *قِلَّـــةِ اسْتِحْـــيَائِي مِنْ نَظَرِكَ .... جالب اینکه: کلمه ی: « *أَتَـنَـصَّـــلُ* » یعنی: « *تلاش برای خارج کردن زهر و سم از بدن.* یعنی: *کم حیایی و بی حیایی،* ، زهری است که انسانیت را از بین می برد و نشانه « *بی تعقلی* » و « *سمیع و بصیر بودن خدا را باور نداشتن* » و خود را همواره « *در محضر خداوند ندیدن* » است. *اللهم الرزقنا الحـــیاء و الحـیاه الطیـبه.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۲۹ 💥آهای أهالی محترم و مشتاق گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ سلام و عافیت و برکات الهی بر شما. صبحانه « *موکب أربعینی* » ما برای روز هفتم ماه نورانی شعبان این پرسش است که: بفرمائید در « مناجات شعبانیه »، « *آن سه عضوی* که باید تحــــولشان را از خالقمان بخواهیم، *اولا: کدامند؟* *ثانیا: آن سه عضو چه خصوصیتی باید پیدا کنند؟* *ثالثا: نظر قرآن درباره این سه عضو چیست؟* لطفا متن و ترجمه عبارت زیارت جامعه و متن و ترجمه آن آیه قرآن را بنویسید. امیدوارم *اکثر أعضاء* گروه با مرور این مناجات زیبا و نورانی، آن عبارت خاص و آن آیه خاص را بیابند و اینجا بنویسند و *ضرورت تحول این سه عضو* را هم اندکی توضیح دهند و تکراری بودن پاسخ ها؛ مانع اظهار نظر آنان نشود. حی علی أحسن الحال. 🍃واژه: @dr_ghofrani2