eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۲۶ ۴۲۵ استاد این مورد ۴ سوره مبارکه فرقان ،آیه ۷۴ متوجه نمیشم،،،اصلا فکر کنم به برکت شما اولین باره دیدمش!! چطور میشه من برای خودم همچین مقامی طلب کنم!؟ برای پرهیزگاران پیشوا بشم؟؟ یعنی این مقام با مقامی که خود خداوند به حضرت ابراهیم سلام الله اعطا کرد در *طول* هم قرار میگیرن؟یعنی تناقضی با هم ندارن؟ یعنی خدایا چنان توفیق و معرفت و عزم و اراده ای به من عنایت کن تا حدی که برای « با تقوا بودن » تا سر حد « پیشوایی متقین » تلاش کنم. البته باید توجه داشته باشم که *این مقام « پیشوایی برای متقین »، بعد از اینست که بکوشم « همسر و فرزندانم را نورچشم خود قرار دهم. »* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۲۷ 📌همراه با نظرات شما سلام و عرض ادب محضراستاد عزیزم و تبریک اعیاد شعبانیه عقل منشای حیای انسان اگر بخواهیم خاستگاه حیا را در انسان بیابیم می بایست آن را در عقل و عقلانیت انسان جست. از این روست که در روایات حیا و دین داری را از ملازمات عقل دانسته است. از جمله روایتی است که از امیرمومنان علی(ع) روایت شده است: الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَهَ عَنْ عَلِیّ‏ٍ (ع) قَالَ : هَبَطَ جَبْرَئِیلُ عَلَى آدَمَ (ع) فَقَالَ: یَا آدَمُ إِنّی أُمِرْتُ أَنْ أُخَیّرَکَ وَاحِدَهً مِنْ ثَلَاثٍ فَاخْتَرْهَا وَ دَعِ اثْنَتَیْنِ. فَقَالَ لَهُ آدَمُ: یَا جَبْرَئِیلُ وَ مَا الثّلَاثُ؟ فَقَالَ: الْعَقْلُ وَ الْحَیَاءُ وَ الدّینُ. فَقَالَ آدَمُ: إِنّی قَدِ اخْتَرْتُ الْعَقْلَ. فَقَالَ جَبْرَئِیلُ: لِلْحَیَاءِ وَ الدّینِ انْصَرِفَا وَ دَعَاهُ. فَقَالَا: یَا جَبْرَئِیلُ إِنّا أُمِرْنَا أَنْ نَکُونَ مَعَ الْعَقْلِ حَیْثُ کَانَ. قَالَ: فَشَأْنَکُمَا وَ عَرَجَ ؛ اصبغ بن نباته از على علیه السلام روایت مى‏کند که جبرئیل بر آدم نازل شد و گفت: اى آدم ! من مأمور شده‏ام که تو را در انتخاب یکى از سه چیز مخیر سازم. پس یکى را بر گزین و دو دیگر را واگذار. آدم گفت: آن سه چیز چیست ؟ گفت: عقل و حیاء و دین. آدم گفت: عقل را برگزیدم. جبرئیل به حیاء و دین گفت: شما باز گردید و او را واگذارید. آن دو گفتند : اى جبرئیل! ما مأموریم هر جا که عقل باشد با او باشیم. جبرئیل گفت : خود دانید و بالا رفت.(اصول کافى، ج۱ ،ص ۱۱ ، روایت ۲) دکتر غفرانی: سلام و رحمت و برکات الهی بر شما بسیار به موقع و زیبا بود. از شما ممنونم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۲۸ ۴۲۳ 💥با سلام و احترام به أعضاء محترم و عزیز گروه و تشکر از پاسخ های درست و خوبتان به پرسش دیروز. همانطور که شما عزیزان هم فرمودید: در دعای ابوحمزه ثمالی می گوئیم: خدایا؛ چرا وقتی می خواهم نماز شب بخوانم یا با تو مناجات کنم، « *چُــرت* » را بر من می اندازی و مرا محروم می کنی؟ اللَّهُمَّ .... وَ نَاجَيْتُكَ *أَلْقَيْـتَ عَلَـــيَّ نُعَاســا* ... آهان، شاید به این خاطر ای خدا مرا از درگاهت میرانی که .... « *در محضر تو کم شرم و حیاء* » هستم: ۱ـ لَعَلَّكَ ... ۲ـ أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي ... ۳ـ أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي ... ۴ـ أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي ... ۵ـ أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي ... ، ۶ـ أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي ...، ۷ـ أَوْ لَعَلَّكَ .... ۸ـ أَوْ لَعَلَّكَ ... ۹ـ أَوْ لَعَلَّكَ *بِقِلَّـــةِ حَيَائِــــي مِنْـكَ جَازَيْتَـــنِي* ... و در دعای *بعـــد* از زیارت امام رضا صلوات الله علیه می گوئیم: خدایا؛ به خاطر اینکه در محضر تو « شرم و حیاء » (ندارم) از تو طلب آمرزش دارم: رَبِّ ؛ إِنِّي ۱ـ *أَسْتَغْفِــرُكَ اسْتِغْفَار َحَيَــــــاءٍ* ۲ـ ..، ۳ـ ...، ۴ـ ...، ۵ـ ...، ۶ـ ...، ۷ـ ...، ۸ـ ...، ۹ـ ...، ۱۰ـ ...، ۱۱ـ ...، ۱۲ـ ...، ۱۳ـ ... ، پس آن کلمه مورد نظر، « *حیـــــاء* » بود، و « *آن عبارت مورد نظر در مناجات شعبانیه* » هم اینست که عرض می کنیم: خدايا؛ *از آنچه به خاطر كمى حيائي ام در محضر تو مرتکب شده ام، بيزارى می جويم* ... إِلَهِي؛ أَنَا عَبْدٌ أَتَـنَـصَّـــلُ إِلَيْكَ مِــمَّا كُنْتُ أُوَاجِه بِهِ مِنْ *قِلَّـــةِ اسْتِحْـــيَائِي مِنْ نَظَرِكَ .... جالب اینکه: کلمه ی: « *أَتَـنَـصَّـــلُ* » یعنی: « *تلاش برای خارج کردن زهر و سم از بدن.* یعنی: *کم حیایی و بی حیایی،* ، زهری است که انسانیت را از بین می برد و نشانه « *بی تعقلی* » و « *سمیع و بصیر بودن خدا را باور نداشتن* » و خود را همواره « *در محضر خداوند ندیدن* » است. *اللهم الرزقنا الحـــیاء و الحـیاه الطیـبه.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۲۹ 💥آهای أهالی محترم و مشتاق گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ سلام و عافیت و برکات الهی بر شما. صبحانه « *موکب أربعینی* » ما برای روز هفتم ماه نورانی شعبان این پرسش است که: بفرمائید در « مناجات شعبانیه »، « *آن سه عضوی* که باید تحــــولشان را از خالقمان بخواهیم، *اولا: کدامند؟* *ثانیا: آن سه عضو چه خصوصیتی باید پیدا کنند؟* *ثالثا: نظر قرآن درباره این سه عضو چیست؟* لطفا متن و ترجمه عبارت زیارت جامعه و متن و ترجمه آن آیه قرآن را بنویسید. امیدوارم *اکثر أعضاء* گروه با مرور این مناجات زیبا و نورانی، آن عبارت خاص و آن آیه خاص را بیابند و اینجا بنویسند و *ضرورت تحول این سه عضو* را هم اندکی توضیح دهند و تکراری بودن پاسخ ها؛ مانع اظهار نظر آنان نشود. حی علی أحسن الحال. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۳۰ 📌همراه با نظرات شما استاد حالا که این وضعیت و تعطیلی ها و توو خونه موندن ها پیش اومده، مدرسه، کلاس های مجازی گذاشته که خدا رو شکر فرصت خیییلی خوبی رو فراهم کرده واسه استفاده پربرکت از این دوران به نظرم رسید که در صورتی که برای شما مقدور باشه و لطف کنید کلاس مجازی بذارین، خیییلی عااااالی میشه مخصوصاً که الان طبق فرمایش خودتون خانواده ها کنار هم هستن و متاسفانه نتونستن آسیب ها رو برطرف کنن دکتر غفرانی: با سلام و احترام؛ پرسش هایی که به طور خصوصی برایم مطرح می شود آنقدر زیادند که برای تدریس مجازی هیچ فرصتی ندارم. إن شاء الله تعالی از همان کلاس های مجازی مدرسه حداکثر استفاده را ببرید. و خودتان با بستگان و دوستانتان یک گروه تشکیل دهید و آموخته های خود را با آنان مباحثه کنید. به خاطر بسپارید که خداوند دنبال « أحسن عمل » ماست نه « أکثر عمل » ما. موفق و مؤید باشید. 🍃واژه: عملا @dr_ghofrani2
۴۳۱ ۴۲۸ 📌همراه با نظرات شما سلام علیکم بعد از لذت از نظرات استاد عزیز و دوستان ارجمند؛ استحياء طلب حيا کردن است. نه برای یک بار بلکه مکرراً و برای همه مراحل و حوادث زندگی. کاربرد استحياء شاید به این منظور است که در هر مرحله از رشد انسان، باید حیایی مطابق آن مرحله را جست. بعبارتی( و الحمدلله) مومنین بی حیا در مقابل ایزد یکتا نیستند بلکه مطابق نعمت های فزاینده او طلب حيا نمی کنند. رمز شگرفی در این کلمه استحياء نهفته است افراد مومن وقاحت ندارند و بالاتر، اینکه شرم از خدا بخاطر ترس هم ندارند، بلکه باید دائما افزایش حیا طلب کنند. استحیاء معلول عقل(درک دائمی محضر الهی) و تمرین دائمی تقواست. حیا یعنی کسی که بدون فوت وقت، بعد ازهر موفقیت با حجب و سر به زیری، درک رفاقت خدا، آنرا از او بداند و بگوید؛ الحمدلله. دکتر غفرانی: سلام و رحمت و برکات الهی بر شما استاد بزرگوار. با تشکر فراوان از بیانات پر نکته شما. لطفا فرق « *إستحیاء* در مناجات شعبانیه » با موارد زیر را هم بفرمائید: يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ *يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ* سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ *نَسْتَحْيي‏ نِسـاءَهُمْ* يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ وَ *يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ* بسیار ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۳۲ لطفا « چشم شور » را حذف کنید زیرا این از إلقائات جاهلان است و مورد تأئید قرآن نیست. منظورتون از چشم شور همون چشم زخمه؟ بله، چشم شور یا چشم زخم از خرافاتی است که شاید کاهنان زمان فراعنه شایع کردند تا مردم را از « عقلانیت » دور کنند و هیچ حدیثی نداریم که رسول أکرم صلی الله علیه و آله و یا أئمه اطهار صلوات الله علیهم فرموده باشند که آیات « و إن یکاد الذین ... » به خاطر « زیبایی چهره آن حضرت » بوده است. خود آن آیات با صراحت به « ذکر » اشاره دارند و نشان می دهند که أهل کفر از « تذکر » و یا از « یادآوری نام أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه » عصبانی می شوند و « چشم دیدن » اقتدار روزافزون قرآن و اسلام و شیعه را ندارند لذا جسارت می کنند و می گویند: « او دیوانه » و یا « رسم دیوانگی » است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۳۳ مگه از امام صادق روایت نداریم برای در امان ماندن از چشم زخم ماشاالله لا قوة الا بالله بگید، و تو سوره یوسف حضرت یعقوب به پسرانشون گفتن از یک در وارد نشید؟ داشتن حداقل « ده فرزند » حتی در تا چهل پنجاه سال قبل، بسیار رایج بوده و هیچ دلیلی وجود ندارد که آن فرمایش حضرت یعقوب علیه السلام برای این بوده که آن آقازاده های خودخواه و غافل و جاهل و مغرور و حسود و کینه توز، با چشم مأمورین مرزها، آسیب ببینند. این برداشت غلط را یک نفر گفته افراد بی دقتی که نمی دانند نقل حدیث اجازه می خواهد هم نقل و تکرار کرده اند. ترجمه آن حدیثی هم که نقل کردید ۱ـ اگر حدیث جعلی نباشد، ۲ـ اگر ترجمه آن غلط نباشد، اولا: برای مخاطب خاص است، ثانیا: برای اصلاح نگاه آن فردی است که به امام رجوع کرده تا همواره خود را در محضر خالق مقتدر ببیند زیرا عبارت « ما شاء الله لا قوه الا بالله » (اگر به معنای آن توجه شود) هیچ ارتباطی با چشم ندارد. تا کنون در طول تاریخ بشر ثابت نشده که فردی با چشم و نگاهش، توانسته باشد شخصی را به قتل برساند. و این خرافه آنقدر احمقانه و أبلهانه است که در هیچ دادگاهی نمی توان إدعا کرد که فلانی با چشمش، مثلا بابا یا مادر یا همسر یا فرزند « خوشگل » یا « قوی » ما را کشته است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۳۴ ۴۲۹ 💥با سلام و احترام و عرض صبح بخیر به أعضاء محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار، دیروز گروه را با پاسخ های زیبا و نورانی خود، چراغانی کردید. ما شاء الله به این همه پاسخ های پر نکته شما عزیزان به پرسش دیروز، از تلاش مؤمنانه و محققانه شما، بسیار تشکر می کنم. این بود که: « *سه عضوی که در مناجات یا زیارت شعبانیه باید تحـولشان را از خالقمان بخواهیم اولا: کدامند؟ ثانیا: آن سه عضو چه خصوصیتی باید پیدا کنند؟ ثالثا: نظر قرآن درباره این سه عضو چیست؟* الحمد لله همگی به این فراز زیبا توجه داشتید که: إِلَهِي؛ هَبْ لِي *قَلْــــــبا* يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُـــــهُ وَ *لِسَــــــــــــانا* يُــرْفَعُ إِلَيْكَ صِدْقُـــــــهُ وَ *نَظَــــــــــــــــــــرا* يُقَرِّبُهُ مِنْكَ حَقُّـــهُ پس آن سه عضو اولا: عبارتند از: « قلب » و « زبان » و « نگاه ». ثانیا: *آن قلـب* باید (خالی از حُب به غیر خدا و) سرشار از اشتياق عاقلانه و مؤمنانه برای تقرب به خالق و فاطر و رازق و ولی خود باشد. و *آن زبــان* نیز (از هر دروغی مبرا باشد و) به خاطر صداقت دائمیش، به سمت خدا بالا برده شود، و *آن نــگاه و تحلیــل و بینش* آنقدر (از غفلت و جهالت و لجاجت دور و) همراه با بصیرت و معرفت و تفکر و تعقل و تفقه و تدبر همراه باشد که برای تقرب به خداوند، استحقاق داشته باشد. ثالثا: قرآن، سه عضو « شنوایی و بینایی و فؤاد » را « مسئول » می داند: وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ *السَّمْـعَ وَ الْبَصَـرَ وَ الْفُـؤادَ* كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً (إسراء/۳۶) این سه عضو (سمع و بصر و فؤاد)، « ۱ـ محبت و اشتیاق قلبی انسان، ۲ـ نظر و دیدگاه و افق نگاه و مواضع اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، ... او، ۳ـ کلام راست و دروغ » او را پدید می آورند. خداوند تلاش شما عزیزان را مورد قبول خود قرار دهد و چنین قلب عاشق و مشتاق و زبان راستگو و نگاه موحدانه را روزیتان فرماید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۳۵ ۴۳۳ 📌همراه با نظرات شما لطف کردین، ممنونم که صبورانه پاسخ میدین، ولی احادیث در این باره زیاده ولی از درستی سندشون نمیدونم، مثلا رسول اکرم(ص) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار مى‏‌دهد»، (بحارالانوار، ج ۶۳) رسول گرامى اسلام(ص) روایت شده که آن حضرت روزى از قبرستان بقیع می‌گذشت؛ در آن‏‌جا فرمود: «به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم‏ زخم در این جا آرمیده‏‌اند «(تفسیر منهج‏‌الصادقین، ج ۹). شاید در دادگاه نتونیم اثباتش کنیم ولی تو روایات گفته شده که چشم زخم حقه و همچنین از شر حسود به خدا پناه می بریم، و من شر حاسد اذا حسد اولا: در متن احادیثی که نقل کردید کلمه « چشم زخم » نیامده و ترجمه آن « *عمدا غلط* » است و مترجمین به خود اجازه داده اند کلام منتسب به معصوم را (لابد قربه الی الله) تغییر دهند. ثانیا: ظاهرا اکثر بنی اسرائیل با همین « احادیث جعلی » (به نام تورات شفاهی) سر از صهیونیسم و تجاوزگری درآوردند و مسلمین هم بلافاصله پس از ارتحال رسول أکرم صلی الله علیه و آله گرفتار « *اخبـاری گری* » شدند و أهل شیعه و سنی به نحو موذیانه ای از « عقل و قرآن و أئمه أطهار » دور نگهداشته شدند. این مسئله آنقدر در بنی اسرائیل انحراف ایجاد کرده و « قابل پیش بینی » بود که رسول أکرم صلی الله علیه و آله به صراحت و قریب به این مضمون فرمودند: *اگر حدیثی از من برایتان نقل شد که با قرآن تطبیق نداشت آن را به سینه دیوار بکوبید.* حسادت مثلا رئیس جمهور خائن و دروغگو به مقام معظم رهبری چه ربطی به چشم او دارد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۳۶ ۴۳۳ با عرض سلام، ببخشید استاد پس چرا آیت الله بهجت رحمه الله در پاسخ به سوال رفع چشم زخم راهکار داده اند؟ ممنونم اولا: من راهکار ایشان را ندیده ام. اما قطعا آن راهکار، برای « *اصلاح نگاه و نیت و گفتار و رفتار* » و « رفع نگرانی » سئوال کننده است نه « دستور به وایتکس زدن به چشم افراد شور چشم ». ثانیا: نظر ایشان فی نفسه، « حجت » نیست. و این خرافه اصلا ربطی به احکام و فقیه و اجتهاد ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۳۷ ۴۳۳ من اینطور نتیجه گرفتم که به خاطر همین دید نادرست و به دنبال آن نگرانی که به وجود میاد باعث میشه که امواج منفی در زندگی من اثر بزاره، که به واسطه ذکر و اعتماد به خدا اثر اون انرژی بد از بین میره؟؟؟ از منظر قرآن، انسان « قطعا » و یقینا در هر شرائطی حتی در اسارت و زندان هم « *مختـار* » است. پس اینکه روانشناسان انسان را « *محصول وراثت* » و جامعه شناسان » انسان را « *محصول محیط* » می پندارند، « *خلاف عقل و وحی و قوانین تمام کشورها* » و « *دروغی* » است که دولتهای خائن و مزدور استکبار جهانی می کوشند به مردم « *تلقین* » کنند. قبلا در جلسات حضوری در باب ازدواج و در همین گروه عرض شد که: از منظر قرآن، « والدین، همسر، فرزندان، بستگان، دوستان، دشمنان و حتی ابلیس » هرگز « *نمی توانند* » انسان را به کاری « *مجبـــور* » کنند. پس « امواج منفی » « شوری یا شیرین چشم !!! » و « انواع ویروس ها و میکربها » تا « *من، آسیب پذیر و تهاجم پذیر، حقارت پذیر نباشم* » بر من غلبه پیدا نمی کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2