eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۵۸۶۲ با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم و با حال گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امان
سلام و صلوات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* ضمن تشکر از *پاسخهای پر نکته* شما عزیزان. *نود و هفتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: *پیام* آیه: *فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ* (عبس/۲۴) چیست؟ (پس هر انسانی باید به طعامش بنگرد.) *اولین پیام* آیه بالا اینست که: انسان، *تنها مخلوقی* است که *می‌تواند* و حتماً *موظف* است با دقت *ببیند* أجزاء هر غذائی را که ‌می‌خورد از *کجاست؟* و از طرف *کیست؟* و *چگونه ساخته شده؟* پس او *نباید* مانند *حیوانات* و *کفّار،* چیزی را *بی‌توجّه* به *رازق* خود بخورد: ... وَ الَّذينَ *كَفَرُوا* يَتَمَتَّعُونَ وَ *يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ* ... (محمّد/۱۲) اما از آنجا که یک جنبه *تمام آیات قرآن* قطعا *إنذار* و *هشدار* است، پس *دومین پیام* آیه بالا اینست که: هر *غــذائی،* نوعی *غــزا* (و غزوه) و *جنگ* است. که اگر انسان در این جنگ، عاقلانه *پیروز* شود، به *تمام* یا *بخشی* از *انرژی* آنچه را که *خورده* دست پیدا می‌کند و *قدرتمند* می‌شود، و اگر به خاطر *غفلت* در این جنگ، *شکست* بخورد، تمام یا بخشی از *سلامتی* خودش را از دست می‌دهد و توانائیش *نابود* می‌شود. *سومین پیام* آیه بالا اینست که: هر *غذائی،* نوعی *قضا* (و قضاوت) و *حُکم* کردنِ *لَه* یا *علیه* تمام حیثیت خویش است. پس *تمام واردات* انسان *غذا* محسوب می‌شود. مانند *ساحران* زمان فرعون که با *دیــدنِ* فقط یک *معجزه* و جناب *یاسر* و *سمیه* فقط با *نوشیدن* یکی دو جمله از *پسرشان،* و جناب *حُر بن ریاحی* و جناب *زهیر* فقط با *شنیدن* یکی دو جمله از *ولی خدا،* تمام *قلبشان* از *ظلمت جاهلانه* خالی و از *نور* پُر شد و با تمام وجود، *منقلب* و *متحوّل* و حتّی *شهید* شدند، ..... و یا مانند *بنی‌إسرائیل* که با *دیــدن* گوساله سامری، آن را جاهلانه و أبلهانه *نوشیدند:* .... وَ *أُشْرِبُوا في‏ قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ* ... (بقره/۹۳) یا مانند *هزاران زوجی* که فقط با *شنیدن* یکی دو جمله یا *دیدن* یکی دو رفتار، با هم *درگیر* می‌شوند و از یکدیگر *طلاق* می‌گیرند. لذا از منظر قرآن، *اموال* هم *خوردنی* اند: *وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ* .... (بقره/۱۸۸) *ربـا* هم نوعی غذای *خوردنی* است: *لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا* ... (آل‌عمران/۱۳۰)، *ساختارشکنی* و *اسراف* هم *غذائی خوردنی* است: ... *وَ لا تَأْكُلُوها إِسْرافاً* ... (نساء/۶) پس اگر *آنچه انسان با چشمانش می‌بلعد،* یا *آنچه با گوشهایش می‌نوشد،* یا *آنچه با ذهنش نشخوار می‌کند،* و یا *آنچه با لامسه خود احساس می‌کند،* اگر *مجوز عقلی* و *شرعی* و *قانونی* نداشته باشد، قطعاً *تمام حیثیت* او را در خودشان *هضم* و مسیر زندگی او را تغییر می‌دهند و او را *استحاله* و از *انسانیت* محروم می‌کنند و از او فردی *خودخواه* و *دروغگو* و *اغتشاشگری وحشی* و *خائنی جنایتکار* می‌سازند و از *أعلی علیین* به *اسفل سافلین* می‌کشانند. *چهارمین پیام* آیه بالا اینست که: هر *غذائی،* (چه مادی، چه علمی، چه معرفتی) مانند *هر لشکری* (که جاسوسان و عوامل نفوذی فراوان دارد)، حتماً *جنبه‌های پنهانی* مثل: *حرام* و یا *غیر مجاز* بودن دارد که هر چند ممکن است *خوش‌ظاهر* و *جالب* و *خوش‌مزه* باشند، اما بیش از هر *سمّی* (و بیش از هر فرد مسلّحی) می‌توانند به دنیا و آخرت انسان خسارت وارد کنند و *نسلی* فاجر و کافر به دنیا آورند: ... *وَ لا يَلِدُوا إِلاَّ فاجِراً كَفَّاراً* (نوح/۲۷) جالب اینکه *اصحاب رقیم* (یا کهف)(با توجه به همین آیه قرآن در فطرتشان) دنبالِ *غذائی پاک* بودند: ... فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هذِهِ إِلَى الْمَدينَةِ *فَلْيَنْظُرْ أَيُّها أَزْكى‏ طَعاماً* ... (کهف/۱۹) خلاصه اینکه از منظر قرآن، *هر وارداتی* (چه از دهان چشم، چه از دهان گوش، چه از دهان معده، چه از دهان ذهن و طمع رفتاری) *اولا:* باید ظاهر و باطنش، *پاک* باشد: ... *كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ* ... (أعراف/۱۶۰)، *ثانیاً:* هر وارداتی بدون *مجوّز الهی* برای مؤمنین *ممنوع* است: *وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ* ... (أنعام/۱۲۱) 👈واژه: ۹۷ ۲۴ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۵۸۷۸ #پرسش اینکه حضرت علی(ع)در نهج‌البلاغه می‌فرماید که حضرت عیسی همسر نداشتند که او
استاد عزیز جوابتون برام روشن نیست، یعنی بعضی از دخترها و پسرها که ازدواج نکردند وعنادی راجع به این قضیه ندارند و میگن موقعیت برامون پیش نیومده و خیلی خوب هستند و پدر و مادرهای خوبی هم دارند را مجبور به ازدواج نکنیم، مگه شما خودتون بارها به ازدواج تاکید ندارید؟صرف اینکه شخصی مادر پاک داشته باشه و عاشق این نظام و شهدا واهل بیت باشه و واقعا جهاد خوبی هم تو این زمینه داشته باشه و ازدواج نکرده باشه، درسته؟ ۱ـ پس *فتنه* به معنی *فریبکاری بانوان* نیست. ۲ـ چون انسان *مختار* است، پس در هیچ زمینه‌ای نباید *تکالیف اولیه* به او *إجبار* شوند، قرآن هم در آیه ۳۳ سوره *نور* احتمال *فراهم نشدن شرائط نکاح* را مطرح کرده و *عفت* را تا آن زمان *واجب* نموده است. ۳ـ حضرت *عیسی* علیه السلام در *جوانی* (کمتر از ۳۰ سال) به معراج برده شده‌اند و *فرصت* و *شرائط* ازدواج برایشان فراهم نبوده است. (إحتمالا پس از ظهور آخرین حجت الهی، شرائط ازدواج ایشان فراهم خواهد شد.) ۴ـ به خاطر *منحصر به فرد* بودن *شرائط* فردی و خانوادگی و اجتماعی افراد بشر، *تکلیف* هر فرد *فقط* به *تشخیص* و به عهده *خود او* است و افراد بشر اصلا قابل *مقایسه* با هم نیستند. 👈واژه: ۳۳ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
اینکه در صلوات شعبانیه درخواست *ورزقنی مواسات* میکنیم یعنی چه؟ از *فرازهای بسیار نورانی* صلوات شعبانیه اینست که: *وَ ارْزُقْنى‏ مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ* (خدایا؛ روزیم کن *دستگیری* از آن فردی که *تو* روزی خود را بر او *تنگ کردى.* ) *چـــــرا؟* من *باید* نسبت به این افراد *مواسات* داشته باشم؟ به خاطر اینکه: *وَسَّعْـتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ* وَ *نَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِکَ* وَ *اَحْیَیْتَـنى‏ تَحْتَ ظِلِّکَ* (به خاطر اینکه: با فضل خود بر من ـــ در زمینه‌های مختلف ــــ وُسعت دادى و برای: تعادلی که برای من فراهم کردی، و برای اینکه: در زیر سایه‌ات به من زندگی بخشیدى.) *سئوال:* چرا خداوند *رزقِ* او را (در زمیه‌های مختلف) *کــــــــم* کرد؟ و چرا *فضلش* را (در زمیه‌های مختلف) بر من *وسعت* بخشید؟ تا *مرا با شُکرِ و قدردانی داشته‌ها و حیات و امکاناتم* و *او را به میزان اعتماد و صبرش،* مورد *آزمایش* قرار دهد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۵۸۶۴ #پرسش چطور می توان بیزار و متنفر شد از هر گونه رجس و پلیدی و طاغوتی؟ ... #پاسخ
بنده مورد دوم رو نمیتونم عملی کنم. واقعا نمیتونم زیاد در معرض اخبار وحشیانه ای که از داعش یا پلیس آمریکا و... پخش میشه باشم و ... احساس و رفتار شما طبیعی است هیچ انسان سالمی، حاضر به تماشای صحنه‌های دلخراش نیست. اما به این نکته هم توجه داشته باشیم که این *انزجار* باید به *مراقبت* خیلی بیشتر ما از رفتار *خودمان* منجر شود. لذا در *آیه ۲ سوره نور* خداوند *فرمان* می‌دهد که صحنه *تازیانه خوردن* مرد و زن *زناکار* را *باید برخی از مؤمنین باشند و مشاهده* کنند: ..... *وَ لْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۵۸۸۲ #پرسش اینکه در صلوات شعبانیه درخواست *ورزقنی مواسات* میکنیم یعنی چه؟ #پاسخ از
در موقعیتی که من باید با یک فقیر مسلمان مواسات داشته باشم ... *مواسات* محدود به *فقیر مسلمان* نیست. *مواسات* با *ایثار* فرق دارد. *مواسات* فقط به *مؤمنین* منحصر نمی‌شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
من ازقشرمتوسط جامعه هستم، وبرای سلامتی نه.. جلب توجه.. دراماکنی که دوچرخه اجاره می دهند، دوچرخه اجاره می کنم وسوارمیشم، مگر دوچرخه دوست داشتن وسوارشدن مشکل دارد؟ ۱ـ دوچرخه‌ سواری، اصلا *ممنوع* نیست لذا در برخی از کشورها بسیاری از مردان و زنان و مسئولین شهری و کشوری و معلمین و اساتید و راهبه‌ها هم با دوچرخه در شهر تردد می‌کنند. ۲ـ از منظر اسلام، هر کاری به *نیت جلب توجه* مردم، *ریاکاری* تلقی می‌شود و *حرام* است. ۳ـ در سالهای اخیر *بانوان دوچرخه سوار ایران* در سطح *آسیا* به رتبه‌های بالائی دست یافتند. ۴ـ البته *دختران جوان مؤمن* به خاطر *حیاء* و *احساس ارزشمندی* خود، هر ورزش و کاری را در *انظار مردم* انجام نمی‌دهند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
خیلی تو کانال های مدل لباس میرم مخصوصا برای دخترم وقت زیادی ازم میره گاهی اوقات چطور بااین شهوت مبارزه کنم ... ۱ـ اگر می‌فهمید که کارتان از روی *نیاز* نیست و نوعی *شهوترانی* است، با حضور مشتاقانه در *ضیافت الله رمضان،* و عبادتهای آگاهانه و انس با قرآن بکوشید *اراده* و *ایمان* خود را تقویت و *نفسانیت* خود را *مهار* کنید. ۲ـ شاید خیلی بدتر از *اتلاف وقت گرانبهای* خود در کانالهای لباس، اینست که *ناخودآگاه* به دخترتان (در هر سنی که هست،) *تلقین* و *تدریس* می‌کنید که او یک *کالا* برای *التذاذ* دیگران است و لذا باید برای *چشم* مردم، *جذاب* باشد. ۳ـ لطفا توجه داشته باشید که هر قدر *توجه* فرزندتان را به *ظاهرش* منحرف کنید، *عاقل* و *بالغ* شدن او را به *تأخیر* می‌اندازید و چند سال دیگر هرگز نمی‌توانید مقابل *نفسانیت* او بایستید و او را از گفتارها و رفتارهای نامناسب بازدارید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
وقتی به این فکر می کنم که بدن عزیزانم که به رحمت خدا رفته اند و یا خودم بعد از مرگ پوسیده می شود و از بین میرود، ناراحت می شوم و حس خوبی ندارم ... یکی از برکات *خودشناسی* همین است که انسان می‌فهمد *بدن* او *خود او نیست* بلکه بدن او مثل *لباسهای* او بعد از مدتی *کهنه و مندرس* می‌شود. لذا بارها *پوست* دست و پای خود را دیده‌اید که بصورت *چرک* (و بدون هیچ درد و رنجی) از بدنتان جدا می‌شوند و یا هر چند روز *ناخن مرده* خود را (بدون هیچ دردی) *جدا* می‌کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۵۸۸۰ سلام و صلوات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* ض
ممنون از پاسخ گیراتون. متوجه نشدم قضا وغزا رو به چه علت به طعام ارتباط دادید؟ در معنای واژه چنین چیزی ندیدم لطفا مجددا آن متن را با دقت بیشتر بخوانید. در آنجا فقط به *شباهت ظاهری* « غذا و غزا و قضا » توجه شده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
لطفاً برای تحویل سال آداب یا دعای خاصی بفرمایید تا انشاالله در سال جدید که همراه با ماه مبارک رمضان است انجام دهیم. سلام و برکات الهی بر شما. ضمن تبریک پیشاپیش *آغاز سال جدید* و *ضیافت الله ماه مبارک رمضان،* بهترین *دعا* و *تقاضا* از بارگاه الهی، همان *عبارت نورانی* حضرت *امام صادق* صلوات الله علیه است که به *ایرانی‌ها* عیدی دادند و فرمودند در آغاز سال جدید بگوئید: *با مقلب القلوب و الأبصار و یا مدبر اللیل و النهار و یا محوّل الحول و الأحوال، حوّل حالَنا إلی أحسن الحال.* با دقت در این عبارتها، *نکات نورانی* فراوانی را می‌توان *نوشید.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
... بخش دوم آیه ۹۳ سوره یونس من رو از ابهام در بیارید. «......إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ» ... ببخشید منظور شما برایم روشن نیست. در دنیا *غیر از أئمه أطهار* صلوات الله علیهم که *نور واحدند* و هیچ *اختلافی* با هم ندارند، چون سایر مردم از *منظر* و *شرائط* خودشان به مسائل *نگاه* می‌کنند، لذا میان تمام آنها و حتی میان حضرت *موسی* علیه السلام و حضرت *خضر* صلوات الله علیه هم *اختلاف* نظر وجود دارد. اما در قیامت با *کنار رفتن حجابها* و *محدودیتهای* مادی و *تطبیق واقعیت با حقیقت،* تمام *اختلافات* از هر نظر میان افراد بشر برداشته می‌شود و افراد به *یقین* می‌رسند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2