eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌همراه با نظرات شما مشهد الرضا دعاگوی همه هستیم مخصوصا استاد عزیز ... 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. از لطف و محبت شما متشکر و امیدوارم زیارتتان مقبول و مفید و دعاهای خیرتان مستجاب باشند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
فرق بین جزا و اجر و ثواب چیست ... ۱ـ *اجر* دستمزد دنیوی هر کاری است. ۲ـ *جزی* تجسم مثبت یا منفی آخرتی هر عملی است. ۳ـ *ثواب* تار و پود *ثیاب* بهشتی افراد مؤمن است که از اعمال خیر او در دنیا به دست می‌آید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
لطفا پیرامون بند سوم داخل پرانتز را بیشتر توضیح داده و مثال بیاورید. ممنون (۳ـ اما خداوند *همه امور* آفرینش را (به خاطر ظرفیت محدود مخلوقات) با واسطه *أولیاء منصوبش* به اجرا در می‌آورد. پس *مخلوق* به وجود *أولیاء الله* نیازمند است.) ۱ـ نیروگاه برق چند هزار مگا وات برق تولید می‌کند اما چون ظرفیت لامپها و همه وسائل برقی *خیلی محدود* است لذا همه وسائل برقی باید *ترانس* داشته باشند تا از *فشار* برق کارخانه *کم* کند. ۲ـ *رحمت* و *تفضلات الهی* هم باید از طریق *واسطه‌های زیادی* تنـــــــــــــزل پیدا کنند تا برای مخلوقات مختلف قابل دریافت باشند. ۳ـ برای همه *بقالی‌ها* امکان ندارد که اجناس خود را از کارخانه‌های *تولیدی* تهیه کنند، لذا *شرکت‌های توزیع‌کننده* باید باشند تا لبنیات و حبوبات و خوراکی های دیگر را *پخش* کنند. (مثالهای بسیار زیادی دیگری هم می‌توانند ضرورت *وساطت* را تفهیم کنند.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
چگونه زندگی در دنیا *بدون بلاء* امکان ندارد و زیبا هم نیست و بسیار ملال‌آور است؟ همانطور که *هیچ جاده‌‌ای* بدون *فراز* و *فرود* و *دست انداز* و *چاله چوله* وجود ندارد، امکان ندارد زندگی هم بدون *مشکلات* و بدون *مسائل* و *موانع* باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما محتاج قرآن قرارم بده یا کریم: بلا اندازه ی ما را به ما نشان می‌دهد کسی که اندازه اش مثلا چند تکه آهن است وقتی ماشینش را خط بیندازند..می خروشد و احساس خسارت می‌کند. اما کسی که مومن است نمازش.. ایمانش..نیتش را خط بیندازند..خواب نمی رود. ما دقیقا به اندازه بلای خودمون هستیم.‌کسی که از این همه مصیبت در جهان رنج نمی برد ..و دوری مردم از خدا و قرآن او را به ندبه و ناله نمی رساند هنوز آدمیت را تجربه نکرده است.‌هرکسی به میزان بلایی که احساس می‌کند. بزرگ شده بچه ها از نبودن عروسک و دوچرخه و نوجوانان از نداشتن لباس و مد مو جوانان از فقر زن و شوهر و مومنین از غیبت ولی و غربت قرآن و نبودن اضطرار به امام 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام و آفرین به توضیحات منطقی شما. *هر که بامش بیش      برفش بیشتر* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
برخی از مفسران هم با استنادات و علم جامع خود، ولایت مرد بر زن را امری ناصحیح می‌دانند و تنها قایل به ولایت پدر بر پسر هستند. فقط باید ببینیم نظر قرآن چیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد اینکه فرمودید با امام، بارهبر و... زندگی کنیم ولی بهشون نگاه نکنیم اگر بهشون نگاه کنیم کور میشیم یعنی چی؟ انسان عاقل، *بـــــــــــــا* نور نگاه می‌کند اما *بــــــــــه* نور نگاه نمی‌کند،  باید *پشت إمام* قرار بگیریم و *با* امام راهمان را بیابیم اما اگر *رودرروی* امام و رهبر بایستیم، قطعا کور و *گمراه* می‌شویم.  اصولا زندگی کردن *با* پول، *با* دنیا، *با* ظاهر، *با* همسر، *با* فرزند، *با* مدرک،  و *با* هر چیزی *خوب* است اما نگاه *به* پول، *به* دنیا، *به* ظاهر، *به* همسر، *به* فرزند، *به* مدرک، و *به* هر چیزی *بد* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۸۱۵۷ #پرسش استاد در آخرین صوت مقام زن ، در مبحث تکلیف زنان، به ولایت شوهر به زن و ا
📌همراه با نظرات شما بنده در این موضوع سوالات متعددی از پاسخ‌های حضرتعالی به بزرگواران برایم پیش آمده که با گذر زمان و مطالعه رفع نشده است. ۱. اساسا آیا در یک رابطه دوطرفه کسی وارد زندگی دیگری می‌شود یا هردو وارد زندگی یکدیگر؟ طبعا و عقلا هردو مگر اینکه رابطه را یکطرفه بدانیم. ۲. هر دو بله را می‌گویند ولی آیا اینکه چه کسی اول بله بگوید اهمیتی دارد و می‌تواند محل استناد باشد؟ مثال نقض برای محل استناد نبودن این امر جهت چنین نتیجه‌گیری‌هایی زیاد است. ۳. اگر قایل به ولایت مرد بر زن نباشید که بسیاری از مفسران و علمای بزرگ نیستند، دیگر اجازه برای هر امری هم لازم نیست. چه اینکه مثال کلاس و مدرسه و دولت و ... هم یک قیاس مع‌الفارق با خانواده و ارتباطات داخل خانواده است. ۴. اگر مادر بر فرزند هیچ ولایتی ندارد و تمام امور حتی *طبق فرمایش جنابعالی تعداد و فاصله فرزندان نیز بدون نظر ایشان انجام شود و گویی زن تنها کارگزاریست که وظیفه زاد و ولد و بارداری و مراقبت از فرزند را دارد و جالبتر آن که هرگونه نقصی هم در تربیت فرزندان را از مادر می‌دانید* این آیه قرآن را در مورد نذر مادر حضرت مریم برای فرزند داخل رحمش چگونه توجیه می کنید؟ مادری که هیچ ولایت و نظر و حتی محبت مستقیمی ندارد چگونه می‌تواند فرزند خود این‌چنین تمام و کمال نذر کند؟ 📌همراه با نظرات استاد (بهتر بود پرسشهایتان را یک به یک مطرح می‌کردید و پس از روشن شدن هر کدام، پرسش بعدی را ارائه می‌فرمودید.) ۱ـ اولا: *هر رابطه* و *فعل* و *عمل* و *جریان* و *حرکتی* (چه از جانب خدا و چه از جانب خلق) در آفرینش، (با اینکه دو طرف دارد اما) قطعا *یکطرفه* انجام می‌شود و تحقق پیدا می‌کند و ارتباط دوطرفه *محال* است و هیچ جریان و حرکتی انجام نمی‌شود، ثانیا: در *پیمان ازدواج اسلامی،* (که دو طرف دارد اما یکطرفه است) این زن است که *خطبه ایجاب* را می‌خواند و از شوهرش *اجازه* ورود به زندگی او را می‌گیرد و شوهر هم با *خطبه قبول* (و با افتخار و بدون منت) آن را می‌پذیرد. ۲ـ هر *مهمانی* با *اجازه* وارد هر خانه‌ای می‌شود و صاحبخانه به او *بله* و *مجوز* ورود می‌دهد، در همه مدارس، ادارات، دانشگاه‌ها و هر مجموعه‌ای نیز *ابتدا* دانش‌آموز، کارمند، کارگر، دانشجو یا نماینده یا ... *تقاضا* می‌کند و *اجازه ورود* می‌گیرد و اگر مسئولین مدرسه، اداره یا دانشگاه، شورای نگهبان یا .... به او اجازه دادند و به او *بله* گفتند، آن شخص *اجازه ورود* پیدا می‌کند. این *تقدم* و *تأخیر* موضوعیت دارند و بسیار از نظر عقلی و قانونی و شرعی مهم هستند.   ۳ـ قرآن *اجازه* گرفتن برای ورود *کودکان* به *اتاق والدین* را مهم می‌داند و عقلا و قانونا و شرعا *ورود* به هر *فضائی* که مال ما نیست باید *با اجازه* باشد. شاید خود شما بارها به خاطر اینکه افراد خانواده برای ورود به گوشی، یا اتاق، یا کمد، یا کیف شما از شما *اجازه* نگرفته‌اند عصبانی شده‌اید.  ۴ـ اولا: پدر و مادر (اگر مؤمن باشند) هر دو *کارگزار* خالق خویشند با *دو تکلیف مختلف* پدر امکانات *مادی مادر* را باید حتی الامکان فراهم کند و مادر هم باید *فرزند* را به دنیا آورد. اما اینکه نوشتید *مادر* باید از فرزند *مراقبت* کند تکلیف قانونی و شرعی مادر *نیست.*  ثانیا: اسلام به *تربیت* فرزند توصیه نفرموده، ثالثا: برخی از *نکات مثبت یا منفی* پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شوند (که از نظر علمی هم إثبات شده است) و *زمینه* مشکلات بعدی آنها را فراهم می‌آورند. ۵ـ احتمالا معنی *نذر* برایتان روشن نیست. آن بانوی بزرگوار (در نبود شوهرشان) فرزندشان را (که گمان می‌کردند پسر باشد) از *کمک به مادر* و عصای دست بودن معاف کردند. فراوانند مادرانی که فرزندشان را *نذر حضرت حجّت* عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌کنند و با این کار بر *تکالیف خودشان* می‌افزایند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
مفهوم سدید چیه؟ چطور میشه قول سدید داشت؟ قرآن در *آیه ۷۰ سوره أحزاب* می‌فرماید: *يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً* ظاهرا *قول سَدید،*  اظهار نظری است *مبتنی بر تعالیم قرآنی* و *احکام اسلامی* و آنقدر منطقی و مستدل و مستند که می‌تواند مثل *سدی محکم* مقابل هر شک و تردید و شبهه و شایعه و ابهامی *بایستد* و از *حق* دفاع و مخاطب را *إقناع* کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اگر ما برای خدا، رنجی رو به دل و زندگی مون بپذیریم. آیا مابقی رنج های دنیا برامون هموار و برطرف خواهد شد؟ اگر اینطور باشه چه رنجی رو بپذیریم و انتخاب کنیم که از چه رنج هایی در امان بمونیم؟ اگر برایمان به خوبی روشن شود که هر انسانی *یک جنبه مادی و ظاهری و دنیوی* و *یک جنبه معنوی و روحانی و اخروی* دارد، و اگر با *انقلاب قلبی* برایم به خوبی (مثل ساحران زمان فرعون) روشن شود که *حقیقت* ما آن *جنبه معنوی و خدائی* ماست، *فقط* نگران *تزلزل معرفتی* و *آسیب ایمانی* خود خواهیم بود و دیگر از *هیچ تهدید* و *آسیب بدنی* نگران نمی‌شویم و نمی‌ترسیم و حزن و اندوهی هم پیدا نمی‌کنیم. قرآن در *آیه ۴۵ سوره غافر* (درباره جناب مؤمن آل فرعون) می‌فرماید: *فَوَقَاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا* .... (خداوند او را از عواقب سوء آنچه فرعونیان علیه او نيرنگ مى‌‏كردند حمايت و او را حفظ فرمود ...) *حضرت امام صادق* صلوات الله علیه در توضیح همین آیه فرمودند: که *او را مُثله و قطعه قطعه کردند،* مخاطبین از آن حضرت پرسیدند: پس این آیه چه می‌گوید: حضرت فرمودند: *خداوند ایمان او را حفظ کرد.* (یعنی: با عنایت الهی حتی زیر فشار شکنجه از باورهای خودش منصرف نشد.) در واقع *هر قدر تعلقات* ما به *مادیات و روابط دنیوی* بیشتر باشد، از *آسیب‌های مادی* بیشتر می‌ترسیم و هر قدر *معرفت عاقلانه ما به حقیقت* بیشتر باشد از *آسیب‌های معنوی* و *تزلزل ایمانی* خود نگران می‌شویم. 👈واژه: ۴۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد امکانش هست پی وی تون رو چک کنید ممنون میشم ببخشید *نامه‌های خصوصی* آنقدر *بلند* و متعددند که من چاره‌ای جز *رعایت نوبت* ندارم. البته گاهی در حین رفت و آمد و مهمانی و غیره ممکن است *پیامها را زودتر بخوانم* اما برای پاسخگوئی باید *نوبت* رعایت شود. به امید روزی که حداقل همه افراد حاضر در این گروه آنقدر *مؤمن* باشند که *بستگان* آنها بتوانند بدون ترس از آنها پرسش‌های خود را *در همین گروه* مطرح کنند و از نیش و کنایه و زخم زبان آنها در *امان* بمانند. در آن صورت لازم نمی‌شود که من به *پرسش‌های تکراری و کاملا شبیه هم* هر بار *پاسخ جداگانه* بدهم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
فکر میکردم سجده یعنی کار خوب یعنی در راستای همون نقش خدا خواسته. یعنی من موقعی که داشتم از اون انتخاب غیر مجازم استفاده می‌کردم هم سجده کرده بودم؟ ظاهرا *سجده* یعنی *در استخدام دقیق خالق* بودن و دقیقا *طبق نظام حکیمانه الهی* (طبق فیلمنامه) عمل کردن. پس اگر هر یک از افراد بشر که عاقلانه *نقش مثبت* را ایفا می‌کند در واقع *در حال سجده ارادی* است و سجده او *طوعا* است و آن فردی که جاهلانه *نقش منفی* را بازی می‌کند، *در حال سجده تکوینی* است و سجده او *کرها* است. پس *هیچ مخلوقی* خارج از *اراده خالق* عمل نمی‌کند. به عبارت دیگر، (مثل وقتی که برای *پاک* کردن *برنج* فقط *آشغال‌های* آن را *جدا* می‌کنید،) *إبلیس* (و إبلیسیان) هم خودشان *انتخاب* کرده‌اند که *سگ درگاه الهی* باشند و از ورود *افراد آلوده* جلوگیری کنند تا *افراد غیر مخلص* از *مخلصین* تفکیک شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2