eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۸۱۵۷ #پرسش استاد در آخرین صوت مقام زن ، در مبحث تکلیف زنان، به ولایت شوهر به زن و ا
📌همراه با نظرات شما بنده در این موضوع سوالات متعددی از پاسخ‌های حضرتعالی به بزرگواران برایم پیش آمده که با گذر زمان و مطالعه رفع نشده است. ۱. اساسا آیا در یک رابطه دوطرفه کسی وارد زندگی دیگری می‌شود یا هردو وارد زندگی یکدیگر؟ طبعا و عقلا هردو مگر اینکه رابطه را یکطرفه بدانیم. ۲. هر دو بله را می‌گویند ولی آیا اینکه چه کسی اول بله بگوید اهمیتی دارد و می‌تواند محل استناد باشد؟ مثال نقض برای محل استناد نبودن این امر جهت چنین نتیجه‌گیری‌هایی زیاد است. ۳. اگر قایل به ولایت مرد بر زن نباشید که بسیاری از مفسران و علمای بزرگ نیستند، دیگر اجازه برای هر امری هم لازم نیست. چه اینکه مثال کلاس و مدرسه و دولت و ... هم یک قیاس مع‌الفارق با خانواده و ارتباطات داخل خانواده است. ۴. اگر مادر بر فرزند هیچ ولایتی ندارد و تمام امور حتی *طبق فرمایش جنابعالی تعداد و فاصله فرزندان نیز بدون نظر ایشان انجام شود و گویی زن تنها کارگزاریست که وظیفه زاد و ولد و بارداری و مراقبت از فرزند را دارد و جالبتر آن که هرگونه نقصی هم در تربیت فرزندان را از مادر می‌دانید* این آیه قرآن را در مورد نذر مادر حضرت مریم برای فرزند داخل رحمش چگونه توجیه می کنید؟ مادری که هیچ ولایت و نظر و حتی محبت مستقیمی ندارد چگونه می‌تواند فرزند خود این‌چنین تمام و کمال نذر کند؟ 📌همراه با نظرات استاد (بهتر بود پرسشهایتان را یک به یک مطرح می‌کردید و پس از روشن شدن هر کدام، پرسش بعدی را ارائه می‌فرمودید.) ۱ـ اولا: *هر رابطه* و *فعل* و *عمل* و *جریان* و *حرکتی* (چه از جانب خدا و چه از جانب خلق) در آفرینش، (با اینکه دو طرف دارد اما) قطعا *یکطرفه* انجام می‌شود و تحقق پیدا می‌کند و ارتباط دوطرفه *محال* است و هیچ جریان و حرکتی انجام نمی‌شود، ثانیا: در *پیمان ازدواج اسلامی،* (که دو طرف دارد اما یکطرفه است) این زن است که *خطبه ایجاب* را می‌خواند و از شوهرش *اجازه* ورود به زندگی او را می‌گیرد و شوهر هم با *خطبه قبول* (و با افتخار و بدون منت) آن را می‌پذیرد. ۲ـ هر *مهمانی* با *اجازه* وارد هر خانه‌ای می‌شود و صاحبخانه به او *بله* و *مجوز* ورود می‌دهد، در همه مدارس، ادارات، دانشگاه‌ها و هر مجموعه‌ای نیز *ابتدا* دانش‌آموز، کارمند، کارگر، دانشجو یا نماینده یا ... *تقاضا* می‌کند و *اجازه ورود* می‌گیرد و اگر مسئولین مدرسه، اداره یا دانشگاه، شورای نگهبان یا .... به او اجازه دادند و به او *بله* گفتند، آن شخص *اجازه ورود* پیدا می‌کند. این *تقدم* و *تأخیر* موضوعیت دارند و بسیار از نظر عقلی و قانونی و شرعی مهم هستند.   ۳ـ قرآن *اجازه* گرفتن برای ورود *کودکان* به *اتاق والدین* را مهم می‌داند و عقلا و قانونا و شرعا *ورود* به هر *فضائی* که مال ما نیست باید *با اجازه* باشد. شاید خود شما بارها به خاطر اینکه افراد خانواده برای ورود به گوشی، یا اتاق، یا کمد، یا کیف شما از شما *اجازه* نگرفته‌اند عصبانی شده‌اید.  ۴ـ اولا: پدر و مادر (اگر مؤمن باشند) هر دو *کارگزار* خالق خویشند با *دو تکلیف مختلف* پدر امکانات *مادی مادر* را باید حتی الامکان فراهم کند و مادر هم باید *فرزند* را به دنیا آورد. اما اینکه نوشتید *مادر* باید از فرزند *مراقبت* کند تکلیف قانونی و شرعی مادر *نیست.*  ثانیا: اسلام به *تربیت* فرزند توصیه نفرموده، ثالثا: برخی از *نکات مثبت یا منفی* پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شوند (که از نظر علمی هم إثبات شده است) و *زمینه* مشکلات بعدی آنها را فراهم می‌آورند. ۵ـ احتمالا معنی *نذر* برایتان روشن نیست. آن بانوی بزرگوار (در نبود شوهرشان) فرزندشان را (که گمان می‌کردند پسر باشد) از *کمک به مادر* و عصای دست بودن معاف کردند. فراوانند مادرانی که فرزندشان را *نذر حضرت حجّت* عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌کنند و با این کار بر *تکالیف خودشان* می‌افزایند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
مفهوم سدید چیه؟ چطور میشه قول سدید داشت؟ قرآن در *آیه ۷۰ سوره أحزاب* می‌فرماید: *يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً* ظاهرا *قول سَدید،*  اظهار نظری است *مبتنی بر تعالیم قرآنی* و *احکام اسلامی* و آنقدر منطقی و مستدل و مستند که می‌تواند مثل *سدی محکم* مقابل هر شک و تردید و شبهه و شایعه و ابهامی *بایستد* و از *حق* دفاع و مخاطب را *إقناع* کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اگر ما برای خدا، رنجی رو به دل و زندگی مون بپذیریم. آیا مابقی رنج های دنیا برامون هموار و برطرف خواهد شد؟ اگر اینطور باشه چه رنجی رو بپذیریم و انتخاب کنیم که از چه رنج هایی در امان بمونیم؟ اگر برایمان به خوبی روشن شود که هر انسانی *یک جنبه مادی و ظاهری و دنیوی* و *یک جنبه معنوی و روحانی و اخروی* دارد، و اگر با *انقلاب قلبی* برایم به خوبی (مثل ساحران زمان فرعون) روشن شود که *حقیقت* ما آن *جنبه معنوی و خدائی* ماست، *فقط* نگران *تزلزل معرفتی* و *آسیب ایمانی* خود خواهیم بود و دیگر از *هیچ تهدید* و *آسیب بدنی* نگران نمی‌شویم و نمی‌ترسیم و حزن و اندوهی هم پیدا نمی‌کنیم. قرآن در *آیه ۴۵ سوره غافر* (درباره جناب مؤمن آل فرعون) می‌فرماید: *فَوَقَاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا* .... (خداوند او را از عواقب سوء آنچه فرعونیان علیه او نيرنگ مى‌‏كردند حمايت و او را حفظ فرمود ...) *حضرت امام صادق* صلوات الله علیه در توضیح همین آیه فرمودند: که *او را مُثله و قطعه قطعه کردند،* مخاطبین از آن حضرت پرسیدند: پس این آیه چه می‌گوید: حضرت فرمودند: *خداوند ایمان او را حفظ کرد.* (یعنی: با عنایت الهی حتی زیر فشار شکنجه از باورهای خودش منصرف نشد.) در واقع *هر قدر تعلقات* ما به *مادیات و روابط دنیوی* بیشتر باشد، از *آسیب‌های مادی* بیشتر می‌ترسیم و هر قدر *معرفت عاقلانه ما به حقیقت* بیشتر باشد از *آسیب‌های معنوی* و *تزلزل ایمانی* خود نگران می‌شویم. 👈واژه: ۴۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد امکانش هست پی وی تون رو چک کنید ممنون میشم ببخشید *نامه‌های خصوصی* آنقدر *بلند* و متعددند که من چاره‌ای جز *رعایت نوبت* ندارم. البته گاهی در حین رفت و آمد و مهمانی و غیره ممکن است *پیامها را زودتر بخوانم* اما برای پاسخگوئی باید *نوبت* رعایت شود. به امید روزی که حداقل همه افراد حاضر در این گروه آنقدر *مؤمن* باشند که *بستگان* آنها بتوانند بدون ترس از آنها پرسش‌های خود را *در همین گروه* مطرح کنند و از نیش و کنایه و زخم زبان آنها در *امان* بمانند. در آن صورت لازم نمی‌شود که من به *پرسش‌های تکراری و کاملا شبیه هم* هر بار *پاسخ جداگانه* بدهم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
فکر میکردم سجده یعنی کار خوب یعنی در راستای همون نقش خدا خواسته. یعنی من موقعی که داشتم از اون انتخاب غیر مجازم استفاده می‌کردم هم سجده کرده بودم؟ ظاهرا *سجده* یعنی *در استخدام دقیق خالق* بودن و دقیقا *طبق نظام حکیمانه الهی* (طبق فیلمنامه) عمل کردن. پس اگر هر یک از افراد بشر که عاقلانه *نقش مثبت* را ایفا می‌کند در واقع *در حال سجده ارادی* است و سجده او *طوعا* است و آن فردی که جاهلانه *نقش منفی* را بازی می‌کند، *در حال سجده تکوینی* است و سجده او *کرها* است. پس *هیچ مخلوقی* خارج از *اراده خالق* عمل نمی‌کند. به عبارت دیگر، (مثل وقتی که برای *پاک* کردن *برنج* فقط *آشغال‌های* آن را *جدا* می‌کنید،) *إبلیس* (و إبلیسیان) هم خودشان *انتخاب* کرده‌اند که *سگ درگاه الهی* باشند و از ورود *افراد آلوده* جلوگیری کنند تا *افراد غیر مخلص* از *مخلصین* تفکیک شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
کاش میشد حق انتخاب را کلا به خود خدا واگذار کرد یعنی مختار باشی ولی هرچی انتخاب میکنی خدا برات خواسته باشه یعنی خواسته و اراده خودت حذف بشه فقط خواست اون خدای بالا سر را بخوای اگر واقعا و جداً و حقیقتاً می‌خواهیم همیشه *انتخاب خدا* را برای هر اقدامی بدانید *فقط* به *رسول و حجّت باطنی* خود *اعتماد* و از او *اطاعت* کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
عافیت یعنی دقیقا چی؟ إن شاء الله تعالی *موضوع مرحله سوم خوشه‌چینی قرآنی* در همین رابطه است، لطفا تا *شنبه ۱۸ فروردین* صبر و اگر فرصت دارید به طور *حضوری* (و مجازی) در آن کلاس *چهار روزه* شرکت کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد من تازه متوجه شدم (البته اگه درست متوجه شدم باشم) اینکه شما می‌فرمایید هر چیزی مثل کارت هدیه ظاهری دارد و باطنی و از ظاهر به باطن برسیم ویژگی خاص *متوسمین* در قرآن است. میشه لطفا این واژه رو بیشتر باز کنید ... ۱ـ *وسم* چیزی است مثل *بارکد،* پس *متوسمین* افرادی هستند که با بصیرتشان، *بارکدخوان* دارند.  ۲ـ اکنون در همه مدارس و دانشگاه‌ها تقریبا *همه عناصر جهان* (گاهی با دقت فوق العاده زیاد در جزئیاتشان) مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما متأسفانه در همه یا غالب مراکز آموزشی، آنها را *آیه* و *آیات الهی* نمی‌بینند.  ۳ـ پس *متوسمین* افراد با بصیرتی هستند که *قوانین* و *سنتهای الهی* را که در *تاریخ* بارها (در اقوام مختلف مثل قوم حضرت لوط علیه السلام) *تکرار* شده و می‌شوند را *می‌یابند* و *می‌بینند* و *مبنائی* بودن آنها را می‌فهمند و *زندگی* را فقط بر مبنای آن *سنت‌های ثابت الهی* بنا می‌کنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
این شبها چطور میتونم درونم رو اروم کنم و دیگران رو بخاطر توقعاتی که داشتم ببخشم. بنده سال پیش باردار بودم و یک بار ۵ سال قبل هم باردار بودم و علیرغم نزدیکی منزل به مادر سببی ایشون با وجود بیمار شدن زیاد من و فرزندم در این دوران حتی یه تماس با ما نمیگرفتن ... چطور این توقعاتو خاموش کنم؟ ... چیزی که منو رنج میده و دکمه توقعم رو روشن میکنه همین توقع شون هست که چطور در ایام سخت زندگی، ما فرزند پدر و مادر نسبی هستیم و اونها باید جور مارو بکشن. اما در ایام سختِ اونا ما میشیم فرزندشون؟ ۱ـ بهترین *قاعده‌ای* که می‌تواند *توقع* شما را *کاهش* دهد و *درمان* کند اینست که *مؤمنانه* و حداقل *منصفانه* ببینید برای آن شخصی که از او دلخورید *شما چه کرده‌اید؟* پس اگر از *انقلاب اسلامی* دلخوریم، ببینیم *ما* برای انقلاب *چه خدمتی* انجام داده‌ایم که مردم سایر کشورها انجام نداده‌اند؟  اگر از مادر شوهر یا مادر زن یا خواهر شوهر یا برادر زن و یا هر فرد دیگری *دلخوریم* ببینیم *ما* چقدر *احوالپرس* آنها بوده‌ایم؟ چقدر به آنها سر زده و چه برای *شناخت مشکلاتشان* و *رفع* آنها *تلاش مفید* انجام داده‌ایم یا در نمازهایمان برایشان *دعای خیر* داشته‌ایم. ۲ـ لطفا خوب به خاطر بسپارید که قرآن *بارها* از *فرزندان* می‌خواهد که به *والدین سببی و نسبی* خود چند *وظیفه مهم* را انجام دهند، اما حتی *یکبار* از والدین *نخواسته* است که کاری را برای *فرزندان نسبی یا سببی* خود انجام دهند.  ۳ـ پس لطفا بجای *سرزنش کردن خود* به خاطر قصورها و تقصیرهائی که نسبت به *بزرگترهای* خود داشته‌اید، همین الآن در محضر خالق مهربان *استغفار* و *توبه* و برای همه بزرگترهایتان جانانه *دعای خیر* کنید و در هر فرصتی و با هر بهانه‌ای با آنها *تماس* بگیرید و با *سئوال پرسیدن* به آنها *احترام* بگذارید و به آنها تفهیم کنید که برای شما بسیار *ارزشمند* هستند. معمولا *همه* مادران سببی و نسبی، در زمینه بارداری و بچه‌داری *تجربیاتی* بسیار با ارزش‌تر از بسیاری از پزشکان دارند، پس این *ناشکری* غیر مؤمنانه‌ای است که عروس‌ خانم‌ها و دامادها و فرزندان از این همه تجربه گرانبهای آنها استفاده نکنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در جلسه دعا فرمودید اجابت هر دعا بستگی دارد به ۴ چیز بودن شرایط، نبودن موانع، مصلحت فرد، مصلحت خلق ۱) آیا همه حاجت های روا شده لزوما همه این ۴شرط را داشتند؟ مثلا ازدواج های منجر ب طلاق، آیا مصلحت فرد و خلق را داشته ک انجام شده؟ یا ازدواج هایی ک هیچ آمادگی از جانب طرفین نبوده و انجام شده رو چطور با این نکته میشه تحلیل کرد؟ ۲) اگر ب زعم خودمون این ۴ شرط برقرار بود تا حد مطلوبی ولی باز به اجابت نرسیدیم ، باید چه کنیم؟ همون مثال ازدواج مجددا عرض شد که: *دعا* (که با حوائج فردی و سئوالات شخصی فرق دارد،) فقط *توجه مخلوق به خالق* است که *ثمرات* و *برکات* آن، مثل *دانه‌ کاشتن* و *نهال‌کاری* و *فرزندآوری* طی *پروسه‌ای بسیار دراز مدت* ظهور پیدا می‌کند و حتی *إجابت نهائی* آن را *فقط* در *آخرت* می‌بینیم و برخی *حوادث مثبت یا منفی دنیوی* بعد از آن، به معنی *قبولی* یا *رد دعا* نیست.  پس قطعا *همه* دعاهای *همه* أنبیاء و أولیاء الهی و *حضرت فاطمه زهرا* سلام الله علیها و *دعاهای حضرت حجّت* عجل الله تعالی فرجه الشریف *قطعا بلافاصله إجابت شده‌اند* اما *همه آثار* آن *دانه‌های گرانبها* و آن *نهال‌های شجره طیبه* گاهی پس از چند روز یا چند سال یا بعد از قرن‌های متمادی *نمایان* می‌شوند.   باید *توجه* داشته باشیم که *دعا* جای *تفکر* و *تعقل* و *اطاعت از قرآن صامت* و *قرآن ناطق* و *انجام تکالیف* و *توکل* .... را هرگز نمی‌گیرد. متأسفانه اکثر ازدواج‌های رایج، *غیر عقلانی* و *غیر قرآنی* و *بدون خودشناسی* و *بدون آمادگی* و *بدون قبول جهادهمسرداری* و بر اساس *تلقینات مدعیان روانشناسی* و *عادات و رسوم* انجام می‌شوند و غالب والدین و جوانان *می‌پندارند* که با *جملات شبیه دعا* همه *وظائفشان* را به *گردن خدا* انداخته و از خداوند *طلبکارانه توقع* دارند که *بدفهمی‌ها* و *تخلفات* آنها را جبران کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
127409922_-1480384186.pdf
137.6K
با سلام و احترام. هر جمعه یک دقیقه با وحی ـ ۸ 👈واژه: ۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در آیه ۱۹ سوره نمل آمده است که حضرت سلیمان از خداوند خواسته مرا در بین بندگان صالح قرار ده، منظور چیست مگر ایشان پیامبر و صالح نبودند بلعم باعورا و بسیاری از مهاجرین و أنصار (طبق فرموده قرآن،) و مخصوصا زبیر و برخی صحابه *حضرت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه و برخی صحابه خاص *حضرت امام حسن مجتبی* صلوات الله علیه .... آقای منتظری و صدها مصداق دیگر، *قبلا* افراد ظاهرا *صالحی* بودند، اما *صالح* بودن *نیازمند عنایت دائــــمی خداوند* و *مراقبت دائمی بنده* است.   قرآن با طرح داستان *حضرت یونس* و *حضرت داود* و *حضرت سلیمان* علیهم السلام و با *تهدیدی* که نسبت به *حضرت رسول أکرم* صلی الله علیه و آله دارد، می‌خواهد به *ما* بفهماند که با *یک لحظه غفلت،* همه *سوابق* از بین می‌رود.  لذا دائما باید ملتمسانه بخواهیم: خدایا، کمتر از *آنی* ما را به خودمان رها مکن. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2