تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۸۱۵۷ #پرسش استاد در آخرین صوت مقام زن ، در مبحث تکلیف زنان، به ولایت شوهر به زن و ا
#قطرات_بارانی_۸۲۶۷
📌همراه با نظرات شما
بنده در این موضوع سوالات متعددی از پاسخهای حضرتعالی به بزرگواران برایم پیش آمده که با گذر زمان و مطالعه رفع نشده است.
۱. اساسا آیا در یک رابطه دوطرفه کسی وارد زندگی دیگری میشود یا هردو وارد زندگی یکدیگر؟
طبعا و عقلا هردو مگر اینکه رابطه را یکطرفه بدانیم.
۲. هر دو بله را میگویند ولی آیا اینکه چه کسی اول بله بگوید اهمیتی دارد و میتواند محل استناد باشد؟ مثال نقض برای محل استناد نبودن این امر جهت چنین نتیجهگیریهایی زیاد است.
۳. اگر قایل به ولایت مرد بر زن نباشید که بسیاری از مفسران و علمای بزرگ نیستند، دیگر اجازه برای هر امری هم لازم نیست.
چه اینکه مثال کلاس و مدرسه و دولت و ... هم یک قیاس معالفارق با خانواده و ارتباطات داخل خانواده است.
۴. اگر مادر بر فرزند هیچ ولایتی ندارد و تمام امور حتی *طبق فرمایش جنابعالی تعداد و فاصله فرزندان نیز بدون نظر ایشان انجام شود و گویی زن تنها کارگزاریست که وظیفه زاد و ولد و بارداری و مراقبت از فرزند را دارد و جالبتر آن که هرگونه نقصی هم در تربیت فرزندان را از مادر میدانید*
این آیه قرآن را در مورد نذر مادر حضرت مریم برای فرزند داخل رحمش چگونه توجیه می کنید؟
مادری که هیچ ولایت و نظر و حتی محبت مستقیمی ندارد چگونه میتواند فرزند خود اینچنین تمام و کمال نذر کند؟
📌همراه با نظرات استاد
(بهتر بود پرسشهایتان را یک به یک مطرح میکردید و پس از روشن شدن هر کدام، پرسش بعدی را ارائه میفرمودید.)
۱ـ اولا: *هر رابطه* و *فعل* و *عمل* و *جریان* و *حرکتی* (چه از جانب خدا و چه از جانب خلق) در آفرینش، (با اینکه دو طرف دارد اما) قطعا *یکطرفه* انجام میشود و تحقق پیدا میکند و ارتباط دوطرفه *محال* است و هیچ جریان و حرکتی انجام نمیشود، ثانیا: در *پیمان ازدواج اسلامی،* (که دو طرف دارد اما یکطرفه است) این زن است که *خطبه ایجاب* را میخواند و از شوهرش *اجازه* ورود به زندگی او را میگیرد و شوهر هم با *خطبه قبول* (و با افتخار و بدون منت) آن را میپذیرد.
۲ـ هر *مهمانی* با *اجازه* وارد هر خانهای میشود و صاحبخانه به او *بله* و *مجوز* ورود میدهد، در همه مدارس، ادارات، دانشگاهها و هر مجموعهای نیز *ابتدا* دانشآموز، کارمند، کارگر، دانشجو یا نماینده یا ... *تقاضا* میکند و *اجازه ورود* میگیرد و اگر مسئولین مدرسه، اداره یا دانشگاه، شورای نگهبان یا .... به او اجازه دادند و به او *بله* گفتند، آن شخص *اجازه ورود* پیدا میکند. این *تقدم* و *تأخیر* موضوعیت دارند و بسیار از نظر عقلی و قانونی و شرعی مهم هستند.
۳ـ قرآن *اجازه* گرفتن برای ورود *کودکان* به *اتاق والدین* را مهم میداند و عقلا و قانونا و شرعا *ورود* به هر *فضائی* که مال ما نیست باید *با اجازه* باشد. شاید خود شما بارها به خاطر اینکه افراد خانواده برای ورود به گوشی، یا اتاق، یا کمد، یا کیف شما از شما *اجازه* نگرفتهاند عصبانی شدهاید.
۴ـ اولا: پدر و مادر (اگر مؤمن باشند) هر دو *کارگزار* خالق خویشند با *دو تکلیف مختلف* پدر امکانات *مادی مادر* را باید حتی الامکان فراهم کند و مادر هم باید *فرزند* را به دنیا آورد. اما اینکه نوشتید *مادر* باید از فرزند *مراقبت* کند تکلیف قانونی و شرعی مادر *نیست.* ثانیا: اسلام به *تربیت* فرزند توصیه نفرموده، ثالثا: برخی از *نکات مثبت یا منفی* پدر و مادر به فرزند منتقل میشوند (که از نظر علمی هم إثبات شده است) و *زمینه* مشکلات بعدی آنها را فراهم میآورند.
۵ـ احتمالا معنی *نذر* برایتان روشن نیست. آن بانوی بزرگوار (در نبود شوهرشان) فرزندشان را (که گمان میکردند پسر باشد) از *کمک به مادر* و عصای دست بودن معاف کردند. فراوانند مادرانی که فرزندشان را *نذر حضرت حجّت* عجل الله تعالی فرجه الشریف میکنند و با این کار بر *تکالیف خودشان* میافزایند.
👈واژه: #یکطرفه
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۸۲۶۸
#پرسش
مفهوم سدید چیه؟ چطور میشه قول سدید داشت؟
#پاسخ
قرآن در *آیه ۷۰ سوره أحزاب* میفرماید: *يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً*
ظاهرا *قول سَدید،* اظهار نظری است *مبتنی بر تعالیم قرآنی* و *احکام اسلامی* و آنقدر منطقی و مستدل و مستند که میتواند مثل *سدی محکم* مقابل هر شک و تردید و شبهه و شایعه و ابهامی *بایستد* و از *حق* دفاع و مخاطب را *إقناع* کند.
👈واژه: #قول_سدید #اقناع #حق
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۸۲۶۹
#پرسش
اگر ما برای خدا، رنجی رو به دل و زندگی مون بپذیریم. آیا مابقی رنج های دنیا برامون هموار و برطرف خواهد شد؟ اگر اینطور باشه
چه رنجی رو بپذیریم و انتخاب کنیم
که از چه رنج هایی در امان بمونیم؟
#پاسخ
اگر برایمان به خوبی روشن شود که هر انسانی *یک جنبه مادی و ظاهری و دنیوی* و *یک جنبه معنوی و روحانی و اخروی* دارد، و اگر با *انقلاب قلبی* برایم به خوبی (مثل ساحران زمان فرعون) روشن شود که *حقیقت* ما آن *جنبه معنوی و خدائی* ماست،
*فقط* نگران *تزلزل معرفتی* و *آسیب ایمانی* خود خواهیم بود و دیگر از *هیچ تهدید* و *آسیب بدنی* نگران نمیشویم و نمیترسیم و حزن و اندوهی هم پیدا نمیکنیم.
قرآن در *آیه ۴۵ سوره غافر* (درباره جناب مؤمن آل فرعون) میفرماید: *فَوَقَاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا* .... (خداوند او را از عواقب سوء آنچه فرعونیان علیه او نيرنگ مىكردند حمايت و او را حفظ فرمود ...)
*حضرت امام صادق* صلوات الله علیه در توضیح همین آیه فرمودند: که *او را مُثله و قطعه قطعه کردند،* مخاطبین از آن حضرت پرسیدند: پس این آیه چه میگوید: حضرت فرمودند: *خداوند ایمان او را حفظ کرد.* (یعنی: با عنایت الهی حتی زیر فشار شکنجه از باورهای خودش منصرف نشد.)
در واقع *هر قدر تعلقات* ما به *مادیات و روابط دنیوی* بیشتر باشد، از *آسیبهای مادی* بیشتر میترسیم و هر قدر *معرفت عاقلانه ما به حقیقت* بیشتر باشد از *آسیبهای معنوی* و *تزلزل ایمانی* خود نگران میشویم.
👈واژه: #غافر ۴۵ #حقیقت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۸۲۷۰
#پرسش
استاد امکانش هست پی وی تون رو چک کنید ممنون میشم
#پاسخ
ببخشید *نامههای خصوصی* آنقدر *بلند* و متعددند که من چارهای جز *رعایت نوبت* ندارم.
البته گاهی در حین رفت و آمد و مهمانی و غیره ممکن است *پیامها را زودتر بخوانم* اما برای پاسخگوئی باید *نوبت* رعایت شود.
به امید روزی که حداقل همه افراد حاضر در این گروه آنقدر *مؤمن* باشند که *بستگان* آنها بتوانند بدون ترس از آنها پرسشهای خود را *در همین گروه* مطرح کنند و از نیش و کنایه و زخم زبان آنها در *امان* بمانند.
در آن صورت لازم نمیشود که من به *پرسشهای تکراری و کاملا شبیه هم* هر بار *پاسخ جداگانه* بدهم.
👈واژه: #نوبت #مؤمن
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۸۲۷۱
#پرسش
فکر میکردم سجده یعنی کار خوب
یعنی در راستای همون نقش خدا خواسته. یعنی من موقعی که داشتم از اون انتخاب غیر مجازم استفاده میکردم هم سجده کرده بودم؟
#پاسخ
ظاهرا *سجده* یعنی *در استخدام دقیق خالق* بودن و دقیقا *طبق نظام حکیمانه الهی* (طبق فیلمنامه) عمل کردن.
پس اگر هر یک از افراد بشر که عاقلانه *نقش مثبت* را ایفا میکند در واقع *در حال سجده ارادی* است و سجده او *طوعا* است و آن فردی که جاهلانه *نقش منفی* را بازی میکند، *در حال سجده تکوینی* است و سجده او *کرها* است.
پس *هیچ مخلوقی* خارج از *اراده خالق* عمل نمیکند.
به عبارت دیگر، (مثل وقتی که برای *پاک* کردن *برنج* فقط *آشغالهای* آن را *جدا* میکنید،) *إبلیس* (و إبلیسیان) هم خودشان *انتخاب* کردهاند که *سگ درگاه الهی* باشند و از ورود *افراد آلوده* جلوگیری کنند تا *افراد غیر مخلص* از *مخلصین* تفکیک شوند.
👈واژه: #سجده #مخلصین
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۸۲۷۲
#پرسش
کاش میشد حق انتخاب را کلا به خود خدا واگذار کرد
یعنی مختار باشی ولی هرچی انتخاب میکنی خدا برات خواسته باشه
یعنی خواسته و اراده خودت حذف بشه فقط خواست اون خدای بالا سر را بخوای
#پاسخ
اگر واقعا و جداً و حقیقتاً میخواهیم همیشه *انتخاب خدا* را برای هر اقدامی بدانید *فقط* به *رسول و حجّت باطنی* خود *اعتماد* و از او *اطاعت* کنید.
👈واژه: #اطاعت #اعتماد
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۸۲۷۳
#پرسش
عافیت یعنی دقیقا چی؟
#پاسخ
إن شاء الله تعالی *موضوع مرحله سوم خوشهچینی قرآنی* در همین رابطه است، لطفا تا *شنبه ۱۸ فروردین* صبر و اگر فرصت دارید به طور *حضوری* (و مجازی) در آن کلاس *چهار روزه* شرکت کنید.
👈واژه: #عافیت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۸۲۷۴
#پرسش
استاد من تازه متوجه شدم (البته اگه درست متوجه شدم باشم) اینکه شما میفرمایید هر چیزی مثل کارت هدیه ظاهری دارد و باطنی و از ظاهر به باطن برسیم ویژگی خاص *متوسمین* در قرآن است. میشه لطفا این واژه رو بیشتر باز کنید ...
#پاسخ
۱ـ *وسم* چیزی است مثل *بارکد،* پس *متوسمین* افرادی هستند که با بصیرتشان، *بارکدخوان* دارند.
۲ـ اکنون در همه مدارس و دانشگاهها تقریبا *همه عناصر جهان* (گاهی با دقت فوق العاده زیاد در جزئیاتشان) مورد بررسی قرار میگیرند، اما متأسفانه در همه یا غالب مراکز آموزشی، آنها را *آیه* و *آیات الهی* نمیبینند.
۳ـ پس *متوسمین* افراد با بصیرتی هستند که *قوانین* و *سنتهای الهی* را که در *تاریخ* بارها (در اقوام مختلف مثل قوم حضرت لوط علیه السلام) *تکرار* شده و میشوند را *مییابند* و *میبینند* و *مبنائی* بودن آنها را میفهمند و *زندگی* را فقط بر مبنای آن *سنتهای ثابت الهی* بنا میکنند.
👈واژه: #وسم #متوسمین
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۸۲۷۵
#پرسش
این شبها چطور میتونم درونم رو اروم کنم و دیگران رو بخاطر توقعاتی که داشتم ببخشم. بنده سال پیش باردار بودم و یک بار ۵ سال قبل هم باردار بودم و علیرغم نزدیکی منزل به مادر سببی ایشون با وجود بیمار شدن زیاد من و فرزندم در این دوران حتی یه تماس با ما نمیگرفتن ... چطور این توقعاتو خاموش کنم؟ ... چیزی که منو رنج میده و دکمه توقعم رو روشن میکنه همین توقع شون هست که چطور در ایام سخت زندگی، ما فرزند پدر و مادر نسبی هستیم و اونها باید جور مارو بکشن. اما در ایام سختِ اونا ما میشیم فرزندشون؟
#پاسخ
۱ـ بهترین *قاعدهای* که میتواند *توقع* شما را *کاهش* دهد و *درمان* کند اینست که *مؤمنانه* و حداقل *منصفانه* ببینید برای آن شخصی که از او دلخورید *شما چه کردهاید؟*
پس اگر از *انقلاب اسلامی* دلخوریم، ببینیم *ما* برای انقلاب *چه خدمتی* انجام دادهایم که مردم سایر کشورها انجام ندادهاند؟
اگر از مادر شوهر یا مادر زن یا خواهر شوهر یا برادر زن و یا هر فرد دیگری *دلخوریم* ببینیم *ما* چقدر *احوالپرس* آنها بودهایم؟ چقدر به آنها سر زده و چه برای *شناخت مشکلاتشان* و *رفع* آنها *تلاش مفید* انجام دادهایم یا در نمازهایمان برایشان *دعای خیر* داشتهایم.
۲ـ لطفا خوب به خاطر بسپارید که قرآن *بارها* از *فرزندان* میخواهد که به *والدین سببی و نسبی* خود چند *وظیفه مهم* را انجام دهند، اما حتی *یکبار* از والدین *نخواسته* است که کاری را برای *فرزندان نسبی یا سببی* خود انجام دهند.
۳ـ پس لطفا بجای *سرزنش کردن خود* به خاطر قصورها و تقصیرهائی که نسبت به *بزرگترهای* خود داشتهاید، همین الآن در محضر خالق مهربان *استغفار* و *توبه* و برای همه بزرگترهایتان جانانه *دعای خیر* کنید و در هر فرصتی و با هر بهانهای با آنها *تماس* بگیرید و با *سئوال پرسیدن* به آنها *احترام* بگذارید و به آنها تفهیم کنید که برای شما بسیار *ارزشمند* هستند.
معمولا *همه* مادران سببی و نسبی، در زمینه بارداری و بچهداری *تجربیاتی* بسیار با ارزشتر از بسیاری از پزشکان دارند، پس این *ناشکری* غیر مؤمنانهای است که عروس خانمها و دامادها و فرزندان از این همه تجربه گرانبهای آنها استفاده نکنند.
👈واژه: #توقع #ناشکری
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۸۲۷۶
#پرسش
در جلسه دعا فرمودید اجابت هر دعا بستگی دارد به ۴ چیز
بودن شرایط، نبودن موانع، مصلحت فرد، مصلحت خلق
۱) آیا همه حاجت های روا شده لزوما همه این ۴شرط را داشتند؟
مثلا ازدواج های منجر ب طلاق، آیا مصلحت فرد و خلق را داشته ک انجام شده؟
یا ازدواج هایی ک هیچ آمادگی از جانب طرفین نبوده و انجام شده رو چطور با این نکته میشه تحلیل کرد؟
۲) اگر ب زعم خودمون این ۴ شرط برقرار بود تا حد مطلوبی ولی باز به اجابت نرسیدیم ، باید چه کنیم؟ همون مثال ازدواج مجددا
#پاسخ
عرض شد که: *دعا* (که با حوائج فردی و سئوالات شخصی فرق دارد،) فقط *توجه مخلوق به خالق* است که *ثمرات* و *برکات* آن، مثل *دانه کاشتن* و *نهالکاری* و *فرزندآوری* طی *پروسهای بسیار دراز مدت* ظهور پیدا میکند و حتی *إجابت نهائی* آن را *فقط* در *آخرت* میبینیم و برخی *حوادث مثبت یا منفی دنیوی* بعد از آن، به معنی *قبولی* یا *رد دعا* نیست.
پس قطعا *همه* دعاهای *همه* أنبیاء و أولیاء الهی و *حضرت فاطمه زهرا* سلام الله علیها و *دعاهای حضرت حجّت* عجل الله تعالی فرجه الشریف *قطعا بلافاصله إجابت شدهاند* اما *همه آثار* آن *دانههای گرانبها* و آن *نهالهای شجره طیبه* گاهی پس از چند روز یا چند سال یا بعد از قرنهای متمادی *نمایان* میشوند.
باید *توجه* داشته باشیم که *دعا* جای *تفکر* و *تعقل* و *اطاعت از قرآن صامت* و *قرآن ناطق* و *انجام تکالیف* و *توکل* .... را هرگز نمیگیرد.
متأسفانه اکثر ازدواجهای رایج، *غیر عقلانی* و *غیر قرآنی* و *بدون خودشناسی* و *بدون آمادگی* و *بدون قبول جهادهمسرداری* و بر اساس *تلقینات مدعیان روانشناسی* و *عادات و رسوم* انجام میشوند و غالب والدین و جوانان *میپندارند* که با *جملات شبیه دعا* همه *وظائفشان* را به *گردن خدا* انداخته و از خداوند *طلبکارانه توقع* دارند که *بدفهمیها* و *تخلفات* آنها را جبران کند.
👈واژه: #دعا
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2
127409922_-1480384186.pdf
137.6K
#قطرات_بارانی_۸۲۷۷
با سلام و احترام. هر جمعه یک دقیقه با وحی ـ ۸
👈واژه: #ام_الفساد #تکلیف #جمعه #وحی ۸
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۸۲۷۸
#پرسش
در آیه ۱۹ سوره نمل آمده است که حضرت سلیمان از خداوند خواسته مرا در بین بندگان صالح قرار ده، منظور چیست مگر ایشان پیامبر و صالح نبودند
#پاسخ
بلعم باعورا و بسیاری از مهاجرین و أنصار (طبق فرموده قرآن،) و مخصوصا زبیر و برخی صحابه *حضرت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه و برخی صحابه خاص *حضرت امام حسن مجتبی* صلوات الله علیه .... آقای منتظری و صدها مصداق دیگر، *قبلا* افراد ظاهرا *صالحی* بودند، اما *صالح* بودن *نیازمند عنایت دائــــمی خداوند* و *مراقبت دائمی بنده* است.
قرآن با طرح داستان *حضرت یونس* و *حضرت داود* و *حضرت سلیمان* علیهم السلام و با *تهدیدی* که نسبت به *حضرت رسول أکرم* صلی الله علیه و آله دارد، میخواهد به *ما* بفهماند که با *یک لحظه غفلت،* همه *سوابق* از بین میرود.
لذا دائما باید ملتمسانه بخواهیم: خدایا، کمتر از *آنی* ما را به خودمان رها مکن.
👈واژه: #صالح #آنی #مهم
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو
@dr_ghofrani2