تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۲۶۱ سلام و رحمت الهی بر شما *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *هفتاد و پنجمین* پ
#قطرات_بارانی_۳۳۱۹
#پرسش
استاد من مورد ۳ را اصلا متوجه نمیشم یعنی اگر کسی به ما بدی کرد... مثل اون باشیم
#پاسخ
ظاهرا *مجاز* هستيد اما *زيبنده مؤمن* نيست.
👈واژه: #تلافی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۲۵۹ با سلام و احترام. چگونه می توان « ذاتی » بودن « سيادت » در هر كودكی را « إثبات »
#قطرات_بارانی_۳۳۲۰
📌همراه با نظرات شما
اگر این مسئله اثبات بشه پس نقش تربیت و فرهنگی خانواده ها زیر سوال میره....
📌همراه با نظرات استاد
سلام و رحمت الهی بر شما بانوان فرهيخته و احتمالا « منتظر ظهور آخرين حجت الهی »
« نظرات » شما محترم است . اما آيا بهتر نيست كلامتان را با « استدلال عقلی » و « آيات نورانی قرآن » و « احاديث معتبر » و « شواهد ميدانی منطقی » مستــــــدل و مستـــــند كنيد؟
برای « مسئوليت مادر » در قبال فرزند (مطالب زيادی مطرح شد) اما هيچ « آيه » و « روايتی » را نياورديد .
اكنون برای « ذاتی » بودن « سيادت » خصوصا « ريحانه ها »، بكوشيد « دلايل منطقی » پيدا كنيد.
ضمنا هيچيك از « أنبياء الهی »،« والدين جايگزين » و كرايه ای نداشته اند و اگر منظورتان « فرعون » است كه حضرت موسی عليه السلام را به فرزندی قبول كرد، خلاف نظر شما (و افراد معتقد به اصالت محيط) را إثبات می كند زيرا « ظلم » او هيچ تأثيری در گفتار و رفتار و اخلاق آن حضرت نداشت.
لطفا توجه داشته باشيد كه برای زمينه سازی « ظهور حق در جهان »، شيعيان بايد از « عقلانيت منطقی و معرفت قرآنی و لياقت اخلاقی و قابليت انسانی » بسيار بالائی برخوردار باشند.
👈واژه: #سیادت #محیط #ظهور
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۳۲۱
آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا*
بخش اول *درس یازدهم:*
هشتمین محتوا: (ادامه خودشناسی،) *تقاضاهای من.*
نمونه اول: در دعای *عرفه حضرت امام سجاد* صلوات الله علیه:
۸۶ ـ .... تَغَمَّدْنِي فِي يَوْمِي هَذَا بِمَا تَتَغَمَّدُ بِهِ مَنْ جَارَ إِلَيْكَ مُتَنَصِّلًا، وَ عَاذَ بِاسْتِغْفَارِكَ تَائِباً.
(خدایا؛) در اين روز مرا تحت پوشش قرار بده با آنچه كه پوشش مي¬دهی آنها را كه در حال نفرت از گناه به تو پناه می¬آورند در حالی كه از گناه نادم و پشيمان اند و با استغفار به آستان تو پناهنده می شوند.
(۸۷) وَ تَوَلَّنِي بِمَا تَتَوَلَّى بِهِ أَهْلَ طَاعَتِكَ وَ الزُّلْفَى لَدَيْكَ وَ الْمَكَانَةِ مِنْكَ.
و کارگزاری مرا به عهده بگير همانطور كه بعهده می گيری کارگزاری آنها را كه اهل طاعت اند و در نزد تو قرب و منزلتی دارند.
(۸۸) وَ تَوَحَّدْنِي بِمَا تَتَوَحَّدُ بِهِ مَنْ وَفَى بِعَهْدِكَ وَ أَتْعَبَ نَفْسَهُ فِي ذَاتِكَ وَ أَجْهَدَهَا فِي مَرْضَاتِكَ.
و مرا به توحيد برسان آنطور كه در حق وفاداران به عهدت آنها كه جانشان را در راهت به سختی می¬اندازند و در راه رضايتت جهاد با نفس می¬كنند چنين كرده¬ای.
(۸۹) وَ لَا تُؤَاخِذْنِي بِتَفْرِيطِي فِي جَنْبِكَ وَ تَعَدِّي طَوْرِي فِي حُدُودِكَ وَ مُجَاوَزَةِ أَحْكَامِكَ.
و مرا در كوتاهی نسبت به حقوقت و تجاوز از حدودت و نافرمانی از احكامت مؤاخذه مكن.
(۹۰) وَ لَا تَسْتَدْرِجْنِي بِإِمْلَائِكَ لِي اسْتِدْرَاجَ مَنْ مَنَعَنِي خَيْرَ مَا عِنْدَهُ وَ لَمْ يَشْرَكْكَ فِي حُلُولِ نِعْمَتِهِ بِي.
و با فرصت دادن به من، تدريجا گرفتار عقابم مساز همانند عقاب كردن آنكه مرا از خيری كه در نزدش بود منع كرد و حال آنكه در رسيدن نعمتش به من، شريك و همكار تو نبوده و نيست.
(۹۱) وَ نَبِّهْنِي مِنْ رَقْدَةِ الْغَافِلِينَ وَ سِنَةِ الْمُسْرِفِينَ وَ نَعْسَةِ الْمَخْذُولِينَ
و مرا از خواب غافلین و چرت اسرافكاران و خواب آلودگی اهل ذلت بيدار كن.
(۹۲) وَ خُذْ بِقَلْبِي إِلَى مَا اسْتَعْمَلْتَ بِهِ الْقَانِتِينَ وَ اسْتَعْبَدْتَ بِهِ الْمُتَعَبِّدِينَ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ الْمُتَهَاوِنِينَ.
و قلبم را بچسبان به آنچه اهل طاعت را بدان واداشته¬ای و بندگان عابد را با آن فرمانبر خود ساخته¬ای و مسامحه¬كاران را از راه آن به ساحل نجات رسانده¬ای.
(۹۳) وَ أَعِذْنِي مِمَّا يُبَاعِدُنِي عَنْكَ وَ يَحُولُ بَيْنِي وَ بَيْنَ حَظِّي مِنْكَ وَ يَصُدُّنِي عَمَّا أُحَاوِلُ لَدَيْكَ
و مرا حفظ كن از كارهائی كه از تو دورم می كند و مانع بهره گيری من از تو می شود و از آنچه نزد تو قصد می كنم بازم می دارد.
(۹۴) وَ سَهِّلْ لِي مَسْلَكَ الْخَيْرَاتِ إِلَيْكَ وَ الْمُسَابَقَةَ إِلَيْهَا مِنْ حَيْثُ أَمَرْتَ وَ الْمُشَاحَّةَ فِيهَا عَلَى مَا أَرَدْتَ.
و راهكارهای خير در راه رضایت را برايم آسان فرما تا در آنها آنگونه كه امر فرموده¬ای سبقت گيرم و آنطور كه تو می¬خواهی نسبت به انجام آنها حريص باشم.
(۹۵) وَ لَا تَمْحَقْنِي فِيمَن تَمْحَقُ مِنَ الْمُسْتَخِفِّينَ بِمَا أَوْعَدْتَ
و مرا در زمره آنها كه وعده عذاب تو را سبك می شمارند، هلاك مساز
(۹۶) وَ لَا تُهْلِكْنِي مَعَ مَنْ تُهْلِكُ مِنَ الْمُتَعَرِّضِينَ لِمَقْتِكَ
و همراه آنها كه در معرض خشم و عذاب تو هستند نابودم مكن.
(۹۷) وَ لَا تُتَبِّرْنِي فِيمَنْ تُتَبِّرُ مِنَ الْمُنْحَرِفِينَ عَنْ سُبُلِكَ
و مرا در ميان منحرفينی كه از راه تو بيرون رفته¬اند درهم مشكن.
(۹۸) وَ نَجِّنِي مِنْ غَمَرَاتِ الْفِتْنَةِ وَ خَلِّصْنِي مِنْ لَهَوَاتِ الْبَلْوَى وَ أَجِرْنِي مِنْ أَخْذِ الْإِمْلَاءِ.
و مرا از گرداب فتنه¬ها نجات ده و از گردنه¬های بلاها دور كن و از خطر فرصت دادن برای عذاب ناگهانی رهاييم ده.
(۹۹) وَ حُلْ بَيْنِي وَ بَيْنَ عَدُوٍّ يُضِلُّنِي وَ هَوًى يُوبِقُنِي وَ مَنْقَصَةٍ تَرْهَقُنِي
و تو خود بين من و بين دشمن كه می¬خواهد مرا فريب دهد و خواهش نفسی كه مرا هلاك می کند و زيانی كه همه وجودم را می گيرد، مانع باش.
(۱۰۰) وَ لَا تُعْرِضْ عَنِّي إِعْرَاضَ مَنْ لَا تَرْضَى عَنْهُ بَعْدَ غَضَبِكَ
و از من رو بر مگردان آنچنانكه روی می گردانی از آنها كه پس از غضب خود هرگز از آنها راضی نمی شوی.
👈واژه: #دعا #خودشناسی #عرفه
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
با سلام و احترام و برای *یادآوری:*
إن شاء الله تعالی *جلسه نهم* کلاس: *مفاهیم قرآن از زبان قرآن*
فردا: *یکشنبه 21 آذر ماه* از ساعت: *15* تا: *16.15* برگزار می شود و به این پرسشها می پردازیم:
1ـ *قول سدید* چیست؟
2ـ *انواع قول* در قرآن کدامند؟
3ـ سخن *سداد* در بیان *صاحب الزمان* عجل الله تعالی فرجه الشریف؟
4ـ *ریشه* قول سدید چیست؟
5ـ *ثمرات قول سدید* کدامند؟
6ـ *کاربرد قول سدید* کجاست؟
7ـ *أمانت الهی* چیست؟
8ـ چرا آن أمانت را فقط *انسان* پذیرفت؟
9ـ *ظلوم جهول* کیست؟
*نشانی* کلاس:
https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
ضمنا مطالب این کلاس در *گروه زیر* بارگذاری می شود:
*ble.ir/join/MGU1MmFiMW*
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۳۱۷ #پرسش ۱. دلبری یعنی چی؟ ۲. دوست مذهبی دارم چند وقتیه بهم گیر داده که تو... #پا
#قطرات_بارانی_۳۳۲۲
#پرسش
خیلی ممنون از زحمت شما اما قضیه این دوستم کمی با بقیه فرق داره اگه آقای ... رو میشناسید این دوستم به ایشون وصله. ببخشید ازنظرشما الان با شرایط همسرم وظیفه من بخاطر فرزند آوری...؟
دلبری مومنانه، رو بیشتر توضیح میدین
#پاسخ
با سلام و احترام.
۱ـ اجازه بدهيد دوستتان خودش مسئله خودش را مطرح و پيگيری كند و شما در كار ديگران لطفا *دخالت* نكنيد.
۲ـ در نامه هايتان نبايد *نام هيچ فردی* را ببريد.
۳ـ *تكليف زن مؤمن،* اطاعت از *شوهر* است و زن *مؤمن* در مورد *فرزندآوری* فقط نبايد *مانع تراشی* كند، اما فرزندآوری (چون مسائلش به عهده شوهر است)، پس بايد به *تشخيص شوهر* باشد.
۴ـ زن *مؤمن* نبايد *دهن بين* باشد.
۵ـ *دلبری* در *ذات* هر *زنی* هست، پس بانوان باسواد بايد اخلاق و رفتار و محاسبات *مردانه* را كنار بگذارند تا بتوانند *جذابيتهای زنانه* خود را به كشف كنند و برای شوهرشان به نمايش درآورند.
👈واژه: #اجازه #دلبری
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۳۲۳
📌همراه با نظرات استاد
پیشنهاد می کنم هر کجا در کلام بزرگان شیعه (یا در ترجمه احادیث) واژه *تأثیر* دیدید ، آن را به *زمینه* تعبیر کنید.
چون قطعا اکثر بزرگان شیعه هرگز معتقد به *جبر* نبوده و نیستند و *اشاعره* را (و روانشناس و جامعه شناس را) نفی کرده اند و این کلمه *تأثیر* یک غلط مصطلح است.
همسر بد، والدین بد، همسایه بد ، رفیق بد و ...... همگی *زمینه* غفلت و انحراف ما را فراهم می کنند.
(لطفا متن دوم آیه ۲۲۱ بقره و ترجمه بخش دوم آن را بنویسید. ممنون)
برای اینکه مسئله برایتان بهتر روشن شود و بپذیرید که بزرگان منظورشان سخن سخیف روانشناسان و جامعه شناسان که در کتابهای دانشگاهی به صراحت می گویند *انسان محصول وراثت است و محیط* ، نیست اینکه:
اگر قرار باشد *عوامل بد* در غفلت و انحراف ما *مؤثر* باشند (و ما بالاجبار تحت تأثیر باشیم) پس هر گونه کار أنبیاء صلوات الله علیهم با جاهلان جاهلیت و هر گونه *تبلیغ* در بلاد کفر با افراد مسئله دار باید ممنوع و حرام می بود.
البته اگر این اعتراض را برای بعضی ها؟؟؟ مطرح کنید خواهند گفت: منظور ما از *تأثیر* ، *اجبار* نیست. یادتان باشد که بلافاصله بپرسید: پس منظورتان از *تأثیر* چیست؟
که اگر حتی بگویند: فقط چند درصد ، باز هم کلامشان غیر منطقی است.
👈واژه: #تاثیر #زمینه #محیط #جامعه #اجبار
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۳۲۴
#پرسش
استاد بنده متوجه این تفاوت نشدم. تفاوت تاثیر چند درصدی که عده ای قائلند با اینکه بگوییم زمینه فراهم است؟ یعنی میخواهید بفرمایید که در عبارت تاثیر، اثرگذاری ولو چند درصد هم باشد، قیدی حتمی است(پس قایل به جبرند ولو کم)
اما در صورتیکه تعبیر زمینه مورد نظر باشد، امکان اثر وجود دارد نه اثر قطعی. درست فهمیدم؟
#پاسخ
با سلام و احترام به شما
بله همینطور است حتی اگر یک درصد احتمال *تأثیر* قائل شوید یعنی از *اراده و اختیار* کم کرده اید و جبر را پذیرفته اید که خلاف صریح قرآن است.
لطفا چند آیه از قرآن بیابید که *اثر محیط و وراثت* را نفی می کنند.
👈واژه: #اثر #محیط #وراثت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۳۲۴ #پرسش استاد بنده متوجه این تفاوت نشدم. تفاوت تاثیر چند درصدی که عده ای قائلند
#قطرات_بارانی_۳۳۲۵
📌همراه با نظرات شما
آیات ۲۱ و ۲۲ ابراهیم:
وَبَرَزُوا لِلَّهِ جَمِيعًا ..... أَجَزِعْنَآ أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِنْ مَحِيصٍ
قَالَ الشَّيْطَانُ.....وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّآ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي ۖ فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوٓا أَنْفُسَكُمْ .....
و شیطان .... و من به ..... مرا بر شما هیچ تسلّطی نبود، فقط شما را دعوت كردم ... پس سرزنشم نكنید، بلكه خود را سرزنش كنید....
📌همراه با نظرات استاد
از تلاش شما ممنونم.
بله. این آیه ی زیبایی است که پنج بار در قرآن تکرار شده و می فرماید: هر فردی مسئول عملکرد خودش است.
اما باز هم بگردید تا آیاتی را بیابید که *بی تأثیر بودن* وراثت و محیط را شفاف تر بیان کند.
این آیه برای إثبات *جریان إراده الهی* در آفرینش و حیاتبخشی است.
شما أعضاء محترم در هر صفحه قرآن می توانید آیاتی را بیابید که *مختار* بودن انسان را إثبات می کند و در اکثر سورها می توانید آیاتی را بیابید که *تأثیر وراثت و محیط* را نفی می کنند.
👈واژه: #وراثت #محیط
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۳۲۷
#پرسش
استاد چرا در صفحهٔ ۵۸ فایل جلسهٔچهارم مفاهیم قرآن از زبان قرآن، فرمودید ذاکرات بر ذاکرین مقدم هستند در آیهٔ ۳۵ سورهٔ احزاب؟
#پاسخ
۱ـ به استناد اينكه مردها *مذكَر* يعنی *نيازمند يادآوری* هستند.
۲ـ و به استناد آيه ۳۳ سوره ۳۳ كه به بانوان مؤمن می فرمايد: *و اذكرن*
۳ـ و به استناد آيات ۳۵ و ۳۶ و ۳۷ سوره نور،
۴ـ و به دلايل متعدد ديگر،
۵ـ به نظر می رسد با وجود *ذاكرات* است كه *ذكر* در *ذاكرين* فعال و يا حداقل *تقويت* می شود.
پس *ذاكرات* بر *ذاكرين* ترجيح دارند.
👈واژه: #ذاکرات #ذاکرین
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۳۲۸
📌همراه با نظرات استاد
سلام و رحمت و برکات الهی بر شما.
یعنی *مادر* با اینکه *هیچ مسئولیتی* در قبال فرزند *نـــدارد* اما *بیشترین نقـــــش* را در رشد و هدایت فرزند دارد اما این مطلب مانع از *اختیار* فرزند نمی شود و او را *مجبور* نمی کند. (مانند جناب معاویه فرزند یزید ملعون که راه آباء و اجداد جنایتکارش و مادر فاسدش را دنبال نکرد.)
#پرسش
استاد مگر یزید ملعون پسر معاویه نبودن؟ و معاویه هم مگر بد نبوده؟
#پاسخ
درست است که یزید ملعون فرزند معاویه بن ابی سفیان است اما فرزند او هم نامش معاویه بود و راه آباءو اجدادش را ادامه نداد.
👈واژه: #مادر #نقش #اختیار #معاویه
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
با سلام و احترام و برای *یادآوری:*
إن شاء الله تعالی، *جلسه دهم* کلاس: *پیشران زندگی* چیست؟
امروز: *دوشنبه 22 آذر ماه* از ساعت: *15* تا: *16.15* برگزار می شود و به موارد زیر می پردازیم:
1ـ چرا تنها سرمایة انسان *امید* است؟
2ـ *سرمایة افراد أحمق* چیست؟
3ـ *أنگیزة مشترک* انسان و حیوان چیست؟
4ـ *ترسناکترین خطر* برای انسان چیست؟
5ـ *طول زندگی* انسان *چقدر* است؟
6ـ فرق *امید* با *آرزو* چیست؟
7ـ *کار اصلی شیطان* چیست؟
8ـ *میسر* چیست؟
9ـ شیطان، چگونه از نماز *جلوگیری* می کند؟
نشانی کلاس:
https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
ضمنا صوت و مطالب این کلاس، در گروه زیر بارگذاری می شود:
ble.ir/join/YzhhMDIzM2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قطرات_بارانی_ ۳۳۲۹
👈موضوع: با قرآن انس بگیرید
👈 نوع فایل: کلیپ
👈 زمان: ۰۰:۲۹ثانیه
👈واژه: #رهبری #انس با قرآن
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2