eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۸۸۸ اینکه همه ی انسانها یک تکلیف دارند یا هر انسانی یک تکلیف دارد؟ و اگر تکلیف خاصی است, جز بندگی نیست؟ تمام *جن و إنس* باید افتخار *عبد الله* بودن را بفهمند و کاری جز *عبادت و بندگی* انجام ندهند. اما از آنجا که *توانایی ها و استعدادها و شرائط و إقتضائات* هر فردی، *منحصر به فرد* است لذا *نقش و مأموریت و تکلیف* هر فرد، *منحصر به خود اوست.* مثلا: وقتی مردم یک کشور مورد *تهاجم دشمن* قرار می گیرند *همه آنها موظف و مکلف به دفاع* هستند اما *دفاع و جهاد* ، *کارهای متنوع و زیادی* دارد که *توسط رهبران و فرماندهان* میان *افراد جامعه* ، تقسیم می شود و *هر فرد* باید همان *تکلیف* خودش را انجام دهد. در جنگ *اُحد* فقط چند *دیده بان* از دستور تخلف کردند و باعث آن شکست عظیم شدند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۸۸۹ ۸۸۷ 💥سلام و رحمت الهی بر تمام أعضاء محترم گروه؛ خواهش کردم بیاندیشید و ببینید: *چه حکمت زیبایی در اینست که خداوند غذای حیاتی هر فرزندی را به مادر آن فرزند می سپارد اما می فرماید: اگر مادر نخواست ـ بدون هیچ بازخواست و مؤاخذه ای ـ می تواند فرزندشوهرش را شیر ندهد و یا اجرت آن را بخواهد.؟ ضمن تشکر فراوان از اظهار نظر شما عزیزان. خداوند در آیه ۲۳۳ سوره بقره، ابتدا *دو بار* می فرماید: *فرزند، برای پدر به دنیا می آید* = « وَ عَلَى *الْمَوْلُودِ لَــهُ* » و سپس مسئله: *شیر ندادن و دایه و أجر* را مطرح می فرماید. به نظر می رسد حکمت این نکته در اینست که خداوند می داند که *زن* را چقدر فهیم و مهربان و بزرگوار آفریده و یقین دارد که *هیچ مادر سالمی* (حتی با تمسک به این آیه)، فرزندش را از شیر خود محروم نمی کند، لذا با بیان *موظف نبودن مادر به شیر دادن* می خواهد زنان برای شوهرانشان، اولا: *محترم* باشند و ثانیا: خداوند انتظار دارد و از شوهران می خواهد تا از همسرانشان به خاطر هر قطره شیری که *فرزند آنها* می دهند، *متشکر* باشند. اما مادران، این شیردادن به *فرزندان تحت ولایت شوهرانشان* را چنان بزرگوارانه و با عشق انجام می دهند که متأسفانه غالب شوهران، این کار را *وظیفه مادر* می پندارند و به زنانشان، احترام که نمی گذارند و از آنان متشکر که نیستند هیچ بلکه *طلبکار* هم هستند. 🍃واژه: ۲۳۳ @dr_ghofrani2
۸۹۰ 💥*عشق و ازدواج* 🔅برای برخی روشن نیست که آیا پیدایش عشق، مربوط به قبل از ازدواج است یا بعد از ازدواج؟ پیدایش عشق قبل از یافتن معشوق است، یا بعد از یافتن معشوق؟ برای مردها و زنها روشن نیست که معشوق را باید در بیرون جست یا درون؟اصلا معشوق کیست؟عاشق کیست؟عشق چیست؟آیا عشق در معشوق است؟آیامعشوق عشق را درما به فوران در می آورد؟آیا ازدواج یک داد و ستد و معامله است؟آیا معشوق و محبوب عشق را به ما میدهد؟آیا عشق است که عاشق را به سوی معشوق ، میکشد؟فرق عشق با هوس چیست؟ .... 🔅آیا عشق موقتی است، زمان برمیدارد،یا عشق آن است که پایه دار و همیشگی باشد؟آیا عشق آن است که اولش آتشین باشد و بعد از یک مدت فروکش کند؟ *به دلیل عدم وجود بحث های نظری، ما از کلمه عشق و مفهوم عشق، تصویر روشنی در ذهن مان نداریم و نمیدانیم «عشق آموختنی» است. نمیدانیم که برای ازدواج باید کلاس رفت، کتاب خواند، دوره دید، بحث نظری کرد و «حتی عملی اش را تا حدودی باید با محارم تمرین کرد.»* تا این مراحل انجام نشود، نمیشود به یک ازدواج سالم و زیبا دست یافت. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۸۹۱ استاد بزرگوار چه طور میشود ذهنیت منفی فرزندان مثبت شود؟ مثلا کودکی که به او هزار محبت میشود چشم به روی محبت ها میبندد و فقط با چشم گریان نقص ها را بیان میکند؟ سلام و رحمت الهی بر شما. « ذهنِ » انسان، محل « بایگانی » تمام اطلاعات و خاطرات « گذشته » است پس ذاتا « بد » نیست. اما اگر خانواده (و خصوصا مادر) زمینه « ذاکـر » و « با حـال » شدن فرزند را فراهم نکنند و او به « تفکر و تعقل » نرسد و بالغ نشود، در طفولیت و طلبکاری در جا می زند و هرگز « شاکــر » نمی شود و تمام نگاهش در « گذشته » متوقف می ماند و دائما به مرور خاطرات و حوادث گذشته می پردازد و با مقایسه کردن و تأسف خوردن و اعتراض کردن ..... عمرش را تلف می کند. از نقش های مهم و ارزشمندی که « مادران » باید در خانواده آنرا ایفاء کنند « قدردان و شاکر » بودن است. مادر باید به هر بهانه ای « محبت » والدین و بستگان و همسر و فرزندانش را دائما مرور کند تا فرزندان هم آن را غیر مستقیم بیاموزند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۸۹۲ در قبال این مطلبی که توی پاراگراف آخر فرمودین آیا خانوم هیچ وظیفه ای داره که آقا رو به این مسئله هدایت بکنه یا نه همون شیر دادن خودش رو برا رضایت خدا انجام بده فقط چون همانطور که شما فرمودید خیلی از آقایان به این نکته توجه ندارند و حتی اگر خدای نکرده در آینده بچه به راه خلاف بره میگن از شیر تو بوده و نکته دیگه خیلی از آقایون با وجود تمکن مالی که دارند مواد مورد نیاز برای تکمیل شیر مادر و آسیب نرسیدن به مادر را فراهم نمی کند مثل شیر میوه و غیره وقتی دو نفر برای صرف ناهار یا شام *مهمان* شما هستند یک نفرشان زیاد می خورد و کمتر تشکر می کند و یک نفر کم می خورد و خیلی تشکر می کند، شما به کدامیک بیشتر تعارف می کنید؟ شما دو فرزند دارید، برای یکی از آنها، *هر چه می خرید و به او هدیه می دهید،* از آن *ایراد* می گیرد و *غر* می زند و *شأن* خود را بالاتر از آن می داند و می گوید *وظیفه* شما بوده و خیلی زود آن لطف شما را فراموش می کند. فرزند دوم، *هر چه می خرید و به او هدیه می دهید،* شما را می بوسد و بارها از لطف شما تشکر می کند و از آن چیز به خوبی استفاده می کند. *رغبت* شما برای خرید و هدیه چیزهای *بهتر و بیشتر،* برای کدامیک از آن دو بیشتر است؟ میزان *نفقه* و *تأمین رفاه خانواده* توسط شوهران، به میزان *دلبری و دلربایی و تشکر* و *هنر زن بودن* و *شیرین زبانی* بانوان بستگی دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۸۹۳ ۸۹۲ 📌همراه با نظرات شما باسلام و تشکر فراوان .مثل همیشه عالی بیان نمودید .کاش همسر و فرزندانمون قدر میدانستند .وصد البته خودما مادران هم قدرومنزلت خودرو میدانستیم . 📌همراه با نظرات استاد آنچه مهم است، *نیت تقرب* خود شما و *سمیع و بصیر بودن خداوند* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۸۹۴ سلام استاد.اینکه میگین فرزند برای پدر به دنیا میاد به چه معنی هست؟ فرزند، *مال خداوند* است که آیه ۲۳۳ سوره بقره، *دو بار* می فرماید: او *برای پدر* به دنیا آورده می شود. لذا *تغذیه و پوشاک و مسکن و أمنیت و رفاه مادران* به عهده *پدر* (یا ورثه و یا حکومت اسلامی) است. قرآن، ۱ـ *رشد و هدایت* و ۲ـ *تغذیه* فرزنـــــــــــد را بر *عهده خداوند* می داند: ۱ـ *رَبُّنَا الَّذي أَعْطى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‏* ۲ـ وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ *نَحْنُ نَرْزُقُــهُمْ* البته اسلام، *حقوق و تکالیف محدودی* را هم برای *پدران* نسبت به فرزندان قائل شده، و از *شوهرانی* که برای *رفاه خانواده* خود تلاش می کنند را *تشویق* می کند و آنها را *مجاهد فی سبیل الله* می نامد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۸۹۵ با توجه به اینکه دین ما بر اساس سه محور اعتقادات، احکام و اخلاق است و الحمدلله رب العالمین خداوند عنایت داره که ما بخش احکام و اعتقاد و انس با قرآن را در محضر اساتید بزرگواری چون شما باشیم. برای بخش اخلاق چه پیشنهادی دارید؟ به نظر می رسد *تقسیم بندی دین* به سه بخش: *اعتقادات ، احکام ، اخلاق،* توسط مراکز آموزشی صورت گرفته و *مطابقت قرآنی ندارد.* از منظر قرآن و اسلام، *این موارد قابل تفکیک و جداشدنی از هم نیستند.* *اساس دین،* بر *خودشناسی* و *اساس شریعت،* بر *خداباوری و تقوا و اطاعت از عقل و وحی* است. طبق فرمایش أولیاء الهی صلوات الله علیهم، *امکان ندارد* و محال است فردی *خودش* را عاقلانه بـشناسد و *خدایش را به درستی نـشناسد* و به *خداباوری و تقوا و اطاعت از سفیران الهی* دست پیدا نکند و *هدایت* نشود. وقتی خداوند علیم حکیم می فرماید: در قرآن، *تدبر* کنید و *آنچه برایتان میسر است،* آن را (با طهارت) *قرائت* کنید، یعنی: *تمام ابعاد زندگی انسان* با این *تدبر و قرائت* حتما و قطعا *تأمین* می شود. متأسفانه *علوم انسانی* خصوصا مباحث اعتقادی و اخلاقی در حوزه و دانشگاه، بدون *تمسک به قرآن* و بیشتر بر اساس *نظریات افراد مشهور داخلی و خارجی* تدریس می شود و لذا با اینکه برخی حتی *کتابهای اعتقادی و اخلاقی حجیمی نوشتند* و حتی درباره *ولایت فقیه* هم کتاب نوشتند و آن را سالها تدریس هم کردند، اما از *امام خمینی رحمه الله علیه* نمره قبولی نگرفتند و مردود شدند و با ایشان و با *امام خامنه ای دامت برکاته،* مخالفت کرده و سر جنگ داشته و دارند. و خلاصه اینکه در این حوزه و دانشگاهی که به جای *خودشناسی قرآنی،* روانشناسی استکباری می خوانند و عقل را *ناقص* می پندارند و با قرآن، *انس معنایی* ندارند، *افراد متدین و متعهد* زیادی پرورش پیدا نمی کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۸۹۶ ۸۷۸ ‏‪ اینجا چرا گفته از کاری که فردا مورد بازخواست قرار نمیگیرم مثل بچه داری بپرهیزم مگه بچه داری کار خوبی نیست چرا باید ازش پرهیز شه؟ یعنی بزاری خودش همین طوری بزرگ شه؟‪ ظاهرا تا کنون کنکور شرکت نکرده اید و پاسخ را هم با دقت نخوانده اید. زیرا در کنکور کاری به *کارهای خوب افراد* ندارند. از هر بانوی مؤمنی فقط *جهاد همسرداری* خواسته شده است (تا اینهمه مسئولین نالایق و خائن اینهمه به مردم ظلم نکنند و مردم را از اسلام و انقلاب و زندگی بیزار نکنند.) پس *بچه داری* (هر قدر هم کار خوبی باشد اما) از هیچ *بانوی مؤمنی* خواسته نشده است. خداوند که *خالق فرزند* است، خودش می داند چگونه او را هدایت کند، لطفا شما نگران کار خدا نباشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۸۹۷ ۸۹۶ 📌همراه با نظرات شما ‏ یعنی فقط همسرداری کنیم ‏ الان دوس داشتم تموم کارای خوب مثل قرآن زبان نقاشی امام شناسی اخلاق شناسی اینا رو یاد فرزندم بدم پس اینطوری که می فرمایید اصن وقت اینطور کار ها رو براش نزارم خودش یاد می گیره یعنی ‏ اخه از کجا می‌خواد یاد بگیره با این جامعه که خراب شده همین چار تا آموزش هم بشون نگی چی می شن می خام خیلی خوب بشه خراب نشه مس جوانای الان 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما مادر مؤمن و دلسوز تنها *تکلیف* هر بانوی *عاقل و بالغ و مؤمنی،* پس از *مراقبت از ظاهر و باطن و إصلاح خودش،* فقط *جهاد همسرداری* است. هر قدر رابطه شما با همسر محترمتان، عاقلانه، منطقی، مؤمنانه، مهربانانه و شادتر باشد، قطعا *فضای خانواده* شما سرشار از *آرامش و طهارت و زیبایی* خواهد بود و *ملائکه* بزرگوار مجذوب شما می شوند و تمام امور خود شما و همسر و فرزندان شما را به أمر الهی به عهده می گیرند و از جایی که گمانش را نمی برید شما را حمایت می کنند. خوبی ها و دغدغه های خود شما، از والدین محترم شماست. والدین قدیمی، وانمود می کردند که خیلی به کار بچه ها دخالت نمی کنند اما با *هنر هدایت نامحسوس* خود شما را به این درجه از معرفت رسانیده اند. فرزندان شما قبل از اینکه فرزندان شما باشند، مخلوق خداوندند. پس به خالق خودتان و خالق فرزندانتان ایمان و *توکل* داشته باشید و فقط *نگران* غفلت و انحراف و تخلف خودتان باشید. مبادا غر بزنید، مبادا لحظه ای آراسته و معطر و جذاب و زیبا و دلربا نباشید، مبادا *بدن* شما را بچه ها و سایر محارم ببینند، البته بچه ها و محارم مجازند *زینت* شما را ببینند، مبادا فریاد بزنید، بداخلاقی کنید، مبادا خودتان یا همسر یا فرزندانتان را با دیگران *مقایسه* و مبادا *حسادت* کنید. مبادا نمازهایتان را تنها بخوانید و به همسرتان *اقتدا* نکنید و مبادا لبخند و شیرین زبانی و *هنر زن بودن* را لحظه ای فراموش کنید. امیدوارم با مراقبت دائمی از ظاهر و باطن خود بتوانید مؤمنانه و با *هدایت نامحسوس* خود خانواده خود را ـ غیر مستقیم ـ به اوج طهارت و صداقت و معرف و معنویت و به حق راهنمایی کنید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۸۹۸ آهای اهالی مشتاق گروه ، صبحانه امروز را با این « پرسش » شروع می کنیم: آیا « میان خدا با ما » و میان « ما و خداوند »،« فاصله » هست یا خیر ؟ لطفا ابتدا با « بله یا خیر » پاسخ دهید و بعد (به احترام هر که دوستش دارید!!!) فقط « یک کم » توضیح دهید. در پاســـــــــــــــخ به این « پرسش » که: آیا « میان خدا با ما » و میان « ما و خداوند »،« فاصله » هست یا خیر ؟ عرض می شود که: میان « خالق متعال و مخلوق فانی » و « مبدأ همیشگی و مظهر موقتی »،« امکان فاصله و جدایی و دوری » اصلا وجود ندارد. و اصلا « چیزی و جایی جز « خداوند نامحدود و صمد » نیست که فاصله بخواهد معنی پیدا کند. اما میان « مخلوق و خالق » آنقدر فاصله هست که أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در حکمت نورانی شماره ۷۷ نهج البلاغه می فرمایند: آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُــــولِ الطَّرِيقِ وَ بُعْـــــدِ السَّفَرِ ... مثلا: اگر قرآن را به خودمان بچسبانیم میان او و ما فاصله ای نیست اما میان ما با مفاهیم و اسرار قرآن خیلی فاصله است. پس « انسانی که خودش را مرغ باغ ملکوت و اخراجی می داند و در این دنیای فانی، احساس غُربت می کند » و می خواهد به بارگاه « حی قیوم »،« قُربت » پیدا کند و به آغوش رحمت الهی بازگردد، « فاصله » میان خود و کمال مطلق را می فهمد و خودش را در تمام ابعاد زندگی، محتاج « واسطه »،« وسیله »،« امام » می بیند و با تمسک کامل به امام لیاقت انا الیه راجعون را در خودش احراز می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۸۹۹ ۸۹۸ بسیار ممنون استاد بزرگوار، قسمت اول کاملا مفهوم بود در رابطه با قسمت دوم ،یعنی لزوما ربطی به این نداره که انسان در کدام درجه از بندگی قرار دارد و حتی پیامبر هم که در بالاترین درجه بندگی خدا هست نیز این غربت رو احساس میکنه؟ میتونیم با توجه به آیه ۱۲ سوره یس بگیم حتی پیامبر و ائمه نیز(با توجه به اینکه در اولین درجه بندگی قرار دارند ) باز امام دارند و امام آنها قرآن است؟ لطفا تمام أعضاء گروه این « آزمایش » را انجام دهند: میان « دو آینه » در پشت و مقابل خود قرار بگیرید تا از شما « تصاویر بسیار زیادی » منعکس شود. ۱ـ با اینکه « تمام آن تصاویر » از « شما یک نفر » است اما هر کدامشان از « تصویر قبلی » پدید آمده اند. (وحدت در عین کثرت) ۲ـ « شفاف ترین تصویر » (که بیشترین تجلیات شما را دارد)،« تصویر اول » است که از تمام تصاویر دیگر به شما « نزدیکتر » و « شبیه تر » است که برخی به آن تصویر اول (نسبت به خداوند)، « صادر اول »،« انسان کامل »،« اشرف مخلوقات » می گویند. پس أشرف أنبیاء و المرسلین و أشرف مخلوقات حضرت رسول أعظم صلی الله علیه و آله و أئمه أطهار صلوات الله علیهم، (و حتی أسماء و صفات الهی) با « ذات الهی »، فاصله دارند. قرآن این « نزدیکی » را چنین می فرماید: وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى‏ (۷) ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (۸) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ (نجم/۹) اما درباره نسبت این سروران عالم با قرآن، بهتر است بگوئید: که آنان، خودشان قرآن ناطق و امام مبین » هستند و « امامت خاص » دارند و لذا « ایاب الخلق الیکم » و « میزان » و « قسیم بهشت و جهنم » هستند. اما امامت سایرین، « امامت عام و امامت ظلّی و نیابتی » است. و الله أعلم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2