#قطرات_بارانی_۹۲۰
#پرسش
سلام استاد بزرگوار و رحمت و برکات الهی بر شما
در گروه فرمودید عشق و طریقه عشق ورزیدن آموختنی است حال آنکه در هیچ مدرسه و دانشگاهی به ما آموزش ندادند و راستش کتابی هم در این باره ندیده ام با این شرایط میشه راهنمایی بفرمائید چگونه میشه هنر عشق ورزیدن رو آموخت و از چه کسی؟
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما.
*عشق ورزیدن* در *فطرت* هر انسانی هست اما در شما *بانوان مؤمن،* خیلی بیشتر است.
اگر شما *عشق ورزی را با خالق خود* انجام دهید، (مثل آهنی که به آهنربا نزدیک شده) خود شما چنان *جذّاب و مطلوب* می شوید که همسر شما، *عاشق و طالب* شما می شود و *عشق ورزی با خدا* را از شما می آموزد و با شما آن را تمرین می کند.
🍃واژه: #عشق ورزی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۲۱
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۱۶
#پرسش
استاد یعنی مردانی هم که در پی رفیق بازی و کارهای ناشایست هستند زنانشان از غابرین می باشند
غابرین با جمع غابرون چه تفاوت دارد
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما.
۱ـ عرض من چنین نبود. لطفا دوباره ببینید:
اگر زنان هر قومی، *قصور یا تقصیری در مجذوب کردن مردان،* داشته باشند و (آنها باعث شوند که) مردان آن قوم به عمل حرامِ *همجنسگرایی* روی آورند، از غابرین خواهند بود.
۲ـ غابرین و غابرون، فقط از نظر *إعراب نحوی* با هم فرق دارند: اولی: منصوب یا مجرور است، دومی: مرفوع است.
🍃واژه: #غابرین
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۲۲
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۰۹
💥با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم
امیدوارم صبح جمعه شما بخیر و پر از معرفت و نشاط باشد.
*بخش دوم دعای عصر غیبی* را با هم بخوانیم:
*(اللهم) وَ ثَبِّتْنِي عَلَى طَاعَةِ وَلِيِّ أَمْرِكَ الَّذِي سَتَرْتَهُ عَنْ خَلْقِكَ وَ بِإِذْنِكَ غَابَ عَنْ بَرِيَّتِكَ وَ أَمْرَكَ يَنْتَظِرُ*
(خدایا؛) و به طاعت ولى امرت مرا ثابت قدم بدار همان ولى امرى كه از چشم خلق پنهان داشته اى و به اذن تو غايب از مردم گرديده و در ظهور و قيامش منتظر فرمان توست.
*وَ أَنْتَ الْعَالِمُ غَيْرُ الْمُعَلَّمِ بِالْوَقْتِ الَّذِي فِيهِ صَلاَحُ أَمْرِ وَلِيِّكَ فِي الْإِذْنِ لَهُ بِإِظْهَارِ أَمْرِهِ وَ كَشْفِ سِتْرِهِ*
و تو اى خدا به ذات خود بى تعلم دانايى كه چه زمانى در اذن به ظهور امر سلطنت الهيه او مصلحت است و پرده از جمال او برداشتن چه وقت صلاح عالم است.
*فَصَبِّرْنِي عَلَى ذَلِكَ حَتَّى لاَ أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ وَ لاَ تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ وَ لاَ كَشْفَ مَا سَتَرْتَ وَ لاَ الْبَحْثَ عَمَّا كَتَمْتَ*
پس (اى خدا) در امر غيبت آن حضرت مرا صبر ده كه آنچه را تو تأخيرش خواهى من تعجيل آن نخواهم و آنچه تو تعجيل آن را خواهى من تأخيرش را نطلبم و آنچه تو مستور ميدارى كشف آن نخواهم و آنچه امر بكتمان و نهان داشتن فرمودى در آن جستجو نكنم.
*وَ لاَ أُنَازِعَكَ فِي تَدْبِيرِكَ وَ لاَ أَقُولَ لِمَ وَ كَيْفَ وَ مَا بَالُ وَلِيِّ الْأَمْرِ لاَ يَظْهَرُ*
و در تدبير امور عالم با تو تنازع و هرگز چون و چرا نكنم و نگويم چه شده كه ولى امر ظاهر نمی شود.
*وَ قَدِ امْتَلَأَتِ الْأَرْضُ مِنَ الْجَوْرِ وَ أُفَوِّضُ أُمُورِي كُلَّهَا إِلَيْكَ*
در صورتى كه هم اكنون زمين پر از جور شده و من تمام امورم را به تو واگذار می كنم.
*اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تُرِيَنِي وَلِيَّ أَمْرِكَ ظَاهِراً نَافِذَ الْأَمْرِ*
خدایا؛ از تو می خواهم كه جمال ولى امرت را بمن بنمايانى در حالى كه فرمانش در جهان نافذ باشد.
*مَعَ عِلْمِي بِأَنَّ لَكَ السُّلْطَانَ وَ الْقُدْرَةَ وَ الْبُرْهَانَ وَ الْحُجَّةَ وَ الْمَشِيَّةَ وَ الْحَوْلَ وَ الْقُوَّةَ*
با علم و معرفتم به اينكه تمام سلطنت و قدرت و برهان كامل و حجت بالغه و مشيت نافذه و توانايى و قوت خاص توست.
*فَافْعَلْ ذَلِكَ بِي وَ بِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ*
پس (اى خدا) اين لطف را در حق من و جميع اهل ايمان انجام بده.
*حَتَّى نَنْظُرَ إِلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ ظَاهِرَ الْمَقَالَةِ وَاضِحَ الدَّلاَلَةِ هَادِياً مِنَ الضَّلاَلَةِ شَافِياً مِنَ الْجَهَالَةِ*
تا ما جمال مبارك ولى امر تو را كه تمام توجه تو برای او باشد، به چشم ببينيم و با سخن آشكار و دلالت واضح ما را از راه ضلالت و گمراهى و جهالت و بی عقلی به طريق هدايت آورد.
*أَبْـــرِزْ يَا رَبِّ مُشَاهَدَتَهُ وَ ثَبِّتْ قَوَاعِدَهُ*
و ای خدا؛ دیدارش را (برایمان) ممکن ساز و اركان سلطنتش را (با مجاهدت ما) ثابت بدار.
*وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ تَقَرُّ عَيْنُهُ بِرُؤْيَتِهِ وَ أَقِمْنَا بِخِدْمَتِهِ وَ تَوَفَّنَا عَلَى مِلَّتِهِ وَ احْشُرْنَا فِي زُمْرَتِهِ*
و ما را از آنان كه چشم روشن به شهود جمالش شوند بگردان و ما را به خدمت حضرتش پايدار ساز و بر آيين آن بزرگوار بميران و در زمره او و شيعيانش در قيامت محشور گردان
*اللَّهُمَّ؛ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ مَا خَلَقْتَ وَ ذَرَأْتَ وَ بَرَأْتَ وَ أَنْشَأْتَ وَ صَوَّرْتَ*
خدایا؛ تو آن امام غايب را از شر جميع آنچه خلقت كردى و به حركت آوردى و بيافريدى و ايجاد كردى و صورت بخشیدی، در پناه خود محفوظ دار.
*وَ احْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ (وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ)*
و از هر شری كه در مقابل رويش و پشت سر او و از سمت راست و چپ و از بالا و پايين بر وجود مباركش رو آرد از همه محفوظش بدار
*بِحِفْظِكَ الَّذِي لاَ يَضِيعُ مَنْ حَفِظْتَهُ بِهِ وَ احْفَظْ فِيهِ رَسُولَكَ وَ وَصِيَّ رَسُولِكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلاَمُ*
به حفظ خود كه هر كه در حفظ و پناه توست هرگز آسيبى به او نرسد و هم به وجود او آيين و شرع رسولت و وصى رسولت كه تحيت حق بر او و آل او باد حفظ فرمايى.
🍃واژه: #دعای_عصر_غیبی #جمعه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۲۳
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۲۲
#پرسش
با توجه به این قسمت دعا که گفته شده:
«فَافْعَلْ ذَلِكَ بِي وَ بِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ
پس (اى خدا) اين لطف را در حق من و جميع اهل ايمان انجام بده.
حَتَّى نَنْظُرَ إِلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ ظَاهِرَ الْمَقَالَةِ وَاضِحَ الدَّلاَلَةِ هَادِياً مِنَ الضَّلاَلَةِ شَافِياً مِنَ الْجَهَالَةِ
تا ما جمال مبارك ولى امر تو را كه تمام توجه تو برای او باشد، به چشم ببينيم و با سخن آشكار و دلالت واضح ما را از راه ضلالت و گمراهى و جهالت و بی عقلی به طريق هدايت آورد.»
ما چطور مومنی هستیم که هم مومنیم هم هنوز ضال و گمراه وجاهل و بیعقل هستیم؟
#پاسخ
پاسخ اول: *تمام صفات،* چه خوب و چه بد، *مراتب* متعدد دارند.
لذا فرمودند: مراتب جناب سلمان با مراتب جناب مقداد و با مراتب جناب اباذر، بسیار فرق داشته است.
مثلا: در آغاز سوره بقره، *متقین* به *دو سطح* تقسیم شده اند:
سطح اول: به غیب ایمان دارند، نماز را إقامه می کنند و از هر چه دریافت کرده اند، إنفاق می کنند.
اما سطح دوم: (که در سطح بالاتری قرار دارند)(علاوه بر آن سه خصوصیت رفتاری سطح اول) به تمام کتابهای آسمانی قبل قرآن (و تمام أنبیاء و نبوت،) ایمان دارند و به آخرت هم یقین دارند.
پاسخ دوم: *ظهور تمام فضائل اخلاقی،* از *لطف هر لحظه الهی* است که اگر فقط یک لحظه این لطف و عنایت الهی قطع شود، انسان می بیند که هیچ فضیلتی ندارد.
پس یکی از برکات این دعاهای مأثور از معصومین صلوات الله علیهم اینست که *ادب دعا کردن* را هم به ما می آموزاند.
🍃واژه:#ادب دعا کردن #مراتب صفات
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۲۴
#پرسش
فرق *تعلق با عشق* چیست؟
#پاسخ
«عشق فارغ از تعلقات است.» عشق آن است که بر مبنای احساس تنهایی نباشد. عشق حقیقی آن است که خودمان را در حضور معشوق ببینیم. عاشق آن است که از معشوق درک حضور کند و عشق را از درون خویش به فوران در بیاورد.
تا درک حضور نباشد، عشق حقیقی از کسی سر نمیزند.این ادراک احتیاج به آموزش دارد. این فهمیدن، احتیاج به طی مراتب، کلاس ، مراحل و منازل دارد.
بحث شیرین عشق و ضرورت ازدواج یک بحث مادی نیست ، یک بحث موقتی نیست، یک احساس نیست، یک هوس نیست، *بلکه مهمترین هنر یک انسان است، مهمترین تکلیف انسان است.*
*«هنر عشق ورزیدن، هنر ازدواج ، هنر همسرداری» از اولین گامها در جهت حرکت به سمت «توحید و وحدانیت الهی» و «مهمترین رسالت و مسئولیت ماست.»*
از کلمات مهمی که در مبحث ازدواج باید به آن دقت شود، *محبت* است. که هم خانواده حَب به معنی دانه است. *محبت یک امر روییدنی است*.هنر محبت کردن باید با ازدواج شکوفا شود.
🔅 *عشق و ازدواج سالم آن است که* طرف اصلا به پسند دیگران توجهی ندارد. عاشق برای خودش عشقش را بروز میدهد. محبتش گل کرده و ابراز میکند. دنبال این نیست که طرف خوشش می آید یا بدش می آید.
*ازدواج درست آن است که برای خودمان صورت بگیرد، نیاز درونی خود ما باشد.*
🍃واژه: #تعلق #عشق #حب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۲۵
#پرسش
به نظر شما دختری که مجرد است، تا وقتی که تکلیف ازدواجش روشن شه (با توجه به اینکه قابل پیش بینی نیست که چقد طول بکشه)، چه کاری باید بکنن؟ ادامه تحصیل یا رفتن سر کار یا خوداشتغالی یا...؟
#پاسخ
بدون خودشناسی و بدون شناخت فرق ازدواجهای رایج با ازدواج « اسلامی » و بدون شناخت معنای زندگی و بدون شناخت اصول و مبانی زندگی و بدون اینکه « چرایی ازدواج » برایتان روشن باشد ،
قطعا ازدواج موفقی نمی توانید داشته باشید.
پس به نظر من باید از « هر فرصتی »
فقط برای بالا بردن « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » و « هنر تشویق نکات مثبت محارم » و افزایش « آمادگی » همه جانبه خود برای « جهادهمسرداری » بهره ببرید.
اینکه خواهش کردم أعضاء محترم گروه فرازهای ابتدایی دعای بیست صحیفه سجادیه را بازگو کنند برای پاسخ به امثال شما بود که باید « به کاری بپردازید که برایش آفریده شده اید» و باید « به کار بپردازید که فردای قیامت از شما سئوال می کنند و امروز تکلیف شماست.»
لذا زنان بزرگوار عاشوراء « نقش و رسالت » خودشان را درست تشخیص دادند و با آنکه امام یاور کم داشت اما آنان نقش خودشان را ایفا کردند و « نجنگیدند » بلکه « جنگنده » پروراندند و کاری کردند که هیچکدام از اصحاب امام، شک نکردند، نلغزیدند، پشیمان نشدند، أنگیزه و روحیه خود را از دست ندادند، مثل این همه مسئولین دروغگو و خائن.امروز ما علیه ارزشهای اسلامی اقدامی نکردند.
پس کار اصلی شما « مجردین » اینست که « تمام محارم » خود را « همسر تمرینی » خود تلقی کنید و « هدایت و أصلاح نامحسوس » را با آنها « خیلی تمرین » کنید تا فردا با همسر زودرنج و حساس و خانواده احتمالا مسئله دار او خیلی زود به مشکل و بن بست نخورید. إن شاء الله تعالی
🍃واژه: #خودشناسی #ازدواج #عاشورا #مجردین
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۲۶
#پرسش
اینکه فرمودین: بدون خودشناسی و بدون شناخت فرق ازدواجهای رایج با ازدواج « اسلامی » و بدون شناخت معنای زندگی و بدون شناخت اصول و مبانی زندگی و بدون اینکه « چرایی ازدواج » برایتان روشن باشد ،
قطعا ازدواج موفقی نمی توانید داشته باشید.
یعنی خودتون موقعی که ازدواج کردین تمام این ها رو از بر بودین که ضامن موفقیت زندگی شما شده
و آیا فرزندانتون تمام این ها رو میدونستند و بعد ازدواج کردن؟!
و نیز اینکه فرموردین:
پس کار اصلی شما « مجردین » اینست که « تمام محارم » خود را « همسر تمرینی » خود تلقی کنید و « هدایت و أصلاح نامحسوس » را با آنها « خیلی تمرین » کنید تا فردا با همسر زودرنج و حساس و خانواده احتمالا مسئله دار او خیلی زود به مشکل و بن بست نخورید. إن شاء الله تعالی
دختری که محارمش در دوران مجردی راه این ابراز رو میبندن و اجازه این ابراز ها رو به دخترمجرد محرمشون نمیدن تکلیفشون چیه؟!
#پاسخ
باید تمرین کنید با خلاقیت و ابتکار ، « تحریم ها » را دور بزنید.
کافی است باورتان باشد که برای « مومن »،« هیچ « بن بستی » نیست.
و این یعنی « امید فقط به خدا »: وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجــــاً (۲) وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَــــسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْـــــــبُهُ
ضمنا لابد می دانید که اسلام داشتن « الگو » را تأئید نمی کند زیرا خلاف عقل است.
و من « ملاک » و « الگو » و « إمام » زندگی شما و دیگران نیستم.
لذا لازم نیست خدمت شما عرض کنم که من یا فرزندانم چه کرده ایم.
باید همه ما بکوشیم « مأموم »« عقل و وحی » باشیم. إن شاء الله تعالی تا در آزمون الهی بیشترین امتیاز را إحراز کنیم.
🍃واژه: #خودشناسی #ازدواج
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۲۷
💥با سلام و احترام به جمیع أعضاء محترم گروه
*قرآن،* بهتر از هر منبعی، *واژگان خودش* را به *تصویر* کشیده است.
پس برای فهم واژه *تقوا* به قرآن مراجعه می کنیم تا ببینیم *متقین* چه خصوصیاتی را رعایت کرده اند که خداوند آنان را *با تقوا* می داند.
قرآن در آیه ۱۷۷ سوره بقره می فرماید:
اینکه *توجه* خود را به *شرق و غرب* بگردانید و از این جناح به آن جناح بروید، نشانه *ابرار* بودن نیست. بلکه *ابرار* افرادی هستند که این *شش خصوصیت* را در خودشان *نهادینه و تثبیت* کرده اند:
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ
وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَـــنْ:
۱ـ آمَنَ (بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ)
۲ـ وَ آتَى الْمالَ *عَلى حُبِّــــهِ* (ذَوِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ)(یعنی: ترک تعلقات و دلبستگی ها و وابستگی ها)(یعنی: عمل مستحبی یعنی: کاری *عاشقانه* )
۳ـ وَ أَقامَ الصَّلاةَ. (یعنی: خودسازی و *روزآمد کردن توجه خود* یعنی: تنظیم و تراز کردن تمام ابعاد زندگی خود با خالق و هماهنگ با امام و مأمومین.)
۴ـ وَ آتَى الزَّكاةَ. (حفظ زیبایی و آراستگی، با جداکردن *اضافات* خود.)
۵ـ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا. (یعنی: مسئولیت پذیری)
۶ـ وَ الصَّابِرينَ (فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ) (یعنی: بالاترین درجه مقاومت و استقامت و مدیریت بحران.)
أُولئِكَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ *أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُـــــــونَ* (بقره/۱۷۷)
پس رعایت این *شش مجموعه،* می شود *تقوا* و آن شخص می شود *متقی* و اینکه قرآن می فرماید: *و العاقبه للمتقین،* یعنی: بهترین سرانجام و بالاترین سعادت و مقرب ترین مقام به رضایت و ملاقات حضرت باریتعالی، فقط برای متقین است.
اللهم ارزقنا.
🍃واژه: #تقوا #بقره_۱۷۷
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۲۸
#پرسش
گفتید: زن باید یک دستش در دست خدا باشد تا بتواند با دست دیگرش دست شوهرش را بگیرد و او را به خدا برساند و فرمودید: مردها از آن رو که مذکر ند پس نیاز به تذکر دارند.
سوالی که دارم اینه که اگر خواستگاری داشته باشم که قضیه بر عکس باشد چطور؟
یعنی مراتب ایمانی ایشان بالاتر از بنده باشد چطور؟
اونوقت من چطور میتونم برای ایشان مفید باشم؟
(گاهی با خودم میگم نکند خدایی نکرده بعد از ازدواج، من باعث سست شدنشان بشوم)
#پاسخ
*عالم ترین و آگاه ترین و مؤمن ترین شوهر، عقلانیت و اراده و ایمانش، « ریشه دار و نهادینه » نیــــــست.*
لذا « جهادهمسرداری » یعنی: « *مراقبت دائمی و هنرمندانه اما نامحســوس* از تمام افکار، گفتار، رفتار، اخلاق و مواضع اقتصادی، سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، هنری، ادبی، فرهنگی » شوهر.
پس حتی أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه هم نیازمندِ « معاونت حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها » است. لذا ایشان به رسول أکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: نعم العون فی طاعه الله.
پس شما دختران مؤمن باید از *این همه* « صحابه و مجاهدین و رزمندگان و انقلابیون و افرادِ خوش سابقه *اما ریزش کرده* در طول تاریخ اسلام و در کوفه و در طول این چهل و یک سال پس انقلاب »، « *عبرت بگیرید* » و بسیار نگران باشید که:
مبادا پس از ازدواج، (مثل بسیاری از مادرهای به ظاهر مذهبی) به جای « مدیریت عاقلانه و مؤمنانه خانواده »،« کلفت و خدمتکار خانه » و « خانه دار = سرایدار » شوید،
مبادا به « بچه بازی » سرگرم شوید،
مبادا « خانه تکانی » شما را از « همسرداری » غافل کند،
مبادا « مهمان بازی »،« تلفن بازی »،« مامان و بابابازی »،« داداشم داداشم »،« پاساژگردی » .....
شما را از « جهاد سخت و دقیق و شپهنرمندانه همسرداری » منصرف کنند.
و خلاصه اینکه مبادا شوهرانتان بی نماز، سیگاری، هرزه، معتاد و ضدانقلاب شوند و شما برایشان « *حماله الحطب* » باشید.
🍃واژه: #جهاد_همسرداری #حماله_الحطب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۲۹
💥به نظر می رسد ازدواج وقتی زیباست که هردو مسافر یک کوی و یک راه باشند. دنبال یک همسفر و همراه باشید که این همراه، فقط در طول مسیر با حضورش، کلامش و نقدش خستگی را از تن شما درکند.
🍃واژه: #ازدواج
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۳۰
با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه و عرض صبح بخیر
ابتدا به زبان کوثرانة مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها « نیازهای امروزمان » را با استعانت از خداوند متعال، اینچنین « هدف گذاری » می کنیم:
اَللّهُمَّ اِنّـــی اَسْئَلُــکَ :
۱ـ قُوَّةً فِی عِبادَتِکَ، ۲ـ وَ تَبَصُّراً فِی کِتابِکَ، ۳ـ وَ فَهْماً فِی حُکْمِکَ.
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ لاتَجْعَلِ: ۱ـ الْقُرْآنَ بِنا ماحِلاً، ۲ـ وَ الصِّراطَ زائِلاً، ۳ـ وَ مُحَمَّداً صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَنّا مُوَلِّیاً.
خدایا! من از تو می خواهم:
۱ـ قوّت در عبادت و بندگیت را، ۲ـ و بصیرت در کتابت را، ۳ـ و فهمی روشن در احکامت را،
خدایا تمام توجُهت را بر محمّد و آلش قرار ده
و ۱ـ قرآن را از ما ناراضی و شاکی قرار مده، ۲ـ و صراط را بر ما لرزان نگردان، 3ـ و محمّد و آلش را از ما روی گردان مساز.
سپس با تمسک به صد بار ذکر نورانی « یا قاضی الحاجات » در طول این روز دوشنبه می کوشیم « قابلیت، لیاقت، ظرفیت و صلاحیتِ » خود را افزایش داده و « توجه » خود را برای فراهم آوردن « شرائط إجابت » این موارد « جلب و متمرکز » کنیم. إن شاء الله تعالی
در آستانه سالروز شهادت غریبانه ثامن الأئمه حضرت امام رضـــا صلوات الله علیه،
« مشق » امروز ما چنین است:
لطفا تلاش کنید « با عباراتی کاملا مستدل و مستند »، ثابت کنید که:
« یأس (ناامیدی)» مثل گُل « یاس »، معطر و خوشبو و « عامل رشد و حرکت موحدانه » است اما « امیــد »، « بدبو » و « عامل تنبلی و توقف و اسارتِ » انسان می شود
🍃واژه: #ناامیدی #امید #امام رضا صلوات الله علیه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۳۱
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۳۰
ضمن تشکر از اظهار نظر أعضاء و از پاسخهای بسیار مستدل و مستند و خوبتان.
مشق امروز این بود که ثابت کنید:
« یأس (ناامیدی)» مثلِ گُلِ « یاس » معطر و خوشبو و « عامل رشد و حرکت موحدانه » است، اما « امید »،« بدبو » و « عامل تنبلی و توقف و اسارتِ » انسان می شود.
_جمعبندی مطالب خوب شما اینست که:
« فردِ امیدوار » برای ازدواج و آینده اش، اسیر « توهمات و خیالبافی و محاسبات ذهنی » و تنبلی و رکود است و زندگیش در « گرو » فردایی « آرمانی و نیامدنی » و همیشه منتظر است « یک طوری » بشود و او « شانس » بیاورد و کارش راه بیفتد.
اما « فردِ مأیوس » با « قطع امید از این و آن » و « دور انداختن آرمانها و آرزوها و خیالبافیها »، تازه « سر پا » می شود و « خدا » را در « أعماق درونش » می یابد و مثل « چشمه »،« از درون می جوشد » و معطر به « سعی و جهاد » است.
کودک اگر به اطرافیانش « امیدوار نباشد » به موقع روی پایش می ایستد و راه می افتد.
انسان، باید از همه جا ناامید شود تا بتواند پرده های حماقت و جهالت را پاره کند و از تکیه به مخلوق فانی بپرهیزد و از اسارت رها و آزاد شود و در مسیر « مشاهده و تشهد » قرار گیرد.
« فقط ناامیدی » می تواند، آب پاکی را روی دست انسان بریزد و او را به « فطرت و فاطر » خودش و به « رضــا » یتمندی برساند.
قرآن می فرماید وقتی رسولان الهی (از کمک مردم) مأیوس شدند، نصرت الهی برایشان فرا رسید: « حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ » وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا « جاءَهُمْ نَصْرُنا » ...(یوسف/۱۱۰)
برادران حضرت یوسف علیه السلام هم وقتی از رهایی بنیامین مأیوس شدند، نطق منطقی پیدا کردند: « فَلَمَّا اسْتَيْأَسُوا » مِنْهُ « خَلَصُوا نَجِيًّا » ... (یوسف/۸۰)
تنها « یأس غیر مجاز »،« امید بستن به خودِ نفسانی خود » و « مأیوس شدن از روح الهی » است: يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ (۸۷)
جالب اینکه حضرت یعقوب علیه السلام به جای « تفحص یا تجسس » فرمود: یوسف و برادرش (و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) را (از درون خودتان) « حس » کنید.
این « مأیوس نشدن از خدا »،« اوج موحد شدن » و نشانة « کمال انقطاع الی الله » است.
موحد، به هیچ فرد و به هیچ چیز و حتی به بهشت إتکا و امیدی ندارد و تمام توکلش به خالق جهان است و از « هر شرائط و وضعیتی »،« راضی » است و آنرا « جمیل » می بیند.
تلخکامی بسیاری از دختران و پسران و شکست بسیاری از زوجها و فروپاشی بسیاری از خانواده ها به خاطر همین « امید و توقعی » است که به هر چیزی غیر از لطف الهی دارند.
لذا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه چه زیبا فرموده اند: الیأس حُـرٌ و الرجاءٌ عبــدٌ
« ناامیدی، رهایی » و « امید، بردگی است. »
ایشان در نامه ۳۱ نهج البلاغه می فرمایند: وَ مَرَارَةُ الْيَأْسِ خَيْرٌ مِنَ الطَّلَبِ إِلَى النَّاسِ (تلخی ناامیدی، بهتر از خواهش کردن از مردم است)
و در حکمت ۳۴۵ می فرمایند: الْغِنَى الْأَكْبَرُ الْيَأْسُ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ (بزرگترین بی نیازی، ناامیدی از آنچه در دست مردم است.)
امام سجاد صلوات الله علیه هم در جمله ۱۲ دعای ۳۹ چند نکته مهم در این زمینه می فرمایند: تَفْعَلْ ذَلِكَ يَا إِلَهِي بِمَنْ خَوْفُهُ مِنْكَ أَكْثَرُ مِنْ طَمَعِهِ فِيكَ، وَ بِمَنْ يَأْسُهُ مِنَ النَّجَاةِ أَوْكَدُ مِنْ رَجَائِهِ لِلْخَلَاصِ، لَا أَنْ يَكُونَ يَأْسُهُ قُنُوطاً، أَوْ أَنْ يَكُونَ طَمَعُهُ اغْتِرَاراً، بَلْ لِقِلَّةِ حَسَنَاتِهِ بَيْنَ سَيِّئَاتِهِ، وَ ضَعْفِ حُجَجِهِ فِي جَمِيعِ تَبِعَاتِهِ
پسرهایی که برای ازدواج به « پول دار شدن » یا « وام و کمک این و آن » امید می بندند و دخترانی که به « امید حمایت و محبت و احترام شوهر » وارد ازدواج می شوند، در زندگی « ناکام » و از هر وضعیتی همیشه « ناراضی » هستند.
🍃واژه: # یاس #امید #ازدواج
@dr_ghofrani2