eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۹۳۳ با سلام و احترام و عرض تبریک میلاد فرخنده حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به تمام أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* آیه ۱۷۷ سوره بقره، *شش خصوصیت* را مطرح می کند: ۱ـ ایمان، ۲ـ آتی المال، ۳ـ إقامه نماز، ۴ـ إیتاء زکات، ۵ـ وفا به تعهدات، ۶ـ صبر و مقاومت در هر حال. مؤمنینی که این خصوصیات را دارند، به خاطر آن مواردی که در *ارتباط با *مردم* از آنها بروز پیدا می کند، *ابـــرار* نامیده می شوند، و به خاطر آن مواردی که *قلبشان* را متوجه خدا می کند، *متقین* محسوب می شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۳۴ من یه پسر ۸ سال ونیم دارم که گاهی ازم میپرسه خدااز کجا اومده ومن میگم از اول بوده ،میپرسه چه طوری بوده وبعدمیگه اگه خدانباشه چی؟ وبسیار پریشون میشه من معمولا بهش میگم هرچیزی رو آدم تو سن خاصی متوجه میشه وشماهم الان به این چیزافکرنکن بزرگ شی میفهمی وکمی آروم میشه وبعداز چندزروز دوباره میپرسه. چه طور جواب سوالش رو بدم که متوجه بشه با سلام و احترام و عرض تبریک *روز تجلیل از مقام دختران* به تمام أعضاء محترم گروه. *کنجکاوی* از ویژگیهای *متمایز کننده* انسان از سایر مخلوقات و عامل فعال شدن *تفکر و تعقل* در اوست. ضمنا *پرسشگری،* بهترین روش برای *عاقل و بالغ* شدن به موقع می باشد. پس اولا: والدین باید از *هر پرسشی،* استقبال و فرزندشان را به خاطر پرسشگر و متفکر بودنش، بسیار *تحسین و تشویق* کنند. ثانیا: والدین، *حتی اگر پاسخ همه پرسشها را هم بدانند* اما باید هنرمندانه اعلام کنند که *پاسخ تمام پرسشها* را *نمی دانند.* و به فرزندشان بارها نشان دهند که خود آنها به ۱ـ *کتاب خواندن،* ۲ـ و *پرسیدن از دیگران،* ۳ـ *جستجو در اینترنت،* ... نیازمند هستند. و چقدر زیبا و برای *رشد شناختی و رشد اجتماعی* فرزندان مفید خواهد بود اگر مادر، پرسشهای فرزندانش را در *فرصتهای مناسب* و یا در *جلسه هفتگی با أعضاء خانواده،* با *پـدر* و یا *فرزندان دیگر* و یا با *پدر بزرگها و عموها و سایر بستگان* مطرح کند و یا با مراجعه به *کتاب مناسب،* هنر *پاسخ یابی* را با فرزندان تمرین کند. ثالثا: پرسشها باید به *دو بخش* تقسیم شوند: بخش اول: پرسشهایی که می توان با *محسوسات* و با *مثال* به آنها پاسخ داد. بخش دوم: پرسشهایی که *جنبه عقلانی و استدلالی* و یا *استنادی* دارند و در مقطع دبیرستان و یا دانشگاه می توان به آنها پرداخت. پس لطفا مانع *کنجکاوی و تفکر و پرسشهای* فرزندتان نشوید بلکه بکوشید *راههای مناسب برای یافتن پاسخ* را به او تفهیم کنید. اینکه برخی از *پرسشهای* خود را باید از معلمین دبستانت بپرسی، و برخی از *پرسشهای* خود را باید از معلمین دبیرستان بپرسی، و اینکه وقتی رفتی دانشگاه، برخی از *پرسشهای* خود را باید از اساتید دانشگاه بپرسی، با این روش، می توان *شوق* فرزند را به *دیدار معلمین و اساتید* و *خواندن کتابها* و *تحقیق و پژوهش* افزایش داد. ضمنا بعضی از پرسشهای مربوط به *خداوند* را می توانید با *مثال آوردن از عقل* ، پاسخ دهید. مثل اینکه از او بپرسید: شما از کی صاحب عقل شدی؟ (تا بفهمد که بعضی چیزها مثل عقل، *زمان* ندارد.) و اگر بپرسد: چرا خدا را *نمی بینیم* ، می توان پاسخ داد که: آیا می توانی *عقل خودت* را ببینی؟ امیدوارم این نکات برایتان مفید باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۳۵ با سلام و احترام به أعضاء محترم گروه ضمن تشکر از پاسخهای خوبی که برخی از أعضاء محترم در ارتباط با کلمه *ادب* مطرح کردند نکاتی را درباره *تربیت* و *ادب* ـ در دو بخش ـ خدمت شما تقدیم می کنم: *بخش اول:* طبق کتب روانشناسی تربیتی، *تربیت،* مجموعه تلاشهایي است كه تواناييهاي « حیوان و انسانِ » را *مطابق نظر مربّی* می پروراند. پس *هدف* از تربیت اینست که آن حیوان یا انسان، *در سيرك، در سياست، در اقتصاد، در پوشش، در تغذیه و در هر زمینه دیگری، *مطابقِ نظر و اهداف مربّی* یا *مطابقِ اهدافِ نظامِ سلطه* عمل کند و *رفتاری قابل پيش بينی* و طبق *الگو و نُرمهای معین،* داشته باشد. پس با *تربيت،* ذهنیت و گفتار و رفتارهاي متربّی، *بدلخواه مربّي، قالب گیری* می‌شوند. به نحوی که *فردِ با تربيت،* دیگر هیچ نیازی به: *تفكّر و تعقّل و خلاقیت و ابتکار و اعتراض و انتقاد* ندارد بلکه *ناخودآگاه* از *هنجارهای بیرونی* و *إلقائات رسانه ای،* (درست یا غلط)، بدون هیچ اعتراضی، *تبعیت* و *هر چیزی را مصرف* می کند. لذا برخی کتب روانشناسی تربیتی، به صراحت و با وقاحت می‌گویند: *تربيت یعنی: ایجادِ عادتهای مطلوب.* زیرا برای طرفدارانِ تربيت، فقط *رفتار* مهم است (نه رشدِ افراد) و از نظر آنها، بچه باید (مانند حیوان) فقط *مطابق نظرِ مربی عمل کند.* و به *تشخیصِ عقل و فطرت و وجدان و تجربه* خودش، *اصلا إعتنائی نداشته باشد.* از منظر لغت، *تربيت* از ریشه *ربو* و هم خانواده با *ربـا* به معنی: *افزايش كمّی و مادّی* است و از ریشه *ربب* و *ارباب* نیست. قرآن هم، *تربيت* را برای: *پرورش بدن* مطرح کرده است: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ: رَبِّ ارْحَمْهُما كَما *رَبَّياني‏ صَغيراً* (أسراء/۲۴) والدین و مربیانِ غافل و تحت تأثیر تلقینات استکباری، برای *مطیع کردنِ* فرزندان و دانش آموزان، تلاش می کنند آنها را با *فعالیتهای تربیتی؟؟؟* به تحلیل و گفتار و رفتارهای دلخواهِ خودشان و اربابانشان، *عادت* ‌دهند و *معتاد* کنند. *عادت* یعنی چه؟ یعنی: *شرطی کردن* و *شرطی شدن* یعنی: *انجام وظائف* با نظارت و دخالتِ *عوامل بیرونی* و بدون دخالت *إراده و آگاهیِ و تفکر و تعقل خود فرد.* بنابراین *هر نوع عادتی، توهین به عقلانیتِ* انسان است. لذا أمیرالمومنین حضرت علی صلوات الله علیه می فرمایند: *أفضلُ العبادة، ترکُ العادة:* بهترین عبادت، ترک عادت است. و آن حضرت می فرمایند: *ذللّوا أنفسکم بترک العادات و قوّدوها الی فِعل الخیرات* با ترک عادتها، نفسانیت خودتان را رام کنید و آن را با انجام خیرات، مطیع سازید. و اسلام برای اینکه مسلمانان و مؤمنین، گرفتار و اسیر *عادت* نشوند، *نیّــت* را برای *هر کاری، واجب رکنی* قرار داده است: إنّما الاعمالُ بِالنّیات پس *زیباترین زیور* انسان، *أدب* و بروز و ظهورِ *إراده و عقلانیّت* خود افراد بشر است که در *بخش دوم* عرض خواهد شد. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
4_6021323456392464528.docx
47.9K
۹۳۶ 👈نوع فایل: متن پیاده شده 👈موضوع: 👈جلسه_دهم_دوره_اول 🍃واژه: ۳۱ پاییز۹۷ @dr_ghofran2
۹۳۷ عشق فوران درک حضوراست. وقتی می فهمیم که پرتوی از هستی هستیم به وجود خودمان پی می بریم و اگر پی به وجود ببریم، به وجد می رسیم. وجود، وجد و بهجت و نشاط برای درک وجود است. ما قرار است خودمان این وجود را وجد کنیم تا به وجد بیاییم.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۳۸ در دوران عقد هستیم، همسرم وقتی با هم تنها هستیم از پوشش من ایراد میگیره و میگه تو چرا لباس مناسب نمیپوشی پیش همسرم باید پوشش چطوری باشه؟ وقتی ازشون خبری نیست تماس میگیرم پیداشون نمیکنم و میگم نگرانتون شدم ، میگن این مسائل از نظر من لوس بازیه من تابحال کسی نگرانم نشده و نمیتونم بفهمم این حرفات، و دو شخصیت دارند یروز انقدر از من تعریف و خدا رو شکر گذار یک روز میگن چکنم انتخابم بودی و باید تحمل و زندگی کرد. بارها گفته ام که « دوران عقد » دوران بسیار حساس و پر حاشیه ای است زیرا دختر و پسر هنوز زن و شوهر واقعی نیستند و نباید « با هم » ارتباط زناشویی برقرار کنند. اما متأسفانه تا کنون حتی یک نفر را ندیده ام که این نکته را باور کند و چوب این بی توجهی را نخورده باشد. شما دختر و سرشار از لطافت، ظرافت و زیبایی و جذابیت هستید پس باید هنرمندانه ایشان را « مجذوب » و « تشنه » دیدار و گفتار و رفتار خود کنید و نباید با گفتار و رفتار و ابراز نسنجیده خود برای ایشان « بی مزه » و « بی ارزش » شوید. پس باید هر کاری که ایشان را آزار می دهد را بشناسید و از آن بپرهیزید. باید وانمود کنید که ایشان شخصیت فهمیده ای است و نباید جوری رفتار کنید که انگار یک بچه بی دست و پا و نیازمند مراقبت است. همانطور که فردای ازدواج باید ببینید ذائقه او چه غذایی را می پسندد و همان را درست کنید امروز هم باید همان گفتار و رفتار و لباس و پوششی که او می پسندد را از خود ابراز کنید. همانطور که بعثت آخرین پیامبر صلی الله علیه و آله، دو بخش مکی و مدنی داشت، زندگی شما هم الآن دوران مکی را می گذراند و فقط باید « جذب » داشته باشید تا بعد از ازدواج به دوران « درمان و رشد » هم برسید. یکی از شیوه های مهم در ارتباط با همسر و فرزند، « یکی به نعل و یکی به میخ » زدن است. به عنوان مثال : وقتی او صحبت از پشیمانی می زند و می گوید « چکنم انتخاب خودم بوده باید تو را تحمل کنم » .... با صراحت و خیلی جدی بگوئید: اگر انتخابت اشتباه بوده کاری ندارد صرفنظر کن و دیگه ادامه ندهیم، اما بلافاصله لحنتان را تغییر داده و با لبخند و حالت شوخی بگوئید: من که میدانم شما داری مرا امتحان میکنی و إلا من به عقلانیت و اراده و ایمان شما اطمینان دارم و به شما سرباز امام زمان افتخار می کنم و با این شوخیهای شما از ازدواج با شما دلسرد نمی شوم. لطفا « نعل » و « میخش » را خودتان تشخیص دهید. نمی دانم آن سخن چقدر درست بوده یا نه. اما امیدوارم به روزی نرسیم که لازم باشد بعضی از دختر خانمها ازدواج کنند که پسرها آنها را درست کنند. در هر حال برای هر میزبانی این خیلی مهم است که مهمانانش از چه « مائده ای » بیشتر لذت می برند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۳۹ ۹۲۷ چقدر عالی بود. خیلی ممنون از شما بابت تبیین آیات قرآنی و معنای صحیح واژگان.. امکانش هست که در مورد قسمت اول آیه که رو به سمت غرب و شرق کردن را نشان ابرار بودن نمی‌داند هم توضیحی بفرمایید؟ مصادیق رو به سمت شرق و غرب کردن، چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ به نظر می رسد *رو آوردن به شرق و غرب* یعنی *نهایت از خودبیگانگی و خودباختگی و بی ایمانی،* مثل همین *نگاه* حقیرانه و احمقانه دولت نالایق و دروغگو و خائنی که در نهایت *ذلت و حقارت* ، *حتی آب خوردن* را هم به *بیگانگان* گره زده است و به *ظرفیتهای درونی و لطف الهی،* هیچ توجه و اعتمادی ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۰ چرا روزی به نام ،روز دختر داریم و فضیلت و گوهر وجودی دختر چیه که اون رو شایسته ارج نهادن میکنه؟ ضمن تبریک ایام *تجلیل* از مقام *دختر،* طبق فرمایش رسول أکرم صلی الله علیه و آله ، *تمام برکات الهی، در وجود دختر تجلی دارد.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۱ با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد فرهیخته لطفا عنایت فرمایید تکلیف ما با والدینی که فرق اولاد میگذارندچیست مخصوصا والدینی که موجب تضییع حق اولاد میشوند سلام و صلوات و برکات الهی بر شما. چون *خصوصیات هر فردی، منحصر به فرد است،* لذا برای والدین و برای خود شما و برای هیچ فردی *امکان ندارد* با همه، *یکسان* برخورد کند. لذا یکی از قوانین آفرینش که عامل این همه *زیبایی* است، *تبعیض* می باشد. پس والدین و مسلمانان، فقط موظف هستند *عادلانه* رفتار کنند. در هر حال، هر فرزند عاقل و بالغ و مؤمنی، طبق فرمایش قرآن، موظف است *نسبت به هــر پدر و مادری* با هر اخلاق و رفتاری* ۱ـ احسان کند، ۲ـ از آنها تشکر کند، ۳ـ برایشان دعا کند، ۴ـ با آنها به زیبایی معاشرت کند، اما از دستورات *شرک آلود* آنها، *اطاعت نکند.* البته اگر *از هر پدر و مادری* بپرسید که آیا شما عدالت را نسبت به فرزندانتان رعایت می کنید یا خیر؟ همه آنها حتما *ادعا* می کنند که *عدالت را رعایت می کنند* و بچه ها *اشتباه* می کنند. پس لطفا امروز از *برخورد احتمالا غیر عادلانه* والدین خود، خوب عبرت بگیرید تا فردا خود شما *نسبت به فرزندانتان* چنین اشتباهی را مرتکب نشوید. موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۲ لطفا واژه ی نیت را اگر امکان داره توضیح بفرمایید. ممنون از لطفتون *نیت* یعنی: *یکپارچه و یک کاسه و موحدانه* کردن تمام *خواسته ها، تمایلات، آرزوها، نیازها، دعاها و تلاشهای* خود در زندگی. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۳ 📌همراه با نظرات شما با سلام و با اجازه خدمت استاد مهم‌ترين ویژگی عالم دنيا نسبت به عوالم دیگر، در سیر اختیاری انسان است که او را بر سر دو راهی خیر و شر مخیّر می‌سازد. در دنیا، ملکات نفسانی متناسب با قوانین مادی ظهور پیدا می‌کند. به طور مثال، ملکۀ غضب در دنیا، به صورت داد و فریاد بروز پیدا می‌کند. این ملکه در عالم برزخ متناسب با آن عالم؛ به صورت حیواناتی که این خصلت در آنها غالب است مانند پلنگ، سگ... ظهور می‌یابد: درحقیقت، پس از مرگ مهمان دست‌رنج خود هستیم. لذت‌ها و عذاب‌ها، جزا و نتیجه عمل ما نیست، بلکه خودِ عمل ما است که به ما برمی‌گردد یعنی: همان نیت ما است. «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ (مدثر، آیه ۳۸)؛ هر كسى در گرو دستاورد خويش است» 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. لابد می دانید که *خُلق و اخلاق،* منحصر به *انسان* است اما *خوی،* به خصلتهای *حیوانی* گفته می شود. احتمالا این درست نیست که *خوی نفسانی و حیوانی* را *ملکه و ملکات* بنامیم. زیرا *ملائکه عظام،* علیهم السلام، فقط پاسدار *خصوصیات اخلاقی و انسانی* انسان هستند و از *خویهای نفسانی،* بسیار گریزان می باشند. 🍃واژه: اخلاق @dr_ghofrani2
۹۴۴ ۹۳۵ چطور از آیه ۲۴سوره اسرا این برداشت میشود که فقط *پرورش بدن* کودک است؟ پس پرورش روحی کودک کی و کجا صورت میگیرد؟ جز این است که در دوران کودکی و به ویژه در ۷سال اول و با تاثیر مستقیم مادر و پدر محقق میشود؟ ۱ـ کلمه *صغیر* برای *کمیت* و امور *مادی* به کار می رود پس آن آیه به *نمو مادی بدن* دلالت دارد. ۲ـ *روح الهی انسان،* چون *جنبه مادی ندارد* پس هیچ نیازی به *پرورش* ندارد، انسان به میزان *عقلانیت و طهارت و معرفت و ایمان و ادب و تقوایش* ، *علو معنوی و روحی* پیدا می کند. ۳ـ اینکه *معاویه* پسر یزید ملعون، عاقلانه راه آباء و اجداد خبیثش را ادامه نداد، (بر خلاف إلقائات روانشناسان و جامعه شناسان)، هیچ ربطی به *والدین و وراثت و محیط* او نداشت. انسان، *مختار* است و *سرنوشت* او فقط در دست *خود او* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2