eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۰۸۵ ۱۰۷۹ روابط مشروع یا نا مشروع شوهران خیانت نسبت به زنان محسوب نمیشود پس چه محسوب می‌شود شوهر آزاد است که هر خیانتی به همسرش روا داشته ۱ـ این اعتراض ناشی از اینست که غالب زنان ظاهرا مذهبی در زمان ازدواجشان نه تنها به قرآن بلکه حتی به *رساله* مرجع خود هم رجوعی نداشته اند و لذا فرق ازدواجهای رایج با ازدواج *اسلامی* را نمی دانند. ۲ـ متأسفانه *بانوان ظاهرا مذهبی* از *روابط نامشروع شوهران* ـ تا زمانی که بی خبر بمانند و علنی نشوند ـ اصلا *ناراحت نیستند* بلکه پس از *خبر دار و علنی شدن* است که *نفسانیتشان* آتش می گیرد. بهترین دلیل برای اینکه اعتراض این گونه زنان، فقط جنبه *نفسانی* دارد و جنبه *الهی و شرعی* ندارد این که: آنها میان *روابط مشروع با روابط نامشروع* فرقی قائل نیستند و به هر رابطه ای، حتی به حکم خدا، اعتراض دارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۸۶ بانوی محترمی پرسیده اند: اگر خانواده عروس *شرطشون برای ازدواج* دخترشان این باشه که *پسر نماز اول وقت خون باشه* و از او بپرسن: آیا اگر موقع نماز کنار مسجد رد بشین نماز را در مسجد می خونید یا رد می‌شوید؟ آیا این شرط خوبه؟ و آیا برای فهمیدن نماز اول وقت این سوال خوبه؟ به ایشان عرض شد: *نماز اول وقت،* و *نماز در مساجد* با همه تاکیداتی که برایشان شده: ۱ـ هیچکدامشان *واجب* نیستند، ۲ـ گاه *ممکن* نیستند، ۳ـ گاه *لازم* نیستند، ۴ـ گاه نماز *باید با تأخیر* خوانده شود. ۵ـ گاهی مثل شرائط امروز جامعه، *جماعت در مسجد، اصلا ممنوع* است، ۶ـ در هیچ زمانی، *چنین شروطی* میان مسلمانان واقعی، متداول نبوده، ۷ـ این دو شرط، *هیچ رفتار و اخلاق درستی را برای فرد، تضمین نمی کنند* ۸ـ در فردای ازدواج، هیچ *ضمانت اجرایی* برایشان نیست و ..... پس این دو شرط، از *وساوس شیطان* و *شروطی غیر عاقلانه و غیر عملی و غیر اسلامی* هستند. اما می توانند *افراطی* بودن خانواده عروس و *میزان دخالت غیر منطقی* آنها را به روشنی به خانواده داماد تفهیم و آنها را *فراری* دهند و دختر را در فراغ ازدواج *عاقلانه و اسلامی* بسوزانند و عمرش را تباه کنند. ضمنا طرح این شروط در *ذهن* خانواده ها نشان می دهد که چقدر آنها از ازدواج *اسلامی* بی خبر و دور و چقدر از *شناختِ عوامل موفقیت و سعادت در زندگی،* محروم مانده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۸۷ دختر خانم عزیزی فرموده اند: آقا پسری خواستگار من هستند و چند جلسه با هم صحبت کردیم و ظاهرا پسر معتقد و ولایی هستند طبق تحقیقاتی هم که انجام دادیم همه ایشون رو تایید کردن ولی هنوز یه سری تردیدهایی برام وجود دارد به همین خاطر استخاره کردم و جوابش خوب نیومد حدود یک ماه بعد هم استخاره کردم باز هم جوابش خوب نیومد الان موندم چی کار کنم؟ از این میترسم که به ایشون بله بگم و بعد پشیمون بشم.... به این نورچشمی عزیز عرض شد: آیا به نظر شما قرآن برای فالگیری نازل شده است؟ آیا قرآن به شما گفت که این خواستگار خوب نیست؟ یا شما (یا آن فردی که برایتان تفأل زده) از آن آیه چنین *استنباط* کردید و *استنباط خود* را به *قرآن و خدا* نسبت می دهید؟ آیا این *تهمت و إفترا* به خداوند و *کفر* نیست؟ آیا گمان شما اینست که هزاران هزار نفر در طول این پانزده قرن شهید شدند تا قرآن برای *تفأل* به دست ما برسد؟ تا از او بپرسیم با کی ازدواج کنیم؟ کجا خانه اجاره کنیم کجا خانه بخریم؟ چه ماشینی بخریم؟ و ... آیا این کار *عاقلانه و منطقی است؟ اگر عاقلانه و منطقی است چرا *دوباره* تفأل زدید؟ آیا اگر یک نفر خارجی از ما بپرسد با کتاب آسمانیتان چه می کنید و ما بگوئیم از آن برای *فال گیری* استفاده می کنیم به ما نمی خندد؟ آیا رسول أکرم صلی الله علیه و آله و أئمه أطهار صلوات الله علیهم گفته اند برای انتخاب همسر و ماشین و خانه و .... *لای قرآن را باز کنید و از او بپرسید؟* آیا خود قرآن چنین اجازه ای به شما داده است؟ آیا افراد بسیار زیادی که با همین *تفأل* ازدواج کرده اند اما کارشان به درگیری و قهر و طلاق کشیده شده، مشکلشان کجاست؟ آیا این *تفأل* ، چیزی را تضمین می کند؟ به نظر شما چرا مراجع گفته اند: تفأل (که مردم به اشتباه به آن اسخاره می گویند) *حجیت* ندارد و عمل به آن *واجب* نیست و ترک آن *حرام* نیست؟ حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب کشف الأسرار می فرمایند: اگر فردی ۵۰ ۵۰ شد و بر سر دو راهی قرار گرفت اشکالی ندارد استخاره کند (تفأل بزند) اما بلافاصله می فرمایند: البته برای مؤمن چنین حالتی رخ نمی دهد. چرا؟ چون اگر واقعا مؤمن باشد « *الله ولی الذین آمنوا یُخرجهم من الظلمات الی النور* » می فرمایند: اگر در چینن حالت ابهامی گرفتار و ۵۰ ۵۰ شدید حتما در *ایمان خودتان* شک کنید. پس لطفا: ۱ـ دعای ۳۳ صحیفه سجادیه در باب *استخاره* را با دقت بخوانید و ببینید *طلب خیر از خداوند* یعنی چه. ۲ـ خیالبافی را کنار بگذارید و یک برگ کاغذ را با یک خط از بالا به پائین، نصف کنید و با گفتگو با خصوصا پدرتان، در یکطرف *نکات مثبت* و در سمت دیگر *نکات منفی* انتخابتان را بنویسید تا بتوانید درست تشخیص دهید. البته از این اوهام رهایی پیدا نمی کنید مگر اینکه ابتدا به *خودشناسی* بپردازید و *معنای زندگی* را بفهمید و *فرق ازدواجهای رایج* با ازدواج *اسلامی* را بدانید و بفهمید که هر لحظه در حالِ *آزمون الهی* هستید و خلاصه برای *أمر مقدس ازدواج و زندگی مشترک* از *آمادگی لازم* برخوردار باشید. قطعا هر قدر *آمادگی شما برای همسرداری* و *توکل* شما به خالقتان *بیشتر* باشد *نگرانی شما کمتر* خواهد بود. امیدوارم در ورود به این *مرحله مهم زندگی* موفق و مؤید باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: ۳۳_صحیفه_سجادیه @dr_ghofrani2
۱۰۸۸ سلام و رحمت الهی بر تمامی أعضاء محترم گروه. امیدوارم صبح همگی بخیر باشد و امروزمان از دیروزمان بهتر باشد. امروز پنجشنبه است پس با عنایت الهی می کوشیم عبارت موحدانه: « لا إله الا الله الملک الحق المبین » را از خودمان به تجلّی درآوریم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۸۹ ۱۰۸۰ امکانش هست کلاسی در مورد ضرورت درست و نحوه بیان امر به معروف و نهی از منکر در برنامه های آینده تون بگذاری ۱ـ إن شاء الله تعالی در آینده اگر خداوند متعال شرائطش را برایمان فراهم آورد به این بحث می پردازیم. ۲ـ اما تا آن زمان، به *اولین نکته بسیار مهم* توجه کنیم که: أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در اوائل نامه ۳۱ نهج البلاغه می فرمایند: *و امر بالمعروف تکن من أهله* یعنی: *امر به معروف و نهی از منکر* قبـــل از اینکه برای *إصلاح و آدم کردن دیگران* باشد باید به *معروف و منکر شنــــاسی خود مـــا* و *اصلاح گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خود مـــا* منجر شود. تا مبادا مبادا مبادا مثل مردان و زنان *منافق* وارونه و به ناحق عمل کنیم و باعث *امر به منکر و نهی از معروف* شویم: الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ *يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ* ... إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ (توبه/۶۷) ۳ـ در آستانه ماه محرم به *دومین نکته بسیار مهم* هم توجه کنیم که *امام حسین* صلوات الله علیه و آن افسران برومند و رشیدی که با *پشتیبانی دختران و بانوانی سرشار از عقلانیت و إراده و ایمان و امید* در *أمر* امام زمانشان، *حـــل و ذوب* شدند، برای *إحیـــاء أمر به معروف و نهی از منکر* ، *قیــــام* کردند. اما *نه علیه بد حجابی زنان* و *نه علیه دولت خائنی مثل دولت یزید ملعون* بلکه قیام آن نورچشم حضرت زهرای أطهر *علیه مردم کوفی صفتی* بود که *غرق در جهالت و ضلالت* بودند و از *افراد خائن حمایت و اطاعت می کردند* اما از *أولیاء الهی اطاعت نمی کردند:* ... *لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ* تا برهاند بندگان تو را از (گردابِ) جهالت و نادانى و سرگردانى (در وادى) گمراهى *وَ قَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ* (همان مردم عهدشکنی) که همدست شدند علیه او ، با همانها که: *۱ـ غَرَّتْهُ الدُّنْیا ، ۲ـ وَ باعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى، ۳ـ وَ شَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ ، ۴ـ وَ تَغَطْرَسَ ، ۵ـ وَ تَرَدّى فى هَواهُ، ۶ـ وَ اَسْخَطَکَ وَ اَسْخَطَ نَبِیَّکَ* دنیا فریبشان داد و سعادتشان را در عوض چیز بی ارزشی فروختند و آخرتشان را با بهایى کم عوض کردند و تکبر ورزیدند و در هوس غرق شدند و تو و پیامبرت را به خشم آوردند، ۷ـ *وَ اَطــــاعَ مِنْ عِبادِکَ* و (حمایت و) اطاعت و پیروى کردند از میان بندگانت آنهایی را که: *اَهْلَ ۱ـ الشِّقاقِ، ۲ـ وَ النِّفاقِ، ۳ـ وَ حَمَلَةَ الاْوْزارِ، ۴ـ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ* اهل تفرقه و نفاق بودند و بارهاى سنگین گناه به دوش داشتند و مستحق آتش بودند *فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَ اسْتُبیحَ حَریمُهُ* پس او صبورانه با آن (مردم پر ادعا) مبارزه کرد تا خونش در راه پیروى تو ریخته شد و حریم مقدسش شکسته شد *اَللّهُمَّ ؛ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً* خدایا؛ پس آن ( *مردم حامی دولت مثل یزید* ) را لعنت کن به لعنتى گریبانگیر و عذابشان کن به عذابى دردناک. (مثل کرونا) (بخش ابتدایی زیارت مهجور اربعین) (پس باید به خدا پناه برد از بعضی ها که هشتاد یا صد و یا حتی چند صد کیلومتر را پیاده روی می کنند اما بدون کمترین توجه به زیارت اربعین، روضه عاشوراء می خوانند و می شنوند و یزیدیان را لعنت می کنند !!!) خدایا؛ به حق *زیباترین ازدواج تاریخ بشر* تا ما را *بیدار نکرده ای* از دنیا *مبر.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
4_5823233848099473762.pdf
110.5K
۱۰۹۰ با سلام و احترام به أعضاء محترم گروه و تبریک این ایام نورانی و عظمت این *لیالٍ عشر ، شبهای دهگانه.* به همین مناسبت نیم نگاهی به *آیه ۵۱ سوره بقره* را به عنوان « هدیه » تقدیم حضورتان کردم. امیدوارم برایتان مفید باشد. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: دهه اول ذی الحجه ۵۱ @dr_ghofrani2
۱۰۹۱ ۱۰۸۵ استاد بزرگوار اگر روابط کاملا *نامشروع* آقایی(فارغ از هر علتی که دارد)، موجب بیماری‌های صعب العلاج و بعضا لاعلاج برای خانمشان شود، آیا باز هم فقط خیانت به خودش و خدا محسوب می‌شود؟ بیماری های سختی که زن را سالها و شاید تا پایان عمرش درگیر کند و حتی او را از مادر شدن محروم کند. آیا یک زن نباید حداقل، اعتماد به سلامت جسمی همسرش داشته باشد، وقتی مکلف است به عرضه خود برای شوهرش. آیا این روابط واقعا *نامشروع* خیانتِ به اعتمادِ خانم محسوب نمی شود؟ هر چند که عوامل استکبار دائما و با روشهای گوناگون می کوشند برای *سلب اختیار* مردم، *مجبور بودن* را به آنها *تلقین* کنند تا آنها خود را تحت تأثیر اجباری *وراثت و عوامل محیطی* بپندارند و *استحمار* و خیالباف و *منفعل و آسیب پذیر* شوند، اما حداقل *بانوان مؤمن،* آنقدر عاقل و با اراده و أهل توکل هستند که به *مختار* بودن خود مطمئن باشند و *توهم جبر* را نپذیرند و تحت تأثیر *تخلف شوهر* یا *دیگر اطرافیانشان* قرار نگیرند. به عبارت دیگر اینطور که شما فرمودید اگر *تخلف شوهر باعث بیماری زن شود* پس اگر بانویی از *تخلف* شوهرش اصلا *خبردار* نشود، قطعا *بیمار* هم نمی شود. پس اگر بانویی از *با خبر شدن* تخلف شوهرش بیمار شود در واقع به خاطر *شنیدن خبر* و تحت تأثیر *خودخواهی و نفسانیت* و *ضعف تعقل و ایمان* خودش بیمار شده و *نگرانی* از دست دادن *آبرو میان اطرافیان* او را بیمار کرده است. طبق *اصل مختار بودن انسان،* هیچ مرد و زنی نباید خود را *تحت تأثیر تخلف اطرافیانش* بپندارد و حضرت لوط علیه السلام هم *نباید* به خاطر *خیانت قطعی زنش* بیمار شود. پس اگر رعایت *بهداشت* مانع *انتقال بیماری بیماران* می شود، *عاقل و مؤمن* بودن هم انسان را از *منفعل* بودن حفظ می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۹۲ استاد بسیار عالی هست فرمایشات شما من در هیچ کلاسی از مباحث شما نبودم و کاملا بی اطلاع هستیم . در این چند ماه متوجه شدم اسلام ما با اسلام ناب بسیار متفاوته و از اسلام ناب دوره ما به خیالمون فکر میکنیم اسلام ناب رو یاوری هستیم و همین طور هم فرزندان رو تربیت میکنیم ولی در عمل از فرمایشات شما متوجه شدم بیراهه میروم و واقعا تا امروز انجام واجبات ترک محرمات تلاش ما در زندگی بود . پس مطابق فرمایشات شما بفرمایید از کجا میتوانیم با اسلام ناب آشنا شویم؟ و اخلاق و زندگی مورد رضایت صاحب الزمان عج داشته باشیم ؟ از حُسن ظن شما ممنونم. به *حکم عقل* و به *توصیه مکرر* أئمه أطهار صلوات الله علیهم، باید زندگی خود را فقط با *قرآن و سنت نبوی* تراز و تطبیق دهیم. چه زیبا در آغاز *زیارت امین الله* عرض می کنیم: ای امام و پیشوای من، من گواهی می کنم که تمام عمر شما به این *سه کار* پرداختید: *أَشْهَدُ أَنَّكَ* : ۱ـ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۲ـ وَ *عَمِلْتَ بِكِتَابِـــهِ* ۳ـ وَ *اتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيِّهِ* صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ (پس من هم که می خواهم شیعه و پیرو شما باشم باید به این سه کار بپردازم.) 🍃واژه: امین الله @dr_ghofrani2
۱۰۹۳ شما ولایت پدر عروس هم مطرح کردید در حال حاضر وظیفه ی بنده به عنوان مادر عروس خانم در مقابل خواستگار چیست؟ و سوالات و مورد توجه ما در مورد آقا داماد و خانوادشون و تشکیل یک زندگی مهدوی و مورد رضایت صاحب الزمان عج باید چه مسائل و سوالاتی باشد ؟ ۱ـ ابتدا از اینکه فرزندتان برای أمر مقدس ازدواج آماده می شود و شما به این مرحله از *آزمون الهی* خود رسیده اید به شما تبریک عرض می کنم و امیدوارم بتوانید *نقش* خود را در این مرحله به زیبایی ایفا کنید. ۲ـ مادر هر عروس خانمی، اگر *مؤمن* باشد باید تابع *ولایت* پدر آن عروس باشد و ایشان را در ولایتش، حمایت و یاری کند. ۳ـ از *مطرح شدن خوبیهای خود در حضور داماد* جلوگیری کنید. زیرا برخی از دامادها، مجذوب *خوبیهای مادر زن* می شوند و به اشتباه می پندارند که *دختر هم به مادرش* شبیه است. (زیرا شنیده اند که مادر را ببین دختر را بگیر.) در حالی که معمولا *خصوصیات اعتقادی و سیاسی دختر* تابع *خصوصیات پدر* است. ۴ـ لطفا *غفرانی* را در اینترنت جستجو و وارد سایت *به آسمان نگاه کن* شوید و *پرسشنامه* ازدواج را در آنجا ببینید. این پرسشنامه در کتاب *ازدواج چگونه* هم درج شده است. ۵ـ هر چند که مردها در خانه، *نقش رئیس* را بازی می کنند اما چون عملا *ریاست* خانواده در دست بانوان است لذا تشکیل *خانواده مهدوی* تابع *نگاه و باورهای* بانوی خانه است. پس بیش از حساسیت بر روی داماد، به *دختر عزیز* خودتان *توجه* کنید و با *هدایت نامحسوس و غیر مستقیم* و *تشویق مناسب نکات مثبت* دختر محترمتان، او را برای ساختن چنان خانواده ای، مهیا کنید تا بتواند عاقلانه و مؤمنانه و هنرمندانه از *کجروی* خانواده جلوگیری کند. 🍃واژه: # مادر عروس @dr_ghofrani2
۱۰۹۴ در امر ازدواج، موضوع تعهد زنان به مردان را مطرح فرمودید. پس معنای دقیق آیه ۲۱ سوره آیه نساء که فرموده آنها هنگام ازدواج از شما پیمانی محکم گرفته اند، چیست؟ ضمن تبریک این ایام با عظمت، به نظر می رسد آیه ۲۱ سوره نساء در ادامه مطلب آیه ۲۰ آن سوره، به مسئله *پرداخت مهریه به هر مقدار مورد توافق* توجه می دهد و شوهر را موظف می کند که به *تعهد مالی* خود نسبت به همسرش، به طور کامل عمل کند. (حتی اگر مهریه مورد توافقشان، *قنطار* باشد.) اما شاید این *میثاق غلیظ* دامنه وسیعتری دارد و شوهر را ـ حتی در بدترین شرائط اخلاقی زن ـ از *اخراج از منزل* و از *طلاق* دادن همسرش هم، باز می دارد..... 🍃واژه: ۲۱ @dr_ghofrani2
۱۰۹۵ اول اینکه من چه طوری به خودشناسی برسم؟ و دوم اینکه ازدواج رایج و ازدواج اسلامی فرقش چیه؟؟ برای *خودشناسی* باید بفهمید که: ۱ـ شما تا آخر عمرتان دو نفرید پس هر لحظه می توانید: *عاقلانه* زندگی کنید یا هر طور *دلتان* و *نفستان* خواست عمل کنید. ۲ـ شما در هر شرائطی ـ حتی در زندان و در اسارت هم ـ *مختار* هستید پس *سرنوشت* شما در دست خود شماست. ۳ـ اینکه هر لحظه در حال *آزمایش الهی* هستید و دائما با *افراد، أشیاء، انواع حوادث،* سنجیده و ارزیابی می شوید. ۴ـ اینکه نسبت به *تمام توانایی های* خود، *مسئول* هستید و در پایان خط مسابقه، مورد *حسابرسی و بازخواست* قرار می گیرید. ۵ـ .... ۶ـ ..... ۷ـ .... ۸ـ ..... ۹ـ ........... می توانید مباحث *خودشناسی* را در کانال *تسبیح۱* جستجو کنید و مطالبش را ببینید و بشنوید. *پاسخ* پرسش دوم شما درباره ازدواج *اسلامی* هم توسط یکی از أعضاء محترم گروه بلافاصله داده شده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۹۶ اگر روزی همه میرسه پس عکس های سوءتغذیه کشورهای آفریقایی چه معنی میده ؟ وقتی دولتهاشون بی تدبیر هستند اون قشر نباید فرزند آوری میکردن ؟؟ اینکه گناه روزی ما رو تنگ یا عدم گناه روزی را زیاد میکنه در مورد کافران چگونه هست ؟ همین مسئله در مورد زوج آفریده شدن بندگان هم هست . آمار طلاق ... تنهایی ها ... مجرد موندنها ...‌به خاطر چیست ؟ سلام و رحمت الهی بر شما و این ایام پر برکت بر شما مبارک. ظاهرا خداوند *روزی هر مخلوقی* را مقدر نموده و قطعا در اختیار او قرار می دهد. اما *اولین و مهمترین رزق و روزی* ، *توانایی های* خود فرد است که باید *ابراز* شوند تا او به *سایر رزق* خود نیز برسد. لذا قرآن می فرماید: *وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى*‏ (نجم/۳۹) پس هر انسانی به اندازه *سعی* عاقلانه و دقیق و درست و هنرمندانه اش به روزیش دست پیدا می کند. پس اگر اکثر مستضعفین جهان در طول تاریخ از *ظالمین* حمایت و از *فراعنه* اطاعت کردند و *أنبیاء و أولیاء الهی* را رها کردند، به طور طبیعی به تمام رزق شرافتمندانه خود هم نمی رسند. ضمنا برای اینکه *تمام مردم* مورد *آزمایش* قرار بگیرند این *فرصت* را هم خداوند برای افراد بشر فراهم آورده که *افرادی* بتوانند، *مانع* رسیدن مردم به روزی خود شوند و یا *روزی دیگران را سرقت و یا ضایع کنند* پس مؤمنین و صالحین باید تلاش کنند تا زمینه ظهور آخرین حجت الهی عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم کنند تا ریشه ظلم و جور خشک شود و مردم به تمام رزق و روزی مقدر شده خودشان برسند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2