eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۰۹۵ اول اینکه من چه طوری به خودشناسی برسم؟ و دوم اینکه ازدواج رایج و ازدواج اسلامی فرقش چیه؟؟ برای *خودشناسی* باید بفهمید که: ۱ـ شما تا آخر عمرتان دو نفرید پس هر لحظه می توانید: *عاقلانه* زندگی کنید یا هر طور *دلتان* و *نفستان* خواست عمل کنید. ۲ـ شما در هر شرائطی ـ حتی در زندان و در اسارت هم ـ *مختار* هستید پس *سرنوشت* شما در دست خود شماست. ۳ـ اینکه هر لحظه در حال *آزمایش الهی* هستید و دائما با *افراد، أشیاء، انواع حوادث،* سنجیده و ارزیابی می شوید. ۴ـ اینکه نسبت به *تمام توانایی های* خود، *مسئول* هستید و در پایان خط مسابقه، مورد *حسابرسی و بازخواست* قرار می گیرید. ۵ـ .... ۶ـ ..... ۷ـ .... ۸ـ ..... ۹ـ ........... می توانید مباحث *خودشناسی* را در کانال *تسبیح۱* جستجو کنید و مطالبش را ببینید و بشنوید. *پاسخ* پرسش دوم شما درباره ازدواج *اسلامی* هم توسط یکی از أعضاء محترم گروه بلافاصله داده شده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۹۶ اگر روزی همه میرسه پس عکس های سوءتغذیه کشورهای آفریقایی چه معنی میده ؟ وقتی دولتهاشون بی تدبیر هستند اون قشر نباید فرزند آوری میکردن ؟؟ اینکه گناه روزی ما رو تنگ یا عدم گناه روزی را زیاد میکنه در مورد کافران چگونه هست ؟ همین مسئله در مورد زوج آفریده شدن بندگان هم هست . آمار طلاق ... تنهایی ها ... مجرد موندنها ...‌به خاطر چیست ؟ سلام و رحمت الهی بر شما و این ایام پر برکت بر شما مبارک. ظاهرا خداوند *روزی هر مخلوقی* را مقدر نموده و قطعا در اختیار او قرار می دهد. اما *اولین و مهمترین رزق و روزی* ، *توانایی های* خود فرد است که باید *ابراز* شوند تا او به *سایر رزق* خود نیز برسد. لذا قرآن می فرماید: *وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى*‏ (نجم/۳۹) پس هر انسانی به اندازه *سعی* عاقلانه و دقیق و درست و هنرمندانه اش به روزیش دست پیدا می کند. پس اگر اکثر مستضعفین جهان در طول تاریخ از *ظالمین* حمایت و از *فراعنه* اطاعت کردند و *أنبیاء و أولیاء الهی* را رها کردند، به طور طبیعی به تمام رزق شرافتمندانه خود هم نمی رسند. ضمنا برای اینکه *تمام مردم* مورد *آزمایش* قرار بگیرند این *فرصت* را هم خداوند برای افراد بشر فراهم آورده که *افرادی* بتوانند، *مانع* رسیدن مردم به روزی خود شوند و یا *روزی دیگران را سرقت و یا ضایع کنند* پس مؤمنین و صالحین باید تلاش کنند تا زمینه ظهور آخرین حجت الهی عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم کنند تا ریشه ظلم و جور خشک شود و مردم به تمام رزق و روزی مقدر شده خودشان برسند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۹۷ میخواستم بدونم آداب دعا کردن باید چطور باشه آخه من سالهاست از اعماق وجودم با اشک و ناله دعاهایی رو کردم اما مستجاب نشده تحمل اون مشکل برام زیاد شده ولی مشکل خودش سر جاشه، ضمنا نظرتون راجع به چهله گیری ذکرها یا دعاها چیه؟ اگه چهله نگهداشتن خوبه بهتره کدوم دعاها بیشتر خونده بشه؟ در کنار واژه های قرآنی زیادی که متأسفانه هنوز برای مردم مسلمان روشن نشده، مفهوم دعا و ذکر و چله نشینی هم به نظر می رسد برای غالب مردم روشن نیست. ظاهرا باید از ما *حرکت عاقلانه و مجازی* سر بزند تا خداوند با دعای ما به آن حرکت ما، *برکت* عنایت کند. اینکه می فرمائید: خیلی دعا کردم یعنی چه؟ یعنی: از خداوند *انجام کاری* و یا *رفع مشکلی* و یا *شرائط خاصی* را خواسته اید در حالی که خداوند *تمام توانایی های لازم* برای: *۱ـ حل مسائل، ۲ـ رفع موانع، ۳ـ عبور از موانع، ۴ـ برداشتن میم از ابتدای مـــشکلات و ۵ـ گذشتن از هر نوع بن بستی* را در اختیار بشر قرار داده و به او فرموده: *وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى* (نجم/۳۹) پس ظاهرا قرار نیست خداوند آفریننده هستی، در *آزمون ما دخالت کند و کاری را به جای ما انجام دهد اما خداوند رحمان، *شرائط لازم* را برای ما فراهم می آورد و این ما هستیم که باید آن شرائط را *فرصت و غنیمت و رحمت* و مثل حضرت زینب سلام الله علیها *جمیل* ببینیم و حداکثر *استفاده مجاز* را از آن فرصتها برای *رشد و بالندگی و تکامل و تعالی و تقرب خودمان* ببریم. به عنوان مثال: تمام افراد برای پائین یا بالا رفتن در *چاه* ، از طنابی استفاده می کنند که *چندین گره* دارد، این گره ها برای *گرفتن دست* و یا *جای پا* هستند. که اگر طناب گره نداشته باشد بالا و پائین رفتن از آن ناممکن و یا خیلی خیلی سخت خواهد بود. لذا در إجابت دعاهای ما گاهی لازم است خداوند بر *گره ها و مشکلات* ما بیفزاید تا بالا رفتن ما *راحت تر* شود. معلمین هم به دانش آموزان مورد توجه خود، *مسائل بیشتر و سخت تری* می دهند تا آنها برای کنکورهای پیش رویشان *ورزیده تر* شوند. اما متأسفانه *دعا* برای اکثر مردم حالت *طلبکاری* و یا *تعیین تکلیف* برای خدا پیدا کرده به طوری که برخی از افراد به ظاهر مذهبی، وقتی *إجابت دعای خود را ظاهرا نمی بینند،* از *خدا و خالق خود* قهر می کنند و نماز و روزه و ذکر و حجاب و .... را هم کنار می گذارند. پس پیشنهاد اینست که لطفا در ابتدا *نگاه* خود را إصلاح کنید تا *إجابت تمام دعاهای خود را ببینید* اما نه به صورت *حل مسائل* بلکه به صورت ارائه *توانایی حل مسائل.* و اگر دقت کنید می بینید که خداوند مهربان *توانایی حل هر نوع مسئله ای* را در اختیار شما قرار داده است. 🍃واژه: کردن @dr_ghofrani2
۱۰۹۸ ..... از *اشتباهی* که مرتکب شدید بسیار متأسف شدم. شما نباید *نظرات افراد غیر معتبر* در چند مقاله *غیر رسمی* با مخاطبین *بسیار محدود* را به عنوان *نظر روانشناسان* (و منابع رسمی روانشناسی) مطرح می کردید و نباید برای این *سربازان بی آبروی استکبار* ، در گروه قرآنی ما، *آبرو* کسب می کردید. زیرا *تمام مواردی* که شما فهرست کردید *توسط خود روانشناسان* ترویج شده و می شود. تمام اسناد *تحقیرآمیز و استحماری* سازمان یونسکو از جمله *سند 2030* را *روانشناسان* تدوین و به ملتها تحمیل کرده و می کنند. تمام شبکه های ماهواره ای و بیشترین مراکز اطلاعاتی و جاسوسی و پلیسی و نظامی کشورهای استکباری را *روانشناسان* اداره می کنند. *ارتباط با نامحرم* ، توصیه جاری *روانشناسان داخلی* به جوانان و حتی افراد میانسال است. *افزایش سن ازدواج* و *آزادی دختران و پسران در ارتباط با هم* با اصرار روانشناسان در این دولت به تصویب رسید. تشویق به *طلاق* ، یکی از اولین و بیشترین توصیة *روانشناسان داخلی* به زوجهای بچه دار است. *تمام مفاسد و انحرافات مهد کودکها* با *توصیه های روانشناسان* صورت می گیرد. *آموزشی مسائل دینی* به دانش آموزان به دستور *روانشناسان* ممنوع اما *آموزش جنسی* در *مهد کودکها و مدارس* لازم است. *هیچ روانشناسی* از *ازدواج اسلامی* و از *ازدیاد فرزند* حمایت نمی کند اما به *روابط نامشروع* و *سقط جنین* فراوان توصیه می کنند. مدعیان *روان* شناسی در صدا و سیما، با تأکید بر *محبت دوطرفه* دائما *توقع* زوجها از یکدیگر را بالا و آنها را به *لجاجت* با هم سوق می دهند. روانشناسانی که فقط *روان* را قبول دارند (و آن را هم منبعث از ماده می پندارند) و با *صراحت* در کتابهای دانشگاهی، انسان را *محصول وراثت و محیط* می پندارند و: *روح، عقل، اراده، اختیار، وحی، غیب، الهام، آخرت، ملائکه و خدا* را اصلا *قبول ندارند* چگونه ممکن است *حامی ارزشهای انسانی و تجلیل کنندة مقام والای زن و دلسوز تحکیم خانواده* باشند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۹۹ با توجه به تورم به نظر شما مسئله ربا چطور میشود واگر سکه به صورت نقره و طلا زده شود و مبادله با آن صورت بگیرد مشکل تورم و اقتصاد حل نمی شود؟ ۱ـ چون نظر من و نظر دیگران در باب *ربـا* نمی تواند برایتان *تکلیف آور* باشد پس لطفا آن را از *مرجع* خود بپرسید. ۳ـ درباره سکه و نقره و طلا، صاحب نظر نیستم. ۳ـ ظاهرا آیه *لاتبخسوا المیزان* در سوره الرحمن به همین نکته مورد نظر شما توجه دارد و به *تمام مردم و مسئولین* هشدار می دهد که باعث *بی ارزش* شدن مال دیگران نشوند. اما فعلا به خاطر قصور و تقصیر خود ما ، گرفتار مسئولین نالایق و خائن و دست پرورده إنگلیس و آمریکا و هر روز شاهد بی ارزش شدن خیلی چیزها هستیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۰ استاد بزرگوار، شما همیشه در فرمایشاتون می فرمائید مومنین باید تلاش کنند تا زمینه ظهور آخرین حجت الهی مهیا شود و یا ما باید آمادگی پیدا کنیم برای ظهور منجی عالم بشریت اما نمی فرمایید چه جوری من به شخصه خیلی فکر می کنم که اگر امام زمان این هفته ظهور کند آیا آمادگی دارم چه کاری بلدم و متاسفانه برای این سوالات در فکرم جواب واضح ندارم میشه لطف کنید راهنمایی بفرمائید لابد می دانید که با ظهور آخرین حجت الهی، عجل الله تعالی فرجه الشریف، اولا: باید *تمام استعدادها و ظرفیتها و توانایی ها* ، *بروز و ظهور* پیدا کنند و همه جا *آباد و سر سبز* شوند و حتی یک وجب خاک، بی حاصل نماند. پس باید ببینیم چقدر از *تنبلی* و *بی برنامگی* و *سربار والدین بودن* گریزانیم و چقدر *با نشاط و فعال و هنرمند و خلاق و مبتکر* هستیم؟ ثانیا: با ظهور آخرین حجت الهی، صلوات الله علیه، باید *اطاعت* در تمام زمین استقرار پیدا کند: *حتی تسکنه أرضک طوعــــا* پس باید *إطاعت* کردن و *مطیع* بودن را تمرین کنیم که لازمه آن *افزایش روزافزون معرفت صحیح و عمیق* است. پس باید خودمان را به چنان معرفتی برسانیم که اگر *امام منصوب خدا* به *کشتی افراد مستمند* آسیب وارد کرد، یا اگر *پسری* را کُشت، و یا اگر برای افراد بخیل و *مهمان گریز* ، دیواری را تعمیر کرد .... هرگز معترض نشویم. از طرفی، *ظهور* اطاعت در *هماهنگی* است. پس باید بکوشیم با *أولیاء منصوب الهی* ، *هماهنگ* باشیم که عبارتند از: ۱ـ عقل، ۲ـ پدر، ۳ـ شوهر، ۴ـ ولی فقیه، ۵ـ امام جماعت، ۶ـ قرآن، ..... پس باید ببینیم چقدر در اجتماعات مختلف حتی در *بیان یکی یا سه صلوات* با هم هماهنگ هستیم؟ چقدر در *نمازهای جماعت و جمعه* با *پیش نمازمان* هماهنگ هستیم؟ چقدر در *پرهیز* از *تجملگرایی* و *هدر دادن نان، برنج، میوه و انواع خوراکی* و *هدر دادن آب و برق و گاز و کاغـــذ* مطیع هستیم؟ چقدر *مراسم و عقد و عروسی* و *جشن تولد* خودمان را *اسلامی و ساده* برگزار می کنیم؟ چقدر به *ازدواج اسلامی* و *فرزندآوری* و *تشویق مجردها به ازدواج* أهمیت می دهیم؟ خانواده شهداء، چقدر *عروسشان* را به *ازدواج مجدد* تشویق و همراهی می کنند؟ چقدر برای *فهم مفاهیم نماز* و *فهم مفاهیم آیات قرآن* و *فهم متون دعاها و زیارتنامه ها* و *فهم درست احکام شرعی در زمینه های مختلف زندگی* ..... تلاش می کنیم؟ چقدر *به دستور أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، به *محاسبه* روزانه *گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودمان* می پردازیم. و خلاصه *کدام بخش از زندگی* خود را با *تعالیم نورانی قرآن و احکام اسلامی* ، *تراز و تنظیم* می کنیم؟ پس برای *ظهور حق* ، خیلی باید *حق شناس* باشیم و *تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر* انجام دهیم. 🍃واژه: حجت الهی @dr_ghofrani2
۱۱۰۱ استاد بزرگوار ۱. اون قسمتی که فرمودین مردم از بقیع غافلند و امام زاده باب الحوایج میخوان، رو میشه بیشتر توضیح بفرمایید؟ یعنی حاجت خواستن از امام ها اشتباست؟ چه چیزی باید ازشون طلب کنیم؟ ۲. و اینکه گاهی انسان به دلایلی بر حسب محبت یا اشنایی یا نیاز خاصی، به یکی از امام ها بیشتر متوسل میشه، این کار اشتباست؟ ۱ـ برای *امام* باید *مأموم* و *مطیع* و با هم *همدل و متحد و هماهنگ* باشیم. اما متأسفانه *نگاه* اکثر ما به آن بهترین خلق خدا، *نگاه شخصی و ابزاری* است و مثل بنی اسرائیل، *دنبال اطاعت و تبعیت* از آنان نیستیم. ۲ـ اشکالی ندارد برای رفع برخی حاجاتمان (و پس از تلاش خودمان) آنان را *واسطه* قرار دهیم اما اینکه آنان را *فقط برای حاجاتمان* بخوانیم درست نیست. ۳ـ *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، *نــور واحد* هستند. پس وقتی *مؤمن* اجازه ندارد *میان أنبیاء و رسولان الهی* فرقی قائل شود: *قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ إِلى:*‏ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِيَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ وَ ما أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ *لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ* وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره/۱۳۶)+(آل عمران/۸۴) *لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ* (بقره/۲۸۵) چنین مؤمنی که *زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره* را برای هر یک از *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم می خواند، هرگز نباید میان آنان، *فرقی* قائل شود. 🍃واژه: خواستن از امام ها @dr_ghofrani2
۱۱۰۳ ۱۰۷۲ 📌همراه با نظرات شما خير. دیدن و ندیدن دیگران تاثیری بر محبت در اهل محبت ندارد کما اینکه پیامبران همگی بدون درخواست اجر و مزدی و فقط از باب محبت، بدون چشمداشت و بدون توجه به آنکه دیده می شوند یا نه، تلاش کرده اند محبت اهل بیت علیهم السلام نه تنها دیده نشده، بلکه مورد هتک و. اهانت و بی اعتنایی و بی محبتی واقع شده اند اما همچنان دست از محبت برنداشته اند و برنمی دارند. در محبت، رضایتی برای خود فرد ایجاد می شود که دیده شدن یا نشدن بر او بی تاثیر خواهد بود. 📌همراه با نظرات استاد أحسنت و آفرین به شما. *نام* این *ارتباط و اظهار یکطرفه عاقلانه و مؤمنانه* که *بدون کمترین توقعی* انجام می شود، *اخلاص* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۲ عموما به ما یاد داده اند همه قراردادها دوطرفه است. یعنی نگاه قراردادی به عقد ازدواج، رابطه محبتی را نیز تحت الشعاع قرار داده. لذا با این دیدگاه همه قراردادها مثل بیع، رهن، و.... می توانند مثالی برای ارتباط دوطرفه باشند این فرمایش شما درست است که *هر ارتباطی، هر قراردادی، هر جریانی، هر فعل و عمل و حرکتی* حتما *دو طرف* دارد. اما حتما *جهت* هر فعل و عمل و جریان و حرکتی، *فقط یکطرفه* انجام می شود. پس با اینکه قطار و مترو، دو طرف و دو سر دارد اما در *هر لحظه،* فقط به یک سمت حرکت می کند. پس *هر ارتباط و فعل و عمل و جریان و حرکتی،* فقــــط و فقـــط از سمت *قوی به ضعیف* از *دارا به نادار* از *دانا به نادان* از *بالا به پائین* از *عاشق به معشوق* از *مشتاق به افسرده* از *روح به بدن* از *معنا به لفظ* ظهور پیدا می کند و جاری می شود. حالا لطفا با توجه به مطالب بالا، شما بفرمائید: *دعـا* از *طرف کی به سمت کیست؟* و *چرا؟* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۴ وقتی لطف و محبت و گذشت ما دیده نشه، واقعیتش دیگه انگیزه ای برای ادامه ش نمی مونه. اما اگر مطمئن باشم که: *خودم و خالقم* کارهای عاقلانه و مؤمنانه و مخلصانه* مرا *می بینند* دیگر تحت تأثیر *ندیدن مخلوق* نمی شوم. اگر انسان در *هر شرائطی و هر امتحانی* خودش را *در محضر خالقش و خودش* ببیند *اراده و عزم* پیدا می کند و فقط به خاطر *احترام* خودش و خالقش، *هر کاری را اولا: درست انجام می دهد* و ثانیا: از *هر تخلف و تقلب و سرقت و دروغ و اختلاس و قصور و تقصیری* خودداری می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۵ در مورد این موضوع دارید صحبت میکنید که هر کاری و برای رضایت خدا انجام دهیم و از آنهایی که داریم باهاشون زندگی میکنیم هیچ توقعی نداشته باشیم پس برای برای چی ازدواج میکنیم مگه در قرآن نیامده که ما همسران را برای آرامش و سکنا کنار هم قرار دادیم تا با هم به تعالی برسند و این که ما ازدواج هم نکنیم میتونیم فقط خدا را در نظر بگیریم و فقط کار برای خدا انجام دهیم ۱ـ ازدواج می کنیم چون *أمر الهی* است. ۲ـ ازدواج می کنیم چون بدون آن، *استعدادهای مردانه و زنانه* ما و *استعدادهای پدرانه و مادرانه* ما *هنر همسرداری* ما و *هر خانواده داری* ما و *هنر های دیگر* ما شکوفا نمی شوند. ۳ـ *هر دختری* باید ازدواج کند تا با *دلبری از شوهر و آرامش بخشیدن به او* خودش از *افتخار وساطت* برخوردار شود و *خودش به آرامش برسد* و مورد *لطف و عنایت الهی* قرار بگیرد و *محبوب خدا* شود. (مادران با شیردادن به فرزندشان، بیش از فرزند، لذت می برند = *إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ* ) ۴ـ هر پسری هم *باید ازدواج* کند و *غذا و پوشاک و مسکن و رفاه و أمنیت* همسرش را تأمین کند تا از *لطافت و ظرافت و زیباییها و جذابیتهای فراوان همسرش لذت ببرد* و با *آرام و آسمانی شدن نگاهش* به *افتخار بندگی و خلافت الهی* نائل شود و بتواند *عاشق خالقش* و *محبوب خالقش* شود: *يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ* (مائده/۵۴) ۵ـ باید ازدواج کنیم چون *بدون نکاح* از *امت رسول أعظم* صلی الله علیه و آله *نخواهیم بود* : *من رغب عن سنتی فلیس منی* ۶ـ باید *هر مجردی* ازدواج کند زیرا بدون آن حتی از *استشمام بوی بهشت* محروم خواهد ماند. ۷ـ ... ۸ـ .... ۹ـ ..... ۱۰ـ .... ۱۱ـ .... ۴۰ـ .... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۶ چند وقت پیش مسئله پیش اومده بود خیلی بی خود طرف مقابل با بنده دو ماه قهر کرد من از ایشون بزرگترم ایشون بی ادبی کردن وبعد قهر کردخلاصه ما زنگ زدیم و صحبت کردیم و تمام شد الان دوباره همون شخص سر هیچ مسئله ای سر وسنگین شده و اهمیت نمیده اصلا و ابدا وبه اطرافیان هم گفته نباید با کسی زیاد صمیمی شد لطفا این دو آیه را ترجمه کنید و کمی آن را توضیح دهید: وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ *ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ* فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ *عَداوَةٌ* كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ (۳۴) وَ *ما يُلَقَّاها إِلاَّ الَّذينَ صَبَرُوا* وَ *ما يُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظيمٍ* (فصلت/۳۵) 🍃واژه: @dr_ghofrani2