eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۱۰۰ استاد بزرگوار، شما همیشه در فرمایشاتون می فرمائید مومنین باید تلاش کنند تا زمینه ظهور آخرین حجت الهی مهیا شود و یا ما باید آمادگی پیدا کنیم برای ظهور منجی عالم بشریت اما نمی فرمایید چه جوری من به شخصه خیلی فکر می کنم که اگر امام زمان این هفته ظهور کند آیا آمادگی دارم چه کاری بلدم و متاسفانه برای این سوالات در فکرم جواب واضح ندارم میشه لطف کنید راهنمایی بفرمائید لابد می دانید که با ظهور آخرین حجت الهی، عجل الله تعالی فرجه الشریف، اولا: باید *تمام استعدادها و ظرفیتها و توانایی ها* ، *بروز و ظهور* پیدا کنند و همه جا *آباد و سر سبز* شوند و حتی یک وجب خاک، بی حاصل نماند. پس باید ببینیم چقدر از *تنبلی* و *بی برنامگی* و *سربار والدین بودن* گریزانیم و چقدر *با نشاط و فعال و هنرمند و خلاق و مبتکر* هستیم؟ ثانیا: با ظهور آخرین حجت الهی، صلوات الله علیه، باید *اطاعت* در تمام زمین استقرار پیدا کند: *حتی تسکنه أرضک طوعــــا* پس باید *إطاعت* کردن و *مطیع* بودن را تمرین کنیم که لازمه آن *افزایش روزافزون معرفت صحیح و عمیق* است. پس باید خودمان را به چنان معرفتی برسانیم که اگر *امام منصوب خدا* به *کشتی افراد مستمند* آسیب وارد کرد، یا اگر *پسری* را کُشت، و یا اگر برای افراد بخیل و *مهمان گریز* ، دیواری را تعمیر کرد .... هرگز معترض نشویم. از طرفی، *ظهور* اطاعت در *هماهنگی* است. پس باید بکوشیم با *أولیاء منصوب الهی* ، *هماهنگ* باشیم که عبارتند از: ۱ـ عقل، ۲ـ پدر، ۳ـ شوهر، ۴ـ ولی فقیه، ۵ـ امام جماعت، ۶ـ قرآن، ..... پس باید ببینیم چقدر در اجتماعات مختلف حتی در *بیان یکی یا سه صلوات* با هم هماهنگ هستیم؟ چقدر در *نمازهای جماعت و جمعه* با *پیش نمازمان* هماهنگ هستیم؟ چقدر در *پرهیز* از *تجملگرایی* و *هدر دادن نان، برنج، میوه و انواع خوراکی* و *هدر دادن آب و برق و گاز و کاغـــذ* مطیع هستیم؟ چقدر *مراسم و عقد و عروسی* و *جشن تولد* خودمان را *اسلامی و ساده* برگزار می کنیم؟ چقدر به *ازدواج اسلامی* و *فرزندآوری* و *تشویق مجردها به ازدواج* أهمیت می دهیم؟ خانواده شهداء، چقدر *عروسشان* را به *ازدواج مجدد* تشویق و همراهی می کنند؟ چقدر برای *فهم مفاهیم نماز* و *فهم مفاهیم آیات قرآن* و *فهم متون دعاها و زیارتنامه ها* و *فهم درست احکام شرعی در زمینه های مختلف زندگی* ..... تلاش می کنیم؟ چقدر *به دستور أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، به *محاسبه* روزانه *گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودمان* می پردازیم. و خلاصه *کدام بخش از زندگی* خود را با *تعالیم نورانی قرآن و احکام اسلامی* ، *تراز و تنظیم* می کنیم؟ پس برای *ظهور حق* ، خیلی باید *حق شناس* باشیم و *تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر* انجام دهیم. 🍃واژه: حجت الهی @dr_ghofrani2
۱۱۰۱ استاد بزرگوار ۱. اون قسمتی که فرمودین مردم از بقیع غافلند و امام زاده باب الحوایج میخوان، رو میشه بیشتر توضیح بفرمایید؟ یعنی حاجت خواستن از امام ها اشتباست؟ چه چیزی باید ازشون طلب کنیم؟ ۲. و اینکه گاهی انسان به دلایلی بر حسب محبت یا اشنایی یا نیاز خاصی، به یکی از امام ها بیشتر متوسل میشه، این کار اشتباست؟ ۱ـ برای *امام* باید *مأموم* و *مطیع* و با هم *همدل و متحد و هماهنگ* باشیم. اما متأسفانه *نگاه* اکثر ما به آن بهترین خلق خدا، *نگاه شخصی و ابزاری* است و مثل بنی اسرائیل، *دنبال اطاعت و تبعیت* از آنان نیستیم. ۲ـ اشکالی ندارد برای رفع برخی حاجاتمان (و پس از تلاش خودمان) آنان را *واسطه* قرار دهیم اما اینکه آنان را *فقط برای حاجاتمان* بخوانیم درست نیست. ۳ـ *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، *نــور واحد* هستند. پس وقتی *مؤمن* اجازه ندارد *میان أنبیاء و رسولان الهی* فرقی قائل شود: *قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ إِلى:*‏ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِيَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ وَ ما أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ *لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ* وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره/۱۳۶)+(آل عمران/۸۴) *لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ* (بقره/۲۸۵) چنین مؤمنی که *زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره* را برای هر یک از *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم می خواند، هرگز نباید میان آنان، *فرقی* قائل شود. 🍃واژه: خواستن از امام ها @dr_ghofrani2
۱۱۰۳ ۱۰۷۲ 📌همراه با نظرات شما خير. دیدن و ندیدن دیگران تاثیری بر محبت در اهل محبت ندارد کما اینکه پیامبران همگی بدون درخواست اجر و مزدی و فقط از باب محبت، بدون چشمداشت و بدون توجه به آنکه دیده می شوند یا نه، تلاش کرده اند محبت اهل بیت علیهم السلام نه تنها دیده نشده، بلکه مورد هتک و. اهانت و بی اعتنایی و بی محبتی واقع شده اند اما همچنان دست از محبت برنداشته اند و برنمی دارند. در محبت، رضایتی برای خود فرد ایجاد می شود که دیده شدن یا نشدن بر او بی تاثیر خواهد بود. 📌همراه با نظرات استاد أحسنت و آفرین به شما. *نام* این *ارتباط و اظهار یکطرفه عاقلانه و مؤمنانه* که *بدون کمترین توقعی* انجام می شود، *اخلاص* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۲ عموما به ما یاد داده اند همه قراردادها دوطرفه است. یعنی نگاه قراردادی به عقد ازدواج، رابطه محبتی را نیز تحت الشعاع قرار داده. لذا با این دیدگاه همه قراردادها مثل بیع، رهن، و.... می توانند مثالی برای ارتباط دوطرفه باشند این فرمایش شما درست است که *هر ارتباطی، هر قراردادی، هر جریانی، هر فعل و عمل و حرکتی* حتما *دو طرف* دارد. اما حتما *جهت* هر فعل و عمل و جریان و حرکتی، *فقط یکطرفه* انجام می شود. پس با اینکه قطار و مترو، دو طرف و دو سر دارد اما در *هر لحظه،* فقط به یک سمت حرکت می کند. پس *هر ارتباط و فعل و عمل و جریان و حرکتی،* فقــــط و فقـــط از سمت *قوی به ضعیف* از *دارا به نادار* از *دانا به نادان* از *بالا به پائین* از *عاشق به معشوق* از *مشتاق به افسرده* از *روح به بدن* از *معنا به لفظ* ظهور پیدا می کند و جاری می شود. حالا لطفا با توجه به مطالب بالا، شما بفرمائید: *دعـا* از *طرف کی به سمت کیست؟* و *چرا؟* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۴ وقتی لطف و محبت و گذشت ما دیده نشه، واقعیتش دیگه انگیزه ای برای ادامه ش نمی مونه. اما اگر مطمئن باشم که: *خودم و خالقم* کارهای عاقلانه و مؤمنانه و مخلصانه* مرا *می بینند* دیگر تحت تأثیر *ندیدن مخلوق* نمی شوم. اگر انسان در *هر شرائطی و هر امتحانی* خودش را *در محضر خالقش و خودش* ببیند *اراده و عزم* پیدا می کند و فقط به خاطر *احترام* خودش و خالقش، *هر کاری را اولا: درست انجام می دهد* و ثانیا: از *هر تخلف و تقلب و سرقت و دروغ و اختلاس و قصور و تقصیری* خودداری می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۵ در مورد این موضوع دارید صحبت میکنید که هر کاری و برای رضایت خدا انجام دهیم و از آنهایی که داریم باهاشون زندگی میکنیم هیچ توقعی نداشته باشیم پس برای برای چی ازدواج میکنیم مگه در قرآن نیامده که ما همسران را برای آرامش و سکنا کنار هم قرار دادیم تا با هم به تعالی برسند و این که ما ازدواج هم نکنیم میتونیم فقط خدا را در نظر بگیریم و فقط کار برای خدا انجام دهیم ۱ـ ازدواج می کنیم چون *أمر الهی* است. ۲ـ ازدواج می کنیم چون بدون آن، *استعدادهای مردانه و زنانه* ما و *استعدادهای پدرانه و مادرانه* ما *هنر همسرداری* ما و *هر خانواده داری* ما و *هنر های دیگر* ما شکوفا نمی شوند. ۳ـ *هر دختری* باید ازدواج کند تا با *دلبری از شوهر و آرامش بخشیدن به او* خودش از *افتخار وساطت* برخوردار شود و *خودش به آرامش برسد* و مورد *لطف و عنایت الهی* قرار بگیرد و *محبوب خدا* شود. (مادران با شیردادن به فرزندشان، بیش از فرزند، لذت می برند = *إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ* ) ۴ـ هر پسری هم *باید ازدواج* کند و *غذا و پوشاک و مسکن و رفاه و أمنیت* همسرش را تأمین کند تا از *لطافت و ظرافت و زیباییها و جذابیتهای فراوان همسرش لذت ببرد* و با *آرام و آسمانی شدن نگاهش* به *افتخار بندگی و خلافت الهی* نائل شود و بتواند *عاشق خالقش* و *محبوب خالقش* شود: *يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ* (مائده/۵۴) ۵ـ باید ازدواج کنیم چون *بدون نکاح* از *امت رسول أعظم* صلی الله علیه و آله *نخواهیم بود* : *من رغب عن سنتی فلیس منی* ۶ـ باید *هر مجردی* ازدواج کند زیرا بدون آن حتی از *استشمام بوی بهشت* محروم خواهد ماند. ۷ـ ... ۸ـ .... ۹ـ ..... ۱۰ـ .... ۱۱ـ .... ۴۰ـ .... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۶ چند وقت پیش مسئله پیش اومده بود خیلی بی خود طرف مقابل با بنده دو ماه قهر کرد من از ایشون بزرگترم ایشون بی ادبی کردن وبعد قهر کردخلاصه ما زنگ زدیم و صحبت کردیم و تمام شد الان دوباره همون شخص سر هیچ مسئله ای سر وسنگین شده و اهمیت نمیده اصلا و ابدا وبه اطرافیان هم گفته نباید با کسی زیاد صمیمی شد لطفا این دو آیه را ترجمه کنید و کمی آن را توضیح دهید: وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ *ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ* فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ *عَداوَةٌ* كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ (۳۴) وَ *ما يُلَقَّاها إِلاَّ الَّذينَ صَبَرُوا* وَ *ما يُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظيمٍ* (فصلت/۳۵) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۷ به چه علت حضرت آدم به وسوسه شیطان عمل کرد و امر خداوند را با توجه به وعده اش (مبنی بر برخورداری از نعمات بهشتی به شرط نزدیک نشدن به شجره) را فراموش کرد. ؟ عذرخواهی می کنم من آنجا نبودم و خبر ندارم. اما می دانم که من و شما هم پس از هشدار ۱۲۴ هزار پیامبر و دیدن هزاران هزار معجزه و هزاران هزار خیرخواه و بیانات نورنی قرآن و اهل البیت صلوات الله علیهم، هر روز و به راحتی، *فریب حواس و هوس و نفسانیاتمان را می خوریم* و ـ به بهانه های مختلف ـ به وظائف و تعهداتمان عمل نمی کنیم. در حالی که حضرت آدم و حوا علیهما السلام از این همه هشدار و نورانیت برخوردار نبوده اند. افراد به ظاهر مؤمنی که *ماهواره* دارند، افراد به ظاهر مذهبی که *نماز* نمی خوانند، برخی از عزاداران حسینی که *نماز* نمی خوانند اما قلیان و سیگار می کشند، افراد به ظاهر مذهبی که میلیاردی *اختلاس* می کنند، افراد به ظاهر مذهبی که *نماز شبشان هم ترک نمی شود* اما حضرت أمیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین صلوات الله علیهم را به شهادت می رسانند، و هزاران مثال عجیب دیگر همگی حکایت از این دارد که انسان در *هر شرائطی* به همراه خود *دشمن ترین دشمنش* را در بغل دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۸ استاد گرامی میفرمایید فرزند مال پدر است دراین زمان وانفسا که برای همه چیز باید دست وپنجه آماده کنیم با این همه گرانی و تورم و بیکاری واجاره منزل وپدر نمی‌تواند بدوش بکشد چکار باید کرد هر چه التماس دعا داریم و خداوند متعال و بزرگ را صدا میکنیم روزگار سر نا سازگار دارد خوب حالا باید مادر فرزند آن را رها کرده و بگوید فرزند مال پدر است درست فرزند مال پدر و قتی که پدر احساس مسئولیت نمی کند، چکار باید کرد؟ ۱ـ انسان مؤمن، از هرگونه *دلسوزی نفسانی* پرهیز و فقط بر *مبنای تکالیف الهی* خود عمل می کند. ۲ـ اینکه *فرزند مال خداست* و *برای پدر* به دنیا می آید، فرمایش *خداوند* در قرآن است و گفته من نیست. ۳ـ اینکه خدای شما *صدا و دعای شما را نمی شنود* حتما در انتخاب خدای خود اشتباه کرده اید، چون خالق من و شما و جهان، همیشه و برای همه *سمیع بصیر و مستجاب الدعوه* است. ۴ـ اینکه *مردها مشکل دارند،* *کشف جدیدی* نیست. خداوند، بانوان مؤمن را (که جلوه سجده ملائکه هستند) برای *درمان* همان مشکلات، *مأمور* کرده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۹ اگه این زوج بودن آفرینش نوع انسان رو به معنای ضرورت ازدواج بدونیم، پس دختر یا پسری که به دلایلی ازدواج براش میسر نیست و مجرد باقی میمونه، چی میشه؟ با چی زوج میشه؟ از بیان رسول أکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند: النکاح سنتی *من رغــــب عنـــــها* فلیس منی. استنباط می شود که برای مجردین و خصوصا بانوان مجرد، آنچه باید مهم باشد « رغبت به ازدواج و همسرداری است »، که « اگر چنین رغبتی باشد » خداوند مهربان، عنایات خاصش را نصیب آنها می کند. اما متأسفانه دیده می شود که برخی از مردها و زنان ازدواج کرده، حتی با داشتن فرزند، « هیچ رغبتی به همسرداری و با همسر بودن » را ندارند، بعضی از آنها حتی قبل از پیدا شدن مورد و قبل از عقدشان، در آرزوی بچه و یا اهداف دنیوی دیگر هستند. و کم نیستند مادرانی که دوست دارند با فرزندشان و بدون شوهر زندگی کنند و هر گونه *خدمتکاری* برای بچه های قدرنشناس و بداخلاق و بی ادب و تنبل و پرخاشگر را به « شوهرداری » ترجیح می دهند. البته پاسخ قرآن به افرادی که به هر دلیل « نکاح برایشان میسر نیست » اینست که باید « عفت پیشه کنند » تا خداوند از خزائن غیب خود و متناسب با لیاقت و قابلیت و ظرفیت و استحقاق آنها ، آنها را بی نیاز کند: وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ..... (نور/۳۳) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۱۰ ۱۱۰۹ استاد از کجا باید فهمید این رغبت در ما هست یا خیر؟ مقصودم این است که چگونه من به عنوان یک متاهل بفهمم به همسرداری رغبت بیشتری تا هر کار دیگری دارم؟ و اصلا راه را درست میروم یا خطا؟ « رغبت به هر چیزی » از « تلاش پیگیر برای آماده شدن برای پذیرش آن چیز » معلوم می شود. مثلا: رغبت به رتبه یک رقمی کنکور ، چه تلاشی را می طلبد؟ رغبت به قهرمان شدن در هر یک از رشته های ورزشی ، چه تلاشی را می طلبد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۱۱ ۱۱۰۹ الصافات احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَأَزْوَاجَهُمْ وَمَا كَانُوا يَعْبُدُونَ [ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻧﺪﺍ ﺭﺳﺪ: ] ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﻫﻢ ﺭﺩﻳﻔﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻰﭘﺮﺳﺘﻴﺪﻧﺪ، ﮔﺮﺩ ﺁﻭﺭﻳﺪ(٢٢) استاد آیا توو این آیه هم *ازواجهم* به معنی زوج یعنی زن هستش؟ یا ممکنه زوج مصادیق دیگه ای هم داشته باشه؟ یکی از مصادیق ازدواج، قطعا « همسری » است که افراد تلاش می کنند خودشان را با او « هم سر » و « همدل و هماهنگ و تراز و شارژ » کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2