حَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَظِيمِ رَزِيَّتِي، اللّهُمَّ ارْزُقْنِي، وَ ثَبِّتْ لِي.
۸ـ با این زیارت، « دو بار » متعهد می شوم که در خانواده و جامعه و در تمام انتخابات، « حامی » حامیان أئمه أطهار صلوات الله علیهم و « دشمنِ » دشمنان آنان باشم:
يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ: « اى ابا عبد الله؛ من تا قيامت در صلحم با هر كه با شما صلح است و در جنگم با هر كه با شما در جنگ است تا روز قيامت.»
إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ وَ وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاَكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُمْ: « من در صلحم با هر كه با شما در صلح است و در جنگم با هر كه با شما در جنگ است و دوستم با دوستانتان و دشمنم با دشمنانتان.»
۹ـ با این زیارت، متعهد می شوم که « تمام ابعاد زندگیم » را با آئین پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله و خاندان ایشان، تطبیق دهم و تنظیم کنم: اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ:« خدایا؛ به من توفیق ده تا مطابق با آيين محمد و خاندانش زنده باشم و زندگی کنم و در مسیر آنان بمیرم. »
۱۰ـ با این زیارت باید بفهمم که فقط « با این خصوصیات » می توانم لایق صلوات و رحمت و آمرزش الهی باشم: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي مَقَامِي هَذَا مِمَّنْ تَنَالُهُ مِنْكَ صَلَوَاتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ: « خدایا؛ مرا با اين مقام و مواضعی كه دارم از آنانی قرار ده كه صلوات و رحمت و آمرزشت شامل حال آنهاست.»
🍃واژه: #زیارت_عاشوراء
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۱۵
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۱۳
با سلام و احترام و تشکر فراوان از شما أعضاء محترمی که به *ششمین* پرسش *موکب أربعینی* ما پاسخ متفکرانه دادید.
قرآن در آیه ۱۱۳ سوره نحل می فرماید: *وَ لَقَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْهُمْ فَكَذَّبُوهُ*
و در آیه ۱۲۸ سوره توبه می فرماید: *لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ*
*ششمین* پرسش این بود که: *این کدام رسول است که برای همه آنها و همه شما آمده؟ (و حجت را برای تمام افراد بشر تمام کرده،)(و بدون او، هیچ رسولی تصدیق نمی شود.)
به نظر می رسد:
قرآن، به رسولان متعددی اشاره دارد که برخی مَلَک و از جنس *نور و انرژی لطیف* و برخی از جنس *مردم* هستند: *مِنَ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً وَ مِنَ النَّاسِ* (حج/۷۵)
البته هر کدام *مراتب و درجات و مأموریت خاصی* دارند.
اما در این میان، *رسولی* است نورانی که در *عمق وجود انسان ظهور* دارد.
پس اینکه قرآن در سوره توبه می فرماید: لَقَدْ جاءَكُمْ *رَسُــــولٌ* مِنْ أَنْفُسِكُمْ
به ما می فهماند: *آن رسولی* که از فرط عظمت، بصورت *نکره* معرفی شده از *نزد خدا* اما از *درون خود ما* به سوی *ما* آمده است: *وَ اعْلَمُوا: أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ* (انفال/۲۴)
چرا؟ زیرا *قلبُ المؤمن، عرش الرحمن*
پس هر انسانی از لحظه ای که به *بلوغ* می رسد باید بکوشد با *نور* این *رسول و حجت باطنی* (همان *جانی* که در موکب چهارم به آن رسیدیم.) به *چشمه خویش* واصل شود و با *نورانیت و تشخیص* او خود را به *رسول و حجت ظاهری* برساند و *رسول صادق و کارت شناسایی دار* را *تصدیق* و *رسولان قلابی و کاذب و بدون کارت شناساسی* را *تکذیب* کند.
پس *اولین مرحله مسلمانی،* هر فرد اینست که *تسلیم رسول و حجت باطنی* خود شود.
*هشدار:* اگر انسان، *اسیر نفسانیت و محاسبات ذهنی* شود و این *رسول و حجت باطنی* را *تکذیب* کند، قطعا یا *تمام رسولان و حجت های ظاهری* را هم *تکذیب* خواهد کرد و یا *منافقانه* عمل می کند.
مثل قوم ثمود که با *طغیان درون* به *تکذیب پیامبر بیرون* پرداختند: *كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها*
بسیار بسیار بسیار باید متأسف باشیم و خون گریه کنیم از اینکه در *أکثر مراکز دانشگاهی و حتی حوزوی* و در *اکثر فیلم ها و سریالهای داخلی* و در *شعر* برخی شعراء قدیم و جدید و متأسفانه در *برخی مداحی های محرم و صفر،* به این *اولین مخلوق بی عیب الهی* و به این *رسول و حجت باطنی* (که یک جلد از چهار جلد کتاب اصول کافی به فضیلت آن اختصاص دارد)، بی اعتنایی و *با صراحت و با افتخار !! به آن اهانت* می شود.
در حالی که *تمام انحرافات، عداوتها، خیانتها، جنایتها، خباثتها، رذالتها و شرارتهایی* که در طول تاریخ از *جن و انس* سر زده فقط به خاطر *تسلیم عقل فطری* خود نبودن آنهاست:
وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ *لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها* (اعراف/۱۷۹)
لذا قرآن بارها می فرماید: َ *أَ فَلا تَعْقِلُونَ* راستی مردمی که *عقل* خود را *ناقص* می پندارند چگونه و *با چه معیار و محکی* می توانند *آخرین حجت الهی* را *تشخیص* دهند؟
خدایا؛ به برکت نام نورانی *امام حسین صلوات الله علیه،* بر *عقلانیت* ما که ما را به *بندگی رحمانیت* می رساند و از *هر تحیر و انحراف و خلاف و تخلف و معصیتی حفظمان می کند،* بیفزا: *العقل، ما عُبِدَ به الرحمن*
🍃واژه: #رسول
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۱۶
السلامُ عَلی الحُسَين وَ عَلی عليِّ بن الحُسَين وَ عَلی اَولادِ الحُسَین وَ عَلی اَصحابِ الحُسَین
و سلام بر شما دوستداران أهل بیت نبوت صلوات الله علیهم و أعضاء محترم گروه
*هفتمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که:
لطفا با تحقیق و به اختصار بفرمائید: *پیام مهم* این دو آیه چیست؟
آیه ۲۹ سوره تکویر می فرماید: *وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ* (تا خدا نخواهد شما نمی خواهيد.)
و آیه ۵۶ سوره مدثر می فرماید: *وَ ما يَذْكُرُونَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ* (و یادآوری نمی کنند مگر آنچه را خدا بخواهد.)
*حی علی التحقیق*
🍃واژه: #یشاء
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۱۷
#پرسش
زمانی که همسری در مقابل خانومش از خانم های دیگه تعریف میکنه و به شوخی دائم درمورد ازدواج مجدد صحبت میکنه. باید چه واکنشی نشون بدیم؟
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما.
۱ـ اگر ایشان *نکات مثبت* دیگران را مطرح می کند، شما هم منصفانه و بدون حسادت آنها را *تائید* کنید.
۲ـ اما اگر مطالبشان *لغو* است ، بهترین برخورد، *بی اعتنایی سالم* بدون کمترین *أخم* و در هم کشیدن نگاه و چهره و *جایگزین کردن هنرمندانه یک بحث دیگر* است.
۳ـ روش دیگر اینست که شما هم مؤدبانه *شوخی* کنید و درباره ازدواج مجدد، گاهی *نظر ایشان را تأئید کنید* بگوئید شما حق داری چون من همسر خوبی برای شما نیستم. (البته با هم روشی که از غذاهای خود عذرخواهی می کنید و می گوئید: ببخشید خوب نشده!)
۴ـ در هر حال لطفا به فرمان قرآن و در محضر خالق متعال، از این گونه مطالب معمولا *لغو و شوخی،* بزرگوارانه عبور کنید و هرگز به خاطر آنها ناراحتی و کینه و آنها را یادآوری نکنید.
🍃واژه: #لغو_شوخی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۱۸
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۱۶
سلام و رحمت و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه
از اینکه در مباحثات *موکب اربعینی* شرکت می کنید و با إظهار نظر خود به روشن تر شدن أبعاد مطالب کمک می کنید بسیار متشکرم.
*هفتمین* پرسش این بود که *پیام این دو آیه* چیست:
آیه ۲۹ سوره تکویر: وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ (تا خدا صلاح نبیند شما صلاحی را نمی خواهيد.)
آیه ۵۶ سوره مدثر: وَ ما يَذْكُرُونَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ (و به یاد نمی آورند مگر آنچه را خدا صلاح بداند.)
به نظر می رسد همانطور که برخی از شما عزیزان فرمودید، پیام این دو آیه اینست که:
بشر، *همواره در إحاطه قدرت خالق خویش* است و این به معنی *جبر* نیست بلکه به این معنی است که: *خداوند در تمامی حوزه های وجودی ما، حضوری فعال و مقتدرانه دارد.*
زیرا او *خالق کل شیء* است، پس بشر *هر چه را بخواهد* خدا در خواسته او *حضور* دارد.
یعنی: شما به هر طرف و هر کجا بروید او قبل از شما آنجاست: *فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ*
شما به هر چیزی توجه پیدا کنید، او قبل از نگاه شما، آنجاست.
شما به چه می اندیشید؟ او قطعا *محیط بر اندیشه شما* است.
و این یعنی: از *دایره نظارت او* هرگز نمیتوان *فـرار* کرد: ( *لا فرار من حکومتک* دعای کمیل)
چرا؟ زیرا او *مطلق و نامتناهی و نامحدود* است.
و تمام هستی و تمام شرق و غرب و تمام راه ها از آن اوست: *وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ*
و *اختیار ما* تنها در *انتخاب هر چیز و هر راه* است فقط به همین خاطر ما *مسئول هستیم.*
ما خالق هیچ چیزی نیستیم پس فقط *مسئول انتخابهای خود* هستیم.
ضمنا هر انتخابی و هر راهی، *قیمت و ارزش و عوارض* خاص خودش را دارد.
بهترین انتخاب و بهترین راه، راه *صداقت و پاکی* است. راه *بی تعلقی و بی خواهشی* است و در یک کلام، *راه تقوا* و راه گذر کردن و گذشت داشتن و راه *مغفرت* است.
زیرا او اهل تقوا و مغفرت است: وَ مَا يَذْكُرُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ *هُوَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ*
خدایا؛ به *آبروی امام حسین* صلوات الله علیه و اصحاب صدیق و با تقوایش، *تقوا و مغفرت* را به ما بفهمان و ما را *أهل تقوا و مغفرت* قرار ده. آمین یا رب العالمین.
🍃واژه: #یشاء
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۱۹
📌همراه با نظرات استاد
با سلام و احترام؛
می فرمایند: *العقل، ما عبد به الرحمان* عقل آنست که فرد را به بندگی (خدای) رحمان می رساند.
می دانید که *شیطان* هم (مثل غاصبین خلافت و معاویه و یزید و برخی از مسئولین دولت امروز ما و تمام شیطان صفتان) *خالقیت و ربوبیت الهی* را قبول دارند و به آن *معتقد* هستند، اما بفرمایش قرآن، *شیطان* و *بسیاری از مردم و خصوصا اکثر خواص* با *رحمانیت* خداوند مشکل دارند:
*إِنَّ الشَّيْطانَ كانَ لِلرَّحْمنِ عَصِيًّا*
*هُمْ يَكْفُرُونَ بِالرَّحْمنِ*
اما اگر انسان *تسلیم عقل و رسول و حجت باطنی* باشد، از *رحمانیت* خداوند بسیار لذت می برد و خودش هم می کوشد *جلوه رحمانیت* باشد.
🍃واژه: #عقل
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۲۰
#پرسش
استاد اینکه نباید عقل رو ناقص دونست و بهش اهانت کرد برای همه انسانهاست یا فقط مردها؟
منظورم اینه اینکه میگن زن ها ناقص العقل هستن و فرمایش امام علی هست حقیقت داره؟
#پاسخ
۱ـ تمام والدین و خصوصا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می دانند که : *عقل در دختران* حداقل *شش سال* زودتر از پسرها فعال می شود.
۲ـ در تمام جهان و در تمام تاریخ، *عقل عملی* بانوان بسیار بیشتر بوده و می باشد. (لذا شرارت و رذالت و خباثت و دنائت و برخی رذائل دیگر در آنها کمتر دیده می شود.)
۳ـ *دختر أمیر المؤمنین صلوات الله علیهما* بانوی بزرگوار کربلاء حضرت زینب کبری سلام الله علیها، به *عقیله* بنی هاشم، *مشهور* بودند.
۴ـ بانوان در *تمامیت عقل* خود هیچ *نقصی* ندارند (چون اگر نقص داشتند، *تکلیف نداشتند) اما ظاهرا برای *کمال عقل* خود لازم است به *جهاد همسرداری* بپردازد. (مثل پزشکی که تا به درمان بیماران نپردازد پزشک بودنش تأئید نمی شود.)
🍃واژه: #عقل #عقیله
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۲۱
#پرسش
آیا بنابر ایه ۱۷۰/ اعراف علت فقه قلب به تعبیر شما عقل است؟
آیا بنابر فرمایش شما بین قلب مرد و خودش خداوند نام الله را قرار داده است. .....ارتباط عقل با نام الله را شما چه می دانید
#پاسخ
۱ـ پرسشتان خیلی برایم روشن نیست. اما قلب برای اینکه بتواند *تفقه* کند باید بتواند *تعقل* کند.
پس قلب، مرکز *تعقل و تفقه* است: *لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها* (حج/۴۶)
۲ـ ظاهرا *عقل* اولین و مطیع ترین *مخلوق* و *بالاترین تجلی ذات أقدس الهی* و به عبارتی *صادر اول* است که در وجود مقدس خاتم أنبیاء حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، *ظهور* دارد.
اما علم و معرفت من در حدی نیست که درباره *رابطه عقل و قلب و ذات أقدس الهی* حرفی بزنم. الله أعلم
🍃واژه: #عقل #تعقل #تفقه #قلب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۲۲
📌همراه با نظرات شما
بدرستيكه خداوند تبارك و تعالى قرار داد قلوب ائمه (عليهم السّلام) را مكان و محلى براى ارادهاش، و هنگامى كه خدا چيزى را بخواهد، آنها نيز مىخواهند، و هو قوله «وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ».جلد ۱۴ تفسیر اثنی عشری ص۸۰ و ۸۱
📌همراه با نظرات استاد
بدرستيكه *خداوند* تبارك و تعالى *قرار داد قلوب ائمه* (عليهم السّلام) را مكان و *محلى براى ارادهاش*
این عبارت نورانی، می تواند پاسخ پرسش قبلی شما را (در ارتباط با یحول بین المرء و قلبه) روشن کند.
🍃واژه: #یحول بین المرء و قلبه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۲۳
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۱۹
#پرسش
تعریفی که از واژه "رحمن" میدونم کثیرالرحمه است
ارتباط رحمانیت خدا و مشکل داشتن بعضیا با این رحمن رو متوجه نشدم
چرا باید این جوری باشه؟
#پاسخ
گمان نمی کنم *رحمن* به معنی *کثیر الرحمه* باشد و این چیزی نیست که با شیطنت شیطان تعارض داشته باشد.
لطفا توضیح بیشتر را در کانال *تسبیح۱* و در مبحث *زندگی از منظر سوره الرحمن* جستجو کنید.
🍃واژه: #رحمن
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۲۴
*السلامُ عَلی الحُسَين وَ عَلی عليِّ بن الحُسَين وَ عَلی اَولادِ الحُسَین وَ عَلی اَصحابِ الحُسَین؛*
و سلام و صلوات و برکات الهی بر شما محبین أهل البیت صلوات الله علیهم در گروه
*هشتمین* صبحانه *موکب اربعینی* ما اینست که:
لطفا بفرمائید: آیا این درست است که: *جهان* را به *جاندار و بی جان* تقسیم کنیم؟
*حی علی الحیاه*
🍃واژه: #جاندار #بی_جان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۲۵
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۲۴
با سلام و احترام و تشکر فراوان از شما سرورانی که به *هشتمین* پرسش، *پاسخ های بسیار خوبی* دادید.
*هشتمین* پرسش این بود: *آیا درست است که جهان را به جاندار و بی جان تقسیم کنیم؟*
پاسخ خیلی روشن است، زیرا *آیات* خدای *حی و زنده* حتما *زنده* هستند.
یعنی: وقتی می دانیم که *تمام عناصر جهان،* جلوه اراده *حی قیوم* اند پس *همه عناصر آن* (مثل عصای حضرت موسی علیه السلام) حتما سهمی از *حیات* دارند تا بتوانند از فرامین الهی، *اطاعت* و او را *تسبیح* کنند و در موقع لازم، *کاری را انجام دهند* یا هر چه را *شنیده اند* و کارهایی که *دیده اند* را *گزارش* کنند: *أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها * يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها*
البته از *أعلی علیین* تا *اسفل سافلین،* بر اساس *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق* هر عنصری، این *حیات، مراتب* دارد.
لذا حضرت موسی علیه السلام به فرعون فرمود: *رَبُّنَا الَّذي أَعْطى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى* یعنی خداوند هر مخلوقی را که می آفریند، هدایتش هم می کند و همین هدایت، *دلیلی بر داشتن حیات* است.
البته *بالاترین درجه حیات* برای *انسان کامل* است که *مظهر تمام أسماء و صفات الهی* است.
به عبارت دیگر، یکی از خصوصیات *انسان کامل* اینست که *تمام جهان را یک ارگانیسم زنده، شنوا، بینا، با شعور و پویا* می بیند لذا با *تمام عناصر جهان* در ارتباط است و به *نمایندگی* از خداوند *حی قیوم* از *انرژی* تمام آنها بهره مند می شود:
إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ *آتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا*
لذا تا چنین فردی *اراده* کند، *تخت بلقیس،* برایش از *یمن تا فلسطین* را در *یک چشم به هم زدن،* طی می کند.
پس وقتی انسان با *ایمان موحدانه* وارد *حیات طیبه* می شود، در *تماس با هر چیزی* و در *مواجهه با هر حادثه ظاهرا تلخ و شیرینی* مثل حضرت زینب کبری سلام الله علیها، نه تنها آن را *جمیل* می بیند، بلکه عمق و درجات *ایمانش* بیشتر هم می شود: *فَزادَهُمْ إيماناً* + *إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً*
او با هر *عمل عاقلانه و شایسته ای* در *اقیانوس بیکرانه حیات و زندگی پاک،* بیشتر غواصی می کند و از *گستره حیات و معرفت و لطف و محبت* خود، بیشتر لذت می برد:
مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى *وَ هُوَ مُؤْمِنٌ* ، *فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً*
*مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاء الْحُسْنَى وَ *سَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْــــرِنَا يُسْرًا*
خدایا؛ به عظمت نام *سید و سرور و سالار شهیدان* چنین *نگاه و ایمانی* را روزی ما قرار ده.
آمین یا رب العالمین.
🍃واژه: #جاندار #بی_جان
@dr_ghofrani2