eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۴۶ سلام و صلوات و برکات الهی بر شما اعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانت
۱۳۵۲ 📌همراه با نظرات شما یادم هست که در جایی همچین مضمونی را فرموده بودید که، *نفقه* از انفاق می آید به معنی پر کردن خلأها و کاستی ها، نفقه مادی زندگی توسط مرد باید پر شود، اما *نفقه معنوی* هم هست که باید توسط زن تأمین شود. زن باید پیوند دهنده باشد و بتواند در خانواده با هنرمندی خود انس و الفت ایجاد کند. باتوجه به فرمایش شما، از تو می پرسند چه چیزی را انفاق کنند؛ بگو عفو را پس عفو که پایین ترین مرتبه انفاق است و صرف نظر از خطا و اشتباهات بقیه است را باید برای پر کردن کاستیهای معنوی جامعه *به خصوص در خانواده* به کار گرفت. 📌همراه با نظرات استاد فرمودید: *عفو، پایین ترین مرتبه انفاق است.* اما به نظر می رسد *بدون عفو،* هیچ *فاصله ای* پر نمی شود و اصلا هیچ *انفاقی* صورت نمی گیرد. *عفو، محـــــور اصلی هر نوع انفاق* (مادی یا معنوی یا عاطفی یا معرفتی) است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۵۲ 📌همراه با نظرات شما یادم هست که در جایی همچین مضمونی را فرموده بودید که، *نفقه*
۱۳۵۳ این مفهوم را از التحقیق دریافت کردم و اتفاقا برای خودم هم سؤال بود که اگر این کمترین مرتبه انفاق هست، پس مراتب بالاتر آن چیست (البته فکر کنم ترجمه اشکال دیگری هم داره (خلاف که ترجمه شده مخالفت)) العفو.... و اینطور هم‌ترجمه شده بود.... ظاهرا منتشر کنندگان *تنگ نظر و کینه توز و سنگ دل* این جمله، *معنای محبت* را نمی دانند. طبق آیات ۳۴و۳۵ سوره فصلت، مؤمنین باید خود را به *بالاترین سطح محبت،* (حتی نسبت به عدوشان) برسانند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۴ استاد می توان گفت عفو یعنی نیمه پر لیوان را ببینیم و قسمت خالی را خودمان با انفاق پر کنیم؟ *عفو دیگران،* بهترین فرصت و تلاش برای *مظهر یکی از اسماء حسنای الهی* بودن و *تمرین بزرگواری،* و مبارزه با *تنگ نظری، کدورت، خودخواهی و انواع رذائل* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۵ 📌همراه با نظرات شما استاد من و همسرم همه رو عفو کردیم، واقعا حالمون خیلی خوبه،،لطفا برامون دعا کنید دیگرانی که از ما بهشون آزاری رسیده هم مارو عفو کنن. 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما و بر همسر محترم و بزرگوار شما. خداوند این *عفو موحدانه و مخلصانه و بی توقع نشاط آفرین* را روزی تمام مؤمنین و مؤمنات فرماید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۶ می شه راه صحیح و چگونگی عفو کردن رو هم بفرمایید ، اینکه واقعا عفو چیست؟ مؤمنی که بر مبنای *عفـو موحدانه و مخلصانه* از *مما رزقــــناهم، ینفقون* می کند، حتما نسبت به: *خواستگار، همسر، والدین، برادران، خواهران، خواهر شوهر، مادر شوهر، خانواده سببی و تمام اطرافیان خود،* کمترین *مقایسه، حسادت، دلخوری، کینه، تنگ نظری، حساسیت، زودرنجی، سنگدلی .....* ندارد و در ارتباط با دیگران، *فقط مراقب مجاز بودن و زیبایی گفتار و رفتار و اخلاق و اصلاح مواضع* خویش است. 🍃واژه: موحدانه و مخلصانه @dr_ghofrani2
۱۳۵۷ آیا می توان محبت را به دو دسته عاقلانه و جاهلانه تقسیم نمود ؟ *محبت* یعنی *عاقلانه ترین بروز و ظهور* و هیچ معنی دیگری نمی دهد.و تقسیم بندی دیگری هم ندارد. قبلا گفته ایم که *دلسوزی های خودخواهانه و ابلهانه و خاله خرسه* اصلا *محبت* نیستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۸ آیا همینقدر که از ذهن بگذرانیم یا به زبون بیاریم که من هرکس که حقی به گردن من داره رو بخشیدم،کفایت میکنه؟ انسان عاقل و مؤمن و موحدی که فقط خداوند را *حق* می داند، و *تشنه پُر کردن فاصله ها و ایجاد الفت و همدلی و وحدت* میان جلوه های الهی است، اصلا *حق و طلب و سهمی* برای خودش قائل نیست که بخواهد آن را با *منت و تکبر و آزار و اذیت،* به دیگران ببخشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۹ با سلام و احترام و عرض صبح بخیر به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و سومین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که: قرآن در *آیه ۱۰۸ سوره نساء* می فرماید: *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* پرسش اول: *این افراد چرا چنین خصوصیتی دارند؟* پرسش دوم: *نام این افراد چیست؟* *حی علی ربکم* 🍃واژه: ۱۰۸ @dr_ghofrani2
۱۳۶۰ با سلام و احترام مجدد به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و سومین* پذیرایی قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که: قرآن در *آیه ۱۰۸ سوره نساء* می فرماید: (غالب و شاید) بعضی از مردها، زنها، دخترها، پسرها، پدر و مادرها، مجردها، ازدواج کرده ها و مسئولین: ۱ـ *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّـــــاسِ* ۲ـ وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* پرسش اول: *خود مـــا* در چه زمانهایی و چه شرائطی و در چه زمینه هایی تا کنون چنین خصوصیتی داشته ایم و *حرف و نظر اطرافیان و دوستان و بستگان و مردم،* حتی از *نظر خالقمان* برایمان مهمتر بوده است؟* پرسش دوم: *قرآن* این افراد را در آیه ۱۰۷ همین سوره *چه می نامد؟* *چـــــرا؟* *حی علی معرفه انفسکم* 🍃واژه: ۱۰۸ @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۶۰ با سلام و احترام مجدد به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار
۱۳۶۱ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و سومین* پذیرایی قرآنی *موکب أربعینی* ما این بود که: قرآن در آیه *۱۰۸ سوره نساء* می فرماید: (غالب) افراد بشر، در: پوشاک، آرایش، تحصیل، انتخاب رشته تحصیلی و شغلی، خواستگاری، مراسم عروسی، مهمانی های خانوادگی، حمایت از تیمهای ورزشی، حمایت از هنرپیشه ها و در خالکوبی و تزئین ظواهر زندگی و در تمام زمینه ها و بحثهای مختلفی که با اطرافیانشان دارند، (با تمام غرور و تکبرشان) دائما *نگران حرف و نظر اطرافیان* هستند و از دیگران *حساب* می برند و *نظر مدسازان* را در هر زمینه ای، *با دقت* و وسواس رعایت می کنند و تکیه کلامشان در هر زمینه ای اینست که: *دوستام چه میگن؟ همسایه ها چی میگن؟ مردم چه میگن؟* پس تمام افراد *از خودبیگانه،* تحت تأثیر دیگران و *منفعل* و *دهن بین* و بسیار *آسیب پذیر* هستند. و غالب مردم، از اینکه *رازشان* برای والدین، همسر، فرزندان، بستگان و دوستان و اقشار مختلف مردم، *فاش* شود به شدت می ترسند: *۱ـ يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّـــــاسِ* اما همین *غالب مردم،* آنقدر از *مخلوقیت خود* و *خالقیت و اقتدار الهی* غافل اند که در هیچ زمینه ای، *خداوند* را *سمیع، بصیر، ناظر، مقتدر و مسلط* نمی بینند و لذا از خالق خود که *همیشه با آنهاست* و لحظه ای از آنها جدایی ندارد، هرگز *نمی ترسند* و برایش تره خُرد نمی کنند: ۲ـ *وَ لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* پس غالب مـــا مردم (تحصیلکرده)، به خاطر اینکه *شناخت درستی از خودمان نداریم،* خودباخته ایم، یعنی: نسبت به برخی *خودکم بینی* و نسبت به برخی، *خودبزرگ بینی* داریم و گرفتار *ترس افشا شدن* و *نفاق پنهان* و *ریاکاری* و *گفتار و رفتار تصنعی* هستیم و این را برای خودمان *هنر* می پنداریم که صورتمان را به دروغ و با سیلی و با تقلب، سرخ نگهداریم و قضاوت دیگران را نسبت به خودمان به اشتباه بیاندازیم. در واقع ما خود را *نیازمند و محتاج تأئید دیگران* می پنداریم و انگار برای دیگران زندگی می کنیم. لذا غالب ما مردم (تحصیلکرده)، در بیشتر زمینه های زندگی، *حرف و نظر اطرافیان و دوستان و بستگان و مردم،* نه تنها از نظر خودمان حتی *از نظر خالقمان برایمان مهمتر است.* لذا دائما و در هر زمینه ای *نگرانیم* که *دیگران و اطرافیان و مردم،* ما را چگونه می بینند و درباره ما چه می گویند و نظرشان چیست؟ اما افراد عاقل و با اراده و مؤمن، (مثل أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم) *مخلوقیت خود* و *خالقیت خدا* را باور دارند و خود را دائما در *معرض آزمون الهی* می بینند و خود را *متعهد و موظف* به اطاعت از *تعالیم و احکام و سنن* آفریننده خود می دانند و *سعادت* خود را در تنظیم با معیارهای خالقشان می بینند، لذا (مثل طبیبی حاذق و حکیمی ماهر)، *نگاه، تحلیل، نیش، کنایه، استهزاء و تمسخر مردم غافل و جاهل و کافر* هیچ اهمیتی برایشان ندارد و تحت تأثیر هیچ *تهدید، تطمیع، تحقیر، تحریم و توهینی* قرار نمی گیرند و از *مصائب و حوادث و ناملایمات* هیچ *حزن و خوف* و حتی هیچ *شکایتی* هم ندارند و *تلخ ترین شرائط* را هم *زیبا* می بینند. آنان اصلا برای *خوشایند* مردم زندگی نمی کنند. به همین خاطر *خدمت آنان به هر یک از مردم،* کاملا *صادقانه، خیرخواهانه، مؤمنانه و بدون توقع و بدون فریب و دروغ* است. *نکته دوم* هم این بود که: قرآن این *غالب افراد از خودبیگانه* را در آیه ۱۰۷ همین سوره، *خائن مجرم* می نامد: وَ لاَ تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ *يَخْتَانُونَ أَنفُسَهُمْ* إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ *خَوَّانًا أَثِيمًا.* چرا؟ زیرا *تمام* آنهائی که از *قانون، پلیس، دوربین، مردم* و از هر چیزی *در خارج از خود* میترسند اما از *خدای درون و همراه و ناظر خود* نمی ترسند، قطعا و حتما به *مصالح خود* لطمه می زنند و به سعادت خود *خیانت* می کنند و حتما و قطعا به *مصالح عمومی و حق الناس* هم لطمه می زنند و خیانت می کنند. چند پرسش: ۱ـ آیا *این خودباختگی* و این نوع زندگی *تصنعی، ریاکارانه، منافقانه، پر از تقلید و چشم و همچشمی* و این *احساس زرنگی در خیانت به خود و لطمه به دیگران،* در اقشار *تحصیلکرده* بیشتر است یا در مردم *عشایر و روستائیان دور از شهر؟* ۲ـ کدام عروسی، مهمانی، شغل و کدام زندگی، با *نشاط تر* و *سالم تر* و * مفیدتر* است؟ ۳ـ آیا آنها که از: پدر و مادر و همسر و فرزند و قانون و پلیس و ناظر و .. می ترسند، خطرناک تر هستند؟ یا آنان که با *احترام* به همه، خودشان را *فقط با خالق همراه خود* تنظیم می کنند؟ 🍃واژه: ۱۰۸ @dr_ghofrani2
۱۳۶۲ *اطلاعیه:* *فردا أربعین است* و امام حسن عسکری صلوات الله علیه فرمودند: *مؤمن* پنج نشانه دارد که *دومین نشانه* او، (فهم) *زیارت اربعین* است. به نظر می رسد طبق فرمایش آن امام بزرگوار، زیارت اربعین، برای *گریستن* برای *حادثه عاشوراء* نیست، بلکه برای *نگریستن* به زندگی و آفرینش، از *منظر عاشوراء* است. لذا توصیه می کنم *زیارت کوتاه اربعین* (که در پیوست تقدیم می شود) را امشب و فردا، با توجه به مفاهیم و خصوصا با توجه به *ده تشهد* آن با افراد خانواده بخوانید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2