#قطرات_بارانی_۵۴
🌷سلام استاد
با تشکر از کلام زیبا و ناب شما و توضیحاتی که فرمودید
من کمی گیج شدم چون فکر می کردم مشاهده شهد فهم موضوع است و درک حقیقت مطلب
واین برداشت من از کلام امیر المومنین ع بود
ومن كلام له علیه السلام
وقد سأله ذِعلبٌ الیمانی فقال: هل رأیت ربّك یا أمیرالمؤمنین؟
فقال علیه السلام: أَفأَعْبُدُ مَا لا أَرَی ؟
فقال: وكیف تراه؟ فقال:
لاَ تُدْرِكُهُ الْعُیُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِیَانِ، وَلكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَانِ، قَرِیبٌ مِنَ الْأَشْیَاءِ غَیْرُ مُلابِسٍ، بَعِیدٌ مِنْهَا غَیْرُ مُبَایِنٍ، مُتَكَلِّم
🌿 سلام و رحمت الهی بر شما.
ایشان می فرمایند: لاَ تُدْرِكُهُ الْعُیُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِیَانِ، پس با « مشاهده چشم ماده نگر و واقعیت بین » نمی توان « حقیقت » را « درک » کرد.
إن شاء الله تعالی در یک فرصت دیگری اگر خداوند عنایت فرماید و اعضاء گروه هم همراهی کنند، بحث فرق « رؤیت » و « درک » را مطرح خواهم کرد.
#قطرات_بارانی_۵۵
🌾و اما بخش سوم پاسخ.
🌿فرق « مشاهده » با « تشهد » چیست؟
« مشاهده »، اولا: در محدوده « مادیات و محسوسات » است، ثانیا: نسبت به « واقعیتهای بیرونی » است، ثانیا: خواه ناخواه « خصوصیات خود شخص » در « نحوة مشاهده » دخالت دارند.
مثلا اگر فردی نزدیک بین یا دوربین یا نابینا یا کم شنوا یا ناشنوا باشد یا دقت و اشرافش کم باشد، قطعا « کیفیت و عمق شهادت » او هم « ناقص » خواهد بود.
اما « تشهد »، اولا: نسبت به « حقایق غیر مادی و نامحسوس » رخ میدهد، ثانیا: « شهودی از درون » است، ثالثا: در تشهد (از باب تفعّل و مطاوعه)، انسان باید « با دو سجده کامل ؟» به « حدّی از قابلیت و لیاقت و ظرفیت و صلاحیت و استحقاق » برسد تا « حقیقتی » را برایش به « شهود و مشاهده باطنی » درآورند.
اگر انسان به مقامِ « تشهد » برسد و « یکتایی خداوند » و « مقام بندگی و رسالت رسول أکرم صلی الله علیه و آله » را در « تمام قلبش حاضر و منعکس ببیند »، قطعا چهار واکنش یا چهار ویژگی از او به ظهور در میآید:
۱ـ تمام توجه و سلام الهی را برای محمد و خاندان محمد صلوات الله علیه و علیهم میخواهد،
۲ـ سلام الهی را برای « اُمت صالحی که خودش از آنان است » می خواهد،
۳ـ سلام و رحمت الهی را برای تمام ملائکه و تمام مخلوقات اطرافش هم می خواهد،
۴ـ « کبریایی و حق بزرگتری کردن » را فقط از آنِ خدا می داند. (پس: ۱ـ خودش از کبر و تکبر می گریزد، ۲ـ زیر بار کبر و تکبر دیگران نمی رود، ۳ـ با هر کبر و تکبر و استکباری مبارزه می کند، ۴ـ خودش مطیع أمر الهی است.)
و اما « شهید » بالاترین درجه « حضور عالمانه » در هر چیزی » است: وَ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلى ما تَعْمَلُونَ.
« شهید »، چون « تمام نگاه و توجهش » فقط به « وجه الله » است لذا « کمترین خودخواهی و منیت و نفسانیت » و « کمترین تعلق و علاقه و دلبستگی و وابستگی به غیر حق » ندارد
و لذا تمام وجودش، « جلوه » حق شده و در « هر حقیقتی »،« حضور » دارد و همیشه « زنده » و « مقام وساطت » دارد: و بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آل عمران/۱۶۹)
لذا در امور « نقش مفید » دارد.
« شهید » چگونه « شهید » شده است؟
۱ـ در دنیا از « هر چه » خدا به او « امانت » سپرده « راضی و خشنود » است: فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ
۲ـ او در دنیا به تمام « أمر و نهی » قرآن الهی و سنت نبوی و سیره علوی، « حتی در شرائط سخت و در حال جراحت » پایبند است: الَّذينَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظيمٌ (آل عمران/۱۷۲)
۳ـ او در دنیا، با « توکل به خدا » از « هیچ تهدیدی » نمی ترسد: الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ (آل عمران/۱۷۳)
۴ـ او، « رضایت خدا » را با هیچ چیزی معاوضه نمی کند: .... وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللَّهِ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظيمٍ (آل عمران/۱۷۴)
۵ـ او پس از رهایی از محدودیتِ دنیای مادی و بدنش، مؤمنین و مؤمناتی که هنوز به او ملحق نشده اند را با « بشارت » خود شارژ می کند و روحیه می دهد و « نگاهشان » را به حقیقت باز می کند تا از هیچ مخلوقی نترسند و از هیچ چیزی غمگین نشوند: وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (آل عمران؟۱۷۰)
چه جالب که أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در پایان نامه خود به مالک اشتر می فرمایند: از خداوند می خواهم که پایان کار مرا و تو را به سعادت و شهادت ختم کند زیرا از اوئیم و به نزد او باز می گردیم: وَ أَنْ يَخْتِمَ لِي وَ لَكَ بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَةِ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ
اللهم ارزقنا الشهاده فیک.
#قطرات_بارانی_۵۶
🌾با سلام و احترام و عرض صبح بخیر به شما أعضاء محترم گروه.
امروز شنبه و آغاز یک هفته و فرصت جدید برای زمینه سازی ظهور آخرین حجت الهی است.
🌴امروز با هم قصد کنیم که به « میهمانی آخرین پیامبر الهی و رسول أکرم صلی الله علیه و آله برویم و جانمان را از عطر و برکات وجودی آن سرور کائنات و تمام مخلوقات عالم به وجد آوریم. پس به ایشان عرض میکنیم:
أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُهُ وَ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِاللّٰهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّكَ وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِى سَبِيلِ اللّٰهِ بِالْحِكْمَةِ وَ المَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ أَدَّيْتَ الَّذِى عَلَيْكَ مِنَ الْحَقِّ وَ أَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِينَ وَ غَلَظْتَ عَلَى الْكَافِرِينَ وَ عَبَدْتَ اللّٰهَ مُخْلِصاً حَتَّىٰ أَتيٰكَ الْيَقِينُ،
فَبَلَغَ اللّٰهُ بِكَ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى اسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَ الضَّلالِ؛
میفهمم که معبودی جز خدا نیست، یکتاست و شریکی ندارد و معترفم که تو رسول اویی و تویی محمّد فرزند عبدالله و شهادت میدهم که تو پیامهای خدایت را به مردم رساندی و برای امّتت خیرخواهی نمودی و در راه خدا با حکمت و اندرز مناسب کوشیدی و آنچه را از حق بر عهده تو بود ادا کردی و تو به مؤمنین مهربانی نمودی و بر کافران سخت گرفتی و خدا را با خلوص کامل تا رسیدن مرگ بندگی کردی، پس خداوند تو را به شریفترین مقام اهل کرامت نائل گرداند؛ سپاس خدای را که ما را با تو از شرک و گمراهی رهانید؛
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ صَلَوَاتِكَ وَ صَلَوَاتِ مَلائِكَتِكَ وَ أَنْبِيائِكَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ وَ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أَمِينِكَ وَ نَجِيبِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ صَفِيِّكَ وَ صِفْوَتِكَ وَ خَاصَّتِكَ وَ خَالِصَتِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الْوَسِيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ.
اللّٰهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ: وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جٰاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّٰهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّٰهَ تَوّٰاباً رَحِيماً،
إِلٰهِى فَقَدْ أَتَيْتُ نَبِيَّكَ مُسْتَغْفِراً تَائِباً مِنْ ذُنُوبِى، فَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْها لِى.
يَا سَيِّدَنا أَتَوَجَّهُ بِكَ وَ بِأَهْلِ بَيْتِكَ إِلَى اللّٰهِ تَعَالىٰ رَبِّكَ وَ رَبِّى لِيَغْفِرَ لِى.
خدایا؛ تمام توجهت را برای محمّد و خاندانش قرار ده و درود خود و ملائکه و أنبیاء و رسولان و بندگان شایستهات و همه اهل آسمانها و زمینها و هر آنکه از پیشینیان و آیندگان تسبیح تو گوید را ای زمامدار جهانیان، بر محمّد بنده شایسته و پیامبر و رسولت و امین و برگزیده و محبوب و پاک و بنده و خاص و خالصت و منتخب از میان بندگانت، قرار ده.
خدایا؛ به او فضل و برتری و مرتبهی شفاعت و درجه بلند عطا کن و او را به مقام ستودهای که پیشینیان و آیندگان بر آن رشک برند برانگیز.
خدایا؛ تو فرمودهای: اگر ایشان آنگاه که بر خود ستم کردند نزد تو میآمدند و از خدا طلب آمرزش میکردند و پیامبر نیز برای ایشان درخواست آمرزش مینمود، به یقین خدا را توبهپذیر و مهربان مییافتند.
خدایا؛ من استغفارکنان و پشیمان از گناهانم نزد پیامبرت آمدم پس تمام توجهت را بر محمّد و خاندانش قرار ده و گناهانم را بیامرز.
ای سرور ما، دستم به دامن تو و خاندانت، بهجانب خدای متعال که خدای من و توست روی میآورم تا مرا بیامرزد.
#قطرات_بارانی_۵۶/۲
🌾سپس بگو:
أُصِبْنا بِكَ يَا حَبِيبَ قُلُوبِنا، فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِيبَةَ بِكَ حَيْثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْىُ وَ حَيْثُ فَقَدْنَاكَ، فَإِنَّا لِلّٰهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ.
يَا سَيِّدَنا يَا رَسُولَ اللّٰهِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ، هٰذَا يَوْمُ السَّبْتِ وَ هُوَ يَوْمُكَ وَ أَنَـــا فِيهِ ضَيْفُـــــــكَ وَجَــــــارُكَ ، فَأَضِفْنِى وَ أَجِرْنِى،
فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيَافَةَ وَ مَأمُورٌ بِالْإِجارَةِ،
فَأَضِفْنِى وَ أَحْسِنْ ضِيَافَتِى وَ أَجِرْنا وَ أَحْسِنْ إِجَارَتَنا بِمَنْزِلَةِ اللّٰهِ عِنْدَكَ وَ عِنْدَ آلِ بَيْتِكَ وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَ بِمَا اسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ عِلْمِهِ فَإِنَّهُ أَكْرَمُ الْأَكْرَمِينَ.
ای محبوب دلهای ما، ما به خاطر تو سوگواریم و چه بزرگ است سوگواری بر تو ازآنرو که وحی از ما بریده و هم ازآنرو که به فقدان تو دچار آمدهایم، چه ما از خداییم و بهسوی او باز میگردیم،
ای سرور ما، ای رسول خدا، تمام توجه خدا بر تو و بر خاندان پاک پاکیزهات باشد.
امروز روز شنبه و آن روز توست و من در این روز مهــــمان تو و پناهنده به درگاه توأم، پس از من پذیرایی کن و به من پناه ده، زیرا تو بزرگوار و مهماننوازی و از سوی حقتعالی مأمور به پناه دادنی،
پس از من پذیرایی کن و نیکو پذیرایی فرما و ما را پناه ده و نیکو پناهمان ده، به برکت جایگاهی که خدا نزد تو و نزد خاندانت دارد و به حق منزلی که آنان نزد خدا دارند و بهحق آنچه از دانشش نزد شما سپرده که همانا او گرامیترین گرامیان است.
🌴اهالی محترم گروه، برای اینکه دست خالی به این ضیافت نورانی نرفته باشیم و از این ضیافت با شکوه امروزمان حداکثر بهره را ببریم، چقدر خوب است خودمان را با « صد بار عبارت: یا رب العالمین » معطر کنیم
🌷و به این نکته هم بیاندیشیم که « چرا ربوبیت الهی مخصوص مخلوق مختار است؟» و چرا ربوبیت الهی برای سایر مخلوقات نیست.؟
#قطرات_بارانی_۵۶/۳
🌷 با سلام استاد
عبارت رب السماوات و الارض و مابینهما. (مریم-۶۵) به غیر از "مابینهما" که میتواند شامل مخلوقات مختار باشد چرا خداوند رب را برای سماوات و ارض که مختار نیستند به کار برده؟
از این جهت میپرسم که گفتید ربوبیت مخصوص مخلوقات مختاره
🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما.
از آنجا که هر چه در آسمانها و زمین است در « تسخیر انسان » است لذا به نظر می رسد « ربوبیت الهی » به مخلوقات غیر مختار، به « وساطت انسان » صورت می گیرد.
لذا قرآن از مؤمنین خواسته است که « ربانی » باشند: ... وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (آل-عمران/۷۹)
🌾وَ سَخَّرَ لَــــــــــــكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً
همه تسبیح دارند اما ظاهرا تحت ربوبیت انسان کامل هستند.
امروز « #۱۶_آذر » روز تجلیل از دانشجویان مسلمان و انقلابی و ضد مستکبرین است.
لذا این روز بزرگ را به تمام دانشجویان بیدار و أهل ولایت و ظلم ستیز گروه تبریک عرض می کنم.
#قطرات_بارانی_۵۷
🌷 استاد شما مشاوره ازدواج هم میدهید به صورت حضوری؟
🌿 « مجاز » و « مفید » نیست و من هم فرصت ندارم.
🌷مشاوره قبل ازازدواج چرا مجاز وچرا مفید نیست؟... نسبت به همه مشاورین خوب ومعتبر این نظر رودارید؟
🌿لطفا « با دقت » به قرآن مراجعه کنید و ببینید « مشاوره » کجای قرآن آمده ؟
لطفا آیاتش را درست ترجمه کنید و فرق « مشورت » و « مشاوره » را بیابید