eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۳۶۰ با سلام و احترام مجدد به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و سومین* پذیرایی قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که: قرآن در *آیه ۱۰۸ سوره نساء* می فرماید: (غالب و شاید) بعضی از مردها، زنها، دخترها، پسرها، پدر و مادرها، مجردها، ازدواج کرده ها و مسئولین: ۱ـ *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّـــــاسِ* ۲ـ وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* پرسش اول: *خود مـــا* در چه زمانهایی و چه شرائطی و در چه زمینه هایی تا کنون چنین خصوصیتی داشته ایم و *حرف و نظر اطرافیان و دوستان و بستگان و مردم،* حتی از *نظر خالقمان* برایمان مهمتر بوده است؟* پرسش دوم: *قرآن* این افراد را در آیه ۱۰۷ همین سوره *چه می نامد؟* *چـــــرا؟* *حی علی معرفه انفسکم* 🍃واژه: ۱۰۸ @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۶۰ با سلام و احترام مجدد به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار
۱۳۶۱ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و سومین* پذیرایی قرآنی *موکب أربعینی* ما این بود که: قرآن در آیه *۱۰۸ سوره نساء* می فرماید: (غالب) افراد بشر، در: پوشاک، آرایش، تحصیل، انتخاب رشته تحصیلی و شغلی، خواستگاری، مراسم عروسی، مهمانی های خانوادگی، حمایت از تیمهای ورزشی، حمایت از هنرپیشه ها و در خالکوبی و تزئین ظواهر زندگی و در تمام زمینه ها و بحثهای مختلفی که با اطرافیانشان دارند، (با تمام غرور و تکبرشان) دائما *نگران حرف و نظر اطرافیان* هستند و از دیگران *حساب* می برند و *نظر مدسازان* را در هر زمینه ای، *با دقت* و وسواس رعایت می کنند و تکیه کلامشان در هر زمینه ای اینست که: *دوستام چه میگن؟ همسایه ها چی میگن؟ مردم چه میگن؟* پس تمام افراد *از خودبیگانه،* تحت تأثیر دیگران و *منفعل* و *دهن بین* و بسیار *آسیب پذیر* هستند. و غالب مردم، از اینکه *رازشان* برای والدین، همسر، فرزندان، بستگان و دوستان و اقشار مختلف مردم، *فاش* شود به شدت می ترسند: *۱ـ يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّـــــاسِ* اما همین *غالب مردم،* آنقدر از *مخلوقیت خود* و *خالقیت و اقتدار الهی* غافل اند که در هیچ زمینه ای، *خداوند* را *سمیع، بصیر، ناظر، مقتدر و مسلط* نمی بینند و لذا از خالق خود که *همیشه با آنهاست* و لحظه ای از آنها جدایی ندارد، هرگز *نمی ترسند* و برایش تره خُرد نمی کنند: ۲ـ *وَ لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* پس غالب مـــا مردم (تحصیلکرده)، به خاطر اینکه *شناخت درستی از خودمان نداریم،* خودباخته ایم، یعنی: نسبت به برخی *خودکم بینی* و نسبت به برخی، *خودبزرگ بینی* داریم و گرفتار *ترس افشا شدن* و *نفاق پنهان* و *ریاکاری* و *گفتار و رفتار تصنعی* هستیم و این را برای خودمان *هنر* می پنداریم که صورتمان را به دروغ و با سیلی و با تقلب، سرخ نگهداریم و قضاوت دیگران را نسبت به خودمان به اشتباه بیاندازیم. در واقع ما خود را *نیازمند و محتاج تأئید دیگران* می پنداریم و انگار برای دیگران زندگی می کنیم. لذا غالب ما مردم (تحصیلکرده)، در بیشتر زمینه های زندگی، *حرف و نظر اطرافیان و دوستان و بستگان و مردم،* نه تنها از نظر خودمان حتی *از نظر خالقمان برایمان مهمتر است.* لذا دائما و در هر زمینه ای *نگرانیم* که *دیگران و اطرافیان و مردم،* ما را چگونه می بینند و درباره ما چه می گویند و نظرشان چیست؟ اما افراد عاقل و با اراده و مؤمن، (مثل أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم) *مخلوقیت خود* و *خالقیت خدا* را باور دارند و خود را دائما در *معرض آزمون الهی* می بینند و خود را *متعهد و موظف* به اطاعت از *تعالیم و احکام و سنن* آفریننده خود می دانند و *سعادت* خود را در تنظیم با معیارهای خالقشان می بینند، لذا (مثل طبیبی حاذق و حکیمی ماهر)، *نگاه، تحلیل، نیش، کنایه، استهزاء و تمسخر مردم غافل و جاهل و کافر* هیچ اهمیتی برایشان ندارد و تحت تأثیر هیچ *تهدید، تطمیع، تحقیر، تحریم و توهینی* قرار نمی گیرند و از *مصائب و حوادث و ناملایمات* هیچ *حزن و خوف* و حتی هیچ *شکایتی* هم ندارند و *تلخ ترین شرائط* را هم *زیبا* می بینند. آنان اصلا برای *خوشایند* مردم زندگی نمی کنند. به همین خاطر *خدمت آنان به هر یک از مردم،* کاملا *صادقانه، خیرخواهانه، مؤمنانه و بدون توقع و بدون فریب و دروغ* است. *نکته دوم* هم این بود که: قرآن این *غالب افراد از خودبیگانه* را در آیه ۱۰۷ همین سوره، *خائن مجرم* می نامد: وَ لاَ تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ *يَخْتَانُونَ أَنفُسَهُمْ* إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ *خَوَّانًا أَثِيمًا.* چرا؟ زیرا *تمام* آنهائی که از *قانون، پلیس، دوربین، مردم* و از هر چیزی *در خارج از خود* میترسند اما از *خدای درون و همراه و ناظر خود* نمی ترسند، قطعا و حتما به *مصالح خود* لطمه می زنند و به سعادت خود *خیانت* می کنند و حتما و قطعا به *مصالح عمومی و حق الناس* هم لطمه می زنند و خیانت می کنند. چند پرسش: ۱ـ آیا *این خودباختگی* و این نوع زندگی *تصنعی، ریاکارانه، منافقانه، پر از تقلید و چشم و همچشمی* و این *احساس زرنگی در خیانت به خود و لطمه به دیگران،* در اقشار *تحصیلکرده* بیشتر است یا در مردم *عشایر و روستائیان دور از شهر؟* ۲ـ کدام عروسی، مهمانی، شغل و کدام زندگی، با *نشاط تر* و *سالم تر* و * مفیدتر* است؟ ۳ـ آیا آنها که از: پدر و مادر و همسر و فرزند و قانون و پلیس و ناظر و .. می ترسند، خطرناک تر هستند؟ یا آنان که با *احترام* به همه، خودشان را *فقط با خالق همراه خود* تنظیم می کنند؟ 🍃واژه: ۱۰۸ @dr_ghofrani2
۱۳۶۲ *اطلاعیه:* *فردا أربعین است* و امام حسن عسکری صلوات الله علیه فرمودند: *مؤمن* پنج نشانه دارد که *دومین نشانه* او، (فهم) *زیارت اربعین* است. به نظر می رسد طبق فرمایش آن امام بزرگوار، زیارت اربعین، برای *گریستن* برای *حادثه عاشوراء* نیست، بلکه برای *نگریستن* به زندگی و آفرینش، از *منظر عاشوراء* است. لذا توصیه می کنم *زیارت کوتاه اربعین* (که در پیوست تقدیم می شود) را امشب و فردا، با توجه به مفاهیم و خصوصا با توجه به *ده تشهد* آن با افراد خانواده بخوانید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۶۳ امروز « اربعین » است. روزی که امت اسلامی پس از چهل روز و پس از چند هزار اربعین باید به این « پختگی » برسد و برایش روشن شود که « خــــروج و قیــــام نورچشم پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله و نورچشم أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و نورچشم حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها، « برای رهایی مـــــردم » از « جهالـــت و حیـــرت ضلالــــت » بود. (اینکه خدا و هدایت و کمال و سعادت و عزت و بهشت را هرگز نباید در « بیرون » از خود جستجو کنند.) امروز « اربعین حسینی » است. روزی که با « خواندن و فهمیدن و پذیرفتن زیارت کوتاه اربعین »، مردم باید « غدیــر » را دوباره و متعهدانه « بفهمند و مؤمنانه و با « قلب و جان و زبان و رفتارشان »، خودشان را با « امام منصوب الهی » تنظیم و تطبیق دهند و با « تمرین مأمومیت با نایــب منصوب الهی » و « خودداری از حمایت از أهل شقاق و نفاق و دروغ و خیانت در عرصه های سیاسی »،« زمینه ظهور آخرین حجت الهی و استقرار « تمام دین » در « تمام جهان » را فراهم آورند. امروز « اربعین حسینی » است. روزی که مؤمنین باید « شمــل » خود را « با قبول و تسلیم قلبی امامت و ولایت » به « همفکری، یکدلی، یکپارچگی، همراهی، هماهنگی و وحدت و مودت » تبدیل کنند و فریاد بزنند: قَلْبى لِقَلْبِــــکُمْ سِلْمٌ وَ اَمْرى لاِمْــــرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْــــــرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۶۱ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *ب
۱۳۶۴ 📌همراه با نظرات شما استاد... استاد جواب این سوال ها که خیلی واضحه! استاد.... 📌همراه با نظرات استاد خصوصا ما خیلی باید *مراقب* خودمان باشیم که *مبادا به بیماری مردم ترسی* دچار شویم و از *خداترسی* که *عامل نجات* ماست، غافل بمانیم: *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* آری، پاسخ آن سه پرسش کاملا واضح و روشن است اما *اعتراف* برای ما تحصیلکرده های شهری و مذهبی، به اینکه چقدر گرفتار *بیماری مردم ترسی* هستیم و *چقدر از خالقمان غافلیم،* خیلی سخت است. در هر حال امیدوارم این مطلب برای شما و سایرین روشن شده باشد که *مردم ترسی* و *بی اعتنایی به نظر خالق،* در هر زمینه ای و در هر شرائطی و برای هر فردی، بد و زشت و نشانه *خیانت و تجاوز او به حقوق دیگران* است: *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* با اینکه افراد *مردم ترسی* که از *خالق خود نمی ترسند* منافق هم هستند اما بیان قرآن اینست: ۱ـ *خائن* هستند. ۲ـ *أثیم* هستند: *خَوَّاناً أَثيماً* در ضمن صحبت اصلا درباره *دعوت به زندگی عشایری* و *تبلیغ زندگی روستایی* نبود، بلکه خود را با این *هشدار* قرآن، *متنبه* کردیم که برای هر انسانی در هر شرائطی و در هر زمان و مکانی، *مردم ترسی،* و *نترسیدن از خدای همراه خود* ، عامل *خیانت* به خود و *جرمهای بزرگ اجتماعی* می شود: *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* پیشنهاد این نیست که به *آمارگیری* در زمینه میزان *مردم ترسی* بین اقشار مردم بپردازید، توصیه اینست که این *هشدار* قرآن را جدی بگیریم و تا جایی که برایم ممکن است از *مردم ترسی* خودمان *بترسیم* و از اینکه در زمینه های مختلف زندگی، از *خدای همراه خود* اصلا نمی ترسیم هم خیلی *بترسیم* و موجبات *خیانت* به خود و *جرمهای بزرگ اجتماعی* را برای خودمان فراهم نکنیم: لطفا ببینید پیام قرآن خیلی روشن است: إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ *خَوَّاناً أَثيماً* = *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* 🍃واژه: ۱۰۸ @dr_ghofrani2
۱۳۶۵ استاد در قرآن اشاره شده ک مال و فرزند و دوست در قیامت کمکی نمیکند ۱. آیا شامل پدر و مادر و همسر همـ میشود؟ ۲. یعنی اگر محبتی و کاری در قالب تکالیف عبد بودن در قبال آنان انجام شود، فقط اثر عمل در قیامت مهم است و نه خود آن شخص؟ طبق آیات قرآن، *تنها* چیزی که در آخرت به فریاد ما می رسد، *أعمال* عاقلانه و مؤمنانه خود ماست. ظاهرا هر گونه *شفاعت* و *وساطتی* هم باز بر مبنای همین *أعمال* خود ما صورت می گیرد: يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا *لِّيُــــــــــرَوْا أَعْمَالَــــــــــهُمْ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۶۶ ما چرا با لعن کردن و خواستار عذاب دشمنان دین حالمون را خراب کنیم؟ این *احساس* شاید به این خاطر است که غالب مردم گمان می کنند که *لعن ها و نفرین ها و تقاضای مجازاتهایی* که در دعاها و زیارتنامه ها باید گفته شود، برای *دیگران* است. در حالی که *مخاطب* اصلی در تمام *نمازها، دعاها، زیارتنامه ها، ...* خود *ما* هستیم. در زیارت عاشوراء، *افرادی مشخص* که *همگی از مسئولین* هستند، لعن می شوند، اما در *زیارت اربعین،* ما *مردمی* را لعنت کردیم و برایشان مجازات سنگین الهی را خواستار شدیم که چنین *خصوصیاتی* را دارند و با این *مرور* خواستیم به خودمان این *توجه* را بدهیم که *مبادا ما از همان مردم* باشیم: (همان مردم عهدشکنی) که با هم همدست شدند علیه آن امام نازنین، (و حمایت کردند و در انتخابات رأی دادند به) افرادی که: دنیا فریبشان داد و سعادتشان را به ناچیزی فروختند و آخرتشان را با بهایى اندک عوض کردند و تکبر ورزیدند و در هوا و هوس غرق شدند و تو ای خدا و پیامبر تو را به خشم آوردند و پیروى کردند از میان بندگانت از آنهایی که: اهل دو دستگى و نفاق بودند و گناهان سنگین به دوش داشتند و مستحق آتش بودند: *اَللّهُمَّ؛ فَالْعَنْـــــهُمْ لَعْناً وَبیلاً* وَ *عَذِّبْـــــهُمْ عَذاباً اَلیماً* خدایا؛ پس آن « مردم » را (نه معاویه و یزید و شمر و عمرسعد و بالایی ها را) لعنت کن به لعنتى گریبانگیر و عذابشان کن به عذابى دردناک. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۶۷ جمله، ونصرتی لکم معدّه منظور زمان رجعت هست یا همین حال و یاری نائب امام؟ اگر *امروز* از: ۱ـ *عقلانیت،* ۲ـ *تعالیم قرآنی،* ۳ـ *احکام شرعی،* ۴ـ *نائب منصوب الهی،* در تمام ابعاد زندگی، مؤمنانه *حمایت و اطاعت* نکنیم، آیا در *زمان رجعت* (اگر شامل حال ما بشود) امکان حمایت و اطاعت از آخرین حجت الهی را خواهیم داشت؟ ظاهرا *فرض* این حالت هم نشدنی و *محال* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۶۱ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *ب
۱۳۶۸ 📌همراه با نظرات شما سلام خدمت استاد ارجمند شهرنشینی، آن هم شهرهای بزرگ و کلانشهرها، قطعا بر خلق و خوی انسان ها اثر می گذارد و آنها را به سمت و سوی قالب ها و کلیشه هایی می برد که ساخته قدرتمندان سلطه جوی زمینی است، در همه امور زندگی از خوردن و پوشیدن گرفته تا مراسم و آداب و ... . ابن خلدون مورخ و جامعه شناس شهیر مسلمان هم قرنها قبل برفساد و تباهی که زندگی و تمدن شهری برای انسانها به ارمغان می آورد، تأکید کرده است. اما بنظرم انبیاء الهی و خاصه حضرت ختمی مرتبت صلوات الله و سلام الله علیه مبعوث و مأمور شدند که به آدمیان بیاموزند شرایط و مقتضیات را مطابق اصول و مبانی عقلی، اخلاقی و دینی و در خدمت این اصول بگیرند، نه اینکه خود به رنگ شرایط و درون قالب های جعلی درآیند. البته که در بطن تمدن شهری پرتلاطم خیلی سخت است انسان الهی و رها از قید و بندهای ساخته و پرداخته جماعت ملأ و منرف و مستکبر بودن، ولی قطعا ارزش این نوع بودن و این گونه انسان خیلی بیشتر است از آن فرد روستایی و عشایری که بیشتر تحت تأثیر محیط ساده و بی پیرایه زندگی به سلامت و صلاح گراییده است. بنظرم انسان کاملی که در مقام خلیفة الله است و یا نزدیک به این مرتبه، باید در بطن همین تمدن پیچیده شهری ظهور و تجلی یابد، کما اینکه مرد بزرگی چون امام خمینی(ره) و قائد عظیم الشأن امروزمان امام خامنه ای و بسا انسان های ممتاز و برگزیده در روزگار ما در شمار همین انسان های کامل محسوب می شوند که نه تنها از زندگی شهری گریزان نبوده اند، بلکه با حضور سنجیده و قدرتمندانه خود در همین محیط های شهری، توانسته اند در سبک و سیاق زندگی شهری تغییرات و تحولاتی بنیادین ایجاد کنند که در طول زمان بر کل تمدن بشری که عمدتا هم در شهرها شکل گرفته، تأثیر مهم و مشهودی گذاشته و خواهند گذاشت، ان شاءالله. تلاش و مجاهدت ما انسانهای معمولی هم قطعا با الگو کرفتن از همین اسوه ها باید باشد وقتی که ناگزیر شهرنشین هستیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۶۸ 📌همراه با نظرات شما سلام خدمت استاد ارجمند شهرنشینی، آن هم شهرهای بزرگ و کلانش
۱۳۶۹ 📌همراه با نظرات استاد سلام و صلوات و برکات الهی بر شما بانوی فرهیخته؛ نکات منطقی و زیبایی را فرمودید. پس انسان همواره و در هر شرائطی باید *عاقل و مؤمن* باشد و *هرگز* و در هیچ زمینه ای از زندگیش را نباید خود را با *مخلوق* تنظیم کند و نباید از *تهدیدات بشر مثل خود* بترسد. انسان عاقل و مؤمن، نباید از *إلقائات روانشناسان دست پرورده استکبار* بترسد، نباید از *تلقینات جامعه شناسان جاهل و حقوقدانان خائن و دست پرورده استکبار* بترسد، نباید از *نظریات فسادأنگیز اقتصادانان مزدور استکبار و مدافع بانکها و سرمایه داری* بترسد، پس انسان عاقل و مؤمن، هرگز نباید از *نظرات غیر علمی بهداشت جهانی* (و أذناب جاهل و خائن داخلی آنها) درباره *ویروسی که خودشان به مردم تحمیل کرده اند* و جامعه جهانی را برای *خرید واکسنها و داروهای خطرناک خود آماده می کنند،* بترسد. یعنی نباید خودش را با *نظرات غیر علمی و مضر* مراکز *آمریکایی و استکباری* تنظیم کند. پس انسان عاقل و مؤمن، (باسواد یا بی سواد) باید *در هر زمینه ای و در هر شرائطی* خودش را فقط و فقط و فقط با *تعالیم خالق* خودش و احکام *آفریننده جهان* و *بیانات حیاتبخش سفیران او* تنظیم کند و فقط از *ترس* و غضب او *بترسد.* اما آیا افراد تحصیلکرده امروز ما، *کمترین اطلاعات درستی* از *تعالیم الهی* در زمینه های مختلف زندگی و از *طب اسلامی* ، *اقتصاد اسلامی* حتی از: ازدواج *اسلامی* ،،، دارند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۷۰ گرفتاری هایی که امام اسیر آن بوده چیست و کشته اشک روان یعنی چه؟ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ؟ وَ قَتیلِ الْعَبَراتِ؟ * سلام بر آنکه به گرفتاریها اسیر بود و کشته اشکِ روان شد. در باب معنای دقیق این *دو واژه* با اینکه از افراد زیادی پرسیده ام اما خیلی برایم روشن نشده و چیزی برای گفتن ندارم. اما احتمالا: *همین گرفتاریهایی که امروز برای نایب منصوب سفیر الهی* مطرح است صدها برابرش، برای آن *امام نازنین* مطرح بوده است. این همه *غفلت، جهالت، از خودبیگانگی، ضلالت، ریزش، تحجر، افراطی گری، وادادگی، بیگانه پرستی، نفاق، خیانت، دروغگویی، فریبکاری، دنیاطلبی، دلال بازی، قدرت طلبی، حرص، حسادت، کینه توزی، لجاجت، عناد، عداوت، اختلاس، زمین خواری، تجاوز به بیت المال، ....* که امروز جامعه را آلوده کرده است، در آن زمان هم خیلی بیشتر و شاید *پنهان تر* بوده که آن امام عزیز را أذیت می کرده است. و شاید خلاصه این دو واژه این باشد که: *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2