eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۵۶/۲ 🌾سپس بگو: أُصِبْنا بِكَ يَا حَبِيبَ قُلُوبِنا، فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِيبَةَ بِكَ حَيْثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْىُ وَ حَيْثُ فَقَدْنَاكَ، فَإِنَّا لِلّٰهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ. يَا سَيِّدَنا يَا رَسُولَ اللّٰهِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ، هٰذَا يَوْمُ السَّبْتِ وَ هُوَ يَوْمُكَ وَ أَنَـــا فِيهِ ضَيْفُـــــــكَ وَجَــــــارُكَ ، فَأَضِفْنِى وَ أَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيَافَةَ وَ مَأمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَأَضِفْنِى وَ أَحْسِنْ ضِيَافَتِى وَ أَجِرْنا وَ أَحْسِنْ إِجَارَتَنا بِمَنْزِلَةِ اللّٰهِ عِنْدَكَ وَ عِنْدَ آلِ بَيْتِكَ وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَ بِمَا اسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ عِلْمِهِ فَإِنَّهُ أَكْرَمُ الْأَكْرَمِينَ. ای محبوب دل‌های ما، ما به خاطر تو سوگواریم و چه بزرگ است سوگواری بر تو ازآن‌رو که وحی از ما بریده و هم ازآن‌رو که به فقدان تو دچار آمده‌ایم، چه ما از خداییم و به‌سوی او باز می‌گردیم، ای سرور ما، ای رسول خدا، تمام توجه خدا بر تو و بر خاندان پاک پاکیزه‌ات باشد. امروز روز شنبه و آن روز توست و من در این روز مهــــمان تو و پناهنده به درگاه توأم، پس از من پذیرایی کن و به من پناه ده، زیرا تو بزرگوار و مهمان‌نوازی و از سوی حق‌تعالی مأمور به پناه دادنی، پس از من پذیرایی کن و نیکو پذیرایی فرما و ما را پناه ده و نیکو پناهمان ده، به برکت جایگاهی که خدا نزد تو و نزد خاندانت دارد و به‌ حق منزلی که آنان نزد خدا دارند و به‌حق آنچه از دانشش نزد شما سپرده که همانا او گرامی‌ترین گرامیان است. 🌴اهالی محترم گروه، برای اینکه دست خالی به این ضیافت نورانی نرفته باشیم و از این ضیافت با شکوه امروزمان حداکثر بهره را ببریم، چقدر خوب است خودمان را با « صد بار عبارت: یا رب العالمین » معطر کنیم 🌷و به این نکته هم بیاندیشیم که « چرا ربوبیت الهی مخصوص مخلوق مختار است؟» و چرا ربوبیت الهی برای سایر مخلوقات نیست.؟
۵۶/۳ 🌷 با سلام استاد عبارت رب السماوات و الارض و مابینهما. (مریم-۶۵) به غیر از "مابینهما" که میتواند شامل مخلوقات مختار باشد چرا خداوند رب را برای سماوات و ارض که مختار نیستند به کار برده؟ از این جهت میپرسم که گفتید ربوبیت مخصوص مخلوقات مختاره 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. از آنجا که هر چه در آسمانها و زمین است در « تسخیر انسان » است لذا به نظر می رسد « ربوبیت الهی » به مخلوقات غیر مختار، به « وساطت انسان » صورت می گیرد. لذا قرآن از مؤمنین خواسته است که « ربانی » باشند: ... وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (آل-عمران/۷۹) 🌾وَ سَخَّرَ لَــــــــــــكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً همه تسبیح دارند اما ظاهرا تحت ربوبیت انسان کامل هستند.
امروز « #۱۶_آذر » روز تجلیل از دانشجویان مسلمان و انقلابی و ضد مستکبرین است. لذا این روز بزرگ را به تمام دانشجویان بیدار و أهل ولایت و ظلم ستیز گروه تبریک عرض می کنم.
۵۷ 🌷 استاد شما مشاوره ازدواج هم میدهید به صورت حضوری؟ 🌿 « مجاز » و « مفید » نیست و من هم فرصت ندارم. 🌷مشاوره قبل ازازدواج چرا مجاز وچرا مفید نیست؟... نسبت به همه مشاورین خوب ومعتبر این نظر رودارید؟ 🌿لطفا « با دقت » به قرآن مراجعه کنید و ببینید « مشاوره » کجای قرآن آمده ؟ لطفا آیاتش را درست ترجمه کنید و فرق « مشورت » و « مشاوره » را بیابید
۵۸ با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه. خداوند درخشش امروز شما عزیزان را خیر و مفید قرار دهد. 🌾امروز، روز « یکشنبه » است. امروزمان را با کلام نورانی مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها شروع می کنیم و مهمترین نکاتی که امروز باید به آنها توجه داشته باشیم را در محضر الهی، با خودمان مرور می کنیم: اَللّهُمَّ اجْعَلْ اَوَّلَ یَوْمِی هذا فَلاحاً وَ آخِرَهُ نَجاحاً وَ اَوْسَطُهُ صَلاحاً. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنا مِمَّنْ اَنابَ اِلَیْکَ فَقَبِلْتَهُ وَ تَوَکَّلَ عَلَیْکَ فَکَفَیْتَهُ وَ تَضَرَّعَ اِلَیْکَ فَرَحِمْتَهُ فلاح: از « سراب دنیا » و « مادیات فانی » رستن. نجاح: موفقیت و پیروزی، میوه آوردن، بارگرفتن. صلاح: شایستگی، گفتار و رفتار درست و شایسته، هماهنگ با نظام آفرینش شدن. إنابه (بالاترین درجه توبه): بازگشت جدی با قلب و زبان و عمل به خدا، بازگشت از غفلت به ذکر، از وحشت به انس، ترک گناهان و ملازمت استغفار، فرار از خلق به حق، خدایا؛ آغاز امروزم را رستگاری و آخرش را پیروزی و میانه اش را صلاح مقرّر فرما. خدایا؛ تمام توجه خود را برای محمد و خاندان محمد قرار ده و ما را از آنانی قرار ده که به تو انابه کرده و تو او را پذیرفته ای، و به تو توکل کرده و تو او را کفایت کرده ای، و در پیشگاه تو تضرع کرده و تو او را فرصت داده ای. ((( پس « کلیــدِ » رستگاری و فلاح و دستیابی و پیروزی و صلاح و شایستگی، در: « صلوات » و « انابه و رفتار مقبول » و « توکّل و کفایت » و « تضرّع و آمرزش » است.))) 🌴سپس عبارت: « یا ذالجلال و الإکرام » را در ساعات امروز « صد بار » به خودم یادآوری می کنم تا تمام « توجه » من به خالق یکتا جلب شود و به « غیر خدا »، منحرف نشود و زمینه ی إجابت این شش مورد در من فراهم شود. إن شاء الله تعالی
۵۶/۴ 🌷 سلام استاد مگر ربوبیت خدا برا همه هستی نیست؟ حتی حیوانات با وجودیکه اختیار ندارند،ولی طبق خواسته رب شان سیر میکنند. 🌿 با سلام و احترام ظاهرا به خاطر اینکه مخلوقات « غیر مختار » استعداد « بالقوه ای » ندارند که ناشکوفا بماند لذا نیازی به « ربوبیت مستقیم الهی » ندارند.
۵۶/۵ 🌷با سلام و احترام خدمت استاد محترم در مفردات راغب رب .... و در کتاب التحقیق رب را یه جور دیگه معنی کردند 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. متأسفانه به خاطر اینکه « لغت شناسان » و « مفسرین قرآن » و « مترجمین قرآن » ، از « کار گروهی » محروم بوده و هر کدام به اندازه بضاعت خودشان تلاش کرده اند لذا ایرادات زیادی به کار آنها وارد است. یکی از ایرادات « بحث ترادف » است و اینکه آیا در یک زبان ممکن است هفتاد کلمه به یک معنا باشند و یک کلمه هفتاد معنا بدهد؟ یکی دیگر از ایرادات اینست که آیا «معنا » و « مصداق » یکی است؟ مثلا جمل به معنای شتر است یا شتر مصداق جمل است؟ إبل مصداق شتر است یا معنای شتر؟ اگر إبل به معنای شتر است پس أبابیل یعنی چه؟ یکی دیگر از ایرادات اینست که برخی از آنان گروه بالا گمان می کنند خداوند نعوذ بالله با کلمات « بازی » کرده است و برخی کلمات با اینکه شکلشان فرق می کند اما معنای واحدی دارند. مثلا اکثر آنان « تمام و کامل » را یکی می دانند. و یا « ربب » (ارباب) و « ربی » (مربیان) را یکی می پندارند. یا فرق میان « درک » و « فهم » و « رؤیت » و « وجدان » و ..... برایشان خیلی روشن نیست. در حالی که این نظرات ایشان خلاف قرآن است. در هر حال مفردات نقاط قوتی دارد اما اشکالاتش زیاد است. به نظر می رسد « التحقیق » در باب « مقایس اللغه » و « فقه اللغه » از دیگران قوی تر و مستدل تر و روشن تر است. (هر چند که التحقیق هم نقص هایی دارد.)