eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۵۵۷ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *سی و هفتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: اینکه قرآن می فرماید: *هُوَ مَعَكُمْ* ... (حدید/۴) و *إِنَّ اللَّهَ مَعَنا* ... (توبه/۴۰)، *تا چه زمانی او با ماست؟* ابتدا از پاسخ های پر نکته و زیبای أعضاء فعال گروه، بسیار تشکر می کنم. اما جمع بندی بيانات شما اينست كه: آری، خدا با ماست اما *ادامه این معیت، هنر می خواهد* و آن، *هنر تسلیم بودن* است. تنها با *تسلیم* او بودن است که این *معیت* حفظ می شود و ادامه پيدا می كند. با *تطمیع* نمی شود زیرا او *غنی* است و هیچ نیازی ندارد. با *تهدید* هم نمی شود چون او *قدرت مطلق* است. با *خواهش و تمنا* هم نمی شود زیرا او *رحمان* است و تمام مخلوقات برایش، *یکسان* اند و هیچ مخلوقی، *تافته جدا بافته* و صاحب *امتياز خاصی* نیست. آری، *خدا با ماست* اما *آیا مــا بــا خدا هستیم؟* درست است که طبق فرمایش قرآن، *خداوند همیشه با ماست:* (هُوَ مَعکُم اَینما کُنتم) اما این *معیت،* *اجباری و تحمیلی* نیست بلکه مخصوص *انسانی* است که این *معیت را خودش با اختیار و اشتیاق بخواهد* که نشانه آن اشتياق اینست که: *مؤمن و صابر و محسن و با تقوا* باشد: *أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُؤْمِنينَ، إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ، إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ، أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَ* پس اگر انسان، از *انسانیت و عقلانیت و بندگی،* خارج شود و عملا این *معیت* را *نخواهد* و به *نور حق، پشت کند و ظالم* و *هیزم جهنم* شود، ديگر آن *لياقت و قابليت و استحقاق و سنخيت* را با *معيت الهی* از دست می دهد و خداوند هم او را به خودش *وامی گذارد* و از آن لحظه به بعد، زندگی برای او جهنم می شود و او جز *فـــراق و عذاب،* هیچ نصیبی ندارد: *فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِكَ‏؟* خدایا؛ تو را به عظمت خودت و به شأن و مقام چهارده بنده خالص و مطهرت سوگند می دهیم که *آنی و کمتر از آنی ما را به خودمان وامگذار و رهایمان مکن* و كمكمان كن تا *مسلمان و مؤمن و محسن و صابر و از متقين* و حتی *پيشوای متقين* باشيم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۵۵۷ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *س
۱۵۵۸ 📌همراه با نظرات شما تازمانی که برای حفظ اسلام ودین تلاش می کنیم خدا باماست پیامبرص به ابوبکر فرمود خدا باماست ولی موسی به یارانش گفت خدا بامن است 📌همراه با نظرات استاد از اظهار نظر شما بسيار تشكر می كنم. می دانید كه بنی اسرائيل سخن حضرت موسی علیه السلام را برای ترك خانه و فرار از مصر، پذيرفتند اما وقتی فرعونیان را در تعقیب خود ديدند، از « ترس » گفتند: *الان ما را می گیرند و کارمان تمام است،* كه حضرت موسی علیه السلام فرمود: *خدای من با من است،* پس او راه را برایم می گشاید. یعنی: ای بنی اسرائیل نترسید، زیرا خدای من همراه من است، شما هم که همراه من هستید و از من جدا نیستید، *اگر من تنها بودم خطر شما را تهدید می کرد* اما من تنها نیستم و شما را *تنهایی نیاوردم،* پس وقتی خداوند، من را نجات می دهد و شما را هم که با من هستید حتما نجات می دهد پس ترس ندارد که دستور آمد با عصای خود، اراده ما را به دریا ابلاغ کن، که دریا شکافته و خشک شد و تمام آنها نجات یافتند. اما در *غار ثور،* جناب ابوبکر با اینکه همراه رسول أکرم صلی الله علیه و آله بود اما *ترسان و غمگین* بود که به او فرمودند: *محزون نباش و نترس زیرا خدا با ماست و او ما را نجات می دهد.* نکته مهم در داستان قوم موسی، اینست که آنها چون به حضرت موسی *اعتماد* داشتند، خانه هایشان را رها کردند و با او از مصر خارج شدند، *اما با ديدن لشکر انبوه فرعون، فقط ترسیدند.* اما در داستان ابوبکر، (صرفنظر از اینکه چرا او خود را به پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله تحمیل کرد و چرا آن حضرت مجبور شدند او را با خود به غار ببرند) نکته مهم اینست که او به آن حضرت، *اعتماد و اطمینان نداشت.* قوم موسی، آن حضرت را *نجاتبخش خود می دانستند ولی در آن شرایط تردید پیدا کردند،* ولی آن همراه غار، پیامبر أکرم را *اصلا راه بلد و نجاتبخش نمی دانست* بلکه خودش را شاید راه بلد می پنداشت که آنحضرت هم فرمودند: *خدا با ماست، خدا ما را نجات می دهد نترس: *لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا* ... (توبه/۴۰) آنگاه خداوند، *سکینه* را فقط بر پیامبر أکرم نازل فرمود: فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ *عَلَيْـــهِ* ... (توبه/۴۰) و فقط ایشان را با لشکریان نامرئی یاری کرد: وَ *أَيَّدَهُ* بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها ... (توبه/۴۰) از اینکه *یاری و سکینه برای همراه ایشان نبود،* معلوم می شود که هنوز ترس و وحشت او ادامه داشت. او با اینکه همراه رسول أعظم بود اما سکینه و آرامش قلبی نداشت و آنقدر مضطرب بود که (بعداً به اعتراف خود او،) قصد *لو دادن* پیامبر را هم داشته است. در داستان بنی اسرائیل خداوند می فرماید: *وَ أَنْجَيْنا مُوسى‏ وَ مَنْ مَعَهُ أَجْمَعينَ* (شعراء/۶۵) همه را نجات دادیم. ولی در داستان این *غار* هیچ سخنی از *آرامش و یاری آن همراه غار* نیست و در واقع او *همراه ترس* بود نه *همراه رسول أعظم الهی،* لذا با عبارت *لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا* ترس او برطرف نشد و او آرام نگرفت و از *نزول سکینه* هم محروم ماند. در حالی که در چند آیه قبل، وقتی خداوند *سکینه* را بر *رسول* خود نازل فرمود، آن سكينه، *مؤمنین* را هم در بر گرفت: ثُمَّ أَنَزلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ *عَلَى رَسُولِهِ* وَ *عَلَى الْمُؤْمِنِينَ* وَ أَنزَلَ جُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا ... (توبه/۲۶) نتیجه اینکه از این *همراهی در غار ثور،* هیچ امتیازی برای جناب ابوبکر (که اولین غاصب خلافت الهی بود) اثبات نمی شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۶۰ يكی از أعضاء محترم پرسيده اند: با وجود اینکه در طول روز ادعا دارم که تمام توجه من به خداست اما در طول مدت نماز که هر ركعت اون اگه خیلی طول بکشه دو دقیقه است و نهایتا هشت دقیقه زمان میبره چرا نمی تونم *تمام توجهم* به خدا باشه؟ به ايشان عرض شد: تصور كنيد كار يك *هنر پيشه* برای اجرای *نقش يك فرد نيازمند در مقابل فردی ثروتمند* چيه؟ او ابتدا *بارها و بارها* متن سناريو را می خواند تا مفاهيم كلمات آن متن را خوب بفهمد و بعد آنقدر آنها را با خودش *تكرار* می كند تا *حفظ* شود. پس از تسلط كامل به آن متن، وقتی مقابل دوربين قرار می گيرد، ديگر آن *متن* در دست او *نيست* و او آن مطالب سناريو را *نبايد از حفظ بخواند* بلكه بايد *حس يك نيازمند* را برای بيننده به *نمايش* در آورد. پيروان تمام پيامبران الهی هم برای اينكه بتوانند در *نمازهايشان* آن *حس بندگی و نيازمندی* خود را ابراز كنند، لازم است ابتدا *مفاهيم* نمازشان را *خوب بفهمند* و چنان آنها را *باور و درونی كنند* كه در نمازهای خود بتوانند *صادقانه،* حرف *دلشان* را بزنند. *نه اينكه نماز را از « حفظ » بخوانند.* پس يك علت مهم در *تمركز و توجه نداشتن ما* در نمازهايمان اينست كه *مفاهيم نماز* را *خوب نمی فهميم* و نماز، *حرف قلب خود ما نيست.* بلكه مطالب مبهمی است كه *طوطی وار* و از *حفظ* هر روز و بارها تكرار و از خودمان *رفع تكليف* می كنيم و توقع داريم فقط: *شنونده عاقل باشد!!!* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
14.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۵۵۹ تقديم به بانوانی كه *پسرانشان* به *شبهاتی* درباره نظام گرفتار شده اند. اميدوارم با شنيدن اين صحبت، برخی مسائل برای پسرانشان روشن شود. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۶۱ سه تا دانشجو بودیم در دانشگاه یکی از شهرهای کوچک. قرار گذاشتیم همخونه بشیم.. خونه های اجاره ای کم بودند و اغلب قیمتشون بالا . می خواستیم به دانشگاه نزدیک باشیم قیمت شم به بودجه مون برسه تا اینکه خونه ی پیر زنی را نشانمان دادند. نزدیک دانشگاه ،تمیز و از هر لحاظ عالی. فقط موند اجاره بها!!! گفتند این پیرزن اول می خواد با شما صحبت کنه، رفتیم خونه ش و شرایط مون رو گفتیم پیرزن قبول کرد اجاره را طبق بودجه مون بدیم که خیلی عالی بود. فقط یه شرط داشت که همه مونو شوکه کرد اون گفت که هر شب باید یکی از شماها برای نماز منو به مسجد ببره در ضمن تا وقتی که اینجایید باید نمازاتون رو بخونید. واقعا عجب شرطی!! همه مون موندیم چه کنیم؟ من پسری بودم که همیشه دوستامو که نماز می خوندن مسخره می کردم. دو تا دوست دیگه م ندیده بودم نماز بخونن. اما شرایط خونه هم خیلی عالی بود. پس از مشورت قبول کردیم. پیرزن گفت یه ترم اینجا باشین اگه شرطو اجرا کردین می تونین تا فارغ التحصیلی همینجا بمونین. خلاصه وسایل خونه مونو بردیم خونه ی پیرزن. شب اول قرار شد یکی از دوستام پیرزنه رو ببره تا مسجد که نزدیک خونه بود. پاشد رفت و همراهیش کرد. نیم ساعت بعد اومد و گفت مجبور شدم نماز جماعت بخوانم. همه مون خندیدیم. شب بعد من رفتم. با اینکه برام سخت بود رفتم صف آخر ایستادم و تا آنجا که بلد بودم نماز جماعتو خوندم. برگشتنی پیرزن گفت شرط که یادتون نرفته؟ من صبحها ندیدم برای نماز بیدار شید! به دوستام گفتم از فردا ساعتو کوک کنیم، صبح زود بیدار شدیم چراغو روشن کردیم و خوابیدیم. اون شب، بعد از مسجد، پیر زن یک قابلمه غذای خوشمزه که درست کرده بود برامون آورد. واقعا عالی بود بعد از چند روز غذای عالی. کم کم هر سه شب یکیمون میرفتیم نماز جماعت، برامون جالب بود. بعد یک ماه که صبح پا میشدیم و چراغو روشن می کردیم ، کم کم تشویق شدم نماز صبح بخونم. من بیدار می شدم و شروع کردم به نماز صبح خوندن. بعد از چند روز دو تا دوست دیگه هم نماز صبح خودشونو می خوندند. واقعا لذتبخش بود. لذتی که تا حالا تجربه نکرده بودم. تا آخر ترم هر سه تا با پیرزن به مسجد میرفتیم نماز جماعت. خودمم باورم نمی شد. نماز خون شده بودم😅 اصلا اون خونه حال و هوای خاصی داشت. هر سه تامون تغییر کرده بودیم. بعضی وقتا پیرزن از یکی مون خواهش می کرد یه سوره کوچک قرآن را بامعنی براش بخونیم. تازه با قرآن و معانی اون آشنا می شدم. چقدر عالی بود. بعد از چهار سال تازه فهمیدیم پیرزن تموم اون سوره ها را حفظ بوده، پیرزن ساده ای در شهری کوچک فقط با رفتارش همه مونو متحول کرده بود. خدای بزرگ بسیار سپاسگزارم که ین فرد را سر راهم گذاشتی. چقدر شیوه امر به معروف مهمه. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۶۳ فرزندانی هستند که از پدر یکی واز مادر جدا، پدر قسمتی از اموال را به نام زن دوم زده، حالا فرزندان زن دوم همه اموالی که به نام مادرشان بود بین خودشان تقسیم کرده اند، حالا وظیفه فرزندان زن اول چیست؟ آیا سکوت جایز است از نظر قران؟ اموال شما، فقط در *مالکیت* خود شماست و اجازه دارید به هر فردی که خودتان مایل هستید واگذار کنید. بحث *ارث* مربوط به بعد از مرگ هر فردی است. پس الآن فرزندان همسر اول ایشان، نباید خود را *طلبکار* مال پدر بدانند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
اطلاعیه: کلاس زندگی به سبک سوره مبارکه الرحمن در محیط اسکای روم دوشنبه ها از ساعت ۱۵ الی ۱۶:۱۵ لینک کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/kargahhaye-madreseye-tadabor
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۵۵۸ 📌همراه با نظرات شما تازمانی که برای حفظ اسلام ودین تلاش می کنیم خدا باماست پیا
۱۵۶۴ چرا ادامه این معیت وجود ندارد؟ *هر نوزادی* را اگر در استخر آبی بياندازند، حتما برای *نجات* خودش دست و پا می زند و تلاش خودش را انجام می دهد، اما در اثر *آموزه های غلط* همان كودكان وقتی بزرگ می شوند، *طلبكارانه* و *بدون انجام وظائفشان،* توقع دارند برای رفع *خرابكاريهايشان،* خداوند مداخله و *معجزه* كند. در حالی كه خداوند، جن و انس را *مختار* آفريده و *تمام امكانات شناختی و لوازم مبارزه* با مشكلات و حل مسائل و عبور از موانع را در اختيار آنها قرار داده و آنها را فقط برای *آزمايش* به دنيا آورده است. پس *معيت الهی* به اين معنی نيست كه خداوند بايد در امور افراد *دخالت* كند و وظائف آنها را انجام دهد. لذا در *جنگ بدر* كه تعداد مؤمنين *كم* و سلاح لازم را هم نداشتند اما چون از رسول الهی *اطاعت* كردند خداوند هم آنها را ياری كرد و پيروز شدند. اما با اينكه خداوند در *جنگ احد* هم در معيت رسول خود و مؤمنين بود، اما چون آنها *تخلف* كردند، شكست خوردند و رسول أكرم صلی الله عليه و آله و أميرالمؤمين صلوات الله عليه هم دهها زخم برداشتند و عزيزان نازنينی به شهادت رسيدند. در *جنگ جمل* هم، مؤمنين *متحد و مطيع* بودند لذا *با معيت و حمايت الهی* پيروز شدند، اما در *صفين* كه *تخلف و از امر امام سرپيچی* كردند، شكست خوردند. در *عاشوراء* هم با اينكه خداوند در معيت امام بود، اما وقتی *بيست سی هزار نفر* تشنه ثروت *با نامردی و خباثت و رذالت* به *هفتاد و دو نفر* حمله و آنها را *محاصره* می كنند، طبيعی است كه آن فاجعه رخ دهد. اكنون ما با عبادتهای آنچنانی، *برای عبور از هر غفلت و اشتباه و قصور و تقصيرمان،* و با اين همه *تفرقه و بداخلاقب و بدرفتاری حتی با والدين و همسر و فرزندمان،* چـــــرا طلبكارانه توقع *معجزه* داريم؟ بله، اگر قومی خودشان را *به موقع متحول* كنند، خداوند هم آنها را *در اين متحول شدن و غلبه بر مسائل و مشكلات،* حتما آنها را حمايت و ياری می كند: ... *إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ* ....(رعد/۱۱) برخی از مادران مانع ازدواج *به موقع* فرزندانشان می شوند و برخی از دختران هم *جذابترين سن* خود را در دانشگاه و محيط های آلوده *تلف* و خواستگاران را يكی پس از ديگری، طرد می كنند، اما بعد از سی و چند سالگی با هزاران *نذر و دعا و سر كتاب و ....،* توقع دارند يكباره خداوند *بهترين همسر* را برای آنها بيافريند. و وقتی خواستگار پيدا نمی كنند با *كمال بی ادبی* فرياد می زنند كه *خدا صدای من و دعايم را نمی شنود، يا خدا با من قهر كرده و .....* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۶۵ با دلتنگی هایمان برای کسانی که به سفر دور و دراز رفته اند، چه کنیم؟ قطعا در تمام ساعت شبانروز *اين دلتنگی* سراغ شما نمی آيد بلكه وقتی *ياد* آن *آزاردهنده* می شود كه *بی كار* هستيد. پس بكوشيد با *برنامه ريزی* متنوع و جامع و مؤمنانه، تمام لحظات روزتان را پر كنيد. به نحوی كه در بيشترين لحظات، *خودتان را در محضر خدا* ببينيد و *ذاكر و شاكر* و حتی الإمكان *با وضو* باشيد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۶۶ 📌همراه با نظرات شما دین.... دین؛ خضوع و انقياد (فرمانبری) در مقابل برنامه يا مقررات معين است. 📌همراه با نظرات استاد از تلاش شما متشكرم و از اين كه بزرگان ما به خوبی احساس مسئوليت نكرده يا تلاش لازم را ابراز نكرده و در تعريف و تبيين اين *مهمترين واژه های زندگی* كوتاهی كرده و آنها را به خوبی روشن نكرده اند، عذرخواهی می كنم. همانطور كه در *كلاس مجازی* عرض شد، *دين* با *شريعت* فرق دارد كه توضيح داده شد. لطفا برای جلسه بعد ببينيد *دين با شريعت* چه فرق های مهمی دارند؟ موفق باشيد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۶۷ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *سی و هشتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما اینست که: چرا قرآن می فرماید: .... *وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلى‏ وُجُوهِــهِمْ* ... (إسراء/۹۷) (... و روز قيامت آنها را بر چهره‏ هایشان محشورشان می کنیم ...) (توجه: شاید ترجمه این عبارت در قرآن شما فرق کند.) *حی علی الفلاح* 🍃واژه: @dr_ghofrani2