#قطرات_بارانی_۱۶۱۶
#پرسش
باتوجه ب آیه ۴ نساء از کلمه، دادن، گرفتن درک میشود، درسته؟
#پاسخ
قرآن در آیه ۴ سوره نساء می فرماید:
وَ *آتُـــوا* النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً (۴)
کدام ترجمه یا تفسیری گفته است که *دادن* به معنی *گرفتن* است؟
زن، می تواند *مهریه* خود را بخواهد و بگیرد. اما اگر در کلاس دقت می کردید عرض کردم *هیچ آیه و روایتی* در اسلام به بانوان *توصیه* نمی کند که *برای گرفتن ارث یا مهریه خود* اقدام و اصرار و پافشاری کنند.
نمونه روشن آن، *اقدام مؤمنانه و حکیمانه و موحدانه مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها در داستان فدک است.*
ایشان را از *حق مسلمی که در زمان رسول أکرم صلی الله علیه و آله به نام ایشان ثبت شده بود،* غاصبین خلافت غصب کردند و *سند واگذاری و مالکیت فدک* را *پاره* کردند. (پس دعوا درباره ارث بردن یا نبردن نبود.) آن حضرت به *بهانه آن* از *ولایت* دفاع کردند و *غاصبین خلافت* را رسوا کردند. اما برای گرفتن حق قانونی خود، (مثل بسیاری از زنان به ظاهر مذهبی امروز) جزع و فزع نکردند.
🍃واژه: #مهریه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۱۷
📌همراه با نظرات شما
امام رضا صلوات الله علیه، یکی از دلایلی ک چرا زن نصف مرد ارث میگیرد، در تفسیر آیه ۱۲ سوره نساء فرمودند بخاطر اینکه زن موقع ازدواج مهرش را میگیرد.
📌همراه با نظرات استاد
اولا: این حدیث ایراد دارد زیرا در تقسیم ارث، سهم زن همیشه نصف مرد نیست. بلکه گاهی برابر و گاهی دو برابر است.
ثانیا: ممکن است هر شوهری، مهریه همسرش را قبلا داده باشد و یا در زمان تقسیم ارث، به زن پرداخت شود. کجای این حدیث به صراحت گفته شده است: که بانوان عزیز؛ بشتابید و مهریه خود را حتی به قیمت به زندان انداختن شوهر، بستانید؟
لطفا صادقانه پاسخ دهید که آن *احساسی* که بانوان عزیز برای *گرفتن مهریه* خودشان دارند آیا همان احساس را نسبت به *پرداخت مهریه عروسشان هم دارند؟*
🍃واژه: #مهریه
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۶۱۷ 📌همراه با نظرات شما امام رضا صلوات الله علیه، یکی از دلایلی ک چرا زن نصف مرد ا
#قطرات_بارانی_۱۶۱۸
📌همراه با نظرات شما
حتی آیه ۲۰ و۲۱ هم دلیلی برای گرفتن مهر توسط زنان میباشد
📌همراه با نظرات استاد
قرآن در آیات ۲۱ و ۲۲ سوره نساء به *شوهران تاکید* می کند که *مهریه* بانوان را هر چقدر که هست *حتما* بپردازند:
وَ إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ زَوْجٍ مَكانَ زَوْجٍ وَ آتَيْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئاً أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبيناً (۲۰) وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى بَعْضُكُمْ إِلى بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ ميثاقاً غَليظاً (۲۱)
و تلویحا شوهرانی که می خواهند در پرداخت مهریه بانوانشان، بر *خلاف تعهدشان* عمل کنند را *تهدید* کرده است.
اما به اینکه بانوان هم باید *به هر شکل ممکن* برای دریافت مهریه اقدام کنند، هیچ توصیه ای نشده است.
زنانی که بر خلاف تلاش عوامل استکبار به نام مشاور و روانشناس، *عظمت و کرامت و قداست* خود شناخته اند هرگز برای *مال فانی دنیا،* حیثیت ایمانی و توکل موحدانه خودشان را هزینه نمی کنند.
قرآن با عنایت به همین *خصلتهای آسمانی زن،* به *مردها می گوید* که اگر زنانتان، مهریه خود را به شما *بخشیدند* برایتان حلال است و گوارای شما باشد.
لطفا از خودتان بپرسید: چرا این *بخشش* را به زنان توصیه نکرده است؟
در هر حال از *توجه* و *دقت* شما ممنون و امیدوارم مطلب تا حدودی برایتان روشن شده باشد. موفق باشید.
🍃واژه: #مهریه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۱۹
#پرسش
این خیلی خوبه که خانمها به خود شناسی برسن و بعد ازدواج کنن ولی یک مشکلی که هست اینه که اگر زیادی هم به خودشناسی برسی و بتونی به راحتی رفتارهای آدمهای اطرافت علی الخصوص خواستگاران رو تحلیل و موشکافی کنی دیگه انتخاب کردن خیلی سخت میشه مخصوصا اینکه خانواده و پدر تیزبینی هم داشته باشی.
الان آقایون و خانواده هاشون بیشتر دنبال دخترهایی هستن که دم دست ترن تا اینکه رفتارهای خانمانه داشته باشن و تعداد آقایونی که بلوغ عقلی و اجتماعی و عاطفی بالایی دارن از تعداد خانمها کمتره. در این شرایط به نظر من یا باید صبر کنی که قطعا سنت بالا میره و یا اینکه مجردی رو به تاهل ترجیح بدی.
من زندگینامه حضرت خدیجه رو نمیدونم ولی قطعا ایشون هم به خاطر نبودن همسر هم کفو تا ۴۰ سالگی ازدواج نکردن ممکنه نظرتون رو بفرمایید؟
#پاسخ
سخنتان درباره مادر عزیزمان حضرت خدیجه کبری اثبات شده نیست و یک شایعه کینه توزیانه است.
با این نگاه و بیانی که شما به پسرها دارید. احتمال می دهید هیچ پسری به خواستگاری شما بیاید؟ آیا ازدواج واجبترین تکلیف هر انسانی نیست؟
شاید پدر محترم شما تستهای کنکور را هم بهتر از شما پاسخ دهد. اما آنچه خداوند از شما می خواهد اینست که شما باید « انتخاب » کنید. شما باید « آزمایش » شوید.
هر چند « تجربه آموزی » از دیگران واجب است اما « واگذار کردن انتخاب » خود به « خدا » به « أئمه » به « والدین » به « شانس » و « مطالبی که چینی ها برای متولدین روزها و ماهها دارند» و ..... کار عاقلانه و خداپسندانه و « آخرتی » نیست.
ضمن اینکه « مبارز » بودن شما را تحسین می کنیم.
و ضمن اینکه به اطلاع شما می رسانم که آن بانوی محترم الآن در گروه تشریف دارند و در حال مبارزانه عاقلانه با مشکلات هستند و خیلی هم موفق شده اند،
پیشنهاد می کنم شمشیرتان را از رو نبندید تا مبادا خواستگاران شما وحشت کنند و الفرار.
🍃واژه: #خواستگاران
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۶۱۸ 📌همراه با نظرات شما حتی آیه ۲۰ و۲۱ هم دلیلی برای گرفتن مهر توسط زنان میباشد 📌ه
#قطرات_بارانی_۱۶۲۰
📌همراه با نظرات شما
چرا واقعا خدا توصیه نکرده زن مهریشو ببخشه
به نظر میاد لازم به توصیه نیست.
چون به شکل طبیعی زن می خواد با شوهرش ازدواج کنه نه با پولش
مهریه داستان مال و اموالی است که بین زن و مرد قرار می گیرد تا نماد عشق آنها نسبت به هم باشد مرد اصرار به دادن دارد و زن اصراری به گرفتن ندارد.
اگر هم این مال گرفته شود در جهت تکریم و تحکیم بنیان خانواده است نه از هم پاشیدن آن.
📌همراه با نظرات استاد
سلام و صلوات الهی بر شما.کلامتان درست است. مردان به پرداخت مهریه *موظف* و *محتاج* هستند، اما بانوان آنقدر بزرگوار و فهمیدگی ذاتی دارند که نه تنها در *گرفتن مهریه* اصرار ندارند بلکه به راحتی آن را می بخشند.
🍃واژه: #مهریه
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۶۱۹ #پرسش این خیلی خوبه که خانمها به خود شناسی برسن و بعد ازدواج کنن ولی یک مشکلی
#قطرات_بارانی_۱۶۲۱
#پرسش
پس تاثیر همنشین و این احادیث رو... چگونه توجیه میکنید؟
#پاسخ
از نظر این دو گروه از نمایندگان استکبار جهانی (که قبلا اسمشان اشاعره بود و معتقد به جبر هستند)، انسان « محصول وراثت و محیط » است آنها با ترجمه غلط و ناقص احادیث، إلقائات خود را به مردم تحمیل می کنند.
اما قبلا به استناد آیات متعدد در کلاسهای متعدد عرض شد که انسان « قطعا مختار » است و هیچ « عاملی » (حتی خداوند) انسان را به کاری « مجبور » نمی کند.
🍃واژه: #مختار
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۲۳
#پرسش
اگر لطف فرمایید ودلیل ممنوع شدن تعبیرخواب بعد از امام صادق( ع) را بفرمایید ممنون می شوم
#پاسخ
شاید « تعبیر خواب » و « علوم غریبه » و « ارتباط با جن » و بعضی کارهای دیگر را ممنوع کردند تا مسلمانان از بطن همین « و اقعیت های عمومی » با استدالل عقلانی و استناد قرآنی و أهل البیتی به « حقایق حقیقی » برسند و به بیراهه کشیده نشوند.
🍃واژه: #تعبیر_خواب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۲۴
با سلام و احترام به همه أعضاء محترم گروه
خداوند، « خالق » ما و جهان است پس « مالک » ما و جهان است و ما و تمام مخلوقات « باید » مطابق تعالیم و سنتها و قوانین و حدود الهی و احکام شرعی » و در یک کلام مطابق با « حق » زندگی کنیم.
به «تمام تعالیم و سنتها و قوانین و حدود و احکام الهی » که « جـــا » یا « حـــق » هر فرد و هر چیزی » را « مشخص » می کنند و باید برای تمام افراد بشر « برابر » باشند ، « قسط » گفته می شود.
پس « تمام مردم » در طول تاریخ به « دو گروه اصلی » تقسیم می شوند که هر قدر به « ظهور آخرین حجت الهی » نزدیک شویم، « مرز » این دو گروه روشن تر می شود. آن گروه عبارتند از:
گروه اول: آنان که « تمام قوانین و حدود الهی » را عاقلانه و مؤمنانه و متواضعانه « قبول » کرده اند و آنها را در هر فرصتی و در هر شرائطی در زندگی خود « إقامه » می کنند و در « جای » خودشان (که حق تعیین کرده) قرار می گیرند و « هیچ امتیاز خاصی برای خود و نزدیکان خود » قائل نیستند (در هیچ صفی، نوبت را بهم نمی زنند)(از هیچ چراغ قرمزی عبور نمی کنند)(از هیچ خط ویژه ای عبور نمی کنند)(دنبال هیچ رانتی برای سکه، ارز، ماشین، خانه و... نیستند) که نامشان « مقسطین » است.
این گروه در « عمــــل » و در هر « انتخابی » هم « تمام آن قوانین و حدود الهی » و « جا » و « حق » هر فرد و هر چیزی را « رعایت » می کنند و طرفدار « عدالــت » هستند.
گروه دوم: آنهایی هستند که « تمام قوانین و حدود الهی » را غافلانه و جاهلانه و متکبرانه « قبول » ندارند و به آنها در زمینه ای « پُشت و ظُلم » می کنند و « نظر و هوس و میل خود » را ملاک قرار می دهند و « دنبال امتیاز خاص برای خود و نزدیکان خود » هستند (در هیچ صفی، نوبت را رعایت نمی کنند)(از هر چراغ قرمزی عبور می کنند)(از هر خط ویژه ای می گذرند)(برای سکه، ارز، ماشین، خانه و هر چیزی دنبال رانت اند) که نامشان « ظالمین » است.
این گروه در « عمــــل » و در هر « انتخابی »، « از کنـــــار » قوانین و حدود الهی و حقوق مردم، می گذرند و « کناره گیری » می کنند و آنها را برای خود و دیگران « رعایت نمی کنند » و « جائـــــر » نامیده می شوند.
پس:
ظلم: پشت کردن و مبارزه با حق، قسط: مبنا قرار دادن حق و قانون با جان و دل در تمام زندگی.
جور: از کنار حق گذشتن در عمل، عدل: هر چیزی و هر فردی را در « جای حق » خودش قرار دادن.
🍃واژه: #ظلم #قسط #جور #عدل
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۶۲۴ با سلام و احترام به همه أعضاء محترم گروه خداوند، « خالق » ما و جهان است پس « ما
#قطرات_بارانی_۱۶۲۵
« ظلم و قسط » در « باور » انسان و « رفتار فردی » اوست.
پس هر ظلمی، « بر ضرر ظالم » است.
و هر قسطی؛ « به نفع مقسط » است.
اما « جور و عدل » در « عمــــل » انسان و در « ارتباط با دیگران » ظهور پیدا می کند.
مثلا سلاطین و طواغیت، « جائر » بودند یعنی با اینکه از قوانین خبر داشتند از کنار آن می گذشتند و نظر خود را إعمال می کردند.
(شش سال کنـــــــار گذاشتن کارت سوختی( که منافعش عقلانی و علمی و کارشناسی بود)(آن هم به خاطر دستور مستقیم اسرائیل و کینه شتری)، یک مصداق جور بود.)
نکته مهم : هر چهار واژه ظلم و جور و قسط و عدل،
حول محور « حق و حدود و قوانین و تعالیم الهی » مطرح می شوند.
البته توضیحات دیگری هم دارد بماند برای بعد إن شاء الله تعالی
🍃واژه: #ظلم #قسط #جور #عدل
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۲۷
#پرسش
آنچه توصیه شده توسط رسول الله
* «اللهم صل على محمد و على آل محمد»! و عجّل فرجهم والعن اعدائهم؟
#پاسخ
صلوات بر خاتم أنبیاء و خاندان پاک ایشان صلوات الله علیهم، باید ما را به این نکته مهم متوجه و معترف سازد که *هر لطف و رحمت و نعمت و رزقی* فقط به *وساطت* این *بهترین ها* به تمام مخلوقات می رسد.
و غیر از این مسیر، *هیچ راهی برای بشر در ارتباط با خداوند نیست.*
لذا حتی در *جزئی ترین مسائل زندگی* باید *تسلیم* آنان باشیم.
🍃واژه: #صلوات
@dr_ghofrani2