eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۶۵۰ فرق بین جعل و خلق چیست؟ *خلق* ، *ایجاد نیست* بلکه *پیدایش یک اراده* است. هر *شعر* ، *نقاشی* ، *مجسمه* ، *ساختمانی* ، *نوعی خلق و آفرینش* است. *بدن* مردان و زنان، *خلق* شده و مثل *تمام* مخلوقات، *تابع غرائز و تعلق* و *متغیر و فانی* است. اما *جعل* ، واگذاری یک *مأموریت خاص* و واگذاری *لوازم قطعی* آن به *هر چیزی* است. مثلا: ۱ـ وقتی خداوند حضرت ابراهیم صلوات الله علیه را برای *امامت* جعل کرد، *تمام صلاحیت و طهارت و معرفت و لوازم امامت* را هم *به طور قطعی و ثابت* در او قرار داد: وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي *جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً.* (بقره/۱۲۴)(پس هیچ غفلت، انحراف، تخلف، شرک، کفر، نفاق، طغیان، عصیان، ربا، ریا و ارتدادی قطعا به ایشان سرایت نمی کند.) ۲ـ وقتی خداوند مأموریت *هدایت* را برای *اجرام آسمانی* قرار داد، *نورانیت و موقعیت آنها* (مثلا ستاره قطبی) را *ثابت* قرار داد: وَ هُوَ الَّذي *جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها* في‏ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ (أنعام/۹۷) ۳ـ هر فردی که خودش را با خدا *تنظیم* کند خداوند *اسباب تفکیک حق و باطل را قطعا* برایش قرار می دهد و زشتیهایش را *قطعا می پوشاند* و او را *قطعا می آمرزد:* إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ *يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً* وَ *يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ* وَ *يَغْفِرْ لَكُمْ* (انفال/۲۹) ۴ـ هر فردی که به *رسول و حجت باطنی* خودش اعتماد و مراجعه نکند خداوند *تمام پلیدیها* را *قطعا* برایش قرار می دهد: وَ *يَجْعَلُ الرِّجْسَ* عَلَى الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ (یونس/۱۰۰) پس اطاعت از عقل، انسان را از هر نوع پلیدی حفظ می کند: إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً (احزاب/۳۳) ۵ـ خداوند، حضرت عیسی بن مریم سلام الله علیهما را *پیام آور* قرار داد: قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ *جَعَلَني‏ نَبِيًّا* (مریم/۳۰) یعنی: *تمام علم و معرفت و طهارت و لوازم پیامبری را به طور قطعی و ثابت* در ایشان قرار داد. (پس حتی *احتمال* غفلت، شرک، کفر، نفاق، طغیان، عصیان، تخلف و ارتداد برای أنبیاء قطعا نیست.) ۶ـ خداوند از جنس خودتان، *همسرانی پیونددهنده* قرار داد تا با آنها *آرامش* پیدا کنید: وَ اللَّهُ *جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً* (نحل/۷۲) یعنی: *تمام زیبایی، ظرافت، لطافت، جذابیت، شیرین زبانی و لوازم دلبری* و *شوق و أنگیزه پیوند دهندگی و ایجاد همدلی و توان و لوازم آرامش بخشی* را خداوند به طور *قطعی و ثابت* در *تمام دختران و بانوان* قرار داده است. (مگر اینکه دختر یا زنی به خواست خودش، *مسخ* و یکپارچه *آقا* شده باشد.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۱ این بی عدالتی نیست که تمامش میگند بهشت زیر پای مادران و تمامش از ارزش زن و راحتی و آسایش آن ها صحبت میشه. چرا از ولایت پدر و استرس هایی که مرد به دوش می کشه صحبت نمیشه. از زحمات مرد چیزی گفته نمیشه پدر خانه هم کلی مشکلات به دوش می کشه. مرد خانواده هر چه داره و هر چه به ارث می بره برای خانواده اش و بچه هاش ولی هر چه زن داره و هر چه به ارث می بره برای خودش بر می داره و آخر سر می گند بهشت زیر پای مادران. می دانید که *عدالت* به معنی *برابری و مساوات* نیست. یکی از *زیبایی های شگفت انگیز* نظام عالمانه و حکیمانه و عادلانه الهی، اینست که *هر چیزی* در *دنیا* *نقش و ویژگیهای خاص و منحصر به فردی* دارد و در همان جایگاهی که *لیاقت و قابلیت و استحقاق* آن را دارد قرار گرفته است. و *افراد بشر* هم در *آخرت* در جایگاهی که *لیاقت و قابلیت و استحقاق* آن را *به دست می آورند،* قرار می گیرند. *تمام عناصر آفرینش* در *مخلوقیت و آیت الهی* بودن *مشترک و برابر* هستند اما *مرتبه* وجودی آنها بستگی به *نقشی* دارد که باید ایفا کنند. پس مظهر صفات *جمال الهی* بودن بانوان مؤمن، از *ارزش* مظهر صفات *جلال الهی* بودن آقایان، *کم* نمی کند، بلکه این دو، *زوج و لازم و ملزوم و همراه* یکدیگرند و باید *با هم باشند.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۶۵۱ #پرسش این بی عدالتی نیست که تمامش میگند بهشت زیر پای مادران و تمامش از ارزش زن
۱۶۵۲ استاد ممنون بله درست میگید. ولی اینکه اینقدر خدا برای زن ارزش قائل است چرا برای مرد این ارزش قائل نیست این تبعیض نیست؟ درست فرمودید: در آفرینش *تبعیض هست* و این یکی از *زیبائی های شگفت أنگیز* در آفرینش است. *تبعیض* یعنی *هر چیزی،* خصوصیات *منحصر به فردی* دارد و (مثل ذات اقدس الهی،) *یکتا و یگانه* است. پس *دو پروانه* ، *دو مورچه* ، * دو زنبور* ، *دو گنجشک* ، *دو رد أنگشت* ، *دو ژاپنی یا دو چینی* .... مثل هم *نیستند و این خیلی زیباست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۳ چرا در ارث سهم مرد دو برابر زن است؟ همیشه واسم سواله که چرا سهم زن رو به خودش ندادن ۱ـ ارث، *سه حالت* دارد. ۱ـ مرد، *دو* برابر می برد، ۲ـ مرد و زن، *برابر* می برند، ۳ـ زن، *دو* برابر می برد. ۲ـ ارث *برادر و خواهر* از مواردی است که *برابر* دریافت می کنند. ۳ـ سهم ارث زن، طبق بیان قرآن، به *خودش* پرداخت می شود. لطفا اگر در جائی *رفتار غلطی* را دیده اید آن را به عنوان *احکام اسلامی* تلقی نکنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۶۵۱ #پرسش این بی عدالتی نیست که تمامش میگند بهشت زیر پای مادران و تمامش از ارزش زن
۱۶۵۴ 📌همراه با نظرات شما دوست عزیزم کجا وجود آقایون کم رنگ هست اصلا زن خلق شده برای آرامش مرد 📌همراه با نظرات استاد بله بانوان عاقل و مؤمن، باید عامل *آرامش مردان* و مردان عاقل و مؤمن، باید عامل *آسایش بانوان* باشند. خداوند بر توفیقات هر دو گروه *مؤمنین و مؤمنات* بیفزاید و آنها را از *همزات شیاطین* حفظ فرماید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۵ قضا و قدر یعنی اندازه و مقدار ثابت؟ آیا حب و انس از جنس قضا است؟ اگر هست پس چرا انسان با علم و تذکر و تسبیح و تزکیه, حبش بیشتر میشود ؟ قضا: یعنی قطعیت، قدر: یعنی: اندازه. پس *هــــر قـــدر* علم و تذکر و تسبیح و تزکیه، آگاهانه تر و مداوم تر و عملی تر باشد، *محبت* هم *قطعــــــاً* بیشتر می شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۶ خواندن قران و برگزاری جلسات دعا به یاد اموات تاثیری نداره؟ هر کار خوب و خیر و صالحی، قطعا برای شما ثواب و اجر دارد و اموات هم به اندازه *قابلیت و لیاقت و استحقاقشان* (نه به اندازه ارث و پولشان) بهره می برند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۷ استاد شما توصیه می کنین ما چه چیزی از خودمون به جا بذاریم؟ (فرض کنین درآمدی از خودمون نداریم. در حد نوشتن کتاب مثل علامه هم نیستیم) *رعایت بندگی* و *ایفاء نقش و ابراز عاقلانه و مؤمنانه تمام توانائی های خدادادی* و *انجام مشتاقانه تکالیفی که خالق ما از ما خواسته،* و خلاصه *اعمال صالح* بهترین ارث و میراثی است که از ما می ماند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۸ چرا لازمه تسبیح حمد می باشد؟ در شهر و در اطراف هر فردی، هزاران هزار *خانه* است، اما انسان خسته و درمانده و در معرض انواع دشمنان و خطرات، از میان تمام آن خانه ها، فقط به آن *خانه ای* پناه می برد که *بداند* در آنجا *أمنیت و آرامش و آسایش* پیدا می کند. پس انسان باید برای *خودشناسی* بکوشد تا از این طریق، *معرفت الله* لازم برایش حاصل شود و *خالقش* را *محمود* ببیند و به *حمد و سپاس و ستایش و تقدیس* او بپردازد تا به *شوق* لازم برای *تسبیح موحدانه* و *عروج مشتاقانه* و *تقرب مشفقانه* دست پیدا کند. لذا قرآن بارها می فرماید: *وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ* *فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ* وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدينَ. *وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ* چنین فردی، قطعا به سوی هیچ *من دون الهی،* دست دراز نمی کند و لحظه ای از *اطاعت و تبعیت حق،* غفلت و سرپیچی نمی کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۵۹ تفاوت علاقه و انس چیست؟ ۱ـ کلمه *تفاوت* به معنی: *خلل و نابسامانى و ناهمگونى و تناقض و کمی یا زیادی* است و در *آفرینش* خداوند علیم حکیم، *هیچ تفاوتی* نیست. متأسفانه این کلمه در فارسی، به جای *فرق و اختلاف* استعمال و رایج شده. پس بهتر است بگوئیم: *فرق علاقه با انس* چیست. ۲ـ هر *علق، علاقه، تعلق، وابستگی و دلبستگی،* (چه کم و چه زیاد،) عامل *توقف و اسارت* انسان است. ضمن اینکه *هر نوع علاقه ای،* حتما *موقتی و ناپایدار* است و با *تغییر خصوصیات* آن چیز و *تغییر آگاهیهای فرد،* تعلقات او هم قطعا *تغییر* می کنند. به همین خاطر اکثر دانشجویان ایرانی که با توصیه مشاورین و روانشناسان، *بر اساس علاقه انتخاب رشته* می کنند، از رشته تحصیلی خودشان *راضی نیستند.* و *اکثر پسرها و دخترهائی* هم که بر مبنای *علاقه های حتی آتشین،* ازدواج کرده اند، خیلی زود نظرشان *عوض* می شود و *علاقه* خود را از دست می دهند و کارشان به *قهر و طلاق* منجر می شود. ۳ـ *انسان* فقط مجاز به *اُنس ورزی* است، که کاری *عاقلانه و منطقی* و *خالی از نفسانیت و خودخواهی* است و فقط نسبت به *هر چیزی* ابراز می شود که از *جنس هستی* باشد. پس *خداوند* می تواند *انیس و مؤنس* انسان باشد، به *أنبیاء و أولیاء الهی* و به *قرآن* و به *مقام والدین* هم می توان *انس* ورزید اما انسان عاقل، به *هیچ چیز آفل و فانی* انس نمی ورزد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۶۰ استاد فرمودید که هر علاقه ای باعث توقف و اسارت انسانه، در مورد شهید فخری زاده عزیز شنیده بودم که ایشون از همان دوران تحصیل در مدرسه علاقه به فیزیک داشتن و راهشون رو انتخاب کرده بودن و در مورد بسیاری دیگر از شهدای علمی هم این موضوع صدق میکنه که بر اساس علاقه مسیر تحصیلی شون رو انتخاب کردن استاد برام سوال شده که این گرایش و میل به یک رشته تحصیلی خاص که این شهدای عزیز داشتند رو چگونه میبینید و تحلیل میکنید؟ در کلام شایع میان مردم و حتی خواص جامعه، *کلمات زیادی* به جای کلمات دیگر استعمال می شوند که به آنها *غلط مصطلح* گفته می شود. مثلا: اکثر مردم، ۱ـ *تفاوت* را *اشتباها و غفلتا* به جای *تبعیض* به کار می برند. (که اولی را خوب و دومی را بد می پندارند در حالیکه بر عکس است.) ۲ـ *فوت* را *اشتباها و غفلتا* به جای *موت* به کار می برند. (که اولی را خوب و دومی را بد می پندارند در حالی که بر عکس است.) ۳ـ *ایمان* را *اشتباها و غفلتا* به جای *اسلام* به کار می برند.(و هر مسلمانی را مؤمن می پندارند.) ۴ـ *علاقه* را *اشتباها و غفلتا* به جای *اُنس* به کار می برند. ۵ـ *کسب* علم را *اشتباها و غفلتا* به جای *طلب* علم به کار می برند. ۶ـ *درست* را *اشتباها و غفلتا* به جای *راست* به کار می برند. ۷ـ *اعتقاد* را *اشتباها و غفلتا* به جای *ایمان* و یا بر عکس به کار می برند. ـ فرق: *قرائت* و *تلاوت* و *تلفظ* ، فرق: *شعور* و *هوش* و *دقت* و *فهم* و *درک* و *فکر* و *عقل* ، فرق: *زیبایی* و *خوشگلی* ، و فرق: *نیاز* و *خواست* و فرق صدها واژه دیگر با واژه های مترادف آنها متأسفانه برای غالب مردم و حتی برای اکثر خواص، روشن نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۶۱ سوالی در خصوص انواع شخصیت داشتم که به برون گرایی و درون گرایی تقسیم می شه. گفته می شه که هر شخصی به طور ذاتی یا با شخصیت برون گرایی و یا درون گرایی متولد می شه و چون ذاتی و خدادی هست، قابل تغییر نیست. این دیدگاه روانشناسی چقدر درست هست و اگر درسته آیا با مبانی اسلام سازگار هست که بپذیریم با شخصیت خاصی به طور ذاتی متولد می شیم و نمی تونیم تغییرش بدیم؟ خودم با توجه به مبانی اسلام به نظرم می آد، متولد شدن با شخصیت ذاتی خاص که نتونیم تغییرش بدیم، نوعی جبر محسوب می شه و اصلا با بحث اختیار انسان سازگار نیست، مخصوصا اینکه ما تا اخر عمر وقت داریم در رشد شخصیتی خودمون تلاش کنیم و بهتر شیم و اشتباهات خودمون رو اصلاح کنیم. آفرین به شما که عاقلانه *بوی جبر* را از این مزخرفات استشمام کردید. ابتدا باید بدانید که *روانشناسی* زائیده *اومانیسم = اصالت انسان* است و آن را *علیه* خداپرستی پدید آورده اند، لذا ۱ـ خدا، ۲ـ روح، ۳ـ عقل، ۴ـ اختیار، ۵ـ اراده، ۶ـ الهام، ۷ـ وحی، ۸ـ غیب، ۹ـ ملائکه، ۱۰ـ آخرت را اصلا قبول ندارد و کاملا در خدمت *استکبار جهانی* و *نظام های شیطانی* است. بنابراین افرادی که هنوز مسیر *روشن و نورانی قرآن و اسلام* را نیافته اند و دوست دارند یا ملزم به *حرکت در فضای مه آلود و تاریک* هستند، باید *تمام نظریات* روانشناسان و جامعه شناسان را با *شک و تردید* بررسی کنند. زیرا *این عوامل استکبار* گاهی *ادعاهایی* می کنند که *أنبیاء و أولیاء الهی* صلوات الله علیهم چنین ادعاهایی نداشته اند. به عنوان مثال: همین که شما فرمودید: گفته می شه هر شخصی *به طور ذاتی* یـــــا با شخصیت *برون گرایی* و یا *درون گرایی* متولد می شه و چون ذاتی و *خدادادی* هست، پس *قابل تغییر نیست.* به نظر شما روانشناسی که خدا را قبول ندارد چگونه از طرف خدا و از کدام منبع چنین ادعائی را مطرح می کند؟ آیا اینکه *قابل تغییر نیست* به معنی *نفی اراده و اختیار و عقل* و *انکار حکیمانه بودن ارسال أنبیاء و أولیاء الهی* و *بیهوده بودن کار خداوند* و ..... و *تلقین جبر* نیست؟ آیا شما در کتابهای روانشناسی تا کنون *تعریف واحد و روشنی* از *شخصیت* دیده اید؟ آیا شما در کتابهای روانشناسی تا کنون *فرق خوی و خُلق* را دیده اید؟ پس لطفا به جای اینکه تلاش کنید *نظریات نفسانی و ناقص و استکباری و شیطانی* آنها را با *قرآن* تطبیق دهید و درست یا غلط بودن آنها کشف کنید، بکوشید از ابتدا *هر حقیقتی* از *سرچشمه* بنوشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2