#قطرات_بارانی_۱۸۱۹
با سلام و عرض صبح بخير؛
روز *پنجشنبه* را با توجه به دعای عالمانه *حضرت زهرای أطهر* سلام الله عليها شروع كنيم:
*اَللّهُمَّ إِنّی أَسْئَلُکَ الْهُدَی* وَ *التُّقی* وَ *الْعِفافَ* وَ *الْغِنَی* وَ *الْعَمَلَ بِما تُحِبُّ* وَ *تَرْضی.*
خدايا؛ من، هدایت و تقوا و عفت و بی نیازی (از خلق) و عمل به آنچه تو می پسندی و رضایت داری، از تو می خواهم.
*اَللّهُمَّ؛ إِنّی أَسْئَلُکَ مِنْ قُوَّتِکَ لِضَعْفِنا* وَ *مِنْ غِناکَ لِفَقْرِنا* وَ *فَاقَتِنا* وَ *مِنْ حِلْمِکَ وَ عِلْمِکَ لِجَهْلِنا.*
خدايا؛ از تو ميخواهم که ما را قدرتی بدهی تا ضعف و گرفتاريمان را بهبود بخشیم و از صبر و علمت بهره ای دهی تا جهلمان را درمان کنیم .
*اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ* وَ *أعِنّا عَلی شُکْرِکَ* وَ *ذِکْرِکَ* وَ *طاعَتِکَ* وَ *عِبادَتِکَ،*
خدايا؛ تمام توجه خود را بر محمد و خاندان محمد معطوف كن و ما را بر قدردانی (از نعمتهايت) و ياد (در محضر بودنت) و فرمانبرداری (از كتاب و أولياءات) و بندگيت یاری فرما.
*بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الّراحِمینَ.*
به رحمت (و فرصتهای حياتبخشت سوگند). ای مهربانترین فرصت دهنده.
🍃واژه: #پنجشنبه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۸۲۰
#پرسش
استاد، آیه ۹۶ سوره مبارکه کهف روبا توجه به نظرتون چگونه توضیح میدهید؟
#پاسخ
احتمالا پس از *اعتراض* به من، متوجه شده ايد كه كلمه *سد* در آيه ۹۶ سوره كهف نيامده لذا اعتراضتان را پيگيری نكرديد.
در آيه ۹۶ سوره كهف، نامی از *سد* برده نشده اما متأسفانه *مترجمين* (و برخی از مفسرين) كلمه *ردم* را *اشتباهاً* به *سد* ترجمه كرده اند و دقت نكرده اند كه *هر نوع سد فيزيكی و مادی* حتما *نفوذپذير* است و قطعا می توان (با انواع هواپيما و موشك و پهباد و بالن) از *فراز* آن *عبور* كرد.
در حالی كه آن حضرت فرمودند:
اگر *دو چيز خاص* را بياوريد و آنها را در زندگيتان *روشن* كنيد، با آن *ردم = مــ ردم امام گونه* ساخته ميشود كه هيچگونه سلطه ای *بر آن* و هيچ نفوذی *در آن* رخ نخواهد داد:
*فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا* (كهف/۹۷) (مثل: امام خمينی، امام خامنه ای، سردار سليمانی و مثل اون سيد حسن! و ...)
در هر حال از توجه مؤمنانه شما تشكر می كنم.
🍃واژه: #سد #ردم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۸۲۱
#پرسش
استاد ذوالقرنین پیامبر بوده یا طبق گفته بعضیها ذوالقرنین همون کوروش پادشاه مادها و پارتها بوده؟
#پاسخ
طبق *آیه ۸۴ سوره کهف،* حضرتِ « *ذو الْقَرْنَيْن* » صلوات الله علیه، تنها فردی است که به *قدرتِ تام و اقتدارِ جهانی* میرسد.
آیا تاریخ بشر، *پیامبر* و یا *پادشاهی* را سراغ دارد که: *خداوند* چنین *قدرتِ جامع و گسترده و اقتدارِ جهانی* به او داده باشد؟
و طبق *آیه ۸۶* این سوره، آنحضرت، شخصیتِ *بسیار عزیزی* است که خداوند *بیواسطه،* با او *سخن* میگوید.
و طبق همین آیه، « خداوند » به ایشان *اعتماد قطعی* دارد تا آنجا که ایشان را نمایندة *تامالإختیار* خود قرار میدهد و *تشخیصِ* مردمِ « ظالم و مؤمن » و *تعیین* « مجازات یا پاداش » آنها را به ایشان واگذار میکند،
پس آن حضرت، (که به فرمایش أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه *پیامبر* نیست،) *عدالتِ قطعی* دارند. (آیا تاریخ تا کنون چنین فردی را تجربه کرده است؟)
از آنجا که این *مقام* حتی به *هیچ پیامبری* داده نشده، پس « *حضرت ذوالقرنین* » صلوات الله علیه، *استثناییترین فرد بشر* است که *هنوز ظهور نکرده* است.
🍃واژه: #ذوالقرنین
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۸۲۲
#پرسش
ببخشید استاد ارتباط این دو قسمت از نفس رو میشه با انواع نفس (مسوله ، اماره، لوامه، ملهمه) بفرمایید؟
این دو قسمت که فرمودید اگر اشتباه نکنم دو قسمت از نفس مسوله هست، یعنی نفس مسوله دو جز دارد؟؟
و نفسی که بازدارنده هست همان نفس لوامه ست
#پاسخ
با تشكر از اظهار نظر مؤمنانه شما، ظاهرا می توان آن *دو جنبه نفس* را *نفس مسوله* و *نفس اماره* ناميد.
🍃واژه: #نفس
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۸۲۳
#پرسش
آقای رایفی پور توی سخنرانیشون با استنباط از احادیث و تورات به این نتیجه رسیدن که ذوالقرنین همان کوروش وایرانی هستن، استاد منتظر راهنمایی شما هستم
#پاسخ
علامه طباطبایی، در تفسير الميزان به نقل از *امیرالمؤمنین* صلوات الله علیه میگوید:
« *ذوالقرنین* »،« *پیامبر* و *پادشاه* » نبوده است.
خصوصيات *هيچ پادشاهی* با آيات *۸۴ تا ۹۸ سوره كهف* مطابقت و حتی *شباهت* هم ندارد.
شاهی كه در جنگ شكست ميخورد و برای تجهيز مجدد سپاهش به مشكل مالی برخورد ميكند و *كفاشی* حاضر ميشود *تمام هزينه* تجهيز سپاه او را بدهد به شرط اينكه *پسرش* در مدرسه غير انتفاعی *آقازاده ها* درس بخواند اما آن شاه، *اين خفت* را بزرگتر از *خفت شكست در مقابل دشمن* می پندارد، آيا هيچ شباهتی به *أولياء الله* دارد؟
اينكه مفسر عاليقدر ما (بر خلاف روايتی كه خود ايشان نقل فرموده) گرفتار *اظهار نظر غير عالمانه يك نفر هندی* شده اند، جای بسيار تعجب دارد.
🍃واژه: #ذوالقرنین
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۸۲۴
📌همراه با نظرات شما
کانال مربوط به سخنان و کلیپ های آیت الله حائری شیرازی که واقعا شخصا خیلی استفاده می کنم.
📌همراه با نظرات استاد
خداوند حضرت آيه الله حائری شيرازی را مورد رحمت خاص خود قرار دهد.
آن مرحوم عزيز، *تنها شخصيتی* است كه *محور اصلی* تمام كتابهايشان، *خودشناسی* است.
🍃واژه: آيت الله #حائری_شيرازی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۸۲۵
سلام و بركات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
امیدوارم صبح *جمعه* شما بخیر و سرور باشد و در این روز عزیز ما و شما و همه مسلمانان بتوانیم به *همدلی* نزدیکتر شویم و در برپائی *اجتماعی* سالم و *امّتی* متحد سهيم باشیم.
*چهل و هفتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما در اين روز عزيز جمعه اینست که بفرمائيد:
اینکه خداوند تمام افراد بشر را « *زن و مرد* » آفرید تا *یکدیگر را بشناسند* چه *پیامی* برای ما دارد؟
(وقتی آدم و حوا یکدیگر را شناختند چه اتفاقی افتاد؟)
يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا *خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثی* وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ *لِتَعارَفُـــــوا* .... (حجرات/۱۳)
*حی علی الفلاح*
🍃واژه: #جمعه #حجرات_۱۳
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۸۲۶
#پرسش
استاد بیزحمت راهنمایی کنید
سوالش سخته
#پاسخ
*راهنمائی:*
وقتی دختر و پسری به هم می رسند و *زن و مرد* بودن يكديگر را *می فهمند!* چه اتفاقی می افتد!؟
*هشدار!*
چون *اين پرسش خيلی ساده و بسيار بسيار بسيار زيباست،* لذا لازم است حداقل *صد نفر* اظهار نظر كنند.
🍃واژه: #حجرات_۱۳
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۸۲۶ #پرسش استاد بیزحمت راهنمایی کنید سوالش سخته #پاسخ *راهنمائی:* وقتی دختر و
#قطرات_بارانی_۱۸۲۸
#پرسش
اقبال به سمت تشکیل اجتماع شکل میگیره؟
#پاسخ
شما، فقط *خيلی اندك* به پاسخ نزديك شده ايد.
اما افرادی كه تا كنون پاسخ داده اند احتمالا همگی *مجرد* و *بی تجربه* بودند!!!
لذا اظهار نظرشان تا اينجا خيلی فيلسوفانه و *دور* از *واقعيت* ميدانی بوده است.
لطفا بدون اينكه خودتان را در معرض ديد *گشت ارشاد* ببينيد، تصور كنيد كه بر روی تمام اين كره زمين بزرگ، *يك مرد و يك زن* برای اولين بار با يكديگر مواجه می شوند.
و آنها به اين *معرفت* می رسند كه آنها *گياه و حيوان* نيستند بلكه هر دو *آدم* هستند!!!
پرسش اينست كه *ثمره اين معرفت* چيست؟
تا *صد نفر* راهی نيست، بشتابيد.
🍃واژه: #حجرات_۱۳
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۸۲۹
#پرسش
از میان « ۱۱۴ سوره قرآن »، آیا سوره ای را سراغ دارید که خداوند آن را « سوره » نامیده باشد و (خواندن و فهمیدن و عمل به) آن را « واجب » کرده باشد؟
#پاسخ
در میان « ۱۱۴ » سوره قرآن، « فقط سوره نور »،« سوره » و « فریضه » نامیده شده است.
اما چه چیز آن « واجب » است؟
به احتمال زیاد، « خواندن و فهمیدن و عمل به تعالیم نورانی آن » و به عبارت دیگر، « قرائت » و « تلاوت » آن، واجب و « فریضه » است.
اکنون این پرسش مطرح میشود که این سوره « برای چه مخاطبی » واجب شده است؟ به نظر شما « پاسخ خود سوره » چیست؟
اینکه « سوره نور » برای « چه مخاطبی » واجب شده؟
نظر خود سوره اینست:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
سُورَةٌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها وَ أَنْزَلْنا فيها آياتٍ بَيِّناتٍ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّـــــــــرُونَ (۱)
این سوره را ما فرود آوردیم و ما در آن « آیات بینات » را فرود آوردیم تا « شما یادآوری کنید ».
پس مخاطب این سوره، « افرادی » هستند که:
اولا: « می توانند (زیرا قدرت بیان دارند)»
و ثانیا: « می خواهند (زیرا ضرورت این وساطت و تبیین و تفهّم و تفهیم را می فهمند و به آن برای رشد و شکوفایی و کمال و تعالی خود نیازمندند.)»
(پس بایـــد) « مبین و بیان کننده و یادآور » باشند.
لطفا متن بالا را یکبار « بدون پرانتز » و یکبار « با پرانتز » بخوانید.
ضمنا:
۱ـ در احادیث نقل شده که این سوره را « دختر خانم ها و بانوان » باید بدانند.
۲ـ از منظر قرآن، « مردها »،« مذکَّر » (اسم مفعول = نیازمند تذکر و یادآوری) هستند.
🍃واژه: #سوره_نور #فریضه #واجب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۸۳۰
#پرسش
استادگرامی بحث اختیار کامل داشتن انسان و تنها بستر و زمینه بودن آن چندعامل قبول ولی این آیات را چطور توجیه کنیم؟(آیا این ها را بگذاریم پای فرافکنی مجرمان که هرگاه گیر می افتند در مقام تبرئه خودشان ، دیگران را مقصر جلوه میدهند؟)
وَمَا أَضَلَّنَا إِلَّا الْمُجْرِمُونَ
يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا
لَّقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا
#پاسخ
لطفا « تمام » آیه اول را بنویسید تا توضیح دهم.
آیه دوم : عبارت « لم أتخذ » یعنی « خودم کردم که لعنت بر خودم باد. »
آیه سوم: عبارت « بعد إذ جائنی » یعنی : خــــودم به « حق شناسی خودم » بی اعتنایی کردم.
تَاللَّهِ إِن كُنَّا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِين
إِذْ نُسَوِّيكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ
آنها به چی « سوگند » می خورند؟
به « خدایی » که او را « می شناختند » اما او را « احمقانه و خودخواهانه و لجوجانه » با « کدخداهای پوشالی »، « بــــرابــــر » و « هم سطح » قرار دادند و بسیار احمقانه از کدخداها اطاعت نمودند.
اما بعد « برای خودفریبی »، پای مجرمین را وسط می کشند که اگر آنها نبودند ما « وسوسه » نمی شدیم مثل اینکه شرکت کنندگان کنکور بفرمایند اگر « آن سه گزینه ی غلط » نبود ما هم قبول می شدیم.
همین الآن هم فراوانند افراد « از خودبیگانه ای » که می گویند: « چرا خداوند شیطان را آفرید تا ما را وسوسه کند؟»
اما افرادی که در همین لحظات در « شیب بسیار تند » و بر « روی برف لغزنده »،« اسکی » می کنند لذتشان در اینست که « با اراده و مراقبت از خودشان »، « سُر » می خورند اما « زمین نمی خورند و سقوط نمی کنند»
ما شاء الله به « اراده و مراقبت » اسکی بازها . إن شاءالله در « زمینه های مختلف زندگی » هم سقوط نکنند.
🍃واژه: #اختیار #مجرمین #مراقبت
@dr_ghofrani2