eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۸۱۹ با سلام و عرض صبح بخير؛ روز *پنجشنبه* را با توجه به دعای عالمانه *حضرت زهرای أطهر* سلام الله عليها شروع كنيم: *اَللّهُمَّ إِنّی أَسْئَلُکَ الْهُدَی* وَ *التُّقی* وَ *الْعِفافَ* وَ *الْغِنَی* وَ *الْعَمَلَ بِما تُحِبُّ* وَ *تَرْضی.* خدايا؛ من، هدایت و تقوا و عفت و بی نیازی (از خلق) و عمل به آنچه تو می پسندی و رضایت داری، از تو می خواهم. *اَللّهُمَّ؛ إِنّی أَسْئَلُکَ مِنْ قُوَّتِکَ لِضَعْفِنا* وَ *مِنْ غِناکَ لِفَقْرِنا* وَ *فَاقَتِنا* وَ *مِنْ حِلْمِکَ وَ عِلْمِکَ لِجَهْلِنا.* خدايا؛ از تو ميخواهم که ما را قدرتی بدهی تا ضعف و گرفتاريمان را بهبود بخشیم و از صبر و علمت بهره ای دهی تا جهلمان را درمان کنیم . *اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ* وَ *أعِنّا عَلی شُکْرِکَ* وَ *ذِکْرِکَ* وَ *طاعَتِکَ* وَ *عِبادَتِکَ،* خدايا؛ تمام توجه خود را بر محمد و خاندان محمد معطوف كن و ما را بر قدردانی (از نعمتهايت) و ياد (در محضر بودنت) و فرمانبرداری (از كتاب و أولياءات) و بندگيت یاری فرما. *بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الّراحِمینَ.* به رحمت (و فرصتهای حياتبخشت سوگند). ای مهربانترین فرصت دهنده. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۲۰ استاد، آیه ۹۶ سوره مبارکه کهف روبا توجه به نظرتون چگونه توضیح میدهید؟ احتمالا پس از *اعتراض* به من، متوجه شده ايد كه كلمه *سد* در آيه ۹۶ سوره كهف نيامده لذا اعتراضتان را پيگيری نكرديد. در آيه ۹۶ سوره كهف، نامی از *سد* برده نشده اما متأسفانه *مترجمين* (و برخی از مفسرين) كلمه *ردم* را *اشتباهاً* به *سد* ترجمه كرده اند و دقت نكرده اند كه *هر نوع سد فيزيكی و مادی* حتما *نفوذپذير* است و قطعا می توان (با انواع هواپيما و موشك و پهباد و بالن) از *فراز* آن *عبور* كرد. در حالی كه آن حضرت فرمودند: اگر *دو چيز خاص* را بياوريد و آنها را در زندگيتان *روشن* كنيد، با آن *ردم = مــ ردم امام گونه* ساخته ميشود كه هيچگونه سلطه ای *بر آن* و هيچ نفوذی *در آن* رخ نخواهد داد: *فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا* (كهف/۹۷) (مثل: امام خمينی، امام خامنه ای، سردار سليمانی و مثل اون سيد حسن! و ...) در هر حال از توجه مؤمنانه شما تشكر می كنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۲۱ استاد ذوالقرنین پیامبر بوده یا طبق گفته بعضیها ذوالقرنین همون کوروش پادشاه مادها و پارتها بوده؟ طبق *آیه ۸۴ سوره کهف،* حضرتِ « *ذو الْقَرْنَيْن* » صلوات الله علیه، تنها فردی است که به *قدرتِ تام و اقتدارِ جهانی* می‌رسد. آیا تاریخ بشر، *پیامبر* و یا *پادشاهی* را سراغ دارد که: *خداوند* چنین *قدرتِ جامع و گسترده‌ و اقتدارِ جهانی* به او داده باشد؟ و طبق *آیه ۸۶* این سوره، آنحضرت، شخصیتِ *بسیار عزیزی* است که خداوند *بی‌واسطه،* با او *سخن* می‌گوید. و طبق همین آیه، « خداوند » به ایشان *اعتماد قطعی* دارد تا آنجا که ایشان را نمایندة *تام‌الإختیار* خود قرار میدهد و *تشخیصِ* مردمِ « ظالم و مؤمن » و *تعیین* « مجازات یا پاداش » آنها را به ایشان واگذار میکند، پس آن حضرت، (که به فرمایش أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه *پیامبر* نیست،) *عدالتِ قطعی* دارند. (آیا تاریخ تا کنون چنین فردی را تجربه کرده است؟) از آنجا که این *مقام* حتی به *هیچ پیامبری* داده نشده، پس « *حضرت ذوالقرنین* » صلوات الله علیه، *استثنایی‌ترین فرد بشر* است که *هنوز ظهور نکرده* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۲۲ ببخشید استاد ارتباط این دو قسمت از نفس رو میشه با انواع نفس (مسوله ، اماره، لوامه، ملهمه) بفرمایید؟ این دو قسمت که فرمودید اگر اشتباه نکنم دو قسمت از نفس مسوله هست، یعنی نفس مسوله دو جز دارد؟؟ و نفسی که بازدارنده هست همان نفس لوامه ست با تشكر از اظهار نظر مؤمنانه شما، ظاهرا می توان آن *دو جنبه نفس* را *نفس مسوله* و *نفس اماره* ناميد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۲۳ آقای رایفی پور توی سخنرانیشون با استنباط از احادیث و تورات به این نتیجه رسیدن که ذوالقرنین همان کوروش وایرانی هستن، استاد منتظر راهنمایی شما هستم علامه طباطبایی، در تفسير الميزان به نقل از *امیرالمؤمنین* صلوات الله علیه می‌گوید: « *ذوالقرنین* »،« *پیامبر* و *پادشاه* » نبوده است. خصوصيات *هيچ پادشاهی* با آيات *۸۴ تا ۹۸ سوره كهف* مطابقت و حتی *شباهت* هم ندارد. شاهی كه در جنگ شكست ميخورد و برای تجهيز مجدد سپاهش به مشكل مالی برخورد ميكند و *كفاشی* حاضر ميشود *تمام هزينه* تجهيز سپاه او را بدهد به شرط اينكه *پسرش* در مدرسه غير انتفاعی *آقازاده ها* درس بخواند اما آن شاه، *اين خفت* را بزرگتر از *خفت شكست در مقابل دشمن* می پندارد، آيا هيچ شباهتی به *أولياء الله* دارد؟ اينكه مفسر عاليقدر ما (بر خلاف روايتی كه خود ايشان نقل فرموده) گرفتار *اظهار نظر غير عالمانه يك نفر هندی* شده اند، جای بسيار تعجب دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۲۴ 📌همراه با نظرات شما کانال مربوط به سخنان و کلیپ های آیت الله حائری شیرازی که واقعا شخصا خیلی استفاده می کنم. 📌همراه با نظرات استاد خداوند حضرت آيه الله حائری شيرازی را مورد رحمت خاص خود قرار دهد. آن مرحوم عزيز، *تنها شخصيتی* است كه *محور اصلی* تمام كتابهايشان، *خودشناسی* است. 🍃واژه: آيت الله @dr_ghofrani2
۱۸۲۵ سلام و بركات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* امیدوارم صبح *جمعه* شما بخیر و سرور باشد و در این روز عزیز ما و شما و همه مسلمانان بتوانیم به *همدلی* نزدیکتر شویم و در برپائی *اجتماعی* سالم و *امّتی* متحد سهيم باشیم. *چهل و هفتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما در اين روز عزيز جمعه اینست که بفرمائيد: اینکه خداوند تمام افراد بشر را « *زن و مرد* » آفرید تا *یکدیگر را بشناسند* چه *پیامی* برای ما دارد؟ (وقتی آدم و حوا یکدیگر را شناختند چه اتفاقی افتاد؟) يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا *خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثی* وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ *لِتَعارَفُـــــوا* .... (حجرات/۱۳) *حی علی الفلاح* 🍃واژه: ۱۳ @dr_ghofrani2
۱۸۲۶ استاد بیزحمت راهنمایی کنید سوالش سخته *راهنمائی:* وقتی دختر و پسری به هم می رسند و *زن و مرد* بودن يكديگر را *می فهمند!* چه اتفاقی می افتد!؟ *هشدار!* چون *اين پرسش خيلی ساده و بسيار بسيار بسيار زيباست،* لذا لازم است حداقل *صد نفر* اظهار نظر كنند. 🍃واژه: ۱۳ @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۸۲۶ #پرسش استاد بیزحمت راهنمایی کنید سوالش سخته #پاسخ *راهنمائی:* وقتی دختر و
۱۸۲۸ اقبال به سمت تشکیل اجتماع شکل میگیره؟ شما، فقط *خيلی اندك* به پاسخ نزديك شده ايد. اما افرادی كه تا كنون پاسخ داده اند احتمالا همگی *مجرد* و *بی تجربه* بودند!!! لذا اظهار نظرشان تا اينجا خيلی فيلسوفانه و *دور* از *واقعيت* ميدانی بوده است. لطفا بدون اينكه خودتان را در معرض ديد *گشت ارشاد* ببينيد، تصور كنيد كه بر روی تمام اين كره زمين بزرگ، *يك مرد و يك زن* برای اولين بار با يكديگر مواجه می شوند. و آنها به اين *معرفت* می رسند كه آنها *گياه و حيوان* نيستند بلكه هر دو *آدم* هستند!!! پرسش اينست كه *ثمره اين معرفت* چيست؟ تا *صد نفر* راهی نيست، بشتابيد. 🍃واژه: ۱۳ @dr_ghofrani2
۱۸۲۹ از میان « ۱۱۴ سوره قرآن »، آیا سوره ای را سراغ دارید که خداوند آن را « سوره » نامیده باشد و (خواندن و فهمیدن و عمل به) آن را « واجب » کرده باشد؟ در میان « ۱۱۴ » سوره قرآن، « فقط سوره نور »،« سوره » و « فریضه » نامیده شده است. اما چه چیز آن « واجب » است؟ به احتمال زیاد، « خواندن و فهمیدن و عمل به تعالیم نورانی آن » و به عبارت دیگر، « قرائت » و « تلاوت » آن، واجب و « فریضه » است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که این سوره « برای چه مخاطبی » واجب شده است؟ به نظر شما « پاسخ خود سوره » چیست؟ اینکه « سوره نور » برای « چه مخاطبی » واجب شده؟ نظر خود سوره اینست: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏ سُورَةٌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها وَ أَنْزَلْنا فيها آياتٍ بَيِّناتٍ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّـــــــــرُونَ (۱) این سوره را ما فرود آوردیم و ما در آن « آیات بینات » را فرود آوردیم تا « شما یادآوری کنید ». پس مخاطب این سوره، « افرادی » هستند که: اولا: « می توانند (زیرا قدرت بیان دارند)» و ثانیا: « می خواهند (زیرا ضرورت این وساطت و تبیین و تفهّم و تفهیم را می فهمند و به آن برای رشد و شکوفایی و کمال و تعالی خود نیازمندند.)» (پس بایـــد) « مبین و بیان کننده و یادآور » باشند. لطفا متن بالا را یکبار « بدون پرانتز » و یکبار « با پرانتز » بخوانید. ضمنا: ۱ـ در احادیث نقل شده که این سوره را « دختر خانم ها و بانوان » باید بدانند. ۲ـ از منظر قرآن، « مردها »،« مذکَّر » (اسم مفعول = نیازمند تذکر و یادآوری) هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۳۰ استادگرامی بحث اختیار کامل داشتن انسان و تنها بستر و زمینه بودن آن چندعامل قبول ولی این آیات را چطور توجیه کنیم؟(آیا این ها را بگذاریم پای فرافکنی مجرمان که هرگاه گیر می افتند در مقام تبرئه خودشان ، دیگران را مقصر جلوه میدهند؟) وَمَا أَضَلَّنَا إِلَّا الْمُجْرِمُونَ يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا لَّقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا لطفا « تمام » آیه اول را بنویسید تا توضیح دهم. آیه دوم : عبارت « لم أتخذ » یعنی « خودم کردم که لعنت بر خودم باد. » آیه سوم: عبارت « بعد إذ جائنی » یعنی : خــــودم به « حق شناسی خودم » بی اعتنایی کردم. تَاللَّهِ إِن كُنَّا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِين إِذْ نُسَوِّيكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ آنها به چی « سوگند » می خورند؟ به « خدایی » که او را « می شناختند » اما او را « احمقانه و خودخواهانه و لجوجانه » با « کدخداهای پوشالی »، « بــــرابــــر » و « هم سطح » قرار دادند و بسیار احمقانه از کدخداها اطاعت نمودند. اما بعد « برای خودفریبی »، پای مجرمین را وسط می کشند که اگر آنها نبودند ما « وسوسه » نمی شدیم مثل اینکه شرکت کنندگان کنکور بفرمایند اگر « آن سه گزینه ی غلط » نبود ما هم قبول می شدیم. همین الآن هم فراوانند افراد « از خودبیگانه ای » که می گویند: « چرا خداوند شیطان را آفرید تا ما را وسوسه کند؟» اما افرادی که در همین لحظات در « شیب بسیار تند » و بر « روی برف لغزنده »،« اسکی » می کنند لذتشان در اینست که « با اراده و مراقبت از خودشان »، « سُر » می خورند اما « زمین نمی خورند و سقوط نمی کنند» ما شاء الله به « اراده و مراقبت » اسکی بازها . إن شاءالله در « زمینه های مختلف زندگی » هم سقوط نکنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2