eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۸۶۷ بانوی محترمی فرموده اند: درباره سوراخ کردن گوش دختران و حتی پسران، روایاتی نقل شده و برخی آن را « مستحب » می دانند. پس چرا شما در کتاب *از سیادت تا وزارت* فرمويد اين كار با *سیادت* مغايرت دارد؟ لطفا توضیح دهید. به ايشان عرض شد: *منابع فقه شيعه* عبارتند از: ۱ـ *عقل* ، ۲ـ *قرآن* ، ۳ـ *سنت و سيره* (احاديث). اما متأسفانه طی سالهای طولانی، عوامل مختلفی تلاش كرده اند تا *حوزه های علميه* و به دنبال آنها، *مردم* را به *دو مشكل بسيار بزرگ* گرفتار كنند: اولا: عقل را *ناقص* و قرآن را هم *مخصوص أئمه أطهار* صلوات الله عليهم اعلام كنند و در عوض، *اخباريگری* را رايج و مردم را *كور و كر* كردند و به *تحجر* كشاندند و زمينه هر *بدعت* و *خرافه ای* را فراهم آوردند. ثانيا: تحت تأثير أشاعره، *فرهنگ جبر* را به شكلهای مختلف به مردم جامعه، *تلقين* و *تحميل* كردند. در نتيجه اكنون اكثر مسلمانان و خصوصا شيعيان، به جای اينكه مجهز به *استدلال عقلی* و *مستندات قرآنی* باشند، در هر زمينه ای *فقط روايت* (آنهم ترجمه ناقص و غلط آن را) می دانند و خودشان را در زمينه های مختلف *مجبور* می پندارند و كمتر والدين مسلمانی را می توان يافت كه فرزندانشان را *مختار* بدانند و خودشان را به آنها *تحميل* نكنند. در حالی كه: ۱ـ نقل روايت، *اجازه* می خواهد، ۲ـ بسياری از روايات (حتی در معتبرترين كتب روائی)، *جعلی* هستند، ۳ـ اكثر *ترجمه های* رايج در ميان مردم، *غلط و ناقص* است، ۴ـ بسياری از اعتقادات مردم به ظاهر مذهبی، *بدعت* و با نص صريح قرآن، *مغايرت و ضديت* دارد. و اما *سوراخ كردن گوش،* اولا: هيچ *توجيه عقلی* و *فايده علمی* و *سند قرآنی* ندارد، ثانيا: از *نشانه های بردگی* و *نمادی از توهين و تحقير* و مغاير با *شخصيت انسان* است. ثالثا: از زمان نمرود و فراعنه تا زمان بنی اميه و بنی العباس، (طبق بيان مكرر قرآن) *تحقــــير زن،* از *اهــــداف اصلی مستكبرين* بوده و *هست* كه سوراخ كردن گوش (يا بينی) می تواند يكی از اين روشهای تحقير باشد. در گذشته و در همين روزگار ما!، *اربابان زورگو،* در برخی از *اندام؟* بدن *بردگان و حيوانات* خود تصرفاتی می كردند و می كنند كه *سوراخ كردن گوش* يكی از آنها بوده و هست. پس آنهائی كه *سوراخ كردن گوش دختران* را *مستحب* می پندارند، يا *معنای مستحب* را نمی دانند، يا *قصد تحقير زن* را دارند، و يا از *شخصيت والای انسان و خصوصا زن در قرآن،* جاهل مانده اند. در هر حال اگر خود شما به عنوان يك زن، از سوراخ شدن گوشتان *ناراضی* باشيد، قضاوتتان نسبت به والدين بی تعقل و خرافه پرستی كه آن را به شما *تحميل* كرده اند چگونه خواهد بود؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۶۸ زن خودش را به شوهرش تحمیل کند این یعنی چی؟ سلام و رحمت الهی بر شما و اين ايام نورانی بر شما مبارك. از نكات مهم در بحث *خودشناسی* (يا انسان شناسی) اينست كه *ساختار جنسی مرد* با *ساختار جنسی زن،* اصلا *يكسان نيست.* *واكنشهای جنسی* در مردان، تابع *اعصاب ارادی* آنهاست اما *واكنشهای جنسی* بانوان، تابع *اعصاب خودمختار يا خودگردان* آنهاست. يعنی: مردان، در *هر شرائط بيرونی* و با *هر ذهنيت درونی* نمی توانند *واكنش جنسی* داشته باشند. اما واكنش جنسی زنان، هرگز *تابع شرائط بيرونی و ذهنيت درونی آنها نيست.* به عبارت ديگر *باردار شدن زن،* به *خواست و رضايت و موافقت و بيدار و سالم بودن* خود او اصلا *بستگی ندارد.* در حالی كه *تحريك جنسی مرد،* تابع: *خواست و رضايت و موافقت و بيدار و سالم و آماده بودن* اوست. پس وقتی مرد به هر دليل، *خسته و ذهنش درگير و يا ناراحت و عصبانی* است، نميتواند *مجذوب* همسر خود شود و لذا *تمايلی* به رفتارهای جنسی از خود نشان نمی دهد. حال اگر زن، بدون در نظر گرفتن اين *وضع روانی شوهر،* و *بدون تلاش برای رفع آن* از او *توقع واكنش جنسی* داشته باشد، در واقع خود را *تحميل* و *بی ارزش* كرده و باعث *انزجار* شوهر می شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۶۹ براى کسب رزق، عبادت را رها نکنید تا به سراغ تجارت بروید. البته فکرکنم این فقط مخصوص روز جمعه است، درست میگویم؟ با سلام و احترام و تبريك اين روز و اين عيد عزيز. آيا به نظر شما مسلمانان در غير از روز جمعه، مجازند *عبادت* را برای *كسب رزق* رها كنند؟ 🍃واژه: ۱۱ @dr_ghofrani2
۱۸۷۰ در بخشی از دعایی که از امام جعفر صادق (ع) روایت شده، و در نماز جعفر طيار معنی عبارت *عبدکما و مولاکما* چیست؟ سلام و صلوات الهی بر شما و اين ايام نورانی بر شما مبارك. در دعائی منسوب به حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشريف برای *ماه رجب* آمده است: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ *وُلاةُ أَمْرِكَ* الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِرِّكَ الْمُسْتَبْشِرُونَ بِأَمْرِكَ الْوَاصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ أَسْأَلُكَ بِمَا نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيَّتِكَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ وَ أَرْكَانا لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَ مَقَامَاتِكَ الَّتِي لا تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ *لا فَـــــرْقَ بَيْنَـــكَ وَ بَيْنَــــهَا إِلا أَنَّهُمْ عِبَــــادُكَ وَ خَلْقُـــكَ ....* (آن متوليان أمر تو با تو *هيچ فرقی ندارند* مگر اينكه آنها بنده و مخلوق تو هستند.) از اين دعای نورانی و از آيات ۸۴ و ۸۶ سوره كهف، (كه حضرت ذوالقرنين صلوات الله عليه *نماينده تام الاختيار خدا* معرفی شده) استنباط ميشود كه: *رسول اكرم* صلی الله عليه و آله و *أئمه أطهار* صلوات الله عليهم، *اشرف تمام مخلوقات* و *بالاترين آيات و تجليات الهی* اند. پس در عبارت *أَنَا عَبْدُكُمَا وَ مَوْلَاكُمَا* (من خدمتكار و كارگزار شما هستم) در دعای بعد از نماز حضرت جعفر طيار، اين *بندگی* در *راستای بندگی خدا* است و مصداق *شرك* نيست. لذا قرآن *اطاعت از آنان* را (كه نور واحدند) *شرط* اطاعت از خدا اعلام كرده است: *مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ* (نساء/۸۰) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۷۱ باسلام وتبریک اعیاد ماه شعبان استاد گرامی درمناجات شعبانیه حلول سخطک را ورود خشم وسخط معنی کرده. خشم وغضب چه تفاوتی دارند؟ سلام و بركات الهی بر شما و اين ايام نورانی بر شما هم مبارك. *سخط:* (= ناخشنودی) مقابل و مخالف *رضایت* است. اما *غضب:* (= خشم) مقابل و مخالف *رحمت* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۷۲ درباره مارقین میشه یه مقدار توضیح بدین؟ویژگی هاشون چیه؟ مارقين، افرادی اند كه از *دين فطری* خود خارج شده اند و نشانه آنها اينست كه از *سفير و نماينده خداوند،* سبقت می گيرند. در *صلوات شعبانيه* به *خودمان* يادآوری می كنيم كه: ... *الْمُتَقَــــدِّمُ لَــــهُمْ مــــارِقٌ،* وَ الْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَ اللّازِمُ لَهُمْ ‏‏لاحِقٌ ...، (هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته ...) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
و قلبی* برسان. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۷۳ برادر عزيزی فرمودند: احکام اسلامی، با روایات به ما رسیده، چرا شما روايات (سوراخ كردن گوش) را رد كرديد؟ آيا اين عبارات: « یا محمد و یا علی ... اکفیانی ... فانکما کافیان و ... » یا: « ایاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم » در تعارض با نص صریح قرآن: « ان الینا ایابهم ثم ان علینا حسابهم » نيست؟ آيا اينها دليل *نقص عقل* بشر نيست؟ پس « تكليف » ما چگونه تشخيص داده می شود؟ به ايشان عرض شد: *مورد اول:* قرآن، *كليات* تعاليم الهی و *احكام اصلی شرع* مقدس اسلام را بيان كرده و رسول أكرم صلی الله عليه و آله و أئمه أطهار صلوات الله عليهم، *احكام فرعيه شرعيه* را برای مسلمين روشن فرموده اند، كه از طريق *احاديث و روايات* به دست *فقيهان مجتهد* می رسد و آنها *احكام روز* و *ولی فقيه،* *احكام حكومتی* را فقط برای افراد بالغی كه *ضرورت ولايت عقل* را فهميده اند و *وجوب داشتن مرجع و رهبر* را *عاقلانه* تشخيص داده اند، مشخص می كنند. (دانشجوی *پزشكی* هم علاوه بر *كتب اصلی،* بايد از *تجربيات* اساتيد و پزشكان متخصص ـ كه مهم نيست اهل كدام زمان و مكان اند ـ استفاده كند تا به مرحله *تخصص* برسد و *خودش* بتواند *اجتهاد* و روش مناسبتری را برای درمان يك بيماری پيدا كند.) *مورد دوم:* در تمام كشورها، *تمام معاملات* با *پول* انجام ميشود و در تمام كشورها، فقط *اسكناسهای پُر ارزش،* توسط افراد راحت طلب و دنياگرا و بدخواه، *جعـــل* و به صورت *پول تقلــبی* در دسترس مردم قرار می گيرد. لذا در تمام شعبات بانكها، *دستگاه تشخيص دهنده اسكناسهای اصلی* وجود دارد. اما نكته مهم اينست كه: *پول تقلبی* هر قدر هم زياد باشد از *ارزش* پول اصلی كم نميكند. در *تورات شفاهی* بنی اسرائيل و *احاديث و روايات* اسلامی هم *جعل و دروغ و نقص* زياد است، اما از ارزش احاديث و روايات *معتبر* و *ضرورت اطاعت* از آنها، كاسته نمی شود. (ضمنا در روايات علمی و تاريخی هم، اخبار *دروغ و جعلی* بسيار فراوان اند.) ( *مثال ۱:* در *كتابهای درسی،* مدارس و دانشگاهها، ـ به دروغ ـ هزاران *كشف مهم دانشمندان مسلمان* به اسم دانشمندان اروپائی معرفی ميشود.)( *مثال ۲:* كشورهای همسايه تلاش ميكنند تا *محل تولد* افرادی مانند: ابو علی سينا، مولوی، عطار و .... را *به دروغ* به خودشان نسبت دهند.)( *مثال ۳:* متأسفانه بعضی از اساتيد، پايان نامه ها يا مقالات دانشجويانشان را *به دروغ* به *اسم خودشان* به مراكز علمی ارائه ميدهند.) ( *مثال ۴:* در تمام كشورها، افراد ظاهرا زرنگی، *امتياز اختراعات يا كشف* ديگران را به *نام خود* ثبت می كنند.) اما هيچ *تقلب و تخلف و جعل دروغی،* از *ارزش* آن *مورد اصلی* كم نمی كند. *مورد سوم:* همانطور كه *ضرورت اطاعت* از *كتابهای پزشكی* و *تجربيات پزشكان* را هر *پزشك عاقلی* ميفهمد و اطاعت او به معنی *نقص عقل* او نيست، *ضرورت اطاعت* از *احكام اصلی قرآن* و از *احكام فرعيه* و از *احكام ثانويه* و *احكام حكومتی* در تمام ابعاد زندگی فردی، خانوادگی، اقتصادی، سياسی و غيره هم يك *تشخيص عاقلانه* است و به معنی *نقص عقل* مسلمان *تسليم حق* نيست. به عبارت ديگر، *عقل سليم،* تشنه *علم معتبر و مفيد و حكمت محكم* است، از هر كجا حتی از چين و از هر فرد حتی از منافق. *مورد چهارم:* مواردی را كه مطرح فرموديد، در *تعارض با قرآن نيستند.* بلكه به خاطر *غنی و بليغ بودن زبان قرآن* و *عجم و بليغ نبودن ساير زبانهای بشر* و *ضعف و نقص ترجمه ها* و *بی دقتی خود ما* اين *شك و ترديد* در *ذهن* ما رخ می دهد كه با *رجوع به بديهيات عقلی* می توان از آنها رها شد. مثلا: در مورد آيه: *إِنَّ إِلَيْــــنا إِيابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَيْــــنا حِسابَهُمْ* (و در آيات ديگر)، اگر به ضمير *نــا* توجه كنيم، و اگر اين *اصل قطعی* را بدانيم كه خدا *هيچ كاری* را *بدون واسطه و اسباب* انجام نميدهد، و اگر در *تمام نمازهای* هر روزمان به عبارت: صِراطَ الَّذيــــنَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ* دقت كنيم، و اگر *آيه ۸۴ و ۸۶ و ۸۷ سوره كهف* را ديده باشيم كه خدا *هر گونه برخورد* با مردم خوب يا بد را به *حضرت ذوالقرنين* عجل الله تعالی فرجه الشريف، *نماينده تام الاختيار خود* واگذار *خواهد كرد،* عاقلانه و مؤمنانه در *دعای ماه رجب* به *خودمان* در محضر خداوند *تفهيم* می كنيم:ِ إنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ *وُلاةُ أَمْــــرِكَ* الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِــرِّكَ ... فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ وَ أَرْكَانا لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَ مَقَامَاتِكَ الَّتِي *لا تَعْطِــيلَ لَهَا* فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ *لا فَــــرْقَ بَيْنَـــكَ وَ بَيْنَـــهَا* إِلا أَنَّهُمْ *عِبَـــادُكَ وَ خَلْقُــكَ ....* خدايا؛ در اين ماه شعبان كه *ماه فهم نبوت و امامت و ولايت و وساطت* است، ما را به باورهای روشن *عقلی
۱۸۷۴ استاد چطور میشود میل به مسائل مادی را در همسران کنترل کرد؟ همسر من فرد معتدلی است اما رفته رفته دارد مقتصدتر و سختگیرتر میشود و انگار که برایش خراب شدن وسیله یک کابوس باشد که مدام میگوید فلان چیز را دائم استفاده کنی خراب میشود و فلان قدر هزینه دارد.(با اینحال باز هم با من مهربان است و فشار روی من را نمیخواهد ولی من هم دوست ندارم اذیت شود در مسائل مادی اما این حالت او به من هم منتقل میشود و مدام ترس از خرید و ترس از ناراحت شدن او در خریدهایم را دارم با اینکه میدانم اگر هم خرید کردن مرا دوست نداشته باشد باز میگوید چون تو دوست داری عیب ندارد. اما این ترس از ناراحتی اش خیلی اذیتم میکند) البته این سیر از ابتدای ازدواج، در همسرم بیشتر شده و من نمیخواهم بیشتر شود چرا که اولا درگیری های ذهنی اش خیلی زیاد شده و حرص خوردنهایش و اینکه دوست ندارم از آن اعتدال اولیه خارج شود؟ آری در روابط زناشویی هر تحولی ممکن است اما شرطش « احترام و تکریم و محبت صادقانه » و « تشویق هنرمندانه نکات مثبت » و « تقویت عقلانیت و اراده و ایمان » است. البته این « مراقبت و نگرانی » همسر محترم شما به نظر می رسد « بسیار پسندیده » است و نامش « بخل و خست و سختگیری » نیست. اینکه بسیاری از لوازم خانگی در کشور ما بسیار زودتر از موعد طبیعی، واجب التعمیر و خراب و فرسوده و اسقاط و تعویض می شوند و اینکه « اتلاف » آب و برق و گاز و بنزین و نمک و نان در کشور ما خیلی بالاست ، اصلا با عقلانیت و دیانت ما سازگار نیست و با « اقتصاد مقاومتی » هم تناسبی ندارد. لطفا به جای مخالفت با ایشان، « شما هم خراب شدن هر وسیله ای را کابوس ببینید و بسیار ابراز تأسف کنید » و این حساسیت ایشان را « مراقبت عاقلانه و مؤمنانه » تلقی و هنرمندانه ایشان را تشویق کنید تا بتوانید از افراط آن هم جلوگیری کنید. موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۸۷۴ #پرسش استاد چطور میشود میل به مسائل مادی را در همسران کنترل کرد؟ همسر من فرد
۱۸۷۵ استاد آخر در حدی که مثلا گاهی آدم واجبه استفاده کنه مثل اینکه میگه بهتره فقط یک بار در هفته لباسشویی روشن کنیم ما که دو نفر هستیم و... بعد اصلا این حرف درست. درگیری های ذهنی ش بخاطر مسائل مالی زیادتر شده و مدام دنبال دو دو تا چهارتاست و دنبال سرمایه گذاری بورس و... و البته حرص میخورن. اینها رو چه کار کنم؟ یعنی پیشنهاد شما همون موافق درمانیه؟ با حمایت های عاقلانه و هنرمندانه خود، زمینه آرامش ایشان را فراهم آورید و از دخالت مستقیم در امور اقتصادی ایشان جدا خودداری کنید. دائما تشویق کنید و وانمود کنید که ایشان چقدر در کارهایش « دقیق » است. حداقل از « صرفه جویی » حمایت زبانی کنید و از اینکه بیشتر از حد مورد نظر ایشان از چیزی استفاده می کنید لااقل زبانا عذرخواهی کنید. بی خیالی شما در مصرف آب و برق و مواد غذایی برای ایشان غیر قابل تحمل و عذاب است. در قرآن « مبذرین » برادر شیطان نامیده شده اند. پس لطفا به جای اینکه به مراقبت ایشان ایراد بگیرید به رفتار خودتان بیشتر دقت کنید و باورتان بشود که ایشان « بدخواه » شما نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۸۷۵ #پرسش استاد آخر در حدی که مثلا گاهی آدم واجبه استفاده کنه مثل اینکه میگه بهت
۱۸۷۶ 📌همراه با نظرات شما چشم استاد هرچند ایشون وجهه مالی براشون مهمتر از بحث اسرافه. و البته از حق نگذرم صرفه جویی هایی هم با نیت اسراف دارن و منم تذکر مستقیم در مواردی که رعایت نمیکنن بهشون میدم که بی اثره کلا براشون. ولی سعی میکنم روی نکات مثبتشون متمرکز بشم و تشویق کنم و البته مراقبت خودم رو بیشتر کنم. ممنون از راهنمایی تون. 📌همراه با نظرات استاد ما شاء الله به نجابت مؤمنانه و متانت آسمانی زن. لطفا از هر گونه « نصیحت کردن » و « معلم بازی » نسبت به همسر محترمتان بپرهیزید تا در اصلاح ایشان موفق تر باشید. امیدوارم عاقبت به خیر باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۷۷ بانوی محترمی فرموده اند: تازه ازدواج كرده ام و هنوز فرزندی ندارم و همسرم مرا به *كار بيرون* و *كسب درآمد* تشويق می كند. نظر ايشون اینست که به جای در خونه ماندن، میشه کار مفیدی برای جامعه انجام داد، البته ايشان به ميل و علاقه خودم واگذار كرده است. آيا انجام كارهای بيرون از خانه به مسائل خانواده و روابط من با همسرم لطمه می زند يا خير؟ به ايشان عرض شد: بسيار از *اعتماد* ايشان تشكر كنيد. اما شما اگر برنامه ريزی جامع و متنوع و روشنی داشته باشيد می توانيد *كارهای زياد و مفيدی* را در منزل انجام دهيد. شما برای *جهادهمسرداری* كارهای متنوع و زيادی را بايد انجام دهيد و همسرتان را *هنرمندانه* و *بطور نامحسوس* از هر نظر *شارژ* و خصوصا *عقلانيت و اراده و ايمان و تعهد* ايشان را بايد تقويت كنيد. سقوط اين همه *خواص* از صدر آفرينش و از صدر اسلام و از ابتدای انقلاب تا كنون، حكايت از اين دارد كه هيچ *مراقبتی* از درون *بيتشان* نداشته اند. *سامری* كه می توانست حضرت جبرئيل عليه السلام را ببيند و قرآن او را صاحب بصيرت می داند، چرا سقوط كرد؟ چرا *بلعم باعورا* با آن *رفعت مقامی* كه داشت، چرا يكباره از *الاغ خود عقب ماند* و سقوط كرد؟ و طلحه و زبير و بسياری از صحابه رسول أكرم صلی الله عليه و آله هم آدمهای كمی نبودند كه راه حق را گم كردند. به نظر شما شمر ملعون كه *شانزده* بار پياده حج رفته بود و جانباز سپاه أميرالمؤمنين صلوات الله عليه بود، او چرا در *سراب ری،* به قعر جهنم سقوط كرد؟ شما برای فردای *مادر* شدنتان كه چالش بسيار بزرگ پيش روی شماست و انحراف غالب زنان با ورود اولين فرزند شروع می شود و *جهاد همسرداری* را فدای *بچه داری و خانه داری و مهمان بازی* می كنند، نياز به آمادگی و مطالعات زيادی داريد. خلاصه اينكه: اولا: شما الآن *بی كار* نيستيد و می توانيد در منزل *خيلی خيلی مفيد* باشيد. ثانيا: تمام بانوانی كه به *كارهای بيرونی* مشغول هستند، *نقش مفيدی* در جامعه ندارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2