eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۸۷۲ درباره مارقین میشه یه مقدار توضیح بدین؟ویژگی هاشون چیه؟ مارقين، افرادی اند كه از *دين فطری* خود خارج شده اند و نشانه آنها اينست كه از *سفير و نماينده خداوند،* سبقت می گيرند. در *صلوات شعبانيه* به *خودمان* يادآوری می كنيم كه: ... *الْمُتَقَــــدِّمُ لَــــهُمْ مــــارِقٌ،* وَ الْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَ اللّازِمُ لَهُمْ ‏‏لاحِقٌ ...، (هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته ...) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
و قلبی* برسان. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۷۳ برادر عزيزی فرمودند: احکام اسلامی، با روایات به ما رسیده، چرا شما روايات (سوراخ كردن گوش) را رد كرديد؟ آيا اين عبارات: « یا محمد و یا علی ... اکفیانی ... فانکما کافیان و ... » یا: « ایاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم » در تعارض با نص صریح قرآن: « ان الینا ایابهم ثم ان علینا حسابهم » نيست؟ آيا اينها دليل *نقص عقل* بشر نيست؟ پس « تكليف » ما چگونه تشخيص داده می شود؟ به ايشان عرض شد: *مورد اول:* قرآن، *كليات* تعاليم الهی و *احكام اصلی شرع* مقدس اسلام را بيان كرده و رسول أكرم صلی الله عليه و آله و أئمه أطهار صلوات الله عليهم، *احكام فرعيه شرعيه* را برای مسلمين روشن فرموده اند، كه از طريق *احاديث و روايات* به دست *فقيهان مجتهد* می رسد و آنها *احكام روز* و *ولی فقيه،* *احكام حكومتی* را فقط برای افراد بالغی كه *ضرورت ولايت عقل* را فهميده اند و *وجوب داشتن مرجع و رهبر* را *عاقلانه* تشخيص داده اند، مشخص می كنند. (دانشجوی *پزشكی* هم علاوه بر *كتب اصلی،* بايد از *تجربيات* اساتيد و پزشكان متخصص ـ كه مهم نيست اهل كدام زمان و مكان اند ـ استفاده كند تا به مرحله *تخصص* برسد و *خودش* بتواند *اجتهاد* و روش مناسبتری را برای درمان يك بيماری پيدا كند.) *مورد دوم:* در تمام كشورها، *تمام معاملات* با *پول* انجام ميشود و در تمام كشورها، فقط *اسكناسهای پُر ارزش،* توسط افراد راحت طلب و دنياگرا و بدخواه، *جعـــل* و به صورت *پول تقلــبی* در دسترس مردم قرار می گيرد. لذا در تمام شعبات بانكها، *دستگاه تشخيص دهنده اسكناسهای اصلی* وجود دارد. اما نكته مهم اينست كه: *پول تقلبی* هر قدر هم زياد باشد از *ارزش* پول اصلی كم نميكند. در *تورات شفاهی* بنی اسرائيل و *احاديث و روايات* اسلامی هم *جعل و دروغ و نقص* زياد است، اما از ارزش احاديث و روايات *معتبر* و *ضرورت اطاعت* از آنها، كاسته نمی شود. (ضمنا در روايات علمی و تاريخی هم، اخبار *دروغ و جعلی* بسيار فراوان اند.) ( *مثال ۱:* در *كتابهای درسی،* مدارس و دانشگاهها، ـ به دروغ ـ هزاران *كشف مهم دانشمندان مسلمان* به اسم دانشمندان اروپائی معرفی ميشود.)( *مثال ۲:* كشورهای همسايه تلاش ميكنند تا *محل تولد* افرادی مانند: ابو علی سينا، مولوی، عطار و .... را *به دروغ* به خودشان نسبت دهند.)( *مثال ۳:* متأسفانه بعضی از اساتيد، پايان نامه ها يا مقالات دانشجويانشان را *به دروغ* به *اسم خودشان* به مراكز علمی ارائه ميدهند.) ( *مثال ۴:* در تمام كشورها، افراد ظاهرا زرنگی، *امتياز اختراعات يا كشف* ديگران را به *نام خود* ثبت می كنند.) اما هيچ *تقلب و تخلف و جعل دروغی،* از *ارزش* آن *مورد اصلی* كم نمی كند. *مورد سوم:* همانطور كه *ضرورت اطاعت* از *كتابهای پزشكی* و *تجربيات پزشكان* را هر *پزشك عاقلی* ميفهمد و اطاعت او به معنی *نقص عقل* او نيست، *ضرورت اطاعت* از *احكام اصلی قرآن* و از *احكام فرعيه* و از *احكام ثانويه* و *احكام حكومتی* در تمام ابعاد زندگی فردی، خانوادگی، اقتصادی، سياسی و غيره هم يك *تشخيص عاقلانه* است و به معنی *نقص عقل* مسلمان *تسليم حق* نيست. به عبارت ديگر، *عقل سليم،* تشنه *علم معتبر و مفيد و حكمت محكم* است، از هر كجا حتی از چين و از هر فرد حتی از منافق. *مورد چهارم:* مواردی را كه مطرح فرموديد، در *تعارض با قرآن نيستند.* بلكه به خاطر *غنی و بليغ بودن زبان قرآن* و *عجم و بليغ نبودن ساير زبانهای بشر* و *ضعف و نقص ترجمه ها* و *بی دقتی خود ما* اين *شك و ترديد* در *ذهن* ما رخ می دهد كه با *رجوع به بديهيات عقلی* می توان از آنها رها شد. مثلا: در مورد آيه: *إِنَّ إِلَيْــــنا إِيابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَيْــــنا حِسابَهُمْ* (و در آيات ديگر)، اگر به ضمير *نــا* توجه كنيم، و اگر اين *اصل قطعی* را بدانيم كه خدا *هيچ كاری* را *بدون واسطه و اسباب* انجام نميدهد، و اگر در *تمام نمازهای* هر روزمان به عبارت: صِراطَ الَّذيــــنَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ* دقت كنيم، و اگر *آيه ۸۴ و ۸۶ و ۸۷ سوره كهف* را ديده باشيم كه خدا *هر گونه برخورد* با مردم خوب يا بد را به *حضرت ذوالقرنين* عجل الله تعالی فرجه الشريف، *نماينده تام الاختيار خود* واگذار *خواهد كرد،* عاقلانه و مؤمنانه در *دعای ماه رجب* به *خودمان* در محضر خداوند *تفهيم* می كنيم:ِ إنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ *وُلاةُ أَمْــــرِكَ* الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِــرِّكَ ... فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ وَ أَرْكَانا لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَ مَقَامَاتِكَ الَّتِي *لا تَعْطِــيلَ لَهَا* فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ *لا فَــــرْقَ بَيْنَـــكَ وَ بَيْنَـــهَا* إِلا أَنَّهُمْ *عِبَـــادُكَ وَ خَلْقُــكَ ....* خدايا؛ در اين ماه شعبان كه *ماه فهم نبوت و امامت و ولايت و وساطت* است، ما را به باورهای روشن *عقلی
۱۸۷۴ استاد چطور میشود میل به مسائل مادی را در همسران کنترل کرد؟ همسر من فرد معتدلی است اما رفته رفته دارد مقتصدتر و سختگیرتر میشود و انگار که برایش خراب شدن وسیله یک کابوس باشد که مدام میگوید فلان چیز را دائم استفاده کنی خراب میشود و فلان قدر هزینه دارد.(با اینحال باز هم با من مهربان است و فشار روی من را نمیخواهد ولی من هم دوست ندارم اذیت شود در مسائل مادی اما این حالت او به من هم منتقل میشود و مدام ترس از خرید و ترس از ناراحت شدن او در خریدهایم را دارم با اینکه میدانم اگر هم خرید کردن مرا دوست نداشته باشد باز میگوید چون تو دوست داری عیب ندارد. اما این ترس از ناراحتی اش خیلی اذیتم میکند) البته این سیر از ابتدای ازدواج، در همسرم بیشتر شده و من نمیخواهم بیشتر شود چرا که اولا درگیری های ذهنی اش خیلی زیاد شده و حرص خوردنهایش و اینکه دوست ندارم از آن اعتدال اولیه خارج شود؟ آری در روابط زناشویی هر تحولی ممکن است اما شرطش « احترام و تکریم و محبت صادقانه » و « تشویق هنرمندانه نکات مثبت » و « تقویت عقلانیت و اراده و ایمان » است. البته این « مراقبت و نگرانی » همسر محترم شما به نظر می رسد « بسیار پسندیده » است و نامش « بخل و خست و سختگیری » نیست. اینکه بسیاری از لوازم خانگی در کشور ما بسیار زودتر از موعد طبیعی، واجب التعمیر و خراب و فرسوده و اسقاط و تعویض می شوند و اینکه « اتلاف » آب و برق و گاز و بنزین و نمک و نان در کشور ما خیلی بالاست ، اصلا با عقلانیت و دیانت ما سازگار نیست و با « اقتصاد مقاومتی » هم تناسبی ندارد. لطفا به جای مخالفت با ایشان، « شما هم خراب شدن هر وسیله ای را کابوس ببینید و بسیار ابراز تأسف کنید » و این حساسیت ایشان را « مراقبت عاقلانه و مؤمنانه » تلقی و هنرمندانه ایشان را تشویق کنید تا بتوانید از افراط آن هم جلوگیری کنید. موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۸۷۴ #پرسش استاد چطور میشود میل به مسائل مادی را در همسران کنترل کرد؟ همسر من فرد
۱۸۷۵ استاد آخر در حدی که مثلا گاهی آدم واجبه استفاده کنه مثل اینکه میگه بهتره فقط یک بار در هفته لباسشویی روشن کنیم ما که دو نفر هستیم و... بعد اصلا این حرف درست. درگیری های ذهنی ش بخاطر مسائل مالی زیادتر شده و مدام دنبال دو دو تا چهارتاست و دنبال سرمایه گذاری بورس و... و البته حرص میخورن. اینها رو چه کار کنم؟ یعنی پیشنهاد شما همون موافق درمانیه؟ با حمایت های عاقلانه و هنرمندانه خود، زمینه آرامش ایشان را فراهم آورید و از دخالت مستقیم در امور اقتصادی ایشان جدا خودداری کنید. دائما تشویق کنید و وانمود کنید که ایشان چقدر در کارهایش « دقیق » است. حداقل از « صرفه جویی » حمایت زبانی کنید و از اینکه بیشتر از حد مورد نظر ایشان از چیزی استفاده می کنید لااقل زبانا عذرخواهی کنید. بی خیالی شما در مصرف آب و برق و مواد غذایی برای ایشان غیر قابل تحمل و عذاب است. در قرآن « مبذرین » برادر شیطان نامیده شده اند. پس لطفا به جای اینکه به مراقبت ایشان ایراد بگیرید به رفتار خودتان بیشتر دقت کنید و باورتان بشود که ایشان « بدخواه » شما نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۸۷۵ #پرسش استاد آخر در حدی که مثلا گاهی آدم واجبه استفاده کنه مثل اینکه میگه بهت
۱۸۷۶ 📌همراه با نظرات شما چشم استاد هرچند ایشون وجهه مالی براشون مهمتر از بحث اسرافه. و البته از حق نگذرم صرفه جویی هایی هم با نیت اسراف دارن و منم تذکر مستقیم در مواردی که رعایت نمیکنن بهشون میدم که بی اثره کلا براشون. ولی سعی میکنم روی نکات مثبتشون متمرکز بشم و تشویق کنم و البته مراقبت خودم رو بیشتر کنم. ممنون از راهنمایی تون. 📌همراه با نظرات استاد ما شاء الله به نجابت مؤمنانه و متانت آسمانی زن. لطفا از هر گونه « نصیحت کردن » و « معلم بازی » نسبت به همسر محترمتان بپرهیزید تا در اصلاح ایشان موفق تر باشید. امیدوارم عاقبت به خیر باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۷۷ بانوی محترمی فرموده اند: تازه ازدواج كرده ام و هنوز فرزندی ندارم و همسرم مرا به *كار بيرون* و *كسب درآمد* تشويق می كند. نظر ايشون اینست که به جای در خونه ماندن، میشه کار مفیدی برای جامعه انجام داد، البته ايشان به ميل و علاقه خودم واگذار كرده است. آيا انجام كارهای بيرون از خانه به مسائل خانواده و روابط من با همسرم لطمه می زند يا خير؟ به ايشان عرض شد: بسيار از *اعتماد* ايشان تشكر كنيد. اما شما اگر برنامه ريزی جامع و متنوع و روشنی داشته باشيد می توانيد *كارهای زياد و مفيدی* را در منزل انجام دهيد. شما برای *جهادهمسرداری* كارهای متنوع و زيادی را بايد انجام دهيد و همسرتان را *هنرمندانه* و *بطور نامحسوس* از هر نظر *شارژ* و خصوصا *عقلانيت و اراده و ايمان و تعهد* ايشان را بايد تقويت كنيد. سقوط اين همه *خواص* از صدر آفرينش و از صدر اسلام و از ابتدای انقلاب تا كنون، حكايت از اين دارد كه هيچ *مراقبتی* از درون *بيتشان* نداشته اند. *سامری* كه می توانست حضرت جبرئيل عليه السلام را ببيند و قرآن او را صاحب بصيرت می داند، چرا سقوط كرد؟ چرا *بلعم باعورا* با آن *رفعت مقامی* كه داشت، چرا يكباره از *الاغ خود عقب ماند* و سقوط كرد؟ و طلحه و زبير و بسياری از صحابه رسول أكرم صلی الله عليه و آله هم آدمهای كمی نبودند كه راه حق را گم كردند. به نظر شما شمر ملعون كه *شانزده* بار پياده حج رفته بود و جانباز سپاه أميرالمؤمنين صلوات الله عليه بود، او چرا در *سراب ری،* به قعر جهنم سقوط كرد؟ شما برای فردای *مادر* شدنتان كه چالش بسيار بزرگ پيش روی شماست و انحراف غالب زنان با ورود اولين فرزند شروع می شود و *جهاد همسرداری* را فدای *بچه داری و خانه داری و مهمان بازی* می كنند، نياز به آمادگی و مطالعات زيادی داريد. خلاصه اينكه: اولا: شما الآن *بی كار* نيستيد و می توانيد در منزل *خيلی خيلی مفيد* باشيد. ثانيا: تمام بانوانی كه به *كارهای بيرونی* مشغول هستند، *نقش مفيدی* در جامعه ندارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۷۸ سلام و صلوات و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* آغاز سال جدید بر شما عزیزان مبارک، امیدوارم با عنایت الهی بتوانیم برای رسیدن به *أحسن الحال* که *ظهور حق* در اندیشه و گفتار و رفتار و اخلاق *خود ما* است، با تمام وجود بکوشیم. *پنجاهمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما اینست که لطفا بفرمائید: اولا: *پیام* این عبارت چیست: * كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ* (بقره/۲۸۵) ثانیا: این آیه چه ارتباطی با *صلوات شعبانیه* دارد؟ *حی علی التمسک بالحق* 🍃واژه: ۲۸۵ @dr_ghofrani2
۱۸۷۹ 📌همراه با نظرات شما با احترام نظر من در مورد یک قسمت از بیانات شما غیر از آن چیزی است که بیان فرمودید در هنگام مسائل و مشکلات، مردان با ارتباط جنسی، تخلیه روحی انجام می‌دهند در حالیکه در مورد خانم ها هنگام مشکلات روحی، ایجاد ارتباط جنسی بسیار سخت است 📌همراه با نظرات استاد *مشكلات ذهنی و روانی* بانوان، نمی گذارد كه آنها در ارتباط جنسی، *آغازكننده باشند* و از آن *لذت* ببرند اما در *باردار شدن* آنها، *كمترين دخالتی* نـــدارد. خداوند عليم حكيم، *رفـــــع نياز بشـــر* به *مباشرت* را فقط در *ازدواج* قرار داده و برای اينكه بانوان به *لذت و إرضاء جنسی* برسند، توانائی *دلبری و دلربائی* را به آنها *امانت* داده است. اما متأسفانه برخی از بانوان *تحصيلكرده* به خاطر *از خودبيگانگی* و با *حس طلبكاری،* و با غفلت از *قوانين عرضه و تقاضا* و *ناز و نياز،* اشتباها نقش *شكارچی* را بازی می كنند و همسرشان را از خودشان *فراری* می دهند. ضمنا *ندیدن،* دلیل منطقی برای *نبودن* نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۸۰ لطفاً بفرمایید اصلاً نیاز واقعی یک زن چیست؟ *اولين* فايدهِ *خودشناسی* در *آينه قرآن،* كشف *نيازهای* خويش و *رهائی* از *خواسته های كودكانه و فريبنده* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۸۱ استاد اگر خواستگاری پدرش قبلا سابقه ارتباط محدود با زن نامحرم داشته باشد (پدر ایشان مدیر مدرسه بودند و مادر مطلقه یکی از شاگردان با عشوه گری و طنازی توانست پدر ایشان را اغوا کند و کلید سوالات پایان ترم ها را از پدر ایشان بگیرد. پدر بنده معاون بودند و فهمیدند)؛ میتوان با این دلیل او را رد کرد؟! ایشان طلبه هستن و طبق تحقیقات ظاهر و رفتار خوبی دارند و سر به زیر هستند. سلام و بركات الهی بر شما. ۱ـ طبق آيه ۳۳ سوره لقمان، هيچ فرزندی *مسئول رفتار پدر* خود نيست. ۲ـ طبق آيات قرآن، با *ادعای يك شاهد،* هيچ *جرمی* إثبات نمی شود. ۳ـ *خوش وقتی يا بد وقتی* و *سرنوشت و كارنامه* هر زن و مردی، *تابع رفتار* خود اوست و ديگران *كمترين دخالت مستقيمی* در *آخرت* افراد ندارند. ۴ـ *احراز كفويت* فقط برای *شروع ازدواج* است اما اخلاق و رفتار خصوصا شوهر، *هيچ تضمينی* ندارد و به خاطر *مختار* بودن افراد بشر، *آينده* هيچ فردی، گارانتی ندارد 🍃واژه: ۳۳ @dr_ghofrani2
۱۸۸۲ فرق جعل و انتصاب چیست؟ جعل: *قابليت و لياقت و صفاتی* را به طور *دائمی و ثابت* در *ذات* چيزی قرار دادن. مثل: جعل *پاكی و پاك كنندگی* در *آب.* و مثل: *جعل زوجيت* (و جذب و انجذاب) ميان هر *نر و ماده.* و مثل: جعل *امامت* در حضرت ابراهیم صلوات الله عليه. انتصاب: *قرار دادن موقتی* شخص يا چيزی در *موقعيتی خاص.* مثل: نصب پرچم يا تابلو. و مثل: نصب شهردار، فرماندار، استاندار. (که ممکن است یك روز باشند و يك روز نباشند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2