eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۹۷۵ سلام و صلوات الهی به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *پنجاه و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود که: منظور از: ... وَ *بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ* (منبع آب تعطیل شده) وَ *قَصْرٍ مَشيدٍ* (قصر مجلل) (حج/۴۵) چیست؟ از پاسخهای خوب همان چند نفر اندک، بسیار متشکرم. شاید *تمام* یا *غالب* آیات قرآن را باید از دو منظر *آفاقی* (بیرونی) و *أنفسی* (درونی) بررسی کرد. پس این *بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ* و منبع آب *رها شده* و بلااستفاده (که اصلی ترین *نیاز حیاتی* انسان را تأمین میکند: *وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ* )(و هر قدر از آن برداشته شود، آبش کم نمیشود،) را هم میتوان در *بیرون* جستجو کرد و هم میتوان (و باید) آنرا در *درون* بیابیم. از منظر *آفاقی* بسیاری از مفسران بدنبال *چاه و قصری* در بیرون گشته و آن را در *حضر موت* نشانی داده اند که مردم آنجا، (به خاطر بی توجهی به *حجت درونی* خود، با *حجّت بیرونی* زمانشان، حضرت صالح علیه السلام، درگیر شدند و) مورد *مجازات الهی* قرار گرفتند و *منبع آب* آنجا رها و *آن قصر زیبای ساخته شده در کنار آن،* ویران شد. اما از منظر *انفسی،* این *منبع حیاتبخش و زیادشونده،* در *عمق وجود خود انسان* است. یعنی: هر انسانی، خودش *صاحب چشمه حیات* است و *آب حیات و جریان زندگی،* از اعماق خود او میجوشد. پس این عبارت قرآنی، *هشداری* است به اینکه: انسانی که *ظلوم و جهول* به دنیا آمده، اگر به *فطرت خدائی* خود توجه نکند و *عاقل و بالغ* نشود و در مسیر *ظالم و جاهل* شدن قرار بگیرد، حتما از *توانمندیهای گرانقدر و خدادادی* و از *چشمه حیاتبخش* و از *اصل* و از *إنّ معی ربی* خودش، *غافل* میماند و با *ظاهربینی*، *ظاهرسازی*، *ظاهرآرائی*، *تبرّج* و *انگشت نما* شدن با *زرق و برق زینت* فانی مادی، عمر خود را تلف میکند و فرصتهای رشد و بالندگی و تکامل و تعالی و تقربش را حتما هدر میدهد. چنین فرد *از خودبیگانه* و *از خودغافلی،* مانند *قصری بلند و تزئین شده و فریبنده* میشود که *منبع آب حیاتبخش* باطنش، رها شده و در نتیجه به *ویرانی قریه ی وجودی* او منجر میشود. در طول تاریخ، هزاران هزار انسان، اینچنین *ویران* و نابود شدند. *مثل: قارون* (آن خویشاوند حضرت موسی علیه السلام) با آن قصر ثروتش، *مثل: بلعم باعوراء* با آن قصر عبادی و ظاهراً عرفانیش، مثل: طلحه و زبیر و *مثل: شمر* که شانزده بار پیاده به *حــجّ* رفت اما *حجّت* باطنی خود را نیافت لذا با *حجّت* بیرونی خود درگیر شد. پس *اولین شرط متحول* شدن این افراد در حال ویران شدن اینست که *عاقلانه* فریاد بزنند: * رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا.* پس اینکه فرموده اند: *بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ* هِيَ الَّتِي *لَا يَسْتَسْقِى* مِنْهَا وَ *هُوَ الْإِمَامُ* الَّذِي *قَدْ غَابَ* (منبع حیاتبخش رها شده، همانست که با آن *رفع تشنگی* نمیشود و او *پیشوائی* است که *پنهان* مانده است...) یعنی: اگر مردم، *امامت حجّت باطنی* را نپذیرند، در تمام عرصه های زندگی خود، *خودخواهانه* عمل خواهند کرد و مجبورند *راه أئمه کفر و نفاق* را دنبال کنند و از *امامت أئمه حقّ،* محروم بمانند. خدایا؛ ما را در *خودشناسی* (که به فرمایش أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، *سودمندترین شناخت* است) موفق فرما تا با *نور حجّت باطنی* به منبع درخشان و حیاتبخش *حُجج بیرونی* برسیم و با تبعیت از پیشوائی أئمه أطهار صلوات الله علیهم، به بارگاه *حقّ* نائل و در زمینه سازی ظهور *بالاترین تجلّی حق* در جهان، سهیم باشیم. 🍃واژه: ۴۵ @dr_ghofrani2
۱۹۷۶ در نماز باخدا داریم صحبت میکنیم ومیگوییم قل هو الله احد یعنی به خدا میگوییم؟ ظاهرا *مخاطب* ما چه در نماز و چه در تمام دعاها و زیارتها، *خودمان* هستیم که در *محضر خداوند* و یا در محضر *آن ذوات مقدس،* می کوشیم *گوش کر* خودمان را *شنوا* و چشممان را *بینا* کنیم و خودمان را از *غفلت* و *انحراف و گمراهی و انواع اشتباهات و تخلفات* برهانیم. آیا شما و سایر أعضاء محترم می توانید *دلیلی* بیاورید که ثابت کند در نماز و دعا، مخاطب *خود ما* هستیم؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۷۷ نظرتون درباره ی تفسیر آیه ی ۵۱ سوره قلم چیست؟ ﻭَ ﺇِﻥْ ﻳَﻜﺎﺩُ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍ ﻟَﻴُﺰْﻟِﻘُﻮﻧَﻚَ ﺑِﺄَﺑْﺼﺎﺭِﻫِﻢْ.... آن آیه کریمه، حکایت از این دارد که *دنیاپرستان خودخواه و منافق دیروز و امروز،* چهل سال با *محمد امین،* هیچ *مشکلی نداشتند* اما با *رسالت الهی* و *قرآن حیاتبخش* ایشان، که باعث می شود مردم به آنها *سواری ندهند،* سر جنگ داشته و دارند و *چشم دیدن او و هیچ رهبر منصوب دیگری را هم ندارند* لذا (برای ترور شخصیت ایشان،) ایشان را در رسانه های خود، *دیوانه* معرفی می کردند و *معرفی می کنند* و این *دشمنی شیطانی* خود را *هر روز بیشتر* نمایان می کنند. ۱_ پس داستان *محدود* به زمان رسول أکرم صلی الله علیه و آله، نبوده و نیست و همچنان (با کاریکاتورهای مجلات اروپائی)(و تحریفات و دروغهای رئیس دولت خائن امروزمان که شیطان بزرگ راپ با حر بن ریاحی مقایسه می کند) شدیدتر ادامه دارد. ۲_ پس آن آیه، از *نفرت ـ دائمـــی ـ بعضی از افراد به ظاهر خودی،* از *ذکر = قرآن و رهبر منصوب* (تا انتهای تاریخ) صحبت می کند و هیچ کاری به *خوشگلی* رسول أکرم صلی الله علیه و آله ندارد. ۳_ پس این *دشمنی آشکار و ارادی و مهندسی شده* با *شورچشمی ناخودآگاه* (اگر باشد) هیچ ربطی ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۷۸ نظرتون درباره‌ی واژه ی پرتکرار *اولی الابصار* چیست؟ لطفا ابتدا خود شما بفرمائید: ۱ـ *اولی* یعنی چه؟ ۲ـ فرق اولی با *ذو* چیست؟ (مثلا در : اولی القربی با ذوی القربی) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۹۷۵ سلام و صلوات الهی به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *
۱۹۷۹ 📌همراه با نظرات شما به نظر میرسد طبق مطالبی که دوستان بزرگوار از متن تفاسیر فرستادند و معنی این لغات مصداق قرار دادن امام یا ولایت برای بئر و قصر درست باشد اما نکته ای که هست این حقیقت تکان دهنده است که *چاه و قصر هستند* و میتوان برای رفع نیازهایمان به آنها مراجعه کنیم ولی *این ما هستیم که به سراغ آنها نمی‌رویم* تا رفع عطش کنیم و با بهره بردن از آب گوارای آن چاه به آباد کردن خرابی‌ها بپردازیم و به استحکام و قوت و سرافرازی برسیم 📌همراه با نظرات استاد *تأئید* شما درست است. اما اینکه *چرا سراغ آنها* نمی رویم به خاطر اینست که با *غلبه اخباریگری* بر اکثر حوزویان و سخنرانان، متأسفانه به شکلهای مختلف با *ولایت حجت باطنی و عقل* مبارزه شده و می شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۰ امکانش هست که چند منبع برای مطالعه معنای واژه های قرآن بفرمایید؟ متأسفانه به خاطر *بی أعتنائی غالب حوزویان و سخنرانان،* منبع جامع و بی نقصی برای فهم *تمام مفاهیم قرآن* در دسترس نیست. کتاب بسیار ارزشمند *التحقیق،* از میان سایر کتابهای لغت، تلاش بهتر و بیشتری را ابراز کرده است. کتاب *مفردات راغب* هم منبع اصلی اکثر علماء حوزه است. حضرت آیه الله جوادی آملی و جناب آقای قرائتی، توجه بیشتری به واژه ها دارند و در آثارشان می توان آنها را جستجو کرد. اما از هر منبعی *جامع تر و دقیق تر و کاربردی تر،* خود قرآن است که *تبیانا لکل شیء* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۱ اگر *قرآن مبین* است چه نیازی به *تفسیر و تدبر* در آن هست؟ تمام مشتقات *بیان* و *مبین* به این معنی است که آن کتاب یا آن امام، *نیازمند استدلال* و *تفهیم و تفهم* است و به معنی *بی نیازی به شرح و تفصیل و توضیح* نیست. ‌پس *علمه البیان* یعنی: به انسان، توانایی *تفهیم* و *تفهم* آموختیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۲ 📌همراه با نظرات شما اگر چشم زخم حقیقت هم داشته باشه به چشم ظاهری و مادی که نباید برگرده. ماده که حسادت نمیکنه که بخواد واکنش نشون بده.حسادت مربوط به روحه... 📌همراه با نظرات استاد سلام و برکات الهی بر شما و بر دقت مؤمنانه شما. آفرین به شما که متوجه *غیر ارادی* بودن *شور چشمی* (اگر به فرض محال باشد) شدید. و اینکه با *ابراز حسادتی* که به شکلهای مختلف، و به صورت *ارادی و عمدی و ظالمانه و فسادأنگیز* صورت می گیرد، خیلی فرق دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۳ ولی ما که برای تفسیر آیات به المیزان رجوع داریم، پس چی؟!! تو المیزان هم بحث چشم زخم رو داره یعنی علامه طباطبایی انقدر علم نداشتن که ..... با سلام و احترام به شما؛ و با سلام و احترام فراوان به مرحوم علامه طباطبائی که *تحت فشار خردکننده حوزویان متحجر أشعری مذهب،* در تنهائی و به تنهایی، *تحولی* در *نگاه به قرآن* پدید آورد. اما همانطور که *نکات ارزنده جدیدی* که ایشان مطرح فرمودند، هیچ *اهانتی* به مفسرین قبلی که آنها هم در *انزوا و تحت فشار متحجرین،* تفسیر نوشته بودند، *نیست.* و همانطور که *نکات جدیدی* که شاگرد ایشان حضرت آیه الله جوادی آملی، در *تفسیر تسنیم* بیان می کنند و *برخی نظرات استادشان* را *نقد و رد* می کنند هم *اهانت* به حضرت علامه *نیست،* بیانات تفسیری *بسیار بدیعی* که *حضرت امام* رحمه الله علیه و *مقام معظم رهبری* حفظه الله تعالی ارائه کرده اند هم باز *اهانت* به دیگران محسوب نمی شود. طبق فرمایشات حضرت امام رحمه الله علیه در کتاب *آداب الصلوه* ، باب *تدبر و استفاده های عرفانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی، فرهنگی و ادبی* از قرآن، *همیشه و برای همگان، باز* است. اصلا *شیعه* (طبق فرمایش أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه) یعنی: انسان عاقل *بر خط* و *به روز.* (آنلاین + آپ تو دیت) 🍃واژه: تو دیت @dr_ghofrani2
۱۹۸۴ امکانش هست، بیشتر راجع به جهاد همسرداری صحبت بفرمایید؟ ظاهرا طبق *برخی از آیات قرآن،* مردان، *خصوصیاتی* دارند که آنها را در معرض *بی تعهدی* و *دنیاطلبی* و *فزون طلبی* و *فساد* و *سفک دماء* و *رذائل مختلف* قرار می دهد. لذا *بانوان مؤمن و صالح و قانت* قرار است با *دلربایی دائمی* و *مراقبت هنرمندانه و نامحسوس* خود، زمینه آسمانی شدن *نگاه* مردان را فراهم کنند. ازدواج *اسلامی،* مهمترین مقصدش همین *همسرداری* است (از نظر قوانین تمام کشورها هم *تمکین زن* اصل ازدواج است) و مسئله *بچه آوری* و *بچه داری* و *خانه داری* و *آشپزی* و *مهمانداری،* پوششهایی هستند تا بانوان بتوانند بطور *نامحسوس* به مأموریت اصلی خود بپردازند. این همه *ریزشی* که در طول تاریخ برای *مردان قله نورد* رخ داده، *عظمت مأموریت و رسالت بانوان* را إثبات می کند و برای اهل تأمل، روشن می کند که *کمترین غفلت زنان از شوهرانشان،* چه ضایعات جبران ناپذیری را در عرصه های سیاسی و علمی و فقهی و اجتماعی و فرهنگی ... پدید آورده و می آورد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۵ 📌همراه با نظرات شما از اینکه به سوال بنده پاسخ داده شد متشکرم البته همونطور که گفته شده در زمان ظهور مردم احساس میکنن که اسلام جدیدی آورده شده بنده هم احساس میکنم که باورهای قبلی غلط بوده و خیلی سخته اونها رو ویران بکنم و در جدال با خودم هستم. لطفا مرا هم دعاکنند. فرموده بودی یک آیه ای رو پیدا کنم و براتون بفرستم آیه ۱۵۸ سوره مبارکه انعام هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِیَهُمُ الْمَلائِکَةُ أَوْ یَأْتِیَ رَبُّکَ أَوْ یَأْتِیَ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ یَوْمَ یَأْتی‏ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی‏ إیمانِها خَیْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ 📌همراه با نظرات استاد سلام و صلوات الهی بر شما؛ 1ـ قبل از سال ۵۷، *اسلامی* که در جامعه مطرح بود، تقریبا هیچ خاصیتی و با *اختناق حاکم* هیچ مشکلی نداشت، اما با ظهور *حضرت امام خمینی* رحمه الله علیه و شاگردان ممتاز ایشان مثل مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، یکباره *تجدید بعثت* شد و ما با یک *اسلام نابی* مواجه شدیم که زمینه *انقلابی با شکوه* را فراهم و دماغ اختناق را به خاک مالید و *چشم* استکبار را *کور* کرد. پس از *آماده شدن حامیان ظهور نهائی حق* و *منتظرین واقعی* هم (که نشانه آن *انتخاب صالحان* برای تمام عرصه های مدیریتی است،) بار دیگر مردم خود را با *قرآن و اسلامی* مواجه می بینند که کمترین بوی *خرافه* و *کهنگی شأن نزول* و *تحجر* و *لائیک و سکولار بودن* و *جبر* و .... نمی دهد. فراهم آمدن *زمینه این تحول بزرگ و جهانی،* هم به *تلاش تک تک افراد* جامعه و هم به *تلاش مضاعف خواصی* که در *مراکز آموزشی و فرهنگی و علمی و رسانه ای* نقش تعیین کننده ای دارند، بستگی دارد. ۲ـ أحسنت به *انس قرآنی* شما. آری این یکی از آیاتی است که *بی ارزشی* ایمان *بعد از ظهور نهائی حق* را بیان می کند. 🍃واژه: ۱۵۸ @dr_ghofrani2