eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۰۷ 🌷با سلام و تشکر از صحبت های خوب و عملی تون استاد بزرگوار در صحبت هاتون مرتب می فرماییدکه ژنتیک و محیط نقش نداره مگه خدا به پیامبر نمیگه و ثیابک فطهر پس آلودگی های جامعه تاثیر می گذاره که بعدش میگه و ثیابک فطهر یا در بعضی جاها استغفار کن 🌿من عرض نکردم « نقش » ندارند. عرض کردم انسان را به کاری « مجبور » نمی کنند. پس می توان خود را تطهیر کرد. می توان لباس ها را شست. می توان کینه را پاک کرد. 🍃 واژه: @dr_ghofran2
۱۰۸ 🌾 با سلام و احترام و عرض صبح بخیر به تمام أعضاء محترم گروه. 🌷 با مراجعه به دعای 33 صحیفه سجادیه ببینم من چگونه باید « استخاره » کنم؟ و برای آن از خداوند چه چیزهایی را باید بخواهم؟ 🌿 پاسخ: ۱ـ با « باور » اینکه فقط خداوند « عالم » به همه چیز است، از او می خواهم « با وساطت خاتم أنبیاء صلوات الله علیه و خاندان ایشان » به « خیر » برایم « حُکم » کند: أَسْتَخِیرُک بِعِلْمِک، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اقْضِ لِی بِالْخِیرَةِ (پس من دنبال « تفاّل و فالگیری » و « شانس و بخت آزمایی » نیستم.) ۲ـ از خداوند میخواهم « شناخت آن حکم خیر » را به « مــــا »،« الـــهام » کند: أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ الِاخْتِیارِ (پس در بیرون و در قرآن یا تسبیح دنبال جواب نیستم.)(بلکه برای دریافت الهام قلبی، تلاش می کنم « لیاقت و قابلیت و طهارت و ظرفیت و صلاحیتِ » خودم و اطرافیانم را افزایش می دهم.) 🌷🌷سئوال: با اینکه « من » استخاره می کنم چرا الهام را باید برای « ما » بخواهم؟ 🌿🌿پاسخ: زیرا « من » از جهانیان و از مخلوقات و آفرینش، « جدا » نیستم و « أمر الهی »،« جامع » است. پس تا « شرائط عمومی و زمینه محیطی » فراهم نشود، « تحقق آن خیر » برای « من » فراهم نمی شود. (مثلا دعای آخرین حجت الهی، برای ظهور خودشان، مشروط است به اینکه « 313 نفر » برای « نیابت » أمر ایشان در سراسر جهان به « قلّه صداقت و معرفت و اطاعت و تبعیت » و « سایر حامیان ایشان » به « آمادگی لازم » رسیده باشند و « نفرتِ جهانی از ظلم و جور » هم به حد نصابش برسد تا « اجابت دعا برای ظهور » تحقق پیدا کند.) ۳ـ با « استخاره »، من دنبال « تحمیلِ تقاضای خودم به خداوند نیستم » بلکه « رضایت الهی » برایم مهم است لذا هر « حکمی » بفرماید من « تسلیم » اویم: وَ اجْعَلْ ذَلِک ذَرِیعَةً إِلَی الرِّضــــَا بِمَا قَضَیتَ لَنَا وَ التَّسْلِــــیمِ لِمَا حَکمْتَ ۴ـ پس به هیچیک از صفات خداوند و « عالمانه و حکیمانه بودن حُکم او » نباید « شک » داشته باشیم: فَأَزِحْ عَنَّا رَیبَ الِارْتِیابِ، ۵ـ باید « از هر نوع توقع و منّت گذاشتن » بپرهیزیم و از « خودخواهی، خلاص شویم » تا لایق « یقین مخلصین » شویم: وَ أَیدْنَا بِیقِینِ الْمُخْلِصِینَ. ۶ـ باید تلاش کنیم « خیر » بودن « هر حُکم و أمر الهی » (در بیان قرآن یا بیان سفیرانش یا ابتلائاتش) را « بفهمیم »: وَ لَا تَسُمْنَا عَجْزَ الْمَعْرِفَةِ عَمَّا تَخَیرْتَ،(بفهمیم که: الخیر فی ما وقع) ۷ـ آنقدر « حکیمانه » بودن « أمر و نهی » تو را بفهمیم که از آنچه رضایت تو در آنست، « کراهت » نداشته باشیم: وَ نَکرَهَ مَوْضِعَ رِضَاک،(مثل اینکه: ازدواج از گرفتن مدرک پوچ دانشگاه مهمتر است، یا اینکه: جهاد زن فقط همسرداری است، یا اینکه: بچه برای پدر است و مادر بیشترین نقش را در رشد و هدایت فرزند دارد اما مسئول بچه نیست.) ۸ـ دنبال کاری باشیم « خوش فرجام » (نه مثل برجام) تا خلاف « عافیت » نباشد: وَ نَجْنَحَ إِلَی الَّتِی هِی أَبْعَدُ مِنْ حُسْنِ الْعَاقِبَةِ، وَ أَقْرَبُ إِلَی ضِدِّ الْعَافِیةِ، ۹ـ برای « دوست داشتن قلبی » از « هر أمر و نهی الهی » تلاش کنیم: حَبِّبْ إِلَینَا مَا نَکرَهُ مِنْ قَضَائِک، ۱۰ـ آنقدر برای إصلاح « نگاه و تحلیلمان » بکوشیم تا احکام الهی را « سخت » نبینیم: وَ سَهِّلْ عَلَینَا مَا نَسْتَصْعِبُ مِنْ حُکمِک، ۱۱ـ بهترین « خیری » که باید از خداوند بخواهیم اینست که « ضرورت و شیرینی فرمانبرداری و هماهنگی با مشیتش » را به ما الهام کند: وَ أَلْهِمْنَا الِانْقِیادَ لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَینَا مِنْ مَشِیتِک، ۱۲ـ آنقدر « إقتضائات » را درست تشخیص دهیم که در « زمان شناسی »، نظر ما با نظر خدا، یکی شود: حَتَّی لَا نُحِبَّ تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ، وَ لَا تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ، ۱۳ـ آنقدر « خیرشناس » شویم که « ارزیابی » ما با « قضاوت خدا » یکی شود: وَ لَا نَکرَهَ مَا أَحْبَبْتَ وَ لَا نَتَخَیرَ مَا کرِهْتَ، ۱۴ـ آنقدر « نظر امروز مردم » برایمان بی أهمیت باشد که « خیر » را فقط در « زیبایی عاقبت و کرامت آخرتی هر کاری » بدانیم: وَ اخْتِمْ لَنَا بِالَّتِی هِی أَحْمَدُ عَاقِبَةً، وَ أَکرَمُ مَصِیراً، خلاصه اینکه « استخاره » به معنی « اجازه گرفتن » نیست. 🍃واژه:استخاره @dr_ghofran2
📣 اطلاعیه ... ✅ *به اطلاع می رساند کلیه کلاس های استاد غفرانی که در مدرسه قرآن دایر می شدند، از فردا دوشنبه ۹ دی ماه تا ۱۳بهمن تعطیل می باشد.*
۱۰۹ 🌷 *هر انسان مؤمنی* برای اینکه خودش را با *قرآن تراز و تنظیم کند* و به *« مقام وساطت »* برسد، چرا نباید *« مزمّـــــــل »* و *» مدّثــــــر »* باشد؟ 🌿مزمل و مدثر، شخصی است که خود را در *احاطه* چیزی (مثل شب یا لحاف یا ملحفه) قرار داده و به نوعی خودش را *محبوس و اسیر کرده* و از *« بروز و ظهور» و « قیام و اقدام »* بازداشته است. لذا در هر دو سوره مزمل و مدثر، خداوند بعد از مخاطب قرار دادن این دو اسم، بلافاصله به « قیام » فرمان می دهد: يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ * قُمِ اللَّيْلَ إِلاَّ قَليلاً * (برای خودسازی و مرتبط کردن خود با خالق از درون)، يا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ * قُمْ فَأَنْذِرْ * (برای انجام مأموریت و رسالت در بیرون)، *مخاطب اول* این دو آیه و دو سوره ظاهرا رسول أکرم صلی الله علیه و آله است اما شکی نیست که فرمان برای تمام مخاطبین قرآن و « ارائه راه نجات همگان » است. *« پیام اصلی این دو عبارت »* اینست که *« هر ذهنیت و تعلق و وابستگی و دلبستگی و موانعی که از بروز و ظهور و فلق و رشد و قیام »* انسان (برای تعالی خودش و إصلاح جامعه) جلوگیری می کند، باید *« کنار »* زده شود. لذا رسول أکرم صلی الله علیه و آله می فرمودند: *« أنا نذیرٌ عریان »* ، *« من هشداردهنده ای شفاف »* و *« صریح و بی پیرایه »* هستم. انسانی که باید « مصباح » و « شمس » و « شمس الشموس » باشد و « نور » را « وساطت » کند باید در إحاطه هیچ چیزی جز لطف و عنایت و نور الهی نباشد. باید « تمام حجاب های ظلمانی » و « پوشش های مجازی و فانی » (در ذهن و وهم و خیال و محاسبات نفسانی خود) را کنار بزند این دو عبارت، *« راه نجات و نورانی شدن »* را به انسان نشان می دهد. در واقع بنده (چه مرد و چه زن) با این دو شرط در حیطه خودش به « رسالت » می رسد. امیدوارم خداوند متعال، ما و شما را از اسارت ذهنیت و وهم و خیال و هر تعلق و وابستگی و دلبستگی برهاند و به اوج رشد و شکوفایی و بالندگی برساند. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۰۹/۲ 🌷آیا، یا ایها المزمل و یا ایها المدثر نوعی بزرگداشتن و قسم یاد کردن است؟ 🌿« یا ایها المزمل یا ایها المدثر » ، « منادا » هستند و « سوگند » نیستند. به نظر می رسد غفلتی رخ داده و اشتباها از « مزمل و مدثر » بودن تمجید شده است،ظاهرا برای « زمینه سازی ظهور »، باید خود را از هر نوع « پوششی » که ما را از « قیام » بازمی دارد خارج سازیم و « قیام » کنیم. 🌷 استاد عزیز آیا اجازه داریم به خارج شدن پروانه از پیله تشبیه کنیم؟ 🌿 أحسنت ، مثال خوبی است. هر چند که مزمل با مدثر کمی فرق دارد. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۱۰ 🌾ضمن اینکه « سلام و سلامتی » شما أعضاء محترم گروه را از بارگاه الهی مسئلت دارم، 🍂و ضمن اینکه این صبح یوم الله نهم دی ماه و روز فتنه شناسی و فتنه ستیزی مردم غیرتمندمان را به شما تبریک می گویم، 🍂در ادامه پاسخ به این پرسش که: *« ازدواج چرا؟ »* عرض می کنم: پاسخ دوم: قرآن در آخرین آیه سوره أنعام می فرماید: .... وَ هُوَ الَّذي جَعَلَكُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ في‏ ما آتاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَريعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحيمٌ (أنعام/۱۶۵) یعنی: خداوند، با رعایت *« اصل زیباآفرین تبعیض »* (اینکه هر مخلوقی منحصر به فرد است و خصوصیتی دارد که دیگران ندارند.)، شما را با *« با آنچه به شما سپرده می آزماید »*. 🍂*« ما آتاكُمْ »* شاملِ: تمامِ « توانایی‌هایِ جسمی، جنسی، عاطفی، علمی. مادی و معنوی *درونی* » و تمامِ « امکاناتِ فردی، خانوادگی، إجتماعی، سیاسی، إقتصادی .... » *بیرونی* می شود که خداوند به عنوان *« أمانت‌ »* و برای *« آزمایش انسان »*، آنها را در اختیار هر فردی قرار داده است. 🍂پس هر فردی « موظف و مکلّف » است در « فرصت کوتاهی » که در دنیا به او داده شده « آن توانایی‌ها و قابلیت‌ها و لیاقت‌ها » و « قدرِ بالقوه‌ی » خود را *« به موقع »* ، *« ابرازِ »* کند و به فعلیت درآورد و آنها را *« به موقع »* به *« أهلش »* برساند. 🍂و چون *« مقدمه ی واجب، واجب است »* پس *« آزمون انسان »* اینست که آیا « توانایی‌ها و قابلیت‌ها و لیاقت‌های اولیه ی » خودش را « با *« ازدواج »* و *« تلاش برای پدر یا مادر شدن »* و *« خیر رسانی به دیگران »*، ابراز می کند و خود را به « مقام وساطت » می رساند و « عامل کمال و تعالی و تقرب و طراوت و نشاط روزافزون و حیات طیبه » خودش می شود، و یا با *« خودخواهی »* ، *« بخـــــل »* می ورزد و باعث *« محرومیت و افسردگی و فساد و سقوط »* خود می شود؟ 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۱۱ با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه و تشكر از پاسخ أعضاء فعال گروه، 🌷پرسش این بود که: آیا « محبت » یکطرفه است؟ یا دوطرفه است؟. 🌿در پاسخ عرض شد: با اینکه هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، « دو طـــرفِ » دارد، اما هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، حتما و قطعا « فقط یکـــــطرفه » ابراز می شود و ظهور پیدا می کند و « ارتباط دو طرفه »،« محــــــال » است و اصلا شدنی نیست. پس: بارش، یکطرفه است، رویش، یکطرفه است، تابش، یکطرفه است، آفرینش، یکطرفه است، هر افزایش و کاهشی، یکطرفه است، پرواز، یکطرفه است، شور و نشاط، یکطرفه است، حیات و زندگی، یکطرفه است، هر عبادتی، یکطرفه است، « تشکر »، یکطرفه است، « بوسیدن »، یکطرفه است، « خنده »، یکطرفه است، « لذت »، یکطرفه است، « عشق »، یکطرفه است، 🌷🌷و در ضمیمه آن پرسیده شد: اگر انسان این « یکطرفه » بودن « تمام افعال و أعمال » را بفهمد، در تمام رفتارهایش به چه « صفت » بسیار ارزشمندی دست پیدا می کند؟ 🌿🌿که پاسخ آن (همانطور که اکثرا متوجه شدند)، « اخــــــــلاص » است. « أخلاص »،« عصاره زندگی نورانی و معطر أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه است: از علی آموز إخلاص عمل. اگر انسان، عاقلانه و مؤمنانه در رفتارهایش « اخلاص » داشته باشد، از دیگران (با اینکه انتــــــظار واکنش منطقی دارد، اما) از إحسان و إنفاق و إطعام و مهر و محبتش، از دیگران « هیچ توقــــعی » ندارد و برای هیچ یک از تلاشهایش، (از مخلوق) « أجر » نمی خواهد، « رحمه للعالمین » می شود، « جلوه کوثر » می شود و گرفتار « تکاثر » و « مقایسه » و « حسادت » و « بُـــخل » و « حرص » و « حس زشت طلبکاری » نمی شود. لذا انسان مخلص، شخص عاقل و مؤمن و موحّدی است که: از تنگ نظری، اسارت نفس، بردگی ذهن، نوکری غرائز، دنیاگرایی، ظاهربینی، سطحی نگری، و از تمام رذائل، خودش را « خـــــــــلاص » و رها کرده است. پس انسان مخلص می تواند با « جاهلین غرق در جاهلیت »، پیامبری کند و بهترین تمدن را بسازد، انسان مخلص می تواند (مثل حضرت نوح علیه السلام و حضرت لوط علیه السلام) « با زن خائن خود » به پیامبری خود بپردازد و دختران خوبی هم داشته باشد. انسان مخلص می تواند (مانند حضرت آسیه سلام الله علیها) با هر همسر کج و معوج و بداخلاقی برای خودش زیبا زندگی کند و با هر بیماری، طبابت کند، برای کوفیان هم امامت کند.خلاصه اینکه انسان مخلص، مثل « آینه ای شفاف »، أسماء و صفات و اراده الهی را « یکطرفه تجلّی » می دهد و هیچ خوف و حزن و غم و غصه ای هم ندارد. اللهم ارزقنا. 🍃واژه: یکطرفه_یا دوطرفه @dr_ghofran2
۱۱۲ با سلام و احترام و عرض صبح بخیر به تمام أعضاء محترم گروه. 🌷با مراجعه به دعای۳۳صحیفه سجادیه ببینم من چگونه باید « استخاره » کنم؟ و برای آن از خداوند چه چیزهایی را باید بخواهم؟ 🌿 پاسخ: ۱ـ با « باور » اینکه فقط خداوند « عالم » به همه چیز است، از او می خواهم « با وساطت خاتم أنبیاء صلوات الله علیه و خاندان ایشان » به « خیر » برایم « حُکم » کند: أَسْتَخِیرُک بِعِلْمِک، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اقْضِ لِی بِالْخِیرَةِ (پس من دنبال « تفاّل و فالگیری » و « شانس و بخت آزمایی » نیستم.) ۲ـ از خداوند می خواهم « شناخت آن حکم خیر » را به « مــــا »،« الـــهام » کند: أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ الِاخْتِیارِ (پس در بیرون و در قرآن یا تسبیح دنبال جواب نیستم.)(بلکه برای دریافت الهام قلبی، تلاش می کنم « لیاقت و قابلیت و طهارت و ظرفیت و صلاحیتِ » خودم و اطرافیانم را افزایش می دهم.) 🌷🌷سئوال: با اینکه « من » استخاره می کنم چرا الهام را باید برای « ما » بخواهم؟ 🌿🌿پاسخ: زیرا « من » از جهانیان و از مخلوقات و آفرینش، « جدا » نیستم و « أمر الهی »،« جامع » است. پس تا « شرائط عمومی و زمینه محیطی » فراهم نشود، « تحقق آن خیر » برای « من » فراهم نمی شود. (مثلا دعای آخرین حجت الهی، برای ظهور خودشان، مشروط است به اینکه « ۳۱۳نفر » برای « نیابت » أمر ایشان در سراسر جهان به « قلّه صداقت و معرفت و اطاعت و تبعیت » و « سایر حامیان ایشان » به « آمادگی لازم » رسیده باشند و « نفرتِ جهانی از ظلم و جور » هم به حد نصابش برسد تا « اجابت دعا برای ظهور » تحقق پیدا کند.) ۳ـ با « استخاره »، من دنبال « تحمیلِ تقاضای خودم به خداوند نیستم » بلکه « رضایت الهی » برایم مهم است لذا هر « حکمی » بفرماید من « تسلیم » اویم: وَ اجْعَلْ ذَلِک ذَرِیعَةً إِلَی الرِّضــــَا بِمَا قَضَیتَ لَنَا وَ التَّسْلِــــیمِ لِمَا حَکمْتَ ۴ـ پس به هیچیک از صفات خداوند و « عالمانه و حکیمانه بودن حُکم او » نباید « شک » داشته باشیم: فَأَزِحْ عَنَّا رَیبَ الِارْتِیابِ، ۵ـ باید « از هر نوع توقع و منّت گذاشتن » بپرهیزیم و از « خودخواهی، خلاص شویم » تا لایق « یقین مخلصین » شویم: وَ أَیدْنَا بِیقِینِ الْمُخْلِصِینَ. ۶ـ باید تلاش کنیم « خیر » بودن « هر حُکم و أمر الهی » (در بیان قرآن یا بیان سفیرانش یا ابتلائاتش) را « بفهمیم »: وَ لَا تَسُمْنَا عَجْزَ الْمَعْرِفَةِ عَمَّا تَخَیرْتَ،(بفهمیم که: الخیر فی ما وقع) ۷ـ آنقدر « حکیمانه » بودن « أمر و نهی » تو را بفهمیم که از آنچه رضایت تو در آنست، « کراهت » نداشته باشیم: وَ نَکرَهَ مَوْضِعَ رِضَاک،(مثل اینکه: ازدواج از گرفتن مدرک پوچ دانشگاه مهمتر است، یا اینکه: جهاد زن فقط همسرداری است، یا اینکه: بچه برای پدر است و مادر بیشترین نقش را در رشد و هدایت فرزند دارد اما مسئول بچه نیست.) ۸ـ دنبال کاری باشیم « خوش فرجام » (نه مثل برجام) تا خلاف « عافیت » نباشد: وَ نَجْنَحَ إِلَی الَّتِی هِی أَبْعَدُ مِنْ حُسْنِ الْعَاقِبَةِ، وَ أَقْرَبُ إِلَی ضِدِّ الْعَافِیةِ، ۹ـ برای « دوست داشتن قلبی » از « هر أمر و نهی الهی » تلاش کنیم: حَبِّبْ إِلَینَا مَا نَکرَهُ مِنْ قَضَائِک، ۱۰ـ آنقدر برای إصلاح « نگاه و تحلیلمان » بکوشیم تا احکام الهی را « سخت » نبینیم: وَ سَهِّلْ عَلَینَا مَا نَسْتَصْعِبُ مِنْ حُکمِک، ۱۱ـ بهترین « خیری » که باید از خداوند بخواهیم اینست که « ضرورت و شیرینی فرمانبرداری و هماهنگی با مشیتش » را به ما الهام کند: وَ أَلْهِمْنَا الِانْقِیادَ لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَینَا مِنْ مَشِیتِک، ۱۲ـ آنقدر « إقتضائات » را درست تشخیص دهیم که در « زمان شناسی »، نظر ما با نظر خدا، یکی شود: حَتَّی لَا نُحِبَّ تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ، وَ لَا تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ، ۱۳ـ آنقدر « خیرشناس » شویم که « ارزیابی » ما با « قضاوت خدا » یکی شود: وَ لَا نَکرَهَ مَا أَحْبَبْتَ وَ لَا نَتَخَیرَ مَا کرِهْتَ، ۱۴ـ آنقدر « نظر امروز مردم » برایمان بی أهمیت باشد که « خیر » را فقط در « زیبایی عاقبت و کرامت آخرتی هر کاری » بدانیم: وَ اخْتِمْ لَنَا بِالَّتِی هِی أَحْمَدُ عَاقِبَةً، وَ أَکرَمُ مَصِیراً، خلاصه اینکه « استخاره » به معنی « اجازه گرفتن » نیست. 🍃واژه: ۳۳ @dr_ghofran2
۱۱۳ 🌾تمام افراد بشر، *بدون منیت و نفسانیت* به دنیا می آیند اما در طول *دوران طفولیت*، اگر *سیادت خود را پیدا نکنند و تحقیر شوند* ، گرفتار ذهنیت و توهمی به نام *من* می شوند و از « تعلق » به هر چیزی که این من را بزرگتر نشان دهد، احساس « ارزشمندی » می کنند. (به دیگران می گویند: بسوز من دارم شما نداری) و اگر آنها تا حدود راهنمایی (متوسطه اول)، عاقل و بالغ و مؤمن به خدا نشوند متأسفانه در مقطع دبیرستان، گرفتار *توهم تنهایی و بی ارزشی و حقارت* می شوند و « در معرض احساس تلخ پوچی » قرار می گیرند. و برای *« رفع همین تنهایی واهی و احساس حقارت»* به: *أشیاء، حیوانات، گیاهان، افراد و عناوین، « پناه » می برند* تا با « تعلق و وابستگی و دلبستگی » به آنها « احساس ارزشمندی » پیدا کنند و از « احساس پوچی » بگریزند. اما چون آن متعلقات، متزلزلند اینها هم دائما گرفتار تزلزل و هیجان و حرص و جوش و انواع افسردگی می شوند. بنابراین بسیاری از جوانان، *فقط برای رفع تنهایی و بی ارزشی و پوچی* ، ازدواج می کنند و می پندارند که « همسر » می تواند آن « احساس تنهایی واهی و آن احساس بی ارزشی خیالی » آنها را درمان کند. در حالی که هر چه جلوتر می روند و « آسیب پذیری » آن متعلقات یا معبودهای خود را می بینند نه تنها مشکلشان حل نمی شود که دردهایشان متراکمتر هم می شود لذا بخش کثیری از مردم با سواد جهان، از « انواع اعتیاد » به انواع « موسیقی، آدامس، سیگار، قلیان، رانندگی مهیج و مواد مخدر، .... » سر در آورده اند. اما آنان که دوره « سیادت » را در خانواده خوب گذرانده اند و « هو معکم اینما کنتم » را در آستانه بلوغشان خوب فهمیده و باور کرده اند، و ازدواج و همسر را « تکلیف الهی » و « نیاز طبیعی » و « بهانه » ای برای رشد و خودشکوفایی و بروز و ظهور خودشان می بینند، با « هر همسری » و در « هر شرائطی » می توانند « هر روزشان بهتر از دیروزشان » باشد. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۱۴ 🍂چه خوب می شود اگر بفهمیم که: از *نور* ، *مهر* پدید می آید و از *مهر* ، *حُب و محبت* می جوشد و خودش را به *نورِ محبوب* می رساند و *منیت و نفسانیتش فانی* و خودش، *ظرف نور و آینه نور و مصباح نور و شمس الشموس و خود نور* می شود .... 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۱۵ 🌾با عرض سلام و صبح بخیر و تبریک سالروز میلاد فرخنده حضرت زینب کبری سلام الله علیها به تمام أعضاء محترم گروه. 🌴با هم دعای روز چهارشنبه را با یاد نورانی آن نورچشم حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها و آن زینت أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه بخوانیم و خودمان را بیش از پیش برای ظهور آخرین حجت الهی و استقرار تمام ارزش های دین بر تمام نقاط زمین آماده کنیم: 🍂بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى جَعَلَ اللَّيْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً وَ جَعَلَ النَّهارَ نُشُوراً، لَكَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِى مِنْ مَرْقَدِى وَ لَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَداً، حَمْداً دائِماً لَايَنْقِطعُ أَبَداً وَ لَا يُحْصِى لَهُ الْخَلائِقُ عَدَداً، اللّٰهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّيْتَ وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَيْتَ وَ أَمَتَّ وَ أَحْيَيْتَ وَ َأَمْرَضْتَ وَ شَفَيْتَ وَ عافَيْتَ وَ أَبْلَيْتَ وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَيْتَ وَ عَلَى الْمُلْكِ احْتَوَيْتَ؛ به نام خداوند فرصت دهنده بسیار مهربان، ستایش خدای را که شب را جامه و خواب را مایه آرامش و روز را زمینه تکاپو قرار داده، ستایش تنها تو را سزاست که مرا از خوابگاهم برانگیختی و اگر می‌خواستی خوابم را جاودان می‌ساختی، سپاس و ستایش دائم که هرگز پایان نیابد و سپاس بیکران ‌که آفریدگان از شمارش آن ناتوان‌اند، خدایا؛ ستایش تنها شایسته توست که آفریدی و سامان دادی و قدر و ارزش بخشیدی و فرمان دادی و میراندی و زنده کردی و بیمار نمودی و درمان کردی و بهبودی عنایت فرمودی و فرسوده ساختی و بر عرش هستی استیلا یافتی و بر فرمانروایی جهان چیره گشتی؛ أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِيلَتُهُ وَ انْقَطَعَتْ حِيلَتُهُ وَ اقْتَرَبَ أَجَلُهُ وَ تَدَانَىٰ فِى الدُّنْيَا أَمَلُهُ و اشْتَدَّتْ إِلَىٰ رَحْمَتِكَ فاقَتُهُ وَ عَظُمَتْ لِتَفْرِيطِهِ حَسْرَتُهُ وَ كَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَ عَثْرَتُهُ وَ خَلُصَتْ لِوَجْهِكَ تَوْبَتُهُ، فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَ ارْزُقْنِى شَفاعَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ لَا تَحْرِمْنِى صُحْبَتَهُ إِنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ. اللّٰهُمَّ اقْضِ لِى فِى الْأَرْبَعاءِ أَرْبَعاً: ۱ـ اجْعَلْ قُوَّتِى فِى طَاعَتِكَ، ۲ـ وَ نَشَاطِى فِى عِبَادَتِكَ، ۳ـ وَ رَغْبَتِى فِى ثَوَابِكَ، ۴ـ وَ زُهْدِى فِيَما يُوجِبُ لِى أَلِيمَ عِقَابِكَ ، إِنَّكَ لَطِيفٌ لِمَا تَشَاءُ. تو را می‌خوانم مانند آنکه وسیله‌اش ناکارا گشته و رشته‌ی چاره‌اش گسسته و اجلش نزدیک شده و آرزویش در دنیا کاستی یافته و سخت بر رحمت تو نیازمند گشته و حیرتش بر اثر کوتاهی فزونی یافته و لغزش و افتادنش بسیار گشته و بازگشتش به‌سوی تو خالص شده است، پس تمام توجه خود را بر محمّد خاتم پیامبران و بر خاندان پاکیزه و پاک‌نهاد او قرار ده و شفاعت محمّد را روزی‌ام فرما و از هم‌نشینی با او محرومم مساز، زیرا تویی فرصت دهنده ترین مهربانان، خدایا؛ در چهارشنبه چهار حاجت مرا روا ساز: ۱ـ نیرویم را در طاعت خودت ۲ـ و نشاطم را در بندگی خویش، ۳ـ و رغبتم را در داشتن ثواب و ثیاب، ۴ـ و بی‌رغبتی‌ام را در آنچه موجب عذاب دردناک توست قرار ده، همانا آنچه را بخواهی لطف می فرمایی. و برای اینکه به *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق لازم برای « إجابت » این تقاضاها* برسیم، در لحظات مختلف امروز، صد بار خالق عزیزمان را با عبارت *« یا حی یا قیوم »* صدا می زنیم تا بفهمیم که در محضر اوئیم و از اوئیم و به سوی او برمی گردیم و *تنها او زنده و به خود متکی است*، پس باید حیات و زندگی و نشاط و بالندگی را فقط با *توجه به او* إحراز کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۱۶ 🌾دعـــــوت عمومی از تمام افراد بسیار محترم گروه: 🌴لطفا « زن و مرد، پیر و جوان، متأهل و مجرد، دانشگاه رفته و سالم مانده!!، سالم و بیمار، پولدار و بی پول، صاحبخانه و مستأجر » بپذیرید که امروز برای « هر کاری که انجام می دهیم »، (پاکیزگی، پاکی، زیبا و جذاب بودن، معطر بودن، خوش اخلاقی، خندان بودن، شاد بودن، آراستگی، آشپزی، خیاطی، نظافت، همسرداری، بچه داری، رانندگی، سلام کردن، مهربان بودن، انفاق کردن، شاکر بودن، ذاکر بودن، با وضو بودن، و برای هر کار خانوادگی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، هنری، آموزشی ... »، از هیچ یک از افراد اطرافمان، « هیچ توقـــــعی » نداشته باشیم. و در پایان امروز خودمان را منصفانه ارزیابی کنیم و به خودمان « نمره » بدهیم. یا علی و یا زهرا 🍃واژه: @dr_ghofran2