eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
قطرات بارانی _ ۲۷۱۹ تعریف شما از احسان به والدین چیست؟ كار *سازمان زيباسازی شهر* در شهرداری اينست كه *ديوارهای زشت و تيره و بد منظر* را با انواع *رنگ و نقش* ، هنرمندانه *می پوشاند.* *احسان* هم يعنی: *زيباشناسی* ، *زيباگزينی* و *زيباآفرينی.* لابد شنيده ايد كه *دو جوان برومند* می بينند *وضو* پيرمردی ايراد دارد، به ايشان سلام می كنند و از او می خواهند وضو گرفتن آن دو را *داوری* كند و بگويد وضوی كداميكشان به وضو گرفتن رسول اكرم صلی الله عليه و آله *شبيه تر* است. وقتی هر دو نفرشان به درستی وضو می گيرند. آن پيرمرد می گويد: فدای شما بشوم وضوی هر دو نفرتان درست است و اين وضوی من بود كه غلط انجام شد. اين *آموزش غير مستقيم* نسبت به والدين و معلمين و اساتيد را *احسان* می گويند. پس *احسان* يعنی: *زشتی ها* و *بديها* يا *تحجر* يا *كج فهمی* يا *بی اطلاعی* و یا *غفلت* آنها را با *پرسشهای مناسب و زیبا* و یا *رفتار مناسب و زیبا* هنرمندانه و *نامحسوس* و *صبورانه* و *محترمانه* و به *زيبائی* پوشاندن. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۰ از کجا میشه فهمید آدم پر تلاش کیه؟ وما توی زندگیمون چطور باید خودمون رو بسنجیم که ما پرتلاش هستیم یا نه؟ ادمی که پرتلاشه فقط میتونه حضرت ولی عصر رو یاری کنه؟ و چه کنیم که برسیم به این درجه؟ ۱ـ چه نيازی به شناخت *افراد پر تلاش* هست؟ ۲ـ *پر تلاش* بودن مانند برخی از چهارپايان چه ارزشی دارد؟ ۳ـ آنچه از نظر قرآن و اسلام *ارزشمند* و *تكليف* انسان است، اولا: هر كاری را با *احسان* انجام دادن (حُسن در نيّت و حُسن در شكل كار)، ثانيا: هر كاری را *به موقع* انجام دادن (مثل ازدواج بهنگام، عذرخواهی بهنگام، عبادت بهنگام و ...) ثالثا: هر *فرصتی* را *غنيمت* شمردن و *هدر* ندادن. رابعا: بيشترين *استعدادهای* خود را به *هر بهانه مجازی* ابراز و اظهار نمودن، خامساً: *ترك محرمات* و *انجام واجبات* را بر انجام « مستحبات » مقدم داشتن است. (بجز سلام كردن كه هر چند مستحب است اما ثوابش از پاسخ واجبش بيشتر است.) ۴ـ شايد منظور شما *ميزان موفقيت* خودمان در زندگی است. برای تشخيص اين نكته لازم است *تكاليف* خود را در ابعاد مختلف زندگی از قرآن و منابع موثق، به درستی *بشناسيم* و خودمان را *در پايان هر روز* محاسبه كنيم و ببينيم چقدر در انجام آنها *موفق* بوده ايم و بلافاصله برای آنها از خداوند *حمد و سپاس و تشكر* كنيم و برای *قصور و تقصيرهای* خود بلافاصله *استغفار و توبه* و حتی الامكان آنها را *جبران* كنيم. ۵ـ آری، *زمينه سازی* برای ظهور حق و ظهور آخرين حجت الهی و تحول جهانی، به افرادی *تحول يافته* و *جهادی* و *انقلابی* و *مبتكر و خلاق* و *اميدوار و صبور* نيازمند است. ۶ـ برای عضويت در گروه *حاميان* آن حضرت، بايد برای تمام كارهای روزانه خودمان *برنامه ريزی* متناسب با *شرائط خودمان* داشته باشيم به نحوی كه هم *اوقات فراغت* و *تفريح* داشته باشيم و هم *هيچ فرصتی* را در *شكوفائی* خودمان از دست ندهيم. (قطعا برنامه روزانه بانوان و آقايان در زمينه های مختلف نبايد مثل هم باشد.) ۷ـ از مهمترين خصوصيات افراد موفق و جهادی و انقلابی، اينست كه دنبال *هدف مشخص* نيستند (كه با رسيدن به آن، دلخوش و غافل و سرد شوند)، بلكه دائما می كوشند در *جهت* تقرب به كمال، *هر روزشان، بهتر از ديروزشان باشد.* پس آنها *در هر شرائطی* قطعا *راضی* هستند اما به *وضع موجود* حتما *قانع* نيستند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
قطرات بارانی _ ۲۷۱۲ #پرسش .....استاد تعریف شما از احسان به والدین چیست؟ ممنون میشم مثل همیشه منت ب
قطرات بارانی _ ۲۷۲۱ 📌همراه با نظرات شما ....پس پیام‌ مهم آیه این است که هر کار مومنانه و دُرست و زیبائی بلافاصله روزنه ای به بهشت و تجلی اسماء الحسنایِ الهی است. 📌همراه با نظرات استاد مطالبی را كه مطرح فرموديد *ثمره بلافاصله إحسان* است و *احسان* يعنی: عاقلانه *تناسب شناسی* و *متناسب گزینی* و *متناسب سازی هنرمندانه.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
قطرات بارانی _ ۲۷۱۰ #پرسش چرا إِنِّي عَبْدُ اللَّه بالاترین مقام برای انسان است؟ #پاسخ آيا بالا
قطرات بارانی _ ۲۷۲۲ 📌همراه با نظرات شما ...به نقطه ای می رسد که فنا شدن... در امام را نصیب عابد می کند که بعد از این ... فنا فی الله می رسیم و دیگر مسیر عبودیت به مسیر الوهیت.... 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ عبارت *فنا فی الله* در فرهنگ *قرآنی و اسلامی* نيست. قرآن، خيلی زيباتر از اين عبارت، آنان را *مخلَصين* می نامد. ۲ـ *الوهيت* ظاهرا *مختص ذات أحديت* است و هيچ *مخلوقی* را شامل نمی شود. ۳ـ فقط خداوند *ولی* است: *فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ* و *صاحب* الأمر يا *اولوا* الأمر ، ولايت آن يگانه را *وساطت* می كنند و به *تجلی* در می آورند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
قطرات بارانی _ ۲۷۲۲ 📌همراه با نظرات شما ...به نقطه ای می رسد که فنا شدن... در امام را نصیب عابد می
قطرات بارانی _ ۲۷۲۳ 📌همراه با نظرات شما ابتدا شهادت می دهیم که حضرت محمد صلی الله علیه و آله ابتدا عبد بوده اند که طی مسیر عبودیت...مقام رسالت را بر عهده داشته اند...به مرحله الوهیت رسید 📌همراه با نظرات استاد شايد بهتر است بگوئيم: ايشان با طی مسير عبوديت، به *مقام عبد* رسيدند و پس از آن به *مقام* رسالت نائل شدند. (در دعای زيبای ماه رجب، به ما آموختند كه هرگز *مخلوقيت* أولياء الهی صلوات الله عليهم را فراموش نكنيم.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۴ چرا گاهی مواقع زیاد ذهنمان درگیر یک انسان میشه؟ منظورتان روشن نيست. با *ذاكر* شدن (صلوات، استغفار، مرور تكاليف، ذكر هر روز و خود را در محضر الهی ديدن ... ) می توان از مزاحمت *خطورات ذهنی* نجات يافت. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۵ 📌همراه با نظرات شما مرحله الوهیت یعنی ...و حل شدن در دریای بیکران الهی *السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ‏* 📌همراه با نظرات استاد سلام و بركات الهی بر شما و انديشه فعال شما. اينكه فرمويد: به خداوند *نزديك* شدن، عبارت درستی است، *حل شدن* در امام و *فنا* در شأن و مقام ايشان هم ظاهرا *ممكن* است، اما *فنا فی الله* زيبا نيست و *الوهيت* هم مختص ذات أقدس الهی است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۶ 📌همراه با نظرات شما چشم ...سعی می کنم.فناء را با دقت بیشتری بکار ببرم تصور می کنم که مفهوم لقاء پروردگارم را با فناء اشتباه گرفته باشم 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ ظاهرا هر *جن و إنسی* که *مخالف* و *علیه* آن *منشآت* و آن *أعلام* باشد و هر كه با آن دردانه های آفرينش، راه زندگی و *صراط مستقيم* را نيابد و *هدایت* نشود، قطعا *فانـــی* است. ۲ـ در واقع هر فردی که *مخالف و علیه انسان کامل* باشد، *خودزنی* كرده و *ضدِ خودش* عمل کرده و خودش را « نابود » کرده است. ۳ـ فقط آنان كه *وجيه عند الله* و *وجه الله* شده اند، لياقت و قابليت و افتخار حضور در بارگاه *ربوبی* را دارند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۷ لیست کتاب های استاد رو می خواستم و اینکه چگونه می تونم تهیه کنم؟ لطفا *محمّد جعفر غفرانی* را در اينترنت جستجو و وارد سايت *به آسمان نگاه كن* شويد و *كتابها* و نشانی انتشاراتش را ببينيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۸ استاد، لطف می کنید در مورد مفهوم یضل من یشاء ویهدی من یشاء توضیح دهید واینکه حدود وجبر و اختیار... اگر پزشکی، *تشنه* باشد و در حضور شما بگوید: *می خواهم آب بخورم،* شما قطعا هيچ *واكنشی* نخواهيد داشت زيرا این خواسته او، *هیچ ارتباطی به شما ندارد.* اما اگر همان پزشک بگوید: *می خواهم برای شما فلان دارو را بنویسم.* به این معنی است که *بیماری شما* چنین *إقتضائی* دارد. آن *آب خواستن* را در عربی با *اراد* و آن *دارو خواستن* با *شاء* بیان می شود. پس *شاء،* به *مخاطب* مربوط است. در عبارت *يهدي مـــن يشاء* چون *دو فعل* وجود دارد پس بايد به *دو فاعل* توجه كنيم: . ۱ـ يهدي ( *هــو* = خداوند ) مَـــن (مفعول) ، ۲ـ يشاء ( *هو* = مفعول ) پس ترجمه عبارت می شود: هدايت می كند خداوند آن فردی را كه *خود آن فرد* بخواهد و *لايق* هدايت باشد. و عبارت: *إن شاء الله تعالی* یعنی: اگر خداوند با علم و حکمتش، *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق* لازم را (برای آن خواسته ما)(در ما) ببيند، آن را برای ما محقق می سازد. و عبارت: *تُؤْتِـــي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ* وَ *تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِـمَّنْ تَشاءُ* يعنی: واگذار می کند مُلکش را به هر که *لایق و شايسته و صلاح* ببیند، و بازپس می گیرد مُلکش را از هر که *نالايق و ناشايست و ناصالح* ببیند. پس هيچ كدام از آياتی كه *شاء* در آنها استعمال شده است، با *مختار* بودن انسان، هيچ *تضاد* و *تعارضی* ندارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۹ لطف می کنید در مورد مفهوم..اینکه هیچ برگی بدون اذن خدا از درخت نمی افتد توضیح دهید، وعده ای بااستناد به این مطلب زدن ماسک ورعایت اصول بهداشتی را عدم توکل به خدامی پندارند ۱ـ اگر با *برنامه نويسی* رايانه آشنا باشيد، لابد می دانيد كه *هيچ نقطه ای* در صفحه رايانه، بدون *مختصات ايكس و ايگرگ* نيست. يعنی اگر بخواهيد يك *بازی رايانه ای* بنويسيد بايد برای *تمام نقاط* صفحه، *تعريف* و *دستور* و *رنگ و طرح* خاصی داشته باشيد. پس عبارت: *ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها* يعنی: خالق و ناظم آفرينش، برای تمام *ضربان قلب* هر جانداری، برای *افتادن هر برگ* هر گياهی، *برنامه* زمانبندی حكيمانه و دقيقی دارد. ۲ـ اينكه تمام نقاط صفحه رايانه مختصات دارند، اينكه تمام *ذرات* عالم، *حساب و كتاب دقيق* دارند، هيچ ربطی به *تكليف* و *اختيار* و *ابتكار* و *أجـــل محتوم* ما افراد بشر ندارد. ۳ـ *توكل* به معنی *تنبلی و سهل انگاری و خودسری* نيست بلكه عاقلی كه مؤمن شده، *بعـد* از *انجام تكاليفش* و *بعـد* از *خوردن داروی پزشك* و *بعــد* از *رعايت پرهيزها و دستورات پزشك،* از خداوند *نتيجه مقبول آخرتی* و *شفای دنيوی* را تقاضا می كند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۰ 📌همراه با نظرات شما چشم سعی می کنم فناء را بفهمم..... 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ ظاهرا آن *روح* و *جانی* كه خداوند از طريق *نبوت* در انسان دميده، *يك حقيقت* بيشتر نيست و همه مخلوقات، جلوه ی آن *صادر اول* هستند. ۲ـ هر *فردی* پس از به دنيا آمدن، با إعتنا به *بدن* خود، خودش را *من* می نامد و *مستقل* می پندارد. ۳ـ *عبوديت،* راه *ترك اين منيت* و *شرط عبور* از *صراط مستقيم* است. ۴ـ ضمنا طبق بيان سوره حمد، *صراط مستقيم،* همان *الـــذين* هستند. ۵ـ پس لازمه عبوديت و شرط رسيدن به مقام *عبد* اينست كه از *آل الله* با تمام وجود، *اطاعت* و *تبعيت* شود. ۶ـ ظاهرا *زيارت عاشوراء* حديث *قدسی* است و *قبـــل* از عاشوراء نازل شده، لذا ما موظفيم (برای متنبه شدن خودمان،) *سلام* بدهيم به تمام عزيزانی كه *تمام منيت و نفسانيت و خودخواهی و موقعيت و دغدغه های شخصی* خود را كنار گذاشتند (يا كنار می گذارند) و در *جان و روح زيباترين تجلی الهی* يعنی *حســـين* منحل شده و در اقيانوس بيكران ايشان، *حــل* و *مستغرق* می شوند و از عمق وجودشان فرياد می زنند: *حسين جانم.* *يا ليتنا نكون معهم و معه.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2