eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۹۰۲ #پرسش از کودکی شاهد بحث پدر و مادر .... والدینم در هشتاد سالگی و متاسفانه ساله
۳۹۱۳ بسیار ممنون که اینقدر تفصیلی و زیبا راهکار ارائه نمودید. لطفا مورد هشتم( به نحوی رفتار باهمسر را تنظیم نمایید.....) را بیشتر تبیین بفرمایید. سپاسگزارم اگر هر زن و شوهری بكوشند مثل يك قطره *آب* ، با هم *تركيب* و *زوج* و *هم سر* و *هم نفس* شوند، هرگز در هيچ زمينه ای و در هيچ سن و شرائطی، *عليه* يكديگر هيچ اقدامی نمی كنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۱۴ استاد جایی از شما شنیدم که گفتید اگه همسرتون مال حروم میاره خونه نباید مستقیما بهشون چیزی بگیم مگر غیر مستقیم و با هدایت نامحسوس، همسرم بعضی وقتا متوجه میشم که از وسایل آشپزخانه که در اختیارشه وبیت الماله، میاره خونه، غذارو میگه اضافی بوده میریزن دور ، اما چیزای دیگه رو که میاره من نمیدونم چیکار کنم سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ شما از *حرام* بودن *آوردهای* همسرتان اصلا *اطمينان* نداريد. پس طبق فرمان قرآن، لطفا از *حدس و گمان* خود پيروی نكنيد و به همسرتان، *بدگمان* و *بدبين* نشويد و از گذشته *استغفار* كنيد. ۲ـ بكوشيد با *هنر زن بودن* و *تشويق نكات مثبت* ايشان، عقلانيت و اراده و ايمان و تعهد ايشان را آنقدر هنرمندانه و زيبا و دلچسب، *تقويت* كنيد كه اگر هم احتمالا تخلفی بوده، تكرار نشود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۹۰۹ *يك دقيقه با وحی* « در *روز دوازدهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » کار اصلی *جبهه حق،
۳۹۱۵ پس در این *آزمون* انسان برای یک لحظه کوتاه *آزاد* است ،درسته؟ بله، ظاهرا به اندازه *يك لحظه خيلی كوتاه* ما آزاديم كه *يكی از دو گزينه* حق يا باطل پيش روی خود را *انتخاب* كنيم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۱۶ ....صاحب چندتا عروس و داماد و نوه. کوتاهی های زیادی در زندگی ام داشتم... از اوایل زندگی همسرم سر هر چیز... قهر می کردند... و حتی به دست و پاش می افتادم ... گاهی اینقدر رفتارهاشون بچه گانه بود که یکبار خواستم خودکشی کنم ...الان که سالها می گذره باز قهر... ذللوا أنفسکم بترک العادات و قودوها الی فعل الطاعات با ترک عادتها نفستان را رام کنید و آن را به انجام طاعات بکشانید.(غررالحکم) با سلام به شما نورچشمی عزیز و سلام به مقام والای زن كه اگر خودش را به درستی بشناسد و نقش و رسالت و مأموریت الهی خودش را درست بفهمد، حتما می تواند مظهر صفاتِ جمالِ الهی و سرشار از عقلانیت، شور، نشاط، امید و زندگی باشد و با هنر زن بودن و هنر هدایت نامحسوسِ خودش، نگاه اطرافیانش را نيز آسمانی کند و آنها را نیز متحول كند و به اوج عقلانیت، اراده، ادب، امید، شور، نشاط، معنویت، پاکی، انسانیت، صداقت و به أحسن الحال و به معراج برساند. بانوی محترم؛ اينكه به *اشكالات خود* اعتراف كرده ايد، نشانه *انصاف* شما و اينكه فرموديد در حال *اصلاح* خود هستيد، نشانه *ايمان* شما و بسيار اميدوار كننده است. اما ظاهرا شما در ابتدا، *بدون آمادگی* ازدواج كرده ايد و در طول اين سالها تلاش پيگيری برای اصلاح خود نداشتيد. اكنون منصفانه بفرمائيد اگر ايشان *قهر* نمی كرد، پس به شما كه مادر شوهر و مادر زن و مادربزرگ شده ايد و شايد خيلی ها را *نصيحت* هم ميكنيد، چگونه بايد ميفهماند كه همسرداری شما ايراد دارد؟ لطفا بپذيريد كه هر شوهری می خواهد به زنش، افتخار كند و شما احتمالا آن قدر كه به بچه ها و خانه و بستگان پرداخته ايد، برای *تشويق نكات مثبت* ايشان و قدردانی از زحمات ايشان و *آرامش بخشی* كار خاصی انجام نداده ايد و برای *التيام جراحتهای روحی و روانی و شغلی* ايشان *مرهم* نبوديد و با *ايراد* گرفتن و غرزدنهای *ناشيانه* خود ايشان را از *التذاذ جنسی* هم محروم كرده ايد. زيرا رابطه زناشوئی، يك رابطه فيزيك و حيوانی نيست، بلكه بايد عواطف و نشاط و همدلی و همسری و هماهنگی زن و شوهر را به اوج برساند. پس مطمئن باشيد كه همسر محترم شما هرگز نياز ندارد كه شما به دست و پای او بيفتيد، اين كار برای هيچ مردی *لذتبخش* نيست، اما وقتی *عذرخواهی های* شما ظاهرا هميشه *تصنعی* بوده و لحن گفتار و رفتار و اخلاق شما تغييری نكرده پس هميشه ايشان بوده كه بزرگوارانه *كوتاه* آمده و (احتمالا با روش غلطی) گذشت كرده است. بانوی محترم؛ با توجه به موقعيتی كه در قبال خانواده نسبتا بزرگ خود داريد *تكليف* شما مشخص است و آن اينست كه بايد از اين *ذهنيتهای كودكانه* و *عيبحوئی و غرزدنهای نفسانی* آنهم در اين ضيافت با شكوه الهی دست برداريد و به *جبران* فرصتهای از دست رفته بپردازيد و هر قدر برايتان ممكن است (حتی با كمك فرزندانتان و به بهانه تفهيم به آنها) برای اين موارد بكوشيد: ۱ـ *خودشناسی،* ۲ـ شناخت *معـــنای* زندگی و اصول و مبانی آن، ۳ـ شناخت *نقش و مأموریت و رسالت و تکالیف* زن بعد از ازدواج، ۴ـ شناخت *ضرورت جهاد همسرداری* و فرق آن *رفیق داری* و *بيمارداری* ، ۶ـ شناخت فرق ازدواج *اسلامـــی* با ازدواج های رایج، ۶ـ شناخت و تمرين *هنر زن بودن* و *هنر هدایت نامحسوس.* لطفا خودتان يا به كمك فرزندانتان، *محمد جعفر غفرانی* را در اینترنت جستجو و وارد وبگاه *به آسمان نگاه کن* شوید و کتاب *فردای ازدواج* و *عشق و اختلاف* را از نشانی آنجا تهیه و بخوانید (و در دسترس عروس و دامادهايتان هم قرار دهيد) و در کانال *تسبیح۱* مباحث خودشناسی و در کانال *تسبیح۴* مباحث *هنر زن بودن* را هم بشنوید و ببینید. امیدوارم از اين سخن رسول أكرم صلی الله عليه و آله كه فرمودند: بانوئی كه بدنش خالی از زينت باشد، *ملعون* است، بترسيد و بكوشید با استعانت از خالق متعال و استمداد از مادرمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها و انس روزانه با قرآن و دقت و تفکر و تدبر در آیات آن و با تلاش برای موارد فوق و *خودسازی* و *خداباوری* به *کرامت و عظمت و قداست* زن بودن خودتان دست پیدا کنید و بيش از هميشه به *آراستگی* و *چهره خندان* داشتن و *شيرين زبان* و *آرايش مناسب* و *دلربا* بودن خود بپردازيد تا در *آرامش بخشی* و *آسمانی* كردن *نگاه* و *اصلاح نامحسوس* همسرتان هم موفق باشيد. شادکام و در خودسازی موفق و عاقبت به خیر باشید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۱۶ *يك دقيقه با وحی* « در *روز سيزدهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « اولین علامت حيات و معيار بينايی » برای امدادگران، « علائم حياتی » افراد سانحه دیده خیلی مهم است و اولین علامتی را که بررسی میکنند، « واكنش بينايی » آن فرد است. زیرا اگر « چشمِ » فرد به « نور » واكنش نداشته باشد، آن فرد يا « كور » است يا « مرده. » از منظر قرآن، فردی كه « خدايی بودن » و « نورانیت قرآن » را نمی بيند، حتماً « كور » و نابیناست: « أَ فَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ » ، « كَمَنْ هُوَ أَعْمى‏؟ » .... (رعد/۱۹) (پس آیا آنکه آنچه از نزد خدا فرود آمده را حق میداند، مانند آنست که نابیناست؟) افرادی كه « غرق حواس و هوس » اند و « نورانیت و زیبائی و حقانیت آیات الهی » را نميخواهند ببينند، نه تنها زندگی دنیوی آنها « تلخ » است بلکه در آخرت هم « نابيـنا » محشور می شوند: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً، وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏ (طه/۱۲۴) « وحی و غیب و نورانیت و حقانیت قرآن » را فقط « قلب داران » به ياد می آورند: ... « إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ » (رعد/۱۹) و آن « مغزداران و قلب داران »،« ۹ ویژگی زیبا » دارند: الَّذينَ: ۱ـ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ، ۲ـ وَ لا يَنْقُضُونَ الْميثاقَ (۲۰) ۳ـ وَ الَّذينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ ۴ـ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ، ۵ـ وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ، (۲۱) ۶ـ وَ الَّذينَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ، ۷ـ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ، ۸ـ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً، ۹ـ وَ يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ (۲۲) (به تعهدات الهی متعهدند، پیمان شکن نیستند، أهل پیوندزدن اند، در محضر خدا احساس کوچکی دارند، از حسابرسی آخرت می ترسند، برای جلب توجه خدا، صبورند، نماز را إقامه میکنند، در پنهان و آشکار انفاق میکنند، بدیها را با زیبائی پوشش میدهند.) *(جزء سیزدهم)(رعد/۲۰ تا ۲۲)* 👈واژه: ۱۳ ۲۰تا۲۲ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۱۷ یکی از مخاطبین عزیز درباره « نکته قرآنی روز دوازدهم » پرسیده اند: آیا اگر بجای حضرت یوسف یا یک فرد بسیار مومن، یه فرد عادی هم بود، این اتفاق می افتاد؟ یعنی درها پشت سر هم برایش باز میشد؟ در اینکه خدا هر کار بخواد انجام میده شکی نیست اما آیا این خواستن بجز برای افراد خاصی که در رده های بالای ایمان و ... هستن شکل میگیره؟ به ایشان عرض شد: ۱ـ خداوند هيچ دری را برای حضرت يوسف عليه السلام « باز نكرد ». ۲ـ آن جوان پاك، فقط از يك « كار غير مجاز عقلی »، گريخت و به خداوند « پناه برد. » ۳ـ « قوانين و سنت های الهی » (در پاداش يا مجازات يا امداد) برای « تمام مردم جهان و تاريخ » (زن، مرد، سفيد، سياه، جوان، پير، پيامبر) قطعا « ثابت » است. (مثلا تمام اقوامی كه با « نبوت و رسالت » زاويه پيدا كنند و « خلافکار » باشند، « مجازات » می شوند: وَ يا قَوْمِ؛ لا يَجْرِمَنَّكُمْ « شِقاقــــي‏ » أَنْ يُصيبَكُمْ مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ « نُوحٍ » أَوْ « قَوْمَ هُودٍ » أَوْ « قَوْمَ صالِحٍ » وَ ما « قَوْمُ لُوطٍ » .... (هود/۸۹) و « قوم حضرت شعيب ») ۴ـ يكی از « قوانين و سنت های ثابت الهی » را قرآن چنين بيان می فرمايد: هر كه « از حدود الهی تجاوز نكند »، خداوند (در بن بست ها و گرفتاری ها) برايش « گشايش » و « راه نجات » قرار می دهد: « وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً (طلاق/۲) و خداوند « از جائی كه قابل پيش بينی نيست »،« رزق و روزی » لازم را « به او می رساند »: « وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ » (طلاق/۳) ۵ـ يكی ديگر از « قوانين و سنت های ثابت الهی » اينست كه: هر فردی اگر فقط خدا را « وكيل » خود قرار دهد (و مطابق تعاليم و احكام او زندگی كند) خداوند او را در تمام امور زندگی دنيوی و اخروی، « كفالت و كفايت و حمايت » می كند: « وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ » ۶ـ بر خلاف تصور همگان، خداوند برای « أنبياء و أولياء و مؤمنين خيلی برجسته »،« سختگيرتر » از « مردم عادی » است. به عنوان نمونه: حضرت آدم عليه السلام را از بهشت نخستين « اخراج » كرد. ۲ـ حضرت يوسف عليه السلام را به خاطر « توسل و توكل به آن زندانی »،« سالها در زندان » نگهداشت. ۳ـ حضرت سليمان عليه السلام، « جسد خودش » را بر تخت خود ديد، ۴ـ حضرت داوود عليه السلام، در محراب كاخ « بسيار أمن » خود ناگهان با هجوم « صد ملك مجسم شده » مواجه شد، ۵ـ حضرت يونس عليه السلام، بخاطر « خسته شدن از نافرمانی مردم » و « ترك بی اجازه مأموريت خود »، به « دريا انداخته شد » و در « دهان و معده ماهی » قرار گرفت كه « اگر استغفار و توبه و تسبيح » نكرده بود، خداوند « تا قيامت » او را در شكم آن ماهی نگه مي داشت. ۷ـ در حالی افراد عادی، با « كمترين استغفار و توبه و تحولی » مورد « آمرزش و عنايت و حمايت الهی » قرار می گيرند. (كه اگر دقت منصفانه ای داشته باشيم، « لطف الهی » را در هر روز زندگی خود تجربه كرده و می كنيم.). ۷ـ به عنوان مثال: ۱ـ « حر بن رياحی » با آن « مزاحمتی » كه برای كاروان حضرت « امام حسين » صلوات الله عليه ايجاد كرد، اما با « استغفار و توبه »، از « اصحاب امام حسين » صلوات الله عليه شد و به مقام « شهادت » رسيد. ۲ـ « فضیل بن عیاض » كه « دزد سابقه داری » بود اما وقتی از پشت بام صدای « قرآن » خواندن صاحب خانه را می شنود، « آن آيات » در « جان » او می نشينند و او بلافاصله « استغفار و توبه » می كند و از دزدی دست بر می دارد از « عارفان بزرگ » می شود. قرآن برای اينكه « تمام مردم » (بدون استثناء) به « لطف و عنايت و حمايت و امداد الهی »،« اميدوار » باشند، می فرمايد: « وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ » (هر كجا و در هر وضعيتی باشيد، خداوند همراه شماست.) و قرآن با « تاكيد » می فرمايد: (هيچ فردی)(حتی برادران حسود و بدخواه حضرت يوسف عليه السلام) هرگز نبــــــــــــايد از « لطف و رحمت و عنايت و حمايت الهی »،« مأيوس » باشد: « وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ » و می فرمايد: فقط « كافرين » از لطف الهی، « مأيوس » و نااميدند: « إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ » 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۱۸ ...کسی که سعی می‌کند خود را ازگناه حفظ کند، خداوند حالتی شبیه عصمت به او عطا می کند و....؟ ۱. ظاهرا *عصمت* اينطور نيست كه خداوند *اختيار* شخص را از او بگيرد و به اين معنی نيست كه خداوند بالاجبار *نگذارد* شخص گناه كند. ۲. بلكه با *برهانی* كه خداوند در *انديشه* و *تفكر و تعقل* شخص قرار می دهد، شخص به چنان *معرفت روشنی* می رسد كه *گناه* مثل *پرت كردن خود از قله كوه* غلط و زشت و غير مجاز بودنش برايش قابل فهم می شود و لذا هرگز آن را مرتكب نمی شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۱۹ *يك دقيقه با وحي* « در *روز چهاردهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « جبر یا تفویض یا اختیار؟ » بشر در تمام طول تاریخ با بحثِ « جبر و تفویض و اختیار » درگیر بوده زیرا تمامِ مستکبرین، برای فریب مردم و توجیه ظلم و جنایتشان، جبر را إلقاء کرده و أكثر مردم هم برای توجیه بی ارادگی و تنبلی و تخلفاتشان، در مقابل: وراثت، محیط، والدین، همسر، رفیق، شیاطین، شانس و خواست خدا، خود را « مجبور » می پندارند. اما از منظر قرآن و بر خلافِ إلقاء عواملِ استکبار، هیچ عامل درونی و بیرونی نمی تواند و خداوند نمی خواهد در زندگی انسان دخالت کند، پس او در هيچيك از اعمالش قطعاً « مجبور » ‌نيست. شیطان هم انسان را « مختار » می داند: قالَ: يا آدَمُ؛ هَلْ أَدُلُّكَ عَلى‏ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى‏؟ (طه/۱۲۰) گفت: اى آدم؛ آيا تو را به درخت جاودانگى و سلطنت همیشگی راهنمايی کنم؟ پس شیطان دخالتی در زندگی انسان ندارد مگر اینکه خود فرد بخواهد نوکرش باشد: إِنَّ عِبادي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَكَ (حجر/۴۲) حال آنکه أهل شرک، برای فرار از مسئولیت و توجیه دنیاطلبی خود، ادعا می کنند: ما اختیاری نداریم و مجبور بوديم مشرک باشيم زیرا اگر خدا میخواست ما و أجداد ما، مشرک نمیشدیم: سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ: « لَوْ شَاء اللّهُ » مَا أَشْرَكْنَا وَ لاَ آبَاؤُنَا (أنعام/۱۴۸) وَ قَالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا، « لَوْ شَاءَ اللَّهُ » مَا عَبَدْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ نَحْنُ وَ لا آبَاؤُنَا وَ لا حَرَّمْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ.(نحل/۳۵) گفتند: اگر خدا مى‏خواست ما و پدران ما چيزى غير از او را بندگی نمیکرديم و بی حكم و اجازه او چيزى را حرام نمى‏شمرديم.. در حالی که طبق صدها آیه قرآن، هر فردی تا زنده و سالم است، قطعاً مختار است و خداوند، مردم را به بهشت فقط « دعوت » می کند: وَ اللَّهُ يَدْعُــوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ .. (بقره/۲۲۱) پس افراد باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و عملکرد هر فرد فقط به خودِ او برگشت میشود: يَوْمَ تَأْتِي كُلُّ نَفْسٍ تُجَادِلُ عَنْ نَفْسِهَا وَ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ .... *(جزء چهاردهم)(نحل/۱۱۱)* 👈واژه: ۱۴ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۰ *يك دقيقه با وحي* « در *روز پانزدهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » فرق« *انسان کوثری* و *انسان كويری* » نقش مشترك همه مخلوقات، وساطت و سنت اصلی آفرينش، قانون داد و ستد است. يعنی همه مخلوقات، به اندازه ابراز و اظهارشان، و به اندازه تجلّی أسماء و صفات و اراده خالق، طبقه بندی می شوند. لذا جمادات، در پائین ترین مرتبه و گیاهان و جانوران در مرتبه بالاتر و انسان، باید با بیشترین تجلّی، بزرگترین آیت الهی و در صدر آفرینش باشد. اما تمام مردم از نظر مقدار بروز و ظهورشان، دو گروه اند: گروه اول: فقط دنیاطلب اند: مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ ... و سرانجامشان آتش است: ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا ... (إسراء/١٨) گروه دوم: در دنیا، توجهشان به آخرت است: وَ مَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ ... که قبول میشوند: فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا (إسراء/١٩) با آنکه هر دو گروه از عطای الهی برخوردارند و مدد او محدوديتی ندارد: نُمِدُّ هَؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَ مَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا (إسراء/٢٠) و خداوند جایگزین کردن هر انفاقی را تضمین كرده: ... وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُـهُ .. (سبأ/۳۹)(تو نیکی میکن و در دجله انداز که ایزد فوراً دهدت باز)(کشف دوره ابتدائی من) اما آنان که عاقلانه و با اتصال به جریان نبوّت، به نگاه و مقصد آخرتی رسیده اند، فورانی کوثری و رحمه للعالمین دارند و تمام إیتاء و عطا و إطعام و اکرامشان، فقط برای جلب توجه خالق است: إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ ... و دنبال پاداش و تشکر نيستند: لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَلا شُكُوراً (انسان/۹) اما افراد بی تعقلِ ظاهربینِ دنیازده و کوردل، از ترس فقر، یا ازدواج نمی کنند تا بچه دار نشوند و یا فرزندانشان را سقط ميكنند و میکُشند: وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ ... (اسراء/۳۱) آنها چنان با غفلت و جهالت در پيله خودخواهی و خودپرستی اسير و محبوسند که اگر مالك همه خزائن الهی هم باشند چون رشد اجتماعی ندارند مانند كويری تشنه، همه چيز را فقط برای خود می خواهند و چيزی به ديگران نمی بخشند و از هر نوع انفاقی می گريزند: قُلْ: لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي، إِذاً لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْإِنْفاقِ ... (پناه بر خدا) *(جزء پانزدهم)(إسراء/۱۰۰)* 👈واژه: ۱۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۱ ولادت فرخنده و با سعادت اولین شکوفه شکفته از بوستان نبوت ، دومین امام ، سومین پیشوا ، چهارمین معصوم ، حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه به تمام مسلمین و محبین خاندان رسالت و امامت تبریک و تهنیت باد 🌸 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۲ آیا مطالبی دال بر مثمر بودن دعای رفتگان به دیار باقی در حق خانواده و اهلشون داریم؟ بعيد می دانم كه آنها برای ما *دعا* كنند، اما ارواح طيبه و شهيدان، *يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ* دارند و از *امور امت،* حمايت می كنند و شايد *با اذن الهی،* در خواب يا بيداری، *توجهاتی* را برای افراد لايق، پديد آورند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۳ اگر در شب های قدر یک انسان با روحیه و اخلاق مشخص درخانه، مسجد محل یا در حرم یکی از ائمه باشد و احیا بگیرد آیا توجه که به ایشان و امور ایشان در شب قدر میشود متفاوت است؟ ممكن است *مكان خاص* و *زمان خاص* برای *آنتن دهی* بهتر باشد، اما احتمالا ربطی به *توجه* فرد كه محصول *طهارت گفتاری و رفتاری و اخلاقی* و *قلب سليم* اوست، ندارد. لذا بسياری از صحابه نزديك و حتی برخی از *همسران* أنبياء و أولياء الهی، صلوات الله عليهم، در كنار آن ذوات مقدسه، به كمترين *توجهی* دست پيدا نكردند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2