#قطرات_بارانی_۴۲۰۵
سلام و برکات الهی بر أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی و والدین امانتدار.*
با تبریک آغاز ماه عزیز *ذی الحجه* و آغاز *نماز زیبای* ده شب اول آن و سالروز *پیوند آسمانی* حضرت *أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه و حضرت صدیقه طاهره *زهرای أطهر* صلوات الله و سلامه علیها به شما مشتاقین ظهور حق.
*هشتاد و سومین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که:
در آیه: *وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمينِ* (تین/۳) آن سرزمین *أمن* کجاست؟
با تشکر از پاسخهای قابل تأمل شما عزیزان.
غالباً « *بلد* » را به معنی « *شهر* » ترجمه میکنند. اما تقریبا *هیچ شهری* در طول تاریخ در « *أمنیّت کامل و دائمی* » نبوده و نیست.
حتی مقدسترین شهرها، بارها توسط مهاجمان، « ویران » شده یا « سوخته » یا با « سیل » و « زلزله » آسیب دیده و یا مردمش، « قتلعام » شدهاند.
پس این آیه، میخواهد *توجّه* ما را به کدام *بلد* جلب کند که در « *أمنیت دائمی* است؟
ظاهرا واژه « *بلد* » قبل از اینکه به معنی *شهر* باشد به معنی « *قلب* » است.
« *قلبی* » که « *محل تجلّی نور الهی* » است.
همان جائی که (اگر غفلتزده و مصدود و مطبوع و مختوم و مسدود نباشد)، « *معیّت الهی* » فقط در آنجا « *ظهور* » پیدا میکند.
همانجائی که (اگر کور و کر و لال و بی تفقّه نباشد) میتواند « *حرم الهی* »: *القلب حَرَمُ الله* و « *عرش الهی* » باشد: *أنَّ قَلبَ المُؤمِنِ عَرشُ الرَّحمنِ*
*قلب* همان *عالم کبیر* است، عالمی میان عالم *محسوس* و عالم *معقول* و *مشهود.* که *نجات* و رهائی انسان، از « *ظلمات دنیا* » و « *مِن دون الله* »، فقط با *نور* او و از *طریق* او میسر است.
انسان، فقط و فقط از *درون* خود و فقط از این *شهر سالم* و « *پُر از توجّه* »: *جاءَ بِقَلْبٍ مُنيبٍ* میتواند به *بارگاه* آن زیبائی مطلق، *معراج* و *تقرّب* پیدا کند: *إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ.*
لذا قرآن، مردم (و خصوصا مسلمانان) را « *بازخواست* » میکند که: پس چرا به درونتان با دقت نمینگرید؟ *وَ في أَنْفُسِكُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ؟*
ظاهرا فقط انسانی که *قلب سالم* و *متوجّه* و *ذاکر* و *نورانی* دارد، *نسخه اصلی انسانیت* و *ثمره ناب* و *غایت آفرینش* و این همان *بلد أمین* است.
شهری که باید *میدان انقلاب* انسان باشد: *إِنَّا إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ* و محل رفت و آمد *ارواح طیبه* و *مختلف الملائکه* و *سفینه نجات* است.
به نظر میرسد فقط همان شهر *شهر الله* و *بلد همیشه أمین* است که خداوند همه افراد بشر را به آنجا *فراخوانده* است.
*یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَــــوِّلْ حَالَـــــنَا إِلَی أَحْـــسَنِ الْحَــــالِ.*
👈واژه: #بلد #أمن #قلب #موکب_قرآنی ۸۳
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۴۲۰۶
یکی از مخاطبین محترم فرموده اند:
مدتی است اخبار سیاسی را نمیشنوم، چون رو روحیه ام تاثیر منفی میگذاره. ولی در روزهای گذشته مطالبی را درباره مسائل اقتصادی و سیاسی شنیدم که سر در گم شدم... و این مسائل رو من اثر سوء میگذاره و افسرده میشم.
آیا انسان مومن این ناملایمات ها رو ببینه عکس العملش چی باشه خوبه؟ تا ایمانش خدشه دار نشه؟
به ایشان عرض شد:
متأسفانه غالب مردم جهان، « اعتقادات ذهنی زیادی » دارند و خیلی چیزها را « میدانند » اما با « تغییر شرائط بیرونی »، آن اعتقادات را « زیر پا » میگذارند و « گفتار و رفتاری » متضاد با آن اعتقادات را از خود بروز میدهند. (مانند هزاران هزار زن و شوهرهائی که ظاهرا عاشقانه برای هم می میرند اما با کمترین دلخوری، « عقد » خود را زیر پا میگذارند و از هم طلاق میگیرند.)
لذا « تکرار عبادات » و خصوصا « مناسک حج » و « اعتکاف » برای اینست که انسان بر اساس « اصول عقلی » و « بدیهیات منطقی » آن « اعتقادات ذهنی » خود را به « باورهای حکیمانه » و « باورهای قلبی » تبدیل و آنها را در خودش « نهادینه » کند.
تا در مواجهه با طوفان حوادث، همواره « محکم و مقاوم » بماند و با « تغییر شرائط بیرونی » دچار « تزلزل درونی » نشود.
پس اگر فردی « بعثت » و « انتصاب الهی » رسول أکرم صلی الله علیه و آله را « عقلا » پذیرفت و با « ایمان قلبی » خود « تسلیم » آن رسول و « مسلمان » شد، بخاطر « سیزده سال » مواجهه با آن همه « مشکلات بسیار بزرگی » که برای مسلمانان پدید آمد، هرگز دچار « تزلزل » نمیشود.
لابد در قرآن دیده اید وقتی « ساحرانی » که برای « شکست دادن » حضرت موسی علیه السلام به میدان آمدند و با « إعجاز » ایشان، « انتصاب الهی » آن حضرت را « قلبا باور » کردند، بلافاصله به « سجده » افتادند و « تهدید فرعون » بر آنها تأثیر نکرد و هرگز « توقــــــع نداشتند » حالا که مؤمن شده اند پس باید « خداوند » و « حضرت موسی » آنها را از « بریده شدن دست و پا » و به « صلیب » کشیده شدنشان، مانع شوند و « جلوگیری » کنند.
در حالی که « اکثر بنی اسرائیل » (که پیامبرزاده بودند)(و اعتقادات زیادی هم داشتند) اما چون « ایمان عاقلانه و محکم و قلبی » نداشتند، بعد از دیدن آن همه « معجزات بسیار بزرگ » و « رهائی از ظلم و جنایت فرعون »، حاضر نبودند « سختی های صحرای سیناء » و « غذای واحد » را تحمل کنند و می خواستند به خاطر سیر و عدس و پیاز و خیار به مصر (و حکومت خفت بار شاه) برگردند.
در « جمل » و « صفین » و « نهروان » و « مسکن » و « کوفه » و « کربلاء » هم همین داستان تکرار شد، « مسلمانان ظاهرا بسیار معتقد » (و حتی عابد و زاهد و مجاهد)(که حتی سه ماه قبل در غدیر، « بیعت » کرده بودند) چون به « ایمان عاقلانه و محکم و قلبی » نرسیده بودند، با « آزمونهای الهی »،« متزلزل » و از « غربال الهی » رد شدند. چرا؟ چون از « خدا و قرآن و رهبر منصوب الهی » یا « جلو » زدند و یا « عقب » ماندند. (الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَ الْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ )
امروز هم افرادی زیادی « توقع » دارند چون نماز میخوانند یا روزه میگیرند یا حجاب دارند ... پس باید « تمام حاجاتشان » إجابت و برآورده شود و خداوند باید مانع مشکلات آنها شود و یا اگر « نظام » کشور « اسلامی » است و اگر « رهبر »،« نایب امام زمان » و « بسیار حکیم و مقتدر » و « دولت انقلابی » است پس نباید با این همه « گرانی » و « مشکلات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی » در جامعه مواجه باشند.
برای رهائی از این « توهمات » و « توقعات » و « تحلیلهای ظاهربینانه »، باید بکوشیم در مسائل شخصی، « تکالیف » خودمان را نه بر اساس « اعتقادات ذهنی » بلکه بر مبنای « باورهای عقلی » و « ایمان محکم قلبی » بفهمیم و وظائفمان را بدون « احساس طلبکاری » انجام دهیم،
و در صحنه اجتماعی هم باید « اسلامی » بودن نظام » و « منصوب الهی » بودن « رهبر » و در « راستای اصول انقلاب بودن رئیس دولت » را با « استدلال عقلی » و « مستندات قرآنی » و « قطعی » بفهمیم و بپذیریم تا با « حوادث بسیار متنوعی » که خداوند ما را با آن هر روز « می آزماید »،« متزلزل » نشویم و از « غربال الهی » رد و « مردود » نشویم تا در زمینه سازی ظهور آخرین حجت الهی، عجل الله تعالی فرجه الشریف « سهیم » و از برکات وجودی ایشان برخوردار شویم.
پس باید « عظم البلاء » را به استناد آیات متعدد قرآن باور کنیم و از این همه « ریزش » افراد (بسیار خوش سابقه) از صدر اسلام و از صدر انقلاب تا امروز، « عبرت » بگیریم و « عاقلانه و دائما مراقب » افکار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خود باشیم تا با هر « حادثه اقتصادی یا سیاسی یا اجتماعی یا فرهنگی بیرونی »،« باورهای عاقلانه و محکم و قلبی درونی » خود را از دست ندهیم و از عنایت الهی محروم نشویم و از « صف مؤمنان » به « صف کافران و منافقان »، سقوط ن
کنیم.
👈واژه: #عظم_البلاء #عبرت
#صف_مؤمنان #صف_کافران
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۴۲۰۷
دختر خانم محترمی فرمودند:
من دانشجویی تاریخ و مجردم و نسبت به نماز مشکل دارم. گاهی شروع میکنم و میخونم اما بعد از یه مدت کم میشه، وضعیت روحیم چندان خوب نیست خیلی خستم، میخوام تغییر کنم و برای ازدواج آماده بشم چی کار باید کرد ؟؟؟؟
به ایشان عرض شد:
۱ـ مشکل غالب مردم اینست که درباره هر چیزی کم و بیش اطلاعاتی دارند اما « کمترین شناختی از خـــــودشان ندارند » و « قیمت » خود را نمیدانند.
۲ـ وقتی انسان از خود « بیگانه » و « غافل » است، قطعا « نیازها، توانائیها، امکانات، خطرات و تهدیدها، مبدأ و مقصد، نقش و مأموریت و مسئولیت، وظائف و تکالیف » خود را در شرائط مختلف به درستی تشخیص نمیدهد.
پس طبیعی است که نیاز به: حفظ سلامت، تغذیه سالم، ورزش، خودسازی، نیاز به: محبت کردن و احترام گذاشتن، مهربانی، انس ورزی و ازدواج، نیاز به: نماز، روزه، عبادت، سحرخیزی، مناجات نیمه شب، نیاز به: انفاق، صدقات و کارهای خیر ..... را درک نمیکند.
۳ـ انسان از خودغافل ناچارا اسیر « حواس » و « ظاهربینی و سطحینگری » و « هوس » و « آرزو » میشود و به خاطر « خودکمبینی » و « خودبزرگبینی » نمیتواند گرفتار « زودرنجی » و « افسردگی » و « پرخاشگری » نباشد و دائما از هر شرائطی رنج نبرد و از خودش « بیزار » نباشد.
۴ـ افراد « از خودبیگانه »،« تشنه » توجه و احترام و محبت دیگرانند بدون اینکه خودشان کمترین « حرمتی » برای دیگران قائل باشند.
آنها از همه و حتی از خداوند هم « طلبکارند » و با کمترین رفتارهای مذهبی، توقع دارند تمام خواستههایشان بلافاصله « إجابت » شود و چون چنین چیزی امکان ندارد لذا به سرعت از هر کاری و از هر شخصی و از خالق خود هم، « نا امید » میشوند.
۵ـ این افراد معمولا « از خود متنفر » و « الکی خوش »، مانند « قایقی » بدون لنگر و بدون مقاومت در دریای پُر تلاطم دنیا، با هر تغییری، « متزلزل » میشوند و چون برای خودشان و برای زندگی هیچ « ارزش و قیمتی » قائل نیستند، بسیار آرزوی « مرگ » میکنند (البته آنها از خوردن پفک و چیپس) (و زدن عینک و پوشیدن لباسهای جیغ)(و تماشای عکس و فیلمهای گوشی خسته و سیر نمیشوند!!!)
۶ـ پس شما نورچشمی عزیز اگر بخواهید برای همیشه از هر نوع وهم و خیال و کسالت و افسردگی و خودخوری و بیأنگیزگی و تنبلی و بیهویتی نجات پیدا کنید، چاره ای ندارید جز اینکه به « خودشناسی » بپردازید و آن « جواهر نایاب و گرانبها و بسیار ارزشمند » را در « درون » خودتان بیابید ....
👈واژه: #خودشناسی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
*اطلاعیه:*
با سلام و احترام و جهت *یادآوری:*
إن شاء الله تعالی *جلسه سیزدهم* دور یازدهم: *مفاهیم قرآن از زبان قرآن،* (جلسه پایانی در این فصل)
فردا: *یکشنبه ۱۲ تیر ماه* از ساعت: *۱۵* تا: *۱۶.۱۵* برگزار و به این پرسشها میپردازیم:
۱ـ « *غَرور* » یعنی چه؟
۲ـ چرا انسان برای خالقش، « *قیافه* » میگیرد؟
۳ـ « *عوامل اصلی غُرور* » کدامند؟
۴ـ « *أمانی* » یعنی چه؟
۵ـ « *منافق* درباره *مؤمن* » چه میگوید؟
۶ـ مهمترین « *عوارض غُرور* » کدامند؟
۷ـ « *مطلوب دنیاطلبان* » چیست؟
۸ـ تمام « *سلطهطلبان* » چه چیزی را نمیدانند؟
۹ـ « *عزّت* » یعنی چه؟
۱۰ـ « *انواع عزّت* » کدامند؟
از تلاشتان برای *اندیشیدن* به این پرسشها و از حضور به موقع شما در کلاس، تشکّر میکنم.
*نشانی* کلاس:
https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-ghoran110
ضمنا صوت و متن این کلاس علاوه بر *کانال تسبیح ۱* و *تسبیح ۱۲* در *گروه زیر* هم بارگذاری می شود:
*ble.ir/join/MGU1MmFiMW*
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قطرات_بارانی_۴۲۰۸
👈 نوع فایل: کلیپ
👈 زمان: ۰۱:۴۶ دقیقه
👈واژه: #رهبری #فتنه #آرامش
https://eitaa.com/joinchat/1873346712C0eb33cab90
*اطلاعیه:*
با سلام و احترام، برای *یادآوری* به اطلاع میرساند:
إن شاء الله تعالی، *آخرین* و *چهاردهمین جلسه اعتماد چرا؟ و چگونه؟*
امروز: *دوشنبه ۱۳ تیر ماه* از ساعت: *۱۵* تا: *۱۶.۱۵* برگزار میشود،
و با عنایت الهی و با کمک شما عزیزان به این پرسشها میپردازیم:
۱ـ به چه دلیل « *تحوّل* ساحران، *عاقلانه و مخلصانه* » بود؟
۲ـ یک « *ملامت عاقلانه* » در قرآن؟
۳ـ یک « *ملامت غیر عاقلانه* » در قرآن؟
۴ـ « *شک* » یعنی چه؟
۵ـ « *تردید* » یعنی چه؟
۶ـ « *یأس* » یعنی چه؟
۷ـ « *قنوط* » یعنی چه؟
۸ـ به هنگام زلزله، باید به « *کجا* » تکیه کرد؟
۹ـ علائم « *نفس مطمئنه* » کدامند؟
۱۰ـ « *یقین* » و مراتب آن چیست؟
از تلاش شما برای *یافتن پاسخ* این پرسشها از قرآن و از حضور به موقع در کلاس، تشکّر میکنم.
نشانی کلاس:
https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-ghoran110
ضمنا صوت و متن این کلاس علاوه بر *کانال تسبیح ۱ و۶* در *گروه زیر* هم بارگذاری می شود:
ble.ir/join/YzhhMDIzM2
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*قطراتبارانی _ ۴۲۰۹*
👈 نوع فایل: کلیپ
👈 زمان: ۰۱:۳۱ دقیقه
👈واژه: #رهبری #صبر #تقوا
https://eitaa.com/joinchat/1873346712C0eb33cab90
#قطرات_بارانی_۴۲۱۰
#پرسش
اين جمله رو در يك كانال معتبر ديدم
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: مرد سرپرست خانواده است و درباره آنان از او سوال می شود و زن، سرپرست خانه، شوهرش و فرزندان و درباره آنان از وی سوال می شود.
صحیح بخاری، جلد ۳، صفحه ۱۲۵
مگر نفرموده بودين زن مسئول اينها نيست و ازشون درباره اينها سوال نميشود؟
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما.
اولا: باید *متن اصلی حدیث* معلوم باشد.
ثانیا: با توجه به *منبعی* که حدیث از آنجا نقل کردید، باید *صحت* آن بررسی شود.
ثالثا: با توجه به *مختار* بودن هر فرد، پس هیچ فردی در قبال *رفتارهای فردی دیگر* قطعا مسئول نیست. (یعنی: از هیچ شوهر یا زن یا پدر یا مادری سئوال نمی شود که چرا همسر یا فرزند شما فلان کار خلاف را انجام داد.)(مثلا: به خاطر تخلفات رانندگی هر فرد، فقط *خود او جریمه* می شود نه همسر یا والدین او.)
رابعا: همه افراد نسبت به اینکه نسبت به دیگران چقدر به *وظائف خودشان* عمل می کنند، *مسئول* هستند.
👈واژه: #مسئول
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۴۲۱۱
#پرسش
استاد گرامی سلام و وقت بخیر و احترام خدمت شما و سپاس بیکران از شما بابت تمام پیامهای انرژی بخش تلنگرانه و روشنگرانه شما.
من از درسهای شما تا به حال اینطور یاد گرفتم که زن میتونه با درخواستهای صحیح به موقع و در حد وسع همسرش (البته همراه با شیرین زبانی و در کنار تشویق و تمجید همسر)، ایشون رو به تلاش و تکاپو وادار کنه. پس با این حساب اگر بخوام به یه جمع بندی راجع به بخشش مال یا طلا از جانب زن به شوهرش برسم، اینطور نتیجه گیری میکنم که در مرحله اول زن با بخشش مالش به همسر، خود را از وابستگی به مال دنیا رها کرده، و در مرحله دوم بعدها با درنظر گرفتن شرایط همسر میتونه با درخواست زینت و طلا همراه با شیرین زبانی از همسر (البته به نحوی که منت گذاشتن تلقی نشه) مجددا شرایط را برای تلاش و تکاپوی ایشون فراهم کنه.
استاد ممنون میشم ایراد این نتیجه گیری را بفرمایید
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما.
برداشت شما جالب و زیباست. انگار بانوان می توانند نقش *صندوق توسعه ملی* را ایفاء کنند که برای روزهای مبادا، همسرانشان را *پشتیبانی* کنند. بسیار متشکرم.
👈واژه: #پشتیبانی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۴۲۱۲
#پرسش
استاد در صوتهای هنر زن بودن راجع به معنای کلمه ی صاحب صحبت کردید وفرمودید که مثلا صاحب خانه یعنی نیازمندخانه
وفرمودید که صاحب الزمان که درمورد آقا امام زمان(عج) گفته میشه درست نیست. اما در زیارت هر روز بعداز نماز صبح آقا امام زمان (عج) هم این کلمه گفته شده
اللهم بلغ مولای صاحب الزمان
#پاسخ
سلام و برکات الهی بر شما.
۱ـ از دقت مؤمنانه شما متشکرم.
۲ـ احتمالا در آن صحبت، *تاکید* بر این بوده که *صاحب* اولا: به معنی *مالک* نیست.( و این مثالها را عرض کرده ام که: اصحاب النار، اصحاب الجنه، اصحاب پیامبر، اصحاب فیل ... به معنی مالک آنها نیست.) ثانیا: به معنی *یاور* هم نیست. (زیرا اصحاب النار و اصحاب الجنه، اصحاب فیل .... به معنی یاران نیست.)(بسیاری از اصحاب رسول أکرم صلی الله علیه و آله *یار* که نبودند هیچ بلکه *بــار* و *مزاحم* بودند.)
۳ـ اما *معادل واحد* و مناسبی برای *اصحاب* در فارسی، سراغ ندارم. احتمالا همانجا این موارد را گفته ام: *هم صحبت* ، *همنشین* و *نیازمند.*
۴ـ صاحب در عبارت *صاحب الزمان* هم قطعا به معنی *مالک* و *یاور* نیست. زیرا ظاهرا *زمان* اصلا *وجود حقیقی* ندارد.
۵ـ ببخشید برای *صاحب الزمان،* الآن *معادل فارسی مناسبی* در خاطرم نیست و به نظرم خطور نمی کند.
👈واژه: #صاحب
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۴۲۱۳
#پرسش
... پاسخ اون بزرگوار ...اگر با این نیت که در صورت نشوز یک زن حق هیچگونه تنبیه برای او وجود ندارد سایر آیات حدود و قصاص نیز می بایست ترک یا زیر سوال برود ...
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما و بر آن استاد محترم.
از توجه و پیگیری شما و از پاسخگوئی ایشان تشکر می کنم. اینکه معنی *ضرب* فقط در همین یکجا (از میان ۵۸ مورد) *تنبیه* است (به هر مقدار و به هر شکل)، در بیان ایشان و سایر مترجمین، فقط یک *ادعا* است و به نظر من، *مستدل* و *مستند* نیست و چون این مباحثه به این شکل مفید نیست لذا از ادامه آن خودداری می کنم.
👈واژه: #ضرب
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2