eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۲۸۲ مرز موسیقی کدام است آیا همه ی آهنگها حرام است؟ ... ۱ـ ظاهرا *موسیقی* با احراز *دو* یا *چهار شرط،* حکم *حرام* پیدا می‌کند و ظاهرا ربطی به دستگاه آن ندارد. ۲ـ لطفا هر *حکم فقهی* را فقط از *مرجع* خود بپرسید تا برایتان *حجت* باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۴۲۸۳ میشه لطف کنید کمی از مباهله برامون توضیح بدهید ... سلام و رحمت الهی بر شما و این روز عزیز را خدمت شما و تمام أعضاء محترم گروه تبریک عرض می‌کنم. ۱ـ روز *مباهله* به تمام افراد بشر اعلام شد که *هر انسانی* اگر *اهل الله* باشد، اگر *أهل نبوت و امامت و ولایت* و از *آل محمّد* صلی الله علیه و آله باشد، این *شأن* و *مقام* را دارد که بتواند با *ابتهال* خود، از *خداوند* مجازات و *لعنتی* را برای *دشمن حق* و *تکذیب کننده حق* بخواهد و *فورا* اجابت شود. ۲ـ ضمنا در روز مباهله، و در آیه مباهله معلوم شد که *لعنت* (مانند آمرزش) اولا: *مخصوص خداوند* است و فقط از *جانب خداوند* امکان دارد، ثانیا: لعنت، (مثل امامت) *جعل* می‌شود، ثالثا: مؤمنین باید در این جعل، سهیم باشند: ثُمَّ نَبْتَهِلْ *فَنَـــــــــــجْعَلْ* لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۴۲۸۴ ممکن هست در مورد سوره ی نور و فریضه بودن این سوره توضیحاتی بفرمایید؟ ۱ـ سوره *نور* تنها سوره ایست که خداوند آن را به صراحت *سوره* نامیده است: *سُـــــــــورَةٌ أَنْزَلْناها* ... ۲ـ سوره *نور* تنها سوره ایست که خداوند (احتمالا خواندن و فهمیدن و تنظیم تمام ابعاد زندگی با آن را) *واجب* اعلام فرموده است: سُورَةٌ أَنْزَلْناها *وَ فَرَضْــــــناهـــــــــــــا* وَ أَنْزَلْنا فيها آياتٍ بَيِّناتٍ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (۱) ۳ـ مرجع ضمیر *هــــــا* قطعا کلمه *سوره* است، پس *فریضه* و واجب بودن آن، *تمام* سوره را شامل می‌شود، اما نمی‌دانم به چه دلیل برخی فرموده‌اند: فقط *احکام* این سوره *واجب* است. (در حالی که تمام احکام قرآن واجب است و بیشترین احکام در سوره‌هائی مثل سوره *نساء* مطرح شده و این سوره، احکام فقهی اندکی دارد.) ۴ـ ظاهرا در احادیثی تاکید شده است که این سوره به *بانوان* و *دختران* تفهیم شود. (زیرا به نظر می‌رسد شئونات و کرامت و قداست مقام زن و *نقش* و *تکالیف* بانوان و مهمترین مسائل خانوادگی ـ که اصلی ترین مسائل قرآن و زیربنای جامعه و تمدن اسلامی است ـ در این سوره بیشتر و روشن‌تر بیان شده است.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۴۲۸۵ استاد فرمودی سن و تحصیلات پسر چیه؟ و نظر پدر دختر سن پسر: ۳۸ سن دختر: ۳۵ هر دو ازدواج دوم بعد از طلاق از همسر قبلی تحصیلات هر دو کارشناسی ارشد نظر پدر دختر: مخالف ۱ـ در *ازدواج دوم* طبق نظر فقهاء، *موافقت پدر* ضرورتی ندارد. ۲ـ به نظر می‌رسد آنها اگر *عاقل و بالغ* و اهل *نماز* و *حجاب* باشند و اهل *مشروبات و مواد مخدر و سیگار* نباشند و با هم *توافق* دارند، پس می‌توانند ازدواج موفقی داشته باشند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۴۲۸۷ در مواقع بد اخلاقی دیگران ... سکوت کردن یا کریمانه گذشتن ... چون عبد الرحمن بودن برام مهم بود تو هر رابطه ای که ناراحتی پیش میومد این آیه و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما رو برای خودم میخوندم و می‌گذشتم و شاد بودم الان که ۱۴سال از زندگی مشترکم گذشته به گذشته که نگاه میکنم میبینم این سکوت من هیچ هوشیاری در اونها به وجود نیاورده و الان امتداد همون رفتار و انتظار همون گذشت رو از بچه هام دارند ولی الان نمیتونم سکوت کنم ... ۱ـ امیدوارم قبل از رفتنم یک روزی را ببینم که حداقل *اندکی* از شما بانوان مذهبی، *دغدغه فرزند،* دغدغه *اصلی* شما *نـــــــباشد.* ۳ـ بانوی محترم؛ *عباد الرحمن* قطعا *تمام* اطرافیان نزدیکشان را *جاهل* و فقط خودشان را *عاقل* نمی‌پندارند. ۳ـ لطفا بکوشید در مواجهه با *گفتار* و *رفتار غلط* دیگران، *تکلیف* خودتان را به درستی تشخیص دهید و برای خودتان روشن کنید که آیا لازم است دائما دیگران را *قضاوت* کنیم؟ آیا لازم است دائما *بدبین* باشیم؟ آیا لازم است *اصلاح طلب* باشیم و دائما بخواهیم دیگران را *إصلاح* کنیم؟ ۴ـ پیشنهاد می‌کنم برای اینکه از این *فشار روانی* خودتان را خلاص کنید بهتر است بجای *موضعگیری خصمانه،* فقط با *محارمتان* بیشتر *گفتگو* کنید و *ابهامات* و *ایرادات احتمالی* را فقط بصورت *پرسش* و گاهی در قالب *شوخی* مطرح کنید و هرگز در خودتان آنها را ذخیره نکنید و نگذارید در درونتان به *کینه* تبدیل شوند. ۵ـ لطفا از *دلسوزی مستقیم نسبت به فرزندان* هم تا دیر نشده حتما بپرهیزید. ۶ـ لطفا از آیات دیگر قرآن هم بهره ببرید. مثل این آیه شریفه که می‌فرماید: *الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۴۲۸۸ ... میخوام پایان نامه ارشد بنویسم رشته ام تفسیر وعلوم قرانی هست .میخواستم درزمینه موضوع منوراهنمایی کنید ... ۱ـ درست اینست که نوشتن *رساله* در مقطع ارشد، *اجتهادی* و ثمره *تحقیق مستدل* خود شما و *مقاله* و بیان *قول* و *مواضع قلبی* شما باشد. ۲ـ اینکه (ناأهلان و عوامل استکبار) *رساله* را به *پایان نامه* تقلیل داده‌ و به صورت *إسنادی* درآورده‌اند که معمولا نظرات *خود دانشجو* دخالت چندانی در *انتخاب عنوان* و *محتوای* آن ندارد و دانشجو فقط *نظرات دیگران* را (مثل هر خودرو و لوازم وارداتی) *مونتاژ* می‌کند، باعث شده است که غالب پایان‌نامه‌ها، *دریچه‌ی* تازه‌ای به روی جامعه باز نکنند و ابهام و مشکلی را برطرف نکنند و لذا بسیار *کم‌فایده* و *کم‌ارزش* باشند و بلافاصله، *بایگانی* شوند. ۳ـ پیشنهاد می‌کنم بکوشید *سنت‌ها* و *قوانین ثابت* آفرینش را (که اخیرا مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید کردند.) از قرآن استخراج و آنها را برای عموم مردم و خانواده‌ها، *تبیین* کنید. *شناسائی* این *سنت‌ها* که معمولا با *حروف شرط* در قرآن مطرح شده‌اند، بسیار *آسان* است اما باید بکوشید با استناد به *غزوات* رسول أکرم صلی الله علیه و آله و جنگهای أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و حضرت امام حسن صلوات الله علیه و فاجعه کربلاء و دیگر *مصادیق تاریخی معتبر* از صدر اسلام تا کنون و یا *حوادث* تلخ و شیرینی که در طول این چهل و سه سال انقلاب، رخ داده، با آنها، *صدق وعده‌های الهی* را برای همگان روشن و *اثبات* کنید. ۴ـ البته چون دایره این سنتها تقریبا زیادند، لذا می‌توانید آنها را به صورت *تخصصی* و فقط در یک *زمینه خانوادگی* یا *سیاسی* یا *اقتصادی* و غیره مطرح و *کاربرد* آنها را در زندگی روشن کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۴۲۸۹ ... . به خاطر ظلم هاشون با یک حلالمون کنید کار رو تموم میکنند و بازهم من میمونم که بگم حلالتون میکنم ... اگر دوست دارید دیگران شما را حلال کنند، شما هم بزرگوارانه دیگران را حلال کنید و همانطور که دنبال بهترین *پودر* می‌گردید تا *لکه‌های کثیف* را لباسهایتان پاک کند، قلبتان را هم با ذکر و توجه به خدا از *کینه* پاک نگهدارید تا *نور* حکمت در آن بتابد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۴۲۹۰ اینکه میفرمایید به گذشته برنگردیم پس چطور از تجارب استفاده کنیم ... اینکه *رانندگان* در *پیچ جاده* فقط یک لحظه با *آینه بغل* به *عقب* نگاه می‌کنند، فرق دارد با اینکه شما عجله دارید و تند حرکت می کنید و فرزندتان بارها *برمی گردد و به پشت سرش نگاه می کند.* و خودش و شما را به زحمت می اندازد و مانع رسیدن شما به مقصد می‌شود. استفاده از *کتاب آشپزی* یا *خیاطی* یعنی استفاده از *تجربیات* اما هر روز ورق زدن *آلبوم خاطرات* (آنهم خاطرات تلخ)(و فقط مرور اشتباهات و تخلفات *دیگران* )، انسان را از *رشد* و *تحول* در زندگی باز می‌دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۴۲۹۱ چرا به حضرت لوط و اهل ایشان گفته شده که بروید و به پشت سر نگاه نکنید؟ در پرسشهای قرآنی، من هر بار *تاکید* می‌کنم که لطفا *فقط* به همان *عبارت* بیاندیشید، اما برخی از اعضاء محترم، خودشان را با *تمام آیه* درگیر و از اصل مطلب خود را محروم می‌کنند. پس هیچ *عاقل مؤمنی* نباید *ارتداد* و *عقبگرد* داشته باشد و یک لحظه نباید از *حال* و *آخرت‌نگری* غافل شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۴۲۹۲ با سلام و احترام به أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی و والدین امانتدار.* *هشتاد و پنجمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما اینست که بفرمائید: عبارت: « *يا قَوْمِ؛ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ؟* » (اى قوم من؛ چرا قبل از (جستن راههای) نيكى، عجولانه خواهان بدى هستيد؟) چه « *پیام مهمی* » دارد؟ لطفا فقط به « همین عبارت » بپردازید. *حیّ علی التعقّل.* 👈واژه: ۸۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۴۲۹۳ استاد ، در مورد پاسخی که قبلا داده بودی، من به عنوان مخلوق ، سائل، نیازمند و ......نباید از خالقِ خودم چیزی بخواهم؟ منظورم اینست که ، آیا خود خداوند همچین اذنی را به ما نداده اند؟ پس چرا می‌توانیم، تمام خیرات را از خداوند بخواهیم؟ . ۱ـ هر *نوزادی* در *رشد گویائی* خود ابتدا فقط *صدا* تولید می‌کند و مثلا *ماما* می‌گوید و بعد *یک کلمه* را بیان می‌کند و بعد *چند کلمه* را و بعد *جملات کوتاه* و بعد *جملات بلند* را می‌سازد و کم کم *منظور* خودش را با *کلام کامل* مطرح می‌کند. ۲ـ اما بعد از سن بلوغ، مردم به *دو دسته* تقسیم می‌شوند: اول: آنها که در *طفولیت* (أنگل بودن) خود متوقف مانده‌اند، *طلبکارانه* به *ادّعــــــــا* می‌رسند و در هر زمینه ای *مدعــی* هستند. دوم: آنها که *عاقل* و *مؤمن* و *تشنه دعـــــــــا* و *دعوت* می‌شوند (و دوست دارند بیشتر *میزبان* باشند نه *مهمان* )(یـــار باشند نه بــــار) و به خاطر کثرت *سئوالات* خود، *سیال* و روان و جاری و *طالب* معرفت شده و از زلف *نور* خودشان را به بالا می‌کشانند. ۳ـ پس میان *طلبکار* بودن و *طالب* بودن، به اندازه فاصله *عقل* و *جهل،* فرق است. ۴ـ طفل، می‌خواهد همه حتی خدا، *خدمتکار* او باشند، اما تمام تقاضاهای *عاقل مؤمن* برای اینست که می‌خواهد *در خدمت* باشد. ۵ـ دعای فرد عاقل چنین است: *فی خدمتک سرمدا* ، *قوّ علی خدمتک جوارحی* ... اما دعای *طفل* چنین زشت و احمقانه است: *رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا* (خدایا؛ فقط دنیا را می‌خوام.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2