#قطرات_بارانی_۴۹۹۰
#پرسش
در رویکردی یکی ازمبانی این هست که به بچه برچسب زده نشه.حتی برچسب خوب مثل مهربان .چون عقیدشون اینه که بچه زیرباراین صفت اذیت میشه وبرای اکتسابش دیگه ممکنه خودش نباشه و ...
#پاسخ
۱ـ *هر فرزندی* قطعا *سیادت ذاتی* دارد و قرار نیست والدین به او سیادت بدهند و قرار نیست او *فضائل* را *اکتساب* کند. (این عوامل استکبارند که به دروغ انسان را *محتاج کسب* معرفی میکنند.)
۲ـ البته سیادت فرزند، *بالقوه* است و والدین میتوانند از این *افتخار* برخوردار شوند که در به *فعلیت* در آمدن و *شکوفائی* سیادت فرزندشان، *تسهیلکننده* باشند.
۳ـ پس *تشویق* هر *فضیلت* و صفات مثبتی در تمام افراد بشر، *برچسب* خارجی و دروغی و زورکی *نیست.*
۴ـ اینکه تمام *أنبیاء* و *مرسلین* مأمور بودند *بشیر* باشند، به خاطر اینست که *تشویق* کردن بهترین عامل *فعلیت* یافتن و *نهادینه* شدن *فضائل* و صفات مثبت در انسان است.
👈واژه: #سیادت #تشویق
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۴۹۹۱
#پرسش
در خصوص آیه ۳۱ سوره بقره:شما فرمودید خداوند به حضرت آدم فرمودند که در اینجا منظور به جنس مرد هست که اهل فساد وخونریزی است ولی در تفسیر المیزان میگه منظور بشر هست چه زن چه مرد،میشه توضیح بدید
سوال بعد این هست که مگر آدم وحوا زوج آفریده نشدندکدوم آیه دلالت بر امر به ازدواج این دو را دارد؟در آیه اسکن وانت زوجه الجنه که امر به ازدواج نیست؟
#پاسخ
۱ـ ظاهرا منظورتان *آیه ۳۰* سوره بقره است، که نام *خلیفه* آورده شده و به *جنسیت* آن خلیفه اشاره ندارد.
۲ـ اما *ملائکه* (که ظاهرا فقط *یک جنبه* آن خلیفه را میدیدند) دو *اشکال* را برای او مطرح میکنند.
۳ـ در آیه بعد، خداوند *أسماء* را به *آدم* (نه حوا) تعلیم میفرماید و با *همین فضیلت* او را به *نبوت* میرساند.
۴ـ در *آیه ۳۴* خداوند به *ملائکه* فرمان میدهد همگی به *آدم* (نه حوا) *سجده* کنند. که تمام ملائکه سجده میکنند و *إبلیس* که خودش را مثل ملائکه میپنداشت و *فقط پیگر آدم* را دیده بود و آن *روح الهی* دمیده شده در او را نمیدید، از سجده (که معنی آن متأسفانه در کتابها به روشنی گفته نشده) خودداری کرد.
۵ـ متأسفانه من ندیده ام مفسری به این نکته اشاره کند و آن را توضیح دهد که: اولا: چه ربطی میان آن *دو مشکل* و این *سجده* وجود دارد؟ ثانیا: تا اینجا *حوا* کجا بود؟ و ثالثا: *چرا تعلیم أسماء* و *دستور سجده* برای *حوا* انجام *نشد؟*
۶ـ در *آیه ۳۵* خداوند به *آدم* دستور میدهد که با *زوج خودت* به *آرامش برس* و بعد *هر دو نفرتان* از این بهشت هر جه میخواهید *بخورید* ...
۷ـ متأسفانه من ندیدهام که مفسری توضیح دهد که چرا خداوند اولا: به *حوا* دستور نداد که تو باید *آرامش ببخشی.* ثانیا: چگونه آدم باید میفهید یا فهمید که آن بانو، *زوج اوست؟* (زوجک) ثالثا: آن بانو چگونه باید میفهمید که باید *زوج* آن آدم باشد؟ و چگونه باید *آرامشبخش* باشد؟
۸ـ با توضیحاتی که مجال طرح آنها نیست ثابت میشود که *خلافت* برای *انسانی* جعل شده که از *زوجیت زن و مرد* پدید آمده باشد و *فقط زوج آرام* میتوانند *جانشین خدا* باشند و *کارهای خدا* را انجام دهند اما *تمام مجردینی* که عمداً زوجیت پیدا نمیکنند *جای خدا* مینشینند و (مثل اولهب)(و حماله الحطب) *خدائی* میکنند.
👈واژه: #آدم #حوا #ملائکه #أسماء #زوج #خلافت #آرامش
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۴۹۹۲
#پرسش
... بارها از شما شنیده ام زنان روستایی یا زنان عشایر، یعنی دنبال علم تربیت کودک یا خودشناسی نریم؟ ...
#پاسخ
۱ـ اولا: *تربیت کودک* از هیچ پدر و مادری خواسته *نشده* است، و ثانیا: غالب والدین و خصوصا زنان شهری، اصلا *کتاب* نمیخوانند بلکه *تحمیل* خودخواهیها و *شنیدنیهای* خود را *تربیت* میپندارند، و ثالثا: جز تعدادی انگشت شماری از مردم شهر، به *خودشناسی* اصلا توجهی ندارند، رابعا: افراد شهری عمدتا، *مصرفکننده* هستند و میپندارند که *هر مسئلهای* را میتوان با *پول* حل کرد.
۲ـ در حالی که مرد و زن و کودک و نوجوان و جوان *عشایری* برای تمام فصول سال *برنامه مشخصی* دارند و دائما در حال *فعالیت طبیعی* و *تولید مفید* هستند و فرصتهای خود را به *بطالت* نمیگذرانند. اما افراد شهری (اگر *مجبور* به تحصیل یا کار و آشپزی و مهمانداری نباشند،) هیچ *برنامه مشخصی* برای روز و شب و تعطیلی و فصول مختلف سال خود *ندارند.*
۳ـ در عشایر، غالب رفتارها و احساسات *طبیعی* است و هر فرد کوچک و بزرگی فقط به *خودش* مشغول است و پدیده زشت *چشم و همچشمی* و *مقایسه* و *حسادت* و *توقع* و *طلبکاری* در میان آنها دیده نمیشود. خواب و خوراکشان طبیعی است، بروز تمایلات جنسی آنها طبیعی است، خنده و شوخی آنها طبیعی است و هرگز یکدیگر را زیر *ذره بین* قرار نمیدهند و نقش استاد اخلاق و معلم فلسفه و پلیس و بازجو و مرجع تقلید و حاکم شرع و .... را بازی نمیکنند. *بزرگترها* احترام دارند و *حرمت* هر چیزی را *همه* رعایت میکنند و *زمینه خشونت* و *پرخاشگری* حداقل در خانواده نیست.
۴ـ اما اکثر مردم شهر، از کودکی یاد گرفتهاند که در مهمانی باید رفتار و گفتار *تصنعی* داشته باشند و دائما غرق در *اوهام* و *خیالبافی* باشند و برای هم *فیلم* بازی کنند، دروغ بگویند، پنهانکاری کنند، روی اعصاب هم رژه بروند، حرص و خشم و شهوات یکدیگر را *تحریک* کنند و دائما دل (آشفته خودشان) را با آزار و اذیت دیگران خالی و خنک کنند و هر گفتار و رفتاری را *نیش* و *کنایه* به خودشان تلقی کنند و از همه *متوقع* و *طلبکار* باشند و هیچ کاری به *آینده* خانواده و جامعه و *آخرت* خودشان نداشته باشند.
👈واژه: #زنان #عشایری #روستایی #شهری #تربیت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۴۹۸۳ #پرسش ممنون ازپاسخدهیتان، ولی متوجه منظورتان نشدم، که.. مگراینکه درهدایت شماسهمی
#قطرات_بارانی_۴۹۹۳
#پرسش
با توجه به پاسخ شما استاد آیا این مطلب که مینویسم درست هست؟
پس اگر شخصی به واسطه ناراحتی یا ظلمی در حق دیگری باعث پیشرفت اون شخص بشه، میتونه بعد از مرگش هم از پیشرفت اون شخص نفع ببره؟
#پاسخ
یعنی میفرمائید: اگر *عدو* سبب *خیر* شود باید آن *عدو* از آن خیر *سهمی* داشته باشد؟ آیا *منطقی* و *عادلانه* است؟ یا نه، هر فردی فقط سر سفره *نیت* و *عمل صالح و مؤمنانه* خودش نشسته است.
👈واژه: #ثواب #نیت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۴۹۹۴
#پرسش
برای پسر بچه ۵ساله ای که فعالیت هاش و شور و شوق و سرحالیش نسبت به قبلا کمتر شده اسم نویسی در باشگاه ورزشی متناسب با سنش یا کلاس های مهد پیشنهاد میکنید؟
#پاسخ
لطفا فرصتهای شیرین با فرزند بودن و به *بهانه* او رشد کردن و تجربه آموختن و از زندگی *لذت* بردن خودتان را به دیگران واگذار و خودتان را از آنها *محروم* نکنید.
👈واژه: #لذت #محروم
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۴۹۹۵
سلام و صلوات الهی بر أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی و والدین امانتدار.*
عید *جمعه* و *تجمّع* و *جماعت* و *وحدت* بندگان عاقل و مسلمان و مؤمن بر شما مبارک.
*نود و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که:
*مسخ* در آیه: *وَ لَوْ نَشَاء لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَى مَكَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِيًّا وَ لَا يَرْجِعُونَ* یعنی چه؟
(و اگر صلاح ببینیم آنها را در جایشان *مسخ* مىكنيم كه نه بتوانند بروند و نه برگردند.)
ضمن تشکر از پاسخهای محققانه و مؤمنانه شما عزیزان.
ظاهرا *مسخ* یعنی: *شقاق بدن* از *روح* و *طلاق مخلوق* از *خالق،* که باعث *تغییر شکل* و از *صورتی* به *صورتی دیگر* درآمدن و از *لطافت* افتادن و *سخت* و *غلیظ* و *ثقیل* و *متعفن* شدن میشود.
وقتی انسان، *دنیا* را به *آخرت* ترجیح میدهد و به آن (به عنوان محبوب و معبود) *راضی* میشود، گرفتار *ثقل* و *غلظت* شده و *زمین گیر* میشود: ... *اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ؟ أَ رَضيتُمْ بِالْحَياةِ الدُّنْيا مِنَ الْآخِرَةِ* ... (توبه/۳۸)
پس *مسخ شدن،* انسان را از *جریان* داشتن و از *زندگی* کردن و *با نشاط* بودن، *باز* میدارد و مثل *یک تکه سنگ بیجان* و *بیروح* و *بیروحیه،* او را به *زمین* میزند و از *رشد* و *پویائی* و *تحوّل* و از *قافله حیات طیبه* محروم میکند.
فرد *مسخ* شده (مانند لامپی سوخته)، انسانی *منجمد* است که از یکسو *توان رفتن* و *پیشرفت* و رسیدن به *اقیانوس* را *ندارد* (فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِيًّا) و از سوی دیگر *توان بازگشت* و *توبه* و *استغفار* و *جبران* و *جاری شدن* را هم *ندارد* (وَ لَا يَرْجِعُونَ) بلکه او باید در *لجنزار* و *تاریکی* خودساخته، *رسوب* کند و *بپوسد* و *زجر بکشد.*
*آیه ۶۷ سوره یس* به ما *هشدار* میدهد که برخی از شما مردم، با اینکه ظاهراً شبیه انسانند، اما *درونشان* مثل یک *حیوان* و بلکه مثل یک *باغ وحش آشفته* است که *قلبشان* مثل: *سنگ،* از *عواطف* انسانی و *لطافت* عقلانی و *متانت* منطقی و *الفت* اجتماعی، *خالی* و *تهی* شده است: *ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ ... كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً* ... (بقره/۷۴)
و بارها از روایات معتبر شنیدهایم که *أولیاء الهی* که صاحب *بصیرت* اند، *باطن این مسخ شدگان* را میدیدند و حتی گاهی به افراد خاصی هم آنها را *نشان* دادهاند.
*مسخ* شدن با توجه به *قدرت الهی* میتواند هم در *ظاهر* و هم در *باطن* رُخ دهد، اما چون *دنیا* دار *مکافات* و *مجازات قطعی نیست* و چون *مسخ شدن ظاهری،* برای سایرین، *معلوم* و *قابل فهم نیست* و *هشداری* برای سایرین نخواهد بود، به نظر میرسد آیه فوق، بیشتر *مسخ شدن باطنی* را *هشدار* میدهد که از *عاشوراء* تا به امروز، *نمونههای* زیادی از این *افراد وحشی* و بسیار *خشنتر* از *حیوانات درنده* را به وضوح در *جهان* و در *منطقه* و همین روزها در *کشورمان* میتوانیم ببینیم.
*خدایا؛* ما و مردم ما را از این *شقاق بدن از روح* و *غلبه نفسانیت بر عقلانیت* و از این *ثقل* و *غلظت* و *قساوت* و از این *توحش ددمنشانه* حفظ فرما.
👈واژه: #مسخ #بقره #یس #توبه
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا
@dr_ghofrani2
*اطلاعیه:*
إن شاء الله تعالی، *هفتمین* جلسه دور دوازدهم کلاس *مفاهیم قرآن از زبان قرآن،* امروز *یکشنبه ۲۹ آبان* ۱۴۰۱ از ساعت: *۱۴.۳۰ تا ۱۵.۴۵* برگزار میشود و به این *پرسشها* میپردازیم:
۱ـ أکثر مردم « *چه چیزهائی* را به *یاد* » نمیآورند؟
۲ـ چرا برخی از مردم با « *تذکّر* هم *هوشیار* » نمیشوند؟
۳ـ به « *یاد نیاوردن* » عامل چیست؟
۴ـ چرا خداوند فقط « *جلیس الذاکرین* » است؟
۵ـ « *زبان خداوند* » چیست؟
۶ـ « *آیه* » چیست؟ و برای « *کیست؟* »
۷ـ چند « *نمونه* از *معجزات الهی* » برای عموم مردم؟
۸ـ « *آیات پنهانی* برای *هشت گروه خاص* » کدامند؟
۹ـ أکثر مردم در گذشته با « *آیات الهی* » چه کردند؟
۱۰ـ أکثر مردم با « *آیات الهی* » چه برخوردی دارند؟
۱۱ـ تأثیر « *آیات* در *مؤمنین* » چگونه است؟
۱۲ـ فرق « *آیه* با *آیات* » چیست؟
از تلاش شما برای *یافتن پاسخ* این پرسشها از *قرآن* و از حضور به موقع شما در کلاس، متشکّرم.
*نشانی* کلاس:
https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-ghoran110
*صوت* این کلاس علاوه بر *کانال تسبیح ۱ و تسبیح ۱۲* در *گروه زیر* بارگذاری می شود:
*ble.ir/join/MGU1MmFiMW*
*اطلاعیه:*
إن شاء الله تعالی، *ششمین* جلسه کلاس *زندگی از منظر سوره یس* امروز: *دوشنبه ۳۰ آبان* ۱۴۰۱ از ساعت: *۱۴.۳۰* تا: *۱۵.۴۵* برگزار میشود و با عنایت الهی به این پرسشها میپردازیم:
۱ـ « *۱۲ خصوصت ویژه رسولان* » بعد از خاتم الأنبیاء کدامند؟
۲ـ « *قبول یا رد رسالت رسولان* » چه تأثیری در زندگی بشر دارد؟
۳ـ آیا « *أنبیاء و مرسلین* ممکن است *اشتباه* » کنند؟
۴ـ با اینکه « *هر فردی، رسالتی دارد* چرا قرآن به آن *توصیه* » نمیکند؟
۵ـ قرآن « *کدام مقام* » را برای ما پسندیده که کار « *رسالت* » را هم انجام میدهد؟
از تلاش شما برای *یافتن پاسخ* این پرسشها و از حضور شما در *اول وقت* تشکّر میکنم.
نشانی کلاس:
https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-ghoran110
ضمنا *صوت* این کلاس، علاوه بر کانال *تسبیح۱* و *تسبیح ۱۰* در گروه زیر هم بارگذاری میشود:
ble.ir/join/YzhhMDIzM2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطرات بارانی _ ۴۹۹۶
👈 نوع فایل: کلیپ
👈 زمان: ۵۰ ثانیه
👈واژه: #رهبری #آینده_کشور
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۴۹۹۷
#پرسش
اگرکسی فرزندصالح ویاناصالح داشته باشد، درآخرت اوهیچ تاثیری ندارد؟
#پاسخ
در قیامت انسان فقط بر سر سفره *عملکرد خودش* قرار میگیرد، پس *هر فردی* اگر در *صلاح* یا *فساد* دیگران، *مقصر* باشد، به اندازه *سهمش* باید *مجازات* شود یا *پاداش* دریافت کند.
👈واژه: #عملکرد_خودش
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۴۹۹۸
#پرسش
دختر ۸ سالهای دارم ارتباطش با من و پدرش خوبه ... اما دوست داره در هر کاری بهترین و بدون عیب و نقص باشه. و ... همچنین از پاسخ به همکلاسیهاش دریغ نمیکنه ولی میگه بغل دستیم اونقدر سوال میپرسه که من کلافه میشم ...
#پاسخ
۱ـ یکی از *وظائف* همسران و والدین و معلمین و مسئولین و یک *راهکار مفید* برای عبور از موانع و حل بیشتر مسائل امروز، اینست که *نگاه* همسر و فرزندان و مردم را به *آینده* جلب کنند.
۲ـ میتوانید به فرزنتان بفرمائید: این شرائط باعث میشوند که شما *مادری* بهتر و مهربان تر و پُر حوصله تر و صبورتر از من شوی و اگر بخواهی *معلم* شوی، معلم موفقی شوی.
۳ـ شاید لازم باشد (خاطره ای را از کمک گرفتن خودتان در دوران تحصیلتان نقل کنید و) به او بگوئید: سالهای بعد در دبیرستان و دانشگاه که درسها و کتابهای بیشتری را باید بخوانی این احتمال هست که خود شما لازم باشد از همکلاسیهای خودت *کمک* بگیری.
۴ـ در حین آشپزی و یا زمانی که خودتان به کاری مشغولید و فرزندتان هم در کنار شماست برایش از نمونه های *صبر* و *پرظرفیتی* أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم در مواجهه با *پرسشهای* دیگران تعریف کنید. (مثل سئوالات بنی إسرائیل)
۵ـ در هر حال مراقب باشید که *خود شما* از کلافه شدنهای او *کلافه* نشوید و با *تشویق* و شیرین زبانی و اینکه *خوش به حال بچههای تو، چه مادر خوب و صبوری خواهند داشت* .... بتوانید از این هیجانات برای *بلوغ* او استفاده کنید.
👈واژه: #نگاه
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۴۹۸۲ #پرسش استاد این قضیه نسبت به مادر و فرزند هم باید به نظرتون اینگونه باشه؟ مثلا
#قطرات_بارانی_۴۹۹۹
#پرسش
... ما مثل زنان عشایر زندگی نمیکنیم اونا تو طبیعتن روحیه شون فرق میکنه سبک زندگی نیازمند کار زیاده ولی ...
#پاسخ
بانوان شهری زیادی در *منزلشان* برای خودشان و یا فرزندان و همسایگانشان کارآفرین هستند. بکوشید شما هم حداقل برخی از مایجتاج منزل خودتان (و برخی از بستگانتان)(مانند: رب، ترشی، کنسرو، سرکه، آبغوره؛ آبلیمو، ...)(و برخی صنایع دستی، اسباب بازی، پوشاک ...) را حتی الإمکان خودتان تولید کنید و خودتان و اهالی خانواده را به *تعمیر* وسائل شخصی و لوازم منزل تشویق کنید.
👈واژه: #عشایر #کارآفرین
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا
@dr_ghofrani2