eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۳۵ ۴۳۳ 📌همراه با نظرات شما لطف کردین، ممنونم که صبورانه پاسخ میدین، ولی احادیث در این باره زیاده ولی از درستی سندشون نمیدونم، مثلا رسول اکرم(ص) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار مى‏‌دهد»، (بحارالانوار، ج ۶۳) رسول گرامى اسلام(ص) روایت شده که آن حضرت روزى از قبرستان بقیع می‌گذشت؛ در آن‏‌جا فرمود: «به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم‏ زخم در این جا آرمیده‏‌اند «(تفسیر منهج‏‌الصادقین، ج ۹). شاید در دادگاه نتونیم اثباتش کنیم ولی تو روایات گفته شده که چشم زخم حقه و همچنین از شر حسود به خدا پناه می بریم، و من شر حاسد اذا حسد اولا: در متن احادیثی که نقل کردید کلمه « چشم زخم » نیامده و ترجمه آن « *عمدا غلط* » است و مترجمین به خود اجازه داده اند کلام منتسب به معصوم را (لابد قربه الی الله) تغییر دهند. ثانیا: ظاهرا اکثر بنی اسرائیل با همین « احادیث جعلی » (به نام تورات شفاهی) سر از صهیونیسم و تجاوزگری درآوردند و مسلمین هم بلافاصله پس از ارتحال رسول أکرم صلی الله علیه و آله گرفتار « *اخبـاری گری* » شدند و أهل شیعه و سنی به نحو موذیانه ای از « عقل و قرآن و أئمه أطهار » دور نگهداشته شدند. این مسئله آنقدر در بنی اسرائیل انحراف ایجاد کرده و « قابل پیش بینی » بود که رسول أکرم صلی الله علیه و آله به صراحت و قریب به این مضمون فرمودند: *اگر حدیثی از من برایتان نقل شد که با قرآن تطبیق نداشت آن را به سینه دیوار بکوبید.* حسادت مثلا رئیس جمهور خائن و دروغگو به مقام معظم رهبری چه ربطی به چشم او دارد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۳۶ ۴۳۳ با عرض سلام، ببخشید استاد پس چرا آیت الله بهجت رحمه الله در پاسخ به سوال رفع چشم زخم راهکار داده اند؟ ممنونم اولا: من راهکار ایشان را ندیده ام. اما قطعا آن راهکار، برای « *اصلاح نگاه و نیت و گفتار و رفتار* » و « رفع نگرانی » سئوال کننده است نه « دستور به وایتکس زدن به چشم افراد شور چشم ». ثانیا: نظر ایشان فی نفسه، « حجت » نیست. و این خرافه اصلا ربطی به احکام و فقیه و اجتهاد ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۳۷ ۴۳۳ من اینطور نتیجه گرفتم که به خاطر همین دید نادرست و به دنبال آن نگرانی که به وجود میاد باعث میشه که امواج منفی در زندگی من اثر بزاره، که به واسطه ذکر و اعتماد به خدا اثر اون انرژی بد از بین میره؟؟؟ از منظر قرآن، انسان « قطعا » و یقینا در هر شرائطی حتی در اسارت و زندان هم « *مختـار* » است. پس اینکه روانشناسان انسان را « *محصول وراثت* » و جامعه شناسان » انسان را « *محصول محیط* » می پندارند، « *خلاف عقل و وحی و قوانین تمام کشورها* » و « *دروغی* » است که دولتهای خائن و مزدور استکبار جهانی می کوشند به مردم « *تلقین* » کنند. قبلا در جلسات حضوری در باب ازدواج و در همین گروه عرض شد که: از منظر قرآن، « والدین، همسر، فرزندان، بستگان، دوستان، دشمنان و حتی ابلیس » هرگز « *نمی توانند* » انسان را به کاری « *مجبـــور* » کنند. پس « امواج منفی » « شوری یا شیرین چشم !!! » و « انواع ویروس ها و میکربها » تا « *من، آسیب پذیر و تهاجم پذیر، حقارت پذیر نباشم* » بر من غلبه پیدا نمی کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۳۸ ۴۳۵ 📌همراه با نظرات شما بله، این طور شنیده ام که در اثر حسادت و تعجب از امری ، اثری سوء بر شخص مقابل مترتب می شود. دکتر غفرانی متأسفانه بسیاری از مطالبی که از گویندگان مختلف « شنیده » می شود « درست و تمام » نیستند. به همین خاطر انسان به خاطر « شنوایی اش » *مسئول* است (یعنی مورد بازخواست قرار می گیرد.) که اولا: هر حرفی را نشنود، ثانیا: به فرمایش حصرت عیسی بن مریم سلام الله علیهما، باید « *نقاد الکلام* » باشد. یعنی: وقتی سخنی را می شنود با عقلش ارزیابی کند و از « أحسن » آن تبعیت کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۳۹ ۴۳۳ 💥دکتر غفرانی اگر به خود شما گفته شود که « شتری » به خاطر « شوری چشم » فردی، کشته و در دیگ پخته شده باور می کنید؟ غالب افراد در قبرستانهای تمام کشورها یا با جنگ کشته شده اند یا با بیماری یا با پرخوری و یا از گرسنگی از بین رفته اند. چند « مرده » در جهان سراغ دارید که بر سنگ قبرشان نوشته شده باشد آنها با « چشم شور » مرده اند؟ (ضمنا چون چشم انسان از « پیه » ساخته شده لذا آب چشم تمام افراد بشر باید شور باشد تا سالم بماند.) به نظر شما آیا با این همه آمادگی افراد تحصیلکرده برای پذیرش انواع خرافات، جامعه ما استحقاق ظهور بالاترین جلوه حق را دارد؟ بسیار تأسف بار است که تعداد قابل توجهی از دختران مجرد حاضر در همین گروه (پس از رد کردن چندین خواستگار) باورشان اینست که « سحر » شده و « بختشان » بسته شده و با مدارک فوق لیسانس و دکتری، از من سراغ رمال و دعانویس و سرکتاب باز کن « مطمئن!!! » را می گیرند. 🔸ممنونم، بله استاد درست می فرمایید، ولی با توجه به این که رشته تخصصی برخی بزرگان علوم دینی است و این مطالب را تایید کرده بودند( و هم چنین در صفحه آیت الله جاودان راجب این مورد مطالبی آمده است)، بنده این بیانات رو پذیرفتم. البته به تجربه این مورد را مشاهده کردم که در اثر تعجب کسی از چیزی ، آسیبی در لحظه به آن رسیده. (شاید به نظرم به لحاظ علمی هم با توجه به نظریه امواج قابل پذیرش بوده) در واقع به فرموده شما باید ذهن را از این مطالب خالی نموده و در جهت دفع بلا و گرفتاری بعد از تفکر و عمل صحیح، به حرزها و دعاهای نقل شده معتبر از ائمه رو آوریم؟ 💥 دکتر غفرانی اینکه در *اکثر ترجمه های رایج قرآن* ، برخی از کلمات آن « *بد یا غلط و یا ناقص* » ترجمه شده اند و مثلا: « رسول » را « نبی و پیامبر »، و « حرث » را کشتزار و محل بذرافشانی، و « رب » را پروردگار ترجمه شده اند، این کثرت دلیلی بر درستی کار آنها نیست. غلطهای رایج و مصطلح در میان بزرگان هم کم نیست. خود آن بزرگان هم حتما راضی نیستند کلام آنها در کنار کلام خدا در قرآن قرار بگیرد. چیزی که شما و بعضی از افراد تجربه کرده اید « *هم زمانی* » است. اگر مثلا فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله از دنیا برود و هوا طوفانی شود، این همزمانی دلیل بر این نیست که آن علت این است. *اوج مناجات شعبانیه* اینست که « *إِلَهِي؛ هَبْ لِي كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَيْكَ* »، یکی از موارد این انقطاع، انقطاع از خرافات و حرفهای غلطی است که ممکن است افراد خوب ناخودآگاه می زنند. انقطاع از ملاک قرار دادن « اشخاص خوب اما غیر منصوب » باشد، انقطاع از دهن بینی باشد. انقطاع از ساده لوحی باشد. آیا گمان می کنید طلحه و زبیر و بسیاری از صحابه و ابو موسای أشعری و عمر سعد و فرزند اول امام صادق صلوات الله علیه و فرزند امام هادی صلوات الله علیه .... آدمهای معمولی و بی علم و معرفتی بودند؟ پس باید به بزرگان احترام بگذاریم و از « بیان و تبیین » آنها بهره ببریم اما یادمان باید بماند که آنها، « امام و حجت » ما نیستند. از فرازهای بسیار زیبا و مهم وصیتنامه شهید سردار سلیمانی، ضمن احترام به مراجع و علماء برجسته این توصیه بود که در حمایت از مقام معظم رهبری نباید کوتاهی کنند و نباید از این دولت فاسد و مفسد و خائن حمایت کنند. (این تذکر با صدای بلند یعنی برخی در آن سطح بالا، آن را نمی فهمند.) یعنی ممکن است شخصی آیه الله منتظری و شاگرد حضرت امام رحمه الله باشد اما اشتباه کند، اشتباه بگوید، اشتباه موضعگیری کند. پس لطفا بکوشید تمام مطالبتان را با استدلال عقلی یا استناد قرآنی مطرح و از « اشخاص سرشناس » هم فقط سخنان مستدل و مستندشان را نقل کنید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۴۰ ۴۳۳ پس معنی آیه و ان یکاد الذین .....چیست؟ کفار با چشمانشان چه فعلی انجام دادند؟ لطفا خود شما ترجمه آن را بیابید و اینجا بنویسید. و کلمات آن را یک به یک بررسی کنید و ببینید آیا در آنجا کلمه « عین » آمده؟ (آیا در هیچ حدیثی *ابصـار* برای چشم زخم آمده است؟) و حداقل این را ببینید که آیا « کفار صدر اسلام فعلی *انجام دادند؟* » یا کفار هر زمان فعلی *انجام می دهند؟* » 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۴۱ اینکه تفاوت وسمع دعایی اذا دعوتک واسمع ندایی اذا نادیتک واقبل علی اذا ناجیتک در چیست؟ ۱ـ گاهی شما به مراسمی (مثل: عروسی، ختم، جلسه سخنرانی، جلسه آموزشی، جلسه انجمن أولیاء و مربیان، مسجد محل یا راهپیمایی ۲۲ بهمن و یا ....)، با تلفن، پیامک، نامه، اطلاعیه، رادیو، تلویزیون، رجوع مأمور به در منزل، از طریق بستگان، دوستان و یا وسائل دیگر، « *دعــوت* » می شوید. یعنی: حضور شما و دانش شما و تجربه شما و امکانات شما و حمایت شما ، « *مورد نیـاز* » دعوت کننده است. ۲ـ اما گاهی همسر یا فرزندتان را فقط « *صـــدا* » می زنید، ۳ـ گاهی با همسر یا دیگر محارمتان، « *در گوشی صحبت می کنید* » و « اســــراری » را در گوش او، « نجوا » می کنید. لذا در مناجات شعبانیه عرض می کنیم: خدایا؛ وقتی تو را با نگاهم، زبانم، رفتارم، اخلاقم، عمل صالحم، اطاعت مؤمنانه ام، « *دعوت* » می کنم، آن را « *إجابت کن و بپذیر* »، و وقتی تو را « *صـــدا* » زنم و « *مخاطب* » قرار می دهم، به من « *توجــه* » کن، (به من اهمیت بده)(آدم حسابم کن!) و وقتی با تو، « *راز و نیاز و به گناهانم اعتراف* » می کنم، لطفا مرا به حضور بپذیر و قبولم کن. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۴۲ ۴۳۳ آیه و ان یکاد الذین کفروا.... مگه در تایید چشم زخم نیست؟ « چشم‌زخم » یا « شورچشمی »، هیچ مبنایِ « علمی، تجربی، عقلی و قرآنی » ندارد. متأسفانه برخی افراد، *« بدون ارائه هیچ دلیلی »،* فقط « ادّعا » کرده اند که ۱ یا ۲ یا ۳ آیة قرآن، درباره « چشم ‌زخم است که در بررسی این دو سه آیه خلافش إثبات می‌شود. مهمترین آیه ای که آن را به چشم زخم مربوط می پندارند آیات ۵۱ و ۵۲ سوره قلم است که مثل خیلی از آیات دیگر قرآن، غلط و ناقص و بد ترجمه شده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۴۳ ترجمه ای که المیزان دیدم: کسانی که کافر شده اند بعد از شنیدن قرآن تو را با چشم زخم خود سرنگون کنند و میگویند او مجنون است . - درست میفرمایید , کلمه عین بکار نرفته است -کفار هم هر زمان در حال ضربه زدن به دین و اسلام بوده اند . ممنون استاد از روشنگریتون . *اولا:* به استناد فرمایش امام صادق صلوات الله علیه که (قریب به این مضمون) می فرمایند: قرآن را به نحوی بخوانید که إنگار *بر شما نازل شده* و شما مخاطب هر آیه ای از آن هستید. و به استناد آیات متعدد قرآن، *قرآن برای تمام مردم در تمام جهان و در تمام زمانها* تا قیامت است و منحصر و محدود به زمان رسول أکرم صلی الله علیه و آله نیست. *ثانیا:* در ترجمه دو آیه انتهایی سوره قلم ظاهرا به این نکات توجه نشده است: وَ *إِنْ يَكــــادُ* الَّذينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُـــوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ (۵۱) وَ ما هُوَ إِلاَّ ذِكْــرٌ لِلْعالَمينَ (قلم/۵۲) ۱ـ یکاد، مضارع است و ماضی نیست پس منحصر به زمان رسول أکرم صلی الله علیه و آله نیست. ۲ـ این رفتار و واکنش أهل کفر، در مقابل « *شنیــــدن ذکـــر* »، (لَمَّا سَمِعُـــوا الذِّكْرَ) تکرار می شده و هیچ ربطی به زیبایی چهره ایشان نداشته است. ۳ـ در عبارت: « لَمَّا سَمِعُـــوا الذِّكْـــرَ » به مصداق این « ذکری که با الـ آمده » توجه نشده است. ۴ـ در عبارت: « وَ يَقُولُونَ: *إِنَّــــهُ* لَمَجْنُونٌ (۵۱) وَ ما *هُـــوَ* ... »، به مرجع این دو ضمیر « ـه و هو » هم توجه نشده است. « التحقیق » می‌گوید: و إن یکادُ لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ: یعنی: می‌خواهند تو را با نگاه های حسودانه خود به سقوط بکشانند. نکتة اول: پس این آیه، هیچ ربطی به « زیبایی و دیدنِ رسول أکرم صلی الله علیه و آله » ندارد. زیرا « کُفّارِ خودپرست »، هر وقت « ذکر » را « می‌شنیدند » آن « نگاهِ حسودانه و دشمنانه » را ابراز می‌کردند. نکتة دوم: با توجه به « فعلِ: یکادُ و یقولون »، و با توجه به اینکه قرآن برای « همة زمانها » است، پس این آیه، « محدود به آن حضرت » نیست، بلکه کُفّار در هر زمانی، از « پیام‌ها و بیانیه‌ها و تذکّرات خیرخواهانه و از مدیریت مقتدرانه رهبرِ الهی » متنفّرند. نکتة سوم: گفته اند مراد از « الذِّكْرَ »، حضرتِ « أمیرالمؤمنین » صلوات الله علیه هستند، که « أهل كفر و نفاق »، حاضر به شنیدن نام و مقامات و فضائل آن حضرت نیستند. نکتة چهارم: « وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ »، این « ناسـزاگوییِ » دائمی آنها، حکایت از این دارد که آنها با « تبلیغات رسانه‌ای »، قصدِ « تخریبِ شخصیتِ رهبرِ الهی » در « اذهانِ مردم » را دارند. نکتة پنجم: رسول أکرم صلی الله علیه و آله و أئمه أطهار صلوات الله علیهم، هیچگاه نفرمودند این آیه مربوط به « من » است و هیچگاه توصیه نکردند این « آیه » را بر سر درِ منازل و دیوار اتاقهایتان نصب کنید. نکتة ششم: *هیچ مفسری،* هیچ « روایتی » را در ذیلِ این آیه در ارتباط با چشم زدن، نقل نکرده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۴۴ ۴۴۱ 📌همراه با نظرات شما استاد من یک حدسی میزنم ، پس اگر دقیق نیست ، ببخشید! : که با توجه به اولی الایدی و الابصار یعنی آدمهای صاحب نظرات دقیق علمی که از ظرایف یک بحث آگاه هستند با توجه به اینکه آنها هنگام شنیدن قرآن دچار این حالت شده اند در حقیقت این کار کفار نه یک چشم زدن ساده بلکه نوعی کار فکری و حیله گری برای انحراف تلاشهای حضرت رسول بوده که بتوانند ایشان را ساقط کنند چراکه در ادامه آیه هم بحث حول قرآن و ذکر بودن آن است 💥 دکتر غفرانی: أحسنت به شما. ظاهرا ترجمه درست این بخش از آیه ۴۵ سوره ص همین است و توضیح بعدی شما صحیح است. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۴۵ ۴۴۱ 📌همراه با نظرات شما در این آیه کلمه «ابصار» که جمع بصر است به کار رفته است. فرق است بین کلمه «بصر» و کلمه «عین» ، همان طوری که در فارسی هم فرق است بین کلمه «دیده» و کلمه «چشم» . «عین» که فارسی آن «چشم» است نام عضومخصوص و معهود است با قطع نظر از کار آن، ولی کلمه «بصر» و همچنین فارسی آن «دیده» از آن جهت به چشم اطلاق می شود که کار مخصوص «دیدن» (ابصار) از آن سر می زند. لذا این دو کلمه اگر چه اسم یک عضو می باشد ولی مورد استعمال آنهاتفاوت دارد. وقتی که یک شاعر می خواهد تناسب و زیبایی چشم معشوق را توصیف کند ونظر به عمل دیدن ندارد لفظ «چشم» را به کار می برد. در این مورد استعمال لفظ «دیده» صحیح نیست زیرا در اینجا عنایت به خود چشم است، به درشتی و ریزی ومشکی یا میشی یا خماری بودن آن است، مثل اینکه شاعر می گوید: دو چشم مست تو خوش می کشند ناز از هم نمی کنند دو بد مست احتراز از هم ولی وقتی عنایت به کار چشم یعنی عمل دیدن باشد کلمه «دیده» را به کارمی برند. شاعر می گوید: «دیده را فایده آن است که دلبر بیند» . در آیه مورد بحث چون عنایت به کار چشم یعنی عمل دیدن است کلمه «ابصار» به کار رفته است نه کلمه «عیون» . 💥 دکتر غفرانی توضیحاتتان بسیار عالی است. ممنون. کاربرد بیانات شما درباره « بصر و عین » را در توضیح احادیث این بحث خواهیم دید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۴۴۶ استاد شرمنده امام زمانیم کاری که براشون انجام نمیدیم انگار که مانع ظهورشون هم هستیم استاد نمیدونم حق این همه پرسش دارم یا نه....ولی اینجا یه مسئله دیگه مطرح شد، من شنیدم با سحرو دعا نوشتن انسانها از اجانب اجنه بد اذیت میشن؟؟؟، بازم همممم روایات در این زمینه جنیان کافر، جز اینکه (مثل شبکه های رادیویی و ماهواره ای دشمنان) مردم را « وسوسه » کنند، *کمترین دخالتی در قلب و در زندگی هیچ انسانی ندارند.* الَّذي يُوَسْوِسُ في‏ صُــــــــدُورِ النَّاسِ (۵) مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (۶) 🍃واژه: @dr_ghofrani2