#قطرات_بارانی_۶۴۷۷
#پرسش
در ذهنم تفکراتی داشتم بلند از جنس افکار دانشجویان فلسفه که میخواستند دنیا را تغییر دهند اما حالا فقط میخواهم در راهی باشم که خدا میخواهد در آن راه باشم، میخواهم کتاب های تدبر را بخونم به نیت دست یابی به این پرسش، ممکن است شما بفرمایید چکار کنم تا بفهمم برای چه هستم و خدا انتظار دارد چکاری کنم؟
#پاسخ
پیشنهاد من اینست که *انس روزانه* با قرآن داشته باشید و به *خودشناسی* بپردازید و اگر هنوز ازدواج نکرده اید *آمادگی* خود را از هر نظر برای این *مهمترین تکلیف* خود افزایش دهید و از کتابهای مرحوم آیه الله حائری شیرازی استفاده کنید.
👈واژه: #تدبر #خودشناسی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۴۷۸
#پرسش
... من باید چکار کنم باید نیتم را برای انجام کارهای بزرگ بگیرم یا کارهای کوچک استاد باید چگونه باشم؟
#پاسخ
اگر هنوز ازدواج نکردهاید *تمام انرژی* خود را صرف *آمادهسازی* خود برای انجام ازدواج *اسلامی* و *جهادهمسرداری* کنید. زیرا *بدون خانوده سالم* در تراز قرآن، به *جامعه سالم* نمیرسیم و زمینه لازم برای ظهور رخ نمیدهد.
👈واژه: #ازدواج #اسلامی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۴۷۹
#پرسش
چکار کنم تا حرف دیگران برایم مهم نباشد؟ ببخشید استاد سوال هایم زیاد شد، گفتگوهای کودکانه ام را ببخشید اما درگیری هایی بود که با خود داشتم و میخواهم با یافتن پاسخ هایشان تکلیفم را بدانم. ای کاش امام زمانمان بودند نزدشان میرفتم حضوری از ایشان سوال میپرسیدم، یک ماموریت هم می دادند و به ایشان میگفتم فقط همین کار را که بکنیم خدا و شما راضی هستید؟ تأییدشان و تکلیفم را میگرفتم و تمام.
#پاسخ
*امام زمان* شما در ابتدا *رسول باطنی* و *عقل* شماست تا به اطاعت از او نرسید قطعا و یقینا به *اطاعت از رسول ظاهری* هم نمیرسید. *خودشناسی* و *خودسازی* و *آماده* شدن برای ازدواج عاقلانه و *اسلامی* مهمترین *تکلیف* هر دختر و پسر است. آنقدر رشد کنید که سخنانتان را *کودکانه* نبینید تا بتوانید *نگاه* یک پسر زمینی را *آسمانی* کنید. لطفا آنقدر عاقل و مؤمن و آگاه شوید که ازدواج *اسلامی* را برای *شکوفائی* و *تعالی* و *تقرب* خود بسیار *راحت* ببینید و مثل پزشکی که از بیمارانش *نمیترسد* بتوانید با *هر شوهری،* زیباترین گفتار و رفتار و اخلاق را ابراز کنید و مثل حضرت آسیه علیها سلام با شوهری مثل فرعون به *اوج بندگی* برسید.
👈واژه: #امام_زمان #اوج_بندگی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۴۸۰
#پرسش
عذر خواهی می کنم پاسخ موکب های قبل کجا قرار داده میشوند؟ بنده هنوز ذهنم توی موکب های قبل جامونده😢
#پاسخ
در کانال *تسبیح۲* میتوانید پرسش و پاسخ های *موکب های قرآنی* را بیابید.
👈واژه: #موکب_های_قرآنی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۴۸۱
#پرسش
ما چند خواهر و برادریم. که من بزرگتر هستم و نوع تربیت در خانواده ما از زمان من تا آخرین بچه خیلی خیلی محسوس متفاوت بشه. و همچنین میزان درآمد پدر و وضع مالی نیز از زمان من تا به آخرین فرزند خیلی تغییر کرد.
حال به خاطر همین دوگانگی من هم ازدواجی ساده و شاید با غیر هم کفو خودم داشتم و الان هم زندگی ساده ای دارم و مدرک دانشگاهی ساده ای نیز برخوردارم. اما دیگر اعضای خانواده همگی هم تحصیلکرده هستند در دانشگاه های خوب و هم از تمکن مالی زیادی برخوردارند. من همیشه یه بغضی ته دلم هست و ... من همیشه اون احساس سرخوردگی رو دارم و سایرین هم نگاه از بالا به پایین رو به من دارن. میشه راهنمایی بفرمایید من چه کار کنم تا کمتر درگیر این احساست بشم؟ ... مشکل من هم الان گذشته نیست مشکلم فرق زیاد بین زندگی من و خواهر برادرانم هست
که گاهی باعث این نگاه بالا به پایین نسبت به من هستند. و این خیلی اذیتم میکنه. و احساس ضعف میکنم بینشون.
#پاسخ
۱ـ بانوی محترم، اگر انسان *بالاترین مدرک* و *بیشترین ثروت* و *امکانات* را هم به دست آورد اما با *احساس حقارت* خود مبارزه نکند و تا وقتی از *مقایسه* کردن خود با دیگران صرفنظر نکند، این احساس *خودکمبینی* او را عذاب میدهد.
۲ـ بکوشید از *گذشتهنگری* و مرور خاطرات والدین و خود و دیگران بپرهیزید.
۳ـ بکوشید *نعمتهای فراوان خدادادی* و *ظرفیتها* و *نکات مثبت* خود و همسر محترمتان را دائما *مرور* و دائما به خاطر آنها از خداوند *تشکر* کنید.
۴ـ بکوشید *انس روزانه با قرآن* داشته باشید و با صحیفه سجادیه و کتابهای معتبر بر *عقلانیت* و *معرفت* و *ایمان* خود بیفزائید و این را خوب بفهمید که تمام *أغنیاء* و *فقراء* و *مدرکداران* و افراد *بیمدرک* فقط با *کفن* از دنیا میروند و در قبرستان هیچ فرقی با هم ندارند، لذا آنچه برای *سعادت* انسان خیلی مهم است *عاقبت* و *آخرت* و *نظر خالق* اوست.
۵ـ پس بکوشید با کمک گرفتن از همسر محترمتان برای *تمام کارهای* روزانه و هفتگی و ماهانه خود *برنامهای* جامع و متنوع *بنویسید* و طبق آن عمل کنید.
۶ـ بدانید که بسیاری از متمکنین و مرفهین بالانشین شهرها، *حسرت* زندگی *ساده* افراد پائین شهر را میخورند.
امیدوارم با تلاش برای موارد فوق بتوانید بر *ذهنیت* و *اوهام* و *خیالبافی* و *نفسانیت* خود غالب شوید و *مؤمنانه* با هر گونه تنبلی، توجیهگری، بهانهتراشی، پرخوابی، پرگوئی، مقایسه کردن، غلبه کنید و بر نکات مثبت و هنرمندی و ابتکار و خلاقیت خود بیفزائید و *محبوب* همسر و فرزندان و خالق خود شوید.
👈واژه: #محبوب #مقایسه
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۴۶۵ #پرسش *بنده سوالم در جهت رفع مشکل جسمی همسرم نبود* سوالم این هست که با توجه به
#قطرات_بارانی_۶۴۸۲
#پرسش
استاد عزیز پس این که طبق آیات قرآن میفرمایید بدون مباشرت نمیتوان به بشارت رسید و یا رابطه جنسی لازمه تحقق زوجیت هست چه میشود؟
آیا امکان دارد زن و شوهری مانند دو دوست بدون لذت جنسی با هم زندگی کنند و به بشارت برسند؟
#پاسخ
*مباشرت* زن و شوهر *مراتب* فیزیکی و عاطفی مختلفی دارد و منحصر به *روابط فیزیکی* و *بچهدار شدن* نیست. زن و شوهران متعددی را سراغ دارم که با وجود *محدودیتها* روابط عاطفی و عاشقانه بسیار جذابی دارند.
👈واژه: #مباشرت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۴۸۳
#پرسش
ممنون میشم بفرمایید آیا منبعی ، کتابی هست که بتوان از احوالات انسان در عالم بزرخ دانشی کسب کرد؟
#پاسخ
ما موظف به *زندگی* عاقلانه و مؤمنانه در *دنیا* هستیم و *نیازی* به اطلاعات درباره *عالم برزخ* بیش از آنچه قرآن فرموده نداریم.
👈واژه: #عالم_برزخ #زندگی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۴۸۴
#پرسش
فرزند بنده زردی گرفته و همسرم به بنده اجازه بردن به بیمارستادن داده ولی سر راه مادر ایشون جلوی بنده رو گرفتن و اجازه نمیدم بچه رو بیمارستان ببرید. با ایشون بحثم شد بی احترامی نکردم ولی بچرو حتی به بنده نمیدادن همسرمم موضعشونو عوض کردن و هرچی مادرشون میگفتن و تایید میکردن و پشت بنده رو خالی کردن و همش به بنده میگفتن برو خونه مادرت و یکماه دیگه بیا که بچه تازه متولد شده پیش مادرشون بمونه. حالا بچرو زیر مهتابی خونگی گذاشتن بدون اینکه از بچه تست بگیرن ک زردیش چقدر هست و مادرشون هر چی بگن درست یا غلط ریشه علمی داشته باشه یا نه ایشون قبول میکنند در خفا با بنده همسو میشند ولی تامادرشون حرفی خلاف حرف بنده بزنند منو رها میکنند و به مادرشون میپیوندد .و کل خانواده بر علیه بنده شدند و میگن باید بیای از مادر همسرت معذرت خواهی کنی
همسرمم با بنده لج افتاده و میگن باید بیای از مادرم معذرت خواهی کنی ... آیا مادر شوهر در جایگاهی هست که عروس در هر شرایطی حتی در زمانی که تهمت میزنند در موردشون دورغ میگن باز عروس باید بره ازشون معذرت خواهی کنه. لطفا راهنمایی کنید .
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما بانوی محترم.
۱ـ ایشان *مادر سببی* شماست و *احترام* و *احسان* به ایشان اگر از *والدین نسبی* بیشتر نباشد کمتر نیست.
۲ـ *مؤمن* از *عذرخواهی* از *خودیها* نه تنها لطمه روحی نمیخورد بلکه خداوند بر *عزت* او میافزاید.
۳ـ مشکل شما (و اکثر بانوان مذهبی) اینست که از ابتدا *نمیدانید* که از منظر قرآن، فرزند *برای پدر* به دنیا میآید و مادر با اینکه *بیشترین نقش* را در رشد و هدایت افراد خانواده دارد اما *کمترین مسئولیت مستقیمی* نسبت به فرزندان *ندارد* پس شوهر شما اگر هر بلائی سر فرزندتان بیاورد شما همواره باید *زوج* همسرتان بمانید.
۴ـ مادر شوهر شما هم احتمالا خاطرات تلخی از *دخالتهای* مادر شوهرش دارد اما الآن همه را فراموش کرده، پس لطفا شما این لحظات را در دفتری یادداشت کنید تا فردا که خودتان *مادر شوهر* شدید چنین رفتارهای غیر منطقی نداشته باشید و از *دخالت* در امور دیگران خودداری کنید.
۵ـ شاید بعدا شما هم به این نتیجه برسید که *تجربیات برخی از مادران* از علم برخی از پزشکان (که احساس کاسبکارانه دارند)، *بیشتر* است.
۶ـ شاید بهتر بود *هنرمندانه* (و با روش موافق درمانی) با مادر سببی خود مخالفت *نمیکردید* و تدریجا با آنها به *نظری منطقی* میرسیدید.
۷ـ ظاهرا طی این سالها تلاش نکرده و موفق نبودید با گفتار منطقی و رفتار جذاب خود اطرافیانتان را *مجذوب* خود کنید اما *توقع* دارید که همسر محترمتان *حامی* شما باشد.
امیدوارم عاقلانه و مؤمنانه بکوشید این احتمالا *بدبینی* و احساس *طلبکاری* و رفتار *کینهتوزانه* و *عیبجویانه* را کنار بگذارید و بفهمید که *زردی* فرزند *آزمون* الهی شماست، پس زندگی خود را با یک آزمون ساده *متلاشی* نکنید.
👈واژه: #فرزند #زردی #مادر_سببی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۴۸۵
#پرسش
استاد عزیز ، سلام و درود خدا بر شما. در جلسه بیست و دوم زندگی از منظر سوره یس اظهاراتی در خصوص رجم فرمودید که با اجازه شما به بعضی از نکات آن بتدریج اشاره می کنم: ...
۴- مع الاسف در خصوص بحث سنگسار زمان نبی مکرم اسلام اشارات اشتباه و مبهم فرمودید. لطفا مقاله تحقیقی آقای ... توجه بفرمایید: ...
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما استاد ارجمند.
از حساسیت مؤمنانه و تذکرات مشفقانه شما بسیار سپاسگزارم.
۱ـ اکثر مفسرین محترم در ابتدای تفسیر خود *چندین علم* را برای تفسیر لازم شمرده و *علم لغت* را از موارد *اولیه* آن اعلام فرمودهاند. اما شاید به خاطر اینکه واژهها برای خودشان روشن بوده و یا به هر دلیل دیگری غالب آنها *بدون توضیح اکثر واژهها* به تفسیر آیات پرداخته و اکثرا *مصادیق* را بجای *معنا* گرفته و مثلا بدون هیچ قرینهای، *خیر* را *خیل* (اسبها) ترجمه نمودهاند.
۲ـ به عنوان مثال: کلمه *رب* و *نساء* و *محصِن* و *محصَن* و *ضرب* و *رجال* و *قسط* و *نشوز* و *نبی* و *رسول* و صدها واژه دیگر، *ترجمه* مشخص و روشن و یکسانی در تفاسیر ندارند. که اگر *حصن* و لزوم *محصن بودن مردها* و *محصَن بودن بانوان* ترجمه روشنی داشت توضیحات مفصل شما برای آیه ۲۵ سوره نساء لازم نبود.
۳ـ در جلسه بیست و دوم زندگی از منظر سوره *یس* با ذکر چند آیه، عرض شد که در طول تاریخ فقط *أنبیاء الهی* صلوات الله علیهم به *رجم* تهدید شدهاند.
۴ـ لابد قبول دارید که در قرآن، *حکم رجم* نیامده و به *دستور* رسول أکرم صلی الله علیه و آله و به *دستور* أئمه أطهار صلوات الله علیهم هم *هیچ رجمی* (آنهم فقط علیه بانوان) صورت نگرفته است.
۵ـ لابد قبول دارید که حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری دامت برکاته، از طرح و اجرای چنین حکمی جلوگیری و در این چهل و چهار سال انقلاب چنین حکمی انجام نشده است.
۶ـ شاید به خاطر بیاورید که در درس *تحریر الوسیله* استادمان در ذیل همین بحث فرمودند که نظر فقهاء شیعه اینست که *سنگها* باید *آنقدر ریز* باشند که *زخمی* نکنند و اگر آن شخص *گریخت* تعقیبش *نکنند* که با حکم اهل تسنن بسیار فرق دارد.
۷ـ لابد میدانید که در بحث حدیث، کلمه *تواتر* جایگاه خاصی دارد و هر شایعهای را به خاطر *کثرت نقل آن* نمیتوان *متواتر* نامید.
با این مقدمات اجازه بدهید نسبت به این *چند روایت معدودی* که بیشتر أهل تسنن به نقل آن اصرار داشتهاند *مشکوک* باشیم و تحقیقات دانشگاهی *یک نفر* (غیر مجتهد) را *کافی* ندانیم و این سوره نورانی را که به درستی *قلب قرآن* است و باید *قلب تپنده مسلمین* باشد را *منحصر به یک روستای مجهول الهویه در انطاکیه* (آنطور که فرمودهاند) نپنداریم و *پیامهای نورانی* این سوره عظیم الشأن را در *زندگی امروز* خود بیابیم.
با اینکه همواره میکوشم مطالبم را با اساتید عالیقدرم تطبیق دهم اما از تذکرات شما سروران عزیز هم بهره خواهم برد. مجددا از اظهار نظر و تذکرات جنابعالی متشکرم.
👈واژه: #یس #رجم #سنگسار
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
*اطلاعیه:*
إن شاء الله تعالی، *هشتمین* جلسه دور سیزدهم کلاس *مفاهیم قرآن از زبان قرآن،* امروز *یکشنبه ۴ تیر* ۱۴۰۲ از ساعت: *۱۴.۳۰ تا ۱۵.۴۵* برگزار میشود و به این *پرسشها* میپردازیم:
۱ـ « *أجر* » یعنی چه؟
۲ـ « *انواع أجر* » کدامند؟
۳ـ فرق « *أجر دنیوی* با *أجر اُخروی* » چیست؟
۴ـ « *تقاضای افراد غافل و جاهل* » چیست؟
۵ـ « *تقاضای افراد بیدار و عاقل* » چیست؟
۶ـ « *خصوصیت دنیاشناسان* » چیست؟
۷ـ چرا « *رسول أکرم* صلی الله علیه و آله از مردم *دو أجر* » خواستند؟
۸ـ « *پرداخت أجر* در *چه زمانی* » است؟
۹ـ « *أجر چه افرادی نزد خداوند* » است؟
۱۰ـ « *چه افرادی چند برابر* » میگیرند؟
۱۱ـ « *چه افرادی زیباتر از عملشان* » میگیرند؟
۱۲ـ « *أجر بیحساب* » برای کیست؟
۱۳ـ « *أجر بیمنّت* » برای کیست؟
۱۴ـ « *أجر دو برابر* » برای کیست؟
از تلاش شما برای *یافتن پاسخ* این پرسشها از *قرآن* و از حضور به موقع شما در کلاس متشکّرم.
ضمنا *حضور* در این کلاس با داشتن *وضو* برای *عموم* آزاد است.
*نشانی* کلاس:
https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-quran110
*صوت* این کلاس علاوه بر *کانال تسبیح۱* و *تسبیح۱۲* در *گروه زیر* هم بارگذاری میشود:
*ble.ir/join/MGU1MmFiMW*
#قطرات_بارانی_۶۴۸۶
*تشکر نامه ویژه:*
*اول تیر ماه ۱۳۹۸* با عنایت الهی و تشویق سرکار *خانم ادیب،* این گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* آغاز به کار کرد.
الحمد لله، در طول این *چهار سال* با لطف الهی، *صد پرسش قرآنی* و بیش از
چند هزار *پرسش و پاسخ* و هزاران هزار *اظهار نظر* و *هفت پیشنهاد* برای *کارهای خانوادگی،* در این گروه مطرح شد.
*بانوی محترمی* از أعضاء گروه، *تمام گفتگوهای* مطرح در طول این *چهار سال* را *ثبت* فرمودهاند، و *سرکار خانم جاودان،* با تلاش شبانروزی خود علاوه بر دریافت *صدها پرسش* از *مردم کشورهای دیگر* و مطرح کردن در گروه، تمام پرسش و پاسخهای این چهار سال را هم پس از *شماره گذاری مرتب* بلافاصله در *کانال تسبیح۲* منتشر نموده و زحمات زیادی را در این زمینه متحمل شدهاند.
اکنون در *آغاز تیر ماه ۱۴۰۲* و در *اغاز سال پنجم* فعالیت این گروه، ابتدا از *توفیقات الهی* و سپس از *سرکار خانم ادیب* که *بانی* این گروه هستند و از *یکایک شما أعضاء محترم* که *رونق* گروه مدیون حضور فعال و با نشاط و صبورانه شماست و خصوصا از تلاشهای بیدریغ و فراوان *سرکار خانم جاودان،* بسیار ممنون و متشکر و سپاسگزارم.
ضمن *عذرخواهی فراوان* از *ادبیات گاه ناخوشایند* و *پاسخهای ناقص* و *قصورها* و *تقصیرهای احتمالی خودم،*
امیدوارم همه أعضاء محترم این گروه، همچنان از توفیقات و عنایات و الطاف الهی برخوردار باشیم و با تلاش عاقلانه و مؤمنانه خود بتوانیم موجبات *رشد خود* و *رفع ابهامات* و *گشودن برخی گرهها* و *افزایش معرفت* و *تقویت آرامش* یکدیگر را فراهم آوریم و همگی در *زمینهسازی ظهور حق در جهان* سهیم و *عاقبت بخیر* باشیم.
إن شاء الله تعالی
👈واژه: #تشکر #گروه #جوانان_مهدوی #والدین_امانتدار #ادیب #غفرانی #تسبیح_۲
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
*اطلاعیه:*
إن شاء الله تعالی، *بیست و سومین* جلسه کلاس *زندگی از منظر سوره یس* امروز: *دوشنبه ۵ تیر* ۱۴۰۲ از ساعت: *۱۴:۳۰* تا: *۱۵:۴۵* برگزار میشود و با عنایت الهی به این پرسشها میپردازیم:
۱ـ « آن *رجل* أهل *قریه* چرا *از مدینه* » آمد؟
۲ـ آیا « *انسان* میتواند یک *مدینه* » باشد؟
۳ـ « *أقصی* » یعنی چه؟ (مسجد الأقصی؟)
۴ـ « *أقصی المدینه* » کجاست؟ و « *أهل المدینه* » چه افرادیاند؟
۵ـ آن « *رجل* » که بود؟ یا کیست؟
۶ـ منظور از « *قوم من* » چیست؟
۷ـ « *اتبع المرسلین* » یعنی چه؟
۸ـ « *أجر* » یعنی چه؟
۹ـ چرا مرسلین « *أجر* » نمیخواستند؟
۱۰ـ آن رجل، « *مهتدون بودن* » رسولان را چگونه فهمید؟
از *تلاش* شما برای *یافتن پاسخ* این پرسشها و از *حضور فعال* شما در این جلسه متشکرم.
*نشانی* کلاس:
https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-quran110
*صوت* این کلاس علاوه بر *کانال تسبیح۱* و *کانال تسبیح۱۰* در *گروه زیر* هم بارگذاری میشود:
ble.ir/join/YzhhMDIzM2