eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌همراه با نظرات شما چرا لیل نه ، لیلة؟ 📖 "لَیلَةُ القَدرِ" 📌لیل و لیلة ،هر دو شب است . اما در معنای وجودی این دو یکسان نیستند. چرا که "لیل" مذکر است و "لیلة" مؤنث 🔍 ولی تمام داستان همین جاست . 🎇 نمونه "لیله" مونث ، در سوره قدر،و نمونه "لیل"مذکر، در سوره غاشیه . 🎇 "لیلة"مونث است و شبی است برای حوادث شگرف و اتفاقات.☄ 🎇 "لیلة" داستان نزول است، حکایت حیات و بالندگی است. اما "لیل" مذکر است و داستان آن پوشیدگی است، به تاریکی رفتن است . 📖 "وَ اللَّیلِ اِذا یَغشَی" ( قسم به شب آنگاه که می پوشاند). 🎇 "لیل" سکون و به خواب رفتن است ولی "لیلة" بیداری و حیات. 🎇 این "لیلة" است که از هزار ماه بهتر است نه لیل، 🎇 این "لیلة" است که "قدر"، مضاف الیه آن شده است ، قدری که ظرف وجودی انسان را نشان می دهد. 🎇 "لیلة" است که اشاره به مؤنث دارد و طبق نظر مفسرین حضرت ✨فاطمه_زهرا_سلام_الله مصداق آن است. 💫 همان زهرای اطهر و انسان کامل که قدرت پرورش دهندگی دارد، 💫همان وجودی که مهبط ملائکه و روح است . 💫همان صدیقه طاهره ای که انسان های کامل از وجود او به منصه ظهور رسیدند. 💫 همان نفس پاکی که پذیرای حقیقت نبوت و ولایت پدر است و وجودش تسلیم محض سخن خدا ست. 🎇 "لیلة"،یکی است، فرد، واحد، در مقام توحید محض. 💥 ای انسان، وجودت را با تسلیم محض، همچون لیلة القدری قرار ده ، برای نزول بهترین ها و قلبت را آماده کن. 💥 اَحیاء را اِحیاء کن و آن را زنده دار، 💥 روح خود را تسلیم پروردگارت نما و نفس را در این لیله قربانی کن. 🪐 "قدر" تو قربانی کردن نفس است . 🔻دوست عزیز! آنچه در "عالَم وجود" خود و در مقام روح تو اتفاق افتد، در "عالَم ماده" هم در برابر مقام ولایت اتفاق خواهد افتاد. 🔻 لیلة امسال، از خواسته های خودت دست بر دار، تا او هر آنچه که بر تو صلاح است، فرود آرد. 🔻در دعاهای امسال خودت دستور نده، مثل سالهای قبل آرزوهایت را لیست نکن. 💯 بلکه تمام وجودت را تسلیم وار در اختیارخدای رحمان و رحیم قرار ده تا او بر تو نازل کند ،آنچه خودش می خواهد. ✅ یکبار هم که شده حرف او را گوش کن و در برابرش پذیرشی تام و مطلق داشته باش. 👌🏻 چونان لیلة، آرام باش، به او اطمینان کن تا پس از ورود در مقام "ولایت مطلقه"، او تو را تدبیر کند. 💥 نترس، مقام ولایت، "سلام" است،مقام امن و امنیت است. 💥 مقام الجارُ ثُمَّ الدّارُ است. 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت و برکات و صلوات الهی بر شما. از بیانات شیوا و زیبای شما بسیار ممنون و متشکرم. هزار ماشاء الله و هزار آفرین به شما. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
چطور می شود و یا چگونه می توان قدر کم و کاستی و نداشته ها را دانست؟ در مقام لیله القدر فرمودید می شود قدر فقر، قدر مستأجر بودن و...را بدانید. ۱ـ قرار نیست *قدر نداشته‌هایمان* را بدانیم. ۲ـ مطمئن باشید به *قدر هر توان و امکان و چیزی* که در اختیار دارید اگر *توجه* کنید، *بلافاصله* خودتان *وسعت وجودی* پیدا می‌کنید: زیرا حضرت حق می‌فرماید: *لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
نمیدونم چرا نسبت به خدا تصوری دارم که خیلی اذیتم میکنه! خدا رو بسیار سخت گیر میبینم نسبت به خودم! وقتی گناهی یا خطایی مرتکب میشم، علی رغم پشیمانی و توبه، نمیپذیرم که خدا بخشیدتم ... به نظر شما از کجا و چگونه *با اطمینان* می‌توان فهمید که خداوند *بعد از قصور یا تقصیری* ما را *بخشیده* است؟ یا *نبخشیده* است؟ لطفا *سایر أعضاء محترم گروه* هم *به اختصار* پاسخ دهند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا و غذای خود را با آن که دوستش دارند، به بینوا و یتیم و اسیر میدهند. سوره انسان آیه ۸ سلام آیا ترجمه ...علی حبه...مناسب است و در شأن اهل بیت است که حب به طعام داشته باشند؟ سلام و رحمت و صلوات الهی بر شما. چون: *حب الدنیا رأس کل خطیئه،* پس قطعا *طعام فانی* دنیوی، *محبوب* ایشان نبوده و *مرجع ضمیر هُ* در حبـــــــه، *ذات أقدس الهی* است.     *آیه بعدی* که می‌گوید: آنها فرمودند: *إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ* ... مطلب بالا را *تأئید* می‌کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد بزرگوار میخواستم نظرتان را در برخورد با مهمانی که بی حجاب وارد منزل مان میشه بدانم. آیا اینکه آقایان متدین و نامحرم به آن خانم سرشان را باگوشی گرم کنند که نگاه شان به ایشان نیفتد کافیست؟ وظیفه ی میزبان که بانی این مهمانی است و غافلگیر شده (بدون اطلاع از کشف حجاب) چیست؟ اگر میزبان تذکر بدهد که لطفاً به حرمت حریم خانه ام شالت را سر. کن و مهمان با لجاجت آنجا را ترک کند حرمت مهمان شکسته شده؟ پرسش سختی است، نمی‌دانم. شاید بهتر باشد با هماهنگی با همسر محترمتان از دفتر مرجع خود کسب تکلیف کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اینکه بعضی با وجود ایمان و بنده خوب بودن، در آخر به اصطلاح عاقبت به خیر نمی شوند و به گمراهی می افتند علتش چیست؟ چکار کنیم که عاقبت به شر (از لحاظ ایمان و باور) نشویم؟ لطفا تا *روز شنبه ۱۸ فروردین* صبر کنید تا إن شاء الله تعالی طی *چهار جلسه* به این مطلب مهم بپردازیم. *اطلاعیه* آن بعدا تقدیم می‌شود. چقدر زیبا خواهد بود اگر شما و سایر أعضاء محترم *پاسخهایتان* را در همین جا ارائه بفرمائید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
پیامی را دیدم که در آن، در مورد استفاده از پوشیه نکاتی را فرمودید. با احترام باید عرض کنم، در این مورد بهتر نیست که عزیزان به مرجع تقلیدشان مراجعه کنند؟! از نظر رهبری،پوشیه لباس شهرت نیست.بلکه لباس عفاف می باشد و استفاده از آن مستحب هست ... ظاهرا در اینکه *صورت بانوان* در *نماز* و در *حج* باید *باز* باشد، هیچ اختلافی نیست. (بانوان با چهره پوشیده هم برای مردان جالبند، پس لابد نباید از خانه بیرون بیایند.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در دعای جوشن کبیر عباراتی شبیه به( لطفه قدیم) اومده. آیا اینجا قدیم به معنی دیرین است یا میشه قدم به قدم معنی ش کرد؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما.. ۱ـ *لطیف:* هر چیزی است که *بسیار نرم* و *مؤثر باشد* اما *محسوس نباشد.*  ۲ـ قرآن، هفت بار *کلمه لطیف* را *فقط* برای *ذات أقدس الله* آورده است. البته در داستان *اصحاب رقیم* (کهف) نیز عبارت: *وَ لیَتَلَطَّف* آمده که *وسط قرآن* قرار دارد و به معنی: *نهایت رفتار أمنیتی* می‌باشد. اما مردم این *صفت* را در محاورات خود برای: *ملائکه* و *هوا* و *پارچه‌های خیلی نرم* و *لباس زیر* و کلمه *لطف* را برای *محبت نامحسوس والدین* و *برخی از دوستان با محبت،* و کلمه *لطفاً* را برای: *خواهشی محبت‌آمیز* استعمال می‌کنند.  ۳ـ خداوند در دعای *جوشن کبیر* با این عبارتهای زیبا *توصیف* شده است: اول: آن كه در احكامش بسیار مهر و محبت مفید و نامحسوس دارد: *مَنْ هُوَ فِی حِکْمَتِهِ لَطِیفٌ،*  دوم: آن كه مهر و محبتش *دیرینه* و از قبل از آفرینش مخلوقات است: *مَنْ هُوَ فِی لُطْفِهِ قَدِیمٌ،* سوم: آن که مهر و محبتش لطیف‌تر و مؤثرتر و نامحسوس‌تر از هر لطیفی است: *أَلْطَفَ مِنْ کُلِّ لَطِیفٍ،* چهارم: آن که مهر و محبت و لطفش همیشگى است: *دَائِمَ اللُّطْفِ،* پنجم: آن كه در مهر و محبت و نرمی‌اش شریف است: *مَنْ هُوَ فِی لُطْفِهِ شَرِیفٌ،* ششم: آن كه نوازشش ثابت و پایدار است: *مَنْ لُطْفُهُ مُقِیمٌ،* هفتم: آن كه نوازش و مهر و محبتش در هر چیز نمایان کرده است: *مَنْ أَظْهَرَ فِی کُلِّ شَیْ ءٍ لُطْفَهُ،* هشتم: آن كه مهر و محبت و لطفش فراوان است: *مَنْ جَادَ بِلُطْفِهِ،* نهم: آن كه محبت و لطف و نوازشش آشكار است: *مَنْ لُطْفُهُ ظَاهِرٌ،* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۲۲۱ #پرسش محبت دو طرفه توصیه نشده!و امر غیر ممکنه؟! #پاسخ *هر فعل* ، *عمل* ، *ارت
📌همراه با نظرات شما ۱. منظورتان را متوجه نشدم. دوطرف دارد ولی قطعا یکطرفه انجام می‌شود؟ در مورد خالق قبول دارم اما در مورد مخلوقات خیر. حتی اگر اینگونه باشد، ادامه و استمرار آن به خواست و مداومت دوطرف بستگی دارد گرچه مثال نقض پدیده‌های فیزیکی هستند که نیروهای بین دو شیٔ تماما دوطرفه است. تعبیر حضرتعالی از خطبه عقد اجازه گرفتن است درحالیکه تعبیر درست و کاملا منطبق با متن خطبه قبول کردن است که البته برای هردو وجود دارد. اگر هم اولویت مهم باشد باز تعبیر اجازه اشتباه است. *زن بگوید: «زَوَّجْتُکَ نَفْسِی عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» (یعنى خود را به همسرى تو درآوردم به مهرى که معیّن شده) و مرد هم بعد از آن بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْویجَ» (یعنى قبول کردم این ازدواج را)* قبول کردن بیشتر مفهوم رضایت را می‌رساند تا اجازه دادن چه اینکه در امر ازدواج رضایت طرفین شرط لازم است. ۲. اگر نگاه از بالا به پایین باشد و مرد عالی‌مقامی دانسته شود که اجازه ورود زن به زندگیش را می‌دهد، چنین مثال‌هایی برای رابطه زن و شوهر و خانواده مدل می‌شود اما اجازه دهید این مدل کردن را نپذیرم چه اینکه در هیچ کجای علوم ملکی و ملکوتی چنین مدلسازی وجود ندارد. ۳. اجازه فرزندان بالغ در ۳ وقت مشخص بحث متفاوتی است که ارتباطی به اجازه همه جانبه زن از شوهر ندارد و در هیچ کجای قرآن و دین چنین امری وجود ندارد. اگر زن انسانی بالغ و عاقل و دارای شعور دانسته شود پاسخ مشخص است. هماهنگی زن و شوهر با اجازه وقت و بی‌وقت زن از شوهر متفاوت است. اولی قایل به اختیار و شعور برای هردوست درحالیکه دومی زن را فاقد اختیار و شعور می‌پندارد. ۴. در قرآن در بدنیا آوردن فرزند هم باید وجود ندارد. آیا در اسلام فقط بچه آوردن توصیه شده و پرورش جسم و جان او رها شده است؟ چه‌کسی مسیول پرورش فرزند است؟ ( جسارتا اگر فرزند از نظر عقلی به این اسلام کافر شود، بعید نیست.) ۵. اگر نگاه به فرزند فقط عصای دست و کمک حال مادر و پدر باشد، قطعا اینگونه تعبیر می‌شود. اما اگر او را انسانی آزاد بدانیم که انتظار عصای دست بودن از او نیست، نذر جسم و جان فرزند برای خادمی معبد، نشان می‌دهد که مادر هم می‌تواند برای فرزند نظر و حتی ولایت داشته باشد.
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۸۲۹۴ 📌همراه با نظرات شما ۱. منظورتان را متوجه نشدم. دوطرف دارد ولی قطعا یکطرفه انجا
📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ نامه شما (با اینکه از طرف شما برای من مخاطب نوشته شده و *دو طرف* دارد اما) *یکطرفه* است و هیچ ربطی به پاسخ دادن یا ندادن من ندارد. *پاسخ من* هم (با اینکه فرستنده و گیرنده دارد، اما) باز *یکطرفه* است چه شما آن را دریافت بکنید یا نه و چه بخوانید یا نخوانید. *ادامه* این ارتباط هم به *دو اراده* من و شما بستگی دارد و در هر حال *یکسویه* نوشته و ارائه می‌شود. (بُردار فقط یک جهت دارد.)(اگر برای فعل، عمل، ارتباط یا جریانی *دوطرفه* مثالی دارید لطفا مطرح کنید.) ۲ـ *زوجتُک* (عبارتی که متأسفانه غالب دخترها (مثل مادرشان) معنی آن را نمی‌دانند) یعنی: من می‌خواهم همه هزینه‌های: مسکن، لوازم خانه و تعمیرات وسائل و آب و برق و گاز و تلفن و صبحانه ناهار شام و کفش و انواع پوشاک و رفت و آمد و هزینه‌های آرایشی و بهداشتی و درمانی و تفریحی و رفاه نسبی و أمنیتی *خود* را به *گردن شما بیاندازم،* آیا شما آقا پسر آنها را می‌پذیری؟ آیا شما قبول می‌کنی؟ آیا شما به من چنین *اجازه‌ای* را می‌دهی که وارد زندگی ((و سربار)) شما بشوم؟ ۳ـ *اجازه* گرفتن، اولا: بالاترین نشانه *شعور* است، ثانیا: اولین شرط *نظم* و سامان یافتن *کارهای جمعی* (در مدرسه، اداره، حزب، کارهای هنری، کارگاه، کارخانه، کشور) است. ثالثا: *اجازه نگرفتن* نشانه *خودخواهی* و *خودسری* و *بی‌انضباطی* و *بی‌نظمی* و *رشد اجتماعی نداشتن* است. ۴ـ بر خلاف نظر شما، *هیچ فرزندی* (خصوصا فرزندان باسواد امروز شهرهای بزرگ ما) از اینکه مورد *پرورش* والدین قرار بگیرد خشنود نیست و این همه *دین‌گریزی* اتفاقا در خانواده‌هائی است که والدین قصد *تربیت* فرزند را دارند. در هر حال *خالق فرزندان* از *والدین* فرزندان، *تربیت کردن* آنها را *نخواسته* بلکه از آنها خواهش می‌کند لطفا *فقط مراقب تربیت خودتان باشید.*  ۵ـ اولآ: آن بانوی بزرگوار فرزندش را *نذر معبد نکرد* بلکه فرمود: *رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في‏ بَطْني‏ مُحَــــــــــــــــرَّراً* می‌خواهم او برای تو *آزاد* باشد، ثانیا: *نذر* آن بانوی بزرگوار را *خداوند* پذیرفت: *فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُــولٍ حَسَنٍ* لذا اگر حضرت زکریا علیه السلام که *ولیّ حضرت مریم* سلام الله علیها شدند، آن نذر را *امضا* نمی‌فرمودند، آن نذر هرگز انجام نمی‌گرفت. ۶ـ تلاش شما (و دیگران) برای *اثبات ولایت مادر* فقط *زحمت مادران* را زیاد و از *پدران سلب مسئولیت* می‌کند و حتی سر سوزنی بر *مقام والا و آسمانی* آنها نمی‌افزاید بلکه فقط *مردان هوسران* از آن خوشحال می‌شوند و *حضانت* و *هزینه‌های* فراوان فرزندان *مشروع و نامشروع* خود را به گردن زنان *غافل* می‌اندازند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۲۲۱ #پرسش محبت دو طرفه توصیه نشده!و امر غیر ممکنه؟! #پاسخ *هر فعل* ، *عمل* ، *ارت
📌همراه با نظرات شما در آخر استاد گرانقدر، با نهایت سپاس و قدردانی برای بهره‌های فراوانی که از تعالیم عالی شما داشته‌ام، بنظرم برداشت حضرتعالی درمورد روابط زن و شوهر و خانواده، منبعث از طبیعت مردانه شماست و اجتنابی نیست چه اینکه ما بانوان هم برداشت‌هایی منطبق بر طبیعت زنانه خود داریم. اما امر خداوند متعال و برداشت ولی خدا، متکامل و فارغ از طبیعت مردانه و زنانه است که برای هردو طرف جاذبه دارد و مسیولیت ایجاد می‌کند. چه بهتر می‌شد اگر میتوانستیم هردو برداشت را مجتمع کنیم و یک جنس را برتر و عاقل‌تر و فهیم‌تر و مسیول‌تر از دیگری ندانیم. 📌همراه با نظرات استاد با سلام مجدد و با تشکر از پیشنهاد منطقی شما. پس لطفا *فقط* به استناد *آیات قرآن* سخن بگوئیم و *القائات موذیانه روانشناسانِ* منکر: « خدا، وحی، آخرت، عقل، اراده، روح، فطرت، اختیار، غیب و حقیقت را اشتباها مطرح نکنیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
منظور از بال ملائک که در قران آمده چیست؟ و این‌که بعضی دوتا و بعضی چهار تا بال دارند منظور چیست؟ علت اینکه چرا قرآن می‌فرماید: *جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً أُولي‏ أَجْنِحَةٍ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ* ... ملائکه برخی بالهای دوتائی یا سه‌تائی یا چهارتائی دارند را *نمی‌دانم.* اما شاید به ما می‌فهماند که *سقف پرواز* و *قدرت* و *مأموریت* ملائکه مختلف است. (که در خطبه اول نهج‌البلاغه نیز توضیحاتی در این زمینه هست.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2