eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۷۰۹ تکلیف دختری که هنوز ازدواج نکرده و در بهترین رشته و دانشگاه تحصیل کرده و استعداد خیلی زیادی دارد چیست؟ در حالیکه خودش تمایلی به کار کردن نداره و میخواد به مهمترین نقش و وظیفه اش به عنوان یک زن بپردازد. اما مادرش مدام اصرار میکنه که باید سر کار بری و ازت راضی نیستم تا وقتی سرکار نرفتی... و دیگران هم سرزنش میکنند که با این همه زحمتی که برای رسیدن به این درجه علمی در این دانشگاه کردی چرا بیکاری و هیچ استفاده ای ازش نمیکنی؟ واقعا سر در گم هستم. آیا اگر کار نکنم این همه سال عمرم را تلف کرده و بی ثمر بوده ام؟ با وجود امر به اطاعت از پدر و مادر تکلیفم چیست؟ اینکه فرمودید: مادرتان و دیگر بستگان به شما اصرار می کنند که باید در جایی « اشتغال » پیدا کنید، مشکل رایجی است که بسیاری از دختر خانم ها با آن مواجه اند و زخم زبان زیادی را تحمل می کنند. اما اینکه نوشته اید: « اطاعت از پدر و مادر » واجب است »، درست نیست. قرآن اطاعت را منحصر برای خدا و رسول خدا و أئمه أطهار صلوات الله علیهم واجب نموده و درباره والدین می فرماید: اگر والدین شما را به کاری « شرک آلود » واداشتند، آنها را اطاعت « نکنید ».(اما اطاعت از آنان را مطرح نکرده است.) اطاعت از آنها ظاهرا مشروط است به اینکه أمر و نهی آنها خلاف عقل و شرع نباشد که در آنصورت شما در واقع ، حکم عقل و شرع را اطاعت کرده اید نه حکم آنها را. اما اینکه چه باید کرد؟ متأسفانه مادران زیادی و خصوصا مادران به ظاهر مذهبی که برنامه ای برای رشد و تعالی خودشان ندارند و « جهادهمسرداری » را واجب نمی دانند و شاید اصلا قبول ندارند، تحت تأثیر إلقائات روانشناسان، « مختار » بودن فرزندان و « ولایت پدر » را هم « باور » ندارند و لذا با اصرار می خواهند خودشان را به فرزندانشان « تحمیل » و در کار آنها « دخالت » کنند. لذا هر جوانی برای جدا و مستقل شدنش ابتدا بایـــد در مرحله اول: خودش را به عقلانیت و بلوغ و معرفت دینی و ادب و نشاط لازم برساند، و در مرحله دوم، بایـــد والدینش را عاقلانه و مؤدبانه و صبورانه برای جدا و مستقل شدنش، از هر نظر آماده کند. اینکه نوشته اید: « سر در گم شده ام » حکایت از این دارد که بلد نیستید با والدین نسبی خود به طور منطقی و مؤدبانه و به دور از ناراحتی و پرخاش و بداخلاقی گفتگو و آنها را إقناع کنید در این صورت در فردای ازدواج با والدین سببی خود هم نمی توانید تعامل سازنده ای داشته باشید. پس بکوشید: ۱ـ برای خودشناسی، ۲ـ فهم معنی زندگی و شناخت اصول و مبانی زندگی، ۳ـ فرق ازدواج « اسلامی » با ازدواجهای رایج، تلاش کنید تا ابتدا برای خودتان و برای والدینتان روشن شود که « جهادهمسرداری »، « مأموریتی الهی » و شغل بسیار بسیار مهمتری نسبت به مشاغل پزشکی، مهندسی، معلمی، استادی، خدماتی، منشیگری، فروشندگی .... است. اگر شهردار یا استاندار در یک « اتاق » کار می کنند یک کدبانو هم در یک « خانه » شاغل است و کار می کند اما می تواند « خانه دار = سرایدار » نباشد و با « همسرداری » عاقلانه و مؤمنانه خود، مردم کشورش را از « خیانت و وقاهت این مسئولین نالایق و دروغگو و وطن فروش » نجات دهد. جالب و دردناک اینکه برای این مادران از خودغافل مهم نیست « رشته تحصیلی » دخترشان چیست فقط می خواهند دخترشان در جایی شاغل باشد و درآمد داشته باشد حتی در فروشگاههای « زنجیره ای !!!؟؟؟) قفسه تمییز کند یا به قول آن غریق استخر فرح، به عنوان منشی و کارمند و غیره کار را برای آقایان « تلطیف » کند. متأسفانه مادران به ظاهر مذهبی، این نظر خدا که « غذا و پوشاک و مسکن و رفاه و أمنیت زن » باید به عهده مردان یا دولت باشد را قبول ندارند و دوست دارند برای خرید یک لنگ جوراب دستشان پیش شوهرشان دراز نباشد و از او برای مخارجشان التماس نکنند. در حالی که اگر زنان « هنر زن بودن » را با محارمشان به درستی تمرین کنند بدون التماس می توانند کاری کنند که شوهرشان تمام امکاناتش را بدون کمترین منتی و با افتخار در اختیار آنها بگذارد. در هر حال خداوند این والدین در هر حال محترم را در اختیار شما قرار داده تا با آنها خودتان را « ورزیده » کنید و جالب اینکه فردا هم فرزندان شما همین مصیبت را با خود شما خواهند داشت. 🍃واژه: از پدر و مادر @dr_ghofrani2
۷۱۰ چرا دو نفر زن و شوهر مسلمان و مومن به این درد جانکاه اختلافات زناشویی مبتلا می شوند و نمی توانند مسائلشان را حل کنند. خصوصا خانمِی تحصیلکرده و به ظاهر حق به جانبِ مسلمانِ طرفدار انقلاب و ... ظاهرا این خانم چون تحصیلات دانشگاهی دارد لذا: ۱ـ خودش را نمی شناسد. ۲ـ معنای زندگی و اصول و مبانی زندگی را نمی داند. ۳ـ فرق ازدواجهای رایج با ازدواج « عاقلانه و اسلامی » را مثل اکثر مردم نمی داند. ۴ـ « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » را قبل از ازدواج با محارمش تمرین نکرده است. ۵ـ معنی درست « حــق » را نمی شناسد و احتمالا معتقد است که باید « حقش » را « بگیرد.» ۶- بر خلاف کلام صریح قرآن و بر خلاف قوانین تمام کشورهای جهان، (مثل غالب زنان تحصیلکرده)، خودش را « مسئول و سرپرست فرزندان » می داند و « نمی داند که فرزند برای پدر به دنیا می آید » لذا « ولایت انحصاری پدر بر فرزندان » را قبول ندارد. ۷ـ ایشان « جهادهمسرداری » را (احتمالا مانند مادرشان) یا اصلا قبول ندارد و یا روش آن را نمی داند. ۸ـ ایشان به خاطر تحصیلات دانشگاهی و تحت تأثیر إلقائات مزدوران استکبار، « *یکطرفه* » بودن تمام کارها و تلاشها و روابط و محبت ... را « *قبول ندارد* » و لذا از شوهرش « *توقع محبت* » دارد و از خدا و از خلق هم « *طلبکار* » است، افراد با این خصوصیات، معمولا نمی توانند عاقلانه و مؤمنانه « *وجوه مشترک* » خود را با دیگران بیابند و در نتیجه نمی توانند بر اساس مشترکات خود، *اختلافات* خود را با اطرافیان به حداقل برسانند و از زندگی خود لذت ببرند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۱ صحبتهای شما خیلی برای ما قابل تامل و دلنشین هست.ولی آیا اینکه همه ماخانمیم و این‌ مطالعات رو داریم چه تاثیری میتونه تو دید آقایون و خانواده ها واقعا داشته باشه که با این دید بزرگ شدن که وظیفه مادری و خانه داری و ...... من فکر میکنم رسالت بزرگتری که هست اینکه که ما فرزندانمون رو اینطور آموزش بدیم. ولی آیا در مورد آقایون و خانواده ها و اذهان مردم که زن وظیفه ای فراتر داره میشه کاری کرد؟ دونستن این موارد تنها برای خانمها هیچ مشکلی رو به نظرم حل نمیکنه. هر مخلوقی یا بر اساس غرائزش و یا بر اساس ایمانش باید « سر جایی که خداوند تعیین کرده و رضایت دارد » قرار بگیرد تا همه چیز به تدریج درست شود. ما مسئول متحول کردن جامعه نیستیم. ما فقط باید « درون » خودمان را إصلاح و متحول کنیم تا « بیرون » به زیبایی تغییر کند. خداوند قرآن می فرماید: تا « درونتان » را درست نکنید « بیرونتان » را تغییر نمی دهم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۲ در یکی از فایل های صوتی در مورد عدم پیروی از علاقه اشاره ای فرمودید و مثال زدید که اغلب دانشجوها که بر مبنای « علاقه » رشته تحصیلی خود رو انتخاب می کنند بعد از مدتی پشیمان می شوند می خواستم توضیح بیشتری بخصوص در این مورد (که مبتلا به اکثر خانواده های دارای فرزند نوجوان و جوان می باشد) بفرمایید که چه ملاکی باید جایگزین علاقه شود تا بتوان تصمیم صحیحی گرفت؟ فرض کنید شما خیاط هستید و به شدت نیازمند درآمد، در آنصورت به دوخت « چه لباسی » و به « کدام مشتری و با چه سر و وضعی » علاقــــه خواهید داشت؟ خواهید گفت: اگر برایم « درآمد » مهم باشد « مدل لباس » و « سر و وضع مشتری » برایم اصلا فرقی نخواهد داشت. ازدواج هم همینطور است اگر جوان بخواهد « رشد » کند و « استعدادها و توانایی ها و نقش » خودش را ابراز کند و « تکلیف الهی » خودش را انجام دهد، چدر انتخاب همسر، اصلا سختگیری نمی کند و « علاقه » و « خوش آمدنهای نفسانی و ظاهری » را ملاک قرار نمی دهد. بلکه به همان « مشخصات » حداقلی که قرآن و اسلام مطرح کرده اند، اکتفا و به خالق خود إتکاء و توکل می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۴ 💥ضمن عرض سلام و صبح بخیر به تمام أعضاء مشتاق و جویای حقایق؛ در پنجمین روش « خودشناسی » عرض شد که: از « ویژگیهای خاص قرآن » اینست که « تمام مردم » را در « دو یا سه یا چهار گروه » تقسیم و « خصوصیاتِ » هر گروه را « با بیانهای مختلف » مشخص می کند تا تمام افراد بشر بتوانند با توجه به خصوصیات دقیق هر گروه، « از هر نظر » خودشان را با « ملاکها و معیارهای الهی »،« تراز » و « تنظیم » کنند و در « مسیر درست » قدم بردارند تا به « سلامت و عافیت دنیوی » و « سعادت و عزت و لذت اخروی » برسند. قرآن، حدود « دویست بار » و « بیشتر به صورت دو گروهی »، مردم را « تقسیم » کرده که اگر تمام این موارد استخراج و با هم مقایسه شوند، سطح بالایی از « خودشناسی » رخ می دهد و امکان بسیار خوبی را برای « إصلاح و خودسازی » فراهم می آورد و « واژه های مهم و کلیدی » قرآن، تبیین و تفسیر و تفهیم می شوند. اگر فردی « توفیق » این کار زیبا را پیدا کند، (شبیه آزمونهای قبل از کنکور که « رتبه احتمالی فرد » را مشخص می کند)، می تواند « جایگاه قیامتی » خودش در « پیشگاه الهی » را از همین جا ببیند: كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقينِ (۵) لَتَرَوُنَّ الْجَحيمَ (۶) ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقينِ (تکاثر/۷) به عنوان مثال: قرآن، بارها « اصحاب النار » و « اصحاب الجنه » و « خصوصیت رفتاری و اخلاقی » آنها را معرفی کرده است. قرآن، بارها و با عبارات گوناگون، « متقین » و « مؤمنین » و « کافرین » و « منافقین » و « فاسقین » و « سطوح و مراتـــــب » آنها و « خصوصیات هر سطح و مرتبه » را « مفصلا » بیان فرموده است. تمرین و مشق امروز: لطفا تمام افراد محترم گروه بکوشید: ۱ـ در سوره احزاب، اقسام « بانوان » را پیدا کنید. ۲ـ در آیات آغازین سوره بقره ببینید « متقین » چند خصوصیت و چه خصوصیتی « دارند » و « مــــن الناس »، چند خصوصیت دارند و چه خصوصیتی را « نــــدارند » که از منظر خداوند، « مؤمـــــن » تلقی نمی شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۵ ۷۱۴ با سلام و احترام به تمام آعضاء با نشاط و فعال و سایر أعضاء محترمی که به هر دلیل کمتر وارد گروه می شوند و با تشکر فراوان از تلاش و پاسخهای بعضی ها. پاسخ مشق و تمرین امروز: پرسش اول: در سوره احزاب: تمام زنان به دو دسته تقسیم شده اند: یا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ: گروه اول: إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا (۲۸) (زنانی که نگاه « دنیایی و غریزی و حیوانی و بیرونی » دارند پس جزء ضالین هستند.) گروه دوم: وَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا(۲۹) (بانوان عزیزی که « نگاه آسمانی و عقلانی و فطری و درونی » دارند پس حُسن فعلی و حُسن فاعلی و حُسن ظاهری و باطنی دارند.) پرسش دوم: « در سوره حمد، « مردم به سه دسته تقسیم شده اند » و در آغاز سوره بقره، همان « سه گروه » با سه عنوان « ۱ـ متقین، ۲ـ الذین کفروا، ۳ـ من الناس » توصیف و تفسیر شده اند. پرسش دوم این بود که: « متقین » چه خصوصیتی « دارند » که « من الناس » آن خصوصیت و آن « أصل مهم » را « ندارند »؟ پاسخ: قرآن در سوره بقره می فرماید: متقین « پنج فعل مضارع » را دائما انجام می دهند: ۱ـ یؤمنون بالغیب، ۲ـ یقیمون الصلوه، ۳ـ ینفقون مما رزقناهم، ۴ـ یؤمنون: ۱ـ بما انزل الیک (= قرآن)، ۲ـ و ما انزل من قبلک (تورات، إنجیل)، ۵ـ یوقنون بالآخره، اگر شماره یک را « توحید » و شماره چهار را « نبوت » و شماره پنج را « معاد » بدانیم، معلوم می شود اینکه « من الناس » داد می زنند که: ما « ۱ـ خدا » و « ۲ـ آخرت را » قبول داریم، یعنی آنها « اصل نبوت و امامت » را قبول ندارند و اعتقادی به « رهبر آسمانی » ندارند. (مثل همانکه در استخر فرح ..... که « مقبولیت رهبری » را مهمتر از « مشروعیت آن می پنداشت.) در واقع آنها « دین را منهای رهبری » و « منهای سیاست » می خواهند و « سکولار » هستند. آنها در زمان خود پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله حاضر بودند و امروز هم حاضرند « مسجد (ضرار)» بسازند و در آن « هر چه بخواهید نماز » بخوانند (ولاالضالین آنرا هم به اندازه اتوبان قم بکشند) اما کاری به پیامبر و امام و نایب امام و مسائل سیاسی و سهم امام و خمس و اطاعت از ولایت فقیه و .... نداشته باشند (البته در زمان انتخابات به افرادی مثل معاویه و یزید و به افراد سیاسی کثیف و ضد انقلاب رای می دهند و از آنها حمایت می کنند!!!! اما ادعا می کنند که ما کاری به سیاست نداریم!!؟ ) نکته مهم اول: گروه اول (متقین)، « یؤمنون » هستند، گروه دوم (الذین کفروا)، « لایؤمنون » هستند، اما گروه سوم، (من الناس)، « ایمان دارند » اما « مؤمنــــون » نیستند. (یعنی ایمان در آنها، « نهادینه » و تثبیت نشده است.) نکته مهم دوم: با اینکه « منافقینی که تشکیلات دارند » هم جزء این گروه سوم هستند اما این گروه طیف بسیار وسیعی از مذهبی ها و یهودیان و مسیحیان و مسلمانان را شامل می شود که هم ادعا می کنند کاری به سیاست ندارند و هم از کثیف ترین افراد خوش ظاهر، حمایت می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۶ 💥آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ سلام و صلوات و رحمت و عنایت الهی بر شما مهمانان معزز این ضیافت با شکوه الهی در این ماه مبارکی که « *برکات هزار ماه* » را با خودش برایمان به ارمغان آورده است. ضمن عذرخواهی از تاخیر در پاسخ به پرسشهای متنوع و پراکنده و فراوان مطرح شده در گروه. پذیرایی بسیار مفصل و نورانی « *موکب أربعینی* » امروز ما به مناسبت میلاد فرخنده *استوانه حُسن و زیبایی حضرت امام حسن مجتبی* صلوات الله علیه، آن سرور جوانان بهشت، در پاسخ به « *دو* » پرسش شما عزیزان درباره ۱ـ معنای « *إقامــه* »، ۲ـ چرایی *تقاضای حج* در امسال و هر سال در ماه مبارک رمضان، اینست که ببینیم « *آیه ۵۱ سوره بقره* » چه « *پیام مهمی* » برای منتظرین ظهور آخرین حجت الهی دارد: وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ (بقره/۵۱) متأسفانه « *نکات مهمی* » در این آیه ظاهرا تا کنون « *دــــیده نشــــده* » است. پس لطفا *پــــــــــــــس* از « *ساعتها دقـــــــــــــت و اندیشه* در این آیه » و ضمن *خودداری جدی* از طرح هر گونه مطالب متفرقه، (اگر آن نکات مورد غفلت را پیدا کردید) *فقــــــــط « پیام مهم این آیه برای منتظرین ظهور* » را با دو سه سطربیان کنید. امیدوارم پرسش را بارها با دقت بخوانید و با دقت فراوان پاسخ دهید (و نفرمائید: با اجازه استاد و بعد ..) إن شاء الله تعالی به شرط حیات، فردا، در شب میلاد آن اولین نورچشمی رسول أکرم صلی الله علیه و آله و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، نظرم را در ارتباط با « آن دو پرسش و این آیه » عرض خواهم کرد. *حی علی الدقه و التفکر.* 🍃واژه: ۵۱ @dr_ghofrani2
۷۱۷ استاد نظرتون رو راجع به شرکت در کلاس های استعدادیابی میفرمایید آیا راه مناسبی برای خودشناسی است « استعدادها » یک بخش از حداقل « شش بخش » وجود هر فردی است مثلا « نقش و تکلیف الهی » شما را بیان نمی کند و لذا گمان نمی کنم به خودشناسی منجر شود. استاد، کتابی معرفی بفرمایید درباره جایگاه حقیقی زن و مسئولیتهایمان. همچنین خودشناسی بهترین کتاب: قرآن کریم و مجید و امین و مبین. استاد واقعا انتظار داشتید که "من" اینطوری تحلیل کنم؟.....البته شیرین و امید بخش ه..... چه ترجمه و تفسیری؟ انتظاری که داشتم و دارم اما توقع نداشته و ندارم. البته توجه داشته باشید که « هذا من فضل ربی » و این « رزق » به برکت وجود مشتاق شماهاست. خود نازنینش « تبیانا لــــــــــــــــــــکل شیء » است. زیرا این نکات ریز معمولا کمتر در تفاسیر مجال طرح پیدا می کنند. اما تفسیر « نور » جناب آقای قرائتی خوب است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۸ 💥 قابل توجه تمام أعضاء گروه؛ گیاه مهمی را بیابید که « حد فاصل گیاه و حیوان » است و « میوه خوراکی » و با انسان « شباهت » دارد. آن را نام ببرید و شباهتهایش را با انسان بفرمائید. 📌همراه با نظرات شما درخت نخل یا خرما که مانند انسان تعدادش با نفر حساب میشود و برخلاف سایر گیاهان اگر سرش قطع شد دیگر رشد نمیکند. مانند انسان وقتی درخت نخلی قطع میشود گویی انسانی به قتل رسیده و درخت بسیار مقدسی است.و این بخاطر شباهت بسیار نزدیک و جالبی هست که این درخت به انسان دارد.درخت نخل در ۱۶ سالگی بالغ میشود و ثمر میدهد و در پیری٬دندان نخل که "تَوَخْتَکْ" نامیده میشود٬میریزد. اگر هنگام جابجایی سر نخل صدمه ببیند خشک میشود٬چون در سر نخل ماده ای وجود دارد به نام"کَچ" که همانند مغز آدمی است.درخت نخل مثل آدمها در آب خفه میشود٬و اگر آب از سر نخل بگذرد مرگ درخت نخل حتمی است.سر هر درختی را اگر قطع کنند بیشتر شاخ و برگ میدهد به جز درخت نخل٬و اگر سر این درخت را قطع کنند خشک میشود و میمیرد٬مثل انسان.و اگر چوب نخل را بسوزانیم هیچ زغالی ندارد٬مثل آدمی. و از همه اینها جالب تر اینکه نخلها عاشق همدیگر میشوند و این هم صفات انسانهاست.اصمعی گوید: " شخصی از یمامه برای من حکایت کرد و گفت طربستانی بود که همه ساله حمل نیکو آوردی، دوسال بگذشت و حمل نیاورد .مردی بیاوردم که به علم نخل مخبر بود . بدید وبگفت این نخل راهیچ علت نمی یابم که مانع حمل افتد . آن که بر بالای نخل دیگر رفت ونظر بر چپ و راست کرد و در جوار آن نخلی بود .گفت این نخل بر آن عاشق است باید که با تلقیح از آن ، این نخل را بارور کنم و در آن سال ، آن را از این نخل گشن دادیم٬حمل بسیار نیکو آورد ونیکو بود .و راستی قامت و "لیف" نخل که مثل موی آدمهاست نیز از دیگر شباهتهای درخت نخل است به انسان.در نزهه القلوب آمده است : " نخل شجره مبارکه است . به آدمی نیک ماند به طول و راستی قد و امتیاز ذکر و انثی ولیف که به موی آدمی ماند ودیگر آن که بر یکدیگر عاشق شوند و این همه صفت انسانی است. 📌همراه با نظرات استاد هزار آفرین بر شما. برای سلامتی شما پنج صلوات هدیه می کنم. 🍃واژه: فاصل گیاه و حیوان @dr_ghofrani2
۷۱۹ با سلام و احترام به تمام اعضاء محترم گروه؛ ضمن استغفار از این همه « غفلت فراگیر » نسبت به « مسافر و رفتنی بودنمان » و تشکر بسیار فراوان تر از این همه عواطف پاک و ابراز لطف شما سروران عزیز. پرسش اول روز جمعه پنجم مهر ماه ۹۸: با توجه به اینکه می دانیم « تمام کره زمین »(مانند خورشید)، ابتدا « مذاب و آتشین » بوده و « موقـــتا » سرد شده (؟؟؟)، بفرمائید اگر « این دنیا »، « محبوب » انسان شود و او به « مال اندوزی » بپردازد و به « مال این دنیا، تعلق پیدا کند »، با توجه به « چیزی » که برای خودش « جمع کرده »، « نام یا کنیه » چنین شخصی از « منظر قرآن » چیست؟ پرسش دوم روز جمعه پنجم مهر ماه ۹۸: قرآن، « زنی » را که « شوهرش » را در این « دنیاطلبی » و « مال اندزوی »، (با انواع وسوسه و تحریک) همراهی می کند، چگونه توصیف کرده است؟ پرسش سوم روز جمعه پنجم مهر ماه ۹۸: « کار چنین زنی » با « کدام عبارت زیارت عاشوراء »،« تطبیق » دارد؟ با سلام و احترام و عرض شب بخیر به تمام أعضاء محترم گروه. و با تشکر از پاسخهای درستی که چند نفر بیان کردند. پاسخ پرسش اول: « ابو لهب » بود. پاسخ پرسش دوم: « حماله الحطب » بود. و پاسخ پرسش سوم: عبارت: وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدِينَ لَهُمْ بِالتَّمْكِينِ مِنْ قِتَالِكُمْ‏ (و خدا لعنت كند مردمى را كه شما را به قتل رساندند و خدا لعنت كند آن مردمى را كه با حمایت و اطاعت از امراء ‏ظلم و جور ، زمینه ی قتل شما را فراهم كردند.) وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسْرَجَتْ وَ أَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتَالِكَ (و خدا لعنت كند مردمى را كه اسبها را براى جنگ با حضرتت زين و لگام و نقاب زدند و براى جنگ با تو مهيا کردند.) پرسش چهارم: زنی که « حَمَّالَةَ الْحَطَبِ » می شود و « في‏ جيدِها حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ » را می پذیرد، چه خصوصیاتی دارد؟ خداوند از عبارت < حبل من مسد > می خواهد چه نکته مهمی را همه و خصوصا بانوان بفهمند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۲۰ آیا شناسایی حتما توسط خود پسر باید صورت بگیره ؟؟ الان در خانواده هایی مثل ما مجالس خانمها و اقایان کاملا جدا هستند، پس برای آقا پسرها چه راهی هست و از کجا میتونند دختری رو شناسایی کنند؟ و اینکه آشنایی دختر و پسر در کلاسهای دانشگاه و ...تا چقدر برای ازدواح مناسبه؟ همانطور که هر « نوزاد چشم بسته ای »، « محل تراوش شیر » و « غذای » خودش را با « هدایت الهی » می یابد و خداوند هر « تشنه » ای را حتما به « آب » می رساند لطفا غصه نخورید پسرها با عنایت الهی و هدایت ملائکه، راهش را حتما پیدا می کنند. (باید از این ترسید که خواستگارانی را که خداوند می فرستد، بعضی ها نمره قبولی به آنها ندهند.) (باید از این ترسید که خواستگار خوبی را خداوند بفرستد اما طرف « چسب جذاب لازم » را نداشته باشد و خیلی زود کارشان به « ط ل ا ق » بکشد.) متاسفانه بسیاری از مادرها (یی که به لطف و عنایت و هدایت الهی اطمینان ندارند) دخترانشان را با زور به دانشگاه و مراکز عمومی می فرستند به همین نیت که « همسریابی » کنند. در هر حال آشنائیت در دانشگاه ها و ادارات، هیچ منع عقلی یا شرعی ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2