#قطرات_بارانی_۷۷۰
#پرسش
التماس دعا یعنی چه؟
#پاسخ
از آنجا که *دعای دیگران، برای ما* و *دعای ما برای دیگران* به *إجابت* نزدیکتر است، لذا از دیگران خواهش می کنیم که برای ما *دعـا* کنند.
خوب است در این زمینه به چند نکته توجه داشته باشیم:
۱ـ تقاضای دعا از دیگران، (صرفنظر از إجابت آن)، در تقویت *عواطف انسانی و گرایشان دینی و رشد اخلاقی و احترام به یکدیگر* مفید است.
(مثل: التماس دعای زن و شوهرها از یکدیگر و التماس دعای والدین در شرایط مناسب از فرزندانشان که بسیاری از کدورتها را برطرف و مهر و محبت را میانشان زیاد می کند.)
۲ـ با درخواست دعا از دیگران، غیر مستقیم از آنها می خواهیم تا اگر از ما *گفتار یا رفتار و اخلاق نامناسبی* دیده اند و *کدورت خاطر و کینه قلبی* دارند از آنها *صرفنظر* کنند و *ما را ببخشند.* (مانند برادران حضرت یوسف علیه السلام که از پدرشان تقاضای دعا کردند.)
۳ـ ما هم با التماس دعا از دیگران باید از هر *دلخوری و کدورت و کینه ای* نسبت به آنها و از *دروغ گفتن و تجاوز به حقوق* آنها خودداری کنیم و آنها را *دوست* بداریم و *عزیز* شماریم و حلالشان کنیم و *همدلی و الفت و وحدت* را میان خودمان و آنها گسترش دهیم.
چگونه ممکن است مؤمنین برای یکدیگر دعا کنند ولی در مسائل خانوادگی، اقتصادی، سیاسی ... « *بدخواه* » یکدیگر باشند؟
۴ـ باید بدانیم که دعای افراد « لاابالی و بی بند و بار و تارک الصلوه و شرابخوار »، در بارگاه الهی شنیدنی نیست.
۵ـ إستجابت *هر دعایی برای هر فردی* علاوه بر *قابلیت و لیاقت و استحقاق و آمادگی خود آن فرد،* مشروط به « *وقوع شرائط مکانی و زمانی و محیطی* » دیگری هم هست که بدون تحقق « مجموعه » آن شرائط، *إجابت « تمام دعا » ممکن نیست.* (مثل اینکه شرط جوش آمدن آب، صد درجه حرارت است.)
۶ـ « هر دعایی » (اگر با گناهان خاصی، محبوس نشده باشد و با نیت خالص و عمل صالح، قابل شنیدن شود)، *إجابتش قطعی است* اما « *بعــد از تحقق تمام شرائط آن* » إجابتش *دیده* می شود. (مثلا اگر برای ازدواج کودک خردسالی، دعا شود، عاقل و بالغ شدن آن کودک، از شرائط إجابت آن دعاست.)
پس *التماس دعا* ، یک نوع تلاش برای *بالابردن تفاهم و همدلی و وحدت* و *کاهش کدورتها* است.
🍃واژه: #التماس_دعا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۱
#ادامه_قطرات_بارانی_۷۶۴
#پرسش
در سنین کودکی و نوجوانی ٬ انجام امور لهو ٬ بسیار معمول شده ... آیا می توان گفت اقتضای سن هست ؟ اگر نه درمان چیست ؟
#پاسخ
هر گونه *لعب و لهو و لغو* فقط برای کودکان زیر هفت سال، *مجاز و ضروری* است و نه تنها نباید مانع آنها شویم بلکه هر گونه *آموزش مجازی* هم باید در قالب همین *بازی* به کودکان تفهیم و در آنها *نهادینه* شود.
ظاهرا فرموده اند: که اگر کودکان در زیر هفت سال از این لعب و لهو و لغو، *محروم* شوند و به قدر کافی، اشباع نشوند، تا آخر عمرشان، *اسیر* آنها خواهند ماند و با *هر چیزی* بازی می کنند: با عشق بازی می کنند و سیاست و آبروی مردم و اقتدار نظام و قداست مقدسات را هم به بازی می گیرند و به استهزاء و تمسخر می پردازند.
🍃واژه: #لهو #لعب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۲
شخص محترمی فرموده اند:
لطفا در مورد ترس از تنهایی و ترس از تاریکی و ترس از موجودات (جن) توضیح بفرمایید و آیا این ترس ها با اعتقاد قلبی به قدرت خداوند منافات دارد؟ و این بدان معنی است که ما ایمان قلبی به پروردگار متعال نداریم؟ راه حل غلبه بر این ترس ها چیست؟ و چگونه میتوانیم ایمان و اعتقاد قلبی به خدای متعال داشته باشیم؟
به ایشان عرض شد:
بله درست فرمودید: ترسهای موهوم و غیر عقلانی، با اعتقادات قلبی انسان مؤمن سازگار نیست و *نشانه ضعف اراده، ضعف معرفت و بصیرت، و ضعف ایمان و تقوا* است.
از *اولين صفاتي* كه هر فردي پس از تولد و بيش از صفات ديگر به آن مبتلا ميشود و تقريبا هميشه همراه انسان و گاهی برایش *مفید* و گاهی برایش *بسیار آزاردهنده* می شود، *صفت تــرس و دلهره* است.
ترس ممکن است *دنیوی* و یا *اخروی* باشد.
و ترسهای دنیوی هم، ممکن است *آزمون الهی* و یا *رفتار شیطانی* و یا *زائیده وهم و خیال* باشد.
هر انسانی در طول زندگی خود، *دو نوع ترس* را تجربه می کند:
*نوع اول:* (که مورد پرسش شماست)، ترس از *درک خطر و تهدید و آسیب پذیری* نسبت به *عوامل بیرونی* است که کودکان و افراد بی إراده و بی ایمان را *فلـج می کند* و از *رشد و پیشرفت* باز می دارد.
(مثل ترس از تنهایی، تاریکی، صداها، لرزشها و تکانها، دزد، حیوانات، جن و موجودات خیالی)
البته « *افراد عاقل و بالغ و مؤمن* »، در مواجه با این نوع خطرات و تهدیدات بیرونی، *عاقلانه احتیاط* می کنند و با *بررسی دقیق جوانب آن خطر و تهدید،* از تمام *ظرفیتهای درونی* خود و *امکانات بیرونی* در جامعه استفاده می کنند و آن را به « *فرصتی* » برای غلبه بر مشکلات و حل مسائل و عبور از موانع تبدیل می کنند،
*اولین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که عقلانیت و اراده فرد به نحوی تقویت شود که *به موقع بالغ و با معرفت و مؤمن* شود و بفهمد: تمام ذرات آفرینش، در *إحاطه خداوند سمیع و بصیر و مقتدر* هستند، و اگر *به موقع و اسلامی* ازدواج کند، هر لحظه توسط ملائکه، *محافظت* و توسط أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم *حمایت* می شود و همیشه و همه جا *خداوند با اوست* : وَ *هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ* وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ (حدید/۴)
*دومین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که از *تعلقات* خود به افراد و به أشیاء و به هر چیزی غیر از خداوند بکاهد. زیرا اگر انسان به چیزهای *متزلزل و موقتی و فانی،* علاقه و دلبستگی و وابستگی نداشته باشد، دیگر خود را در معرض خطر و تهدید و آسیب نمی بیند و *دچار دلهره و هراس و اضطراب* نمی شود.
و *سومین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که خالقش را *پناهگاه و مأمن و ملجأ* خود ببیند و تمام ابعاد زندگیش را با قرآن که کلام خداست و با رسول و امام منصوب او *تطبیق* دهد و *تراز و تنظیم* کند: بَلى *مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ* وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ *لا خَــوْفٌ عَلَيْهِمْ* وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (بقره/۱۱۲)
🍃واژه: #ترس
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۳
#ادامه_قطرات_بارانی_۷۶۸
📌همراه با نظرات شما
عرض سلام وادب. بعدازدیدن توضیح کامل وجامع استاددرمورد حماله الحطب ، مثل همیشه حالت شگفتی وتحسین نسبت به استادبزرگوار دروجودم شکل گرفت.استاد ارجمند. خیلی تمایل دارم صغری کبرای این استدلالهارابدانم واینکه آیااین بیانات زیبافقط ازفهم واژه به دست میاد یا تصویرسازی یا کمک از کل قرآن .البته اگرمقدورهست.
روایت جهادالمراه حسن التبعل را سالهاپیش شنیده بودیم. ولی این فهمی که شما زمینه اش رافراهم کردید درهییییچ کتاب یا کلاسی یافت نشد
📌همراه با نظرات استاد
سلام و رحمت الهی بر شما.
اگر به *هر کلمه* این دو آیه توجه شود، نکات ارزنده دیگری را هم می توان فهمید:
وَ *امْرَأَتُــــــهُ* حَمَّالَـــةَ الْحَطَبِ (۴) *فـــي* *جيـــدِها* ، *حَبْــــلٌ* مِنْ مَسَـــدٍ (۵)
🍃واژه: #حماله_الحطب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۴
#پرسش
فرق شیعه و سنی چیست؟
#پاسخ
شیعه: یعنی: گروه، دنباله رو، مشایعت کننده، ظاهرا رسول أکرم صلی الله علیه و آله این کلمه را برای دوستداران پیرو أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه به کار برده اند.
سنی: یعنی: عزیزانی که (علاوه بر تبعیت از عقل و قرآن)، تابع *سنت های* رسول أکرم صلی الله علیه و آله هم می باشند.
امروز *به اشتباه* ، افرادی که *تابع* دستورات و روشهای خلیفه دوم و تابع نظرات فقهی دو نفر از *شاگردان جدا شده* از امام جعفر صادق صلوات الله علیه و تابع نظرات فقهی دو نفر از شاگردان همان دو شاگرد، هستند را *أهل سنت* می نامند.
🍃واژه: #شیعه #سنی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۵
#ادامه_قطرات_بارانی_۷۶۸
#پرسش
ممنون استاد از وقتی که برامون میذارید
بر این اساس پس تو وجود همه ما یک حماله الحطب هست که باید از اون به خدا پناه ببریم
#پاسخ
خیر خداوند هیچ بانویی را *حماله الحطب* نیافریده و در درون هیچکدام هم تعبیه نکرده است،
بلکه وقتی مراکز آموزشی مروج فرهنگ اومانیستی و رسانه های استکباری، بانوان را از *کرامت و عظمت و قداست* خودشان، *عافل* نگه می دارند و دائما آنها را به *مقایسه* خود با شرائط مردان می کشانند، (مثل خانم مشاور مسئول دروغگوی کشورمان که قبلا زنان بدکاره را کارآفرین و *کارگر جنسی* نامید و اخیرا هم از *همجنس بازها* حمایت کرده است)، چنین *نقش غیرطبیعی و غیر انسانی و بسیار چندش آوری* را برای خود می سازند.
🍃واژه: #حماله_الحطب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۶
#پرسش
سلام و رحمت خداوند رحیم برشما استاد گرامی
و ادب و تواضع و تشکر ویژه بابت مطالب قرآنیتون ک الحمدلله خیلی برای من راهگشا بوده.
آیا در ماه مبارک که ثواب چندبرابره یا در ایام سال،
قران فرموده به مسکین و یتیم و فقیر کمک کنیم فقط؟ و مصداق این سه دسته الان کیا هستن در جامعه؟ وآیا اولویتی داره؟
و آیا کمک به خویشاوند و همسایه هم در قرآن امده و منظور اونان اول؟ مثلا ما الحمدلله اقوام و همسایگان تمکن مالی دارن یا جزئی کمک بخوان، بقیشو باید بدیم به مسکین و فقیر و یتیم؟
#پاسخ
با سلام و احترام
لطفا آیه ای را در سوره بقره بیابید که این پرسش را مطرح کرده است: *چه چیزهایی را انفاق کنیم؟*
ادامه آن آیه پاسخ پرسش شماست.
🍃واژه: #انفاق
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۷
#پرسش
استاد *حسنات الابرار سیئات المقربین* چیست و مصادیق هر یک از ابرار و مقربین چه کسانی هستند؟
#پاسخ
لطفا ابتدا خود شما لطف کنید و *خصوصیات ابرار* را (با ذکر شماره) از آیه ۱۷۷ سوره بقره استخراج و ارائه کنید و بعد همین پرسش را مجددا مطرح بفرمائید تا آنچه خداوند برایم روشن و جاری کند خدمت شما عرض کن.. ممنون.
🍃واژه: #ابرار
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۸
#ادامه_قطرات_بارانی_۷۷۱
#پرسش
سلام استاد
معنی دقیق لعب و لهو یعنی چه؟ اگر در دوران کودکی فرزندمان کوتاهی کرده ایم و الان احساس میکنیم که نیازهای کودکی شان ارضا و اشباع نشده..حالا چه کنیم؟
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما
به من لطف کنید و توضیح دو واژه *لعب و لهو* را که قبلا در کلاسی عرض شده را از کانال *تسبیح۱* بیابید و در اینجا ارائه بفرمائید. ممنون.
🍃واژه: #لعب #لهو
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۹
#پرسش
استاد بزرگوار، از کجا بدانیم که محبتهای ما در کجا انس است و در کجا تعلق؟
#پاسخ
تعلق = (دلبستگی، وابستگی)، از *تمایلات ۱ـ مادی، ۲ـ غریزی، ۳ـ نفسانی* پدید می آید.
اما اُنس، *تمایلی عقلانی و منطقی و حـق گرایانه* است.
ظاهرا رسول أکرم صلی الله علیه و آله به جناب سلمان (نقل به مضمون) فرمودند: *به حـــق، أنـس بورز.*
🍃واژه: #اُنس #تعلق
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۸۰
💥شخص محترمی فرموده اند:
لطفا درباره فرق بین ازدواج اسلامی و رایج توضیح بفرمایید؟
به ایشان عرض شد:
ازدواجهای رایج، اشکالات زیادی دارند که در *کتاب ازدواج چرا و چگونه* به آن پرداخته شده، اکنون فقط به چند مورد و به اختصار اشاره می شود:
۱ـ در ازدواجهای رایج، *چــــرایی ازدواج،* برای عروس و داماد و اطرافیان، به درستی روشن نیست.
۲ـ در ازدواجهای رایج، تحت تأثیر إلقائات روانشناسان، تمام حساسیت طرفین بر *شناخت طرف مقابل* است و دنبال *بهترین همسر* می گردند و هیچ تلاشی برای *خودشناسی* و *بهترین همسرداری* ندارند، لذا بسیاری از زوجها خیلی زود، با ادعای *عدم تفاهم* از هم جدا می شوند.
۳ـ تمام مراحل ازدواجهای رایج، بر اساس *عادتها و رسوم گذشتگان و نظر اقوام* و تحت تأثیر *فیلمها و هوسها* و با « مدیریت مادر شوهرها و مادر زنها » انجام می شود و هیچکدام از طرفین به *نظر اسلام و تعالیم قرآنی و احکام شرعی* هیچ توجهی ندارند و حتی *سادگی* ازدواجهای غربی را هم رعایت نمی کنند.
۴ـ در ازدواجهای رایج، عروس و اطرافیان می پندارند که *پیمان ازدواج با بله گفتن عروس* منعقد می شود لذا *حق طلاق* را برای « عروس » هم قائل هستند، در حالی که عروس با بله گفتنش، *فقط وکالت وکیل خود* را می پذیرد، اما ازدواجِ اسلامی، با *بله گفتن و پذیرش داماد رسمیت پیدا می کند* و به همین خاطر، « حق طلاق »، به عهده « داماد » است که *زوجیت زن را می پذیرد.*
۵ـ در ازدواجهای رایج، عروس با *کوله باری از توقعات و آرزوها و هوسها* وارد زندگی شوهر می شود و از *مأموریت و نقش و تکلیف* خود و اینکه قرار است با *جهاد همسرداری* خود *آرامش* ایجاد کند، *آگاهی و تصور درست و روشنی ندارد* و پسرها هم از *مسئولیتها و تعهدات* پس از ازدواج خود (که قرآن آن را میثاق غلیظ نامیده)، *آگاهی و تصور درست و روشنی ندارند.*
۶ـ در ازدواج های رایج، عروس و داماد، *با هم* عقد می بندند و می خواهند *به هم برسند* لذا خیلی زود از هم اشباع می شوند، اما در ازدواج اسلامی، آن دو *فقط با خدا* عقد می بندند و *فقط در برابر خدا، متعهد می شوند* و می خواهند *با هم، به حقیقت برسند.*
۷ـ در ازدواجهای رایج، *فرزند، اصل زندگی است* اما در ازدواج اسلامی، *همدل و هماهنگ شدن زن با شوهر* اصل است و فرزند، *فتنه* و اسباب *آزمایش* زوج است.
۸ـ در ازدواجهای رایج، دختران (تحت تأثیر إلقائات برخی از مادران،) خود را *رئیس* خانواده و مرد را مسئول *تدارکات* می پندارند و توقع دارند که *شوهر، خود را با آنها هماهنگ کند،* اما در ازدواج اسلامی، زن، شوهرش را *رئیس* می نامد و خودش *هنرمندانه و نامحسوس، ریاست می کند.*
۹ـ تصور غالب دختران و پسران از ازدواجهای رایج، قرار گرفتن دور *سفره ای آماده* است لذا برای *برداشتن میم از ابتدای مـــشکلات و حل مسائل و عبور از موانع و صبر بر ناملایمات* ، هیچ آمادگی و مهارت و تمرینی ندارند.
🍃واژه: #ازدواج_اسلامی_و_رایج
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۸۱
#ادامه_قطرات_بارانی_۷۶۹
#پرسش
استاد منظور از چهار دستور چیه؟مگه قرآن فقط یک دستور کلی نگفته؟ واون احسان به والدینه
#پاسخ
من قبلا به چهار فرمان اصلی قرآن درباره والدین اشاره کردم که عبارتند از : ۱ـ احسان، ۲ـ تشکر، ۳ـ مصاحبت متعارف، ۴ـ اطاعت نکردن از آنان در موارد شرک آلود، اما در پیام بعدی، تمام یازده مورد را ارائه کردم:
۱ـ رَبَّنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَيَّ ،
۲ـ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْســانـاً ،
۳ـ أَنِ اشْكُرْ لي وَ لِوالِدَيْكَ ،
۴ـ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوالِدَيْنِ ،
۵ـ وَ صاحِبْـــهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً ،
۶ـ وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً ،
۷ـ وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ ،
۸ـ وَ قُلْ: رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني صَغيراً
۱ـ وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْــرِكَ بـي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْـــهُما ،
۲ـ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ ،
۳ـ وَ لا تَنْهَرْهُما ،
🍃واژه: #وظائف_فرزندان
@dr_ghofrani2