فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 روحالله ایزدخواه:
🔹 انقلاب اسلامی در اقتصاد هنوز به وقوع نپیوسته است!
🔗 مشاهده فایل کامل در آپارات:
https://aparat.com/v/TjIag
🌐 #شبکه_گرا
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 روحالله ایزدخواه:
🔹 مهار تورم و رشد تولید، نوعی جهاد است و جهاد یک امر همگانی است.
🔹 همه باید نقش خود را در این جهاد پیدا کنند و کسی نباید منتظر هیچ ارگانی بماند.
🌐 #شبکه_گرا
@dr_izadkhah
هدایت شده از جنسیت و عدالت(ابوالفضل اقبالی)
درباره مناظره اقتصادی در جهانآرا
ابوالفضل اقبالی
مناظره یک ساحت علمی و نظری دارد که افراد با سطح سواد خود در آن قضاوت میشوند و یک ساحت رسانهای دارد که رفتار و گفتار افراد در آن تعیین کننده است. در مناظره دیشب بلاشک دکتر موسی غنینژاد پیروز رسانهای مناظره بود و دکتر مسعود درخشان عملکرد بسیار بدی داشت. اما در صحبتهای دکتر غنینژاد چندتا نکته قابل مناقشه وجود داشت که عرض میکنم. سه محور مهم در صحبتهای دیشب دکتر غنینژاد وجود داشت که عبارتند از:
۱. چپانگاریِ اقتصاد اسلامی
دکتر غنینژاد در ابتدای سخنان خود، علتالعلل چالشهای اقتصادی کشور را ابتنای اصول اقتصادیِ قانون اساسی کشور(بهویژه اصل ۴۳) بر رویکردهای مارکسیستی و چپ در اقتصاد دانست. ایشان در اینجا عامدانه و با هوشمندی برای مخاطب تلویزیونی یک سادهسازی در تقسیمبندی رویکردهای موجود در اقتصاد انجام میدهند. به این ترتیب که هرکس برای دولت(حاکمیت) شان مداخله در اقتصاد در نظر میگیرد تبار مارکسیستی دارد! و هرکس مخالف مداخله دولت در اقتصاد است تفکر لیبرالی دارد. و لذا براساس این دوگانهی بسیط و نادقیق، اصل ۴۳ قانون اساسی کشور را سوسیالیستی دانسته و با یک تحریف تاریخی، تنظیم این اصول را به چپهای اول انقلاب نسبت میدهد و از جزوات حزب توده به عنوان رفرنس سخن خود استفاده میکند! چنین تقسیمبندی بسیط و تقلیلگرایانه از نظریههای اقتصادی توسط دکتر غنینژاد صرفا کارکرد سیاسی و رسانهای برای برچسبزدن به طرف مقابل دارد و فاقد مبنای علمی است. رویکردهای موجود در اقتصاد در نسبت به مقوله مداخله دولتها، طیفی از نظریههای مارکسیستی، لیبرالیستی و اسلامی را شامل میشود که تفاوتهای دقیقی با یکدیگر دارند و به این سادگی نمیتوان آنها را یک کاسه کرد.
۲. علمانگاریِ(بهمعنای ساینس) اقتصادِ مدرن
دکتر غنینژاد اصرار داشت که به صحبتهای دکتر درخشان برچسب ایدئولوژی و شعار بزند و سخنان خودش را علمی جلوه دهد. در حالیکه خود ایشان بهتر از هر کسی واقف هستند که اقتصاد، فلسفهای است که گاهی امتداد ریاضیاتی نیز پیدا کرده است. همین نظریه اقتصاد بازار که ایشان از آن دفاع میکنند بیشتر از آنکه ماهیت علمی(scientific) داشته باشد، ایدئولوژی محض است و بنیانهای فلسفی و الهیاتی دارد. تمام بحثهای فون هایک درباره مفاهیمی چون آزادی، قانون، نظم و... ایدئولوژی است. حال اگر کسی چون پروفسور مسعود درخشان با آن سوابق علمی و تئوریک، از کسی چون امام خمینی(ره) نقل قول بیاورد متهم به شعرخوانی میشود، اما اگر دکتر غنینژاد که خودشان مدتها از مدافعان رویکردهای مارکسیستی در اقتصاد بودند، الان از لیبرالهایی چون فون هایک نقل قول بیاورد، میشود بحث اصولی و علمی! کسی هم نمیپرسد که اعتبار و مشروعیت گزاره «قانون نظم خودجوش است» با کدام محک علمی سنجیده شده است؟
۳. جداانگاریِ قلمرو دین و اقتصاد
دکتر غنینژاد در پایان مناظره یک پرسش مشهور و فراگیر در فضای عمومی جامعه را از پرفسور درخشان مطرح میکنند که شما چرا در مباحث اقتصادی از امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری رفرنس میآورید؟ ایشان بلاشک فقیه و دینشناس هستند اما چون تخصص اقتصادی ندارند، نظرشان در این عرصه قابل استناد نیست! حال سوال من از آقای غنینژاد این است که شما چه درک و شناختی از دین دارید که براساس آن قلمرو اقتصاد را از قلمرو دین جدا کردید؟ این که همان شبهه رایج سکولاریسم در دهه 70 است که فقه و دین را محصور در ارتباط فردی ما با خدا میدانست و معتقد بود کار سیاست و اقتصاد و علم را باید به متخصصان خودش واگذار کرد و دین و روحانیت باید مشغول نماز و روزه مردم باشند! پس احکام اجتماعی و اقتصادی اسلام که اتفاقا حجم وسیعتری از احکام فردی را به خود اختصاص داده چه میشوند؟ حرمت ربا، قاعده نفی سبیل، انفاق، خمس و زکات، الگوی مصرف و... اینها ناظر به اقتصاد نیستند؟ جالب است که خود ایشان در ابتدای مناظره صراحتا میگویند در قانون اساسی ما ردپایی از اصول اقتصادی اسلام نیست! یعنی میدانند که در اسلام ابواب متعدد و اصول بسیاری ناظر به ساماندهی وضعیت اقتصادی جامعه داریم. خب پس اگر کسی دینشناس باشد به این امور نیز واقف است و نظراتش درباره اقتصاد مسموع است.
نقطه آغاز مبارزه فرهنگی میان اقتصاد لیبرال و اقتصاد اسلامی
بالاخره صداوسیما پس از ۳۳ سال، از لاک تغافل نسبت به کودتای اقتصادی تکنوکراتها درآمد و مجال داد تا مبارزه فکری و فرهنگی میان سردمداران اقتصاد وارداتی رایج در کشور با اصحاب فکری و فرهنگی اقتصاد اسلامی، علنی شود و در مقابل چشم مردم قرار بگیرد.
این شروع جانانه را به فال نیک میگیریم و از مدیران عدالتخواه صداوسیما میخواهیم با همین دست فرمان ادامه دهند تا بالاخره معلوم شود زیربنا و روبنای نسخههای اقتصادی فلجکننده انقلاب اسلامی چه بوده است.
@dr_izadkhah
ضرورت غبارروبی از فصل اقتصادی قانون اساسی
🔺در مناظره درخشان - غنینژاد، ضرورت بازخوانی و بلکه غبارزدایی از فصل اقتصادی قانون اساسی یعنی اصول ۴۳ تا ۵۵، با نگاه انقلابی و عدالتگرا آشکار شد.
🔻دیگر نباید شاهد تداوم الگوهای شکستخوردهای چون خصوصیسازی رفاقتی باشیم و آنوقت بانیان وضع موجود، بجای توضیح درباره نسخههای عملشدهی خود، به اصول عملنشدهی قانون اساسی در اقتصاد، بتازند و الگوی ابداعی و زمینماندهی انقلاب یعنی اقتصاد مقاومتی را مارکسیستی بدانند و باز هم انقلابیون را در میدان حکمرانی و اجرا خلع سلاح کنند.
🔹 در کنار اصل ۴۴، باید سیاست کلی اصل ۴۳ در اقتصاد مردمی و اصل ۴۵ در انفال و قوانین دائمی آنها هم تدوین و تصویب شود.
@dr_izadkhah
هدایت شده از محسن قنبریان
مناظره جهان آرا .mp3
562.4K
تحریف چرا ⁉️
• دکتر #غنی_نژاد در مناظره با پرفسور #درخشان اصول اقتصادی قانون اساسی (بخصوص اصل۴۳و۴۴) را ملهم از کتاب
"راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی شمردند و شهید مظلوم #بهشتی را هم صد درصد چپ خواندند!
• جالب اینکه انتشار کتابهای مورد معرفی شان مقدم بر قانون اساسی نیست! پیشنویس قانون اساسی ۲۴خرداد۵۸ منتشر و کار تدوین اولیه (توسط تیم دکتر حبیبی) قبل از آن انجام شده بود!
• بدتر، تحریف محتوایی است:
نظریه راه رشد غیر سرمایه داری را "اقتصاد را دست دولت بدهید!" می شمارد؛ برای القای این همانی، علنا اصل۴۳ را تحریف می کند و می گوید ملهم از آن نظریه است و همه چیز دست دولت است!
❗️درحالیکه اصل۴۳ بخصوص بند۲ آن دقیقا برعکس آن نظریه است! بخوانید:
《برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار میشود:...
۲.تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامهریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد...》
- برگرداندن تعاونی ها در اصل۴۴ به دولت و غیر اسلامی خواندن ایندو اصل هم قابل نقد جدی است که مجال دیگری می طلبد!
#اقتصاد_مردمی
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 چرا تغییر رویکرد اقتصادی، آغاز نمیشود؟
🔸گفتوگویی با دکتر درخشان
🔺 تصمیمگیران ما مقهور فضای کارشناسی هستند
🔺 دانشگاهها نمیخواهند از چارچوب کتابهای درسی فراتر بروند
🔺 نیاز به جریانسازی فکری داریم هرچند خیلیها درمقابل ما موضع بگیرند.
@dr_izadkhah
هدایت شده از فریاد خوزستان
🔴 نامه سرگشاده بیش از ۳۰ تشکل دانشجویی خوزستان به رئیس جمهور؛
🔹حذف دانشجویان و نخبگان از هفت سفر استانی به خوزستان برای فرار از پاسخگویی و بایکوت مطالبات واقعی مردم است
🔴 آخرین اخبار فوری و مسائل مهم خوزستان را از کانال #فریاد_خوزستان دریافت کنید: 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1933312000Cd6b376f134
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مبارزه با اژدهای هفتسرِ فساد...
⚠️ با گذشت ۲۰ سال از فرمان مبارزه بیامان با فساد، و تصریح رهبر انقلاب مبنی بر عدم تحقق آن، میتوان گفت یک خط انحراف عملی از #آرمان_فسادستیزی در حاکمیت رخ داده است.
⛔️ به تعبیر دیگر، درست است که فساد، سیستمی نیست؛ اما فسادستیزی هم سیستمی نبوده و هنوز به برنامه اصلی و لایتغیر قوا تبدیل نشده است!
⁉️ چرا؟
1⃣ #برخورد_جناحی: مبارزه با فساد، صرفا زمانی که جناح مقابل حاکم است؛ و اغماض از فساد، زمانی که کار دست آدمهای خودمان است!
2⃣ #فقدان_مبنا: غفلت از ساختارها و سازوکارهای مولد فساد، بدلیل نداشتن نظریه مبنا در حکمرانی عادلانه و تقلیل فساد به جرایم و تخلفات موردی
3⃣ #محافظه_کاری: رواج شبهه تضعیف نظام درصورت مبارزه با مفاسد حاکمیتی(!) و سیل بهتان به فسادستیزان و مطالبهگران
4⃣ #تزلزل_فرهنگی: ترس فعالان فرهنگی و اجتماعی از ورود به میدان فسادستیزی، بدلیل هجمه علیه عدالتخواهی (انگ عدالتخواری و خوارجی)
5⃣ #حاشیه_نشینی_مردم: مبارزه با فساد، همچون سایر آرمانهای انقلابی، امری اجتماعی و نیازمند مردمیسازی است؛ اما مردم در فسادستیزی هنوز مَحرمِ سیاسیون نشدهاند!
🔶 یک تحرک اساسی برای استقرار فسادستیزی، هم در حاکمیت و هم بستر جامعه، نیاز داریم تا این امر از فردمحوری و توصیهدرمانی و برخورد موردی، خارج شده و به اراده و رویه جاری نظام در بطن سیستم حاکمیت تبدیل شود.
#روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
🔴 وزارتِ بیسیاست
ولی پرسیاستگذار !
🔹 همه ناطقین امروزِ مجلس از مخالف وزیر گرفته تا مدافع، تاکید داشتند که فاطمیامین، پاکدست و پرکار و بااخلاق بود. او بخاطر مسئله شخص خودش برکنار نشد؛ پس چوب چه چیزی را خورد؟!
🔺 اصلیترین علت ذکرشده استیضاح، معضلات خودرو بود.
حال، سوال بنیادی این است که اساساً سیاست صنعت خودرو در جمهوری اسلامی چیست که وزیر باید مجری آن باشد؟؟
▪️ بعد از ۵۰ سال هنوز معلوم نیست که مونتاژ خودرو خارجی، امر مطلوبی هست یا نه و ما را خودروساز میکند یا خیر؟
▪️ هنوز قوای سهگانه نمیدانند سالانه چند خودرو فرسوده باید حتما و تحت هرشرایطی اسقاط شود؟
▪️ هنوز بر سر نحوه قیمتگذاری کالاهای پایه در بورس کالا سیاست نهایی روشن نیست.
🔺و ده ها مثال دیگر که نشان میدهد تولید و وزارت صمت، اساساً سیاست روشنی ندارد و داریم دور خود میچرخیم.
🔶 این بیسیاستی رابگذارید درکنار وجود چندین نهاد تصمیمگیر درحوزه صمت (وبطور خاص خودرو):
❕مجلس شورای اسلامی
❕هیات وزیران
❕مجمع تشخیص
❕بانک مرکزی
❕ستاد تسهیل
❕شورای رقابت
❕شورای عالی بورس
❕سازمان حمایت
❕سازمان تعزیرات حکومتی
❕سازمان بازرسی
❕سازمان ملی استاندارد
❕سازمان محیط زیست
❕نیروی انتظامی
❕اتاق بازرگانی
❕و ....
⁉️ یک وزیر چگونه باید نظر این همه نهاد را همآهنگ کند؟!
این است که تحولات اساسی در حوزه تولید به نتیجه نمیرسد.
🔹 اگر در صنایع نظامی موفق هستیم، چون اولاً سیاست روشنی دارد و ثانیاً حرف آخر را یکی میزند.
👈 حکمرانی تولید، باید متحول شود.
#روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
🔴 تا اینجای کار، یک ماه گذشته از سال #رشد_تولید، دو وزارتخانه اصلی تولیدی کشور، بدون وزیر شدهاند❗️
🔶 در این اوضاع، لایحه دوفوریتی تشکیل مجدد #وزارت_بازرگانی هم برای چندمین بار، روانه مجلس شده که معلوم نیست چه معجزهای با این وزارتخانه کذایی رخ میدهد.
👈 اصولگرایان ِ حاکم، اگر تکلیفشان را با الگوی راهبردی رهبر انقلاب یعنی تولیدمداری معین نکنند، لاجرم دستاوردی جز تکرار و تداوم نسخه اقتصادی تکنوکراتها و کارگزاران، پیش رو نخواهند داشت.
🗜 #علی_برکت_الله ‼️
@dr_izadkhah
اگر ماجرای #زن_زندگی_آزادی
چیزی از حقیقت در چنته داشت،
الان مدعیان آن باید
برای #حمیدرضا_الداغی
سینه چاک میکردند.
چون او دقیقاً برای
کرامتِ #زن ،
#زندگیِ امن و
#آزادیِ انسانیت
کشته شد.
روحالله ایزدخواه
@dr_izadkhah
🖋شماره ۱ و ۲ فصلنامه «نامه جمهور»، بهار ۱۴۰۲ منتشر شد:
📌 در هفت فصل به همراه ویژهنامه «آینده عدالتخواهی»
📌 تعداد صفحات: ۶۴۰ صفحه
♨️ #مدیرمسئول: روحالله رشیدی
♨️ #سردبیر: مجتبی نامخواه
🔶 فصلها:
🔹 #ایده: نوشتارهایی در تمنای عدالت
🔹 #مسئله: بررسی و جمعبندی پیرامون مهمترین مسائل ایران
🔹 #تجربه: هویت سوژه انقلابی و عدالتخواه
🔹 #اندیشه: در جستجوی نظریه عدالت
🔹 #عرصه: بررسی فرهنگ و کتاب از منظری عدالتخواهانه
🔹 #آینه: جمهور عدالتخواه
🔹 #نقشه: راهبردهای سوژه انقلابی
◀️ در ویژهنامه آینده عدالتخواهی میخوانیم:
✅ آینده عدالتخواهی
✅ پارلمان عدالتخواهی
✅ عدالتخواهان در برابر عدالتخواهان
✅ کالبد شکافی ذهنیت عدالتخواهان
➖➖➖➖
کانال نشریه نامه جمهور:
🆔 @nameh_jomhour
🔴 در بیثباتی مدیریتی آموزش و پرورش، مجالس و نمایندگان در طول ادوار، نقش اول را داشتهاند❗️
مناسبات میان مجالس و آموزش وپرورش، همواره سیاسی و بیمار بوده و صندوق رای، ملاک بوده است.
❌ علت دوم، مافیای آموزش خصوصی و عزم برخی دولتها در ریشهکنی آموزش دولتی بوده است‼️
#روح_الله_ایزدخواه، نماینده مجلس
@dr_izadkhah
🔴 رهبر معظم انقلاب، در ادامهی اعتراضات مکرر به واگذاریهای غلط در حوزه خصوصیسازی شرکتهای اقتصادی، با صراحت بیشتری از #خصوصی_سازی_آموزش، انتقاد و به وجود انحرافات فکری در حاکمیت نسبت به این موضوع، اشاره فرمودند.
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ایزدخواه(۱): تشکیل وزارت بازرگانی یک نشانی غلط و یک اقدام شکست خورده است و صرفاً بخاطر تعارفات بین مجلس و دولت انجام میشود
🔸تنظیم بازار به صرف وزارت بازرگانی حل نمیشود؛ چون ابعاد مهم دیگری دارد که کار یک وزیر نیست.
🔸 سابقه وزارت بازرگانی نشان داده، تنها ابزارش برای تنظیم بازار، فقط واردات است و آن وقت مناقشه بین واردات و تولید مجددا رخ میدهد.
🔸با اضافه شدن وزیر بازرگانی، تشتت فعلی تیم اقتصادی دولت افزایش مییابد؛ درحالی که باید مساله فرماندهی اقتصادی دولت را حل میکردیم.
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ایزدخواه(۲): راهکار تنظیم بازار، در تغییر است نه تفکیک! .. تغییر رویکرد مدیریت اقتصادی کشور؛ نه تفکیک وزارت بازرگانی.
🔸هزار خوشه تولیدی در سطح مناطق کشور داریم که می توانند محور تحول اقتصاد کشور باشند.
🔸به جای ایده کهنه تشکیل وزارت بازرگانی، باید شبکه های مردمی تولیدی-صادراتی همانند چین راه اندازی کنیم.
🔸هر اختیاری که بعداً بخواهند به وزیر بازرگانی بدهند، همین الان وزیر صمت آن اختیارات را دارد!
🔸اگر قصد سبکسازی وزارت صمت را داریم، خب وزارت معادن وفلزات را از وزارت صمت تفکیک کنیم.
🔸راهحل اساسی بهبود بازار، شکستن انحصارات و حذف دلالیهای قرون وسطایی در کشور است.
@dr_izadkhah
🔵 طرح تشکیل وزارت بازرگانی، اساساً ایده حسن روحانی بوده که در مجلس دهم، با این طرح مکرراً مخالفت شد.
اما در مجلس ما، بدلیل رودربایسی مجلس با دولت، بویژه در سایه استیضاح اخیر وزیر صمت، در شرف تصویب قرار گرفته است.
#روح_الله_ایزدخواه
----------
پ.ن.: تصاویر ۱۲۰ نماینده مخالف با تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس دهم.
@dr_izadkhah
من اقتصاد ایران را مستعمره حزب کارگزاران میدانم.
کارگزاران سازندگی، یک حزب سیاسی قدرتمند و فرمانده اقتصادی چندین دولت بوده؛ و فراتر، یک جریان ریشهدار و پرشاخ و برگ است که همچنان بر کالبد اقتصاد ایران، سیطره دارد.
ساختارها، سازوکارها، رویهها، روالها، فرهنگهای سازمانی، رفتارهای مدیریتی، تفکرات و باورهایی که طی سالها مدیریت بلافصل این حزب بر اقتصاد ایران، حاکم شده، هنوز دست نخورده و به تزلزل نیفتاده است.
تنها اتفاقی که افتاده، مدیرانی بعضاً پاکدست، ولی بدون برنامه متفاوت، بجای مردان آنها بر صندلی نشستهاند.
دعوای حیدری-نعمتی درباره پارادایم اقتصادی هم، نتوانسته مدیریت و سیطره آنها را خدشهدار کند.
@dr_izadkhah
✅ چند بُرش آماری از وضعیت سامانه شفافیت داوطلبانه مجلس
🔸جوانترها تمایل بیشتری به شفافیت آرا دارند؛ نمایندگان زن شفافتر از نمایندگان مرد هستند, نمایندگان مراکز استان شفافتر از غیر مرکز استان هستند. #ازما
-------------
پ.ن.: بنده جزو اولین طراحان طرح شفافیت آرای نمایندگان در این مجلس بودهام. بعد از عدم رای مجلس به کلیات، بهمراه عدهای دیگر از نمایندگان، طرح شفافیت داوطلبانه را دنبال کردیم.
@dr_izadkhah
⭕️تشکیل وزارت بازرگانی فقط وقت و هزینه دولت را میگیرد
👤محسن زنگنه در گفت وگو با الف، درباره میزان کارشناسی بودن طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت:
🔹به عنوان نماینده مجلس با تشکیل یک وزارتخانه جدید تحت عنوان وزارت بازرگانی مخالف هستم، به این دلیل که وقتی تاریخ را مرور میکنیم متوجه میشویم که به دلایلی در سالهای قبل وزارت بازرگانی با وزارت صنعت و معدن ادغام شده است و این دلایل همچنان به قوت خودش باقی است.
🔹علاوه بر این دولت هم اکنون با مسائل متعددی دست و پنجه نرم می کند و اگر بخواهد بخشی از بدنه دولت در مرکز استان ها و شهرستان ها تفکیک شود یک بار ِعملکردی و تکلیفی مضاعف را بر گردن دولت می گذارد و به جای اینکه دولت به مسائل اصلی بپردازد درگیر ایجاد ساختارهای جدید و کارکنان جدید میشود.
🔹علاوه بر این بسیاری از مدیرانی که هم اکنون در حوزه ستادی وزارت صمت مشغول هستند در زمینه بازرگانی تخصص دارند و باید از وزارت صمت جدا شوند و عدهای دیگر که تخصص بازرگانی ندارند هم به این وزارتخانه اضافه شوند تا نیروی انسانی آن کامل شود، با این اقدام مسائلی به وجود می آید که وقت و هزینه دولت گرفته می شود.
🔹با این اقدام دولت از بخش های اصلی که باید به آن بپردازد باز می ماند دلیل دیگر برای مخالفت با تشکیل این وزارتخانه این است که ما باید بررسی کنیم که دلیلی که برای انجام یک تفکیک داریم پیوست کارشناسی شده داشته باشد.
🔹در حال حاضر این سوال مطرح است که ما بر چه اساس به این نتیجه رسیده ایم که باید به تشکیل وزارت بازرگانی رای مثبت بدهیم؟ چرا تصور می کنیم اگر این وزارتخانه تشکیل شود همه مشکلات حل میشود، قیمتها در بازار کنترل می شود، نظام صادرات ساماندهی میشود، نظام واردات اصلاح میشود و بهبود پیدا میکند. ما یک منبع که به صورت کارشناسی شده این مسائل را تایید کند ندیده ایم.
🔹با مشکل در حوزه بازرگانی مواجه هستیم و کنترل بازار با مشکل مواجه شده و گرانی ها را برای جامعه به وجود آورده است. بروز این مشکلات باعث شده ما به این جمع بندی برسیم که باید وزارت بازرگانی را تشکیل دهیم، ولی تاکنون از دولت هیچ مرجع و یک متن متقن و قوی درباره علت نیاز به تشکیل وزارت بازرگانی ندیدهایم.
🔹 علاوه بر این دولت در یکی دو سال گذشته نشان داده که به شدت به مدیران کارآمد نیاز دارد ولی این مدیران هم در دسترس دولت قرار ندارند.
🔹 وقتی ما در این شرایط یک وزارتخانه جدید ایجاد کنیم به دو مدیر قوی در سطح مدیریت وزارت خانه نیاز داریم و اگر هر کدام از این وزرا ضعیف باشد وزارتخانه دیگر را هم تحتالشعاع قرار خواهند داد. بنابراین معتقدم در شرایط فعلی دلیل محکمی برای تشکیل وزارت بازرگانی وجود ندارد.
🔹 دچار خطای محاسباتی شده ایم و فکر کنیم اگر وزارت بازرگانی را تشکیل دهیم وضعیت تورم و بازرگانی حل می شود. در صورتی که با این اقدام از راه حل های اصلی هم باز خواهیم ماند و یک سال وقت مجلس و دولت هم گرفته خواهد شد و بعد از این که فرصت و تاریخ را از دست دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که ایجاد این وزارتخانه راهکار منطقی نبوده و ما مسیر را اشتباه رفته ایم در این شرایط ما راه برگشت هم نخواهیم داشت./الف
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روحالله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس:
🔹امروز بیش از ۱۰ نهاد و سازمان در کشور درباره خودرو تصمیمگیری میکنند.
درعین حال، هنوز سیاست صنعتی مشخص و منسجمی در خودرو نداریم.
با این وضعیت، هرکس هم وزیر صمت شود، معضلات خودرو درست نمیشود.
#نود_اقتصادی
@dr_izadkhah
⭕️ بازدید روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس، از پنجمین نمایشگاه بینالمللی توانمندی های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۳).
-------
پ.ن.: تصاویر بازدید از غرفههای مناطق آزاد چابهار، قشم و ارس، مرکز تجاری ایران و کامرون، و اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام.
🆔 @dr_izadkhah