گفتگوی جوانان پیرامون نقش مردم در اقتصاد با محوریت شعار سال
▫️مراسم مناجات خوانی شب های ماه مبارک رمضان
🔻 سخنران:
دکتر روح الله ایزدخواه
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی
🔺 مداح:
کربلایی مهدی اکبرزاده
🗓 جمعه ۳ فروردین مـاه سـاعـت ۲۲:۳۰
ییرجند؛ میدان جماران؛
مسجد امام هادی علیه السلام
@asemaniha168 | هیئت انصارالشهداء
@nojaba_khj | مسجد امام هادی (ع)
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت در جمع هیات انصارالمهدی بیرجند
درباره جهش تولید و مشارکت مردم
هدایت شده از ..: آسمانے ها :..
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 درباره شاکله مجلس دوازدهم 🔵
▪️گزیده مصاحبه ایزدخواه با ایسکانیوز
مجلس دوازدهم، یک دست نخواهد بود
🔺مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم مجلس مستقلتری خواهد بود و یکدستی سیاسی مجلس یازدهم را دیگر نخواهیم داشت. یعنی نمایندگان قدرت بیشتری خواهند داشت تا فراکسیون اکثریت. در مجلس یازدهم فراکسیون اکثریت حرف اول و آخر را میزد و عمده نمایندگان تابع این فراکسیون بودند.
مجلس دوازدهم متشکل از چند گروه و جریان خواهد بود و مجلس هراندازه یک دست نباشد قویتر خواهد بود زیرا مجلس یک دست، مجلسی ضعیف است که در آن حرفهای نمایندگان ِ مستقل شنیده نمیشود و به انزوا میروند.
دوقطبی اصولگرایی - اصلاحطلبی به پایان خودش رسید
🔺دوقطبی اصولگرایی و اصلاحطلبی به پایان رسیده و به تاریخ پیوست. انتخابات اخیر ثابت کرد که دیگر اصلاحطلب - اصولگرا برای مردم، موضوعیت ندارد. در شصت نفر اول انتخابات تهران هیچ اصلاحطلبی وجود نداشت و جبههبندی اصولگرایی هم کاملا بهم ریخت و ائتلاف مشهور اصولگرایی رای اول را به دست نیاورد. در مجلس دوازدهم شاهد رویش جریانهای جدید سیاسی از جمله عدالتخواهی خواهیم بود و این جریان در مجلس قدرت بیشتری خواهد داشت.
در مجلس آینده بجای کشمکش، چالش اصلی بر سر نحوه اداره کشور خواهد بود
🔺در مجلس دوازدهم اکثریت مطلق نخواهیم داشت و شاهد دو یا سه گروه پرقدرت خواهیم بود که چالش میان آنها محدود به تقابل سیاسی نیست، بلکه درباره نحوه اداره امور کشور بویژه اقتصاد، کشمکش خواهند داشت.
جبهه گیریهای سیاسی، عمدتا سطحی و کاذب است و مهمتر این است که ببینیم اقتصاد کشور را با چه دست فرمانی میخواهیم اداره کنیم؟ آیا سیاست تکنوکرات را در اقتصاد میخواهیم ادامه دهیم یا خیر؟ درحالی که پیام مردم در این انتخابات، نه به تداوم روال غالب بر اقتصاد بود.
نفس این اتفاق، مثبت است چرا که مجلس زمانی جایگاه خود را باز مییابد که در آن تضارب آراء واقعی وجود داشته باشد.
اختیارات رییس و هیات رییسه محدود خواهد شد
🔺پیشبینی میکنم در مجلس دوازدهم اختیارات هیات رییسه محدودتر خواهد شد. قدرت هیات رییسه نباید بر مجلس بچربد و باید صرفاً در حد هماهنگ کننده باشد. امیدوارم در مجلس دوازدهم نقش قائم به فرد نمایندگی، در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و مجلس، ریاستی اداره نشود؛ تا نمایندگان بتوانند نقش نمایندگی خودشان را بهتر ایفا کنند.
هیات رییسه این دوره، ترکیبی یک دست نخواهد داشت و قائم به فرد هم نخواهد بود و متشکل از دو یا سه جریان خواهد شد. چنین ترکیبی به قوت مجلس کمک میکند و باعث میشود نظرات و سلیقههای مختلف در اداره مجلس نقش داشته باشند. در چنین شرایطی رییس مجلس (هر کسی میخواهد باشد) مجبور است به نمایندگان، کمیسیونها و فراکسیونها اختیارات بیشتری بدهد و نمیتواند خودمحور عمل نماید.
جبهه پایداری ضعیف عمل کرد
🔺جبهه پایداری در این انتخابات بسیار ضعیف و دور از انتظار عمل کرد؛ به نحوی که پذیرفت در جریان سنتی اصولگرا هضم شود. فکر نمیکنم این جریان در مجلس آینده بتواند جایگاه محکمی داشته و کاری از پیش ببرد. جریان منتقد در مجلس دوازدهم، در دست جوانان مستقلی خواهد بود که فارغ از این دسته بندیهای سیاسی وارد گود شدند و توانستند اقبال مردمی نیز داشته باشند.
مجلس را باید از حاشیهنشینی دولت نجات دهیم
🔺در مجلس جدید، باید به تغییر اساسی ریل اداره کشور بپردازیم، حرکت در حاشیهها دیگر قابل قبول نیست. پیام مردم هم در انتخابات این بود که خواهان تغییرات اساسی هستند. برای اینکار باید مجلس را به ریل اصلی خودش بازگردانیم و آنرا از حاشیه نشینی دولتها نجات بدهیم. نه فقط این مجلس، مجالس مختلف در حاشیه دولتها حرکت کردند و حتی قدرت برخی نهادها و دستگاههای اجرایی، از مجلس بیشتر شد.
در این دوره باید مجلس را به راس امور بازگردانیم و آن را از دستیار دولت بودن نجات دهیم. مجلس، شاگردشوفر دولت نیست! بلکه قوه مستقلی از دولت است و باید آن را از فضای دولتزدگی که در مجلس یازدهم هم تشدید شد، رها کنیم. در مجلس یازدهم برخی نمایندگان سیاسی، خودشان را نماینده دولت و مجلس را بخشی از پیکره دولت دانستند و این اشتباه بزرگی بود.
@dr_izadkhah
25.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مشارکت مردمی، نیازمند آزادسازی منابع و ظرفیتهای اقتصادی و گسترش مالکیت عمومی است.
▪️"حکمرانی تولید" در استثمار "حکمرانی اقتصاد کلان" قرار گرفته و منابع تولید، در حبس ِ دستگاههای دولتی و بانکها معطل مانده است.
راهکارها:
🔺مردمی سازی استخراج نفت با تعاونیهای سهامی عام و جذب ارز اشخاص
🔺کارگر مالکی در بنگاههای بزرگ با مدل شبکه تعاونیها
🔺آزادسازی مراتع برای جهش در تولید دام
🔺اعطای زمین و مردمی سازی تولید مسکن
✅ در مجلس دوازدهم نیازمند تغییر فکری و هدفگیری انقلاب اقتصادی هستیم.
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
توجه توجه
چنانچه از حساب ایتا با اسم آقای ایزدخواه، هر درخواستی مبنی بر واریز پول یا ارسال لینک گروه ها برای شما آمده، توجه نکنید.
کانال دکتر ایزدخواه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رئیس بانک مرکزی: "ما کاری به نرخ بازار غیررسمی و کانالها نداریم؛ ارز کالاهای اساسی را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تامین میکنیم و هرکس نیاز قانونی به ارز داشته باشد با نرخ مرکز مبادله به او میدهیم."
🔺 مسئله دقیقا همین است. اینکه دولت رییسی (مثل دولتهای گذشته) کاری به ریشه معضل دلار ندارد. ریشه دلارزدگی، هم ساختاری است و هم روانی و باید بصورت ساختاری-روانی درمان شود. با تکرار روشهای مهندسیگونهی بانک مرکزی حل نمیشود. همچنانکه با رویکرد پاک کردن صورت مسئله یعنی حذف ارز ترجیحی (مورد تاکید کمیسیون اقتصادی مجلس!) هم حل نشده.
🔺 چگونه است که هنگام جراحی اقتصادی ِ حذف ارز ترجیحی، که به ضرر سفره مردم بود، برای کنترل روانی بازار، سران قوا به تعزیرات آزادباش دادند که به جان کسبه و اصناف بیفتد.
اما در زمان التهابات مصنوعی بازار ارز، به هیچ وجه جلوی بازار غیررسمی و کانالهای تلگرامی و پدیده مزخرف ارز فردایی گرفته نمیشود؟!
یعنی کار سختی است که وزارت اطلاعات و بازرسی و تعزیرات و شعام و قوه قضاییه، از عهدهاش برنمیآیند؟؟؟
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
-------‐-------------------------------------------
چهارسال است در قبال پیگیری تغییر ریل برای درمان اساسی بیماریهای اقتصاد کشور، همین پاسخ را در مجلس میشنویم.
ما حرف از انقلاب اقتصادی میزنیم و دوستان، ما را به جلسه با دولتیها و نهایتا سشنبههای نظارتی (یک برنامهی دیداری شنیداری ِ وقت پرکن) حواله میدهند.
این است که بارها گفتهام مجلس، شاگردشوفر دولت شده و نگذاشتهاند به ریلگذاری مستقلی دست بزند.
#روحالله_ایزدخواه
#تغییر_رژیم_شناور_ارزی
@dr_izadkhah
هدایت شده از آرا
🟠 روحالله ایزدخواه:
(نماینده مجلس و مدیرعامل اندیشکده توسعه منطقهای فنآوران)
●● حرف اول بنده این است که اقتصادمردمی نه یک شعار و نه حتی یک راهبرد بلکه یک مکتب است. ما باید یک پایگاه علمی و فکری مستمر و منسجم برای اقتصاد مردمی ایجاد کنیم که تنه به حلقه نیاورانی بزند که در اقتصاد لیبرال مطرح است.
●● حرف دوم من این است که کالبد اقتصاد مردمی سلولهای خاص خودش را میطلبد و این سلولهای بنیادی اقتصاد مردمی را باید ایجاد کرد.
●● عرض سوم بنده این است که کارویژه دولت آقای رئیسی ریلگذاری برای اقتصاد مردمی است و بدین جهت دولت باید به همه دستگاهها ماموریت بدهد که در حوزه خودشان برای اقتصاد مردمی ریلگذاری کنند.
●● حرف آخرم این است که منابع عمومی کشور باید برای مردم آزادسازی بشود؛ ...همچنین ظرفیت بازارچههای مرزی را باید در اختیار تعاونیهای مردمی بدهیم این درحالی است که امروز ۶۰ درصد ظرفیت این تعاونیها در کشور راکد است.
💠 اهم نکات ارائه شده در نشست رمضانی مسئولان، صاحبنظران و حلقههایمیانی عرصه تولید و اقتصاد مردمی با رئیسجمهور
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
🟩http://eitaa.com/joinchat/1152385329Cac48b49da2
⬜️ ble.ir/join/MjYwNTM5NW
🟥 https://virasty.com/Ara_ir
فراکسیون اکثریت، هووی مجلس!
🔺ادوار قبل را خبر ندارم، ولی از کارکرد فراکسیون اکثریت در مجلس یازدهم چیزی نفهمیدم جز تعیین ترکیب هیات رییسه و دیکتهی پراز تعارف آن به نمایندگان؛ یعنی یک چیزی شبیه هوو برای صحن و عموم نمایندگان.
🔺"اکثریت" یعنی چه؟ اگر منظور، همان اصولگرایان است، آیا نفس تشکیل این فراکسیون، اصرار بر زنده نگهداشتن دوگانهی سیاسیِ اصولگرا و اصلاحطلب نیست؟ یعنی دقیقاً نوعی از دوگانههای جعلی که رهبری اخیراً نسبت به آن هشدار داد.
🔺وقتی مجلس مملو از کمیسیون و کمیته و فراکسیون تخصصی است، علت اصرار عدهای بر تصمیمسازی واحد برای نمایندگان چیست؟ انتخابات مجلس دوازدهم تبلور رقابت سلیقههای مختلف بود. با تحمیل تصمیمات واحدِ پخت و پزشده در فراکسیون اکثریت، اصالت رای و اقبال مردم به این اختلاف سلیقهها نادیده گرفته خواهد شد.
🔺اساسا مجلس نهادی مملو از آزادی است. آزادی نامزد شدن، آزادی رای دادن، آزادی اظهار نظر، آزادی رای نماینده، و ... . آن وحدت موهومی که برخی از دوستان از آن دم میزنند، و مردم در انتخابات این دوره به آن نه گفتند، این آزادی ساختارمند را محدود میکند.
🔺رای به هیات رییسه مجلس، چیزی متمایز و متفاوت از سایر آرای نمایندگان نیست. و نباید با یک مهندسی شتابزده و بیمبنا فکر و شناخت نمایندگان را تحت الشعاع قرار داد و آن را به نام اکثریت فاکتور کرد.
🔺عقلانیت و شناخت نمایندگان از هرموضوعی ازجمله ترکیب هیات رییسه، نباید با یارکشیهای سیاسی و ائتلافی ذبح شود. بلکه این معیارهای گفتمانیِ مقبول مردم است که پیشبرندهی تصمیمات ما در همهی موارد خواهد بود.
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
عدالتخواهی قطعا هزینه دارد.
بوروکراسی قضایی، هنوز در مسیر عدالتخواهی مطلوب نیست.
و الا رهبری نمیفرمود در عدالت عقب ماندهایم.
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah