هدایت شده از ..: آسمانے ها :..
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 درباره شاکله مجلس دوازدهم 🔵
▪️گزیده مصاحبه ایزدخواه با ایسکانیوز
مجلس دوازدهم، یک دست نخواهد بود
🔺مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم مجلس مستقلتری خواهد بود و یکدستی سیاسی مجلس یازدهم را دیگر نخواهیم داشت. یعنی نمایندگان قدرت بیشتری خواهند داشت تا فراکسیون اکثریت. در مجلس یازدهم فراکسیون اکثریت حرف اول و آخر را میزد و عمده نمایندگان تابع این فراکسیون بودند.
مجلس دوازدهم متشکل از چند گروه و جریان خواهد بود و مجلس هراندازه یک دست نباشد قویتر خواهد بود زیرا مجلس یک دست، مجلسی ضعیف است که در آن حرفهای نمایندگان ِ مستقل شنیده نمیشود و به انزوا میروند.
دوقطبی اصولگرایی - اصلاحطلبی به پایان خودش رسید
🔺دوقطبی اصولگرایی و اصلاحطلبی به پایان رسیده و به تاریخ پیوست. انتخابات اخیر ثابت کرد که دیگر اصلاحطلب - اصولگرا برای مردم، موضوعیت ندارد. در شصت نفر اول انتخابات تهران هیچ اصلاحطلبی وجود نداشت و جبههبندی اصولگرایی هم کاملا بهم ریخت و ائتلاف مشهور اصولگرایی رای اول را به دست نیاورد. در مجلس دوازدهم شاهد رویش جریانهای جدید سیاسی از جمله عدالتخواهی خواهیم بود و این جریان در مجلس قدرت بیشتری خواهد داشت.
در مجلس آینده بجای کشمکش، چالش اصلی بر سر نحوه اداره کشور خواهد بود
🔺در مجلس دوازدهم اکثریت مطلق نخواهیم داشت و شاهد دو یا سه گروه پرقدرت خواهیم بود که چالش میان آنها محدود به تقابل سیاسی نیست، بلکه درباره نحوه اداره امور کشور بویژه اقتصاد، کشمکش خواهند داشت.
جبهه گیریهای سیاسی، عمدتا سطحی و کاذب است و مهمتر این است که ببینیم اقتصاد کشور را با چه دست فرمانی میخواهیم اداره کنیم؟ آیا سیاست تکنوکرات را در اقتصاد میخواهیم ادامه دهیم یا خیر؟ درحالی که پیام مردم در این انتخابات، نه به تداوم روال غالب بر اقتصاد بود.
نفس این اتفاق، مثبت است چرا که مجلس زمانی جایگاه خود را باز مییابد که در آن تضارب آراء واقعی وجود داشته باشد.
اختیارات رییس و هیات رییسه محدود خواهد شد
🔺پیشبینی میکنم در مجلس دوازدهم اختیارات هیات رییسه محدودتر خواهد شد. قدرت هیات رییسه نباید بر مجلس بچربد و باید صرفاً در حد هماهنگ کننده باشد. امیدوارم در مجلس دوازدهم نقش قائم به فرد نمایندگی، در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و مجلس، ریاستی اداره نشود؛ تا نمایندگان بتوانند نقش نمایندگی خودشان را بهتر ایفا کنند.
هیات رییسه این دوره، ترکیبی یک دست نخواهد داشت و قائم به فرد هم نخواهد بود و متشکل از دو یا سه جریان خواهد شد. چنین ترکیبی به قوت مجلس کمک میکند و باعث میشود نظرات و سلیقههای مختلف در اداره مجلس نقش داشته باشند. در چنین شرایطی رییس مجلس (هر کسی میخواهد باشد) مجبور است به نمایندگان، کمیسیونها و فراکسیونها اختیارات بیشتری بدهد و نمیتواند خودمحور عمل نماید.
جبهه پایداری ضعیف عمل کرد
🔺جبهه پایداری در این انتخابات بسیار ضعیف و دور از انتظار عمل کرد؛ به نحوی که پذیرفت در جریان سنتی اصولگرا هضم شود. فکر نمیکنم این جریان در مجلس آینده بتواند جایگاه محکمی داشته و کاری از پیش ببرد. جریان منتقد در مجلس دوازدهم، در دست جوانان مستقلی خواهد بود که فارغ از این دسته بندیهای سیاسی وارد گود شدند و توانستند اقبال مردمی نیز داشته باشند.
مجلس را باید از حاشیهنشینی دولت نجات دهیم
🔺در مجلس جدید، باید به تغییر اساسی ریل اداره کشور بپردازیم، حرکت در حاشیهها دیگر قابل قبول نیست. پیام مردم هم در انتخابات این بود که خواهان تغییرات اساسی هستند. برای اینکار باید مجلس را به ریل اصلی خودش بازگردانیم و آنرا از حاشیه نشینی دولتها نجات بدهیم. نه فقط این مجلس، مجالس مختلف در حاشیه دولتها حرکت کردند و حتی قدرت برخی نهادها و دستگاههای اجرایی، از مجلس بیشتر شد.
در این دوره باید مجلس را به راس امور بازگردانیم و آن را از دستیار دولت بودن نجات دهیم. مجلس، شاگردشوفر دولت نیست! بلکه قوه مستقلی از دولت است و باید آن را از فضای دولتزدگی که در مجلس یازدهم هم تشدید شد، رها کنیم. در مجلس یازدهم برخی نمایندگان سیاسی، خودشان را نماینده دولت و مجلس را بخشی از پیکره دولت دانستند و این اشتباه بزرگی بود.
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مشارکت مردمی، نیازمند آزادسازی منابع و ظرفیتهای اقتصادی و گسترش مالکیت عمومی است.
▪️"حکمرانی تولید" در استثمار "حکمرانی اقتصاد کلان" قرار گرفته و منابع تولید، در حبس ِ دستگاههای دولتی و بانکها معطل مانده است.
راهکارها:
🔺مردمی سازی استخراج نفت با تعاونیهای سهامی عام و جذب ارز اشخاص
🔺کارگر مالکی در بنگاههای بزرگ با مدل شبکه تعاونیها
🔺آزادسازی مراتع برای جهش در تولید دام
🔺اعطای زمین و مردمی سازی تولید مسکن
✅ در مجلس دوازدهم نیازمند تغییر فکری و هدفگیری انقلاب اقتصادی هستیم.
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
توجه توجه
چنانچه از حساب ایتا با اسم آقای ایزدخواه، هر درخواستی مبنی بر واریز پول یا ارسال لینک گروه ها برای شما آمده، توجه نکنید.
کانال دکتر ایزدخواه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رئیس بانک مرکزی: "ما کاری به نرخ بازار غیررسمی و کانالها نداریم؛ ارز کالاهای اساسی را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تامین میکنیم و هرکس نیاز قانونی به ارز داشته باشد با نرخ مرکز مبادله به او میدهیم."
🔺 مسئله دقیقا همین است. اینکه دولت رییسی (مثل دولتهای گذشته) کاری به ریشه معضل دلار ندارد. ریشه دلارزدگی، هم ساختاری است و هم روانی و باید بصورت ساختاری-روانی درمان شود. با تکرار روشهای مهندسیگونهی بانک مرکزی حل نمیشود. همچنانکه با رویکرد پاک کردن صورت مسئله یعنی حذف ارز ترجیحی (مورد تاکید کمیسیون اقتصادی مجلس!) هم حل نشده.
🔺 چگونه است که هنگام جراحی اقتصادی ِ حذف ارز ترجیحی، که به ضرر سفره مردم بود، برای کنترل روانی بازار، سران قوا به تعزیرات آزادباش دادند که به جان کسبه و اصناف بیفتد.
اما در زمان التهابات مصنوعی بازار ارز، به هیچ وجه جلوی بازار غیررسمی و کانالهای تلگرامی و پدیده مزخرف ارز فردایی گرفته نمیشود؟!
یعنی کار سختی است که وزارت اطلاعات و بازرسی و تعزیرات و شعام و قوه قضاییه، از عهدهاش برنمیآیند؟؟؟
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
-------‐-------------------------------------------
چهارسال است در قبال پیگیری تغییر ریل برای درمان اساسی بیماریهای اقتصاد کشور، همین پاسخ را در مجلس میشنویم.
ما حرف از انقلاب اقتصادی میزنیم و دوستان، ما را به جلسه با دولتیها و نهایتا سشنبههای نظارتی (یک برنامهی دیداری شنیداری ِ وقت پرکن) حواله میدهند.
این است که بارها گفتهام مجلس، شاگردشوفر دولت شده و نگذاشتهاند به ریلگذاری مستقلی دست بزند.
#روحالله_ایزدخواه
#تغییر_رژیم_شناور_ارزی
@dr_izadkhah
هدایت شده از آرا
🟠 روحالله ایزدخواه:
(نماینده مجلس و مدیرعامل اندیشکده توسعه منطقهای فنآوران)
●● حرف اول بنده این است که اقتصادمردمی نه یک شعار و نه حتی یک راهبرد بلکه یک مکتب است. ما باید یک پایگاه علمی و فکری مستمر و منسجم برای اقتصاد مردمی ایجاد کنیم که تنه به حلقه نیاورانی بزند که در اقتصاد لیبرال مطرح است.
●● حرف دوم من این است که کالبد اقتصاد مردمی سلولهای خاص خودش را میطلبد و این سلولهای بنیادی اقتصاد مردمی را باید ایجاد کرد.
●● عرض سوم بنده این است که کارویژه دولت آقای رئیسی ریلگذاری برای اقتصاد مردمی است و بدین جهت دولت باید به همه دستگاهها ماموریت بدهد که در حوزه خودشان برای اقتصاد مردمی ریلگذاری کنند.
●● حرف آخرم این است که منابع عمومی کشور باید برای مردم آزادسازی بشود؛ ...همچنین ظرفیت بازارچههای مرزی را باید در اختیار تعاونیهای مردمی بدهیم این درحالی است که امروز ۶۰ درصد ظرفیت این تعاونیها در کشور راکد است.
💠 اهم نکات ارائه شده در نشست رمضانی مسئولان، صاحبنظران و حلقههایمیانی عرصه تولید و اقتصاد مردمی با رئیسجمهور
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
🟩http://eitaa.com/joinchat/1152385329Cac48b49da2
⬜️ ble.ir/join/MjYwNTM5NW
🟥 https://virasty.com/Ara_ir
فراکسیون اکثریت، هووی مجلس!
🔺ادوار قبل را خبر ندارم، ولی از کارکرد فراکسیون اکثریت در مجلس یازدهم چیزی نفهمیدم جز تعیین ترکیب هیات رییسه و دیکتهی پراز تعارف آن به نمایندگان؛ یعنی یک چیزی شبیه هوو برای صحن و عموم نمایندگان.
🔺"اکثریت" یعنی چه؟ اگر منظور، همان اصولگرایان است، آیا نفس تشکیل این فراکسیون، اصرار بر زنده نگهداشتن دوگانهی سیاسیِ اصولگرا و اصلاحطلب نیست؟ یعنی دقیقاً نوعی از دوگانههای جعلی که رهبری اخیراً نسبت به آن هشدار داد.
🔺وقتی مجلس مملو از کمیسیون و کمیته و فراکسیون تخصصی است، علت اصرار عدهای بر تصمیمسازی واحد برای نمایندگان چیست؟ انتخابات مجلس دوازدهم تبلور رقابت سلیقههای مختلف بود. با تحمیل تصمیمات واحدِ پخت و پزشده در فراکسیون اکثریت، اصالت رای و اقبال مردم به این اختلاف سلیقهها نادیده گرفته خواهد شد.
🔺اساسا مجلس نهادی مملو از آزادی است. آزادی نامزد شدن، آزادی رای دادن، آزادی اظهار نظر، آزادی رای نماینده، و ... . آن وحدت موهومی که برخی از دوستان از آن دم میزنند، و مردم در انتخابات این دوره به آن نه گفتند، این آزادی ساختارمند را محدود میکند.
🔺رای به هیات رییسه مجلس، چیزی متمایز و متفاوت از سایر آرای نمایندگان نیست. و نباید با یک مهندسی شتابزده و بیمبنا فکر و شناخت نمایندگان را تحت الشعاع قرار داد و آن را به نام اکثریت فاکتور کرد.
🔺عقلانیت و شناخت نمایندگان از هرموضوعی ازجمله ترکیب هیات رییسه، نباید با یارکشیهای سیاسی و ائتلافی ذبح شود. بلکه این معیارهای گفتمانیِ مقبول مردم است که پیشبرندهی تصمیمات ما در همهی موارد خواهد بود.
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
عدالتخواهی قطعا هزینه دارد.
بوروکراسی قضایی، هنوز در مسیر عدالتخواهی مطلوب نیست.
و الا رهبری نمیفرمود در عدالت عقب ماندهایم.
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
پیگیری موضوع اعتراض کارگران عزیز
گروه ملی فولاد اهواز
@dr_izadkhah
✍️ یک سؤال از وزیر کار:
بینی و بینالله، چه نسبتی بین فرازهای زیر از سخنان رهبری انقلاب در جمع دیروز با کارگران و تصمیم دولت در مورد حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ وجود دارد؟
✅ "خوب شدن حال جامعه کارگری خوب شدن حال کشور است."
✅ "کاری کنید که این خیل عظیم کارگری کشور، این برادران عزیز، خواهران عزیز، دلشان گرم بشود."
✅ "کارگر وقتی دغدغه نداشته باشد، امنیّت شغلی داشته باشد، رفاه داشته باشد، زندگیاش راحت بچرخد، کیفیّت کار بالا خواهد رفت، کیفیّت محصول بالا خواهد رفت."
✅ "مسئولین محترم توجّه بکنند که برای رشد تولید، برای بهبود وضع، باید ارتقاء زندگی کارگر را یک اصل مهم به حساب بیاورند."
✅ "اگر کسی به یک کارگری ظلم بکند، در مورد اجرت او و دستمزد او ظلم بکند، همهی اعمال خیر او از بین میرود."
✅ "اگر چنانچه میخواهید به کارگر ظلم نشود، بایستی وسایل و زمینهی ارتقاء مهارت او را فراهم کنید؛ مسئلهی بیمه را تأمین کنید، مسئلهی بهداشت را، مسئلهی سلامت خانوادگی را، مسئلهی امنیّت شغلی را تأمین کنید؛ یعنی نبود اینها هم در واقع ظلم است."
انتظار میرود که در پاسخ خود به سؤال فوق، احساس خیل عظیم کارگران نسبت به نادیده گرفتن مطالبات بر حقشان در خصوص حداقل حقوق و دستمزد را هم ملحوظ دارید.
حمید شهرابی - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ایزدخواه.mp3
26.57M
💢 #بازتاب| درآمدی بر مکتب اقتصاد مردمی
🎙 دکتر روحالله ایزدخواه
⭕️ هفتمین نشست برنامهریزی دستیاران مردمیسازی استانداران سراسر کشور با محوریت شعار سال، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
#اقتصاد
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات
🔶 #راس_امور
اصل هفتم قانون اساسی: طبق دستور قرآن کریم: «و امرهم شوری بینهم» و «شاورهم فی الامر»، شوراها، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیمگیری و اداره امور کشورند.
👤 میهمان جلسه: دکتر روح اله ایزدخواه نماینده دوره یازدهم و کاندیدای برگزیده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی
🔷 محورهای جلسه:
۱. سازوکارها و ظرفیتهای مجلس شورای اسلامی برای ایفای نقش در راس امور کشور کداماند؟
۲. میزان موفقیت مجلس شورای اسلامی در این جایگاه بر اساس کارنامه و عملکرد ۴۵ ساله تا چه میزان بوده است؟
۳. جایگاه فعلی مجلس در تصمیمگیریها و سیاستهای راهبردی کشور چیست؟
📆 زمان: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه بعد نماز مغرب و عشاء
📍مکان: مسجد کوی دانشگاه تهران
#مهدی_عسگری
#حسین_صمصامی
مورد حمایت:
🔺عدالتخواهان
🔺جریان تمدن اسلامی
🔺فعالان کارگری
🔺 محققان اقتصاد اسلامی
هدایت شده از حکمرانی مردم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #بازتاب| مردم باید در اقتصاد عامل باشند
🎙 دکتر روحالله ایزدخواه؛ نماینده مجلس شورای اسلامی
⭕️ هفتمین نشست برنامهریزی دستیاران مردمیسازی استانداران سراسر کشور با محوریت شعار سال، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
همراه با جمعی از نمایندگان جلسه مفصلی (حدود ۵ساعت) با دکتر فرزین رئیس بانک مرکزی داشتیم.
نمایندگان نکات خود را مطرح کردند و من هم گفتم که هم شما را دعا میکنم و هم دلم برایتان میسوزد، چون اگر هیچکس کارش را درست انجام ندهد ولی بانک مرکزی بتواند قیمت ارز را کنترل کند، مردم تا حد زیادی احساس رضایت دارند و برعکس، اگر همه کارشان را درست انجام دهند و فقط بانک مرکزی نتواند قیمت ارز را کنترل کند مردم حس نارضایتی شان اوج میگیرد چون مساله دلار، اولین چیزی است که اکثر مردم آن را نماد کارآمدی دولت میدانند.
در ادامه تاکید کردم که باتوجه به بدهی های زیاد بانکها و سایر دستگاه ها به بانک مرکزی، مدیریت این نهاد کار سختی است اما آمادگی داریم در مجلس کمک کنیم تا دولت بتواند با قدرت لازم قیمت ارز را کنترل کند.
همچنین گفتم یک اشکال بزرگ دولت، ناهماهنگی در بین دستگاه های اقتصادی است ومتاسفانه کسی که باید تا امروز دستگاه های مختلف را راهبری میکرده، موفق نبوده.
همچنین علاوه بر پیگیری مساله رفع تعهد ارزی صادرکنندگانی که تجارت شان با ریال است، از اجرایی نشدن مصوبات بانک مرکزی در اعطای وامهای خرد به مردم گلایه کردم و گفتم چرا بانکها برای وام دادن به مدیران خودشان پول دارند اما برای وام دادن به مردم عادی بهانه می آورند؟
نهایتا هم گفتم آقای فرزین! بینی و بین الله اگر دغدغه اصلاح وضع بانکهای خصوصی را دارید ما کمکتان میکنیم. ازهیچ برچسب وفحشی هم نمیترسیم. مردانه به میدان بیایید تا مساله بانکهای ضررده را با کمک مجلس تعیین تکلیف کنیم تا هزینه اقدامات چند ابرسرمایه دار بدهکار را ۸۰میلیون ایرانی ندهند.
@Sabeti ✅
🔺فارغ از استدلالهای اقتصادی موافقین تعطیلی شنبه، که مبهم و شتابزده مطرح شده،
این طرح از منظر پیوست فرهنگی و اجتماعی، اصلا قابل دفاع نیست و مردود است.
🔺توسعه تجارت و جهش تولید، روشها و راهبردهای مشخص و متعینی دارد و نیازمند چنین تدابیر موهومی نیست.
🔺استفتا از مراجع عظام هم برای ما سوال برانگیز است. چرا برای تصمیمات اساسیتری همچون حذف ارز ترجیحی و یا تشکیل وزارت بازرگانی، چنین استفتائی صورت نمیگیرد؟
اما برای یک تصمیم نامتقن، بلافاصله از علمای عزیز هزینه میشود؟
پ.ن.: بنده بخاطر نوبت عمل فرزندم، بیمارستان بودم و در جلسه نهایی رایگیری تعطیلی شنبه حضور نداشتم.
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
🔴 نمایندگان، کارمند رئیس مجلس نیستند!
روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در گفتگو با اخبار مجلس:
🔻مجلس ما، مجلس شورا است و ریاست باید با شور و تضارب آرا و مشورت انتخاب شوند و نه تنها نباید بر مبنای مناسبت های حزبی و باندی و لابی باشد بلکه باید بر اساس شایستگی و توانمندی باشد.
🔻هیئت رئیسه باید بتواند به صحن برنامه قابل رصد ارائه کند. لذا نباید بر اساس شخصیت های کاریزمایی فکر کنیم.
🔻در بسیاری از کشورها رییسِ مجلس در حد یک اسپیکر است نه بیشتر اما در کشور ما رییس مجلس نه تنها صرفا یک سخنگو نیست بلکه مقام ریاست یک هماهنگ کننده است و باید آیین نامه را پیاده کند تا مجلس قوی بسازد.
🔻البته باید در نظر داشت که تاکید بر صرف هیئت رئیسه، باعث تضعیف مجلس می شود. باید عموم نمایندگان در مجلس در قالب کمیسیونها و فراکسیونها فعالیت کنند! نه اینکه رییس و هیئت رئیسه کار کند و نمایندگان در حاشیه باشند...
🔻در ترکیبی که در مجلس دوازدهم ایجاد شده باید ریاست از جایگاه غیر موجه دور شود و در حدود آیین نامه باشد و نمایندگان نباید کارمند رئیس و هیئت رئیسه تلقی شوند، این اشتباه محض است. مجلس یک سازمان هرمی نیست.
#اخبارمجلس شورای اسلامی
@dr_izadkhah
هدایت شده از محسن قنبریان
🗓 نامسئلهگیِ تعطیلی، کجمسئلهگیِ شنبه!
مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن از خاستگاهی فرهنگی؛ مثل بسیاری از مسائل دیگر چهزود طیف موافق-مخالف اجتماعی را به صف کرد و بر صورت غیردقیقِ معیشت-شریعت صورتبندی شد؛ هریک هم مجوّز شرعی از مرجعی گرفتند!
چنین بحثهایی در جامعه و حتی بین مراجع هیچ اشکالی ندارد، البته اگر موضوعِ مورد مناقشه، واقعاً #مسئله باشد! ولی وقتی با نامسئله مواجه باشیم پرداختنِ جانبین به آن، بزرگترکردنِ نامسئلههاست.
❓«مسئله» چیست؟! چگونه یافته و صورتبندی میشود؟!
❗️«مشکل عینی»ای در جامعه وقتی منظومهٔ فکری و ارزشی یافته و صورتبندیِ خاص شود، «مسئله» متولد میشود.
اگر مشکل، عینی یا بومیِ ما نبود، صورتبندیها «نامسئله» میسازد.
اگر در نظام اندیشهایِ ناخودی صورتبندی شود، «کجمسئله» ساخته میشود!
«حلّ مسئله»، تابع کشف و صورتبندیِ درست است.
نامسئله، حلّی ندارد و کجمسئله، حلّی غلط در پی دارد!
❓باید از موافقان پرسید کدام مشکلِ واقعی، با چه درجهای از اولویّت در نظام اقتصادی، به تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است؛ که ذیل تقدّمِ معیشت صورتبندی شده است؟!
مخالفان با تقدّمِ شریعت (تشبّه به یهود و...) کدام مشکلِ واقعی را نمیبینند؟!
❓کاهش یا افزایش ساعت کار هفتگی(۴۴ساعت)، مشکل اصلی است یا بهرهوریِ پایین و غیرمفیدبودنِ ساعات اشتغال؟!
❓ اگر این آمارهای کارِ مفید درست باشد:
- سرانه، ۸۰۰ساعت در سال!
- روزانه، متوسط ۲ساعت مفید (در ادارات ۲۲دقیقه)!
⬅️ تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) چه اثری در آن دارد؟! وقتی سهم اول عوامل متعلق به: تبعیض در محیط کار، ضعف مدیریت و نظارت، انباشت نیروی کار، نامتناسببودن با دستمزد و... است!؟!
❗️ مشکل اصلیِ #رشد_اقتصادی، کمرونقیِ اقتصاد بازرگانی -آنهم عمدتاً وارداتپایه، و فقط برای بخشی از تجّار- است یا کمرونقیِ تولیدِ داخلی؟!
کمرونقی و عدمِ جهش تولید، به تعطیلکردن (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است یا به نبودِ «نظام متوازن تأمین سرمایه» و «دستمزد عادلانه»؟!
❓«مردمپایهکردنِ پیشرفت» با «گسترش مالکیت/انتفاع برای عموم»، عنصر اصلیِ رشد اقتصادی و همزمان عدالت اجتماعی است؛ چرا از این مسئلههای درجهٔ یک هیچ مصوبهای یا نظارتی بر قانونهای معطلماندهٔ قبل شنیده نمیشود؟!
از حوزه و منادیانِ شریعت هم بهاندازهٔ تعطیلیِ شنبه نوشته و استدلال (فلسفی و اخباری و...) تولید نمیشود!
البته که روایات مواجههٔ اهلبیت(ع) با بنيامیه در کاربریِ ایام هفته، مواجههای سیاسی_فرهنگی است؛ اما سنگینترین و اصلیترین مواجههٔ آنها نیست!
قیام علیه امویها نه بهخاطرِ شنبه و دوشنبه، بلکه برای «اتخذوا مال الله دُوَلا» [بیتالمال عمومی را میان خود دستبهدستکردن] بود!
ظاهراً سرمایهداریِ زالوصفت اگر به جمعه و شنبه و مانند آن دست نزند، از تیغ قلم و بیان روحانیت در امان میماند! ۱
⚠️ اگر مجلس شورای اسلامی روی مسئلههای واقعیِ ایران بایستد، بسیاری از موضوعات را فیک، پوششی، سرکاری و نیشغولی خواهد دید؛ خود و جامعه و مراجع را به زحمت نمیاندازد که برای نامسئلهها، حلّ بتراشند یا برای کجمسئلهها، خطونشان بکشند.
........................
۱. البته نمیتوان برخی پرداختهای این چنین را ندید گرفت
https://eitaa.com/sedayehowzeh/40932
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
#تعطیلی_شنبه
☑️ @m_ghanbarian