انتخابات ۱۴۰۳ و میدان مردم
1⃣ تحلیل انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری، با ادبیات سیاسی، مزخرف است. چه وزنکشی اصولگرایی و اصلاحطلبی باشد، چه وحدت و اجماع و این خزعبلات. نه عمده رای ایجابی به جلیلی رای به اصولگرایی بود و نه عمده رای سلبی به پزشکیان رای به اصلاحطلبی. ترس مردم بیشتر موثر افتاد تا امید و آرزوی مردم. شکل جمهوریت مجدداً تثبیت شد. اما هدفگیری دولت جوان حزبالهی برای تحول در عدالت اجتماعی و پیشبرد شتابان پیشرفت اسلامیایرانی شکست خورد.
2⃣ علت را از یک سو باید در میوه دادن کلانپروژهی امنیتی "مهار حزبالهیها" دانست که قدمتی سی ساله دارد و شرحش بماند بعد؛ و در سوی دوم، عدم کفایت داشتههای جبهه فرهنگی انقلاب. که تاکنون آنچه بوده، ادبیاتسازی و رسانهگستری و نهایتا لشگرکشی بوده اما بدون اتخاذ مقصد و مسیر سیاستورزی (= حکمرانی) ِ مردمی!
یعنی یک گفتمانسازی صرف، و بدون پیوست با انگیزشها و کنشها و نقشهای پرشکوه جامعه. یعنی همانقدر که جریان غربزده با مردم روشنفکربازی کرده، جبهه فرهنگی انقلاب با مردم رسانهبازی کرده است و لاغیر!
3⃣ اکنون، شرایط نه از جنس ۷۶ است و نه ۹۲. یک تفاوت پررنگ امروز، وجود جماعت انبوهی از جوانان اهل فکر و قلم و رسانه و کنشگری است که بعضا تجربیات حکمرانی هم کسب کردهاند. یک نسل پرانرژی ِ بالغ و آماده به عملیات. این توده متحرک انبوه را نمیتوان دوباره به غار کادرسازی برگرداند. دیگر نمیتوان برایش قرارگاههای دهه نودی راه انداخت تا سرگرم سازمانبازیاش کرد. اگر فکری برای این سازه اجتماعی بزرگ نشود، تلفات و ریزشها و اعوجاجها و انحرافهای زیادی درپی خواهد داشت. در یک دولت بیمبنا، بیبرنامه و غرق در مسایل جاری هم جایی برای آنها نخواهد بود.
4⃣ تفاوت پررنگ دیگر، مشارکت غیرسیاسی مردم در این انتخابات است. نامزدی رییس جمهور شد که هیچ وعده و قولی نداد و هیچ تصویری از آینده دولتش در دست مردم نبود. جهتگیری دولتش مشخص نشد و بدنه نخبگانی درکی از نوع همکاری با دولتش نیافت. این یعنی اکثریت رایدهندگان، توقعی از این رای نداشتهاند. این مشارکت غیرسیاسی، خطرناک است و اگر شرایط آینده بهبود نیابد، به سرعت به سرخوردگی و انکار حداکثری تبدیل خواهد شد.
5⃣ و اما برای آینده ...؟ هیچ راهی متصور نیست مگر یک راه و آن، هجرت به بطن جامعه و خود مردم. عزیمت برای زیست با مردم و در مردم. شکستن پوسته محافل و دورهمیها و مناسبات ۲۰سالهی رایج در جریان انقلاب. غور و غواصی در عمق جریانهای تودهای جامعه. شکلدهی همیاری مردمی در عمل. عینیتبخشی به عاملیت مردم. نه در نظر، گفتمان، رسانه، گردهمایی، و یا قرارگاه؛ بلکه در خود خود میدان.
دولت سایه زحمتش را کشید. اکنون زمان "دولت میدان" است. جریانی که برای عاملیت مردم در میدان عزیمت کند. در گستره همه میدانها. یک جهاد فراگیر برای رویش "حکمرانی مردمی" از کف جامعه به سمت حاکمیت.
راهکارش تبدیل ذخیره انباشته از اندیشورزی و مطالبهگری و کنشگری و تلاش جهادی، به سوخت لازم برای تحرکبخشی به خود جامعه است.
6⃣ درباره همکار سابق و رییسجمهور جدید، جناب پزشکیان. ایشان خودش هم میداند که ریاستجمهوریاش ماحصل تلاش او و همراهانش نیست. ریشه در شکاف اجتماعی موجود دارد. به هر تقدیر، اگر راه ضدمردمی اسلاف اصلاحاتیاش را برود، مردم خیلی زودتر و قاطعانهتر از گذشته از او هم عبور خواهند کرد. خاتمی در بیمدیریتی رفوزه شد و روحانی در عدم جوانگرایی و هر دو در اشرافیگری. شاید پزشکیان به مدد آموزههای نهجالبلاغه، محافظهکاری نکند و بدست جوانان دولتش، اشرافیت را با سماجت پس بزند. باید فعلا امیدوار باشیم.
7⃣ و نکته آخر ... فرمود: خرمشهرها در پیش است. درنیافتیم و برای خلق حماسهها، عزیمت مردم را به بار ننشاندیم. دیر بجنبیم، کربلاها در پیش خواهد بود و حسینبنعلیها در راه مقتل خویش. مردم که به میدان بیایند، تهدیدها به فرصت تبدیل میشود. همچنان که حماسه جهادسازندگی، در زمانه بازرگان و بنیصدر به اوج خود رسید.
رهزن این مسیر نورانی، حزب شدن حزبالهیها، توسل به امکانات و اراده نهادها، ماندن در عرصه تکساحتی رسانهها، بسنده کردن به یافتههای اندیشکدهها، و نهایتا ترس از درانداختن خود در بطن میدانها است.
هرجا ترسی هست باید گفت:
بسم الله الرحمن الرحیم
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
🔹غالبا اینگونه است ما افراد توانمند را کشف میکنیم و کمک میکنیم وارد سیستم شوند بعد رهایشان میکنیم و صرفا منتقد و طلبکار میشویم! در حالی که این زنجیره زمانی تکمیل میشود که حتی وقتی در موقعیت خارج از سیستم هم هستیم در جهت تحقق آرمان ها به افراد داخل سیستم یاری برسانیم.
🔸در کنار مشغولیت به مباحث علمی در حوزه و دانشگاه از این به بعد به عنوان مشاور آقای دکتر روح الله ایزدخواه در مجلس فعالیت خواهم داشت و بخشی از آخر هفته هایم را در تهران خواهم بود. امیدوارم این همکاری قدمی جدی در جهت «مردمی سازی و عدالت» باشد که پروژه مشترک مان است.
🔻در زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی و به ویژه اقتصاد و مردمی سازی هر ایده و طرحی دارید که از ظرفیت مجلس برای تحقق آن میشود بهره برد به این آیدی ارسال کنید
@R_m_am
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
مشکلی با معاون شدن آقای ظریف نداریم؛
اما مقولات راهبردی یا همان علوم استراتژیک،
یک جهتگیری سیاسی یا یک گپ و گفت کلاب هاوسی نیست!
تفکر راهبردی، برنامهریزی راهبردی، مدیریت راهبردی، آیندهنگاری، خطمشی گذاری و حکمرانی، و مقولاتی از این دست،
امروز در عالیترین کالجهای دنیا تدریس میشود
و اصحاب علمی و فکری و پژوهشی خاص خود را دارد.
اگر شعار جناب پزشکیان در ایام انتخابات، یعنی ارجاع به کارشناسان، همچنان پابرجاست، این حوزه خطیر باید به یک متخصص علوم راهبردی سپرده میشد که در کشور کم نداریم. در همه جناحهای سیاسی هم پیدا میشوند.
دستیار راهبردی رییسجمهور، کارکردهای مهمی دارد که در راسش، هدایت یکپارچه و رصد جهتگیریها و سیاستهای دولت است تا هارمونی لازم بین ارکان دولت فراهم باشد.
این جایگاه در دولت روحانی، بیشتر برای مدیریت حواشی دولت و رییسجمهور بکار گرفته شد!
پ.ن.: کلا متخصصان علوم راهبردی و سیاستگذاری، در کشور بدلیل نداشتن پروپاگاندای صنفی و رسانهای، مهجورند و صدای اعتراضی از آنها در قبال انتصابات دولتی شنیده نمیشود.
@dr_izadkhah
🔻روح الله ایزدخواه نماینده ناظر بر هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور شد.
به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، روح الله ایزدخواه را بهعنوان نماینده ناظر بر هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور انتخاب کردند
@dr_izadkhah
کمیته "اقتصاد مقاومتی و مردمیسازی اقتصاد" به ریاست روحالله ایزدخواه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.
@dr_izadkhah
رشد ۸ درصدی و اعتبارات دولتی
🔺جناب پزشکیان در دو دیدار اخیر با نمایندگان استانها، یک جمله واحد را تکرار فرمودند، به این مضمون:
«برنامه من اجرای برنامه هفتم است؛ هر بخش آن را به مجلس می آورم اگر اعتباراتش تأمین شد که شد؛ اگر نه، میگویم قابل اجرا نیست و کنار میگذارم.»
این منطق یعنی نشناختن مکانیزم توسعه درونزا و عدم شناخت و باور به اقتصاد مردمی.
به این ترتیب از همین الان باید حدس بزنیم اجرای برنامه هفتم که روحش رشد ۸ درصدی و جهش در منابع و فعالیتها است، از تحقق ۹ درصدی برنامه ششم هم جلوتر نرود!
🔺منطق توسل به اعتبارات دولت برای ایجاد رشد و توسعه، سالها در کشور تجربه شد و تحولی جز نفت فروشی و کارمند کردن نیروی جوان ملت و یاغی گری بانکها و انباشت زیرساختهای ناموزون به ثمر نرساند.
اگر منطق جریان نوآوری و میانبر در پیشرفت که غیروابسته به برنامه ریزی متمرکز دولت و فراتر از بودجهی قطرهچکانی و خارج از بروکراسی عقبمانده است درک نشود، مجلس در گفتمانِ اعتبار زدهی دولت آچمز و منفعل خواهد شد.
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah