علل مخالفت من با ۸۵ی شدن لایحه عفاف و حجاب
1⃣ برخلاف ادعای موافقان، قانونگذاری در کمیسیون ۸۵، بستهتر و محدودتر از قانونگذاری در صحن علنی است. یک بعدی و سلیقهای شدن مصوبات، عدم امکان رای و لذا بیانگیزگی سایر نمایندگان از شرکت در کمیسیون، احتمال به نصاب نرسیدن تعداد اعضا در بسیاری از جلسات و بروز مصوبات استمزاجی، امکان تاثیرگذاری قویتر لابیها بر یک کمیسیون، عدم شفافیت مذاکرات و رایهای کمیسیون، و عدم امکان فیزیکی حضور حداکثری نمایندگان در کمیسیون، از ایرادات وارد بر قانونگذاری در روش ۸۵ی است.
2⃣ اگر قانون عفاف و حجاب در صحن علنی بررسی و تصویب میشد، امکان آسیبشناسی و نقد علنی دهها سازمان مسئول در این حوزه فراهم بود؛ که بدین ترتیب، این امکان از مجلس سلب شد.
3⃣ در موضوع حساسی مثل حجاب و عفاف و با توجه به جنبه اجتماعی فراگیر آن، قانونگذاری در مقابل چشم مردم، و انتشار تدریجی مواضع و مذاکرات مخالف و موافق، سبب رشد افکار عمومی و آمادهسازی فضای فرهنگی و اجتماعی کشور برای اجرایی شدن قانون میشد؛ که بدین ترتیب این امکان هم سلب گردید. و جامعه به یکباره با یک قانون جدید و نامانوس و در اجرا با چالشهای گوناگون مواجه خواهد بود.
4⃣ اطمینان دارم مسئله بیحجابی، بدون نقشآفرینی و مشارکت مردمی، ریشهکن نخواهد شد. همچنان که انقلاب را هم مردم ایجاد کردند.
نمیشود در این مسئله از صراحت و صداقت با خود مردم فرار کنیم و انتظار داشته باشیم مسئله حل شود. ورود شجاعانه و شفاف مجلس به این لایحه، میتوانست زمینه اعتماد و اتکا به مردم را در حاکمیت ارتقا دهد.
#روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
بسمه تعالی
غائله عزل معاون سیاسی وزارت کشور، هرچه بود، به همه نمایندگان قابل تسری نیست. مجلس، مافیا نیست و هر نماینده پاسخگوی رفتار خویش است.
اینجانب بنا به حق و تکلیف قانونی خود، از رفتار لابیگری و سهمخواهی در جایگاه نمایندگی و فشار به دستگاه اجرایی برای پیشبرد اهداف شخصی یا گروهی یا منطقهای، برائت جسته و مسئولیت این نوع رفتارها و ماجراها را برعهده نمیگیرم. انتساب این پدیده به کلیت مجلس، یا ناشی از جفای خودخواسته است و یا شیطنت دیگران نسبت به نهاد مقدس مجلس.
#روح_الله_ایزدخواه ، نماینده مردم ایران در مجلس شورای اسلامی
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا برای مجلس راه را برای افرادی که در فضای قدرت نیستند باز نمی کنید؟
محمدصادق شهبازی، فعال سیاسی عدالت خواه:
🔹چرا دستگاه امنیتی برخی گروهها را بدنام میکند؟
🔹آن متحجر تا افراد ذینفع اقتصادی، مانع افزایش مشارکت هستند.
🔹بخشی از دستگاه امنیتی و نظامی ما برخلاف نگاه رهبر انقلاب، وارد دعواهای سیاسی-انتخاباتی شدند.
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 محمدصادق شهبازی، فعال سیاسی عدالتخواه: اگر صداوسیما ورود نکند انتخابات هم مثل کنکور میشود/ دو جریان سیاسی اصلی کشور فقط در ظاهر با یکدیگر متفاوتند.
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طاغوتهای داخلی و خارجی
افرادی که میخواهند مشارکت مردم را در انتخابات پیش رو پایین بیاورند چه کسانی هستند؟!
👤 محمدصادق شهبازی
@dr_izadkhah
صادق شهبازی، سند زندهی سلامت و صلاحیت عدالتخواهی
خط مشی بنده روشن است. مجیزگو نیستم و عقایدم را بر اشخاص منطبق نمیکنم.
اما بابت ظلمی که این سالها توسط برخی برادران حزبالهی به جریان عدالتخواهی شده و میشود، لازم دیدم با استناد به محمدصادق شهبازی، با آنها مباهله نمایم.
جریان ۲۰ ساله جنبش عدالتخواه دانشجویی، خروجیهایی به سلامت و صلاحیت و اصالت محمدصادق شهبازی داشته است، در تمام کشور؛ اما افسوس که بنا نیست این رویشها دیده شوند.
آن شیوخ و وعاظی که به صرف چهارتا توییت یا رفتار شخصی، کل جریان اصیل عدالتخواهی را به انحراف خوارجی متهم میکنند و درمقابل انحراف اُمَوی محافظهکاران، تغافل مینمایند، چرا شهبازیها را در این جبهه نمیبینند و به رشد و بالندگی این جریان ِ عاری از هرگونه رانت دولتی و نهادی، باور نمیآورند؟
سخن بسیار است؛ لکن انبوه کارهای زمینمانده انقلاب، چندان مجال محاجه باقی نمیگذارد.
#روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
تصویب طرحهای کلان ملی و پیشران در کمیسیون تلفیق
به پیشنهاد کمیته صنعت، در بند الف ماده ۴۸ برنامه هفتم، فهرستی از طرحهای ملی و پیشران به تصویب رسید؛ از جمله:
1⃣ مسیرهای راهبردی ترانزیت ریلی و دریایی، در کریدورهای شمالی- جنوبی و شرقی- غربی
2⃣ برقی سازی و یا قطار سریع السیر در مسیرهای پرمسافر از جمله تهران- مشهد
3⃣ انتقال حداکثری فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام و ایجاد شهر فرودگاهی وبندرخشک امام خمینی(ره)
4⃣ ایجاد شهر فناوری دیجیتال ایران در تهران
5⃣ توسعه منطقه مکران، با تعریف نظام حقوقی، مالی و اقتصادی ویژه برای این منطقه با جهت گیری تبدیل شدن به مرکز مبادلات بین المللی صنعتی، تجاری، انرژی و گردشگری
6⃣ ایجاد کمربند اقتصادی–صنعتی با اولویت زنجیرههای ارزش بینالمللی مواد پایه و خام
7⃣ توسعه خوشههای تولیدی در حوزه های اولویت دار و با هدفگیری جذب سرمایه خارجی.
#برنامه_هفتم
@dr_izadkhah
روح اله ایزدخواه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مصوبات امروز کمیسیون تلفیق برنامه هفتم درباره صنعت، گفت: در نشست امروز فصل ۱۰ لایحه با عنوان صنعت، معدن و رشد تولید، مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه طبق هدفگذاری مصوب، باید در سال پایانی برنامه تولید انواع خودرو به ۳ میلیون دستگاه رسیده باشد، افزود: با توجه به معضل خودروهای فرسوده در کشور، اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان برنامه هفتم توسعه یکی دیگر از اهداف مصوب در نشست امروز بود؛ علیرغم وجود چهار قانون مرتبط، متاسفانه زنجیره اسقاط خودرو اکنون راکد است.
رئیس کمیته صنعت کمیسیون تلفیق برنامه تصریح کرد: مصوب شد طی سالهای برنامه هفتم، جمعا یک و نیم میلیون دستگاه خودروی برقی سواری شخصی وارد شبکه حمل و نقل کشور شود و در پایان برنامه، حداقل ۸۰ درصد ناوگان عمومی در کلانشهرها برقی شده باشد. همچنین صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو به ۲۰ درصد تولید داخل آن برسد.
@dr_izadkhah
وقتی رهبر انقلاب میگوید نزدیک قلهایم، قبل از آن فرموده کار را به مردم بدهید، بروید فرمول مردمیسازی را پیدا بکنید، و بارها هشدار داده در عدالت عقب ماندهایم.
اما وقتی برخی وعاظ میگویند نزدیک قلهایم، منظورشان این است که همه چی امن و امان است، بگذارید روی اتوپایلوت، خودش به قله میرسد!
اگر هم کسی گفت عدالت و مردم، بزنید در دهانش، و بگویید خفهشو خوارجی بیبصیرت.
@dr_izadkhah
✅ مهمترین نوآوریهای سیاستی
در بخش صنعت برنامه هفتم:
1⃣ الزام به تدوین راهبرد ملی صنعت کشور و زنجیرههای ارزش صنعتی و استانی، و ممنوعشدن وضع هرگونه مقررات مغایر با این راهبرد.
2⃣ الزام شورای رقابت به اقدام برای ایجاد نهاد تنظیمگر در حوزههای نفت و گاز و پتروشیمی، برق، کشاورزی و مواد غذایی، زمین و حمل و نقل.
3⃣ ممنوعیت تحمیل هرگونه مالیات یا وضع عوارض یا احکام محدودکننده جدید، برای واحدهایی که در طول برنامه احداث و یا به بهرهبرداری میرسند.
4⃣ عضویت رئیس صندوق توسعه ملی، در مجمع عمومی سازمانهای توسعهای.
5⃣ عاملیت تسهیلات صندوق توسعه ملی، توسط صندوق نوآوری و صندوق صنایع پیشرفته.
6⃣ امکان استفاده از کمکهای فنی و اعتباری برای افزایش سرمایه صندوقهای ذیل صمت و جهاد.
7⃣ امکان ایجاد شهرکها و نواحی تخصصی ویژه IT، صنایع خلاق، صنایعدستی و صنفی تولیدی و خدماتی در داخل حريم و محدوده شهري و روستایی.
8⃣ الزام به تدوین و اجرای برنامه ملی خوشههای صنعتی.
9⃣ اختصاص ۱ واحددرصد از مالیات ارزش افزوده واحدهای مستقر در شهرکها، برای امور خدماتی و زیرساختی شهرکهای صنعتی.
0⃣1⃣ اختصاص ۵۰% از درآمدهای اصلاح بهای برق صنایع به تکمیل برق شهرکها و نواحی صنعتی.
1⃣1⃣ معافیت هرگونه توسعه واحدهای مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی، در سقف تاییدیههای شهرک، از اخذ مجوزها و استعلامات.
2⃣1⃣ معافیت حقوق ورودی ماشینآلات، برای واحدهای دارای جواز نوسازی و بازسازی، تحت شرایطی.
3⃣1⃣ اختصاص ۱۰٪ از منابع واگذاری شرکتهای دولتی، به افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت تعاون، جهت حمایت از تعاونیهای فراگیر و مرزنشین.
4⃣1⃣ اجازه صادرات بخشی از برق تولیدی برای واحدهای سرمایهگذار در نیروگاههای تجدیدپذیر.
5⃣1⃣ اجازه ایجاد پلتفرم ملی توزیع کالا و خدمات برای شرکت ملی پست، با لحاظ عاملیت فعالان غیردولتی.
6⃣1⃣ اختصاص خط اعتباری برای خریداران محصولات دانشبنیان در کشورهای هدف.
7⃣1⃣ معافیت ۵۰ درصدی مالیات بردرآمد، برای تبادل و فرآوری مواد پتروشیمی بین حلقههای زنجیره.
8⃣1⃣ هدفگیری زنجیرههای بینالمللی تبادل و فرآوری مواد پایه در کریدورهای بینالمللی.
#روح_الله_ایزدخواه
مسئول کمیته صنعت برنامه هفتم در مجلس.
@dr_izadkhah
✳️ سه احساس...
در تجربه حرکت اربعین،
سه احساس با تو کار دارد:
دلهرگی، دلدادگی، دلتنگی.
🔺قبل از حضور، دلهره داری از محشری که دارد به پا میشود؛ آیا تو هم خواهی بود، و اگر هستی، چکارهای؟
🔺زمانی که در این حرکت الهی-مردمی پا میگذاری و در سیل آن خودخواسته غرق میشوی، سراپا دلداهی او هستی و از خودت بیخبر.
🔺و آخر که از این جنبش اجتماعی برمیگردی، فقط دلتنگی؛ دلتنگِ آن همه شور و شعور عجین در این حماسه.
🔵 شاید این سه احساس، اصیل باشد
یعنی در سال ۶۱ هجری هم جاری بوده:
آنها که نپیوستند، دلهره داشتند از اینکه آخرش چه میشود.
آنها که پا در رکاب گذاشتند دلداده او شدند.
و آنها که از قافله عقب افتادند، دلتنگ ماندند.
@dr_izadkhah
اربعین؛ فناوری پیشرفت عراق
🔺 عراق در ابتدای دوره سازندگی خود قرار دارد. این کشور هرچند به اندازه ما کارخانه و بزرگراه و سد و پل ندارد، اما یک فناوری اجتماعی خارقالعاده در دسترس دارد که میتواند همان را زیربنای سازندگی خود قرار دهد: مردمیشدن اداره امور!
🔺اگر این حجم از زائر (به اصطلاح گردشگر) میخواست در یک بازه زمانی کم و در یک جغرافیای محدود، در هر کشور توسعهیافتهای وارد شود، صدها میلیاردها دلار سرمایهگذاری و هزاران هتل و شرکت مدیریت تور لازم داشت.
اما این حماسه جهانی را مردم عراق با همان چادرها و موکبهای دستساز خودشان دارند به بهترین نحو انجام میدهند. این پیشرفت نیست؟!
🔺اگر این مهندسی خودبنیاد عظیم مردمی که در عرصه دینی تجربه شده، به عرصههای اجتماعی دیگر و بویژه سازندگی سرریز کند، فتحالفتوح تشیع رخ خواهد داد.
عراق باید پیشرفت خود را از همین زیربنای محقق بدست بگیرد؛ و مبادا این سازه اجتماعی ناب را با سازه بتنی(!) سازمانهای دیوانسالار و شرکتهای رانتمدار جابجا کند.
🔺سازه اجتماعی اربعین، برخاسته از هرچه باشد، چه عشیره چه هیئات و چه مواکب، قابلیت تعمیم و تعمیق و تسری به سایر امور اجتماعی که نیازمند تحقق فرمول همهباهم هست را دارد.
🔺فناوری اربعین، بسیط نخواهد ماند؛ و همچون ذات هر فناوری، چرخه رشد خود را طی خواهد کرد. و بیش از پیش، شاهد نوآوریهای پیاپی، چه تدریجی و چه رادیکال، چه از میدان و چه از ستاد، خواهیم بود.
🔺نقش ایران و ایرانیها در مواجهه مدبرانه با این فناوری اجتماعی نوظهور، نیز حساس و ویژه است که بعدا خواهم پرداخت.
@dr_izadkhah
اشهد ان امیرالمومنین علیاً ولی الله...
وقت اذان ظهر در حرم امیرالمومنین، موذن که این را میگوید، تمام غمهای عالم یکباره به دلت سرازیر میشود...
«لَمْ یُمْتَثَلْ أَمْرُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فِی الْهَادِينَ بَعْدَ الْهَادِينَ وَ الْأُمَّةُ مُصِرَّةٌ عَلَى مَقْتِهِ مُجْتَمِعَةٌ عَلَى قَطِيعَةِ رَحِمِهِ وَ إِقْصَاءِ وَلَدِهِ».
کربلا نبود مگر امتداد بزرگترین
ظلم تاریخ بشریت به امام هدایت؛
آنگاه که اصحاب زر و زور و تزویر، توانستند گفتمان خود را
برعلیه گفتمان عدالت و معنویت
بر کرسی بنشانند.
@dr_izadkhah
✅هشدار احمد توکلی به نمایندگان مجلس: چگونه امری که رهبری تاییدش را پس گرفته به رای میگذارید؟!
🔸احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دیدبان شفافیت و عدالت در نامه ای به نمایندگان مجلس، خواستار رد کامل مصوبه مولدسازی اموال دولت شد.
🇮🇷 اخبار مجلس
@dr_izadkhah
به پاسداشت یکی از ماندگارترین قلمهای متعهد ...
جلال آل احمد، قطعاً یک انقلابی بود.
بلکه بالاتر - به تعبیر رهبر انقلاب - در پرورش نسل انقلابی بعد از خود، سهم داشت.
دو خصلت اساسی این روشنفکر انقلابی، که باید توام باهم دیده شود،
مقابله با تحجر و مبارزه با غربزدگی بود.
همان دو لبه قیچی که امروز هم، نسل نورس انقلاب را هدف گرفته است.
@dr_izadkhah
🔴 منطقه محروم؟ یا منطقه مظلوم؟!
🔘 هنوز نفهمیدهام چرا به انبوه مناطقی که وضع ظاهریشان مثل تهران و چند کلانشهر خاص، بزک دوزکشده نیست، میگوییم محروم؟!
آیا صرف تفاوت در امکانات و ظواهر فیزیکی، ملاک این تقسیمبندی است و منظور از محرومیت، محروم بودن از امکانات است؟
🔸 مثلاً در زمینه بهداشت، درست است که در منطقهی به اصطلاح محروم، ممکن است دندانپزشکی پیدا نشود که ایمپلنت بگذارد! اما از آن طرف هم در کلانشهر، شاهد انواع امراض جدید و مرگآوری هستیم که در شهرهای کوچک و روستاها بندرت دیده میشود.
🔸 یا در زمینه تفریحات، ممکن است در کلانشهر انواع پارکهای آبی و شهربازیهای آنچنانی باشد که هیجان افراد را تخلیه نماید؛ اما از آن طرف در مناطق به اصطلاح محروم، اتفاقاً انواع مناظر بکر و طبیعت وحشی و پدیدههای طبیعی جالبی یافت میشود که مفرح و هیجانانگیز است و خاطراتی ماندگار خلق میکند.
معیار امکانات، نمیتواند
محرومیت را توضیح دهد❗️
↙ معیارهای دیگر، مثلاً فرهنگ عمومی و نرخ آسیبهای اجتماعی و اینها اگر ملاک باشد که اصلاً قضیه معکوس میشود!!
🔸 محروم آن روستا یا شهری نیست که فرهنگ خانوادهمداری و عشیرهگرایی هنوز در آن رونق داشته و لذا بسیاری مفاسد اخلاقی، اساساً مجال بروز و ظهور در آنجا نیافته. و توسعه یافته هم، آن کلانشهری نیست که فرزندان به زحمت با والدین ارتباط سازنده دارند چه برسد با خانواده و عشیره.
🔸 محروم آن روستا یا شهری نیست که خیابانهایش خلوت است و بازارهایش اول شب بسته می شود و مردم شبها زود میخوابند. و توسعه یافته هم آن کلانشهری نیست که ترافیکش نفسگیر شده و بازارها تا بوغ سگ باز است و مردم تا نیمهشب در خیابان و پارک ولو هستند و صبحشان از ساعت 12 ظهر شروع میشود.
🔸 محروم آن روستا و شهری نیست که درب خانهها و خودروها باز میماند و کسی به اموال مردم کاری ندارد. و توسعهیافته هم آن کلانشهری نیست که وسط روز با قمه جیب چند نفر را در طول یک خیابان خالی کرده و رهگذران هم تماشا میکنند❗️
◀ لذا میبینید بکارگیری واژه محرومیت، اساساً غلطانداز و انحرافساز است و ذهن مسوولان و توقع مردم را به سمت دیگری میکشاند.
❇️ من محرومیت را با «مظلومیت» جایگزین میکنم. منطقه محروم، آن منطقهای است که «مظلوم» واقع شده، چراکه بخاطر دوری فیزیکی یا سیاسی یا اداری از پایتخت، نمیتواند قابلیتها و توانمندیهای حتی بالفعل خود را کشف و شکوفا کند. لذا مدام دست به دامان مرکز است تا قطره چکانی، چیزی از آن بالا برای این منطقه گسیل شود.
🔻 منطقه ای که به دلیل حاکمیت فضای اداریزدگی وابسته به مرکز، مسئولان محلی به اسم قانونگرایی، جسارت عمل و امکان تحول را از خود سلب کردهاند.
🔻 منطقهای که به خاطر فضای تحجر فکری و کجاندیشیهای قشری، انبوه نخبگان محلی و خبرگان مجرب و دلسوز بومی، به حاشیه کشانده شده و جربزهی خود را برای نواندیشی و تحول فکری در مدیریت توسعه منطقه، از دست دادهاند و درنهایت، از آنجا مهاجرت میکنند.
🔻 منطقهای که به دلیل فقدان ارادهی درونزای اجتماعی، توان مردم بلااستفاده مانده و دچار نوعی ایستایی و بلکه انجماد شده و تلاش مستمری هم نمیشود یا نمیگذارند بشود تا این انجماد به تعامل و همدوشی و همیاری تبدیل شود.
لذا در این منطقه،
🔸 میانسالها تماشاچی شده و منتظر معجزهای هستند که یکشبه رخ دهد و دیگر، حتی حس و حال نقد هم ندارند؛
🔸 جوانترها اصلاً بیخیال آبادانی این منطقه شده و درصدد بروز زمینهی مهاجرت از اینجا برای خود هستند؛
🔸 و سالخوردهها هم در این کانون بازنشستگان و منتظرالموتها (!) به سردی عمر سپری میکنند.
⭕️چنین منطقهای را من منطقهی مظلوم و بلکه منطقهی منجمد مینامم.
در اینصورت، باید عمیق اندیشید و فکر دیگری برای آبادانی و پیشرفت این مناطق کرد و دست به هر اقدام خلقالساعه و سهلالوصولی نزد و اینجا را آزمایشگاه سعیوخطای دستاندرکاران ِ پایتختنشین ِ توسعه منطقهای نکرد!
✳️ این منطقه، بدون نیاز به اعانات کلانشهر یا ستادهای پایتختنشین، خودش دریایی از قابلیت و مزیت و حمیت است؛ اما معالاسف یخزده و معطل مانده.
معطل چی؟ امکانات؟ نخیر!
معطل انگیزهها و ارادههایی همینجایی
و نقشهراهها و برنامههایی غیروارداتی
و اقدامها و همیاریهایی تحولی.
#روح_الله_ایزدخواه
._______________________________
پ.ن.: این مطلب در سال ۹۵ زمانی که در هجرت به جنوب شرق کشور به سر میبردم، به قلم آمد.
@dr_izadkhah
38.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیات گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، قابل دفاع است.
🔵 برنامه هفتم، باید هدفگذاری برای پیشرفت کشور باشد؛ نه تنظیم تراز منابع و مصارف بودجهای!
🔴 نگاه محدودکننده به نقش مجلس در تنظیم برنامه ۵ ساله، در مجلس و دولت قبل هم اتفاق افتاد!
🔘 لایحه اولیه، برای تحقق رشد ۸ درصدی، هیچ راهکاری ارائه نمیداد. قطعا با منابع موجود، به هیچ رشدی نمیرسیم.
✅ برنامه هفتم، اولین برنامه کشور در دوران گام دوم، نباید به دیدگاه رفع ناترازیها منحصر شود.
#روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ایزدخواه: با مسئله ایمنی معادن، باید ریشهای و راهبردی برخورد شود
🔺 وزارت صمت باید ارزیابی کند که وضعیت کشور در مسئله ایمنی معادن چیست
🔺 ایمنی معادن بزرگ متعلق به شرکتهای شبهدولتی حساستر است
🔺 ترک فعلها، خلأهای مقرراتی، تجهیزات فرسوده و... باید ارزیابی و ریشهیابی شوند.
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشاره صریح رهبری به اثر گرانی دهبرابری ناشی از دلالی در محصولات کشاورزی
⬅️ قابل توجه هوادارانِ تفکر مهار تورم با حذف یارانهها و کاهش حمایتهای دولتی:
🔺برای ارزانسازی مواد غذایی و محصولات کشاورزی، باید پدیده منسوخ دلالی، درمان شود.
راهکارش هم کاهش واسطهها و سهمبری کشاورز تا مرحله بازاررسانی محصولات است.
🔺برای این کار، میتوان اتحادیههای تعاون روستایی استانها را به ایجاد بازارهای مستقیم عرضه محصولات در تمام شهرها و کلانشهرها تشویق کرد.
امری که در اساسنامه آنها هست و نیاز به قانون جدید ندارد.
🔺برای مهار تورم، باید رویکردها و روشهای غیرقیمتی در نگاه برنامهریزان، ضریب بگیرد.
که متاسفانه اکنون در فضای فکری مسلط بر دولت و مجلس، چندان دیده و شنیده نمیشود.
@dr_izadkhah
بانک مافیا نیست؛
بانک، قلب اقتصاد غیرانقلابی حاکم بر کشور است.
بانکها نه فقط بنگاهداری میکنند؛
خلق پول و تورم میکنند؛
بازارها را به نوسان میاندازند؛
صنایع رانتی را چاقتر و صنایع مردمی را لاغرتر میکنند؛
نظام دلالی را زنده و سرپا نگهمیدارند؛
نفس تولیدکننده را به شماره میاندازند؛
دانشبنیانها را بایکوت مالی میکنند؛
و ... کلانپروژه پیشرفت و عدالت را به تعویق میاندازند.
دولت و مجلس انقلابی، در اصلاح اساسی بانکها این پا و آن پا میکنند.
@dr_izadkhah
سرنوشت برنامه هفتم، در خطر محافظهکاری است❗️
1⃣ دولت با تاخیر فراوان، لایحهای ناقص و معیوب و نامرتبط با سیاست کلی به مجلس آورد. گفتیم کلیات آن را رد کنید. دوستان گفتند دیگر به این مجلس نخواهد رسید؛ در خلال تلفیق جبران میکنیم.
2⃣ احکام تقدیمشده به مجلس، ساختاری و ریشهای نبود و سر و تهی نداشت. عمدتاً از جنس تنظیمگریهای بخشی و آنهم موردی بود. توضیح دولت این بود که من فقط جاهایی که نیاز به اذن مجلس داشت آوردهام و کل برنامه را نیاوردهام. دقیقا همان استدلال دولت روحانی در لایحه برنامه ششم.
3⃣ بسیاری از دستگاههای اجرایی هم حتی منتقد لایحه بودند. میگفتند پیشنهادات ما در سازمان برنامه فیلتر شده. مراجعات به کمیتههای تلفیق، عمدتا از سوی دولتیها بود.
4⃣ اقدام خوب هیات رئیسه تلفیق، تشکیل کمیتههای ۲۲ گانه و مجال دادن برای پختن محتوای کمیتهها بود. بعلاوه، شخص رئیس مجلس، وقت مبسوطی برای هماندیشی با کمیتهها گذاشت تا هماهنگی مضاعفی هم صورت گیرد.
5⃣ رویکرد اغلب کمیتهها، اولاً احیای سیاست کلی و درج تدابیر گفتمانی در کالبد برنامه بود و ثانیاً حل معضلات ریشهای و ساختاری در بخش مربوط به خود.
6⃣ نماینده دولت چند بار از جلسه تلفیق قهر کرد و مدام انتقاد داشت که شما دارید لایحه را به طرح تبدیل میکنید. اتفاق مشابهی که در فرایند برنامه ششم در مجلس وقت رخ داد. و نهایتا رهبری کار مجلس را تایید کرد.
7⃣ حال، با اتمام تلفیق، دولت موج مخالفت با کار مجلس را بدست گرفته. ظاهرا با رهبری هم طرح بحث کرده. برخی از نمایندگان پیشکسوت را هم همراه کرده تا ساز مخالفت بردارند. رئیس مجلس دارد تلاش میکند وفاق ایجاد شود که نشده هنوز. مایلند کلیات گزارش تلفیق در صحن رد شود تا در تلفیق، برگ برنده با دولت باشد.
8⃣ منکر برخی مفاد مشکلدار نیستم. اما نه اینطوری که دارند اصل کار را میزنند. لایحه دولت هیچ طرحی برای تحقق رشد ۸ درصدی نداشت و فقط بنایش حل ناترازیها بود. صرف نظر از ارقام جداول که ضمانت اجرا ندارد، لایحه، برای پیشرفت ۵ ساله، چشماندارسازی و ریلگذاری نمیکرد.
9⃣ درد اول انقلاب و کشور، امروز، ناترازیها نیست. غفلت چندین ساله از محوریت دادن به تولید و پیشرفت ساختارمند و عدالتمبنا است. انقلاب بیش از همیشه، به بلندپروازی نیاز دارد.
🔟 دوستان حزبالهی، انتقاد ما را به حساب نفی دولت و رئیس جمهور نگذارند. امیدبخشی، ندیدن ناهمواریها نیست. اهمال و مسامحه در جراحی واقعی آینده کشور و بسندهکردن به رویکردهای بجامانده از تکنوکراتها، اصل محافظهکاری است و محافظهکاری، قتلگاه انقلاب است.
*⃣ امیدوارم دکتر قالیباف بر اصالت کار مجلس اصرار ورزد و نگذارد رفاقتها و تعارفها و سفارشات، جای حکمرانی را بگیرد. و الا چوبش را کل اصولگرایان و بلکه حزبالهیها در آینده خواهند خورد.
#روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 از دولت سیمکش ، ماهیگیر و سیگارفروش تا دولت حافظ ارزشها و ولایت
♦️در فیلم کوتاه بالا، دکتر درخشان از نظریه خود در ترسیم تعامل میان نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و جایگاه دولت سخن میگوید.
♦️ ایشان ورود تصدیگرایانه دولت در صنعت برق(#دولت_سیمکش), صنعت شیلات (#دولت_ماهیگیر) و صنعت دخانیات (#دولت_سیگارفروش) را مردود می داند.
🔹 از نظر ایشان، هر نهادی که نظام سیاسی مبتنی بر ولایت و نظام فرهنگی مبتنی بر ارزش های اسلامی را مختل کند باید در اختیار دولت و حاکمیت اسلامی باشد.
♦️این بدان معناست که تنها شکست بازار در عرضه ارائه کالاها و خدمات عمومی منشأ تجویز مداخله دولت در امور نیست، بلکه صیانت از ارزشهای اسلامی (#دولت_حافظ_ارزشها) و تقویت ولایت (#دولت_پشتیبان_ولایت) نیز مجوز مداخله دولت است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2