eitaa logo
روح‌الله ایزدخواه 🇮🇷
3.3هزار دنبال‌کننده
368 عکس
202 ویدیو
1 فایل
#روح‌الله_ایزدخواه فرزند انقلاب اسلامی نماینده مردم ایران در مجلس یازدهم و دوازدهم سیاست‌پژوه، عدالتخواه، جهادگرا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس لینک ها👇 🔗 https://zil.ink/drizadkhah
مشاهده در ایتا
دانلود
من اقتصاد ایران را مستعمره حزب کارگزاران میدانم. کارگزاران سازندگی، یک حزب سیاسی قدرتمند و فرمان‌ده اقتصادی چندین دولت‌ بوده‌؛ و فراتر، یک جریان ریشه‌دار و پرشاخ و برگ است‌‌ که‌ همچنان بر کالبد اقتصاد ایران، سیطره دارد‌. ساختارها، سازوکارها، رویه‌ها، روال‌ها، فرهنگ‌های سازمانی، رفتارهای مدیریتی، تفکرات و باورهایی که طی سالها مدیریت بلافصل این حزب بر اقتصاد ایران، حاکم شده، هنوز دست نخورده و به تزلزل نیفتاده است. تنها اتفاقی که افتاده، مدیرانی بعضاً پاکدست، ولی بدون برنامه متفاوت، بجای مردان آنها بر صندلی نشسته‌اند. دعوای حیدری-نعمتی درباره پارادایم اقتصادی هم، نتوانسته مدیریت و سیطره آنها را خدشه‌دار کند. @dr_izadkhah
✅ چند بُرش آماری از وضعیت سامانه شفافیت داوطلبانه مجلس 🔸جوان‌ترها تمایل بیشتری به شفافیت آرا دارند؛ نمایندگان زن شفاف‌تر از نمایندگان مرد هستند, نمایندگان مراکز استان شفاف‌تر از غیر مرکز استان هستند. ------------- پ.ن.: بنده جزو اولین طراحان طرح شفافیت آرای نمایندگان در این مجلس بوده‌ام. بعد از عدم رای مجلس به کلیات، بهمراه عده‌ای دیگر از نمایندگان، طرح شفافیت داوطلبانه را دنبال کردیم. @dr_izadkhah
⭕️تشکیل وزارت بازرگانی فقط وقت و هزینه دولت را می‌گیرد 👤محسن زنگنه در گفت وگو با الف، درباره میزان کارشناسی بودن طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت: 🔹به عنوان نماینده مجلس با تشکیل یک وزارتخانه جدید تحت عنوان وزارت بازرگانی مخالف هستم، به این دلیل که وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم متوجه می‌شویم که به دلایلی در سالهای قبل وزارت بازرگانی با وزارت صنعت و معدن ادغام شده است و این دلایل همچنان به قوت خودش باقی است. 🔹علاوه بر این دولت هم اکنون با مسائل متعددی دست و پنجه نرم می کند و اگر بخواهد بخشی از بدنه دولت در مرکز استان ها و شهرستان ها تفکیک شود یک بار ِعملکردی و  تکلیفی مضاعف را بر گردن دولت می گذارد و به جای اینکه دولت به مسائل اصلی بپردازد درگیر ایجاد ساختارهای جدید و کارکنان جدید میشود. 🔹علاوه بر این بسیاری از مدیرانی که هم اکنون در حوزه ستادی وزارت صمت مشغول هستند در زمینه بازرگانی تخصص دارند و باید از وزارت صمت جدا شوند و عده‌ای دیگر که تخصص بازرگانی ندارند هم به این وزارتخانه اضافه شوند تا نیروی انسانی آن کامل شود، با این اقدام مسائلی به وجود می آید که وقت و هزینه دولت گرفته می شود. 🔹با این اقدام دولت از بخش های اصلی که باید به آن بپردازد باز می ماند دلیل دیگر برای مخالفت با تشکیل این وزارتخانه این است که ما باید بررسی کنیم که دلیلی که برای انجام یک تفکیک داریم پیوست کارشناسی شده داشته باشد. 🔹در حال حاضر این سوال مطرح است که ما بر چه اساس به این نتیجه رسیده ایم که باید به تشکیل وزارت بازرگانی رای مثبت بدهیم؟ چرا تصور می کنیم اگر این وزارتخانه تشکیل شود همه مشکلات حل می‌شود، قیمت‌ها در بازار کنترل می شود، نظام صادرات ساماندهی می‌شود، نظام واردات اصلاح می‌شود و بهبود پیدا می‌کند. ما یک منبع که به صورت کارشناسی شده این مسائل را تایید کند ندیده ایم. 🔹با مشکل در حوزه بازرگانی مواجه هستیم  و کنترل بازار با مشکل مواجه شده و گرانی ها را برای جامعه به وجود آورده است. بروز این مشکلات باعث شده ما به این جمع بندی برسیم که باید وزارت بازرگانی را تشکیل دهیم، ولی تاکنون از دولت هیچ  مرجع و یک متن متقن و قوی درباره علت نیاز به تشکیل وزارت بازرگانی ندیده‌ایم. 🔹 علاوه بر این دولت در یکی دو سال گذشته نشان داده که به شدت به مدیران کارآمد نیاز دارد ولی این مدیران هم در دسترس دولت قرار ندارند. 🔹 وقتی ما در این شرایط یک وزارتخانه جدید ایجاد کنیم به دو مدیر قوی در سطح مدیریت وزارت خانه نیاز داریم و اگر هر کدام از این وزرا ضعیف باشد وزارتخانه دیگر را هم تحت‌الشعاع قرار خواهند داد. بنابراین معتقدم در شرایط فعلی دلیل محکمی برای تشکیل وزارت بازرگانی وجود ندارد. 🔹 دچار خطای محاسباتی شده ایم و فکر کنیم اگر وزارت بازرگانی را تشکیل دهیم وضعیت تورم و بازرگانی حل می شود. در صورتی که با این اقدام از راه حل های اصلی هم باز خواهیم ماند و یک سال وقت مجلس و دولت هم گرفته خواهد شد و بعد از این که فرصت و تاریخ را از دست دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که ایجاد این وزارتخانه راهکار منطقی نبوده و ما مسیر را اشتباه رفته ایم در این شرایط ما راه برگشت هم نخواهیم داشت./الف @dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس: 🔹امروز بیش از ۱۰ نهاد و سازمان در کشور درباره خودرو تصمیم‌گیری می‌کنند. درعین حال، هنوز سیاست صنعتی مشخص و منسجمی در خودرو نداریم. با این وضعیت، هرکس هم وزیر صمت شود، معضلات خودرو درست نمی‌شود. @dr_izadkhah
⭕️ بازدید روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس، از پنجمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۳). ------- پ.ن.: تصاویر بازدید از غرفه‌های مناطق آزاد چابهار، قشم و ارس، مرکز تجاری ایران و کامرون، و اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام. 🆔 @dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ضرورت جراحی سیاست ارزی 🔹 صدور ۱۴۰ بخشنامه ارزی در طول ۴ سال! 🔹 ارز ترجیحی مسئله است یا "ارز تحمیلی"⁉️ 🔹 چرا فکر می‌کنیم همیشه تولیدکننده متخلف ارزی است، و نه گمرک یا بانک؟! 🔹 ماجرای پرونده سنگینی که ۲ سال است زور بانک مرکزی نرسیده در بانک پاسارگاد به نتیجه برساند... 🔴 سیاست ارزی باید تابع توليد باشد، الان برعکس است. @dr_izadkhah
💢بازدید روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران از رویداد اینوتکس،دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی در حوزه نوآوری و فناوری در پارک فناوری پردیس. 🆔@dr_izadkhah
🔵 بایسته‌های آخرین هیات رئیسه مجلس یازدهم ✅ پرهیز از بکارگیری رانت هیات رئیسه در دسته‌بندی‌های سیاسی‌ِ انتخابات مجلس آتی ✅ بی‌طرفی در مناقشات احتمالی سال آخری میان نمایندگان و دولت ✅ تعهد به پیشبرد اصلاح ساختار بودجه، بصورت الزام‌آور برای دولت ✅ برنامه‌ریزی اساسی برای تدوین عالمانه‌ی برنامه هفتم ✅ بازیابیِ هویت و کارآمدی مجلس از مسیر تمرکز بر تورم و تولید ✅ شفافیت آرا و مناسبات هیات رئیسه برای نمایندگان. @dr_izadkhah
⛔️ در صورت تصویب راه‌اندازی وزارت بازرگانی: ❗️تمام سالِ رشد تولید، در تفکیک پرسنل و ساختمان و انتصاب مدیران واحدها و استان‌ها تلف می‌شود ❗️مافیای خام‌فروشی و واردات، بیش از پیش قوت گرفته و مدیریت نیمه‌جانِ ارز را به نفع خود تصرف می‌کند ❗️دولت در تنظیم بازار کالاها، مرتبا درگیر مناقشه بین تولید و واردات شده و عدم انسجام تیم اقتصادی دولت به اوج خود می‌رسد ❗️افشاگران فساد، پرونده‌های سنگین جدیدی را رو خواهند کرد ‼️ و دولت سیزدهم، در بی‌گفتمانی اقتصادی خود، فروتر خواهد رفت... . @dr_izadkhah
📖 نهضتِ کتاب، به مثابه تشکیلات! سالها پیش، آخر شبی، مباحثه‌ای با آقاوحید جلیلی و چند تن از دوستان فرهنگی درگرفت و سوال محوری این بود که سازمان‌زدن اولویت است یا تولید اثر فکری و فرهنگی؟ هر کسی چیزی گفت و بحث مناقشه‌برانگیز شد. دست آخر، آقاوحید نشریه‌اش را از روی میز برداشت و سردست گرفت و گفت: نشریه من تشکیلات من است. پس از گذشت ۱۵ سال، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی، که آن روز فقط همان یک نشریه را تولید می‌کرد، امروز مشتمل بر چندین بخش غنی و پرشاخ و برگ است و در چندین شهر و روستای کشور، صدها نفر جوان فعال، به کار و تولید فکری و فرهنگی به حرکت درآمده‌اند تا چند هزار پایگاه تولید و توزیع و مصرف محصولات فرهنگی، ساماندهی و بالفعل شوند. اثر فکری-فرهنگی و در راس‌آن، کتاب‌ِ جهت‌دهنده و روشنگر، مشتی کاغذ نیست؛ بلکه مانیفستی است برای تشکیلات انقلابی که هر آن، قدرت بازپروری نیروها و بازمهندسی ساختارهای حرکت جهادیون را متبلور می‌سازد‌. @dr_izadkhah
🔵 نشست با تشکل‌های صنعت برق به دعوت ایزدخواه، دبیر کمیسیون صنایع مجلس، باهدف حل مناقشه طولانی میان دولت و بنگاه‌های صنعت برق و حرکت به سمت مردمی‌سازی این صنعت. محتوای این نشست، در قالب گزارش نظارتی (ماده ۴۵) جهت قرائت در صحن تقدیم خواهد شد. @dr_izadkhah
🔵 چند جهت‌گیری‌ تحولی برای شعام 🔘 شورای‌عالی امنیت ملی، بعد از یک رخوت ۱۰ ساله، نیاز به نوسازی دستور کار و اتخاذ جهت‌گیری‌های تحولی دارد؛ از جمله: ❗️تشکیل اتاق فرمان جنگ تحمیلی اقتصادی و بدست گرفتن هماهنگی راهبردی ِ سیاست‌های اقتصادی ❗️کنار گذاشتن مماشات سازمانی در مبارزه با قاچاق کالا و هدایت سرمایه سرگردان قاچاق به سمت تحرک بخشی به صادرات مرزی ❗️انحلال ستاد ملی کرونا و امثال آن و تمرکز در مدیریت کلان بحران‌های ملی ❗️موشکافی نارسایی‌های راهبردی در حوزه اقتصاد بین‌الملل و تقسیم کار دوباره میان دستگاه‌های موازی و کم‌کار ❗️طراحی سیاست یکپارچه نسبت به تجمعات مردمی و اغتشاشات احتمالی بمنظور کاهش تنش‌ها و شنیدن صدای اعتراضات سالم و مردمی . @dr_izadkhah
دولت رییسی برنامه‌ای برای پیشرفت حوزه تعاون ندارد! در اولین بررسی‌ها معلوم شد دولت در برنامه هفتم‌ توسعه، هیچ ماده‌ای برای حوزه تعاون ندارد. ظاهراً پیشنهاد وزارت مربوطه، در اتاق فکر سازمان برنامه و بودجه حذف شده است. تبعاً این نقیصه بزرگ باید در فرایند تصویب برنامه در مجلس جبران شود. @dr_izadkhah
🔴 تکرار اشتباه راهبردی ارزی درمجلس ۱. نامه اخیر جناب دکتر قالیباف به رییس‌جمهور، هرچند با اختیارات قانونی صادر شده، اما خطایی راهبردی است، از جنس همان که در تصویب سفارشی حذف ارز ترجیحی رخ داد. ۲. سیاست ارزی کشور بعد از پشت سرگذاشتن انواع تدابیر سینوسی و زیگزاگی طی سال‌های اخیر، قطعاً بیمار و بلکه ناقص‌الخلقه است و به یک معماری مجدد، مطابق با اقتضائات کاملاً متفاوت امروز نیاز دارد. ۳. حال، مجلس که باید ریل‌گذار سیاست اجرایی باشد و نه مجری آن، درباره سیاست ارزی، دارد بجای دولت تصمیم می‌گیرد و لاجرم، هرنتیجه‌ای با این سیاست کج‌ومعوج رخ دهد، دولتی‌ها با خیال راحت به پای مجلس خواهند گذاشت و خود را تبرئه می‌کنند. چنانکه در مصوبه تحمیلی حذف ارز ترجیحی بر سر مجلس آمد. ۴. قطعاً استناد به یک گزاره گنگ و بدون حدود و ثغور، یعنی "شناور مدیریت‌شده"، نمی‌تواند ما را در مدیریت جنگ ارزی بجایی برساند. پناه بردن به این وحی مُنزل(!)، دردی از کشور دوا نکرده و هوادارانِ رهاسازی نرخ ارز باید زحمت بیشتری به خود بدهند و بجای آویزان شدن به امضای رئیس مجلس به بهانه تطبیق قوانین، منطق قوی‌تری دست و پا کنند. --------- پ.ن.۱: امروز از بچه‌های بانک مرکزی شنیدم که میگفتند آقای قالیباف به داد ما رسید و پس از این، منتظر می‌مانیم مجلس نرخ ارز را خودش تعیین کند! پ.ن.۲: باوجود مخالفت‌های صریحی که با سیاست رهاسازی نرخ ارز در مجلس داشته‌ایم، بهتر است رئیس محترم بجای ورود ریاستی به چالش نرخ ارز، مجال دهند تا مشارکت عموم نمایندگان، در اصلاح قواعد ارزی نقش ایفا کند. @dr_izadkhah