eitaa logo
دکتر حامد نیکونهاد
170 دنبال‌کننده
199 عکس
70 ویدیو
43 فایل
دکترای حقوق عمومی و معلم حقوق در دانشگاه شهیدبهشتی اندیشه ورز و پژوهشگر شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
. سکان دستگاه قضا در دستان قوه قضائیه شناس برای دومین بار پیاپی، امام امت به موجب اصل ۱۵۷ قانون اساسی فردی را بر منصب عالی ترین مقام قوه قضائیه نشاند که علاوه بر شرایط مصرح قانونی، در بطن نظام قضای پساانقلاب اسلامی رشد و تنفس نموده و از زیر و زبر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به نیکی آگاه است و می داند مدیریت دستگاه قضایی چه اقتضائاتی دارد و با چه دشواری هایی روبروست البته در دیگر قوا هم سابقه مسوولیت اجرایی داشته اند و به ملاحظات فراقوه ای آگاهند؛ سابقه روشنی در فسادستیزی و قاطعیت دارند و از بدنه قوه قضاییه رشد کرده و مورد اعتماد ولی امر قرار گرفته اند. صمیمانه برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق دارم پ.ن: خاطره‌ای به یادماندنی از ایشان در ذهنم نقش بسته است. در یکی از دیدارهای خصوصی که چند روزی مانده به اربعین سال ۹۸ بود در دفتر معاون اول به همراه رییس پژوهشگاه قوه قضائیه خدمتشان بودیم. از ورود و مسوولیت پذیری جوانان در قوه قضائیه در دوران تحول بسیار استقبال کردند و یادی از حضرت علی اکبر علیه السلام نمودند. به محض ذکر نام فرزند سیدالشهدا چنان منقلب شدند که به پهنای صورت اشک می ریختند و دقایقی نتوانستند سخنان خود را ادامه دهند رقت قلب و شیفتگی آقای محسنی اژه ای این شخصیت عالی مقام به خاندان آل الله برایم بسیار جالب توجه بود. @drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
🔺کلاب اساس برگزار می‌کند🔺 🔸گفت وگویی با محوریت «پوشش و حکومت؛نحوه و حدود مداخله» با حضور خانم دکتر فقیهی عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه حضرت معصومه (س) دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸ کلاب اساس را دنبال بفرمایید لینک روم https://www.clubhouse.com/join/%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3/e7tpUO0e/myl8KyVO ----------- @asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
✍️مسئولیت دلسوزانه متقابل برای سلامت محیط اجتماعی 🔸️امر به معروف و نهی از منکر یک اصل اسلامی است که عمل به آن، فلاح و رستگاری را در پی دارد. 🔸به حکم آیه شریفه:«وَلْتَکُن مٍّنکُم امةُ یَدعُون الَی الخیرِ وَ یامُرونَ بالمعروفِ و ینهونَ عَنِ المُنکرِ و اولئکَ هُم المُفْلِحُون؛ و بايد از ميان شما گروهى [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به كار شايسته وا دارند و از زشتي بازدارند و آنان همان رستگارانند (سوره آل عمران آیه‌ی ۱۰۴) 🔸️اولین اراده نظام حقوقی به منظور تحقق اصل اسلامی ، در فرمان امام خمینی (۱۳۵۸) برای تشکیل اداره امر به معروف و نهی از منکر متبلور شده است: 🔸بسم الله الرحمن الرحیم‏🔸 ‏‏شورای انقلاب اسلامی به موجب این مرقوم مأموریت دارد که اداره ای به اسم‏‎ ‎‏«امر به معروف و نهی از منکر» در مرکز تأسیس نماید؛ و شعبه های آن در تمام کشور‏‎ ‎‏گسترش پیدا کند؛ و این اداره، مستقل و در کنار دولت انقلابی اسلامی است و ناظر به‏‎ ‎‏اعمال و و تمام اقشار است. و دولت انقلاب اسلامی مأمور‏‎ ‎‏است که اوامر صادره از این اداره را اجرا نماید و این اداره مأمور است که در سراسر‏‎ ‎‏کشور از منکرات به هر صورت که باشد جلوگیری نماید و حدود شرعیه را تحت نظر‏‎ ‎‏حاکم شرعی یا منصوب از قِبَل او، اجرا نماید و احدی از اعضای دولت و ‏‎ ‎‏حق مزاحمت با متصدیان این اداره ندارند. و در اجرای حکم و حدود الهی احدی‏‎ ‎‏مستثنی نیست حتی اگر خدای نخواسته یا مرتکب چیزی شد‏‎ ‎‏که موجب حد شرعی است باید در مورد او اجرا شود.» روح الله الموسوی الخمینی 🔸️پیام امام(ره) حاوی نکات مهمی است. ایشان در امر نظارت قائل بر در مقابل قانون می باشند؛ یعنی اینکه شخص خاطی حتی اگر رهبر انقلاب یا رئیس دولت هم باشد حکم بر او اجرا می شود لذا تفوقی بر دیگر افراد ملت ندارد. 🔸مضافِ بر آن، نظارت بر اعمال دولت و ادارات دولتی را در اولویت قرار داده اند تا اگر قدرت اعطایی را در جهت به کار برند مورد عتاب و خطاب قرار گیرند. 🔸️امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی نیز گنجانده شده است. ضمن تاکید بر بُعد تکلیفی امر به معروف و نهی از منکر از سه قِسم سخن می گوید؛ نظارت مردم بر مردم، دولت بر مردم و مردم بر دولت. 🔸️مردم بر مردم: مشارکت آحاد ملت در نظارت مسئولانه بر رفتار یکدیگر موجب ارتقا سلامت جامعه و بهسازی محیط زندگی خواهد شد. 🔸️دولت بر مردم: ارتباط تنگاتنگ دولت با مردم و ممانعت از کج روی ها از طریق ارشاد افراد منحرف و هدایت آنها به صراط مستقیم از وظایف اساسی و بنیادین می باشد. 🔸️مردم بر دولت: مشارکت فعال مردم به عنوان صاحبان اصلی قدرت در امر ، نشان از جامعه ای پویا و موثر دارد. یکی از مصادیق بارز این نوع نظارت‌، استفاده از ظرفیت اصل ۲۴ قانون اساسی در برخورداری از و در بیان مطالب است. اما از آنجا که درصورت ارشاد و تذکر به دلیل برخورداری طبقه حاکم از قدرت، امکان عدم تاثیر گذاری یا بدتر از آن خوف از برخی عواقب وجود دارد، باید از آمران به معروف و ناهیان از منکر به جِّد و شود. 🔸️وازآنجاکه قدرت اعطا شده به طبقه حاکم، مجوز انتقاد از عملکرد آن ها را به همراه دارد، لذا زمامداران در خصوص عملکرد خود، در مقابل مردم مسئول و در مواجهه با انتقادات، موظف به می باشند. _____________ @asaas_discourse
. غدیر: تثبیت تداوم انقلاب اسلام در انديشۀ سياسي اسلام به طور عام و به ویژه در مرام فكري شيعه(اماميه)، انديشه‏ورزي سياسي و تشكيل حكومت و اساساً ورود به عرصه سياست با مفهوم كليدي «امامت» به نحو وثيقي گره خورده است. ولايت امر و امامت امت از مفاهيم ريشه‏دار در ادبيات فقهي و كلامي شيعه است. اصل امامت با گستره وسيع خود، كه مقوله‏اي اعم از حكومت و دولت است، مبناي فلسفه سياسي تشيع به شمار مي‏رود. مقوله امامت كه جايگاه خاصي در علم كلام دارد پيامدهاي فقهي مشخصي نيز داشته است که بخشی از این اقتضائات در ابواب گوناگون کتب و آثار فقهی مانند «حج»، «جهاد»، «زکات» و «حدود» بازتاب یافته است. اصل امامت در مکتب تشیع، تبلور حساسیت و اهتمام حداکثری مکتب به «اجرای» قانون و اجرای «صحیح» قانون است. از آنجا که بر اساس اندیشه بنیادین این نظام فکری-عقیدتی، اجرای احکام همه‏جانبه و جاویدان اسلامی و پایبندی به آنها در ساحت فردی و اجتماعی، صراط مستقیمِ نیل به رستگاری حقیقی این جهانی و آن جهانی است، تشریع اصل امامت اتمام و اکمال‌بخش مکتب و عینیت‌بخش آن است. به مدد اصل امامت، «قانون احسن»(شریعت اسلامی) به نحو احسن (با امامت امام و حضور و مشارکت امت) اجرا می‏شود. افزون بر این، اصل امامت، توأمان قاعده «نظام‏ساز» و «نظام‏برانداز» است. اقتضای نظام امامت که پیوندی معنادار با اصل «عدالت» دارد، به نحو سلبی طرد نظام‏های حکومتی جائرانه و مقابله با آنها و نپذیرفتن ولایت آنها، و به نحو ایجابی تلاش در مسیر برپایی نظام امامت عدل و پیوستن به آن و پذیرش چنین نظامی است. لذا پایبندی به اصل امامت، نظام عادلانه را می‏سازد و نظام ظالمانه را برمی‏اندازد. @drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
✨بارقه‌های غدیری✨ ✍️پیش‌رو بودن امام در عمل به تکالیف الهی ✳️آنگونه که مقوله در کلمات حضرات معصومین علیهم‌السلام تصویر و ترسیم شده، همچون آن نیست که در مسندی یا کنج دنجی بنشیند و به دور از واقعیات جامعه تنها حکم براند و از دیگران انتظار پیروی داشته باشد. ✳️ بلکه امام به مثابه مکتب، خود بیش و پیش از همه در عمل به تکالیف الهی و التزام به پیشرو و پیشقدم است. همین مؤلفه، گویا و روشنگر ضرورت پیوند مدام امام و مکتب و نقش هدایت‌گر او است. ✳️ امام خود شخص راه‏یافته‏‌ای است که بر مدار مکتب حرکت کرده و سعی دارد توده را در «سیر الی الله» راهنما و راهبر باشد. از این رو بیش از هرکس، به سختی و جدیت پایبند به فرامین الهی است. ✳️حضرت در دوران و امامت خویش خطاب به مردم، این پیشگامی را همچون تعهدی بر دوش امام اعلام می‏کند که گویی پیش از اقدام پیشروانه امام، تکلیفی متوجه امت نبوده و یا آنکه امام، صالح به فرمان دادن و اطاعت خواستن در آن مورد نبوده است: «اى مردم! به خدا من شما را به طاعتى برنمی‌انگيزم، جز كه خود پيش از شما به گذاردن آن بر مي‏خيزم. و شما را از معصيتي باز نمی‌دارم، جز آنكه خود پيش از شما آن را فرو می‏گذارم.»(خطبه ۱۷۵) ✳️محور بودن در امامت، اسوه بودن امام را ايجاب مى‌كند و امام قبل از آنكه از ديگران مسئوليتى بطلبد خود، پيشاپيش آن را عمل مى‌كند. امام از همۀ افراد امت نسبت به قانون الهی و وظایف شرعی متعهدتر و عامل‌تر است (خطبه ۱۶) ✳️امام علی علیه‌السلام در جایی دیگر فرمودند: كسى كه خود را در مقام پيشوايى و امامت بر مردم قرار مي‏دهد بايد پيش از آنكه به تعليم ديگران بپردازد به تعليم خويش بپردازد و بايد تأديب و تعليم او نسبت به ديگران پيش از آنكه با زبانش باشد با عمل صورت گيرد.(حکمت ۷۳) ✳️ اطلاق كلام امام عليه‌السلام، هم بر مردم را شامل می ‏شود و هم تمام كسانى را كه به نوعي و را بر عهده می ‏گیرند. ✳️___________________✳️ @asaas_discourse
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
چرا علی؟ چرا غدیر؟ اگر با شما مشورت می‌شد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟ نگرانی پیامبر در مورد گرانبهایش! قصه و مطرح نيست سخنرانی در سال 1351 ؛ در سال‌هايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد جشن مى‌گرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى گفتم. خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى را مسأله‌اى غير از غدير و ، عليه السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش پا افتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ... پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه و يكتاپرستى، بر پايه احترام به و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماه‌ها، هفته‌ها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى شود. است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى تواند پس از او اين جامعه را كند؛ اداره اى كه همراه با آن، در مسير به وجود نيايد. اين است. مسأله، ... پيغمبر احساس مى كند، مى‌يابد، مى‌داند و به عنوان ، دانا، تيزبين و ژرف‌نگر مى بيند كه با ، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و آمده‌اند، نماز مسلمانى را مى‌خوانند، ماه رمضان هم روزه مى‌گيرند، حتى زكات هم مى‌دهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مى‌روند و براى اسلام شمشير هم مى‌زنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها است؟ نه! تعجب نكنيد. ... چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مى‌كند و هر بار نگاه مى‌كند مقدم بر همه ، مىباشد؛ انسانى كه اصولاً از است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در گذراند. ده ساله شد كه شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت .چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، ، .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. ! شما اصلا از صرف نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند مى‌كرد و مى‌گفت چه كسى مى‌تواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مى‌توانيم معرفى كنيم غير از على؟ باشيد. قصه و مطرح نيست. ... آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست ، را بگيرد و بگويد « » مردم على را كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى ، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به منصوب كند دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكس‌العملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ... منبع: ، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83 @Shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
حلول روح اصل 79 در کالبد ستاد ملی مبارزه با کرونا اکنون که به برکت ظرفیت بسیار موسع و قابل تفسیر اصل ۱۷۶ در خصوص اختیارات شورای عالی امنیت ملی در مواجهه با انواع تهدیدات (و از جمله تهدید سلامت و بهداشت عمومی) و نیز تعطیلی نابهنگام و ناموجه جلسات مجلس شورای اسلامی، دولت توانسته است از طریق مصوبه این شورا، ستاد ملی مبارزه با کرونا را تاسیس کند (که ظاهرا مصوبات آن در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی است) و بدین ترتیب از سازوکار مقرر در اصل ۷۹ قانون اساسی برای مدیریت وضعیت اضطراری عبور کند، باید تلاش نمود تا مولفه‌ها، بایسته‌ها و زیربنای اصلی اصل ۷۹ و مجموعه قانون اساسی به صورت حداکثری در مورد مصوبات ستاد مذکور رعایت شود. در حقیقت باید اصل 79 در کالبد اصل 176 و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا حلول پیدا کند. بنابراین می‌بایست آن چارچوب و الزاماتی که اصل ۷۹ و سایر اصول قانون اساسی (از جمله اصول 4 و 9 و 69) با حساسیت و ظرافت بسیار زیاد در مورد ایجاد محدودیت‌ها نسبت به حقوق و آزادی‌های مردم در نظر گرفته‌اند، نسبت به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا کاملاً محقق شود. در این راستا «علنی بودن مذاکرات ستاد مذکور»، «انتشار فوری مصوبات و تصمیمات ستاد مذکور»، «تبیین دلایل ضروری بودن هرگونه محدودیتِ وضع‌شده»، «تعیین بازه زمانی دقیق برای محدودیت‌ها»، «ترسیم روشن محتوای انواع محدودیت‌ها» و «طریق جبران خسارات احتمالی» در مصوبات ستاد یادشده الزامی است. اصول و ارزش‌های بنیادین قانون اساسی در وضعیت کرونایی هم همچنان معتبر و متبع هستند. هنوز هم قانون اساسی حاکم است. متن کامل یادداشت در http://fna.ir/ewhxkl @drhamednikoonahad
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
. از درسهای نهضت سیدالشهدا برای ادبیات حقوق عمومی در جامعه اسلامی ما ۱. حفظ و احیای آموزه های اصیل دینی در جامعه اسلامی آنچنان اهمیت و اولویتی دارد که ارزش دارد امام معصوم جان خود و عزیزان را فدا کند تا دینمداری حقیقی زنده بماند وضدارزشها جایگزین ارزش‌ها نشوند. (برتری مصلحت دین بر مصلحت حفظ جان) ۲. فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، احیاگر ارزشهای اسلامی و نماد تداوم روحیه انقلابی در جامعه و تجلی استقامت در ترویج ارزشها و بی تفاوت نبودن در برابر انواع انحرافات و رواج باطلها است. حد اعلای ایفای این وظیفه، عدم بیعت با امام جور و خروج بر حاکم جائر مسلمان نما است. قیام امام حسین علیه السلام و یاران وفادارشان به مثابه مجرمان سیاسی زمان، دلالت دارد که بیعت با امام(به معنای مطلق کلمه) جامعه تحت هر شرایطی واجب و تکلیف نیست و گاهی تکلیف، استنکاف از بیعت است. ۳. تن دادن خواص و عوام به حکومت اشرافی موروثی سلطنتی اموی، توجیه کننده و مجوز انقیاد به چنین انحراف اساسی در محور امامت جامعه اسلامی نیست. به اقتضای اصل رکین امامت عدل، زمامداری در جامعه اسلامی با محوریت صالحان عادل استوار می گردد. لذا سست کردن بنیاد انحراف در زمامداری، تکلیف قطعی رهروان راه حسینی است. @drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
اساس قیام سیدالشهدا، مقابله با اسلام اموی بود که حکومت سلطنتی موروثی را به نام اسلام در اذهان تزریق می کرد و بازگرداندن مسیر جامعه اسلامی به سعادتراه امامت عدل «إنّما خرجت لطلب الاصلاح في أمّة جدّي»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طبق عرف مسلم اساسی که اعتبار آن همسنگ خود قانون اساسی است از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با هماهنگی مقام رهبری، از سوی رییس‌جمهور تعیین و یا عزل می شود اما مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس در دادن یا ندادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی یا استیضاح و سوال از وزیر و بکارگیری سایر اهرم‌های نظارتی نسبت به او، دارای ابتکار عمل کامل و مستقل و بلکه مسوول هستند @drhamednikoonahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دکتر حامد نیکونهاد
. حیات حکیمی روحشان شاد و با سالار شهیدان محشور باد اعتراف میکنم که آنگونه که باید برای شناختشان وقت نگذاشتم توفیق من، انس با ایشان از حدود ۱۰ سال قبل به این سو است به برکت معرفی یکی از اساتید بزرگوارم در این سالها این اثر را مرتباً در کلاس‌ها معرفی می کردم و احادیثی در حوزه حقوق عمومی و حکمرانی و به ویژه امور اقتصادی و مالی را برای دانشجویان روایت در شمار آثاری است که به تقویت گفتمان بومی حقوق عمومی در جامعه علمی ما به جد یاری می رساند @drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
‌ دهمین نشست علمی اساس به مناسبت روز کارمند برگزار می‌گردد: نظام اداری مطلوب با تاکید بر نیروی انسانی از منظر حقوق اداری محورهای نشست: • آفات استخدام رسمی و دائم کارکنان استخدام‌های پیمانی، موقت و قراردادی و تفاوت آنها با خدمت رسمی در پرتو قوانین و مقررات • مولفه های شایسته سالاری در بکارگیری نیروی انسانی مبتنی بر قانون اساسی • عدم تطابق تشکیلات نظام اداری با مقتضیات جامعه(ایستا بودن تشکیلات اداری) با حضور: دکتر ابوالفضل درویشوند عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس دبیر نشست: سرکار خانم فاطمه زابولی دانشجو دکتری حقوق عمومی زمان: ۴ شهریور ماه/ساعت ۱۷ مکان: لایو اینستاگرام اساس به نشانی: @asaas_discourse1
. ضوابط قانونی، معیار شایستگی است حق عامه در اینجا «بهره مندی از شهردار شایسته حسب ضوابط قانونی» است برگزیدن شخصی که همه یا برخی شرایط مقرر قانونی را ندارد، موجه نیست؛ هرچند که نهادی انتخابی آن را پیشنهاد داده باشد و وزیر مورد اعتماد نمایندگان ملت حکم انتصاب صادر کرده باشد این گزینش، تصمیمی عام الشمول است به اعتبار طیف عظیم افراد و مسائلی که تحت تاثیر قرار می گیرند عموم شهروندان تهران و حتی بر اساس نگرشی موسع کل مردم ایران، ذی‌حق محسوب می‌شوند. و حق دادخواهی دارند اساسا لزوم تصدی مناصب عمومی توسط افراد صلاحیتدار، در شمار است @drhamednikoonahad
✍✍✍ تأملی در کارویژه و اعتبار دیباچه‌های قوانین اساسی، با تأکید بر دیباچۀ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران https://jcl.ut.ac.ir/article_82756.html @drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️نیازمندی قانون اساسی به مبانی اسلامی♨️ ✔️انتشار بخشی از بیانات شهید بهشتی در مذاکرات پیرامون اصل ۵ قانون اساسی... (خطاب به یکی از نمایندگان)صحیح می گویید:اسلام نیازی به اینکه قانون اساسی پشتوانه او باشد،ندارد.این مطلب قبول اما انچه ما می کنیم این است که قانون اساسی یک ملت و یک جامعه مسلمان و یک انقلاب اسلامی قانون چنین جامعه و انقلابی بدان نیاز دارد که متکی به معارف اسلامی باشد.ما اگر از اول تا اینجا کوشیده ایم مبانی اسلام را در بیاوریم بخاطر نیاز آن طرف نیست بخاطر نیاز این طرف است ✔️اگر تجمع این همه خبرگان چیزی لازم را بر محتوای قانون اساسی نیفزاید یا اصلاح نکند آنوقت مجلس خبرگان نیست! @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از اســــاس
تا امت شدن ... ▪️حکومت در اندیشه اسلامی بدون فهم مفهوم امام و امت، و رابطه متقابل این دو قابل تبیین نیست. ▪️امت مفهومی ساختنی است، مردم  در قالب های گوناگون، فرایند امت شدن را تجربه می کنند و با باور به مبدا و مقصد مشترک در مسیری مشترک قرار می گیرند. برای رسیدن به انتهای مسیر نیازمند قرار گرفتن در مبادی اولیه این مسیر هستند. وقتی داعیه حکومت جهانی مستضعفین تحت زعامت امام زمان در مکتب تشیع  قطعی و یقینی است،ضروری است که مقدمات امت شدن را برای مستضعفین فراهم نماییم.  ▪️امت واحده در ظل حکومت امام زمان تحقق می‌یابد، اما مقدمات آن باید پیش از تشکیل حکومت جهانی آماده شده باشد. ▪️قرار گرفتن در مسیرهای مشترک، مشق کردن امت بودن میان مستضعفین ، برای تحقق آن هدف غایی، لاجرم است.  ▪️پیاده‌ روی اربعین فرصت و بستری بسیار مغتنم در این فرآیند امت سازی به حساب می آید که حکومت اسلامی موظف است آن را میان تمام مستضعفین جهان توسعه دهد. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
«کنشگری حقوقی چیست و آیا میتواند زاکانی را از شهرداری تهران عزل کند؟» را در YouTube تماشا کنید https://youtu.be/TFmK_RL6Oyo @drhamednikoonahad