هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
سیمای امر به معروف و نهی از منکر در قیام حسینی
«از درسهای نهضت سیدالشهدا برای ادبیات حقوق عمومی در جامعه اسلامی ما»
۱. حفظ و احیای آموزه های اصیل دینی در جامعه اسلامی و مقابله با انحراف مسیر جامعه و حکومت اسلامی آنچنان اهمیت و اولویتی در منظومه اندیشه دینی دارد که ارزش دارد امام معصوم علیه السلام جان خود و عزیزان را فدا کند تا دینمداری حقیقی زنده بماند و ضدارزشها جایگزین ارزشها نشوند. (برتری مصلحت حفظ دین بر مصلحت حفظ جان)
۲. به بیان روشن حضرت امام حسین علیه السلام، ایفای تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر، نقطه عزیمت و مدار حرکت در قیام سیدالشهدا است. (أُريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنكر) فریضه الهی و تعطیلناپذیر امر به معروف و نهی از منکر، احیاگر ارزشهای اسلامی و نماد تداوم روحیه انقلابی در جامعه و تجلی استقامت در ترویج ارزشها و بی تفاوت نبودن در برابر انواع انحرافات و رواج باطلها است. حد اعلای ایفای این وظیفه، عدول از بیعت با سلطان جور و خروج بر حاکم جائرِ مسلماننما است. قیام امام حسین علیه السلام و یاران وفادارشان به مثابه مجرمان سیاسی زمان، دلالت دارد که بیعت با حاکم مستقر جامعه تحت هر شرایطی واجب و تکلیف نیست و گاهی تکلیف شرعی، دقیقاً استنکاف از بیعت است.
۳. تن دادن خواص و عوام به حکومت اشرافی موروثی سلطنتی اموی، توجیه کننده و مجوزی برای انقیاد و تن دادن به چنین انحراف اساسی در محور امامت جامعه اسلامی نیست. به اقتضای اصل رکین امامت عدل، زمامداری در جامعه اسلامی با محوریت صالحان عادل استوار می گردد. لذا سست کردن بنیاد انحراف در زمامداری، تکلیف قطعی رهروان راه حسینی است.
@drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
33.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید
🎬 این یک دعوتنامه تصویری برای شما است!
.
🎙دکتر محمدصادق فراهانی، دبیر نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار از فرآیند برگزاری این رویداد میگوید
.
💥 مردممدار، فرصتی برای تعامل ایدهپردازان و حکمرانان
⚠️ ما در این رویداد، هیچ محدودیتی برای شرکتکنندگان نداریم
.
🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
بر اساس قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب 1401/07/10 مجلس شورای اسلامی
✅✅ انتصاب كساني كه به نظام جمهوري اسلامی، ولايت مطلقه فقيه و قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی ندارند در مشاغل و پستهای حساس ممنوع است (بند ب ماده 2 و تبصره ذیل همان بند)
✅✅ وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره این بند از قانون اعلام نظر مي كنند. در صورت نظر منفی هر يك از این مراجع، اين نظر براي مرجع استعلام كننده لازم الاتباع است. (تبصره 3 ماده 1)
✅✅ معاونان و مشاوران رئيس جمهور و قائم مقام آنها، قائم مقام ، معاونان و مشاوران وزرا، رؤسا و مديران عامل، مديران كل و همطرازان آنها در وزارتخانه ها ، سازمان ها و شركتهاي دولتي ، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و دستگاههايي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر يا تصريح نام است ، از قبيل : شركت ملي نفت ايران ، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ، بانكها و بيمه هاي دولتي و مديران سياسي اعم از سفرا، استانداران، كارداران، رايزن ها، فرمانداران، بخشداران و شهرداران در زمره مشاغل حساس محسوب شده و مشمول مقررات اين قانون مي باشند. (ماده 4)
@drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت.pdf
235.4K
📝 قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت
.
✍ دکتر حامد نیکونهاد
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
اصل دوازدهم قانون اساسی؛ دین و مذهب رسمی ایران
«دين رسمي ايران ، اسلام و مذهب جعفري اثني عشري است و اين اصل الي الابد غيرقابل تغيير است و مذاهب ديگر اسلامي اعم از حنفي ، شافعي ، مالكي ، حنبلي و زيدي داراي احترام كامل ميباشند و پيروان اين مذاهب در انجام مراسم مذهبي ، طبق فقه خودشان آزادند و در تعليم و تربيت ديني و #احوال_شخصيه ( ازدواج ، طلاق ، ارث و وصيت ) و دعاوي مربوط به آن در دادگاه ها رسميت دارند و در هر منطقه اي كه پيروان هر يك از اين مذاهب اكثريت داشته باشند ، مقررات محلي در حدود اختيارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود ، با حفظ حقوق پيروان ساير مذاهب.»
✅اصل 12 #قانون_اساسی دین رسمی در کشور ایران را دین مبین اسلام و مذهب رسمی را مذهب جعفری دوازده امامی اعلام میکند و این اصل را به نحوی «غیرقابل تغییر»، در قانون اساسی می گنجاند.
✅اعلام رسمیت دین و مذهب به معنی نفی بیطرفی دولت جمهوری اسلامی نسبت به دین است. بنابراین دولت موظف به ترویج دین و پیگیری اهداف دین و مذهب انتخابی و مقبول اکثریت قاطع مردم ایران است.
✅تغییرناپذیری این اصل که تضمینی بنیادین برای حراست از اسلامی ماندن نظام سیاسی است، بدان معنا است که هرگونه تصمیم و اقدام در راستای تضعیف دین و مذهب رسمی از سوی هر نهاد و گروه و شخصی و یا هرگونه تبلیغ بر ضد این دو، نامشروع و خلاف قانون اساسی است.
✅آثار رسمیت مذهب در ابعاد گوناگون حکومتی را می توان از جمله در حوزه وضع قاعده (اصول 72، 91، 170، 104)، حوزه سیاسی (اصول 5، 67، 115) و سطح قضایی (اصول 61، 163، 167) مشاهده کرد.
✅اصل 12 درصدد بیان همه حقوق مسلمانان غیرشیعه نیست. بلکه می خواهد برخی حمایتها و ضمانتهای قانونی را برای آنها به صراحت تاکید کند. لذا مسلمانان غیر شیعه از انواع حقوق سیاسی اقتصادی اجتماعی مقرر در قانون اساسی و سایر قوانین برای شهروندان برخوردارند.
#دودقیقه_قانون_اساسی
#دین_رسمی
#مذهب_رسمی
#مذهب_جعفری
#مذاهب_اسلامی
@drhamednikoonahad
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -۴
🖊مهدی جمشیدی
۱. لیبرالهای مذهبی، معتقد به «دیانت فردی» هستند و نه «دیانت ساختاری». میان این دو، تفاوتهای بسیار مهمی وجود دارد؛ چنانکه باید گفت انقلاب اسلامی، حاصل گرایش اجتماعی به دیانت ساختاری یا توحید اجتماعی بود. از جمله میتوان به مباحث معرفتیِ آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۳ شمسی اشاره کرده که اکنون در قالب کتابی با عنوان «طرح کلّیِ اندیشۀ اسلامی در قرآن» به چاپ رسیده است. ایشان در این درسگفتارها، یک هدف عمده را دنبال میکرد؛ اینکه نشان بدهد توحید، فقط یک عقیدۀ ذهنی نیست که اثری بر مناسبات و معادلات اجتماعی نداشته باشد، بلکه آموزۀ «توحید»، هم از ذهن فرد خارج میشود و سبک زندگی او را دربرمیگیرد، و هم به لایۀ ساختارهای اجتماعی تعمیم مییابد و آنها را به خدمت غایات خویش درمیآورد. حضور اجتماعیِ دین به این معنی است که دیانت، امری فردی و شخصی نیست، بلکه دین آمده تا جامعه را در جهت کمال و سعادت به حرکت درآورد و لازمۀ این امر، در اختیار داشتن ساختارهای اجتماعی و از جمله حاکمیّت سیاسی است. بنابراین، باید از طریق «انقلاب اجتماعی»، حاکمیّت طاغوتی را برچید و حاکمیّت الهی را بنیان نهاد تا امکان ایجاد تغییر در ساختارهای اجتماعی فراهم آید. در غیر این صورت، همواره دین و دینداری در زندگی شخصی و یا حداکثر پارههای کوچکی از اجتماعات مؤمنانه، محدود میماند و حکم خدا در جامعه، مستقر نمیگردد. اینجاست که عمق شکاف و گسست لیبرالهای مذهبی با گفتمان انقلاب، آشکار میشود.
۲. اگر بنا بود که دیانت در حریم خصوصی و حوزۀ شخصی، محدود و منحصر بماند و ساختارهای رسمی و اجتماعی، بیطرفی و بیتفاوتی در پیش بگیرند و کسانی با عنوان اینکه رویکرد دینی، رویکرد ایدئولوژیک و تنگنظرانه و انحصاری است، حیات دین را در ساختارهای رسمی انکار کنند، انقلاب اسلامی موضوعیّتی نمیداشت. سخن انقلاب ایران، «اسلام سیاسی» بود و این سخن، بهطور کامل در برابر رویکرد سکولاریستی قرار دارد. «سکولاریسم»، حضور رسمی و حاکمیّتی دین را برنمیتابد، اما مخالف دیانت شخصی و خصوصی نیست و از این جهت، با دیانت تعارضی ندارد. لیبرالهای مذهبی نیز به این عنوان که نباید دین را تحمیل کرد و یا جامعۀ ایران، متکثّر و چندپاره است و باید معیارهای عامتری از دین را برای همبستگی برگزید و ...، دین را به حاشیۀ مناسبات اجتماعی میرانند و آن را به امر شخصی فرومیکاهند. البته عوام، به زندگی شخصیِ لیبرالهای مذهبی مینگرند و چون در مشاهدات خویش، استناد آنها به قرآن و نهجالبلاغه و حضورشان در مسجد و هیأت و ... را مییابند، گمان میکنند که روایت اینان از دیانت و توحید، همان سخن انقلاب اسلامی است؛ درحالیکه اینان، حداکثر در زندگی شخصی خویش، «متدیّن» هستند، اما در عرصۀ حکمرانی، «متجدّد» هستند و همه یا بسیاری از آموزهها و احکام قطعیِ دین را نادیده میگیرند. در واقع، دو شخصیت متفاوت دارند: شخصیت فردی اینان، متدیّن است اما شخصیت سیاسیشان، سکولار است. عامه، قادر نیستند میان این دو سطح، تفکیک کنند و از دیانت فردی، نتایج مطلق میگیرند و تصوّر میکنند دیانت فردی، حداکثر و سقف دیانت است.
۳. اگر یک سیاستمدار، به جای الگوی توسعه، از الگوی اسلامی-ایرانیِ پیشرفت سخن گفت؛ علوم انسانیِ غربی را کنار زد و علوم انسانیِ اسلامی را تأیید کرد؛ سبک زندگیِ غربی را ملامت کرد و در پی بسط سبک زندگیِ اسلامی بود؛ انقلابیگری را نامعقول نشمرد و حامی نظریۀ نظام انقلابی بود؛ از استقرار احکام فرهنگیِ شریعت در جامعه دفاع کرد و سیاست تمایز را بر سیاست هویّت ترجیح نداد؛ مردمسالاری را در چهارچوب دین پذیرفت و توافق جمعی و هوس عمومی و میل ولنگارانه را اصل قلمداد نکرد؛ فضای مجازیِ غربی را بر اساس قاعدۀ نفی سَبیل، برنتابید و در پی مرزبندی با جهانهای فرهنگیِ بیگانه بود؛ مقاومت در برابر عالَم تجدّد را صواب دانست و جهانیسازی و غربیشدن را اصل قلمداد نکرد و سازش را بر چالش ترجیح نداد؛ اقتصاد ملّی را بر پایۀ تولید ملّی و استقلال بنا نهاد و به دنبال شرطیسازیِ معیشت مردم نسبت به بیگانگان نبود؛ از اصحاب فتنه و براندازی و استحاله فاصله گرفت و به روی آنها لبخند نزد و به آنها دست دوستی نداد؛ با جریان اباحهگری و بیبندوباریِ فرهنگی، همراه نشد و در برابر کشف حجاب، سیاست رهاسازی و بیمسئولیّتی را در پیش نگرفت؛ و ... میتوان چنین سیاستمداری را انقلابی دانست نه یک لیبرال مذهبی. اما در جریانهای اصلاح و اعتدال، هیچ سیاستمداری به گزارههای یادشده، اعتقاد ندارد.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
تنفیذ مشروعيتآفرین؛ رئیس جمهور محصول مشترک انتخاب مردم و امضای رهبر
✍️ حامد نیکونهاد
عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتی
این سوال که کارکرد و خاصیت حکم #تنفیذ رئیس جمهور توسط رهبر چیست، و امروز نقل فضاهای رسانهای است، تقریبا پای ثابت کلاسهای حقوق اساسی و مباحث قانون اساسی است.
چند نکته به زبان ساده و به اختصار بيان میشود:
۱. تنفيذ یعنی اعتبار اجرایی بخشیدن یا رسميت دادن. با تنفيذ رأی مردم از طرف رهبر، انتخاب قطعی مردم به مرحله اجرا میرسد یعنی منتخب ملت تبدیل میشود به رئیس جمهور رسمی کشور. امضای رهبر به عنوان ولی امر، مشروعیتبخش سمت فرد منتخب است.
۲. تنفيذ، صلاحيت تکلیفی رهبر است. یعنی رهبر بهعنوان امام امت و فقیه عادل که سازوکار قانون اساسی را مبنای اعمال ولايت خود قرار داده، باید رئیس جمهور منتخب را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کند.
۳. رئیس جمهور محصول اراده سياسی مردم و رهبر است یا به تعبیر آموزههای اسلامی امت و امام. بدون تنفيذ رهبر، رئیس جمهور منتخب، هیچ شأن و جایگاهی به عنوان رئیس جمهور ایران ندارد و مجاز به هیچ تصمیم و اقدامی نیست. قانون اساسی، صرفا کسی را به عنوان رئیس جمهور میشناسد که مردم در انتخابات به او بیشترین رأی را داده باشند و بهعلاوه رهبر بهعنوان ولی امر و عالیترین مقام رسمی کشور، حکم چنین منتخبی را امضا کند.
۴. در قانون اساسی برای رهبر حق وتوی رأی مردم پیشبینی نشده و رأی مردم، قطعی است؛ هرچندکه خود رهبر هم منتخب غیرمستقیم مردم است. حق وتو یعنی رهبر بتواند(مجاز باشد) خودسرانه و دلبخواهانه، منتخب ملت را رد کند. در فرض چنین اقدامی، که البته بسیار بعید است، رهبری از مقام ولايت مُنعَزِل و برکنار است؛ یعنی دیگر سمتی بهعنوان ولايت و رهبری ندارد. چون بر اساس هوا و هوس تصمیم گرفته و از موقعیت خود سوءاستفاده کرده است. تشخیص چنین موضوعی مطابق قانون اساسی در اختیار مجلس خبرگان منتخب ملت است.
۵. البته این فرض منتفی نیست و محتمل است که تکليف رهبر به تنفیذ، با تکليف دیگری از رهبر در تزاحم قرار گیرد؛ یعنی اجرای همزمان دو تکلیف ممکن نباشد. توضیح اینکه رهبر مطابق قانون اساسی مکلف است در راستای تأمین مصلحت جامعه اسلامی تصمیم گیری کند، چون ولايت امر و همه مسوولیتهای ناشی از آن را عهدهدار شده است. در این فرض باید به تکلیف مهمتر که به مصلحت نظام و جامعه اسلامی تشخیص میدهد عمل کند. یعنی ممکن است تحت شرایطی، تکلیف مهمتر رهبر، که به مصلحت مردم است، عدم تنفيذ باشد. البته تبعيت از رأی مردم، خودش یک مصلحت درجه اعلی در نظام اسلامی است.
۶. مثال ساده برای فرض عدم تنفیذ آن است که، بعد از تایید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان، محرز شود که فرد منتخب فاقد يکی از شرايط ریاست جمهوری بوده یا شده است که در قانون اساسی آمده است. مثلا ایرانی الاصل نبودن او اثبات شود یا مثلا حکم قطعی قضایی مبنی بر ارتکاب جرم جاسوسی از سوی وی صادر شود. طبیعی است که در این مثال، رهبر تکلیفی به تنفیذ منتخبی که فاقد شرایط قانون اساسی است ندارد و رعايت مصلحت مردم اقتضا دارد که تکلیف رهبر تنفیذ نکردن چنين منتخبی باشد. اساسا انتظار مردم از مقام رهبری تشخیص همین موقعیتهای سرنوشتساز است.
۷. در فرض عدم تنفیذ، که البته در تجربه ۴۵ ساله جمهوری اسلامی رخ نداده، میبایست دوباره انتخابات برگزار شود تا مردم، رئیس جمهور واجد شرایط را برگزینند.
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
از لحظه تنفیذ حکم ریاستجمهوری از سوی رهبر، دوره ۴ساله ریاست جمهوری آغاز میشود و
فرد منتخب، رئیس جمهور رسمی جمهوری اسلامی ایران است
و قانونا، همه وظایف و اختیارات و مسؤوليتهای ریاست جمهوری را عهدهدار است
يکی از وظایف مهم رئیس جمهور، که دارای آثار حقوقی و شرعی نیز است، ادای سوگند در مجلس طبق اصل ۱۲۱ قانوناساسی است
برگزاری آیین تحلیف ضروری است ولی تأثیری در رسميت قانونی ریاست جمهوری ندارد
بنابراین انواع اقدامات و تصمیمات و انتصابات رئیس جمهور که در چارچوب قانون باشد، معتبر و از لحاظ حقوقی بدون ایراد است
https://t.me/drhamednikoonahad
4066_61052.pdf
390.6K
استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با «جوان»:
قانون «اقدام راهبردی» از قوانین مترقی تاریخ صیانت از منافع ملت است
✅ موافقت رهبری با مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص تصویب برجام یک موافقت مشروط به ۹ بند بود که مفاد برخی از این بندها در قانون اقدام متناسب در سال ۱۳۹۴ آمدهاست و برخی هم در قانون اقدام راهبردی سال ۱۳۹۹ به آنها اشاره شده بود؛ این شروط قانونی در اجرای برجام رعایت نشد
✅ این قانون به نوعی واکنش دستگاه قانون گذاری و نمایندگان ملت در مجلس به نحوه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک از سوی طرفهای غربی این توافق نامه و نوعی کنشگری فعال قوه مقننه بود برای اینکه ملت ایران بتواند از منافع این توافق بینالمللی برخوردار شود.
✅ مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی یک اهرم قانونی با وجاهت بینالمللی در اختیار دولت وقت قرار داد. مجلس به عنوان یکی از قوای حاکمیتی و یک قوه مستقل مرکب از نمایندگان منتخب ملت اراده سیاسی خود را به شکل صریح در قالب قانون بدون هرگونه ابهام یا تفسیرپذیری و براساس نظرات کارشناسی با نگاه ملی اعلام کردهاست و این به معنای صدای ملت ایران است که دست دولت را در مذاکرات و چانهزنی در میان نهادهای بینالمللی پر میکند تا بتواند منافع ملت را با قوت بیشتری پیگیری کند.
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
#بهشتی در #مراسم_تحلیف #بنی_صدر چه گفت؟
تجربه جامعه سازی بر پایه ایمان به خدا
بیانات #شهیدبهشتی در مراسم #تحلیف #بنی_صدر؛ اولین #رئیس_جمهور #جمهوری_اسلامی_ایران
مجلس شورای اسلامی - 31 تیر ماه 1359
دكتر بهشتى (رئيس ديوان عالى كشور)- بسم الله الرحمن الرحيم- مراسم #سوگند به خداى متعال در برابر كتاب آسمانى او كه راهنماى زندگى ماست و در برابر ملت و نمايندگان ملت و با حضور مسوول #قوه_قضائيه بدان معناست كه هر يك از ما در مسووليت خطيرى كه بر عهده داريم پيمانى بس سنگين و استوار با خدا مى بنديم خدائى كه بر همه چيز ناظر و آگاه است و هيچيك از انديشه ها و كرده هاى ما بر او نهان نخواهد ماند و ملت ما بر اساس #ايمان_به_خدا و بر اساس #انتخاب دين خدا به عنوان راه زندگى و سعادتمند شدن به چنين سوگندها و چنين ايمانها در دل و جان ما اعتماد ميكند
بر همه ما روشن است كه اعتماد ملت به يك يك ما و يك يك شما نمايندگان محترم به يك يك كسانى كه مسووليتهاى #تعيين_كننده را بر عهده گرفته اند بيش از هر چيز بر پايه #اعتقاد_اسلامى و #ايمان_اسلامى و اعتماد به #ديانت و #تقواى انتخاب شدگان بوده است. اميدوارم اين عامل نقش خودش را زنده تر و سازنده تر و عينى تر نشان دهد و ملت ما با اين تجربه نو دريابد كه #زندگى_اجتماعى، #زندگى_سياسى، #زندگى_ادارى با پايه ايمان #بهترين_نوع زندگى سياسى و اجتماعى است و چنين تجربه يعنى #تجربه_جامعه_سازى_بر_پايه_ايمان؛ ايمان به خداى و آئين خداى براستى بتواند تجربه نوين آموزنده اى براى كل بشريت #دعوت_جهانى عملى به #اسلام از سوى ما و از سوى ملت قهرمانمان باشد انشاءالله.
منبع: مشروح مذاكرات مجلس شوراى اسلامى، دوره1، ص: 248
#نظام_امت_و_امامت
#امامتِ_عدل
#اصل_121 قانون_اساسی
#سوگندنامه
#بنی_صدر
https://t.me/shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 بررسی ابعاد ترور شهید #اسماعیل_هنیه از منظر حقوق بینالملل
.
✍ دکتر سید یاسر ضیایی
🎓 عضو گروه حقوق بینالملل دانشگاه قم
.
🏴 رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه در زمانی که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، به ایران آمده بود و میهمان ایران بود، پس از مراسم تحلیف مورد ترور قرار گرفت. هرچند رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه این حادثه، مسئولیت آن را نپذیرفته است اما با اتکای بر امارات و فرض اقدام از سوی این رژیم، در رابطه با شهادت این فرمانده عالی مقام جبهه مقاومت در جمهوری اسلامی ایران چند سؤال حقوقی وجود دارد:
.
1️⃣ ترور اسماعیل هنیه چه ماهیت حقوقی دارد؟
2️⃣ جمهوری اسلامی ایران در برابر آن چه حقی دارد؟
.
◼ در پاسخ به سؤال اول ابتدا باید به وضعیت اسماعیل هنیه در زمان ترور توجه داشت. ایشان در زمان حمله در یک مأموریت سیاسی و دیپلماتیک از طرف حزب حماس بود که از نظر ایران نمایندگی مشروع بخشی از مردم فلسطین را داراست؛ حزبی که در آخرین انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین واجد اکثریت آراء گردیده بود. علاوه بر این طبق کنوانسیون جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بینالمللی مورخ 1973 که ایران نیز عضو آن است، هنیه شخصیت مورد حمایت بینالمللی در ایران نیز محسوب میشده است. علاوه بر این اقدام نظامی علیه هر شخصیتی در داخل خاک ایران مصداق توسل به زور، تجاوز و حمله مسلحانه به «سرزمین» جمهوری اسلامی ایران نیز محسوب میشود. چنانچه این حمله علیه یک غیرنظامی باشد - آنگونه که در این قضیه بوده است - این حمله یک اقدام تروریستی نیز است. این اقدام توسط یک رژیم اشغالگر علیه مردمی است که در برابر وضعیت اشغال مقاومت میکنند و لذا نقض حق بر مقاومت نیز محسوب میشود. لذا اقدام رژیم صهیونیستی لااقل موجب نقض مصونیت دیپلماتیک، جرم علیه شخصیت مورد حمایت بینالمللی، توسل به زور، تجاوز، حمله مسلحانه، ترور دولتی و نقض حق بر مقاومت است.
.
◼ در پاسخ به سؤال دوم باید میان پیامدهای حقوقی ناشی از تخلفات مذکور تفکیک قائل شد. برای «نقض مصونیت» اقداماتی از جمله اقدام متقابل متناسب و با شرایط قانونی مندرج در فصل دوم طرح مسئولیت بینالمللی دولت مورخ 2001 (مواد 49 الی 54) امکانپذیر است. برای «جرم علیه اشخاص تحت حمایت بینالمللی» امکان تعقیب قضایی در محاکم ملی (کیفری و مدنی) و بینالمللی (مدنی) وجود دارد. برای «توسل به زور و تجاوز» به خاک ایران امکان «توسل به زور مادون جنگ» وجود دارد. این نظریه از همان منطق مسئولیت حمایت که جلوگیری از فجایع بیشتر است، تبعیت میکند. تأکید ناتو به توسل به زور در برابر حملات سایبری که به آستانه حمله مسلحانه نرسد و سرنگونی پهپادهای نظامی در موارد تجاوز هوایی، در چارچوب این نظریه است. برای «حمله مسلحانه» نیز امکان توسل به دفاع مشروع انفرادی از سوی جمهوری اسلامی ایران، دفاع مشروع جمعی با درخواست یا هماهنگی فلسطین و دفاع مشروع مستمر تا زمان از بین بردن هسته خطر در رژیم صهیونیستی وجود دارد. برای «ترور دولتی» نیز امکان توسل به دکترین مبارزه با تروریسم وجود دارد که سران این رژیم را هدف مشروع «ترور هدفمند» ایران خواهد ساخت: نظریهای که رژیم صهیونیستی خود سازنده و مدافع آن بوده است.
.
⬅️ باید توجه داشت آنچه ممنوع است توسل به زور دولتها علیه یکدیگر است. در دکترین جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی یک موجودیت نامشروع اشغالگر است و به عنوان یک دولت مورد شناسایی قرار نگرفته است. بنابراین اقدام نظامی علیه این رژیم، اقدام علیه یک بازیگر غیردولتی اشغالگر و آپارتاید و مجرم جنگی و تروریست است که عجالتاً در سرزمینهای اشغالی حضور دارد و لذا اقدام نظامی علیه یک دولت نیست تا مشمول ممنوعیت توسل به زور از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
دکتر حامد نیکونهاد
بر اساس قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب 1401/07/10 مجلس شورای اسلامی ✅✅ انتصاب كساني
طبق قانون نحوه انتصاب اشخاص در #مشاغل_حساس
اگر برخلاف استعلام (واجا، اطلاعات سپاه، ق قضائیه) یا بدون #استعلام انتصابی انجام شود
چنین انتصابی كأنلميكن است و مرتكب به محروميت از حقوق اجتماعی درجه۵ محكوم میشود
پ.ن: معاونان و مشاوران رئيسجمهور و قائممقام آنها از مشاغل حساسند
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
طبق قانون نحوه انتصاب اشخاص در #مشاغل_حساس اگر برخلاف استعلام (واجا، اطلاعات سپاه، ق قضائیه) یا ب
طبق قانون نحوه انتصاب اشخاص در #مشاغل_حساس
انتصاب کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند در مشاغل و پستهای حساس ممنوع است(بند الف ماده ۲)
چنین انتصابی بلااثر است و نه عزل لازم است و نه استعفا
اما اگر خلاف آن در مراجع صالح قضائی اثبات شود، ممنوعیت مذکور رفع خواهد شد. (تبصره ذیل ماده ۲)
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار مینماید:
.
🔰 سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
🛑 فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
.
💠 محورهای گفتگو:
قانون اساسی جمهوری اسلامی؛ امتداد مشروطه یا بنیان جدید؟
منزلت مردم در هندسه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
قانون اساسی جمهوری اسلامی؛ پلی از زمین جمهوری تا آسمان اسلامی
.
📍 همراه با ارائه اساتید:
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🎓 عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
🏢 دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🎙دکتر محمدرضا اصغری شورستانی
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🗓 سهشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ الی ۱۸، مجموعه سرچشمه
.
✅ جلسه به صورت حضوری برگزاری شده و برای شرکتکنندگان، گواهی شرکت در جلسه صادر میشود.
.
📌 لوکیشن محل برگزاری جلسه:
https://nshn.ir/aerbvEBbVxi6pA
.
✅ علاقمندان میتوانند برای ارسال نظرات خود به آیدی ذیل در بله پیام بدهند:
🆔 @sedkashfi
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
دکتر حامد نیکونهاد
طبق قانون نحوه انتصاب اشخاص در #مشاغل_حساس انتصاب کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف
#تابعیت_مضاعف و تصدی #مشاغل_حساس
✅️✅️ بر طبق نص صریح بند الف ماده ۲ از قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس
"داشتن" (و نه اخذ یا اکتساب) تابعیت مضاعفِ خودِ گزينه مدنظر وهمسر و فرزندان او، مانع از تصدی سمتهای حساس است
قانون واضح و صریح است
⛔️ این ممنوعیت، مجازات نيست که با تفسیر مضیق و به نفع متهم، راه برای گزينه مدنظر باز شود
❗️❗️تصدی مشاغل حساس، مثل برخورداری از تامین اجتماعی یا مسکن هم نیست که حقی همگانى باشد
بلکه منوط به احراز شایستگی قانونی گزينه مدنظر و برخورداری وی از شرايط قانونی و نداشتن موانع قانونی است
⬅️ چون تصدی این جایگاههای حساس بيشترين تأثیر را بر حقوق مردم و منافع ملی دارد
❗️❗️❗️اهمیت وفاداری حداکثری به جامعه محل خدمت و تعارض منافع احتمالی با دولت متبوع دوم را نبايد از یاد برد
✅️ افزون بر این، عدم اعراض از تابعیت مضاعف قهری، نشان از اراده بر تداوم تابعیت دوگانه دارد
⚠️#حاکمیت_قانون یعنی افراد به قواره قانون محک زده شوند؛
نه آنکه قانون را چنان موسع و فراخ تفسیر کنيم تا اندازه فرد موردنظر شود
❗️اگر هم به فرض، قانون کاستی دارد، مسیر اصلاح قانون باید در پیش گرفته شود و نه نقض قانون
❗️❗️هزینه قطعی شکستن نرخ قانون، بسی سنگینتر از هزینه احتمالی محروم ماندن از خدمات فرد موردنظر است
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
گزارش اول در اندیشه حقوق عمومی اسلامی.pdf
314.1K
📚 #گزارش_تفصیلی
.
✍ تهیه و تنظیم: مجتبی علیزاده
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🔊 نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی با موضوع مسئله #قانون_اساسی در زمانه ما
.
🔴 این جلسه در تاریخ سهشنبه مورخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دکتر محمدرضا اصغری شورستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به همراه جمعی از فعالان انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ماجرا | وزیران جامعه باید امام باشند
👤 دکتر حامد نیکونهاد (استاد کارگروه فقه و حقوق موسسه اندیشه بهشتی)
#وزیر
#هیئت_دولت
#شهید_بهشتی
#اندیشه_بهشتی
#دکتر_حامد_نیکونهاد
🎞 برای مشاهده فیلم کامل این قسمت از برنامه ماجرا، پخش شده از شبکه چهارم سیما کلیک کنید ...
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ماجرا | شرط استفاده از مختصصین غیر مکتبی
👤 دکتر حامد نیکونهاد (استاد کارگروه فقه و حقوق موسسه اندیشه بهشتی)
#وزیر
#هیئت_دولت
#شهید_بهشتی
#اندیشه_بهشتی
#دکتر_حامد_نیکونهاد
🎞 برای مشاهده فیلم کامل این قسمت از برنامه ماجرا، پخش شده از شبکه چهارم سیما کلیک کنید ...
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
مسلمان غیرایرانی، در ایران بیگانه نیست
کتاب خدا و سنت رسول خدا با کمال صراحت اعلام می دارد که محور همه حقوق سیاسی و مدنی، چه در میدان سیاست خارجی و چه در میدان سیاست داخلی، فقط اسلام است.
هیچ حکومت محلی حق ندارد یک مسلمان را از هر کجای عالم که باشد در قلمرو حکومت محلی خود بیگانه به شمار آورد. مسلمان به هر جا از سرزمین اسلام برود وطن اوست و در آنجا بیگانه نیست.
این وضعیت که با یک مسلمان اهل ایران یا عراق یا سوریه یا مصر یا پاکستان یا ترکیه یا اندونزی در مناطق اسلامی چون یک بیگانه رفتار بشود بدون شک برخلاف نص تعالیم اسلام است.
۱۰ دی ۱۳۴۵ - هانوفر - آلمان
منبع: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا؛ (۱۳۸۶) ص۳۰
#امت_واحده
#برادری_اسلامی
#دارالاسلام
#انترناسیونالیسم_اسلامی
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻نَقلی که عقول را ربود:
تأسّف از تنزّل امر سیاسی
🖊مهدی جمشیدی
۱. آیتالله خامنهای در دیدار با رئیسجمهور و هیئت دولت تصریح کردند که دربارۀ «بیشترِ» وزرای پیشنهادیِ رئیسجمهور و در مقام مشورت به ایشان گفتم: «نمیشناسم و نظری ندارم». در این گفته، دو نکته وجود دارد: نخست اینکه ایشان، «همۀ وزرای پیشنهادی» و یا حتی اکثریّت آنها را نمیشناختند و تأیید نکردند و این برخلاف روایتی است که مدعی بود «همۀ وزرا» به تأیید ایشان رسیده است و بدینجهت باید به همۀ آنها رأی داد؛ دیگر اینکه با وجود آنکه ایشان دربارۀ بیشترِ وزرای پیشنهادی، شناخت و نظری نداشتند، اما این افراد به «مجلس» معرفی شدند و این یعنی لازمۀ معرفی وزرا به مجلس، «تأیید رهبر» نیست و مجلس باید بهطور «مستقل» و «مسئولانه» تصمیم بگیرد و تصوّر نکند که معنی مشورت رئیسجمهور با رهبر انقلاب این است که اگر مجلس به برخی از وزرا، رأی اعتماد ندهد، این است که در برابر موضع رهبر انقلاب ایستاده است. خطای اخیر رئیسجمهور در «روایتپردازیِ ناراست» از مشورت با رهبر انقلاب، و همچنین «سادهنگری» و «ناپختهگی» و «نسجیدهکاریِ» اکثریّت مجلس در اطمینانِ مطلقِ به نقل رئیسجمهور - که هم برخلاف سیره و منطقِ رهبر انقلاب بود و هم ناسازگار با عقلانیّت انقلابی – تبدیل به یک تجربۀ تأسّفبرانگیز در دولت و مجلس شد.
۲. سخن رهبر انقلاب نشان داد که موضعِ جوانِ نوپایی همچون امیرحسین ثابتی، درست بود و عقلای سیاسیکارِ اصلاحطلب و اصولگرا، ره به خطا بردند و نامعقول و کودکانه عمل کردند؛ درحالیکه در طول یک هفته، وی را به شهرتطلبی و تندروی و خودنمایی متهم کردند و در جهت ترور شخصیّت او کوشیدند. او درست عمل کرد، اما مخالفان پُرمدعایش، نشان دادند که از «فهم سیاسی»، بهرۀ ناچیز دارند؛ هرچند سالهاست که در عرصۀ سیاسی و مجلس، حضور دارند. بسیار در همهجا بودهاند اما اندک آموختهاند؛ مدعیاند، اما تهیدست هستند؛ از عقلانیّت انقلابی - که به هر بهانه بر زبان خویش، لفظ آن را جاری میکنند - جز همین لفظِ القاشده و رسانهای، درک و تحلیلی ندارند؛ و در اثر یک نطقِ بیمنطقِ کوتاه، هیجانزده و اغوا میشوند و استدلالها و شواهد را بهراحتی کنار میگذارند. وقتی مجلس در چنین موقعیّت ساده و پیشپاافتادهای، اینچنین «عاجز» و «عوامزده» و «زودباور» است، در موقعیّتهای دشوار و پیچیدۀ سیاسی، هرگز نمیتوان به آن تکیه کرد. باید به حال انقلاب گریست که امر سیاسی در آن اینقدر تنزل یافته که اکثریّت نمایندگان مجلسش، از عوامِ کوچهوبازار، «سطحیتر» و «احساسیتر» نظر میدهند. اگر معرکهای رخ بدهد که حیات و تقدیر انقلاب به آن وابسته باشد، هرگز نمیتوان به چنین مجلسی دلخوش داشت؛ زیرا بهآسانی میتوان آن را به بازی گرفت و با یک نقلقولِ بیاساس، رأی آن را جابجا کرد. این وضع به آن معنی است که حتی در میان نیروهای سیاسی نیز، عقلانیّت رو به ضعف و کاستی نهاده و کجروایتها میتوانند اینان را نیز در بازیِ ساختهگیِ خویش، هضم کنند.
۳. به عنوان یک برداشت راهبردی و پهندامنه باید گفت امر سیاسی در جامعۀ کنونی، سخیف و سطحی و فرومایه شده و عقول در برابر احساسات، زانو زدهاند و تفکّر مستقل و خلافآمد، به انحطاط کشیده شده است. همهچیز به «روایت» وابسته شده و هرکه بتواند جریان رسانهای بیافریند و موج روایتی ایجاد کند، برنده خواهد بود. دیگر «استدلال»، مؤثّر نیست، بلکه بیمنطقی و قشریگری و تعصّب و لجاجت و هیجانزدگی، رایج گردیده است. تنها صدایی که شنیده نمیشود، استدلال است. بهآسانی میتوان دروغ گفت و انتخاب شد. کسی دربارۀ «صدق» و «کذب»، پرسش نخواهد کرد و «دلیل» نخواهد طلبید. «تفکّر»، دچار بنبست شده و این در سیاست، بیش از همهجا خود را نشان میدهد. امر سیاسی، به شارلاتانیسمِ گرهخورده به قدرت، فروکاهیده شده و نظریۀ مردمسالاریِ دینی، استحاله شده است. هرکه به معیارهای اصیل انقلاب، متعهدتر و وفادارتر است، تندرو و افراطی و متحجّر خوانده میشود و بوقلمونصفتهای دَمدَمیمزاج و آفتابپرستهای رنگپذیر، به مظهر عقلانیّت انقلابی یا اصلاحطلبیِ مردمگرا تبدیل شدهاند. الفاظ با معانیِ حقیقیشان بیگانه شدهاند تا سیاستِ معطوف به سعادت، به سیاستِ معطوف به قدرت تبدیل شود. امر سیاسی در اینجا، مبتنی بر مردمسالاری است، اما برآمده از منطق و عقلانیّت نیست، همچنانکه نسبتی با انقلابیگریِ مؤمنانه ندارد. هنگامیکه سازوکارهای تعلیم و تربیت دینی، علیل شوند و نفسانیّت در سیاست، جولان بدهد، شاید بتوان از مردمسالاری سخن گفت، اما نمیتوان از مردمسالاریِ دینی سخن گفت. و این مرض تا جایی پیش میرود که حتی مجلسی که باید عصارۀ ملّت باشد، به تجلّیگاهِ فروبستگیِ عقلانیّت و استقلال نظر تبدیل میگردد.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
چند تا بچه پررو(۲)
#سفرنامه
۱. تصادف با وارثین!
روزهای پایانی ماه صفر المظفر با اواسط شهريورماه ۱۴۰۳ مقارن شده
از حماسه چندین میلیونی راهپیمایی اربعین حسینی، چند روزی بیشتر نگذشته که بنا شده همپای وارثین بهشتی شوم.
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللَّهِ ...
اوایل امسال بود که با گروه جهادی وارثین بهشتی در آئین کاشت نهال در کوهسار تهران آشنا شدم. دانشجویانی با دغدغه جهاد فی سبیل الله
يُجَٰهِدُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَ لَا يَخَافُونَ لَوۡمَةَ لَآئمࣲ
همانجا وعده اردوی جهادی تابستانه را داده بودند.
ثبت نام که اوایل تابستان انجام شده بود: هجرت جهادی با وارثین
هماهنگیهای نهایی هم، چند روز مانده به تاریخ اعزام شروع شد.
مرصاد، همان جوان سبزه دوستداشتنی سفرنامه قبلی، پیامک میزند تا خاطرجمع شود که دوباره همسفر میشویم، اما اینبار زمینی
در اندیشه ام ...
هنوز مقداری از سوغات سفر اربعین بر جان مانده؛ گلودرد و ضعف جسمانی هنوز برطرف نشده. برای عزیمت به منطقه هم که از ایلوشین خبری نیست. در تصميم کمی مردّد شدهام. خانواده هم به دو گروه "برو آقا" و "نرو بابا" تقسیم شده؛ در آستانه سال تحصیلی جدید هم چند پروژه علمی تلنبارشده و چند کار خلقالساعه روی دستم مانده ...
دو روز زمان میخرم تا بلکه آشفتگی درونی و اشتغالات پرشمار را سروسامانی بدهم.
کشش مقصد و مقصود، هر مقاومتی را درهم میشکند. پیامهای پیدرپی در کانال وارثین هم مزید بر علت است. قرارگاه، نقطهای است در جنوب کرمان، شهرستان جیرفت، بخش اِسفندَقه (بر وزن عشرتکده) ...
کرمان، دیار کریمان را سال ۹۸ دیده بودم، چند ماهی قبل از عروج قهرمان
اما حالا
شوق زیارت آرامگاه روح بیقرار شخصیت بینالمللی مقاومت آنقدر کشش دارد که همچون برادهای، خود را به جاذبه مغناطیس جانفدا بسپاری
برنامه کاری را وارسی میکنم. احتمالا چند روزی از اردوی جهادیِ ده روزه را میتوانم با وارثین بهشتی همگام شوم. تعطیلات پایان ماه صفر، زمینه سفر را فراهم و بهانهها را بیرنگ میکند.
اوکی را به مرصاد میدهم. زینپس علی (طاهری) دانشجوی زبل و پرکار علوم سیاسی، الباقی هماهنگیها را دنبال میکند. شاید او اینبار شخصیت اول سفرنامه بشود.
روز عزیمت، با اولین روز آغاز آخرین سال دهه چهارم زندگی یکی میشود. بله، نخستین روز اربعین عمر فرا رسیده و این یعنی یکسال به مرگ نزدیکتر شدهام. درست بیست سال پیش در چنین روزی، یعنی ۱۲ شهریور ۱۳۸۳ پای در سرزمین وحی و مدینةالنبی بنهادم و حالا در روز رحلت حضرت رسول خاتم پای در مسیری از جنس جهاد فی سبیل الله انشاءالله.
این قافله عمر عجب میگذرد ...
https://t.me/drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #تیزر
📽 #گفتگوی_اختصاصی
.
🎙 دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی از #مردم_مدار میگوید
.
📌 وضعیت موجود #مشارکت_مردم در عرصه #تصمیمگیری و در عرصه #تصمیم_سازی ، آنطور که باید و شاید مطلوب نیست.
.
📌 من فکر میکنم یکی از کاستیها و شاید انحرافها در حوزه مشارکتهای مردمی، فروکاستن بحث به #مشارکتهای_سیاسی است.
.
📌 اسناد راهبردی و بالادستی ما به خوبی بحث مشارکتهای مردمی را پیشبینی کردهاند، اما نه اقناع #افکار_عمومی به درستی در این زمینه انجام شده و نه بدنه ساختاری و سازمانی دیوانسالاری ما تناسبی با اهداف مشارکت در مردم پیشبرد امور کشور دارد.
.
📌 یکی از گامهای مهم در راستای گسترش مشارکت مردم، تقویت #واحدهای_غیرمتمرکز و تمرکززدایی حداکثری از قوه مرکزی است.
.
📌 به غیر از #انتخابات که یکی از مظاهر مشارکت مردم در عرصه تصمیمگیری است، میبایست نسبت به مشارکتهای غیرانتخاباتی فکر کنیم. راهکارهایی متناسب با #زیست_بوم جامعه ایرانی.
.
💥 برای مشاهده فیلمهای کامل نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
.
🔹 جهت ثبتنام اولیه و ارسال آثار به نشانی زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/fQ0czwC
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
دکتر حامد نیکونهاد
چند تا بچه پررو(۲) #سفرنامه ۱. تصادف با وارثین! روزهای پایانی ماه صفر المظفر با اواسط شهريورماه ۱۴
چند تا بچه پررو(۲)
#سفرنامه
۲. پای در راه
حالا دیگه خانواده یکدست قبول کرده که: "بابا برو، ما هم میریم". معامله برد-برد. آنها را راهی ولایت آبا و اجدادی میکنم و خودم راهیِ محل قرار.
وارثین بهشتی دانشجو با اتوبوس واحد! (یک عدد اتوبوس شهری) سر قرار میرسند، با حدود یکساعت تأخیر.
قول vip داده بودند برای مسیر هزار کیلومتری تا کرمان. سوار میشوم و خیلی زود مرصاد دفع ابهام میکند که اتوبوس ویژه قدری جلوتر است. هماهنگیها در حد لالیگاست لذا با صد تا تماس و هزاران سلام و صلوات، اولین vip را کنار اتوبان آزادگان پیدا میکنیم.
از اتوبوس واحد که پیاده میشوم تازه متوجه میشوم که سوار انبار مهمات بودهایم. خرواری از آذوقه و انواع ملزومات فرهنگی رسانهای تغذیهای و غیرهم کنار جاده ردیف میشود تا به اتوبوس موعود منتقل شود.
تیم رسانه و تصویربرداری هم، محسوس و نامحسوس مشغول ثبت لحظههاست؛ از علافی و سماق مکیدن ما برای رسیدن vip ثانی.
خواهران و برادران جهادگر، جداگانه روی چمن حلقه میزنند. بهعنوان بزرگتر جمع، شهادت میدهم که تفکیک کامل برقرار بود، البته تا زمانی که من در اردو بودم(مرصاد یعنی رابط امور ضروری را استثنا کنید). بعدش را دیگر الله اعلم. بنابراین فقط نقل محفل برادران جهادی است مگر مواردی که صریحا چیزی نقل شود!
حدود یک ساعت معطل میمانیم تا vip خواهران برسد. رسما خوردیم به اذان مغرب. بعد از جاساز کردن اسباب و وسایل در صندوق اتوبوسها، سوار vip شدیم؛ ۲۵نفره، مجهز به شارژر اختصاصی برای زنده نگهداشتن پاره تن(مراجعه شود به سفرنامه قبلی) و کولری قوی در حد یخساز. تا خود کرمان یخ زدیم. جالب اینکه صندلی سرنشینان کمربند ایمنی نداشت، البته به جز صندلی ردیف اول! vip؟
از خلقیات و روحیات خاص علی فرفری (نمیدانم فامیلش بود یا وصف زلفش یا معرف نوع رانندگیاش)، راننده معزز اتوبوس، عبور میکنم که خودش یک سلسله یادداشت میطلبد. همین قدر بسنده کنم که حدود ۲۴ساعت نق و نوق مداومی را با لهجه قمی تحمل کردیم.
از حق نگذریم که در اولین تعامل، برای نماز اول وقت مغرب روبروی حرم امام روح الله ایستاد؛ البته بعد از کلی کلنجار رفتن و غرغرهای زیرزبونی که الحمدلله بیشترش رو متوجه نشدم. از عوامل ازدیاد ثواب اردوی جهادی بود.
قم، میعادگاه شام نخست است. سالاد اولویه بستهبندی شده با نوشابه. (غیر از رستمی، رقیب جدی علی طاهری در احراز شخصیت اول سفرنامه، که تن ماهی خورد) همسفران را آنجا زیارت کردیم. همگی در شمار دهههشتادیهای خوشخوراک و خوشمشرب و خوشتیپ.
همگی از دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی و البته از رشته های مختلف: هوافضا، علوم سیاسی، فلسفه، حقوق، صنایع، فیزیک، حسابداری و ادبیات؛
و از نقاط گوناگون کشور با زبانها و لهجههای متنوع ترکی اصفهانی یزدی لری و خوزستانی. عمده بچهها تازه از موکب اربعین بسیج دانشگاه در عمود ۷۵۰ طریق الحسین برگشتهاند و خسته و کوفته.
شب است و vip باسرعت در اتوبانهای قم کاشان اصفهان میتازد و با گذر از میبد، يزد و مهریز، به سوی کرمان. بچهها عمدتا در حال استراحت و خواب. تاجاییکه غلبه بر سرمای اتوبوس اجازه میداد خوابیدم. برای اقامه نماز صبح در مسجدی مابین يزد و مهریز ایستادیم. سحر کویر و هوا حسابی خنک. بعد از وضو، لرزهکنان به همراه علی آذری (که در نود درصد فیلم و عکسهای سفر، از او رد و نشانهای هست) دنبال درِ ورودی مسجد گشتیم و بعد از یک دور باطل، به مسجد وارد شدیم. یاد خاطره اردوی راهیان نور در بهمن ۱۳۸۳ در منطقه يادمان شهدای هویزه افتادم. شباهنگام سه چهار اتوبوس دانشجو (همگی پسر) را در سولهای جا داده بودیم. سوله سیستم گرمایشی نداشت و وسط زمستان با کاپشن و چند پتو در زیر و رو خوابيده بودیم. وقت نماز صبح، لرز نشسته بر جان، جوری دندانها را به هم میکوبید که خواندن حمد و سوره را غیرممکن میکرد. یادش بخیر. آن روزها بچه پررویی بودیم برای خودمان.
حوالی ۹ صبح ۱۳ شهريورماه رسیدیم کرمان. با میانوعدهای ساده، کیکی منقش به نشان همراه اول!، مرموزانه از وعده صبحانه گذر کردیم. آذوقههای همسر جان به داد رسید. خدا خیرش دهاد.
ایستگاه اول، گلزار شهدای کرمان بود که بعد از یک دور قمری در کمربندیهای کرمان آنجا فرود آمدیم.
بحمدالله به برکت تایپ صوتی یکی از کارهای عقبافتاده تابستان انجام شد؛ داوری کتابی تخصصی در حوزه حقوق اداری. ارزیابی تفصیلی نوشتاری علمی در vip آن هم با گوشی همراه زیر کولر یخساز، اگر جهاد نیست پس چیست؟
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
چند تا بچه پررو(۲) #سفرنامه ۲. پای در راه حالا دیگه خانواده یکدست قبول کرده که: "بابا برو، ما هم م
چند تا بچه پررو(۲)
#سفرنامه
۳. او با سپاهی از شهیدان خواهد آمد
حوالی ۱۰ صبح ۱۳ شهريورماه رسیدیم به گلزار شهدای کرمان. لباسهای سبزرنگ متحدالشکل و کلاههای خاکی یکسان بین بچهها توزیع میشود تا همانجافیالمجلس در vip بر تن شود.
بچهها حس گروه سرودهای دوره دبستان را گرفتهاند و سر شوخی را باز کردهاند.
علی طاهری ترديد دارد که استاد هم همرنگ جماعت میشود یا نه. دستِ درازشدهام را که میبیند کلاه اول را به دستم میرساند. اندکی بعد کاشف به عمل میآید که این اولين کلاه با بقيه تفاوت داشته و خاص بوده. کلاه را بر سر کردم تا کلاه سرم نرود.
بیتابم بیتاب زیارت مزار "سرباز" قهرمان مبارزه با تروریسم. هنوز باورم نيست که حاجقاسم پیش ما نيست.
در سرزمین گلزار، لشکر سپاه منجی موعود صف کشیدهاند. "سرباز" هم در جمع انبوهی از همقطارانش آرام گرفته.
تصاویری از خادمالرضا رئیسی عزیز، حاج قاسم و مهمان شهید هنیه در گلزار شهدا جلب توجه میکند. گلزار خلوت است. بچهها متفرق شده و سرگرم زيارت قبور شهدا و راز و نیاز شدهاند. چشمها اشکبار است. در آستانه شهادت حضرت سلطان علی بن موسی الرضا نوای مداحی و روضهخوانی فضا را پر کرده. معنویت در شکل اعلای خویش جاری شده. بعد از عرض ادب به ساحت حاج قاسم و دیگر شهدا، گلزار را دور میزنم. به مزار شهدایی میرسم که هنوز به سال نرسیدهاند. دهها شهیدی که تاریخ شهادتشان با چهارمین سالگرد حاجی مقارن شد. خاطرات تلخ ۱۳ دی ۱۴۰۲ کرمان تداعی میشود. به شهید کاپشن صورتی یا گوشوارههای قلبی میرسم. بغض گلویم را میفشارد. غم و خشم را توأمان فرومیخورم و با فاتحهای دل را تسکین میدهم.
مختصر برنامهای را مسؤولان گلزار ترتیب دادهاند. خاطرات و روایتی تصویری از خلق و خوی سردار دلها را از زبان همراهان و همرزمانش میشنویم تا فرصتی برای تجدید عهد یافته باشیم. حسابی حالمان جا آمد.
حضور در جمع شهدا مثل شارژ سریع گوشی میماند. با شهدا وداع میکنیم و رو سوی vip.
برای در امان ماندن از غرولند علی فرفری، قید مسجد را میزنیم و همانجا
نماز ظهر و عصر را در کنار مزار شهدا میخوانیم و فیالفور سوار میشویم. بعد از دريافت دستورالعملهای خاص بهداشتی و صرف غذا در vip، ناهار توزیع میشود تا هم در زمان و هم تکهپراکنی راننده معزز صرفهجویی شود.
حالا حدود ۴ ساعت تا میعادگاه اصلی فاصله داریم. باید از کرمان برویم جیرفت و از آنجا به بخش اِسفندقه. باز هم فرصت طلایی برای خواب فراهم شده، البته اگر پارهتن بگذارد.
https://eitaa.com/drhamednikoonahad