هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 بررسی ابعاد ترور شهید #اسماعیل_هنیه از منظر حقوق بینالملل
.
✍ دکتر سید یاسر ضیایی
🎓 عضو گروه حقوق بینالملل دانشگاه قم
.
🏴 رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه در زمانی که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، به ایران آمده بود و میهمان ایران بود، پس از مراسم تحلیف مورد ترور قرار گرفت. هرچند رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه این حادثه، مسئولیت آن را نپذیرفته است اما با اتکای بر امارات و فرض اقدام از سوی این رژیم، در رابطه با شهادت این فرمانده عالی مقام جبهه مقاومت در جمهوری اسلامی ایران چند سؤال حقوقی وجود دارد:
.
1️⃣ ترور اسماعیل هنیه چه ماهیت حقوقی دارد؟
2️⃣ جمهوری اسلامی ایران در برابر آن چه حقی دارد؟
.
◼ در پاسخ به سؤال اول ابتدا باید به وضعیت اسماعیل هنیه در زمان ترور توجه داشت. ایشان در زمان حمله در یک مأموریت سیاسی و دیپلماتیک از طرف حزب حماس بود که از نظر ایران نمایندگی مشروع بخشی از مردم فلسطین را داراست؛ حزبی که در آخرین انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین واجد اکثریت آراء گردیده بود. علاوه بر این طبق کنوانسیون جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بینالمللی مورخ 1973 که ایران نیز عضو آن است، هنیه شخصیت مورد حمایت بینالمللی در ایران نیز محسوب میشده است. علاوه بر این اقدام نظامی علیه هر شخصیتی در داخل خاک ایران مصداق توسل به زور، تجاوز و حمله مسلحانه به «سرزمین» جمهوری اسلامی ایران نیز محسوب میشود. چنانچه این حمله علیه یک غیرنظامی باشد - آنگونه که در این قضیه بوده است - این حمله یک اقدام تروریستی نیز است. این اقدام توسط یک رژیم اشغالگر علیه مردمی است که در برابر وضعیت اشغال مقاومت میکنند و لذا نقض حق بر مقاومت نیز محسوب میشود. لذا اقدام رژیم صهیونیستی لااقل موجب نقض مصونیت دیپلماتیک، جرم علیه شخصیت مورد حمایت بینالمللی، توسل به زور، تجاوز، حمله مسلحانه، ترور دولتی و نقض حق بر مقاومت است.
.
◼ در پاسخ به سؤال دوم باید میان پیامدهای حقوقی ناشی از تخلفات مذکور تفکیک قائل شد. برای «نقض مصونیت» اقداماتی از جمله اقدام متقابل متناسب و با شرایط قانونی مندرج در فصل دوم طرح مسئولیت بینالمللی دولت مورخ 2001 (مواد 49 الی 54) امکانپذیر است. برای «جرم علیه اشخاص تحت حمایت بینالمللی» امکان تعقیب قضایی در محاکم ملی (کیفری و مدنی) و بینالمللی (مدنی) وجود دارد. برای «توسل به زور و تجاوز» به خاک ایران امکان «توسل به زور مادون جنگ» وجود دارد. این نظریه از همان منطق مسئولیت حمایت که جلوگیری از فجایع بیشتر است، تبعیت میکند. تأکید ناتو به توسل به زور در برابر حملات سایبری که به آستانه حمله مسلحانه نرسد و سرنگونی پهپادهای نظامی در موارد تجاوز هوایی، در چارچوب این نظریه است. برای «حمله مسلحانه» نیز امکان توسل به دفاع مشروع انفرادی از سوی جمهوری اسلامی ایران، دفاع مشروع جمعی با درخواست یا هماهنگی فلسطین و دفاع مشروع مستمر تا زمان از بین بردن هسته خطر در رژیم صهیونیستی وجود دارد. برای «ترور دولتی» نیز امکان توسل به دکترین مبارزه با تروریسم وجود دارد که سران این رژیم را هدف مشروع «ترور هدفمند» ایران خواهد ساخت: نظریهای که رژیم صهیونیستی خود سازنده و مدافع آن بوده است.
.
⬅️ باید توجه داشت آنچه ممنوع است توسل به زور دولتها علیه یکدیگر است. در دکترین جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی یک موجودیت نامشروع اشغالگر است و به عنوان یک دولت مورد شناسایی قرار نگرفته است. بنابراین اقدام نظامی علیه این رژیم، اقدام علیه یک بازیگر غیردولتی اشغالگر و آپارتاید و مجرم جنگی و تروریست است که عجالتاً در سرزمینهای اشغالی حضور دارد و لذا اقدام نظامی علیه یک دولت نیست تا مشمول ممنوعیت توسل به زور از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
دکتر حامد نیکونهاد
بر اساس قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب 1401/07/10 مجلس شورای اسلامی ✅✅ انتصاب كساني
طبق قانون نحوه انتصاب اشخاص در #مشاغل_حساس
اگر برخلاف استعلام (واجا، اطلاعات سپاه، ق قضائیه) یا بدون #استعلام انتصابی انجام شود
چنین انتصابی كأنلميكن است و مرتكب به محروميت از حقوق اجتماعی درجه۵ محكوم میشود
پ.ن: معاونان و مشاوران رئيسجمهور و قائممقام آنها از مشاغل حساسند
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
طبق قانون نحوه انتصاب اشخاص در #مشاغل_حساس اگر برخلاف استعلام (واجا، اطلاعات سپاه، ق قضائیه) یا ب
طبق قانون نحوه انتصاب اشخاص در #مشاغل_حساس
انتصاب کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند در مشاغل و پستهای حساس ممنوع است(بند الف ماده ۲)
چنین انتصابی بلااثر است و نه عزل لازم است و نه استعفا
اما اگر خلاف آن در مراجع صالح قضائی اثبات شود، ممنوعیت مذکور رفع خواهد شد. (تبصره ذیل ماده ۲)
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار مینماید:
.
🔰 سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
🛑 فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
.
💠 محورهای گفتگو:
قانون اساسی جمهوری اسلامی؛ امتداد مشروطه یا بنیان جدید؟
منزلت مردم در هندسه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
قانون اساسی جمهوری اسلامی؛ پلی از زمین جمهوری تا آسمان اسلامی
.
📍 همراه با ارائه اساتید:
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🎓 عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
🏢 دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🎙دکتر محمدرضا اصغری شورستانی
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🗓 سهشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ الی ۱۸، مجموعه سرچشمه
.
✅ جلسه به صورت حضوری برگزاری شده و برای شرکتکنندگان، گواهی شرکت در جلسه صادر میشود.
.
📌 لوکیشن محل برگزاری جلسه:
https://nshn.ir/aerbvEBbVxi6pA
.
✅ علاقمندان میتوانند برای ارسال نظرات خود به آیدی ذیل در بله پیام بدهند:
🆔 @sedkashfi
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
دکتر حامد نیکونهاد
طبق قانون نحوه انتصاب اشخاص در #مشاغل_حساس انتصاب کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف
#تابعیت_مضاعف و تصدی #مشاغل_حساس
✅️✅️ بر طبق نص صریح بند الف ماده ۲ از قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس
"داشتن" (و نه اخذ یا اکتساب) تابعیت مضاعفِ خودِ گزينه مدنظر وهمسر و فرزندان او، مانع از تصدی سمتهای حساس است
قانون واضح و صریح است
⛔️ این ممنوعیت، مجازات نيست که با تفسیر مضیق و به نفع متهم، راه برای گزينه مدنظر باز شود
❗️❗️تصدی مشاغل حساس، مثل برخورداری از تامین اجتماعی یا مسکن هم نیست که حقی همگانى باشد
بلکه منوط به احراز شایستگی قانونی گزينه مدنظر و برخورداری وی از شرايط قانونی و نداشتن موانع قانونی است
⬅️ چون تصدی این جایگاههای حساس بيشترين تأثیر را بر حقوق مردم و منافع ملی دارد
❗️❗️❗️اهمیت وفاداری حداکثری به جامعه محل خدمت و تعارض منافع احتمالی با دولت متبوع دوم را نبايد از یاد برد
✅️ افزون بر این، عدم اعراض از تابعیت مضاعف قهری، نشان از اراده بر تداوم تابعیت دوگانه دارد
⚠️#حاکمیت_قانون یعنی افراد به قواره قانون محک زده شوند؛
نه آنکه قانون را چنان موسع و فراخ تفسیر کنيم تا اندازه فرد موردنظر شود
❗️اگر هم به فرض، قانون کاستی دارد، مسیر اصلاح قانون باید در پیش گرفته شود و نه نقض قانون
❗️❗️هزینه قطعی شکستن نرخ قانون، بسی سنگینتر از هزینه احتمالی محروم ماندن از خدمات فرد موردنظر است
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
گزارش اول در اندیشه حقوق عمومی اسلامی.pdf
314.1K
📚 #گزارش_تفصیلی
.
✍ تهیه و تنظیم: مجتبی علیزاده
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🔊 نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی با موضوع مسئله #قانون_اساسی در زمانه ما
.
🔴 این جلسه در تاریخ سهشنبه مورخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دکتر محمدرضا اصغری شورستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به همراه جمعی از فعالان انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ماجرا | وزیران جامعه باید امام باشند
👤 دکتر حامد نیکونهاد (استاد کارگروه فقه و حقوق موسسه اندیشه بهشتی)
#وزیر
#هیئت_دولت
#شهید_بهشتی
#اندیشه_بهشتی
#دکتر_حامد_نیکونهاد
🎞 برای مشاهده فیلم کامل این قسمت از برنامه ماجرا، پخش شده از شبکه چهارم سیما کلیک کنید ...
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ماجرا | شرط استفاده از مختصصین غیر مکتبی
👤 دکتر حامد نیکونهاد (استاد کارگروه فقه و حقوق موسسه اندیشه بهشتی)
#وزیر
#هیئت_دولت
#شهید_بهشتی
#اندیشه_بهشتی
#دکتر_حامد_نیکونهاد
🎞 برای مشاهده فیلم کامل این قسمت از برنامه ماجرا، پخش شده از شبکه چهارم سیما کلیک کنید ...
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
مسلمان غیرایرانی، در ایران بیگانه نیست
کتاب خدا و سنت رسول خدا با کمال صراحت اعلام می دارد که محور همه حقوق سیاسی و مدنی، چه در میدان سیاست خارجی و چه در میدان سیاست داخلی، فقط اسلام است.
هیچ حکومت محلی حق ندارد یک مسلمان را از هر کجای عالم که باشد در قلمرو حکومت محلی خود بیگانه به شمار آورد. مسلمان به هر جا از سرزمین اسلام برود وطن اوست و در آنجا بیگانه نیست.
این وضعیت که با یک مسلمان اهل ایران یا عراق یا سوریه یا مصر یا پاکستان یا ترکیه یا اندونزی در مناطق اسلامی چون یک بیگانه رفتار بشود بدون شک برخلاف نص تعالیم اسلام است.
۱۰ دی ۱۳۴۵ - هانوفر - آلمان
منبع: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا؛ (۱۳۸۶) ص۳۰
#امت_واحده
#برادری_اسلامی
#دارالاسلام
#انترناسیونالیسم_اسلامی
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻نَقلی که عقول را ربود:
تأسّف از تنزّل امر سیاسی
🖊مهدی جمشیدی
۱. آیتالله خامنهای در دیدار با رئیسجمهور و هیئت دولت تصریح کردند که دربارۀ «بیشترِ» وزرای پیشنهادیِ رئیسجمهور و در مقام مشورت به ایشان گفتم: «نمیشناسم و نظری ندارم». در این گفته، دو نکته وجود دارد: نخست اینکه ایشان، «همۀ وزرای پیشنهادی» و یا حتی اکثریّت آنها را نمیشناختند و تأیید نکردند و این برخلاف روایتی است که مدعی بود «همۀ وزرا» به تأیید ایشان رسیده است و بدینجهت باید به همۀ آنها رأی داد؛ دیگر اینکه با وجود آنکه ایشان دربارۀ بیشترِ وزرای پیشنهادی، شناخت و نظری نداشتند، اما این افراد به «مجلس» معرفی شدند و این یعنی لازمۀ معرفی وزرا به مجلس، «تأیید رهبر» نیست و مجلس باید بهطور «مستقل» و «مسئولانه» تصمیم بگیرد و تصوّر نکند که معنی مشورت رئیسجمهور با رهبر انقلاب این است که اگر مجلس به برخی از وزرا، رأی اعتماد ندهد، این است که در برابر موضع رهبر انقلاب ایستاده است. خطای اخیر رئیسجمهور در «روایتپردازیِ ناراست» از مشورت با رهبر انقلاب، و همچنین «سادهنگری» و «ناپختهگی» و «نسجیدهکاریِ» اکثریّت مجلس در اطمینانِ مطلقِ به نقل رئیسجمهور - که هم برخلاف سیره و منطقِ رهبر انقلاب بود و هم ناسازگار با عقلانیّت انقلابی – تبدیل به یک تجربۀ تأسّفبرانگیز در دولت و مجلس شد.
۲. سخن رهبر انقلاب نشان داد که موضعِ جوانِ نوپایی همچون امیرحسین ثابتی، درست بود و عقلای سیاسیکارِ اصلاحطلب و اصولگرا، ره به خطا بردند و نامعقول و کودکانه عمل کردند؛ درحالیکه در طول یک هفته، وی را به شهرتطلبی و تندروی و خودنمایی متهم کردند و در جهت ترور شخصیّت او کوشیدند. او درست عمل کرد، اما مخالفان پُرمدعایش، نشان دادند که از «فهم سیاسی»، بهرۀ ناچیز دارند؛ هرچند سالهاست که در عرصۀ سیاسی و مجلس، حضور دارند. بسیار در همهجا بودهاند اما اندک آموختهاند؛ مدعیاند، اما تهیدست هستند؛ از عقلانیّت انقلابی - که به هر بهانه بر زبان خویش، لفظ آن را جاری میکنند - جز همین لفظِ القاشده و رسانهای، درک و تحلیلی ندارند؛ و در اثر یک نطقِ بیمنطقِ کوتاه، هیجانزده و اغوا میشوند و استدلالها و شواهد را بهراحتی کنار میگذارند. وقتی مجلس در چنین موقعیّت ساده و پیشپاافتادهای، اینچنین «عاجز» و «عوامزده» و «زودباور» است، در موقعیّتهای دشوار و پیچیدۀ سیاسی، هرگز نمیتوان به آن تکیه کرد. باید به حال انقلاب گریست که امر سیاسی در آن اینقدر تنزل یافته که اکثریّت نمایندگان مجلسش، از عوامِ کوچهوبازار، «سطحیتر» و «احساسیتر» نظر میدهند. اگر معرکهای رخ بدهد که حیات و تقدیر انقلاب به آن وابسته باشد، هرگز نمیتوان به چنین مجلسی دلخوش داشت؛ زیرا بهآسانی میتوان آن را به بازی گرفت و با یک نقلقولِ بیاساس، رأی آن را جابجا کرد. این وضع به آن معنی است که حتی در میان نیروهای سیاسی نیز، عقلانیّت رو به ضعف و کاستی نهاده و کجروایتها میتوانند اینان را نیز در بازیِ ساختهگیِ خویش، هضم کنند.
۳. به عنوان یک برداشت راهبردی و پهندامنه باید گفت امر سیاسی در جامعۀ کنونی، سخیف و سطحی و فرومایه شده و عقول در برابر احساسات، زانو زدهاند و تفکّر مستقل و خلافآمد، به انحطاط کشیده شده است. همهچیز به «روایت» وابسته شده و هرکه بتواند جریان رسانهای بیافریند و موج روایتی ایجاد کند، برنده خواهد بود. دیگر «استدلال»، مؤثّر نیست، بلکه بیمنطقی و قشریگری و تعصّب و لجاجت و هیجانزدگی، رایج گردیده است. تنها صدایی که شنیده نمیشود، استدلال است. بهآسانی میتوان دروغ گفت و انتخاب شد. کسی دربارۀ «صدق» و «کذب»، پرسش نخواهد کرد و «دلیل» نخواهد طلبید. «تفکّر»، دچار بنبست شده و این در سیاست، بیش از همهجا خود را نشان میدهد. امر سیاسی، به شارلاتانیسمِ گرهخورده به قدرت، فروکاهیده شده و نظریۀ مردمسالاریِ دینی، استحاله شده است. هرکه به معیارهای اصیل انقلاب، متعهدتر و وفادارتر است، تندرو و افراطی و متحجّر خوانده میشود و بوقلمونصفتهای دَمدَمیمزاج و آفتابپرستهای رنگپذیر، به مظهر عقلانیّت انقلابی یا اصلاحطلبیِ مردمگرا تبدیل شدهاند. الفاظ با معانیِ حقیقیشان بیگانه شدهاند تا سیاستِ معطوف به سعادت، به سیاستِ معطوف به قدرت تبدیل شود. امر سیاسی در اینجا، مبتنی بر مردمسالاری است، اما برآمده از منطق و عقلانیّت نیست، همچنانکه نسبتی با انقلابیگریِ مؤمنانه ندارد. هنگامیکه سازوکارهای تعلیم و تربیت دینی، علیل شوند و نفسانیّت در سیاست، جولان بدهد، شاید بتوان از مردمسالاری سخن گفت، اما نمیتوان از مردمسالاریِ دینی سخن گفت. و این مرض تا جایی پیش میرود که حتی مجلسی که باید عصارۀ ملّت باشد، به تجلّیگاهِ فروبستگیِ عقلانیّت و استقلال نظر تبدیل میگردد.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
چند تا بچه پررو(۲)
#سفرنامه
۱. تصادف با وارثین!
روزهای پایانی ماه صفر المظفر با اواسط شهريورماه ۱۴۰۳ مقارن شده
از حماسه چندین میلیونی راهپیمایی اربعین حسینی، چند روزی بیشتر نگذشته که بنا شده همپای وارثین بهشتی شوم.
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللَّهِ ...
اوایل امسال بود که با گروه جهادی وارثین بهشتی در آئین کاشت نهال در کوهسار تهران آشنا شدم. دانشجویانی با دغدغه جهاد فی سبیل الله
يُجَٰهِدُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَ لَا يَخَافُونَ لَوۡمَةَ لَآئمࣲ
همانجا وعده اردوی جهادی تابستانه را داده بودند.
ثبت نام که اوایل تابستان انجام شده بود: هجرت جهادی با وارثین
هماهنگیهای نهایی هم، چند روز مانده به تاریخ اعزام شروع شد.
مرصاد، همان جوان سبزه دوستداشتنی سفرنامه قبلی، پیامک میزند تا خاطرجمع شود که دوباره همسفر میشویم، اما اینبار زمینی
در اندیشه ام ...
هنوز مقداری از سوغات سفر اربعین بر جان مانده؛ گلودرد و ضعف جسمانی هنوز برطرف نشده. برای عزیمت به منطقه هم که از ایلوشین خبری نیست. در تصميم کمی مردّد شدهام. خانواده هم به دو گروه "برو آقا" و "نرو بابا" تقسیم شده؛ در آستانه سال تحصیلی جدید هم چند پروژه علمی تلنبارشده و چند کار خلقالساعه روی دستم مانده ...
دو روز زمان میخرم تا بلکه آشفتگی درونی و اشتغالات پرشمار را سروسامانی بدهم.
کشش مقصد و مقصود، هر مقاومتی را درهم میشکند. پیامهای پیدرپی در کانال وارثین هم مزید بر علت است. قرارگاه، نقطهای است در جنوب کرمان، شهرستان جیرفت، بخش اِسفندَقه (بر وزن عشرتکده) ...
کرمان، دیار کریمان را سال ۹۸ دیده بودم، چند ماهی قبل از عروج قهرمان
اما حالا
شوق زیارت آرامگاه روح بیقرار شخصیت بینالمللی مقاومت آنقدر کشش دارد که همچون برادهای، خود را به جاذبه مغناطیس جانفدا بسپاری
برنامه کاری را وارسی میکنم. احتمالا چند روزی از اردوی جهادیِ ده روزه را میتوانم با وارثین بهشتی همگام شوم. تعطیلات پایان ماه صفر، زمینه سفر را فراهم و بهانهها را بیرنگ میکند.
اوکی را به مرصاد میدهم. زینپس علی (طاهری) دانشجوی زبل و پرکار علوم سیاسی، الباقی هماهنگیها را دنبال میکند. شاید او اینبار شخصیت اول سفرنامه بشود.
روز عزیمت، با اولین روز آغاز آخرین سال دهه چهارم زندگی یکی میشود. بله، نخستین روز اربعین عمر فرا رسیده و این یعنی یکسال به مرگ نزدیکتر شدهام. درست بیست سال پیش در چنین روزی، یعنی ۱۲ شهریور ۱۳۸۳ پای در سرزمین وحی و مدینةالنبی بنهادم و حالا در روز رحلت حضرت رسول خاتم پای در مسیری از جنس جهاد فی سبیل الله انشاءالله.
این قافله عمر عجب میگذرد ...
https://t.me/drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #تیزر
📽 #گفتگوی_اختصاصی
.
🎙 دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی از #مردم_مدار میگوید
.
📌 وضعیت موجود #مشارکت_مردم در عرصه #تصمیمگیری و در عرصه #تصمیم_سازی ، آنطور که باید و شاید مطلوب نیست.
.
📌 من فکر میکنم یکی از کاستیها و شاید انحرافها در حوزه مشارکتهای مردمی، فروکاستن بحث به #مشارکتهای_سیاسی است.
.
📌 اسناد راهبردی و بالادستی ما به خوبی بحث مشارکتهای مردمی را پیشبینی کردهاند، اما نه اقناع #افکار_عمومی به درستی در این زمینه انجام شده و نه بدنه ساختاری و سازمانی دیوانسالاری ما تناسبی با اهداف مشارکت در مردم پیشبرد امور کشور دارد.
.
📌 یکی از گامهای مهم در راستای گسترش مشارکت مردم، تقویت #واحدهای_غیرمتمرکز و تمرکززدایی حداکثری از قوه مرکزی است.
.
📌 به غیر از #انتخابات که یکی از مظاهر مشارکت مردم در عرصه تصمیمگیری است، میبایست نسبت به مشارکتهای غیرانتخاباتی فکر کنیم. راهکارهایی متناسب با #زیست_بوم جامعه ایرانی.
.
💥 برای مشاهده فیلمهای کامل نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
.
🔹 جهت ثبتنام اولیه و ارسال آثار به نشانی زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/fQ0czwC
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
دکتر حامد نیکونهاد
چند تا بچه پررو(۲) #سفرنامه ۱. تصادف با وارثین! روزهای پایانی ماه صفر المظفر با اواسط شهريورماه ۱۴
چند تا بچه پررو(۲)
#سفرنامه
۲. پای در راه
حالا دیگه خانواده یکدست قبول کرده که: "بابا برو، ما هم میریم". معامله برد-برد. آنها را راهی ولایت آبا و اجدادی میکنم و خودم راهیِ محل قرار.
وارثین بهشتی دانشجو با اتوبوس واحد! (یک عدد اتوبوس شهری) سر قرار میرسند، با حدود یکساعت تأخیر.
قول vip داده بودند برای مسیر هزار کیلومتری تا کرمان. سوار میشوم و خیلی زود مرصاد دفع ابهام میکند که اتوبوس ویژه قدری جلوتر است. هماهنگیها در حد لالیگاست لذا با صد تا تماس و هزاران سلام و صلوات، اولین vip را کنار اتوبان آزادگان پیدا میکنیم.
از اتوبوس واحد که پیاده میشوم تازه متوجه میشوم که سوار انبار مهمات بودهایم. خرواری از آذوقه و انواع ملزومات فرهنگی رسانهای تغذیهای و غیرهم کنار جاده ردیف میشود تا به اتوبوس موعود منتقل شود.
تیم رسانه و تصویربرداری هم، محسوس و نامحسوس مشغول ثبت لحظههاست؛ از علافی و سماق مکیدن ما برای رسیدن vip ثانی.
خواهران و برادران جهادگر، جداگانه روی چمن حلقه میزنند. بهعنوان بزرگتر جمع، شهادت میدهم که تفکیک کامل برقرار بود، البته تا زمانی که من در اردو بودم(مرصاد یعنی رابط امور ضروری را استثنا کنید). بعدش را دیگر الله اعلم. بنابراین فقط نقل محفل برادران جهادی است مگر مواردی که صریحا چیزی نقل شود!
حدود یک ساعت معطل میمانیم تا vip خواهران برسد. رسما خوردیم به اذان مغرب. بعد از جاساز کردن اسباب و وسایل در صندوق اتوبوسها، سوار vip شدیم؛ ۲۵نفره، مجهز به شارژر اختصاصی برای زنده نگهداشتن پاره تن(مراجعه شود به سفرنامه قبلی) و کولری قوی در حد یخساز. تا خود کرمان یخ زدیم. جالب اینکه صندلی سرنشینان کمربند ایمنی نداشت، البته به جز صندلی ردیف اول! vip؟
از خلقیات و روحیات خاص علی فرفری (نمیدانم فامیلش بود یا وصف زلفش یا معرف نوع رانندگیاش)، راننده معزز اتوبوس، عبور میکنم که خودش یک سلسله یادداشت میطلبد. همین قدر بسنده کنم که حدود ۲۴ساعت نق و نوق مداومی را با لهجه قمی تحمل کردیم.
از حق نگذریم که در اولین تعامل، برای نماز اول وقت مغرب روبروی حرم امام روح الله ایستاد؛ البته بعد از کلی کلنجار رفتن و غرغرهای زیرزبونی که الحمدلله بیشترش رو متوجه نشدم. از عوامل ازدیاد ثواب اردوی جهادی بود.
قم، میعادگاه شام نخست است. سالاد اولویه بستهبندی شده با نوشابه. (غیر از رستمی، رقیب جدی علی طاهری در احراز شخصیت اول سفرنامه، که تن ماهی خورد) همسفران را آنجا زیارت کردیم. همگی در شمار دهههشتادیهای خوشخوراک و خوشمشرب و خوشتیپ.
همگی از دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی و البته از رشته های مختلف: هوافضا، علوم سیاسی، فلسفه، حقوق، صنایع، فیزیک، حسابداری و ادبیات؛
و از نقاط گوناگون کشور با زبانها و لهجههای متنوع ترکی اصفهانی یزدی لری و خوزستانی. عمده بچهها تازه از موکب اربعین بسیج دانشگاه در عمود ۷۵۰ طریق الحسین برگشتهاند و خسته و کوفته.
شب است و vip باسرعت در اتوبانهای قم کاشان اصفهان میتازد و با گذر از میبد، يزد و مهریز، به سوی کرمان. بچهها عمدتا در حال استراحت و خواب. تاجاییکه غلبه بر سرمای اتوبوس اجازه میداد خوابیدم. برای اقامه نماز صبح در مسجدی مابین يزد و مهریز ایستادیم. سحر کویر و هوا حسابی خنک. بعد از وضو، لرزهکنان به همراه علی آذری (که در نود درصد فیلم و عکسهای سفر، از او رد و نشانهای هست) دنبال درِ ورودی مسجد گشتیم و بعد از یک دور باطل، به مسجد وارد شدیم. یاد خاطره اردوی راهیان نور در بهمن ۱۳۸۳ در منطقه يادمان شهدای هویزه افتادم. شباهنگام سه چهار اتوبوس دانشجو (همگی پسر) را در سولهای جا داده بودیم. سوله سیستم گرمایشی نداشت و وسط زمستان با کاپشن و چند پتو در زیر و رو خوابيده بودیم. وقت نماز صبح، لرز نشسته بر جان، جوری دندانها را به هم میکوبید که خواندن حمد و سوره را غیرممکن میکرد. یادش بخیر. آن روزها بچه پررویی بودیم برای خودمان.
حوالی ۹ صبح ۱۳ شهريورماه رسیدیم کرمان. با میانوعدهای ساده، کیکی منقش به نشان همراه اول!، مرموزانه از وعده صبحانه گذر کردیم. آذوقههای همسر جان به داد رسید. خدا خیرش دهاد.
ایستگاه اول، گلزار شهدای کرمان بود که بعد از یک دور قمری در کمربندیهای کرمان آنجا فرود آمدیم.
بحمدالله به برکت تایپ صوتی یکی از کارهای عقبافتاده تابستان انجام شد؛ داوری کتابی تخصصی در حوزه حقوق اداری. ارزیابی تفصیلی نوشتاری علمی در vip آن هم با گوشی همراه زیر کولر یخساز، اگر جهاد نیست پس چیست؟
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
چند تا بچه پررو(۲) #سفرنامه ۲. پای در راه حالا دیگه خانواده یکدست قبول کرده که: "بابا برو، ما هم م
چند تا بچه پررو(۲)
#سفرنامه
۳. او با سپاهی از شهیدان خواهد آمد
حوالی ۱۰ صبح ۱۳ شهريورماه رسیدیم به گلزار شهدای کرمان. لباسهای سبزرنگ متحدالشکل و کلاههای خاکی یکسان بین بچهها توزیع میشود تا همانجافیالمجلس در vip بر تن شود.
بچهها حس گروه سرودهای دوره دبستان را گرفتهاند و سر شوخی را باز کردهاند.
علی طاهری ترديد دارد که استاد هم همرنگ جماعت میشود یا نه. دستِ درازشدهام را که میبیند کلاه اول را به دستم میرساند. اندکی بعد کاشف به عمل میآید که این اولين کلاه با بقيه تفاوت داشته و خاص بوده. کلاه را بر سر کردم تا کلاه سرم نرود.
بیتابم بیتاب زیارت مزار "سرباز" قهرمان مبارزه با تروریسم. هنوز باورم نيست که حاجقاسم پیش ما نيست.
در سرزمین گلزار، لشکر سپاه منجی موعود صف کشیدهاند. "سرباز" هم در جمع انبوهی از همقطارانش آرام گرفته.
تصاویری از خادمالرضا رئیسی عزیز، حاج قاسم و مهمان شهید هنیه در گلزار شهدا جلب توجه میکند. گلزار خلوت است. بچهها متفرق شده و سرگرم زيارت قبور شهدا و راز و نیاز شدهاند. چشمها اشکبار است. در آستانه شهادت حضرت سلطان علی بن موسی الرضا نوای مداحی و روضهخوانی فضا را پر کرده. معنویت در شکل اعلای خویش جاری شده. بعد از عرض ادب به ساحت حاج قاسم و دیگر شهدا، گلزار را دور میزنم. به مزار شهدایی میرسم که هنوز به سال نرسیدهاند. دهها شهیدی که تاریخ شهادتشان با چهارمین سالگرد حاجی مقارن شد. خاطرات تلخ ۱۳ دی ۱۴۰۲ کرمان تداعی میشود. به شهید کاپشن صورتی یا گوشوارههای قلبی میرسم. بغض گلویم را میفشارد. غم و خشم را توأمان فرومیخورم و با فاتحهای دل را تسکین میدهم.
مختصر برنامهای را مسؤولان گلزار ترتیب دادهاند. خاطرات و روایتی تصویری از خلق و خوی سردار دلها را از زبان همراهان و همرزمانش میشنویم تا فرصتی برای تجدید عهد یافته باشیم. حسابی حالمان جا آمد.
حضور در جمع شهدا مثل شارژ سریع گوشی میماند. با شهدا وداع میکنیم و رو سوی vip.
برای در امان ماندن از غرولند علی فرفری، قید مسجد را میزنیم و همانجا
نماز ظهر و عصر را در کنار مزار شهدا میخوانیم و فیالفور سوار میشویم. بعد از دريافت دستورالعملهای خاص بهداشتی و صرف غذا در vip، ناهار توزیع میشود تا هم در زمان و هم تکهپراکنی راننده معزز صرفهجویی شود.
حالا حدود ۴ ساعت تا میعادگاه اصلی فاصله داریم. باید از کرمان برویم جیرفت و از آنجا به بخش اِسفندقه. باز هم فرصت طلایی برای خواب فراهم شده، البته اگر پارهتن بگذارد.
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
101.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #به_نظاره_بنشینید
🎬 #جایگاه_قانون_اساسی_کجاست؟
📌 قسمتهای برگزیده نخستین گعده گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
(بخش اول)
♦️فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
💥 این نشست با حضور دکتر حامد نیکونهاد؛ عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و همچنین دکتر محمدرضا اصغری شورستانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در تاریخ سهشنبه ۲۳ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ خورشیدی در سالن جلسات مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
✅️ در بخش نخستِ این گفتگوی چالشی، نقطه افتراق بحث بر سر جایگاه حقیقی قانون اساسی در حقوق عمومی اسلامی است. یک اندیشه که دکتر نیکونهاد آن را راهبری میکند، قائل به عبور از قانون اساسی شکلی در صورت از دست دادن مصلحت و کارآمدی در قالب اصول ۱۱۲ ( مصلحت موقت) و ۱۷۷ (مصلحت دائمی) با عنایت به قانون اساسی مادی است. مدافع اندیشه دیگر یعنی دکتر اصغری اما معتقد است مادامی که قانون اساسی شکلی به مثابه عهد مردم و حکمرانان است مجمع تشخیص مصلحت حق ندارد از آن عبور کند. اگر اصلی اشتباه است باید طبق اصل ۱۷۷ در آن بازنگری شود چرا که مردم معمار بازنشسته نیستند و نقش آنها تداوم دارد.
🤔 نظر شما چیست؟ درست است. اول باید استدلالات دو استاد را دید بعد نظر داد...
◼ با انجمن خودتان همراه باشید
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
دکتر حامد نیکونهاد
چند تا بچه پررو(۲) #سفرنامه ۳. او با سپاهی از شهیدان خواهد آمد حوالی ۱۰ صبح ۱۳ شهريورماه رسیدیم به
چند تا بچه پررو(۲)
#سفرنامه
۴. دولتآباد
با گذر از مسیری پرپیچ و خم و نیمهکوهستانی در جادهای باریک و پرخطر البته با رانندگی نهچندان مطمئن علی فرفری و شاگرد شوفرها، حوالی ۲ ساعت مانده به مغرب به میعادگاه موعود رسیدیم. بخش اسفندقه، روستای دولت آباد مابین روستاهای فردوس و آبشور. چند سالی است که این منطقه توسط وارثین بهشتی به عنوان منطقه محروم (یا به تعبیر قوانين امروزی: کمتر برخوردار!) شناسایی شده.
اسفندقه، که گویا قرار است شهر شود، به تازگی میزبان شهیدی گمنام شده که سایبانی هم ندارد و مستقیم زیر تابش آفتاب. مثل امیر بیحرم که ديروز روز شهادتش بود. اتوبوس متوقف میشود برای عرض ادب و نیازی و توسلی برای مددی. خیلی سریع خیلی کوتاه.
سقفهای کاهگلی گنبدی شکل، اولین تصویری از دولتآباد است که جلب توجه میکند. از کوچه پس کوچههای نیمهخاکی نیمه آسفالت دولتآباد عبور میکنیم تا به منزلگاه برسیم: حسینیه سیدالشهدا. حسینیه، در واقع سولهای است با سقف بلند شیروانی به مساحت تقریبی ۲۵*۵۰ مفروش به قالیهای پاخورده و وارفته و تعدادی گلیم و موکت قدیمی که مثل جورچین نامنتظم کنار هم نشستهاند.
قربانی کردن گوسفند حسن مطلع ورود به قرارگاه است. زبانبسته سیراب میشود و رو به قبله. چشم دیدن ندارم.
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِسْمَاعِيلَ ذَبِيحِ اللَّهِ
سربرمی گردانم.
دو نونهال حدودا ۸-۹ ساله میبینم. فرصت مغتنمی است برای آشنایی با تاریخ و جغرافیای منطقه. امیرحسین و دیگری که حرفی نمیزد. امیرحسین که تا لحظه آخر حضور در دولتآباد از ما جدا نشد، کودکی بود بسیار خوشاستعداد، پرچانه و باهوش. به برکت همصحبتی با جنابشان در این چند روز، علاوه بر شنیدن خاطراتی متنوع و خطرناک و گاه نیمهخصوصی، با آداب و رسوم مختلفی نیز آشنا شدیم؛ از بذل شب عروسی (همان هدیه پاتختی خودمان) تا گازوئیلکشی(تلطیفشدهی همان قاچاق سوخت است، مثل درآمدهای نامتعارف که بهجای حقوقهای نجومی مصطلح شد)
بچههای جهادی مشغول انتقال مهمات و جاگیر شدن در حسینیه و من مشغول گپ زدن با امیرحسین بودم که پیرزنی فرتوت، جلو آمد و با اصرار خواست همراهش بروم. گویا لباسهای یکدست سبز جهادیون، او را به سمت ما کشانده بود. لهجه محلی داشت ولی فهميدن حرفهايش خيلی سخت نبود. جلو افتاد و به اتفاق آقای شایسته يکی از بچههای جهادی و امیرحسین، در پی او روانه شدیم. بعد از گذر از لابهلای چند کوچه به خانهاش رسیدیم. در نگاه اول، درخت انار کوتاه و جذابی وسط حیاط خودنمایی میکرد. بیمقدمه شروع کرد و از سقف ریخته سرویس بهداشتی که وسط حیاط بود مینالید و از حیاط خانهای که دیوار نداشت و با فنس محصور شده بود. خلاصه عرضحالش این بود که یک پیرزن تنها در این وضعیت، امنیت و آرامش خاطر ندارد. حق میگفت. قول ساخت و تعمیر میخواست. پروژههای جهادی از قبل و برای مدت ۱۰روز برنامهریزی شده بود. قول پیگیری و انعکاس دادم و عمل هم کردم.
اما از همان لحظه سؤالی در ذهنم شکل گرفت و تا روز آخر و هنوز درگیرش ماندهام. چطور ممکن است در یک منطقه کوچک چند هزار نفری، اهالی و همسایگان، چنین وضعیتی را ببينند و کاری نکنند؟ مگر چقدر هزینه داشت؟ یعنی همسایه ها در یک منطقه سنتی هم مثل فضای همسایگی در شهرهای بزرگ، اینقدر از هم دورند؟
امیرحسین که میگفت فرزندان پیرزن هم در همین منطقه ساکنند. حیرت افزون شد
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
53.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #به_نظاره_بنشینید
🎬 #جایگاه_قانون_اساسی_کجاست؟
📌 قسمتهای برگزیده نخستین گعده گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
(بخش دوم)
♦️فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
✅️ سخن بر سر ذاتیات و عرضیات قانون اساسی است. هر دو استاد قائل بر این مفاهیم هستند ولی فهم متفاوتی دارند. دکتر نیکونهاد معتقد است نمادِ خواست مردم، منحصر در قانون اساسی شکلی نیست بدین سان مفهوم قانون اساسی ماهوی مطرح میشود. مطالبات مردم به قبل از ۲۲ بهمن ۵۷ بازمیگردد و ریشه در پذیرش اسلام اجتماعی و رهبری امام خمینی دارد. ذاتیات ارزشها و بنیادهاست و عرضیات، ساختارهاست.
نظر دکتر اصغری این است که ذاتی و عرضی در چهارچوب قانون اساسی است و نباید از نص آن عبور کرد. رویه شورای نگهبان نیز به عنوان پاسدار قانون اساسی چنین است.
🤔 نظر شما چیست؟ درست است. اول باید استدلالات دو استاد را دید بعد نظر داد...
◼ با انجمن خودتان همراه باشید
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار مینماید:
.
🔰 سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
🔶 فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
🔸گعده دوم: قانون اساسیِ کدام مردم؟ مردمِ کدام قانون اساسی؟
💠 محورهای گفتگو:
✔️مبنای مداخله مردم در تدوین و نگارش قانون اساسی
✔️منشأ اعتبار قانون اساسی
✔️تمایزات قوه موسس در حقوق عمومی مدرن و حقوق عمومی اسلامی
✔️ مبنای تعیین تکلیف برای نسلهای آینده در قانون اساسی
✔️کیفیت تغییر قانون اساسی در صورت احراز اراده عمومی مبنی بر تغییر آن
.
📍 همراه با ارائه اساتید:
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🎓 عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
🏢 دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🎙دکتر محمدرضا اصغری شورستانی
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🏢 دبیر هیئت اندیشهورز انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران
♦️ مجالی برای گفتگو میان مخاطبین و اساتید
🗓 دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ الی ۱۸، مجموعه سرچشمه
.
✅ جلسه به صورت حضوری برگزار شده و برای مشارکتکنندگان در بحث، گواهی شرکت در جلسه صادر میشود.
.
📌 لوکیشن محل برگزاری جلسه:
https://nshn.ir/aerbvEBbVxi6pA
.
✅ علاقمندان میتوانند برای ارسال نظرات خود به آیدی ذیل در بله پیام بدهند:
🆔 @sedkashfi
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
#صدور_انقلاب
۱. ما باید در #صدور_انقلاب مان به جهان کوشش کنیم و تفکر اینکه ما انقلابمان را صادر نمی کنیم کنار بگذاریم، زیرا اسلام بین کشورهای مسلمان فرقی قائل نمی باشد و پشتیبان تمام مستضعفین جهان است.
امام خمینی ۱،۱،۱۳۵۹
صحیفه نور ج۱۲، ص۱۹
۲. معنی #صدور_انقلاب ما این است که همه ملت ها بیدار بشوند و همه دولتها بیدار بشوند و خودشان را از این گرفتاری که دارند و از این تحت سلطه بودنی که هستند و از اینکه همه مخازن آنها دارد به باد می رود و خودشان به نحو فقر زندگی می کنند نجات بدهد.
امام خمینی ۲۸،۷،۱۳۵۹
صحیفه نور ج۱۳، ص۱۲۶
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
#صدور_انقلاب
اصل 154 #قانون_اساسی در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی سال ۱۳۵۸ به اتفاق آرا به تصویب رسید.
نائب رئیس مجلس (#شهیدبهشتی) در پی تصویب این اصل با این نصاب بالا چنین گفتند:
« اين اتفاق آرا دليل و شاهد بر #اصالت_انقلاب ماست و نيز به جهانی بودن انقلاب و اينكه انقلاب آنطور هم كه بعضی ها می گويند قرار نيست در داخل #مرزها محصور بماند»
صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ج3: صص 1521-1520
اصل۱۵۴ قانون اساسی:
جمهوری اسلامی ايران سعادت انسان در كل جامعه بشری را آرمان خود میداند و استقلال و آزادی و حكومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می شناسد. بنابراين در عين خودداری كامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملتهای ديگر از مبارزه حقطلبانه مستضعفين در برابر مستكبرين در هر نقطه از جهان حمايت میكند.
صدور #انقلاب_اسلامی
@shahiddoctorbeheshti
دکتر حامد نیکونهاد
چند تا بچه پررو(۲) #سفرنامه ۴. دولتآباد با گذر از مسیری پرپیچ و خم و نیمهکوهستانی در جادهای بار
چند تا بچه پررو(۲)
#سفرنامه
۵. چهل سال بیداردلی
شب نخست اقامت، مصادف با شب شهادت امام رضا شد و حسینیه در تدارک مراسم.
سخنران، یکیاز افتخارات همان منطقه بود که به تجلیل از او یاد میشد. يکی ديگر از افتخارات در پاریس بود که اهالی بسیار از او می گفتند. اما سخنران، آقای دکتر نظری، دانشآموخته در حوزه علوم اجتماعی و اخلاق و تربیت، جانباز ۷۰درصد که هر دو چشمانش را در جنگ تحمیلی تقدیم راه خدا کرده بود. آرامشی عجیب در حرکات و سکناتش دیده میشد. قبل از منبر، اندکی با او گپ زدم. حضور اهالی دانشگاه شهیدبهشتی در منطقه، برایش جذاب بود. کمترین نشانی از پشیمانی از انتخابش برای شرکت در جبهه حق از باطل دیده نمیشد. بچه پرروی دیروز با خنده تعریف میکرد که چگونه شناسنامهاش را دستکاری کرده و در ۱۵ سالگی قاچاقی (چیزی شبیه گازوئیلکشی امروز!) و با لطایفالحیل (تغییر وسیله نقلیه اعزام) خود را به خط مقدم رسانده و تنها ۷۰ روز پس از حضور در جبهه، ترکش خورده و هر دو چشمان سرش برای همیشه بسته شده است. بیداردلی بود حقا. ۴۰ سال پس از ۱۵ سالگی، قبراق و خوشروحیه بود.
سخنرانی و روضه بر منبر(که یک صندلی ساده بود) را کوتاه کرد تا به دو مجلس دیگر در روستاهای اطراف برسد. برای شام هم نماند.
بعد از منبر، مرصاد بلندگو بهدست حضور وارثین بهشتی در منطقه را به آگاهی حضار رساند و اجمالا از برنامههای عمرانی، فرهنگی و زیست محیطی گروه جهادی برای منطقه گفت و البته مسابقات و جوایزی که در انتظار بروبچه های اسفندقه بود. نکتهی مهمی که از قلم نیفتاد این بود که آبادی منطقه کار خود اهالی است و جهادیون نقش یاری و تسهیلگری و پيگيری دارند. حق هم همین است. تلاش برای توانمند سازی و خودسامانی مناطق محروم، مهمترین هدف و کارکرد اردوهای جهادی برای اهالی منطقه است.
شام را مهمان سفره عالم آل محمد بودیم که توسط اهالی در مطبخ حسينيه تدارک شده بود. شکم را برای غذای محلی صابون زده بودیم ولی با غذای معمولی پذيرايی شدیم. الحمدلله
به بهانه شام، با تعداد بیشتری از اهالی آشنا شدیم و قدری گپ زدیم. تعداد قابل توجهی از اهالی، ساکن جیرفت بودند و برای ییلاق به اِسفندقه آمده بودند.
حسینیه که خلوت شد، هرکسی سراغ کاری رفت و عمدتا مشغول استراحت شدیم. گرجی، مسؤول فرهنگی اردو، که با چسباندن اوراق حاوی کلام بزرگان دیوارنگاری را آغاز کرده بود نظرم را جلب کرد. جدول محاسبه نفس هم طراحی شده بود تا بچهها اول و آخر اردو خودشان را حسابکشی کنند. ابتکار جالبی بود.
شب اول، خستگی ۲۴ ساعت سفر اتوبوسی بر جانمان مانده بود. مهیای خواب شدیم و بهصورت خطوط موازی ردیف شدیم در کنار دیوار.
جهادیون گعدهای گرفتند و برنامهها را مرور کردند و تقسیم کار برای فردا.
علی طاهری، فرمانده اردو، قوانين خاموشی و بیدارباش را اعلام کرد. ساعت ۲۳ خاموشی و ساعت ۶:۴۵ بیدارباش. البته تا زمانی که بنده بودم، فقط دومی اجرا میشد
https://eitaa.com/drhamednikoonahad
ما در جنگ...
هر روز ما در جنگ برکتی داشته ایم که در همه صحنه ها از آن بهره جسته ایم.
ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده ایم،
ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ایم،
ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم،
ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته ایم،
ما در جنگ به این نتیجه رسیده ایم که باید روی پای خودمان بایستیم،
ما در جنگ ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شکستیم،
ما در جنگ ریشه های انقلاب پربار اسلامی مان را محکم کردیم،
ما در جنگ حس برادری و وطن دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم،
ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت ها و ابرقدرت ها سالیان سال می توان مبارزه کرد،
جنگ ما کمک به فتح افغانستان را به دنبال داشت،
جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت،
جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظام های فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند،
جنگ ما بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت،
تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن چنانی برخوردار شد و از همه اینها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.
همه اینها از برکت خون های پاک شهدای عزیز هشت سال نبرد بود، همه اینها از تلاش مادران و پدران و مردم عزیز ایران در ده سال مبارزه با آمریکا و غرب و شوروی و شرق نشات گرفت.
جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد.
چه کوته نظرند آنهایی که خیال می کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و ازخودگذشتگی و صلابت بیفایده است!
در حالی که صدای اسلام خواهی آفریقا از جنگ هشت ساله ماست، علاقه به اسلام شناسی مردم در آمریکا و اروپا و آسیا و آفریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت ساله ماست.
#امام_خمینی
صحیفه نور جلد ۲۱ صفحه ۹۵-۹۴
هدایت شده از وحید یامین پور
▪️دلالت های بیانات امروز(۴ مهر) رهبر انقلاب در نسبت با مواضع اخیر آقای پزشکیان:
بیانات امروز رهبر انقلاب دست کم در چند مورد با مواضع و سیاست های اخیر آقای پزشکیان نسبت پیدا میکند که دو موردش آشکار است:
▪️مورد اول پاسخ به مواضع رییس جمهور در قبال حزب الله لبنان: آقای پزشکیان در گفتگو با cnn گفته بود: «نباید بگذاریم لبنان بهدست اسرائیل به غزهای دیگر تبدیل شود. حزبالله نمیتواند بهتنهایی مقابل اسرائیل که کشورهای غربی، اروپایی و آمریکا از آن دفاع، حمایت و تأمینش میکنند، بایستد. بنابراین باید از اقدامات جنایتکارانه اسرائیل جلوگیری کنیم». این موضع انتقاداتی را در لبنان و میان نیروهای حزب الله برانگیخت. رهبر انقلاب در خصوص توان حزبالله فرمودند: «از دست دادن عناصر موثر و ارزنده حزبالله بلاشك یك خسارت بود اما استحكام سازمانی و انسانی حزبالله بیشتر از این حرفهاست و پیروزی نهایی با اوست.»
▪️مورد دوم اظهارات پرحاشیه آقای پزشکیان در خصوص زمین گذاشتن متقابل سلاحها و سپردن تامین امنیت منطقه به نهادهای بین المللی بود که بلافاصله توسط وزیر خارجه تکذیب ولی بعدا تایید شد. رهبر انقلاب با لحنی کم سابقه و از موضع حکم شرعی درباره جهاد برای بازگرداندن فلسطین سخن گفتند: «حكم قطعی شرعی این است كه بر همه واجب است تلاش كنند و كمك كنند فلسطین را و مسجدالاقصی را برگردانند به مسلمانان و به صاحبان اصلیاش.»
➕️اما چه بسا مهمترین بخش بیانات معظم له، جمله پایانی بود، همه خود را مخاطب بدانیم:
«رزمندگان ما برای اینكه پرچم دشمن در مرزهای ما برافراشته نشود، جان خودشان را قربانی كردند. نمیشود ملت ایران قبول كند كه همان پرچمها به وسیله افراد نفوذی، به وسیله انسانهای فریبخورده در داخل كشور برافراشته بشود. این پرچم، پرچم #نفوذ فرهنگی و سبك زندگی دشمن و وسوسههای خصمانه دشمن نباید در داخل كشور در دستگاههای مختلف ما برافراشته شود.»
➕️ @yaminpour
دکتر حامد نیکونهاد
چند تا بچه پررو(۲) #سفرنامه ۵. چهل سال بیداردلی شب نخست اقامت، مصادف با شب شهادت امام رضا شد و حس
چند تا بچه پررو(۲)
#سفرنامه
۶. صبح روز نخست جهاد
بعد از بیدارباش خاص مدل جوانان دهه هشتادی و صرف صبحانه با لباسهای سبز رنگ متحدالشکل ک کلاههای خاکیرنگ آماده کار جهادی شدیم
مرصاد آمد و انواع پروژهها را گفت
مِنو باز بود:
کاشت بذر بادام کوهی
سقف زنی برای یک خانه نیمهکاره
مرمت و رنگ آمیزی مدرسه ابتدایی
اجرای برنامه فرهنگی برای کودکان و نوجوانان منطقه
برایم علیالسویه بود ولی ظاهرا ترجیح دوستان این بود که در پروژه های مربوط به منابع طبیعی در کنارشان باشم. مخالفت نکردم و همراه تعدادی از بچهها سوار خودروهای اختصاصی اداره منابع طبیعی که در روز تعطیل رسمی به استقبال آمده بودند شدیم و راهی بر و بیابون.
پروژه از این قرار بود که با کاشت بذر بادام کوهی جلوگیری شود از ورود سیل به مناطق مسکونی و همینطور با تثبیت خاک، بیابان زدایی صورت گیرد و خواص دیگری که مسعود سنجری کارمند جیرفتی و جوان منابع طبیعی در طول راه و هنگام کاشت بذرها در گوشمان میخواند. حدود ۷-۸ کیلومتر از دولت آباد دور شدیم تا به منطقه موردنظر برای کاشت بذرها برسیم. رسماً وسط بیابان بودیم و هیچ نشانه و علامت خاصی وجود نداشت که بتوانیم علامت گذاری کنیم که مثلا فردا روزی اگر دوباره به این منطقه آمدیم از سرنوشت بذرها کسب اطلاع کنیم. خواهران جهادی هم با قدری فاصله، در قسمتی دیگر از همين بیابان مشغول کاشت بذر شدند.
با توضیحات مسئولان منابع طبیعی یاد گرفتیم که باید در فواصل حدوداً سه متری زمین را به صورت هلالی شکل به اندازه چند سانتیمتر حفر کنیم و دو سه عدد بادام کوهی زیر خاک مدفون؛ به همین سادگی. البته اختلاف نظرهای کارشناسی میان برخی از مسئولان در نحوه حفر زمین و مقوله هلالی شکل ملاحظه شد که البته خیلی هم مهم نبود.
بادامها یادآور دوران کودکی خودم در اهواز بود؛ همان زمان که پدربزرگ مرحومم در يکی از اتاقهای خانه دوری قدیمی، دیگهای بزرگ بادام شور علم می کرد و در حیاط حوضدار خانه، تپههای کوچکی از بادامهای شور برپا میکرد. چقدر با دندانهای شیری بیگناهمان بادام میشکستیم تا به مغز بادام برسیم. همان مغزهایی که امروزه در بازار آبادان با عنوان باسورک فروخته میشود. یادش بخیر و روحش شاد. چقدر مدیون آن پیر سفرکردهام.
بعد از یکی دو ساعت فعالیت نسبتاً جهادی به سمت دولت آباد بازگشتیم.
چهار پنج نفر از بچهها مشغول سقف زنی برای خانه یکی از اهالی مستضعف دولت آباد بودند. میگفتند که چند سالیست که این خانواده ۷ نفره در انتظار یک سرپناه بوده است!؛ یاد دیوارِ نداشته منزل آن پیرزن ۶۵ ساله تداعی شد و دوباره متحیر ماندم که چطور ممکن است در یک محله کوچک که همگان از ریز و درشت وضعیت زندگی یکدیگر خبر دارند، بیخ گوش اهالی یک منطقه کوچک روستایی، یک خانواده صرفا برای ساخت سقف منزل معمولی وکوچک، چندین سال معطل و آواره مانده باشد و منتظر گروههای جهادی دانشجویی برای تکمیل ساخت منزلش!
https://eitaa.com/drhamednikoonahad