هدایت شده از از بهشتی برای امروز
حق انتخاب و رنج انتخاب
قرآن مىفرمايد اين روح الهى كه به اين انسان داده شد، با تمام خصوصيات اصيلش بايد مورد توجه قرار بگيرد. آن خصوصيات اصيل چيست؟ در ميان موجودات عالم، موجودى كه كارش را صددرصد از روى اختيار انجام مىدهد كيست؟ صددرصد چه كسى؟ خداست. اين روح الهى كه به انسان دادند، همراه با آن يك مسئوليت كوچك هم به او دادند. گفتند تو با اين روح الهى مسئول آن هستى كه از لابهلاى بندها و پيچوخمهايى كه در پيكرت و در رابطۀ ميان پيكرت با محيط طبيعت و اجتماع وجود دارد، با اختيار و انتخابگرى خودت، راه را بهسوى آيندۀ تاريك يا روشن بگشايى.
بله، «هركس خربزه مىخورد، پاى لرز آن هم مىنشيند». هر كس افتخار انسان بودن و حامل روح خدا بودن را مىخواهد داشته باشد، بايد بار سنگين مسئوليت داشتن و انتخاب كردن را هم به دوش بكشد. يك شب كه در اين زمينه بحث مىكردم، ياد يك ضربالمثل از زبانهاى بيگانه افتادم كه مىگويد «هركس حق انتخاب دارد، رنج انتخاب نيز دارد».
در جامعههايى كه حكومتهايشان بدون انتخاب سركار مىآيد، هر كسى كار خودش را انجام مىدهد، حكومتها هم مىآيند و مىروند و اصلاً دربارۀ تعيين حكومت به زحمت نمىافتند، مبارزات #انتخاباتى به معناى واقعى معنى دارد؟ فكر كردن، انديشيدن، حساب كردن، پيدا كردن افراد شايسته، شناختن آنها، آماده كردن آنها، قانع كردن آنها براى اينكه اختيار امور را در دست بگيرند؛ از اين زحمتها برايشان هست؟ نه. مردم راحت مىخورند، مىخوابند و زندگى مىكنند و حكومتها هم مىآيند و مىروند، كارى هم به كار همديگر ندارند. عملاً حق «انتخاب ندارند» و «رنج انتخاب» را هم ندارند. اما اگر قرار باشد در جامعهاى مردم بخواهند زمامدار انتخاب كنند و كار را به دست منتخب خودشان بسپارند، كار مشكلى خواهد بود. شناختن، و بعد جمعآورى و متمركز كردن اكثريت آرا روى يك فرد يا يك گروه، چقدر كار مشكلى است. يك كار كوچك، يك شركت، يك مدرسه يا يك جلسه را با ادارۀ جمعى و گروهى اداره كنيد تا اين رنج سپردن كار به دست كارگردان منتخب را لمس كنيد و ببنيد كه چاه، چند سر آب دارد.
جامعهاى كه بخواهد حق انتخاب داشته باشد، بايد بداند كه رنج انتخاب هم دارد.
اتفاقاً يكى از علل واقعى شكست جامعههايى كه به فكر به دست آوردن حق انتخاب مىافتند اما حاضر نيستند راه پررنج انتخاب كردن را طى كنند، همين است كه به اصطلاح، هوسهاى مرده رنگدار كردهاند. يعنى فكر كردند كه به آنها آزادى كامل داده شود و انتخاب مىكنند. ولى بعداً مىبينند چه آش درهمى پختهاند! آنوقت شكست مىخورند، مأيوس و نااميد مىشوند، چون اينها درك نكردهاند كه انتخاب كردن فردى يا گروهى براى سپردن زمام كار به دست او خيلى كار مىبرد، خيلى آمادگى مىخواهد، خودسازى و مهارت مىخواهد و به اين يك شاهىصنارىها نصيب نمىشود. اين ضربالمثل انصافاً جاندار است: «هر كسى حق انتخاب دارد، رنج انتخاب نيز دارد».
انسان با داشتن فطرت و خميرمايۀ حقپسند و خداجو و خداپسند، وقتى در ميدان عمل زندگى وارد مىشود، راه خدا را هم بايد انتخاب كند، چون خداوند او را به زور به راه خودش نياورده و نخواهد آورد. پس به راه خدا هم بايد با انتخاب برود، به راه حق بايد با انتخاب برود و اين انتخاب خيلى زحمت دارد. چون اصلاً انتخاب كى ميسر است؟ كى من مىگويم انتخاب كردم؟ وقتى در برابر كششها و قطبهاى مغناطيسى گوناگون قرار بگيرم. هر قطبِ مغناطيسى، مرا بهسويى بكشد، آنوقت مىگويم يكى من را اينطرف مىكشد و يكى آنطرف مىكشد، اما من انسانى انتخابگر هستم و هوشيارانه آنچه را كه بايد، انتخاب مىكنم. يعنى من با انتخابم به يكى از آن مغناطيسها قاطعيت مىدهم. مغناطيسها سر جاى خود هستند. چه كسى به او قاطعيت مىدهد؟ من.
منبع: #شهیدبهشتی 1400. در مکتب قرآن. ج۴. تهران:روزنه. صص229-230
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌تقطیع و تحریف شهید بهشتی در جامعه امروز...
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🔰جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی
#بهشتی_خوانی
🆔 @sarcheshmeh_nour
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
14.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اهمیت عدالت در نظام امت و امامت
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🔰جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی
#بهشتی_خوانی
🆔 @sarcheshmeh_nour
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌سخنرانی شهید بهشتی قبل از رفراندم سال ۵۷
🎙دکتر حامد نیکونهاد
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🔰 سلسله جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی(ره)
#بهشتی_خوانی
🆔 @sarcheshmeh_nour
از #مشارکت_حداکثری تا #انتخاب_اصلح
✅برخورداری از جامعه ای سالم و زمینه ساز برای شکوفایی استعدادها به صورت متعادل(رشد)، در شمار حقوق مردم است
✅ساخت این جامعه، تکلیفی همگانی است و دولت خاسته نیست؛ اگرچه زمامداران تکالیف متعدد و مهمی در این راستا دارند
✅رشد اجتماعی پایدار و تکاملی، نیازمند #انتخابگری آزادانه و آگاهانه است. لذا بدون مشارکت موثر و معنادار آحاد مردم رشد مطلوب، محقق نمی شود
✅رشد دادن تحمیلی، اگر میسر هم باشد قطعاً مطلوب نیست و اساساً برخلاف ذات و هویت انسانی است؛ لذا هم حاکم تحمیلی و هم حکمرانی تحمیلی مردود است
البته بدون هدایتگری پدرانه (و نه پدرسالارانه) ، #رشد و تکامل حاصل نمی شود.
✅در کنار هدایتگری پدرانه(محبت آمیز، فرصت دهنده، دستگیر و حامی)، برچیدن موانع گوناگون اجتماعی که مخل انتخابهای آزادانه و آگاهانه باشد، تکلیف قطعی و اولویت دار زمامداران و خود، از حقوق مردم است.
✅برخورداری از حاکمان شایسته (کارآمد و متعهد)، از دیگر حقوق مردم است که با تکلیف به مشارکت قابل دستیابی است
✅مشارکت در برگزیدن حاکمان صالح، تکلیفی همگانی در راستای جامعه سازی است؛ چه آنکه ابزارهای در اختیار حاکمان بر پندار و کردار مردمان تأثیر شایان دارد، «الناس علی دین ملوکهم».
✅مشارکت حداکثری آزادانه و آگاهانه، گذرگاه گریزناپذیر برای انتخاب اصلح در فرآیند رشد است
✅شاید در مواردی و بنا به عللی، انتخاب اصلح محقق نشود ولی طی طریق رشد، که طبعاً هزینه بردار است، موضوعیت دارد و در بلند مدت و نگاه کلان، سود بیشتری دارد
✅✅✅رشد(چه فردی چه اجتماعی)، محصول انتخاب گری است.
پ.ن: با این نگاه، اصل سوم #قانون_اساسی را ملاحظه بفرمایید
@drhamednikoonahad
هدایت شده از عصر حقوق بشر
#انتخابات: نه یک دور باطل و بی فایده/ بلکه سلسله الذهب [زنجیره زرین] دموکراسی
در #حقوق بشر، انتخابات، همان حق حیات انسان است که شاید حق به نظر برسد اما با کناره گیری از این حق، چه اصل، فرد باشد و چه جامعه، روح شهروند و #جامعه_دموکراتیک گرفته خواهد شد.
انتخابات یعنی:
۱.قاعده مندي #قدرت_سیاسی، کنترل قدرت سیاسی،
۲.انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی
۳.ایجاد ثبات سیاسی
۴.انتخاب وگزینشگري و تسهیل در چرخش #نخبگان یا به عبارتی بازسازی و اصلاح
هرم #قدرت_سیاسی به شکل مسالمت آمیز
۵.خلق فضایی به منظور تضارب آراء و اندیشه ها
۶. ابزاری به منظور بازسازی و ترمیم #مشروعیت_سیاسی و خود ترمیمی در سیستم سیاسی در مقاطع مختلف یک نظام سیاسی
۷.تعامل در عرصه یک نظام اجتماعی به منظور اجماع سیاسی در مشارکت سیاسی و
تحکیم مناسبات میان #دولت_و_ملت
۸.قاعده مند نمودن تصدي #پستهاي_عمومی و انتخاباتی
۹.ترغیب فرد باوری و #عقلانی_سازی_رفتار_جمعی
۱۰.ایجاد و تقویت #قدرت_نرم و در نتیجه آن ایجاد #امنیت_نرم.
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
May 11
دکتر حامد نیکونهاد
از #مشارکت_حداکثری تا #انتخاب_اصلح ✅برخورداری از جامعه ای سالم و زمینه ساز برای شکوفایی استعدادها
چقدر تحسین برانگیز، غبطهآور و امیدوارکننده است حرکت خودجوش و غیرتمندانه و دغدغه مندی دلسوزانه دهههشتادیها برای آگاهی بخشی نسبت به مسؤولیت اجتماعی در #انتخابات
پ.ن: دعوت به خیر، تکلیفی همگانی در قانون اساسی است. انتخابات خیر، است. همگی دعوت کننده به خیر باشیم
🟡نشست پرسش و پاسخ دانشجویان 🟡
با حضور
🔸خانم دکتر فرهنگ متین معاون برنامه ریزی رئیس جمهور
🔸آقای دکتر سلطانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🔸آقای دکتر کاظمی مدیر کل روابط بین المللی دانشگاه امام صادق
🔸آقای دکتر نیکو نهاد هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🔸آقای دکتر حیدری عضو دفتر مطالعات راهبردی پژوهش های مجلس
🟧*دوشنبه ۷ اسفند ساعت ۱۱ونیم تالار آزادی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی*
@drhamednikoonahad
انتخابات در انحصار هیچ کس نیست و مال همه مردم است
از اموری که لازم است امروز تذکر بدهم شاید بعد دیر بشود، قضیه انتخابات است. همانطوری که مکرر من عرض کرده ام و سایرین هم گفته اند انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه هاست انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است و انتخابات برای تحصیل سرنوشت شما ملت است. از قراری که من شنیده ام در دانشگاه بعضی از اشخاص رفته اند گفته اند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است تا حالا می گفتند که مجتهدین در سیاست نباید دخالت بکنند، این منافی با حق مجتهدین است، آنجا شکست خورده اند حالا عکسش را دارند می گویند. این هم روی همین زمینه است، اینکه می گویند انتخابات از امور سیاسی است و امور سیاسی هم حق مجتهدین است هر دویش غلط است. انتخابات سرنوشت یک ملت را دارد تعیین کند انتخابات بر فرض اینکه سیاسی باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همه ملت را تعیین می کند، یعنی آحاد ملت سرنوشت زندگی شان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این اینطور نیست که انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل کنند. این معنی دارد که مثلاً یک دویست تا مجتهد در قم داشتیم و یک صد تا مجتهد در جاهای دیگر داشتیم، اینها همه بیایند انتخاب کنند، دیگر مردم بروند کنار؟! این یک توطئه ای است که می خواهند همانطوری که در صدها سال توطئه این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفاده زیاد کردند و ما ضررهای زیاد از این بردیم، الان هم گرفتار ضررهای او هستیم، حالا دیدند این شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است، انتخابات یا دخالت در سیاست حق مجتهدین است. دانشگاهی ها بدانند این را که همانطوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. فرق ما بین دانشگاهی و دانشجو و مثلاً مدرسه ای و اینها نیست، همه شان با هم هستند. اینکه در دانشگاه رفتند و یک همچو مطلبی را گفتند، این یک توطئه ای است برای اینکه شما جوان ها را مأیوس کنند. بیدار باشید، توجه کنید، اینها با توطئه هایشان می خواهند کار را انجام بدهند، نمی توانند با دخالت نظامی کار بکنند، اینها می خواهند با شیطنت هایشان کار خودشان را انجام بدهند. آنوقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است و بسیار ضرر به ما زدند و ما بسیار ضرر خوردیم و آنها هم بسیار نفع بردند، این مطلب شکست خورده، حالا می گویند که سیاست حق مجتهدین است یعنی در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقی شان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند و چند نفر پیرمرد ملا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه سابق بدتر است برای ایران، برای اینکه آن یک عده از علما را کنار می گذاشت، منتها به واسطه آنها هم یک قشر زیادی کنار گذاشته می شوند، این تمام ملت را می خواهد کنار بگذارد. یعنی نه اینکه این می خواهد مجتهد را داخل کند، این می خواهد مجتهد را با دست همین ملت از بین ببرد. باید دانشگاهی ها متوجه باشند که اگر چنانچه افرادی در دانشگاه هستند که شیطنت دارند می کنند، اینها را باید توجه کنند که گول اینها را نخورند. خودشان دخالت در امور انتخابات بکنند. انتخابات سرنوشت حتی شمایی که در آنجا هستید را تعیین می کند. یک امری که سرنوشت آحاد ملت در دست اوست، وظیفه آحاد ملت است که در آن دخالت کند، مربوط به یک قشری، دون قشری نیست، همه باید در این دخالت بکنند. و این شیطنت هایی که الان دارند می کنند، به طوری که به من گفته اند برای مأیوس کردن بعضی از جوان های ماست. این شیطنت را خنثی کنید و فعال وارد بشوید در انتخابات، می خواهید خودتان کسانی را تعیین کنید و انتخاب بکنید، می خواهید ببینید هر قشری که می پسندید حرف های آنها را و کاندیدای آنها را. شما هم با آنها باشید. در هر صورت ما باید از کید این خائنین هیچ وقت غافل نشویم. اینها دائماً مشغول نقشه کشی هستند و دائماً مشغول توطئه هستند برای اینکه این سیلی ای که از اسلام خورده اند اینها، به این زودی جبران پذیر نیست. اینها می خواهند و می دانند که با زور نمی شود این کار را انجام داد. اگر هم یک وقتی می گویند که ما با زور و نظامی می کنیم، این بیخود می گوید. خودشان هم می فهمند که بیخود می گوید. آنها اگر بخواهند کاری بکنند همین از ناحیه خود مردم، از ناحیه دانشگاه، از ناحیه بازار، از ناحیه کارگرها، از ناحیه کارخانه ها، از این جاها می خواهند صدمه بزنند و شما اگر بخواهید برای خدا باشد یا برای ملت تان باشد یا برای زندگی خودتان باشد، بخواهید که اسیر نباشید باید همه توجه کنید و گول این حرف ها را نخورید و در انتخابات به طور فعال همه دخالت بکنید
۹/۱۲/۱۳۶۲
امام خمینی
صحیفه نور جلد ۱۸ صفحه ۲۴۶-۲۴۷
تبریک #روز_وکیل به همه همکارانی که
هویت و هدف و همتشان
دفاع شرافتمندانه از حق و حقيقت و حقانیت است
@drhamednikoonahad