هدایت شده از سوابق پیگیری اجرای قانون اساسی [بایگانی]
🔰 خانه ملی قانون اساسی برگزار میکند:
💠 مناظره با موضوع:
«مشارکت شهروندان در انتخابات؛ حق یا تکلیف»
🔷 طرفین مناظره:
🔸دكتر محمدرضا ویژه
(عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی)
🔸 دکتر حامد نیکو نهاد
(عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی)
🔷 مجری مناظره:
🔸 دکتر محمد امین ابریشمی راد
(عضو هیات علمی دانشگاه سمنان )
🕑 زمان:
یکشنبه ۲۹ بهمن ١٤٠٢، ساعت ۱۴
📍نشانی:
تهران-ميدان آرژانتين-خ الوند-نبش کوچه برمك-ساختمان رياست جمهوری-طبقه اول-سالن جلسات
💻علاقهمندان میتوانند علاوه بر شركت حضوری، بهصورت مجازی نيز از طريق لينك در جلسه شركت نمايند.
🌐 پیوند حضور مجازی جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/nahad_iripo/houseconstitution
[به شركتكنندگان حضوری و مجازی، گواهی معتبر اعطا میشود.]
#معاونت_قانون_اساسی
#خانه_ملی_قانون_اساسی
@HouseConstitution
دکتر حامد نیکونهاد
🔰 خانه ملی قانون اساسی برگزار میکند: 💠 مناظره با موضوع: «مشارکت شهروندان در انتخابات؛ حق یا تکلیف
نسبت میان بیعت و رأی.pdf
782.3K
در نظام سیاسی تشیّع مشارکت مردم در تأسیس و استمرار حکومت بر مفهوم بیعت بنا میشود که در بارزترین کارکرد خود در قالب یک قرارداد اجتماعی با کارگزاران سیاسی منعقد میشود
در حقوق مدرن انتخابات مهمترین عنصر در تحقق نظام نمایندگی محسوب میشود و حاکمیت ملی از طریق نظام نمایندگی و با حق رأی توسط منتخِبین اعمال میشود
در مورد همسانی مفهوم بیعت با رأی و انتخابات اختلافنظر وجود دارد و حل این اختلاف به بررسی ماهیت بیعت بازمیگردد
از دیدگاه فقه شیعی بیعت را میتوان بهعنوان یک عقد لازم و مستقل درنظر گرفت که فقط جنبه تأکیدی دارد و تأسیس تکلیف برای مسلمان نمینماید؛
در واقع حق تعیین سرنوشت مردم در چارچوب رجوع به ولایت اعمال میشود و امّت مجاز به قبول ولایت فرد دیگری غیر از ولیّ نیست و مردم فقط وظیفه کشف ولی بر اساس شاخصهای موجود و بیعت با او را دارا هستند
برخلاف انتخابات که مردم با حق تعیین سرنوشت، هرکسی را میتوانند بر سرنوشت خود حاکم یا عزل نمایند و رأی مردم مستقلاً، فینفسه و بهصورت کامل مشروعیتبخش محسوب میشود و منحصراً اراده مردمی ایجادکننده شاخصههای موردنیاز در نماینده است
https://csiw.qom.ac.ir/article_1387.html
دکتر حامد نیکونهاد
در نظام سیاسی تشیّع مشارکت مردم در تأسیس و استمرار حکومت بر مفهوم بیعت بنا میشود که در بارزترین کار
نسبتسنجی درونمایه بیعت در اندیشه سیاسی شیعه با ماهیت و کارویژه «رأی» در حقوق اساسی مدرن
در نظام سیاسی شیعی اگرچه بیعت نوعی مشارکت سیاسی و شبیه رأیگیری در دوران کنونی است، اما در ماهیت تفاوت اساسی با رأیگیری و انتخابات دارد؛ در مورد ماهیت بیعت در فقه شیعه باید گفت که بیعت نوعی عقد لازم است، ضمن اینکه نباید با سایر عقود اعم از اجاره و صلح یکسان فرض شود بلکه مقصود عقد به معنای اعم آن یا به عبارتی یک عهد باید فرض شود. قید دیگری که دخیل در ماهیت بیعت است جنبه تأکیدی بودن است به اینگونه که توسط عقد بیعت، تکلیف جدیدی بر فرد تأسیس نمیشود و بیعت در نظام سیاسی تشیّع، قدرت مشروعیتسازی حکومت را دارا نیست.
بیعت با رأی و انتخابات تغایر ماهوی دارد. بیعت در امر حکومت به معنای شروع اطاعت و فرمانبری از دستورات امام و رهبر است، اما انتخابات ابزاری جهت گزینش یک فرد برای منصب مشخص و تفویض اختیارات به وی است. توضیح اینکه رأی چه به عنوان حق یا تکلیف پذیرفته شود، صرفاً انتخاب کردن قلمداد میشود، اما بیعت تسلیم فرد در برابر امر حاکم است، پس بیعت جلوه بیشتری از حاکمیت الهی را نمودار است.
مفهوم بیعت با التزام اقتران یافته است؛ بدین معنا که مسلمانان ملزم به بیعت با ولیّ هستند. این نوع الزام با دیدگاه طرفداران تکلیف بودن رأی، همخوانی و اشتراک دارد. بدین جهت میتوان ادعا نمود که در فرهنگ سیاسی اسلام، رأی دادن نوعی تکلیف است تا شخص در حاکمیت شرکت کند و صلاح حکومت اسلامی را رقم زند و مشارکت سیاسی وی، یک تکلیف شرعی-اجتماعی شمرده میشود.
عنصر تشکیلدهنده بیعت، تعهد و التزام و اطاعت کامل است بدین معنا که اگر فردی با امام و رهبر بیعت کرد در حقیقت متعهد به اطاعت از امام شده و امام در برابر وظیفه برقراری عدالت را متعهد میشود. بنابراین بیعت یک عقد مستقل است که بین حاکم و مردم منعقد میشود و جزء ایقاعات محسوب نمیشود. برخلاف انتخابات که مبنای موجهسازی آن نوعی عقد وکالت(به معنای عام نمایندگی) است و مردم نماینده خود را برای رقم زدن سرنوشت خود وکیل مینمایند و نماینده نیز در حیطه اختیاراتی که مردم(در قالب قانون اساسی) به وی واگذار نمودهاند، انجام وظیفه مینماید. در نظام حقوقی شیعی بیعت برخلاف انتخابات از جمله عقود جایز نیست که با اراده مردم منتخب عزل شود، بلکه از عقود لازم محسوب میشود.
هیچ بیعتی در اسلام برای اعطای ولایت نبوده است بلکه به معنای پیمانی برای تعهد بوده است و حاکم مشروعیت خود را از طریق بیعت به دست نمیآورد. برخلاف نظام انتخابات که مردم با ابزار رأی به منتخبان خود وکالت میدهند تا در قالب نظام نمایندگی در جهت تعیین سرنوشت مردم گام بردارند و انتخابات کارکردی است که با ابزار رأی، فرآورده مشروعیت حکومت را به دنبال خواهد داشت.
در نظامهای مدرن، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، همچون ابزاری جهت سنجش میزان پایبندی مردم به اساس نظام سیاسی شمرده میشود؛ بیعت نیز نشانگر عنصر پایبندی مردم به نظام اسلامی محسوب میشود؛ با توجه به وجه اشتراک فوق میتوان چنین ادعا کرد که مشارکت در انتخابات با صرفنظر از محتوای برگه رأی، نوعی بیعت با اصل نظام اسلامی و تأکید بر عنصر مقبولیّت نظام امّت و امامت محسوب میشود؛ چراکه قوام نظام اسلامی به امام است و شخصیت حقوقی وی دولت اسلامی را متحقق مینماید؛ پس مشارکت سیاسی مردم در انتخابات، نشان از پایبندی مردم به نظام اسلامی و امام دارد.
کلیدواژهها
بیعت رأی ولایت مشارکت سیاسی انتخابات
@drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
حق انتخاب و رنج انتخاب
قرآن مىفرمايد اين روح الهى كه به اين انسان داده شد، با تمام خصوصيات اصيلش بايد مورد توجه قرار بگيرد. آن خصوصيات اصيل چيست؟ در ميان موجودات عالم، موجودى كه كارش را صددرصد از روى اختيار انجام مىدهد كيست؟ صددرصد چه كسى؟ خداست. اين روح الهى كه به انسان دادند، همراه با آن يك مسئوليت كوچك هم به او دادند. گفتند تو با اين روح الهى مسئول آن هستى كه از لابهلاى بندها و پيچوخمهايى كه در پيكرت و در رابطۀ ميان پيكرت با محيط طبيعت و اجتماع وجود دارد، با اختيار و انتخابگرى خودت، راه را بهسوى آيندۀ تاريك يا روشن بگشايى.
بله، «هركس خربزه مىخورد، پاى لرز آن هم مىنشيند». هر كس افتخار انسان بودن و حامل روح خدا بودن را مىخواهد داشته باشد، بايد بار سنگين مسئوليت داشتن و انتخاب كردن را هم به دوش بكشد. يك شب كه در اين زمينه بحث مىكردم، ياد يك ضربالمثل از زبانهاى بيگانه افتادم كه مىگويد «هركس حق انتخاب دارد، رنج انتخاب نيز دارد».
در جامعههايى كه حكومتهايشان بدون انتخاب سركار مىآيد، هر كسى كار خودش را انجام مىدهد، حكومتها هم مىآيند و مىروند و اصلاً دربارۀ تعيين حكومت به زحمت نمىافتند، مبارزات #انتخاباتى به معناى واقعى معنى دارد؟ فكر كردن، انديشيدن، حساب كردن، پيدا كردن افراد شايسته، شناختن آنها، آماده كردن آنها، قانع كردن آنها براى اينكه اختيار امور را در دست بگيرند؛ از اين زحمتها برايشان هست؟ نه. مردم راحت مىخورند، مىخوابند و زندگى مىكنند و حكومتها هم مىآيند و مىروند، كارى هم به كار همديگر ندارند. عملاً حق «انتخاب ندارند» و «رنج انتخاب» را هم ندارند. اما اگر قرار باشد در جامعهاى مردم بخواهند زمامدار انتخاب كنند و كار را به دست منتخب خودشان بسپارند، كار مشكلى خواهد بود. شناختن، و بعد جمعآورى و متمركز كردن اكثريت آرا روى يك فرد يا يك گروه، چقدر كار مشكلى است. يك كار كوچك، يك شركت، يك مدرسه يا يك جلسه را با ادارۀ جمعى و گروهى اداره كنيد تا اين رنج سپردن كار به دست كارگردان منتخب را لمس كنيد و ببنيد كه چاه، چند سر آب دارد.
جامعهاى كه بخواهد حق انتخاب داشته باشد، بايد بداند كه رنج انتخاب هم دارد.
اتفاقاً يكى از علل واقعى شكست جامعههايى كه به فكر به دست آوردن حق انتخاب مىافتند اما حاضر نيستند راه پررنج انتخاب كردن را طى كنند، همين است كه به اصطلاح، هوسهاى مرده رنگدار كردهاند. يعنى فكر كردند كه به آنها آزادى كامل داده شود و انتخاب مىكنند. ولى بعداً مىبينند چه آش درهمى پختهاند! آنوقت شكست مىخورند، مأيوس و نااميد مىشوند، چون اينها درك نكردهاند كه انتخاب كردن فردى يا گروهى براى سپردن زمام كار به دست او خيلى كار مىبرد، خيلى آمادگى مىخواهد، خودسازى و مهارت مىخواهد و به اين يك شاهىصنارىها نصيب نمىشود. اين ضربالمثل انصافاً جاندار است: «هر كسى حق انتخاب دارد، رنج انتخاب نيز دارد».
انسان با داشتن فطرت و خميرمايۀ حقپسند و خداجو و خداپسند، وقتى در ميدان عمل زندگى وارد مىشود، راه خدا را هم بايد انتخاب كند، چون خداوند او را به زور به راه خودش نياورده و نخواهد آورد. پس به راه خدا هم بايد با انتخاب برود، به راه حق بايد با انتخاب برود و اين انتخاب خيلى زحمت دارد. چون اصلاً انتخاب كى ميسر است؟ كى من مىگويم انتخاب كردم؟ وقتى در برابر كششها و قطبهاى مغناطيسى گوناگون قرار بگيرم. هر قطبِ مغناطيسى، مرا بهسويى بكشد، آنوقت مىگويم يكى من را اينطرف مىكشد و يكى آنطرف مىكشد، اما من انسانى انتخابگر هستم و هوشيارانه آنچه را كه بايد، انتخاب مىكنم. يعنى من با انتخابم به يكى از آن مغناطيسها قاطعيت مىدهم. مغناطيسها سر جاى خود هستند. چه كسى به او قاطعيت مىدهد؟ من.
منبع: #شهیدبهشتی 1400. در مکتب قرآن. ج۴. تهران:روزنه. صص229-230
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تقطیع و تحریف شهید بهشتی در جامعه امروز...
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🔰جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی
#بهشتی_خوانی
🆔 @sarcheshmeh_nour
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اهمیت عدالت در نظام امت و امامت
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🔰جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی
#بهشتی_خوانی
🆔 @sarcheshmeh_nour
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سخنرانی شهید بهشتی قبل از رفراندم سال ۵۷
🎙دکتر حامد نیکونهاد
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🔰 سلسله جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی(ره)
#بهشتی_خوانی
🆔 @sarcheshmeh_nour
از #مشارکت_حداکثری تا #انتخاب_اصلح
✅برخورداری از جامعه ای سالم و زمینه ساز برای شکوفایی استعدادها به صورت متعادل(رشد)، در شمار حقوق مردم است
✅ساخت این جامعه، تکلیفی همگانی است و دولت خاسته نیست؛ اگرچه زمامداران تکالیف متعدد و مهمی در این راستا دارند
✅رشد اجتماعی پایدار و تکاملی، نیازمند #انتخابگری آزادانه و آگاهانه است. لذا بدون مشارکت موثر و معنادار آحاد مردم رشد مطلوب، محقق نمی شود
✅رشد دادن تحمیلی، اگر میسر هم باشد قطعاً مطلوب نیست و اساساً برخلاف ذات و هویت انسانی است؛ لذا هم حاکم تحمیلی و هم حکمرانی تحمیلی مردود است
البته بدون هدایتگری پدرانه (و نه پدرسالارانه) ، #رشد و تکامل حاصل نمی شود.
✅در کنار هدایتگری پدرانه(محبت آمیز، فرصت دهنده، دستگیر و حامی)، برچیدن موانع گوناگون اجتماعی که مخل انتخابهای آزادانه و آگاهانه باشد، تکلیف قطعی و اولویت دار زمامداران و خود، از حقوق مردم است.
✅برخورداری از حاکمان شایسته (کارآمد و متعهد)، از دیگر حقوق مردم است که با تکلیف به مشارکت قابل دستیابی است
✅مشارکت در برگزیدن حاکمان صالح، تکلیفی همگانی در راستای جامعه سازی است؛ چه آنکه ابزارهای در اختیار حاکمان بر پندار و کردار مردمان تأثیر شایان دارد، «الناس علی دین ملوکهم».
✅مشارکت حداکثری آزادانه و آگاهانه، گذرگاه گریزناپذیر برای انتخاب اصلح در فرآیند رشد است
✅شاید در مواردی و بنا به عللی، انتخاب اصلح محقق نشود ولی طی طریق رشد، که طبعاً هزینه بردار است، موضوعیت دارد و در بلند مدت و نگاه کلان، سود بیشتری دارد
✅✅✅رشد(چه فردی چه اجتماعی)، محصول انتخاب گری است.
پ.ن: با این نگاه، اصل سوم #قانون_اساسی را ملاحظه بفرمایید
@drhamednikoonahad
هدایت شده از عصر حقوق بشر
#انتخابات: نه یک دور باطل و بی فایده/ بلکه سلسله الذهب [زنجیره زرین] دموکراسی
در #حقوق بشر، انتخابات، همان حق حیات انسان است که شاید حق به نظر برسد اما با کناره گیری از این حق، چه اصل، فرد باشد و چه جامعه، روح شهروند و #جامعه_دموکراتیک گرفته خواهد شد.
انتخابات یعنی:
۱.قاعده مندي #قدرت_سیاسی، کنترل قدرت سیاسی،
۲.انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی
۳.ایجاد ثبات سیاسی
۴.انتخاب وگزینشگري و تسهیل در چرخش #نخبگان یا به عبارتی بازسازی و اصلاح
هرم #قدرت_سیاسی به شکل مسالمت آمیز
۵.خلق فضایی به منظور تضارب آراء و اندیشه ها
۶. ابزاری به منظور بازسازی و ترمیم #مشروعیت_سیاسی و خود ترمیمی در سیستم سیاسی در مقاطع مختلف یک نظام سیاسی
۷.تعامل در عرصه یک نظام اجتماعی به منظور اجماع سیاسی در مشارکت سیاسی و
تحکیم مناسبات میان #دولت_و_ملت
۸.قاعده مند نمودن تصدي #پستهاي_عمومی و انتخاباتی
۹.ترغیب فرد باوری و #عقلانی_سازی_رفتار_جمعی
۱۰.ایجاد و تقویت #قدرت_نرم و در نتیجه آن ایجاد #امنیت_نرم.
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
May 11
دکتر حامد نیکونهاد
از #مشارکت_حداکثری تا #انتخاب_اصلح ✅برخورداری از جامعه ای سالم و زمینه ساز برای شکوفایی استعدادها
چقدر تحسین برانگیز، غبطهآور و امیدوارکننده است حرکت خودجوش و غیرتمندانه و دغدغه مندی دلسوزانه دهههشتادیها برای آگاهی بخشی نسبت به مسؤولیت اجتماعی در #انتخابات
پ.ن: دعوت به خیر، تکلیفی همگانی در قانون اساسی است. انتخابات خیر، است. همگی دعوت کننده به خیر باشیم
🟡نشست پرسش و پاسخ دانشجویان 🟡
با حضور
🔸خانم دکتر فرهنگ متین معاون برنامه ریزی رئیس جمهور
🔸آقای دکتر سلطانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🔸آقای دکتر کاظمی مدیر کل روابط بین المللی دانشگاه امام صادق
🔸آقای دکتر نیکو نهاد هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🔸آقای دکتر حیدری عضو دفتر مطالعات راهبردی پژوهش های مجلس
🟧*دوشنبه ۷ اسفند ساعت ۱۱ونیم تالار آزادی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی*
@drhamednikoonahad
انتخابات در انحصار هیچ کس نیست و مال همه مردم است
از اموری که لازم است امروز تذکر بدهم شاید بعد دیر بشود، قضیه انتخابات است. همانطوری که مکرر من عرض کرده ام و سایرین هم گفته اند انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه هاست انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است و انتخابات برای تحصیل سرنوشت شما ملت است. از قراری که من شنیده ام در دانشگاه بعضی از اشخاص رفته اند گفته اند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است تا حالا می گفتند که مجتهدین در سیاست نباید دخالت بکنند، این منافی با حق مجتهدین است، آنجا شکست خورده اند حالا عکسش را دارند می گویند. این هم روی همین زمینه است، اینکه می گویند انتخابات از امور سیاسی است و امور سیاسی هم حق مجتهدین است هر دویش غلط است. انتخابات سرنوشت یک ملت را دارد تعیین کند انتخابات بر فرض اینکه سیاسی باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همه ملت را تعیین می کند، یعنی آحاد ملت سرنوشت زندگی شان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این اینطور نیست که انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل کنند. این معنی دارد که مثلاً یک دویست تا مجتهد در قم داشتیم و یک صد تا مجتهد در جاهای دیگر داشتیم، اینها همه بیایند انتخاب کنند، دیگر مردم بروند کنار؟! این یک توطئه ای است که می خواهند همانطوری که در صدها سال توطئه این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفاده زیاد کردند و ما ضررهای زیاد از این بردیم، الان هم گرفتار ضررهای او هستیم، حالا دیدند این شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است، انتخابات یا دخالت در سیاست حق مجتهدین است. دانشگاهی ها بدانند این را که همانطوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. فرق ما بین دانشگاهی و دانشجو و مثلاً مدرسه ای و اینها نیست، همه شان با هم هستند. اینکه در دانشگاه رفتند و یک همچو مطلبی را گفتند، این یک توطئه ای است برای اینکه شما جوان ها را مأیوس کنند. بیدار باشید، توجه کنید، اینها با توطئه هایشان می خواهند کار را انجام بدهند، نمی توانند با دخالت نظامی کار بکنند، اینها می خواهند با شیطنت هایشان کار خودشان را انجام بدهند. آنوقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است و بسیار ضرر به ما زدند و ما بسیار ضرر خوردیم و آنها هم بسیار نفع بردند، این مطلب شکست خورده، حالا می گویند که سیاست حق مجتهدین است یعنی در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقی شان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند و چند نفر پیرمرد ملا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه سابق بدتر است برای ایران، برای اینکه آن یک عده از علما را کنار می گذاشت، منتها به واسطه آنها هم یک قشر زیادی کنار گذاشته می شوند، این تمام ملت را می خواهد کنار بگذارد. یعنی نه اینکه این می خواهد مجتهد را داخل کند، این می خواهد مجتهد را با دست همین ملت از بین ببرد. باید دانشگاهی ها متوجه باشند که اگر چنانچه افرادی در دانشگاه هستند که شیطنت دارند می کنند، اینها را باید توجه کنند که گول اینها را نخورند. خودشان دخالت در امور انتخابات بکنند. انتخابات سرنوشت حتی شمایی که در آنجا هستید را تعیین می کند. یک امری که سرنوشت آحاد ملت در دست اوست، وظیفه آحاد ملت است که در آن دخالت کند، مربوط به یک قشری، دون قشری نیست، همه باید در این دخالت بکنند. و این شیطنت هایی که الان دارند می کنند، به طوری که به من گفته اند برای مأیوس کردن بعضی از جوان های ماست. این شیطنت را خنثی کنید و فعال وارد بشوید در انتخابات، می خواهید خودتان کسانی را تعیین کنید و انتخاب بکنید، می خواهید ببینید هر قشری که می پسندید حرف های آنها را و کاندیدای آنها را. شما هم با آنها باشید. در هر صورت ما باید از کید این خائنین هیچ وقت غافل نشویم. اینها دائماً مشغول نقشه کشی هستند و دائماً مشغول توطئه هستند برای اینکه این سیلی ای که از اسلام خورده اند اینها، به این زودی جبران پذیر نیست. اینها می خواهند و می دانند که با زور نمی شود این کار را انجام داد. اگر هم یک وقتی می گویند که ما با زور و نظامی می کنیم، این بیخود می گوید. خودشان هم می فهمند که بیخود می گوید. آنها اگر بخواهند کاری بکنند همین از ناحیه خود مردم، از ناحیه دانشگاه، از ناحیه بازار، از ناحیه کارگرها، از ناحیه کارخانه ها، از این جاها می خواهند صدمه بزنند و شما اگر بخواهید برای خدا باشد یا برای ملت تان باشد یا برای زندگی خودتان باشد، بخواهید که اسیر نباشید باید همه توجه کنید و گول این حرف ها را نخورید و در انتخابات به طور فعال همه دخالت بکنید
۹/۱۲/۱۳۶۲
امام خمینی
صحیفه نور جلد ۱۸ صفحه ۲۴۶-۲۴۷
تبریک #روز_وکیل به همه همکارانی که
هویت و هدف و همتشان
دفاع شرافتمندانه از حق و حقيقت و حقانیت است
@drhamednikoonahad
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌وقتی تشخیص مصلحت مسئولین با مردم در تعارض است، مسئولین چه باید بکنند؟
🎙دکتر حامد نیکونهاد
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🔰 سلسله جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی(ره) - جلسه دوم
#بهشتی_خوانی
🆔 @sarcheshmeh_nour
این سامانه می تواند به انتخاب گزینه های اصلح در انتخابات مجلس کمک کند
https://shafanama.ir/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
امانت سپردن به قالتاقها!
روح اين نظام اين است كه شما ملت مبارز قيام كرده قهرمان، حضورتان را براى هميشه در صحنه حفظ كنيد؛ معيارها را دقيقاً بشناسيد و دقيقاً رعايت كنيد. چند روز ديگر مىخواهيد #نمايندگان_مجلس، شوراهاى استان، شهر، بخش، روستا و كارگاه و مزرعه و كشتزار و جاهاى ديگر را تعيين كنيد. همه جا مراقب باشيد آدمهاى قالتاق را در اين دستگاه پيچيده راه ندهيد.
ببينيد زمام امورتان را به دست چه كسى مىسپاريد.
برادر من! خواهر من! اگر پانصد تومان پول داشته باشى و بخواهى به امانت بدهى به چه كسى مىدهى؟ چه قدر دقت مىكنى؟ مراقب باش سرنوشتت را به دست كه خواهى سپرد، سرنوشت خود و انقلاب و سرنوشت جامعه را
منبع: #شهیدبهشتی مبانی نظری قانون اساسی. انتشارات روزنه. ص57
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از مرکز مطالعات حکمرانی اساسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ️تیزر گفت و گو با دکتر حامد نیکونهاد؛ دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
💡 با موضوع آسیبشناسی نظام انتخاباتی ایران
▫️تهیه شده در حاشیه مدرسه ملّی انتخابات؛
در استودیوی روابط عمومی دانشگاه شیراز▫️
◾از طریق لینک زیر می توانید فیلم کامل این گفت و گو را مشاهده نمابید:
https://tv.shirazu.ac.ir/article/4302133
دکتر حامد نیکونهاد
#انتخابات
چه در اصل انتخاب و چه در گزینههای انتخاب؛
اگر در تصمیم گیری مردد شوم
صحنه را دقیق مینگرم و می اندیشم
اگر باز هم ترديد باقی بود
نگاه میکنم ببینم "دلسوزان خیرخواه" چه میگویند و چه می کنند
بعد، با توکل اقدام میکنم
#انتخابات
هدایت شده از کانال معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم
🔹انتخابات: نمایشی یا ارزشی؟
➕همراه با پرسش و پاسخ
🔻سخنرانان:
🎙دکتر حامد نیکونهاد
(عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی)
🎙دکتر سید یاسر ضیایی
(عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم)
🔻زمان:
📆پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
🕔ساعت ۱۷
🔻محل برگزاری:
🔗http://ve.qom.ac.ir/vrcs_meeting
◽معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم
@moavenat_farhangi_qom
برشی از مصاحبه با نشریه دانشجویی هفت تیر @haftetir_sbu در اوایل اسفند ماه ۱۴۰۲ در خصوص #انتخابات
فارغ از تمام مسائل طرحشده پیرامون انتخابات، آیا مشارکت در انتخابات پیشرو را پیشنهاد میکنید؟
درخصوص پرسش پایانی و اینکه مشارکت در انتخابات را پیشنهاد میدهم یا خیر، پاسخ روشن من این است که آری، حتماً و بدون تردید!
مشارکت در انتخابات یک فرصت فوقالعاده تأثیرگذار و بیبدیل برای تأثیرگذاری بر مقدرات یک جامعه است.
بله، مجلس یکی از ارکان حاکمیت است و همهکاره نیست؛ بله، انتخابات یکی از طرق ابراز ارادهی عمومی است. مجلسی که از پس این انتخابات تشکیل خواهد شد، با توجه به انواع محدودیتها و ملاحظات و واقعیتهای موجود باید تصمیمگیری کند. همهی اینها درست است؛ اما نمیشود تردید کرد که مجلسِ برآمده از انتخابات و نمایندگان منتخب مستقیم مردم در حوزههای گوناگون حکمرانی میتوانند تأثیر محسوس داشته باشند؛ در حوزههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی، اداری، مالی. نمیتوان در این موضوع تردید کرد؛ حتی اگر تلقی و فرض بر این بود، در فرض محال، که این مجلس تنها 1 درصد میتواند تأثیر بگذارد، باز هم عقل حکم میکرد که انسان در شکلدهی مجلس و ساختاری که میتواند چنین تأثیرگذاریای داشته باشد مشارکت بکند. درحالیکه ما میدانیم مجلس در قانونگذاری، در بودجهبندی، در الحاق به انواع سازمانها و نهادهای بینالمللی و در معیشت روزمرهی مردم تأثیر فوقالعاده دارد.
نظارت مجلس بر ارکان اداری و اجرایی مملکت میتواند بهصورت محسوس و معناداری، شیوهی زمامداری مسئولان عالی اجرایی را تغییر بدهد. در این امور نمیشود تردید کرد و لذا ازاینجهت مشارکت در کارزار انتخابات بهعنوان یک رأیدهنده، یک رفتار کاملاً سنجیده و عقلایی است؛ علاوهبراین، مشارکت در تصمیمگیریهای جمعی، یکی از مراحل ساخته شدن خود انسان و همینطور ساخت آن جامعهای است که انسان میخواهد در آن جامعه زندگی، برنامهریزی و پیشرفت کند. وقتی محیط اجتماعی بر انتخابهای فردی من مؤثر است و وقتی زمامدارن در مجلس و غیر مجلس بر نحوهی مدیریت این جامعه و نحوهی ساخته شدن این جامعه مؤثرند، فردگرایانهترین نگاه نیز حکم میکند که من برای اینکه بتوانم زندگی بهتری داشته باشم، ولو 1 درصد، مشارکت کنم و برای محیطسازی و جامعهسازی بهصورت غیرمستقیم ایفای نقش کنم.
دیگر توجیه و نکتهای که باعث میشود مشارکت در انتخابات اهمیت پیدا کند این است که انتخابات در همهی دنیا یک فرآیند مسالمتآمیز است برای انتقال قدرت و چرخش نخبگان؛ یک فرآیند آرام و غیرخشونتآمیز است برای اینکه قدرت دست به دست شود. اینکه در جامعهای این انتقال قدرت، آرام و با مشارکت گسترده اتفاق بیفتد، این برای آن جامعه، امنیتآفرین، ثباتساز و اقتدارزا است؛ جامعه هویت، اتحاد و یکپارچگی خود را برای حل مسائل و مشکلاتش نشان میدهد. حضور در انتخابات این خاصیت فوقالعاده مهم را دارد و طبیعی است که جامعهای که متلاطم و متزلزل باشد، دچار ازهمگسیختگی شود و تعارضات درونی خشونتبار گسترده داشته باشد؛ نمیتواند برای حل مشکلاتش و برطرف کردن کاستیهایش برنامهریزی کند.
و نکتهی پایانی که به نظرم برای یک جامعهی اسلامی و یک ملت مسلمان فوقالعاده حائز اهمیت است، این است که هر فرد مسلمان میبایست در پیشگاه خداوند نسبتبه تکتک تصمیماتی که اتخاذ میکند، چه تصمیمات فردی و چه اجتماعی پاسخگو باشد. باید عندالله حجتی داشته باشد که چرا من این تصمیم را گرفتم یا نگرفتم؛ من در حدود اختیاری که خدا به من داده بود و در جامعهای که در آن زیست میکردم، میتوانستم تأثیرگذار باشم، ولو 1 در میلیون. اگر بتوانم تأثیرگذار باشم و غفلت کنم، دریغ کنم و تصمیم شایسته و بهموقع و بههنگام نگیرم، باید نزد خدا پاسخگو باشم که چرا منی که میتوانستم ولو به قدر بسیار کوچک تأثیرگذار باشم، در انتخاب افرادی که بتوانند جامعه را بهسامان کنند کوتاهی کردم و این برای من مسئولیت اخروی دارد؛ چون خداوند به من اختیار داده است و دراِزای این اختیار از من مسئولیت میخواهد و باید همه در پیشگاه خدا پاسخگو باشند. این نکته هم فرد مسلمان را دغدغهمند میکند که نسبتبه تکلیفش در قبال خدا حساس باشد و کوتاهی نکند.
لذا مشارکت در انتخابات چه بهعنوان رأیدهنده، چه بهعنوان برگزیدن نامزدهای شایستهتر و چه بهعنوان ترغیب و تشویق سایران برای اهتمام داشتن به این تکلیف اجتماعی، حتماً ضرورت دارد و و مثمر ثمر است؛
منتها باید دقت داشت که مشارکت در تعیین سرنوشت، فقط انتخابات نیست و انتخابات نیز تنها شب انتخابات نیست و نظارت مستمر و مشارکت ادامهدار در طول دورهی مجلس یا سایر ادوار زمامداری مسئولان، موضوعیت دارد و باید از سایر ظرفیتهایی که میشود برای تأثیرگذاری بر امر حکمرانی استفاده کرد، بهرهبرداری کرد انشاءالله
@drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
هو الحق
دعوت انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران از ملت ایران و جامعه علمی و حقوقی
برای مشارکت آگاهانه و پرنشاط در #انتخابات 11 اسفند 1402
إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم
مجلس به مثابه رکن رکین مردم سالاری دینی که مظهر و تجسم عینی آیه شریفه "وَأَمرُهُم شورىٰ بَينَهُم" است، حاصل مجاهدات و مبارزات بزرگانی همچون شهید شیخ فضل الله نوری، شهید آیت الله مدرس و سایر شهدایی است که جان خود را برای حفظ حرمت این نهاد محترم و احیای دولت حقه اسلامی فدا نمودند. بیتردید مجلس شورای اسلامی وفق اصول متعدد قانون اساسی جمهوری اسلامی محل فریاد دردهای مردم، تقنین در راستای منافع ملی و نظارت بر رفتار کارگزاران حکومت است. لذا این میدان خطیر نیازمند مردان و زنانی است که از اعماق دل مردم برآمده باشد و با شناختی دقیق از نظام حقوقی و ساختارهای سیاسی بتوانند منادی نیازهای ملت و رهرو راستین ولایت باشند.
اکنون که به کارزار انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی نزدیک میشویم و ملت شریف و انقلابی ایران در آستانه اعمال حق بر تعیین سرنوشت اجتماعی که خود متبلور در اصل ۵۶ قانون اساسی است، قرار دارند، انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ضمن دعوت از تمامی آحاد ملت به ویژه جامعه علمی و حقوقی جهت شرکت در تعیین سرنوشت اجتماعی، از آنان دعوت مینماید که به حکم شرع و عقل آرای خود را متوجه نامزد های اصلح سازند.
اگر بخواهیم نهادی را نشان دهیم که همنشینی جمهوریت و اسلامیت را توأمان و بیبدیل به تصویر میکشد، آن مجلس خبرگان رهبری است. اصل ۱۰۷ قانون اساسی به این مجلس راهبردی استقلال بی نظیری عطا کرده است. نباید فراموش نمود که این نهاد خود از دل موازین شریعت برخاسته است و وظیفه خطیر تعیین ولی فقیه و نظارت بر شرایط آن را دارد و در عین حال اعضای آن به شکلی مردم سالارانه منتخب میگردند، پس لازم است با شناخت موقعیت این نهاد، جایگاه رفیع آن را نه تنها در نظام حقوقی داخلی بلکه تأثیر آن را در جهان اسلام شناسایی کرده و نسبت به شرکت در انتخابات آن اقدام نمائیم.
ملت شریف و انقلابی ایران؛ انتخابات در قامت امری ملی جدا از آن که یک حق شهروندی و یک تکلیف شرعی است، مایه استحکام موضع بینالمللی جمهوری اسلامی ایران در کشاکش زورآزمایی های بین المللی میشود. در شرایطی که استکبار جهانی تمام مزدوران رسانه ای خود را به خط کرده است تا با کاهش مشارکت بتواند به منافع ملی ایران ضربه وارد سازد، این حضور گسترده است که میتواند تیر قدرت های امپریالیستی را به سنگ زند. فلذا لازم است که به عنوان یک ایرانی و کسی که دل در گرو این مرز و بوم دارد، انتخابات را سنگری پولادین در برابر هجمه دژخیمان ایرانستیز بیابیم.
نباید از خاطر برد که اقامه انتخابات آزاد و همگانی، مولود انقلاب اسلامی ملت ایران است. پیش از پيروزی شکوهمند انقلاب، تنها پوسته ای از پارلمان توسط رژیم دست نشانده پهلوی باقی مانده بود و انتخابات تنها نمايشی مضحک قلمداد میشد اما با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مردم سالاری دینی، انتخابات نه امری نمایشی که موضوعی حقیقی و لازم برشمرده شد که حتی در شرایط حاد جنگی دوران دفاع مقدس نیز متوقف نگردید. انتخابات در مردم سالاری دینی تضمین مقبولیت مردمی آن است که از ارکان پدیدآورنده نظام به حساب میآید. جمهوری اسلامی ایران خود مردمنهاد است و مردمبنیاد تا به اکنون پیش رفته است و مطابق بيانات رهبران فکری انقلاب، راز بقای نظام نیز همین دو کلمه جمهوری و اسلامی است.
نباید از دیده مغفول داشت که هر جامعه بشری شبکه ای به هم تنیده است که کنش و واکنش عناصر آن بر همگان تأثیر میگذارد. به تعبیر رسای حضرت رسولالله(ص) جامعه انسانی همچون کشتی ای است که ساکنین آن به مردمان آن جامعه تشبیه گردیده اند. تردیدی نیست که این کشتی تنها هنگامی به ساحل مصلحت واصل میگردد که یکایک سرنشینان و ساکنین آن جملگی احساس مسئولیت نموده و در راستای هدف غایی آن گام بردارند. از آن حیث که اراده و اقدام مجلس شورای اسلامی در قامت قانون میتواند تمام آحاد ملت را تحت تأثیر خود قرار دهد، حضور و مشارکت در تشکیل آن حساسیت مسئولیت اجتماعی را بیش از پیش مینماید. بدین ترتیب با عنایت به جایگاه والای مجلس در پیشبرد نظام اجتماعی لازم است که فرد فرد آحاد ملت شریف و در رأس آن نخبگان و مجاهدین تبیین، اهمیت مشارکت و آنچه را که بند ۸ اصل ۳ قانون اساسی روا داشته است، متذکر و در ۱۱ اسفند به منصه ظهور رسانند.
🌐 @iplai_ir
برای رأی دادن
شناسنامه لازم نيست همراهتون باشه
کارت ملی یا
گواهینامه یا
گذرنامه یا
کارت پایان خدمت
کافیه
#انتخابات
#ایران_قوی