eitaa logo
دکتر محسن حبیبی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
213 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
18 فایل
کارشناس و‌ فعال رسانه‌ای عاشق ایرانم و متعهد به ارزش‌های انقلاب و دغدغه‌مند: ۱.دین و مذهب ۲.عقلانیت ۳.شهدا ۴.جمعیت ۵.محور مقاومت ۶.زبان فارسی ۷.مسائل قومیتی ۸.مساجد ۹.هویت ۱۰.محیط زیست
مشاهده در ایتا
دانلود
ان نبوده است. در حالی‌که واقعیت تاریخی حکایت از این دارد که بسا از سلسله‌های سلطانی که از این جهات امتیاز بالایی داشته‌اند. بدیل‌هایی که به ویژه در قرن بیستم با نقد تند و خشن به جنگ نظام سلطانی آمد، همچون نظام های کمونیستی، در بهترین فرض مزیتی بر آنها نداشتند و در فرض بدتر بدتر بودند. بگذریم از نظام‌های بنیادگرا، که بدی‌های نظام شاهی را افزودند و خوبی‌های آن را کنار گذاشتند. یک نکته دیگر که در اهمیت نظام سلطانی قابل ذکر است، تمایل عمومی یا اغلبی آدمیان به برتر انگاشتن کسی و حس خوب داشتن از طریق ستایش او و وفاداری به اوست. تمایل نخست انسان‌ها البته به ستوده شدن است، باری این برای اندکی دست می‌دهد، باقی بسا که می‌کوشند با درآویختن به دامن آنها درجاتی از بزرگی را حس کنند. (این را در دنیای معاصر با علاقه مفرط بسیاری به قهرمانان ورزشی و هنری می‌توان دریافت.) انسان‌ها اگر نتوانستند پادشاه باشند بسا که می‌کوشند تا رعیت خوبی باشند و از این رهگذر  تاحدی در آن جاه و جلال، حسِ شراکت کنند. جریان روشنفکری معاصر ولی چنین تبلیغ کرد که هر کس پادشاه نشد، بهتر که لااقل رعیت بدی باشد و از این راه احساس موجودیت کند. ممکن است به بعض اذهان خطور کند که با این اوصاف، برخی حکومت‌های آیینی هم که خود را فرستاده خدا معرفی می‌کرده‌اند می‌توانند همین‌گونه حسن تعبیر شوند. پاسخ من این است که اگر از این دروغ برای هموارتر کردن راه توسعه و پیشرفت و ایجاد رفاه و امنیت استفاده کرده و آزادی‌ انتخاب سبک زندگی را پاس داشته‌اند، چرا که نه. باری، اگر حکومت راهی برای جبران عقده‌های متراکم مادی و اعوجاجات شخصیتی بوده و حاصل آن فقط اعلام جنگ علیه دنیا و ملت خود و دست زدن به هر کاری که بد است و خودداری از هر کاری که خوب است، بوده باشد، استناد به حمایت الوهی، فقط انزجار و نفرت بیشتر نسبت به چنان حاکمانی را به همراه خواهد داشت. فردوسی بزرگ به شاهان و حتی به برخی پهلوانان نیک‌سیرت نوعی فرّه ایزدی نسبت می‌دهد. باری، نه فقط برخی از آنان (همچون کاووس) به سبب بدکرداری از این وصف عاری می‌شوند، بلکه حتی قهرمانی چون رستم در معرض خطاهای تراژیک قرار می‌گیرد. مولوی ایده فرّه ایزدی را از فردوسی گرفت ولی آن را خرج اولیا و عرفا کرد. این قهرمانان الوهی جدید، از یک سو برخلاف قهرمانان حماسه ملی به اوج خدایی رسانده شدند که هرگز نه خطا می‌کردند و نه خبط، ولی از سوی دیگر کمترین فایده‌ای هم برای آدمیان نداشتند. هر دو البته افسانه بود، ولی با زیاده جدی گرفتن وجه الوهی قهرمان و افول وجه انسانی و اجتماعی آن در عرفان و آیین، این اسطوره به موجودی طلبکار، بی‌خاصیت، و تحقیرگر دیگران بدل شد. نسبت میان فرّه ایزدی سلطان در فلسفه سیاسی نظام پادشاهی با معادل آن در نظام‌های آیینی قرون وسطایی، در واقعیت تاریخی هم تفاوت گویایی داشت؛ کوروش، داریوش، انوشیروان در یک سو، عمربن خطاب، پاپ گرگوری هفتم، و ملاعمر از سوی دیگر. عجب اینکه هنوز هم کم نیستند کسانی که زیر فشار فرقه اخیر، هنوز به برشمردن عیب و ایرادهای دسته نخست و انکار آنان مشغول‌اند. @mardihamorteza
حال نقد اینجانب به نوشته دکتر مردیها 👇👇👇👇
در ابتدای سخن بدون هیچ تعارفی عرض کنم که باعث تأسف است که فردی دانشگاهی اینگونه به خود اجازه می‌دهد تا تنها با ردیف کردن تعدادی کلمات و جملات، آن هم بدون استناد دقیق تاریخی و شدیداً مبتنی بر میل شخصی، موجودیت اعتباری و موهوم نظام پادشاهی را متعالی و هوشمندانه و طراحی نظام عقلانی ولایت فقیه را پست نشان دهد!!!! و جالب آنکه در این راه به راحتی دست به تاریخ سازی زند!!!!! جناب آقای دکتر مردیها، توجیه درستی و مفید بودن نظام پادشاهی پهلوی اول و دوم و درستی روی کار آمدن ربع پهلوی بی کار، بی هنر و دزد نشانه چیست؟؟؟ واقعا لازم است برای این رسیدن به این هدف ناصحیح و البته نا پاک اینقدر دست و پا زد؟ 🔻 حال اشتباهات اصلی آقای دکتر مردیها را در ۳ سرفصل عرض می‌کنم: ۱. ایشان با ذکر اینکه نظریه فره ایزدی پادشاهان مسأله ای دروغ است، اما دروغ مفید و هوشمندانه، خواسته با رویکرد پراگماتیستی نسبت به نظامات سیاسی، به مخاطب خود نشان دهد که تمام حکومت‌ها بر پایه موهومات و دروغ هستند و تنها تفاوت در کارکرد و نتایج آن هست، و لذا نظام پادشاهی موروثی در عمل بهتر از بقیه هست. اما متاسفانه حتی در استفاده از روش پراگماتیستی هم تنها بر اساس امیال و خواسته‌های خود عمل نموده است. زیرا اولا ایشان هیچ ارجاع مستندی به نتایج واقعی و تاریخی نظام ولایت فقیه ندارد. در مدل پژوهش و بررسی و مقایسه پراگماتیستی لازم و ضروری است تا همه نتایج نظریات به دقت و بی طرفانه ذکر شود. برای یک تحقیق نقادانه صحیح و عالمانه باید همه نتایج ذکر شود؛ هم مزایا و هم معایب، چطور ایشان به خود اجازه می‌دهد در بررسی مدل پادشاهی به دروغ اما مفید بودن فره ایزدی اشاره کند، اما اتصال الهی ولایی را تنها تا مفید قلمداد نماید، آیا امکان دارد که نظامی مانند جمهوری اسلامی هیچ نتیجه مفیدی در کارنامه خود نداشته باشد؟ بسیاری از دشمنان قسم خورده نظام ولایی هم در برخی گفته ها و نوشته‌های خود به نتایج مثبت حکومت اسلامی اشاره کرده‌اند، در حالی که نزد این استاد نظام حکومتی مستند به وحی چیزی جز تاریکی و نتایج منفی به دنبال نداشته است. ثانیا ایشان به خود اجازه داده تمام مفاسد واقعی و کثافت کاری های نظام پادشاهی پهلوی رو به راحتی نادیده گرفته و در نظریه پردازی تنها به نتایج مثبت مدل حکومتی موروثی پادشاهی اشاره نماید. ۲. ایشان علاوه بر اشتباهات در تحلیل نظامات سیاسی و حکومتی، در مقایسه بین نظام‌های رایج و متداول و تاریخی، در متن ارائه شده سه مدل حکومت را با هم مقایسه کرده: پادشاهی، کمونیستی و ولایی. اول آنکه ایشان نظام لیبرال دموکراسی را جا انداخته! در حالی که در اندیشه سیاسی یکی از مطرح ترین مدل‌های حکمرانی لیبرال دموکراسی است. همین غفلت تحلیل ایشان را ناصحیح می‌نماید، زیرا حتی بسیاری از مخالفان نظام ولایی، همچون دکتر محمود سریع القلم جایگزین بهتر را مدل حکومت لیبرال دموکراسی می‌دانند. از این رو با جا انداخته شدن یکی از طرف های اصلی مقایسه، نتایج بررسی ایشان از اساس مخدوش خواهد بود. زیرا ایشان با نشان دادن بدی های مدل ولایی و کمونیستی و ذکر محاسن پادشاهی خواسته تنها راه نجات ایران را همین مدل معرفی نماید، در حالی که مدل چهارمی هم مطرح است که جا افتاده است. دوم، جالب آنکه برای نمونه نظام ولایی هم حکومت آباء کلیسا (گرگوری) در قرون وسطا و داعش (ملاعمر) در عصر حاضر نام برده، تا متهم به حمله مستقیم به ولایت فقیه نشود، لابد ما هم نادانیم و سفیه فرض نموده که نفهمیم ایشان چه می‌کند! باید به ایشان عرض نمود که آقای دکتر عزیز مدل حکومت ولایت فقیه شباهت‌هایی به دو نمونه شما دارد، اما در بنیانها و نحوه اجرایی شدن یعنی جمهوری اسلامی تفاوت‌های بسیار زیادی با آنها دارد. پس از این جهت هم استدلال جنابعالی کاملا عقیم و مخدوش است. ۳. با عدم فهم صحیح از عرفان و فلسفه و حکمت به تحلیل نظریات عرفانی، حکمی و فلسفی پرداخته و نتایج تلاش بی نظیر حکمای بی نظیری همچون فردوسی و مولوی رو به سخره گرفته و پوچ و بی ثمر می‌پندارد. ای کاش ایشان به خود اجازه نمی‌داد تا بدون مطالعه دقیق آثار حکمی بی نظیر در طول تاریخ تمدن اسلامی و ابعاد متکثر نظریات گوناگون و متنوع آنها، اینقدر بی محابا و متهورانه ریشه‌های پر ثمر خود را بریده و موجودیت خود را برای هیچ و پوچ بی بن نماید. دکتر محسن حبیبی @drmohsenhabibi
📷 | 💠 هیئت هفتگی مکتب الزهرا(س) 🗓 یکشنبه۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🌐@maktab_alzahra_14 🔹
دکتر محسن حبیبی-1401.11.23.mp3
29.24M
🎙 بشنوید | تفسیر آیات ۴۶ الی۵۳ سوره مبارکه هود 🔻 دکتر محسن حبیبی 🔸۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ ▫️واحد فرهنگی هیئت مکتب الزهرا(س)پیروان روح الله▫️ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🌐@maktab_alzahra_14 🔹
جایگاه علم در اندیشه علوی.mp3
3.73M
🎙 بشنوید | جایگاه علم در اندیشه علوی💡 💠 دکتر محسن حبیبی ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🌐@maktab_alzahra_14 🔹
هوالحکیم 💎 حدیث روز 💎 امام کاظم علیه السلام: أَوَّلُ الدِّيانَةِ بِهِ مَعرِفَتُهُ ، وكَمالُ مَعرِفَتِهِ تَوحيدُهُ ، وكَمالُ تَوحيدِهِ نَفيُ الصِّفاتِ عَنهُ. امام کاظم علیه السلام: گام نخست اعتقاد به خدا ، شناخت اوست و كمال شناختش ، يگانه دانستن اوست و كمال يگانه دانستنش ، نفى صفات از اوست. الكافي : ج ١ ص ١٤٠ ح ٦
🔰 *زاویه دید دو رسانه به یک خبر: بزرگ کردن صنعت تولید کشتی و نفتکش ایران در رسانه امریکایی و مستعمره سازی از ایران برای ونزوئلا و توهم حاتم بخشی در رسانه ایرانی* ✅ به کانال تموج در ایتا بپیوندید: 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/tamavoj 📲 این کانال را به دوستان پژوهنده معرفی کنید.
هدایت شده از خبر فوری
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماله‌کشی در روز روشن برای جلاد! 🔹عکس پرویز ثابتی در روزهای اخیر حسابی خبرساز شد و عده‌ای روی حافظه کوتاه‌مدت مردم حساب کردند و اقدام به ماله‌کشی برای جلاد ساواک کردند. 🔹آنهایی که امروز سعی در تطهیر جنایت‌های گذشته دارند، با خاطرات چهره‌های مختلف از ثابتی در ایام یکه‌تازی ساواک چه می کنند؟ @akhbarefori
🔻 مرضیه حدیدچی(دباغ) زیر شکنجه ساواک ✍️ آنقدر شلاق برکف پاهایم می‌زدند که از هوش میرفتم. بعد با پاشیدن آب هوشیارم کرده مجبور می‌کردند تا راه بروم که پاهایم ورم نکند.دردی که بر وجودم در اثر اینکار ایجاد می شد بسیار طاقت فرسا بود 🔸سوزن‌های بلندی را به زیر ناخن هایم فرو کردند، سپس نوک انگشتانم را که سوزن زیرش بودند، توی دیوار کوبیدند. سوزن‌ها تا انتها در زیر ناخن‌ها نفوذ کرد ،تمام تنم از درد تیر کشید 🔸 کیا دنبال این سبک از آزادیی هستند که پرویز ثابتی سرشکنجه گر ساواک میخواد براشون ارمغان بیاره !؟
25.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آشنایی با شخصیت درنده و ستمگری مثل پرویز ثابتی و جنایاتی که در زیر مجموعه او در ساواک انجام شده، اعصاب و روان میخواهد. پس اگر زیر ۱۴ سال هستید یا شرایط روحی مناسبی ندارید این کلیپ رو نبینید
هزار آفرین.. مرد بصیر..مالک اشتر سریال مولی روحی فداه حالا مالک اشتر حضرت سید علی در جهاد تبیین .. درود خدا بر تو و شرفت ای کاش برزو برادر زاده تان کمی از شما بزرگوار درس میگرفت.