eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
864 عکس
348 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن ارتباط با مدیر کانال: @Tarikh_Tafakor
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پرسش های مخاطبین محترم : ✅پرسش اول : راستی سوالی داشتم مکمل کتاب "فلسفه تحول تاریخ(در شرق و غرب تمدن اسلامی)" رو میخواستم بدونم... چه کتابایی که همسو به گفت و یافت این کتاب است رو مطالعه کنیم؟ ✅پرسش دوم : سلام به استاد نجفی عزیز. مصاحبه تان با خبرگزاری ایگنا در نقد کتاب آقای سلیمانی را مطالعه کردم. لطف بفرمائید مفهوم دو واژه «فلسفه نظری تاریخ» و «فلسفه انتقادی تاریخ» را توضیح دهید. ممنون. 🔴جواب : 🔵نجفی : 🔰این دو پرسش به طور جداگانه از سوی دو مخاطب محترم رسیده و این طور صلاح دیدم با هم مطرح نمایم ۰ کتاب فلسفه تحول تاریخ در حقیقت نوعی بحث پیرامون عقلانیت تاریخی در تفکر اسلامی است و برای همین ابن خلدون به عنوان متفکر تاریخی مغرب اسلامی و استاد مطهری بخاطر تعمق در مباحث فلسفه تاریخی در شرق اسلامی با یکدیگر مقایسه و نسبت سنجی شده اند ۰ لذا شما اگر میخواهید به منابع و متون دیگری برای گسترش مطالعات خود در این زمینه رجوع کنید به کتب مربوط به شرح و بسط تفکر ابن خلدون و برای استاد مطهری هم به چهار جلد کتاب "فلسفه تاریخ" ایشان میتوانید مراجعه فرمایید؛ البته برای شناخت بیشتر ابن خلدون مطالعه دو کتاب از دو شارح برجسته اش مناسب تر است ؛ یکی" فلسفه تاریخ ابن خلدون" از محسن مهدی و دیگری "اندیشه واقع گرای ابن خلدون" از ناصف نصار ۰ توصیه مهمی که به دوستان جوان و محقق دارم این است که خواندن فلسفه تاریخ و فهم قواعد آن را حتما در سیر مطالعات فکری خود قرار دهند و در این زمینه مطمئن باشند یکی از راههای تعمق داشتن در تاریخ و نظریه پردازی ، فهم درست و مداوم عقلانیت تاریخی است ۰ ✅در مورد پرسش دوم در فصل دوم کتاب فلسفه تحول تاریخ مفصل سخن گفته ام ؛ ولی در اینجا همین قدر میتوانم بگویم که فلسفه نظری تاریخ بیشتر نگاه کلان و گسترده نظری به تاریخ و تحولات آن را شامل میشود و از دل آن قواعد و اصول کلی تحول و تبدل تاریخی استنتاج می گردد ؛ در حالی که در فلسفه انتقادی تاریخ ما از نوعی فلسفه تاریخ شماره ۲ سخن میگوییم۰ البته گروهی روشهای نقد کلی در تاریخ و حتی تاریخ تحلیلی را جزو فلسفه انتقادی تاریخ برشمرده اند۰ و بحث از چرایی و چگونگی تحولات را مربوط به فلسفه انتقادی تاریخ می دانند۰ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
کتاب «فلسفه تحول تاریخ» با موضوع روش استنباط عقلانیت تاریخی و تحول علوم انسانی بر اساس مقایسه و نقد سنت ابن خلدونی با بسط حکمت نو صدرایی به قلم دکتر موسی نجفی و با پیشگفتاری از دکتر رضا دلاوری اردکانی روانه بازار نشر شد... کتاب «فلسفه تحول تاریخ» با موضوع روش استنباط عقلانیت تاریخی و تحول علوم انسانی بر اساس مقایسه و نقد سنت ابن خلدونی با بسط حکمت نو صدرایی به قلم دکتر موسی نجفی و با پیشگفتاری از دکتر رضا داوری اردکانی روانه بازار نشر شد. به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران؛ به تعبیر دکتر داوری نویسنده این کتاب قصد راهیابی به فهمی جدید از تاریخ و بنای دانش تاریخی جدیدی با جوهر اسلامی را دارد. دکتر نجفی نویسنده این اثر نیز معتقد است این کتاب حاصل نوعی جمع بندی و تلاش علمی است که بعد از مطالعه در متن تاریخ، قوانین حاکم بر تاریخ، اصول تحولات اجتماعی، اندیشه سیاسی و تحقیق پیرامون حوزه تمدن اسلامی خواسته افق جدیدی را ولو به ابهام ترسیم کند. این پژوهش در چهار فصل و یک ضمیمه ارائه شده و با توجه به بین رشته ای بودن موضوع و گستردگی حوزه تحقیق به نوعی خاص مطالب را ارائه می دهد. به بیان دیگر نویسنده تلاش کرده تا بیش از پاسخگویی طرح مسئله داشته باشد، با این نگاه که این صورت مسئله می تواند ما را به رسیدن به طلیعه نوعی «علم جدید اسلامی» برای شناخت تحولات دنیای اسلامی و نسبت هر یک از علوم با همدیگر و با ذات فرهنگ و جامعه اسلامی نزدیک کند. دکتر نجفی آثار فاخر دیگری را در حوزه تاریخ معاصر ایران منتشر کرده است که از جمله آنها می توان به انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی (موج چهارم بیداری اسلامی) و اندیشه تحریم و خودباروری اشاره کرد. این کتاب در 324 صفحه از سوی انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده و با قیمت 17 هزار تومان برای نخستین بار به بازار نشر آمده است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری ✅موسی نجفی : از نظر استاد مطهری یکی از آفاتی که نهضت های اسلامی را تهدید می کند و امروز در مرحله تمدن سازی بیشتر احساس میشود ( به غیر از رخنه فرصت طلبان) نداشتن "طرح و برنامه"متناسب برای آینده است۰ ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴برنامه ضیافت رضوی ۲ - شبکه ۴ سیما - ✅دکتر نجفی : فهم مفاهیم مدینه النبی و نظام علوی با فهم "تمدن رضوی " کامل می شود و همه این مجموعه به هم پیوسته در برابر قرائت رسمی تاریخ خلافت ، فهم جدیدی،از تاریخ تفکر و سیاست اسلامی را به دنبال خواهد داشت ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰شکستن غرور و زیاده خواهی اروپائی در عصر صفوی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰شبهه و پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅یه شبهه ای هست تو فضای مجازی پخش شده میخواستم استاد توضیح بدهند: 🔴۱۸ فروردین سالروز اعدام امیر عباس هویدا به حکم خلخالی است! نخست وزیری که در دادگاه اسلامی در جواب سؤال قاضی شرع که در این سال‌ها چه غلطی می کردی، با متانت خودکار را از جیبش در آورد و گفت وقتی‌ نخست وزیر شدم این خودکار ۵ ریال بود، آخرین روز کارم هم ۵ ریال بود! قاضی شرع و حضار و ما مردم بهش خندیدیم و او را احمق خطاب کردیم، چون آن روز معنی حرفش را درک نمی کردیم... ولی امروز همه ما با پوست و خونمون معنی و ارزش حرف اون روز هویدا رو حس کردیم.... نامش را جاودان و یادش را همواره گرامی می داریم ❤ کانال رژه تاریخ 💫 🔴جواب 🔵نجفی : از این دست مطالب در فضای،مجازی در مورد رژیم پهلوی زیاد هست و از مقایسه های،غیر واقعی و شخصیت سازی های کاذب در آن فراوان وجود دارد ؛ با توجه به سطحی بودن برخی اذهان و ندانستن ماهیت پهلوی پدر و پسر از سوی افراد عادی و بخصوص نسل جوان ، این مطالب کوتاه بدون تحقیق در سطح وسیع منتشر می گردد ۰ در مورد شبهه مذکور هم میتوان کذب آن را در خاطرات و اسناد خود کارگزاران آن زمان فهمید ۰ به چند نمونه اشاره می شود : 🔶اسدالله علم نخست وزیر و وزیر دربار شاه در خاطرات 23 فروردین 1353 خود می‌نویسد: «[به شاه] عرض کردم متأسفانه در داخله به واسطه غفلت متصدیان نه گوشت در دسترس مردم است نه شکر، نه گوشت مرغ و مردم خیلی ناراضی هستند و این صحیح نیست. آخر چرا این پیش‌بینی‌ها را نمی‌کنند؟ همه چیز هم گران شده. تعجب است که شاهنشاه تمام گوش کردند ولی همان‌طور که چشمشان را روی هم گذاشته بودند اصلاً باز نکردند و یک کلمه جواب ندادند. من که شاهنشاه را می‌شناسم، می‌دانم که این به معنی این است که حرف تو را می‌شنوم ولی نمی‌خواهم جواب بدهم.» 🔷علم در روزنوشت 17 اسفند ماه 1347 نیز می‌نویسد: شرفیابی شاه را در جریان تحولات اخیر قرار دادم و چند نکته را مطرح ساختم که او را ناراحت ساخت. گفتم دو برابر شدن آب‌بها مملکت را آشفته کرده است. آسفالت خیابان‌ها در حال از هم پاشیدگی است، فساد کارمندان گمرک رو به گسترش است و اعتبارات بانکی محدود شده و شرکت‌های زیادی رو به ورشکستگی می‌روند. دست آخر درباره بحران مالی دانشگاه‌ها به او هشدار دادم . 🔶اسدالله علم در 27 اسفند 1347می‌نویسد: «شرفیابی ...یک بار دیگر موضوع افزایش آب‌بها را مطرح کردم، شاه گفت: تا کی مردم می‌توانند از چیزهای مجانی استفاده کنند؟ پیشرفت، پول می‌خواهد. پاسخ دادم افزایش هفتاد درصدی قیمت‌ها پیشرفت نیست، بلکه فقط بی‌عدالتی است...گاهی بی‌اعتنایی او مرا آزار می‌دهد و ناچار می‌شوم روز بعد مطلب را مجددا مطرح کنم. تا کی می‌توانیم به مردم و نیازهایشان بی‌توجهی کنیم؟» http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
✅یادداشت‌های عَلَم کتابی است شامل یادداشت‌های اسدالله علم. این کتاب که تا کنون هفت جلد از آن به فارسی منتشر شده در دو جلد نیز به طور خلاصه به انگلیسی منتشر شده است. «یادداشت‌های علم» چاپ‌های متعددی در ایران بوسیله انتشارات ثالث، مازیار و کتاب سرا داشته است، ولی نسخه های انگلیسی چاپ ایران از کتاب تحریف شده است. ✅یادداشت‌های علم یادداشت‌های علم، ویراست محمود فاضلی بیرجندی ویراستار محمود فاضلی بیرجندی ناشر کتاب سرا محل نشر تهران تاریخ نشر۱۳۹۲ موضوع تاریخ زبان فارسی ✅یادداشت‌های علم اهمیت تاریخی دارد؛ چون علم تنها کسی در حکومت پهلوی بوده که یادداشت‌های خود را به یادگار نهاده است. همچنین وی اغلب اوقات خود را با شاه می‌گذراند؛ چه در سفرهای تفریحی چه سیاسی. نقش وی در تصمیم گیری‌های شاه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار بود. چنان‌که خود او چندین بار نیز به این نکته در یادداشت‌های خود اشاره کرده است. یادداشت‌های او از روز 1اردیبهشت ماه ۱۳46 در دسترس است و آخرین شرفیابی او نیز در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۵۶ بود. وی سپس برای درمان رهسپار پاریس شد و شاه هویدا را به جانشینی او برگزید. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام کانال یا کتاب موثقی راجع به دوران پهلوی میخواستم اگه در دسترستون هست رو معرفی بفرمایید ✅و اینکه اشکالی که نداره مطالب کانالتون رو بدون ذکر منبع نشر بدیم؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : جواب قسمت اول پرسش،شما را در پست های،قبلی همین کانال میتوان پیدا نمود و خود این کار روحیه جستجوگری تان را تقویت می کند ۰ اما در مورد اینکه میخواهید مطالب را بدون ذکر منبع ذکر کنید ، هر چند علتش را نمی دانم و کمی عجیب است چرا که ذکر منبع به اتقان و ارزش مطلب نقل شده می افزاید ۰ از نظر من فرهنگ سازی در مورد مطالب این کانال اولویت دارد و هدف مهم و اصلی هم "تعمق نظری" و "بصیرت سازی" در خواننده است ؛ اگر فکر می کنید این دو هدف اولیه بدون ذکر نام مولف حاصل می شود از نظر من بلامانع است و ترویج فکر مهمتر از نام صاحب اثر است ۰ موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از فکرت
📍 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه‌های ملی 🔸ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبه‌هایی مشترک، و از جنبه‌هایی نیز متفاوت است. 🔸اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست. 🔸بلکه مسئله‌ی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است. 🔸قضیه «کمپانی رژی» و در مقابل آن حکم تحریم تنباکوی میرزار شیرازی، یکی از مقاطع مهم بیداری اسلامی است و اتفاقاً از آن ازمنه‌ای است که بیداری اسلامی، از جهان تسنن به جهان تشیع وارد و عمیق‌تر شد، و نیز بُعد وسیع‌تری پیدا کرد و به استعمار ضربه بزرگی وارد ساخت. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=917 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
دکتر موسی نجفی.mp3
3.24M
🔊 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه های ملی 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله و حالا «» می‌توان یافت؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه های ملی 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله و حالا «» می‌توان یافت؟ 🔹صیانت از سرمایه‌هایی مانند ، وتولید ملی، چقدر به وظایف ذاتی روحانیت مربوط می‌شود و عملکرد فعلی علما و حوزه‌های علمیه در چنین مقولاتی چگونه است؟ 🔹روحانیت در عرصه‌های ماهیتاً اقتصادی، چه وظیفه یا ظرفیت تمدنی‌ای دارند؟ 🔹ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبه‌هایی مشترک، و از جنبه‌هایی نیز متفاوت است. 🔹اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست. بلکه مسئله‌ی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است. 🔹اگر دقت کنیم، بیداری اسلامی جریان بزرگی است که در همه جهان اسلام – در مصر، هند، ایران، عراق، لبنان و کشورهای مختلف – بوده است، و نیز یک جریان هویت‌زا نیز هست. 🔹در برخی از این کشورها، جنبه سلبی ابتدا خود را نشان داده است، و در یک‌جاهایی نیز ایجابی. 🔹وقتی به بحث‌های سیاسی و تمدنی پرداخته می‌شود، بحث‌ها ایجابی می‌شود. وقتی از تحریم سخن می‌گوییم، بحث‌ها سلبی می‌شوند. 🔹قیام تحریم تنباکو سلبی است، البته توانسته حرکت بزرگ جهان اسلام در مورد بیداری اسلامی و هویت را عمق ببخشد و مقدمه‌ای برای حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی باشد؛ از آن جنبه در دلِ این حرکت سلبی یک نوع ایجاب قوی هم وجود داشته است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=917 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰فهم دیروز با تحولات امروز 🔴چرا امیرالمومنین علی علیه السلام در بین همه اصحاب و یاران بزرگوارش ، مهمترین عهدنامه تمدنی و حکومتی را به نام اصلی ترین سردارش یعنی مالک اشتر قرار داد؟ 🔵قرن هاست "عهدنامه مالک اشتر " شناسنامه عدالت و حریت و منشور اساسی شیعه گردیده است ۰ 🔴با فهم منزلت و تاثیر شهادت حاج قاسم سلیمانی رمز این نامگذاری تاریخی شاید کمی وضوح بیشتری پیدا نماید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و پرسش های مخاطبین محترم ✅بابت جوابی که فرمودین جدا خیلی ممنونم اما نسبت به سوال اولی که عرض کردم نمیدونستم داخل کانال کتبی رو معرفی کردین چون خیلی وقت نیست که وارد کانال شدم واینکه معمولا مطالب بدون هشتگ هست پیدا کردن مطالب رو سخت تر میکنه و این به خاطر تنبلی نیست یه مقدار زمانبره به خاطر همین مزاحمتون شدم ✅پرسش دوم : باسلام خدمت استاد محترم لطفا در مورد. وضعیت تمدن غرب بعد از ماجرای کرونا توضیح بفرمایید؟ آیا این ماجرا باعث غلبه تمدن اسلامی نخواهد شد. نظر متفکران غرب چیست. آیا این ماجرا (کرونا) بازی جدیدی از سوی غرب جهت تسلط بیشتر بر سایر ملل نیست حتی اگر به قیمت جان صدها هزار انسان باشد؟ 🔴جواب : 🔵نجفی: به نظر و پرسش اولی قبلا در پست های،قبلی به اندازه کافی پاسخ داده شده است و توصیه مکررم باز این است با تانی و دقت (مثل تورق نمودن صفحات یک کتاب،) به منابع معرفی شده قبلی توجه نمایید و اگر بعد از پیدا نمودن و مراجعه به منابع تاریخی مذکور پرسشی داشتید ، بپرسید ۰ اما در مورد کرونا و بحث تمدنی پس از به نظرم هنوز زود است که به طور قطعی در این باره اظهار نظر نمود ۰ البته جهان پسا کرونا را می توان از حیث فلسفی ، اخلاقی ، سیاسی و حتی عرفانی مورد بررسی قرار داد ؛ هر یک از ابعاد گفته شده تا به حال در محافل علمی و اجتماعی و حتی،مذهبی داخلی و خارجی کم و بیش مورد اشاره و گفتگو قرار گرفته ولی هنوز تا کارهای علمی و تحقیقی،عمیق،و همه جانبه فاصله زیادی را باید طی نمود ؛ یک علت این امر هم این است که جهان هنوز این بحران بزرگ را پشت سر نگذاشته فلذا نمی تواند از اکنون همه ابعاد و جنیه ها و سرنوشت آن را تحلیل و قضاوت نهایی بنماید و این کوه یخی،هنوز همه عظمت و ابعادش را آشکار ننموده است ؛ اما برای مراجعه به برخی ابعاد تمدنی و یا آینده پژوهی رجوع به منبع زیر مفید می باشد۰ انشاالله 👇👇 https://www.resilience.org/stories/2020-03-27/the-coronavirus-pandemic-as-the-crisis-of-civilization http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi 👇👇👇ادامه و جهت رجوع
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
بیماری کرونا ویروس چهارمین تهدید برای بشریت است که از بحران تمدن‌کاپیتالیستی ناشی می‌شود. این بحران با وضعیت شهرنشینی، جهانی‌سازی، تغییر آب و هوا، تنش‌های مدنی، و تغییر ماهیت انتقال بیماری بین انسان‌ها و حیوان‌ها، در حال افزایش است. اگر این بحرانِ تمدن در دهه های آتی مورد توجه قرار نگیرد، فروپاشی جامعه صنعتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و ممکن است بشریت دوامی پیدا نکند، همانطور که پیش از این هم اپیدمی‌ها به زوال تمدن‌ها منتهی شده‌اند. برای غلبه بر بحران، باید از تمدن فراتر رفت، گونه‌های از خودبیگانگی اجتماعی را از بین برد، و فرایند بیگانه‌شدن از طبیعت را نیز خاتمه داد.  https://www.resilience.org/stories/2020-03-27/the-coronavirus-pandemic-as-the-crisis-of-civilization/ @Habibollah_Babai
🔰تراز تمدنی عهدنامه امام علی علیه اسلام به مالک اشتر نخعی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔊 #فایل_صوتی 📋 #پرونده_ویژه ♦️رژی و کمپانی #هند شرقی 🎙گفت‌وگو با دکتر #موسی_نجفی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=952 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇👇
رژی و کمپانی هند شرقی.mp3
4.65M
🔊 #فایل_صوتی 📋 #پرونده_ویژه ♦️رژی و کمپانی #هند شرقی 🎙گفت‌وگو با دکتر #موسی_نجفی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=952 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️رژی و کمپانی شرقی 🎙گفت‌وگو با دکتر 🔹آیا یک قرارداد صرفا اقتصادی بود یا ابعاد فرهنگی و سیاسی بلند مدتی را دنبال می کرد؟ 🔹برخی از احتمال ورود همه جانبه به ایران و پایه گذاری سازوکارهایی مانند کمپانی هند شرقی در ایران در ماجرای تنباکو سخن می‌گویند. این تحلیل چقدر مطابق واقع است؟ 🔹قرارداد رژی، یک قرارداد صرفاً اقتصادی نبوده است، در واقع می‌توان گفت تتمه‌ی قرارداد قبلی بود. 🔹قراردادهای قبلی که انگلیسی‌ها با ایران داشتند، مخصوصاً رویتر، نشان می‌دهد این‌ها قراردادهای سیاسی مهمی بودند. 🔹یکی از تحلیل‌هایی که راجع به قرارداد رویتر وجود دارد، این است که خود انگلیس‌ها می‌دانستند این قرارداد قابل اجرا نیست، و وقتی هم که امضا شد خیلی تعجب کردند؛ اما این را به عنوان یک حربه‌ی سیاسی در مقابل روس‌ها، در دستشان نگه داشته بودند؛ وگرنه می‌دانستند چنین ابعادی از یک قرارداد در یک کشور، نمی‌تواند اجرا بشود. 🔹البته بعداً، آرام‌آرام قسمت‌هایی از آن حذف شد و نهایتاً قرارداد رژی بعد از چند سال اتفاق افتاد. 🔹اگر مجموع قراردادهایی که انگلستان داشته، از رویتر تا رژی، را بررسی کنیم، به نظر من می‌توانیم نتیجه‌ای که کمپانی هند شرقی در هند کسب کرد و آرام‌آرام هند را تصرف کرد، اینجا هم ببینیم. 🔹برای اینکه شرایطی که توسط کمپانی هند شرقی در هند رخ داده بود، در ایران هم رقم بخورد چند راه وجود داشت: یک راه تضعیف حکومت مرکزی بود. 🔹در هندوستان، بعد از حمله نادر به هند و از بین رفتن گورکانیان و لطمه شدیدی که حکومت هند خورد، جایِ پای خارجی‌ها در آنجا بیشتر باز شد. 🔹دوم، ایجاد اختلاف مذهبی بین مسلمانان، هندوها و سایر گروه‌ها بود. 🔹البته در ایران این امکان وجود نداشت، به دلیل اینکه از دوران صفویه به بعد، مذهب شیعه در ایران رسمی بود، و استعمارگران برای ایجاد اختلاف از راه دیگری وارد شدند، و آن ساختن فرقه بابیه و بهائیت بود (یعنی ازلی‌ها و بهائی که هر دو به یک نقطه می‌رسیدند). 🔹بحث سوم نیز این است که تسخیر بازار اقتصادی و وابسته‌کردن کشور به اقتصاد بین‌المللی و اروپایی هم مهم بود. 🔹برای این کار باید اقتصاد و توان داخلی را از بین می‌بردند. 🔹اقتصاد ایران از دوران صفویه به بعد، اقتصاد قدرتمندی بود و توانسته بود در زمینه‌های مختلف نظیر کشاورزی، صنعتی و حتی هنری روی پا خودش بایستد و موفق بود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تذکر مفید و تکمله علمی یکی از مخاطبین محترم ✅به دنبال مطلبی راجع به بحث تمدنی فرمان مشهور امام به مالک اشتر یکی از مخاطبین محترم نکته ای علمی به نقل از مقام معظم رهبری را یادآوری نمودند ؛ در اینجا مطلب مذکور را نقل می نماییم : ✅در نامه‌ی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به مالک اشتر، چهار نکته‌ی اصلی هست - همین عهدِ مالک اشتر که به غلط «عهدنامه» میگویند و من خواهش میکنم شما که رادیو و تلویزیون هستید، این کلمه‌ی عهدنامه را تکرار نکنید، چون از آن غلطهای عوامانه‌ی زشت است. عهدنامه در فارسی یعنی نامه‌ای که متضمّن معاهده‌ای بین دو نفر است، مثلاً عهدنامه‌ی ترکمانچای یا یک عهدنامه‌ی خوب یا بدِ دیگر. در عربی کلمه‌ی عهد یعنی فرمان: «عَهْدُ علىٍّ الی مالک اشتر»، یعنی فرمان حکومتی امیرالمؤمنین به مالک اشتر. امام نامه‌ای نوشته که متضمّن فرمانِ حکومت است؛ یعنی حکم اوست. امروز ما حکم میگوییم، مثل حکم ریاست سازمان آقای لاریجانی. بنابراین من خواهش میکنم که در صدا و سیما ممنوع کنید تا کسی عهدنامه نگوید. از این آقایانی هم که میآیند آن‌جا حرف میزنند، خصوصی بخواهید که عهدنامه نگویند. نه این‌که بگوییم یک اشکال اساسی ایجاد میکند، بلکه این از قبیلِ پاس داشتن درست‌گویی و درست نویسی است... بیانات رهبری در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما ۱۵ بهمن ۱۳۸۱ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7227 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش های مخاطبین محترم پرسش اول : سلام در رابطه با مطلب قبل ، برخی بر شاه تهماسب می تازند که با این کار باعث ضرر اقتصادی ایران شده و ایران رو از تجارت سرشار با انگلستان که می توانست بازاری برای صادرات محصولات ایران باشد محروم کرده است ! پاسخ چیست ؟ ✅پرسش دوم و سوم عرض سلام و با آرزوی قبولی طاعات استاد عزیز راجع به دو پست اخیر سوال داشتم 🔵اول اینکه رفتار شاه طهماسب نسبت به دیگر پادشاهان صفوی از جمله شاه عباس کبیر با انگلیس و دول استعماری اندکی متفاوت است همونطور که شاه عباس برای نابودی پرتغالی‌ها از انگلیسیها کمک گرفت آیا میتوان هردورفتار رو درست بدونیم و ازشون تقدیر کنیم؟ 🔴دوم هم راجع به هویدا! آقای محسن رفیقدوست در خاطراتشون دارن که بعد از انقلاب با هویدا در زندان دیداری داشتن که هویدا اونجا میگه من حرفای زیادی برای گفتن دارم اگه میخواید منو اعدام کنید دیرتر اعدام کنید ولی متاسفانه عجله کردند همچنین امام بعد از اعلام بی‌طرفی ستاد کل ارتش به امرای امضا کننده بی‌طرفی امان میدن اما تعدادی‌شون اعدام میشن با توجه به این خاطره آیا بعد از انقلاب دادگاه اسلامی طبق اصول اداره میشد و بازجویی‌ها کامل صورت میگرفت یا اینکه در اعدام خائنین عجله میکردند؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : در مورد پرسش،اول که ناظر به مطلب مربوط به آب کشیدن دربار شاه طهماسب و تحقیر نمایندگان اروپایی است ؛ این مطلب را بیشتر از جنبه هویتی و احساس شخصیت و عزت طلبی ملی دوره صفویه در برابر اروپاییان نقل نمودم و مقایسه آن با تحقیر بعدی که در دوران پهلوی پدر و پسر نسبت به ایرانیان صورت گرفت ، میتواند ارزش استقلال را در برابر وابستگی در دو دوره از تاریخ و نظام سیاسی در ایران شاهد بود ۰ اما در مورد ابعاد اقتصادی و یا سیاسی قضیه توجه داشته باشید منافع ایران در دوران مذکور بین عثمانی های متجاوز و اروپائیان ضعیف ولی حیله گر در نوسان بوده است و همین تمرکز و تعصب درست بر استقلال و هویت داخلی در دوره بعد از طهماسب، باعث شد شاه عباس صفوی ، ایران را به یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین کشورها تبدیل نماید و میوه این استراتژی بجا را بچیند۰ 🔶اما در مورد پرسش بعدی یعنی بحث استعمار اسپانیا و پرتغال و یا انگلیس می توان گفت که اروپای استعمارگر قبل از انقلاب فرانسه با اروپای متجاوز بعدی علیرغم برخی شباهت ها ، در نوع نگاه به جهان و مقوله فرهنگ و هویت سایر ملل تفاوتهایی دارد چرا که در قرون اخیر صدور فکر و آئین با استعمار و تجاوز همزاد و همراه میشود؛ در حالی که اروپای عصر صفوی چنین قدرت فکری و برتری روانی را فاقد بوده و دول مسلمان به آنها به عنوان وارثان صلیبیون نگاهی متمایز و بیشتر منفی داشتند۰ 🔷اما در مورد بحث هویدا و اعدام های اول انقلاب ، صرف نظر از مطالب جزئی و اقوال احساسی و یا مظلوم نمایانه معمولا سلطنت طلبانه ، آنچه مهم است تطبیق شرایط انقلابها در سالیان اولیه پیروزی با یکدیگر است۰ در این مورد در یکی از پست های قبلی همین کانال این مطلب را با توجه به نکته مذکور توضیح داده ام و مرور دوباره آن مطلب خالی از لطف نیست ۰👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰افق و آرمان انقلاب فراتر از ذهنیت و عمل انقلابیون ✅ازنکات و مطالب گفته شده در هفته های اخیر و بخصوص بعد از بیانیه گام دوم رهبری و همچنین انتصاب رییس جدید قوه قضائیه دو مطلب زیاد به گوش می رسد؛ یک مطلب البته فکری و نظری تر و یک مطلب هم سیاسی تر و عوامانه تر بوده و ریشه آن هم به دوران انتخابات بر می گردد، البته انتصاب جدید رییس قوه قضائیه فرصت طرح این شبهه را برای گرگهای خارج نشین دوباره فراهم نمود ؛ هر چند مطلب تا این سطح می تواند خیلی هم مهم نباشد ، ولی متاسفانه اذهان جوانان کمتر متعمق و گاه سطحی و یا برخی مردم ناراحت از گرانی می تواند تا حدودی از این شبهات مشوش شود ۰ 🔴مطلب اول: عده ای ثبات و آرامش فعلی و عقلانیت حاکم را با دهه و سالیان اول انقلاب مقایسه کرده و برخی تندرویها و یا کاستی های طبیعی و یا حتی ندانم کاریهای افراد خاص آن زمان را به حساب ذات و اندیشه انقلاب اسلامی گذاشته و نتیجه می گیرند که انقلاب دیگر تمام شده و یا امروز از گذشته خود شرمنده گردیده است ۰ از طرف دیگر گروهی ، اهداف بلند طراحی شده در بیانیه رهبری و یا موضوعاتی مثل تمدن نوین اسلامی و غیره را مطالبی عنوان می کنند که در ذهن انقلابیون اولیه نبوده و سرنگونی نظام پهلوی ربطی به این آرمانها و اصول و ادبیات جدید نداشته و ندارد ؟ ! 🔵در جواب به این دو پرسش و یا دو شبهه باید گفت در مقام تطبیق و مقایسه ، دو پدیده واحد را میتوان باهم مقایسه کرد؛ مثلا دهه اول انقلاب اسلامی را با اوایل انقلاب فرانسه و یا دهه اول انقلاب روسیه باید مقایسه نمود و در این دو انقلاب می دانیم، صدها هزار نفر کشته شدند و گیوتین های انقلاب فرانسه در بین خود غربیها امری مشهور و تاریخی است ۰ در ادامه میتوان دید، این لیبرالیسم و اعلامیه جهانی حقوق بشر از دل چنین انقلاب خونینی بر آمده است ۰ انقلاب روسیه و کشتار بلشویکها که اصلا روی تمام جنایات بشری را سفید کرده است ! پس برخی مسائل خشونت آمیز اوایل انقلاب اسلامی و بخصوص مورد خاص کشته شدن تعدادی که غالبا به مبارزه مسلحانه پرداخته آنهم وقتی هشت استان کشور در جنگ با صدام درگیر بوده و برخی از آنها نقش سربازان و ستون پنجم دشمن متجاوز را بازی میکردند، چیزی نیست که بتوان انقلابی عظیمی مثل انقلاب اسلامی را به آن سنجید و آسیب شناسی ذاتی نموده و به خشونت متهمش کرد۰ ♦️ولی متاسفانه آن کسانی که این حرفها را به جوانان کمتر مطالعه کرده میگویند، میدانند که برخی از آنان اصلا یا تاریخ نخوانده اند و یا از اصول اولیه سیاست و یا قواعد انقلابها کمترین اطلاعی ندارند۰ اگر ماشین زمان به عقب بر می گشت و از انقلابیونی که پای گیوتین های انقلاب فرانسه صحنه های خونین اعدام مخالفین را می دیدند ، کسی می پرسید شما میدانید انقلاب شما مدعی ظرفیت صدور اندیشه لیبرالیسم و آزادی و اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد ! مسلما آنها در کمال ناباوری از چنین آینده ای متعجب می شدند۰ 🔷اصولا انقلابها هر چه اصیل تر باشند از درون خودشان ظرفیتی را آزاد می کنند که بسیار فراتر از اذهان انقلابیون و اعمال خشونت آمیز اولیه آنان و فراتر از زمان خود آن انقلابهاست ؛ لذا اصول مطرح شده در بیانیه گام دوم رهبری نه شعارهایی جدید و طراحی شده توسط ایشان بلکه بیان واقعیات و ظرفیت هایی است که انقلاب اسلامی در سال ۵۷ آنرا از بطن جامعه ایران اسلامی آزاد نمود و امروز چشمان با بصیرت ناخدا به بیان و عمق دهی و فضاسازی طبیعی (و نه صرفا مهندسی شده ) آن اقدام نموده است ۰ ♦️ از این مقدمات نتایجی می توان گرفت که اهم آن به طور خلاصه این است : با انقلاب اسلامی ظرفیت و ارزشهایی تجلی یافت و ظهور اجتماعی پیدا نمود که حتی بسیاری از خود انقلابیون آن را درک نمی کردند و یا شاید نوعی ادراک اجمالی نسبت بدان داشتند؛ لذا انقلابیون نسل اول هر چند این انرژی عظیم را خود آزاد نمودند ولی برخی اشتباهات و خطاها و سطحی نگریها و یا حتی توبه کردنهای بعدی برخی از آنها از ذات و اصالت انقلاب اسلامی جدا دیده می شود و نمیتواند مستمسکی برای نقد ذاتی انقلاب قرار گیرد ۰ پایان بخش اول http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نظریه "انقلاب هویتی" متعالی تر و اصیل تر از "هویت انقلابی" است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش های مخاطبین محترم ✅پرسش اول : سلام علیکم طاعات قبول باشه استاد یه پیشنهاد داشتم اونم اینکه اگه همه مطالب رو مثل بحث رژی هم مکتوب هم صوتی بذارین خیلی بهتر میشد . چون لحن بیان مطلب در فهم مطلب خیلی اثر داره ومتن چون لحن نداره گاهی خودش انسان رو به مغالطه می اندازد و اینکه اگه هم متن هم صوت باشه هم گوش هم چشم در یادگیری و فهم مطلب کمک میکنه تا مطلب بهتر جا بیوفته و اینکه اگه صوت باشه گاه تلفظ برخی از الفاظی که بلد نیستم رو هم یاد میگیرم 🔵پرسش دوم : سلام و رحمه الله ای کاش صوت دروس استاد رو هم میذاشتید تو گروه 🔴پرسش سوم : سلام خدا قوت و عبادات قبول حجم فیلمهای کانال خیلی بالاست (میشه به اندازه هر دقیقه یه مگ تقلیل داد) ممنون از ادمین و استاد نجفی 🔴پرسش چهارم با سلام خدمت دکتر نجفی لطفا در مورد مبارزه و مواضع علما و مراجع در دوران محمد رضا پهلوی منبع جهت مطالعه معرفی بنمایید و کمی توضیح دهید با تشکر 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از دوستان پرسشگر ، با توجه به سوالات متعدد و محدودیت طرح همه آنها در کانال، پرسش های تقریبا نزدیک به هم را سعی می کنیم در یک جا بیاوریم ؛ مانند پرسش اول و دوم و سوم که میتوان در یک پاسخ کلی تقریبا جواب داد ۰ در مورد صوت ، قبلا هم متذکر شده ام این کانال از نظر ارائه مطالب ترکیبی از فیلم و صوت و عکس و متن و حتی عکس نوشته است و سعی می شود تا حدودی نسبت و تناسبی منطقی بین آنها رعایت گردد ؛ البته در یک موردی ممکن است فیلم و در جایی صوت و در مورد دیگر متن تاثیرش بیشتر باشد؛ این نکته را هم در نظر باید داشت که امکانات گاهی فیلمبرداری با کیفیت خوب همیشه موجود نیست ۰ در مورد اینکه پرسشگر عزیز گفته اند برای تلفط برخی واژه ها و مطالب مشکل دارند ، این مسئله را میتوانند به صورت سوال خصوصی با ادمین کانال مطرح کرده تا در حد بضاعت پاسخ داده شود انشاالله ۰ 🔴در مورد حجم فیلم ها هم باید گفت که پایین آوردن حجم فیلم در مقیاس کمتر از میزان ارائه شده احتمالا به صورت خیلی نازل و با کیفیت ضعیف مبدل خواهد شد ؛ بخصوص که فیلم های آورده شده حدود سه تا پنج دقیقه بیشتر نبوده و نیست و این مقدار زمان نیاز ضروری به پایین آوردن حجم فیلم ندارد۰ ✅در مورد پرسش آخر و مواضع علما در دوره پهلوی به نظرم دوران پهلوی و رابطه دین و دولت و مواضع کلی علما را میتوان به چند دوره تقسیم نمود : دوره اول دوره ۱۶ ساله رصا شاهی است دوره دوم : دوره ۱۲ ساله از شهریور ۲۰ تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است دوره سوم : از ۱۳۳۲ تا اوایل دهه چهل است دوره چهارم از شروع نهضت امام تا سقوط رژیم پهلوی در بهمن ۱۳۵۷ می باشد۰ بنابراین در یک منبع و یا یک کتاب نمی توان چنین مباحث مبسوطی را یک جا ارائه کرد ؛ هر چند آثاری در این مورد نوشته شده است ولی حجم اسناد و منابع تاریخی بسیار وسیع تر از یک و یا چند کتاب می گردد ۰ در مورد قسمت آخر یعنی نهضت امام می توان به آثاری در مورد زندگینامه سیاسی امام خمینی اشاره نمود ؛ اما برای سایر علما و مراجع و یا حتی شاگردان و دوستان امام هر چند کتب مستقلی نگارش شده است ولی هنوز میزان کارهای انجام نشده و اسناد انتشار نیافته و یا تحلیل نشده بسیار زیادتر است از آنچه منتشر شده است ۰ 🔵به نظرم برای شروع در این مبحث یعنی شناخت وضعیت علما در دوره پهلوی دوم بایستی به سابقه این مطلب و دسته بندی علما در دوره رضاشاهی توجه نمایید؛ دوره ای که رابطه دین و دولت گسسته شده و پایه های سکولاریسم رژیم پهلوی در ان زمان نهادینه شد۰ در این رابطه کتاب علما و رژیم رضاشاه را خدمت دوستان معرفی می نمایم ۰ با توجه به برخی دسته بندی های این کتاب زمینه ورود به دوره پهلوی دوم علمی تر و با ریشه یابی بهتری انجام می گردد۰ موفق باشید۰ 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
👆👆 🔰کتاب علما و رژیم رضاشاه ✅نویسنده: حمید بصیرت‌منش انتشارات: عروج 1376  ، شامل   600 صفحه 🔴 فهرست: تئوری و عملکرد علمای شیعه امامیه  در برابر حکومت، ساختار کلی حکومت رضاشاه، رویدادها تحولات و نهادهای اجتماعی فرهنگی سیاستهای مذهبی حکومت، تغییر پوشش مردان و زنان، روحانیون و تغییر رژیم، علمای عتبات عالیات، علما و روحانیون قم، علما و روحانیون تهران، اصفهان، آذربایجان، فارس، بروجرد، بوشهر، گیلان، مازندران، خراسان، واکنش روحانیون در برابر تغییر لباس و کشف حجاب.  کتاب فوق به بررسی ساختار کلی رژیم رضاشاه و تاثیرات آن بر سیاستهای فرهنگی و مذهبی و واکنشهای روحانیون در طول 16 سال سلطنت حکومت پهلوی اول می‌پردازد. در این پژوهش نکاتی چون: اهداف کلی سیاستهای فرهنگی و میزان موفقیت رژیم در نیل به این اهداف و واکنش روحانیون در برابر مجموع سیاستهای فرهنگی، تأثیر سیاستهای فرهنگی بر جامعه و به ویژه در رابطه میان مردم و روحانیون مطرح گردیده است. 🔵و همچنین پاسخ این پرسش که «چرا برخلاف جنگ جهانی اول، روحانیون ایران به هنگام ورود متفقین در شهریور 1320 مخالفتی بروز ندادند؟» مورد توجه نگارنده بوده است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi